Rambam – Izraleská nemocnice v podzemí

Foto: Tři patra podzemních garáží se dokáží během 48 hodin změnit na největší podzemní nemocnici na světě. /  Nemocnice Rambam
Tři patra podzemních garáží se dokáží do 72 hodin změnit na největší podzemní nemocnici na světě. /  Nemocnice Rambam

Krize se vyhrocuje a univerzitní nemocnice Rambam v izraelské Haifě vyhlašuje stav zvýšené připravenosti "DEFCON". Než na město začnou dopadat první rakety, rozlehlé garáže se změní na největší podzemní nemocnici na světě.

V roce 1938 byla v severoizraeském městě Haifa ve čtvrti Bat Galim založena nemocnice Rambam. Nemocnice byla pojmenovaná po židovském lékaři a filosofovi ze 12. století Moše Ben Maimonovi, známého spíše pod akronymem RaMBaM (Rabbeinu Moshe Ben Maimon). Postupem času se nemocnice Rambam rozvinula v moderní univerzitní nemocnici, spadající pod lékařskou fakultu Technionu (Technická Univerzita).

Dnes nemocnice poskytuje širokou škálu zdravotnických služeb a to pomocí odborných pracovišť interních, chirurgických, psychiatrie, gynekologie a laboratoří. Jedná se o špičkové pracoviště robotické chirurgie i v oblasti vzdělávání, díky tzv. Centru pro medicínské simulace. Každoročně nemocnicí projde 80 000 pacientů.

Významný zlom pro nemocnici nastal v roce 2006. V tomto roce libanonské křídlo Hizballáhu dělostřeleckými granáty a raketami zaútočilo na Izrael. Do okolí nemocnice Rambam dopadlo na šest desítek raket. Neodkladnou se ukázala být otázka, jak zajistit bezpečnost pacientů během podobných krizových situací.

Rambam Raketový útok Hizballáhu poblíž nemonice Rambam (2006). / tomer.gabel, CC BY-SA 2.0

„V roce 2006 jsme museli čelit neřešitelné výzvě, když se nemocnice dostala pod raketový útok a současně musela přijímat zraněné civilisty a vojáky," říká profesor Rafi Beyar, ředitel a iniciátor výstavby podzemní nemocnice. "Rozhodli jsme vzít svůj osud do vlastních rukou."

V roce 2010 byla zahájena výstavba největší podzemní nemocnice na světě. Na obří podzemní stavbu pod nemocnicí se spotřebovalo 80 000 metrů krychlových betonu a 7500 tun oceli. Podzemní stavba navíc byla umístěná pod hladinou podzemní vody. Během 36 měsíců, kdy stavba probíhala, tak muselo 100 vodních čerpadel z podzemí odčerpávat každou hodinu 12 000 metrů krychlových vody.

Během míru a normálního provozu podzemní stavba funguje jako třípatrové podzemní parkoviště pro 1500 automobilů. Avšak během pár desítek hodin se může vše proměnit.

V případě vyhlášení stavu obranné pohotovosti se parkoviště do 72 hodin promění na plně funkční podzemní nemocnici. Za tímto účelem jsou v garáži připraveny přípojná místa k elektrické rozvodné a datové síti, klimatizace a topení, a také vodní a vzduchové filtrační zařízení.

Nemocnice dokáže fungovat nezávisle až 72 hodin jen s vlastními zdroji vody a elektrické energie. Stěny a strop podzemní nemocnice je chráněn několika metry betonu. Personál a pacienti jsou v podzemí chránění nejen před raketovými útoky, ale také proti biologickým a chemickým zbraním.

Izrael pod útokem. Nemocnice se přesouvá do podzemí.

Stav obranné pohotovosti DEFCON (DEFnse Readiness CONdition) izraleské nemocnice Rambam má pět stupňů. DEFCON nemocnice vychází z označení míry obranné pohotovosti dle vzoru Ozbrojených sil Spojených států.

DEFCON 5 - Normální stav
DEFCON 4 - Zvýšená pohotovost zpravodajských a bezpečnostních složek
DEFCON 3 - Zvýšená připravenost ozbrojených sil oproti normálu. Volací znaky mezi jednotkami jsou zaměněny na "přísně tajné". (např. USA 11. září 2001)
DEFCON 2 - Vysoká připravenost ozbrojených sil (např. Kubánská raketová krize)
DEFCON 1 - Maximální připravenost na okamžitý útok

Podzemní nemocnice byla dokončena v roce 2014. Její kapacita je 2000 lůžek a to včetně specializovaných jednotek intenzivní péče, dialyzačních jednotek, inkubátorů a třeba i izolačních jednotek pro zvládání nakažlivých onemocnění, jako je ebola. Nemocnice v podzemí má komplexní radiodiagnostické vybavení a několik operačních sálů.

Zdroj: Rambam

Nahlásit chybu v článku


Související články

Válka v Iráku způsobila revoluci ve válečné medicíně

Jako každý válečný konflikt i ten v Iráku přinesl velký pokrok ve válečné medicíně. Irácká válka ...

Letecká medicína pomáhá zachraňovat životy nejen na bojišti

Byla to běžná patrola. Čtveřice Humvee nedaleko afghánského města Lógar přibrzdila, aby se vyhnula ...

Medicína Extrémních Prostředí - HORKO

Psal se rok 1956. Několik egyptských jednotek drželo dva hřebeny Sinajského pohoří východně od Abu ...

LETECKÁ MEDICÍNA - Smrtící přetížení

Jedním z klíčových problémů, kterými se zabývá obor, zvaný letecká medicína, je vliv gravitačního ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    20:28 02.06.2015

    Jan Horten: Přesně tak, není to mimo téma. A jak tak koukám, budu si o tom muset něco přečíst...

    Jan Horten: Přesně tak, není to mimo téma. A jak tak koukám, budu si o tom muset něco přečíst...

  • RiMr71
    11:04 02.06.2015

    Není to mimo téma. Učlánku o podrážkách taky není mimo téma diskutovat o botách..
    Díky za zajímavý příspěvek. Akorát... to jsou fakta.. to židobijce nezajímá...

    Není to mimo téma. Učlánku o podrážkách taky není mimo téma diskutovat o botách..
    Díky za zajímavý příspěvek. Akorát... to jsou fakta.. to židobijce nezajímá...

  • Jan Horten
    00:32 02.06.2015

    Jen se omlouvám za rozsah reakce na Ngarema a že je zcela mimo téma článku :-)

    Jen se omlouvám za rozsah reakce na Ngarema a že je zcela mimo téma článku :-)

  • Jan Horten
    00:19 02.06.2015

    Ngarem - O tom kdo v Erec Jisra'el (Palestina) žil vcelku pěkně vypovídá zajímavá knížka o osídlení Erec Jisra'el (Palestina) z roku 1695 od Hadriana Relanda "Palaestina, ex ...Zobrazit celý příspěvek

    Ngarem - O tom kdo v Erec Jisra'el (Palestina) žil vcelku pěkně vypovídá zajímavá knížka o osídlení Erec Jisra'el (Palestina) z roku 1695 od Hadriana Relanda "Palaestina, ex monumentis veteribus Illustrata", publikovaná v roce 1714, holandským kartografem vyslaným zmapovat Erec Jisra'el (Palestina) a popsat místní osídlení, názvy atd. Jak z knihy vyplívá, ani jeden název osady nebo města (popsáno 2500 míst) v Erec Jisra'el (Palestina) nemá v této době ani nijaký název, který by měl arabský původ. Většina jmen a názvů pochází z hebrejštiny, řečtiny, latiny nebo románských jazyků. Většina země byla málo obydlená, více byla obydlená jen města jako Jeruzalém, Acco, Safedu, Jaffa, Tiberius. V té době, jak vyplívá z knihy, zde Arabové prakticky neexistovali. Například v Roce 1696 neexistoval nijaký název města jako je Ramalláh, tehdy se to jmenovalo “Beteilé” (z hebrejského jména Bet El). Relandi zde popisuje I složení obyvatel, mluví o dominantní přítomnosti Židů, křesťanů a velmi málo muslimů (tedy Arabů) z nichž byla většina beduínů, tedy těch, kteří nejsou vázáni na místo (kočovníci). Většina měst se skládala z Židů a křesťanů, s výjimkou Nábulusu (Shehem), ve kterém tehdy bylo podle Relanda cca 120 lidí, patřící k jednomu arabskému rodu. Mimochodem, například Gaza byla v té době ještě z 50% židovská a z 50% křesťanská. http://www.think-israel.org/go... nebo http://www.dreuz.info/2012/12/... Navíc ten tzv. „Palestinský národ“ vymyslel až Egypťan Arafat, poprvé o něm mluvil až na zakládajícím sjezdu OOP v roce 1964, jak může být nějaká země někoho, kdo ještě ani neexistoval ??? To je opravdu dobré, že je to zem „palestinského národa“ zapomínáte na kontinuální 3500 let dlouhé židovské osídlení Značná část těchto pozdějších tzv. „palestinců“ zde ani dlouhodobě před tím nežila, nežili zde jejich předešlé generace, ale přišli z okolních arabských zemí, když se zde začaly objevovat lepší ekonomické podmínky pod britskou správou. Značná část tzv. „palestinců“ přišla až v první polovině 20. století. Ono to pěkně dokresluje i to, že po 1. Arabsko/Israelské válce, kterou Arabové rozpoutali, OSN změnila pro "palestince" definici uprchlíka. Ve standardní definici „uprchlíka“, podle OSN, je, že je to ten, kdo byl nucen "opustit trvalý nebo obvyklý domov" (tedy že zde žily jejich předešlé generace)!!! V případě arabských uprchlíků však OSN změnila definici tak, aby zahrnovala každého Araba, který žil v „Palestině“ i jen 2 roky před rokem 1948, jinak by mnoho Arabů, kteří uposlechli své arabské vůdce a odešli (před tím, než 5 arabských armád v roce 1948 napadlo právě vzniklý Israel) ani nemohla označit jako uprchlíky, nesplňovali by standardní definici uprchlíka OSN!!! Arabskému osidlování navíc Britové, v době správy mandátního území, na rozdíl od židovského, nijak nebránili a nestanovovali pro arabské přistěhovalce nijaké kvóty, tak jako pro Židy.Skrýt celý příspěvek

  • janone5
    16:10 29.05.2015

    juhelak: Spousta armád by s IS udělala krátký proces, nicméně kdo to zaplatí? A proč by to měl řešit právě Izrael, který má dluh 75% HDP? Navíc tu krizi (vzestup IS) nezpůsobil...

    juhelak: Spousta armád by s IS udělala krátký proces, nicméně kdo to zaplatí? A proč by to měl řešit právě Izrael, který má dluh 75% HDP? Navíc tu krizi (vzestup IS) nezpůsobil...

  • jirmejahu
    16:06 29.05.2015

    Izrael kromě toho, že má nemocniční péči na velmi dobrý úrovni tak se jeho přednemocniční péče v rámci institucí jako civilní,vojenská záchranka tak i v roli proškolených jedinců ...Zobrazit celý příspěvek

    Izrael kromě toho, že má nemocniční péči na velmi dobrý úrovni tak se jeho přednemocniční péče v rámci institucí jako civilní,vojenská záchranka tak i v roli proškolených jedinců ( Policie, Armáda, Hašani ale i řadovej civil) nachází na špici samozřejmě s těsným závěsem Emergency center. .celej ten řetězec je vlivem jejich neutěšený historie výborně sestavenej a promazanej.Skrýt celý příspěvek

  • juhelak
    15:47 29.05.2015

    Izrael je ted dost pasivní a asi mu vsechny ty války okolo vyhovují protože se muslimske státy nici samy navzájem. Jsem zvědav co se staně až Asad padne a Syrie bude čistě v rukou ...Zobrazit celý příspěvek

    Izrael je ted dost pasivní a asi mu vsechny ty války okolo vyhovují protože se muslimske státy nici samy navzájem. Jsem zvědav co se staně až Asad padne a Syrie bude čistě v rukou islamistů. Pochybuju ze se tam vráti nějaká umirnená opozice z Londýna. By je sťali za kolaboraci uz na hranicích. Izrael by si pak měl vzít Golany a pulku Syrie pro svoje osady. Věřim za z IS by skoncovali za 14 dní.Skrýt celý příspěvek

  • janone5
    14:10 29.05.2015

    RiMr71 - Řekl bych že nějakých 20-30 chlapů se nemá šanci k té nemocnici dostat... :D

    RiMr71 - Řekl bych že nějakých 20-30 chlapů se nemá šanci k té nemocnici dostat... :D

  • RiMr71
    13:41 29.05.2015

    ...řekněme, čistě hypoteticky, že od zaměstnavatele dostanu na výběr jednou ze dvou pracovních cest. Jednu do Izraele, třeba do TelAvivu, druhou do "Palestiny", třeba do ...Zobrazit celý příspěvek

    ...řekněme, čistě hypoteticky, že od zaměstnavatele dostanu na výběr jednou ze dvou pracovních cest. Jednu do Izraele, třeba do TelAvivu, druhou do "Palestiny", třeba do Ramallahu...
    CO byste si vybrali vy, Ngareme? :) Pobyt ve zlém agresivním Izraeli, nebo v ubohé, zkoušené, zkroušené, utlačované, MÍRUMILOVNÉ Palestině?

    Já osobně bych volil možnost 1.
    Kdybych měl být v Izraeli, tak bych se i tak bál palestinských "bojovníků za svobodu", že mě odpálí nebo mi uříznou hlavu. Ale vlastně, kdybych byl v Palestině, tak bych se "pro změnu" bál palestinských "bojovníků za svobodu", že mě odpálí nebo mi uříznou hlavu... Ten italský soudruh novinář by mohl vyprávět... Vlastně nemohl... Odkryté hlasivky...

    Je to zvláštní, kdekdo nenávidí Araby, muslimy, burky, kamenování, znásilňování, desetileté igráčky s kalašničky atd a přeje jim co největší ztráty a "ať ž se s nimma proboha svět nepáře a vykosí je", ale jen než přijde na Izrael...! Pak jsou z těchto samých figur na vykosení najednou utlačování bojovníčci za svobodu... A z jediného státu který je občas trochu "vykosí" úplný démon...

    ____________

    Klíčová je podle mého názoru ta věta ředitele popisované podzemní nemocnice:
    "Rozhodli jsme vzít svůj osud do vlastních rukou."


    Mě by třeba zajímalo i to, jestli má tato nemocnice i nějaké "vojenské krytí" a jaké. Jestli se zkrátka počítalo i s nějakým hypotetickým ohrozením klasickým pozemním útokem, řekněme nějakých dvacet třicet chlapců se slovníkem omezeným na "AllahuAkbar" ověšených zbraněmi a municí, jestli by se ta nemocnice (a nejen tato) dokázala ubránit. Nemyslím v tom totálně odříznutém stavu, ale v situaci s "otevřenými dveřmi"..Skrýt celý příspěvek

  • janone5
    08:46 29.05.2015

    Nagarem: To, co Vy tu popisujete, je jen důsledek palestinského (potažmo arabského) chování. - Mohli mít stát už v roce 1948 a žít v míru, ale na rozdíl od Izraele, který si ...Zobrazit celý příspěvek

    Nagarem: To, co Vy tu popisujete, je jen důsledek palestinského (potažmo arabského) chování. - Mohli mít stát už v roce 1948 a žít v míru, ale na rozdíl od Izraele, který si vyhlásil svůj stát, na něj 7 hodin po vyhlášení zaútočily. Co se týče "historického práva" tak první tam byli Židé (potom je obsadili římani a dovezli tam palestince). Nicméně na začátku 20. století, když na území britského mandátu (dnešní Izrael) začali přicházet Židé (sionistické hnutí) začali systematicky vykupovat a osídlovat území, takže ta půda je právem jejich. To, co obsadili v šestidenní válce, bylo proto, že hnutí al-Fatah (a další teroristické organizace) mělo jejich města na dostřel (z golanských výšin). Tedy opět reakce na jejich chování.

    Ale stějně by jsme tuhle diskusi měli ukončit, než sem přijde admin :D.Skrýt celý příspěvek

  • Refael
    05:56 29.05.2015

    Ngarem: To, co vy popisujete, nemá s touto nemocnicí a tímto článkem nic společného. Nejenom, že s vašim tvrzením nesouhlasím, to je ostatně na jiné dlouhé povídání a není ...Zobrazit celý příspěvek

    Ngarem:

    To, co vy popisujete, nemá s touto nemocnicí a tímto článkem nic společného. Nejenom, že s vašim tvrzením nesouhlasím, to je ostatně na jiné dlouhé povídání a není předmětem tohoto článku.

    janone5 popisuje pouze disproporční a kulturní rozdíly mezi námi a Palestinci.

    Jsem HRDÝ na svojí vlast, že dělá VŠE, aby své obyvatele uchránila i když to stojí až miliardy dolarů. I díky USA.

    Víte, také by pro nás v Izraeli bylo celkově výhodnější a možná i úspornější nedělat nic a při dopadech raket i nájezdů sebevražedných atentátníků pouze plakat před mezinárodními TV štáby. Možná, možná by se nám též dostalo pár soucitu mezinárodního společenstvím včetně OSN.Skrýt celý příspěvek

  • Ngarem
    23:37 28.05.2015

    Na to se nedá říct nic jiného, než válka je svinstvo, obzvláště koloniální válka! A potom se podívat, kam se až rozšířil židovský stát za posledních 50 let a kam židovští osadníci ...Zobrazit celý příspěvek

    Na to se nedá říct nic jiného, než válka je svinstvo, obzvláště koloniální válka! A potom se podívat, kam se až rozšířil židovský stát za posledních 50 let a kam židovští osadníci vytlačili původní obyvatelstvo - do pouště. Na původní palestinské úrodné půdě jsou stále rostoucí židovské osady.. Tak tady neroňme krokodýlí slzy. Banka uvažuje podle účetnictví, pokud je výsledkem zisk, svědomí je v klidu. A o peníze jde přece až na prvním místě. To mi nebrání v obdivu nad strukturou a vztahy u armády, výsledkům techniky výroby a zavádění zbraní. Je tam jenom to ALE!Skrýt celý příspěvek

  • janone5
    20:21 28.05.2015

    Hlavně že všichni nadávají na poměr civilních obětí ve válkách mezi Izraelem a hamásem... Co je všecho za tím ale nikdo nevidí. - Izrael(ci) vynakládá obrovské prostředky na ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavně že všichni nadávají na poměr civilních obětí ve válkách mezi Izraelem a hamásem... Co je všecho za tím ale nikdo nevidí. - Izrael(ci) vynakládá obrovské prostředky na protiraketové systémy, nemocnice a civilní infrastrukturu (každý dům má betonový bunkr, minimálně v pohraničí)... Kdežto hamás za svůj rozpočet kupuje rakety, stavý tunely na teroristické útoky a nechávásí posílat pomoc z EU (kterou obratem využívá opět na teroristickou infrastrukturu, viz. z betonu stavý tunely pro své teroristy atd.). A civilní infrastrukturu využívá také pro své účely - ze škol a nemocnic odpaluje rakety (i z objektů OSN) a bunkry využívá opět primárně pro ochranu svých členů. Také sanitky používá pro převoz svých “bojovníků”. A pokud je Izrael ve válce, je to nejspíš nejhumálnější armáda na světě - víz varování před útoky, stavění nemocnic pro civilní obyvatelstvo (myslím pro ty v gaze) atd… Něco podobného od sebevražedných atentátníků čekat asi nemůžeme.

    P.S. Vím že je nejspíš nemohu posoudit, protože tam umírají lidé, kdežto já si sedím v teple kdesi daleko v Evropě, nicméně toliko k faktům.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:57 28.05.2015

    Zkrátka Izrael = frajeři!

    Zkrátka Izrael = frajeři!

  • Kusa
    16:23 28.05.2015

    Tak jen popřát ať ji nemusí co nejdéle použít.

    Tak jen popřát ať ji nemusí co nejdéle použít.

Načítám diskuzi...