Realita Ruska: Vesmírný bombardér nebo 70 let starý Tu-95?

Ruský nadzvukový strategický bombardér Tu-160. / Vitaly V. Kuzmin CC, BY-SA 3.0  

Před několika dny ruská média informovala o vyvíjeném orbitálním bombardéru, který je schopen zasazovat jaderné údery po celém světě. Jaká je však realita? Opravdu Rusko získá “vesmírné” bombardéry nebo spíše vsadí kartu na 70 let staré turbovrtulové Tu-95 "Bear"?

Sny o vesmírném bombardéru

Podle ruského, státem řízeného, webu Sputnik má být testovací prototyp orbitálního, globálního bombardéru připraven k letu do konce roku 2020. Půjde o stroj schopný zasáhnout jakýkoliv cíl na Zemi maximálně do dvou hodin.

„Myšlenka je taková, že bombardér odstartuje z normálních letišť ke sledováni vzdušného prostoru. Na základě požadavku velení vzlétne k hranici vesmíru, udeří na cíl s jadernou hlavicí a následně se vrátí na domovskou základnu,” uvedl pro ruskou tiskovou agenturu RIA Novosti plukovník Alexej Solodovnikov, zástupce vojenské akademie ruských strategických raketových vojsk.

„Nyní pracujeme nad detaily, což nám zabere přibližně rok… Jakmile odsouhlasíme plán, začneme se stavbou motoru. V druhém roce vývoje – 2018 – vyrobíme potřebná zařízení. Možná, že jsem trochu optimistický, ale v roce 2020 bychom měli mít plně funkční produkt,“ řekl médiím velitel ruských strategických raketových sil generál Karakajev.

Letoun má mít podle ruských médií startovací hmotnost pouze 20 až 25 tun. Maximální startovací hmotnost stíhačky Suchoj T-50 je přitom 37 tun.

Získají Rusové v roce 2020 opravdu orbitální bombardér nebo spíše zůstanou u současné flotily letadel Tu-95 a nadzvukového Tu-160? A kde je místo pro nový PAK DA?

“Rusko rádo oznamuje nové programy, protože to je levná cesta jak dělat prohlášení o budoucích záměrech, které se nikdy neuskuteční, hlavně v prostých finančních podmínkách,” myslí si Michael Kofman, analytik centra CNA Corporation.  

Rusko stále pracuje (nutno se však zamyslet nad významem slova “pracovat”) na novém strategickém bombardéru PAK DA, jak v květnu potvrdil Jurij Borisov, náměstek ministra obrany pro vyzbrojováni. V lednu dokonce Viktor Bondarev, šéf ruského letectva, oznámil, že první testovací let PAK DA se uskuteční před rokem 2021.

Podle Kofmana je první let PAK DA v roce 2021 divoce optimistické datum. Důvodem je především skutečnost, že Rusko ještě nezačalo s vývojem adekvátní pohonné jednotky.

V současné době se Rusko soustředí zejména na vývoj modernizované pohonné jednotky NK-35 pro modernizované bombardéry Tu-160M2. V této souvislosti probíhá rozsáhlá modernizace výrobního a vývojového zázemí firmy Kuzněcov (výrobce motoru), která je nutná pro výrobu nové generace technologicky náročných proudových motorů.

Vývoj nových motorů pro Tu-160M2 začne v roce 2017. První tři nová letadla Tu-160M2, z 50 poptávaných, ruské letectvo získá v roce 2023.  Po zahájení sériové výroby Kuzněcov dodá 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.

Cela flotila současných bombardérů Tu-160 rovněž postupně projde modernizací na standard Tu-160M2 (pravděpodobně prozatím se staršími motory).

“Podle plánů sériová výroba letadel nové verze (Tu-160M2 - pozn. red.) začne od roku 2023,” uvedl v polovině minulého roku Borisov. „Projekt PAK DA bude posunut mimo (za rok 2023 – pozn. red.), jinak to nemá smysl."

Síla Tu-95 je v raketové výzbroji

V současné době Rusko provozuje 16 bombardérů Tu-160, z toho je asi 12 v aktivní službě a čtyři jsou používány pro výcvik. Páteř bombardovacího letectva tvoří 63 turbovrtulových bombardérů Tu-95MS “Bear”, z kterých je asi 55 operačně nasaditelných.

I když je konstrukce Tu-95 již 70 let stará, jedná se o velice schopný letoun, který prošel mnoha modernizacemi. Rusko navíc bombardovací letadla používá jinak, než Spojené státy - cílem není proniknout do nepřátelského vzdušného prostoru, ale dostat se dostatečně blízko a použít střely vzduch-země dlouhého dosahu s konvenční nebo jadernou hlavicí.

Ostatně své schopnosti Tu-95 prokázal minulý rok, když na cíle v Sýrii odpálil střelu Ch-101 s doletem 2000 km a konvenční bojovou hlavicí o hmotnosti 400 kg. Tu-95 dokáže nést na osm těchto střel - a to konvenční Ch-101 nebo jaderné Ch-102 (250 kt). “Tu-95 je sice starý, ale pracuje jako americký B-52,” říká Hofman.

Vzhledem k tomu, že Kuzněcov je plně vytížen přípravou výroby a vývojem motorů pro Tu-160M2 a další ruská firma NPO Saturn pokračuje s obtížným vývojem motoru AL-41F1 pro Suchoj T-50, je krajně nepravděpodobné, že Rusko najde dostatek lidských zdrojů a peněz pro vývoj nového motoru pro PAK DA, natož motoru pro "vesmírný" bombardér.

Je třeba si uvědomit finanční náročnost provozu podobných letadel. Například provoz amerického průzkumného stroje SR-71, který se konceptem blíží představě orbitálního bombardéru, byl extrémně drahý - jedna letová hodina SR-71 v dnešních cenách stála 150 000 dolarů.

Je zde také otázka potřeby najít náhradu za strategické bombardéry Tu-22M3 “Backfire”. Podle Kofmana je zde ideální kandidát - bombardovací a útočný letoun Su-34 “Fullback”, který prokazuje své kvality v Sýrii.

Su-34 nahrazuje především útočné stroje Su-24 “Fencer”, ale je schopen převzít velkou část úkolů Tu-22M3.

Náročný vývoj nástupce Tu-22M3, v podobě PAK DA neb "vesmírného" bombardéru, postrádá smysl. Navíc Su-34 dokáže rovněž nést raketovou výzbroj dlouhého dosahu.

Tu-95 odhazuje střely vzduch-země Ch-55 s doletem až 2500 km.

Propaganda, ale nepodceňovat

Vývoj “vesmírného” bombardéru a divoké (protichůdné a často se měnící) informace o brzkém vývoji PAK DA jsou především typem mediálního boje (tedy propagandy). Možná jde o mediální testování, jak moc "divoké" informace veřejnost dokáže skousnout - platí to především o vývoji globálního orbitálního bombardéru.

Na druhou stranu není radno ruské bombardovací letectvo podceňovat. Jak dodává Kofman, Rusko v současnosti stále těží z masivních investic Sovětského svazu do vývoje raketových zbraní dlouho dosahu. Díky raketám vzduch-země s doletem několik tisíc kilometrů se i z letitých Tu-95 stává smrtelný protivník.

Je navíc možné, že díky značným zkušenostem Rusko dokáže v dohledné době zavést do výzbroje hypersonické střely vzduch-země velmi dlouhého dosahu.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bude MiG-35 připraven na bitvu s F-22 a F-35?

Ruské letectvo již několik let netrpělivě vyhlíží nové frontové stíhací letadlo MiG-35, nástupce ...

F-35A Lightning II rozdrtil stíhačku F-15E Strike Eagle

Americké letectvo (U.S. Air Force) v rámci testování nasadilo stíhačky F-35A Lightning II proti ...

Ruské trápení se stíhačkou Suchoj T-50

Rusko se stále potýká s vývojovými a cenovými problémy nové stíhačky Suchoj T-50. Podle ruského ...

Dopravní letadlo Y-20: Čína buduje strategické letectvo

Čínské letectvo před několika dny oficiálně převzalo do výzbroje první strategické nákladní letadlo ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • rintintin
    11:51 25.07.2016

    Sokrates: No planovaci urcite nebudu ziadni blbci, a informovani budu urcite tiez velmi dobre. Takze ked usudili ze VYRABAT (nie iba modernizovat) drahy stroj, ktory koncepcne ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates: No planovaci urcite nebudu ziadni blbci, a informovani budu urcite tiez velmi dobre. Takze ked usudili ze VYRABAT (nie iba modernizovat) drahy stroj, ktory koncepcne spada do 70-tych rokov 20. storocia este v 30-tych rokoch 21. storocia - tak asi o projekte PAK DA vedia veci, ktore my mozeme iba tusit.Skrýt celý příspěvek

  • Prot
    16:29 23.07.2016

    Pro rusy to určitě není vůbec žádný problém. Na rádiu Jerevan hlásili už před lety o incidentu na Cínsko-Ruské hranici kdy čínské tanky napadly orající traktor: "traktor palbu ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro rusy to určitě není vůbec žádný problém. Na rádiu Jerevan hlásili už před lety o incidentu na Cínsko-Ruské hranici kdy čínské tanky napadly orající traktor:
    "traktor palbu opětoval a pokrátké přestřelce se vznesl a přistál v nejbližším sovchoze. Předseda sovchozu konstatoval, že nedošlo k žádným ztrátám na životech."
    Dnes by tam přibylo jenom "po krátkém hypersonickém letu..."Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    16:28 23.07.2016

    Pri rozloze RF by se hodilo, aby se pri modernizaci pridala funkce Bombtruck. Je zjisten nepritel, nasledne je vyslano toto letadlo a to diky sve rychlosti a doletu snadneji ...Zobrazit celý příspěvek

    Pri rozloze RF by se hodilo, aby se pri modernizaci pridala funkce Bombtruck. Je zjisten nepritel, nasledne je vyslano toto letadlo a to diky sve rychlosti a doletu snadneji dosahne odlehlych oblasti a nasledne muze odpalovat protiletadlove, protizemni a protilodni zbrane dlouheho doletu.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    10:53 23.07.2016

    rintintin: Potenciál zničiť Engeľs má 4 - 5 krajín, aj to len v prípade, že sa im podarí prekonať ruskú PVO. Bez ohľadu na to, že Rusko má v zálohe dostatočný počet základní na ...Zobrazit celý příspěvek

    rintintin: Potenciál zničiť Engeľs má 4 - 5 krajín, aj to len v prípade, že sa im podarí prekonať ruskú PVO. Bez ohľadu na to, že Rusko má v zálohe dostatočný počet základní na núdzovú dislokáciu svojich bombardérov, tak s týmito krajinami by konvenčnú vojnu zrejme neviedlo. Za dosť nepravdepodobný považujem scenár, že by sa na tie krajiny v najbližších 2 -3 desaťročiach vôbec odvážilo zaútočiť.
    V prípade útoku na krajiny so stredne pokročilou PVO by si ako ruský pilot sedel radšej v Tu-95MS alebo Tu-160M2, ktorá má dlhší dolet, väčší dostup a dokáže letieť 2,5 krát rýchlejšie?
    Vzhľadom k zlej ekonomickej situácii, v ktorej sa Rusko dnes nachádza, budú náklady na modernizáciu Tu-160 určite menej bolestivé ako náklady na vývoj PAK DA. A hoci nepoznám strategické zámery Ruska na najbližšie dekády, tak oni zrejme usúdili, že Tu-160M2 do týchto zámerov nejako zapadá.Skrýt celý příspěvek

  • rintintin
    23:34 22.07.2016

    Sokrates: Schopnost priletiet k hraniciam a odpalit strely s plochou drahou letu ma Tu-95 predsa uplne rovnaku ako Tu-160. Modernizovat na "M2" sa da tiez. A unik pred stihacmi . ...Zobrazit celý příspěvek

    Sokrates: Schopnost priletiet k hraniciam a odpalit strely s plochou drahou letu ma Tu-95 predsa uplne rovnaku ako Tu-160. Modernizovat na "M2" sa da tiez. A unik pred stihacmi . . no, ak by mu Mach 2 na unik aj stacil (comu popravde neverim), kam by sa asi tak vracal? V Engelse by uz tou dobou bol krater ako Brno. Ak by na to prislo su vsetky tieto stroje (vsetkych zucastnenych stran) jednorazove. Prave preto nevidim ziadnu vyhodu TU-160, ktora by ospravedlnovala naklady s obnovenim vyroby.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    22:41 22.07.2016

    rintintin: Schopnosť TU-160M2 priletieť na vzdialenosť povedzme 1500 km od hranice protivníka, vystreliť rakety s doletom 3000 km a následne odletieť z dosahu stíhačiek rýchlosťou ...Zobrazit celý příspěvek

    rintintin: Schopnosť TU-160M2 priletieť na vzdialenosť povedzme 1500 km od hranice protivníka, vystreliť rakety s doletom 3000 km a následne odletieť z dosahu stíhačiek rýchlosťou Mach 2 nebude zrejme na zahodenie.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    21:48 22.07.2016

    rintintin - TU-160M2 bude nadzvukový bombardér (spolu s modernizovanými 160tkami), který země jakým je Rusko potřebuje. Je to nejenom nádherný stroj, ale také velice dobrý a ta ...Zobrazit celý příspěvek

    rintintin - TU-160M2 bude nadzvukový bombardér (spolu s modernizovanými 160tkami), který země jakým je Rusko potřebuje. Je to nejenom nádherný stroj, ale také velice dobrý a ta modernizovaná verze bude mít skoro vše nové.. motory, avioniku apod. PAK-DA bude podzvukový stroj s velmi dlouhým doletem a bude mnohem obtížnější ho detekovat. Avionika by se měla dělat pro oba stroje dohromady, což také usnadní vývoj hlavně u PAK-DA. Opravdu zde nehrozí, že by tento projekt Rusové zrušili, když se vyvíjí nové motory, avionika a Tupolev má přes 2 roky hotový návrh.

    Tzn. TU-160 zůstává, PAK-DA náhrada za TU-22 a SU-34 jako náhrada za TU-95. Mě to dává smysl.Skrýt celý příspěvek

  • rintintin
    10:10 22.07.2016

    Ja mam pocit ze tento papierovy tiger je len dymovou clonou ktora odvedie pozornost od zrusenia projektu PAK DA. Ziaden zo sucasnych strojov sa ani len vzdialene nepriblizuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja mam pocit ze tento papierovy tiger je len dymovou clonou ktora odvedie pozornost od zrusenia projektu PAK DA. Ziaden zo sucasnych strojov sa ani len vzdialene nepriblizuje slubovanym parametrom, a to nehovorim o termine 2020. Osobne nerozumiem ani obnoveniu vyroby TU-160. Pride mi to ako plytvanie zdrojmi. Pre obrovske naklady zredukoval pocet objednanych TU-160 uz ZSSR. Ak by sa moderne zbranove a elektronicke systemy urcene pre verziu M2 integrovali do TU-95, tak aka je este pridana hodnota TU-160M2 ? Rychlost Mach 2 vo velkej vyske nie je pre stroj s obrovskou odrazovou plochou zarukou prezitia uz niekolko desatroci. "Dopravit" strely s plochou drahou letu na odpalovu vzdialenost dokaze TU-95 rovnako ako TU-160 alebo B-52. Priemerny vek aktivnych strojov asi nebude zasadne vyssi ako u TU-160. (podla wiki vyroba ukoncena v r. 1994)Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    08:28 22.07.2016

    To: Strategist. Rozhodně bych RF nepodceňoval. To, že mají jiný pohled na vývoj armády, technologie, taktiku a také samozřejmě tomu přizpůsobují svoji výzbroj je obecně známé. ...Zobrazit celý příspěvek

    To: Strategist.
    Rozhodně bych RF nepodceňoval. To, že mají jiný pohled na vývoj armády, technologie, taktiku a také samozřejmě tomu přizpůsobují svoji výzbroj je obecně známé. Vyhodnocují Sýrii, Ukrajinu, tak jako vyhodnotili Gruzii 2008 a provedli změny.
    K pronikání a ničení systémů PRO bude určen zřejmě komplet S-500.
    Doporučuji studovat intenzivněji nejen En ale i Rj.
    V interview (you trubka) s generálním ředitelem fi. Almaz - Antey padl dotaz na systém S-500.
    Doslůova odpověděl, že bude schopen působit i v kosmu, proti satelitům (družicím) LEO (low earth orbit - nízká oběžná dráha), doslova uvedl, že více nemůže sdělit.
    Pokud se podíváme, na modernizovaný systém Iskander--M, střely tohoto operačně taktického systému neletí po klasické balistické křivce, takže nelze použít predikci dráhy letu, což podstatně ztěžuje jejich ničení.
    Naše společnost zadávala zakázky na vývoj SW lidem o kterých víme, že pracovali jako programátoři pro RVSN RF. Z jejich strany vždy bylo dodáno včas a funkčně naprosto v pořádku.
    Skutečně nelze odhadnout schopnosti a možnosti OS RF. Překvapivé byli střely Kalibr-NK, kde zřejmě možný dolet bude ještě delší než bylo předvedeno v Sýrii nebo se udává na různých internetových diskuzních serverech.
    Rusko a Ruská armáda čtvrtstoletí sledovali NATO, učili se a přemýšleli.
    To dávno není ta armáda drbanů, kteří za našich posměšků odtáhla ze střední Evropy po pádu železné opony.Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    15:46 21.07.2016

    Shodou nahod je v soucasnem LK clanek o indickem raketoplanu Avatar, ktery mel byt jednostupnovy a vzletovou hmotnost 25 tun - z toho 60% hmotnosti mel byt vodik, kyslik by ...Zobrazit celý příspěvek

    Shodou nahod je v soucasnem LK clanek o indickem raketoplanu Avatar, ktery mel byt jednostupnovy a vzletovou hmotnost 25 tun - z toho 60% hmotnosti mel byt vodik, kyslik by ziskaval z atmosfery behem letu pro spalovani a zaroven by jej ukladal do nadrzi pro pozdejsi vyuziti. Nosnost mela byt 500 kg až 1 tuna, do vysky cca 160km. Nicmene Indie program poslala k ledu, protoze dospela k zaveru, ze pro takovy stroj nejsou vhodne technologie a ze stroj musi byt vicestupnovy, z cehoz jim vysel v soucasnosti zkouseny demonstrator raketoplanu. Ten vazi 1750 kilo a vynesla jej raketa, ktera spotrebovala 9tun pohonnych latek, to vse jen do vysky 65 km.Skrýt celý příspěvek

  • gaunt
    15:18 21.07.2016

    Zkouška

    Zkouška

  • Jan Grohmann
    15:15 21.07.2016

    Diskuze pročištěna. Uživatel Gaunt za trolling a urážky zablokován.

    Diskuze pročištěna. Uživatel Gaunt za trolling a urážky zablokován.

  • Strategist
    08:58 21.07.2016

    naprostý souhlas s tím co říká shal Ještě bych dodal, že SSSR se dlouho živil na vykořisťování států které po 2 sv osvobodil a díky tomu přežíval, ekonomickou válku se západem ...Zobrazit celý příspěvek

    naprostý souhlas s tím co říká shal
    Ještě bych dodal, že SSSR se dlouho živil na vykořisťování států které po 2 sv osvobodil a díky tomu přežíval, ekonomickou válku se západem nemohl nikdy vyhrát jelikož systém pětiletek nikdy nefungoval a mnoho států nás, maďarsko drželi u socialismu jenom jednotky SSSR dislokované na našem území.
    Projekt hvězdné války byl reálný a proto kvůli němu SSSR tak vyšilovalo a jestli gaunt neví tak US má několika stupňový protiraketový štít a proč tento systém není ve službě no protože si mysleli, že ho po konci studené války nebude třeba. V 90 letech se prudce znižovaly nákupy viz B2 a F22.

    Jinak k tomuto slavnému bombardéru, vzhledem k tomu, že rusko modernizuje své Tu 160 a vyvíjí PAK DA a PAK FA, MIG 35 (+všechny ty jejich rakety co proletí i štíty na 20let dopředu) tak silně pochybuju že jsou schopni vyvíjet toto což je kombinace letectví a jaderného programu, to by museli opustit výše zmíněné projekty a zaměřit se pouze na toto a i tak by to trvalo délé než do 2020. Jedná se totiž o úplně nové prostředí a modifikacek které musí být použity. Navíc pochybuju, že s výše uvedenými projekty + nová letadlovka+ nové křižníky + balistické rakety by na vývoj něčeho takového měli peníze. Zkrátka ruské ozbrojené síly se upírají jiným směrem a tohle je prostá propaganda.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    01:03 21.07.2016

    Ono ten vyvoj orbitalneho prostriedku nemusi byt az taka stavba na zelenej luke. Kedysi bola v plnej slyzbe R36 vo verzii O (orbitalnaja) kedy bol bezpilotny orbitalny prostriedok ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono ten vyvoj orbitalneho prostriedku nemusi byt az taka stavba na zelenej luke. Kedysi bola v plnej slyzbe R36 vo verzii O (orbitalnaja) kedy bol bezpilotny orbitalny prostriedok schopny kruzit a vypustit mirv az na povel. Z vyzbroje stiahnute po podpise zmluvy o zakaze vyzbroje vo vesmire. Mozno to ma nieco spolocne s JU-71 ktore rusi testovali minuly rok a ich existenciu nikto na zapade vazne nespochybnil. Kazdopadne uvidime ako dopadnu rokovania o predlzeni START3, americania by ju radi predlzit a rusi dopredu deklarovali ze to podmienia viacerymi temami od PRO az po umiestnovanie konvencnej techniky v blizkosti RF. Letova hodina SR nie je az taka draha, je to cca len dvojnasobok toho co stoji prevadzka F22. Ze sa debata zvrhava na off topic flame war je chyba neexistencie moderatorov a tiez trochu aj redakcie. Mohli by ste vyberat serioznejsie zdroje k clankom, Sputnik zvykne trochu prehanat.
     
    Pročištěno. Bohužel na flamewar ruskoXusa se může zvrhnout naprosto jakékoliv téma, třeba o čínském dopravním letadle. Především diskutující musí mít soudnost a nediskutovat s trolly. AdminSkrýt celý příspěvek

  • pks_
    20:36 20.07.2016

    Pokud to má do 2 hodin zasáhnout kterékoliv místo na zemi, tak mi z toho vychází stroj, který provede jeden oblet Země za 4h a vrátí se na místo startu z druhé strany. Pokud se ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud to má do 2 hodin zasáhnout kterékoliv místo na zemi, tak mi z toho vychází stroj, který provede jeden oblet Země za 4h a vrátí se na místo startu z druhé strany.

    Pokud se smíříme s tím, že to celé bude dvoustupňové - vyneseno na nějaké raketě do velmi velké výšky (obejití problémů SSTO).

    Rusové toto celé mohou udělat kvůli zákazu určité třídy zbraní - tj. "my to sice dokážeme udělat, ale nebudeme to dělat, když vy nebudete dělat něco jiného", případně jen proto, aby měli analog k americkému X-51 - na co jim to bude se může ukázat později.Skrýt celý příspěvek

  • Superme
    18:21 20.07.2016

    Tak je možné, že Rusové experimentují s něčím podobným, jako je americký X-37 nebo něco podobného. Osobně tedy spíše počítám s nějakým prototypem pro testování, který by dal pár ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak je možné, že Rusové experimentují s něčím podobným, jako je americký X-37 nebo něco podobného. Osobně tedy spíše počítám s nějakým prototypem pro testování, který by dal pár odpovědí do budoucna a hlavním cílem budou stále modernizované TU-160 s PAK-DA. Je asi v dnešní době nereálné, že by podobný stroj byl masově vyráběný ať už na jedné nebo druhé straně.

    Co se motoru pro PAK-DA týče, tak bych moc nesouhlasil s autorem, že by Rusové nenašli dostatek peněz nebo lidí na vývoj. Zdá se, že upraví motor NK-56, stejně jako to Američané udělali u motorů pro B-2, viz. zde: http://www.leteckemotory.cz/mo... Skrýt celý příspěvek

  • svang
    18:01 20.07.2016

    "Páteř bombardovacího letectva tvoří 63 turbovrtulových bombardérů Tu-95MS “Bear”, z kterých je asi 55 operačně nasaditelných." To jsou zastarale informace, podle svycarske ...Zobrazit celý příspěvek

    "Páteř bombardovacího letectva tvoří 63 turbovrtulových bombardérů Tu-95MS “Bear”, z kterých je asi 55 operačně nasaditelných."

    To jsou zastarale informace, podle svycarske zpravy RUAG z letosniho roku, Rusko vyradilo dalsich asi 20 techto stroju a nejpouzivanejsim strategickym bombarderem se stal supersonicky Tu-22M v poctu 70 kusu.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    17:41 20.07.2016

    podle mě je to blbost. Ne, že by to technicky nešlo, to asi ano, ale proč by to dělali? Jaký smysl má vypustit něco, co zaútočí jadernou hlavicí z orbitu? Mají jak rakety, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    podle mě je to blbost. Ne, že by to technicky nešlo, to asi ano, ale proč by to dělali? Jaký smysl má vypustit něco, co zaútočí jadernou hlavicí z orbitu? Mají jak rakety, tak bombardéry. Navíc je tu smlouva o nešíření jaderných zbraní.
    Jediné, co mě napadá, že by to zvýšilo šance v případném úderu, když USA odstoupili od smlouvy ABM (Anti-Ballistic Missile Treaty) a cílem je mít něco pilotovaného, na co by se nevztahovala nějaká smlouva.Skrýt celý příspěvek

  • Sokrates
    17:06 20.07.2016

    Je dosť na škodu, že v čase, keď sa vo svete letectva deje toľko zaujímavých vecí, tak AN informujú ľudí o nereálnych projektoch, ktoré slúžia v Rusku len na pozdvihnutie ...Zobrazit celý příspěvek

    Je dosť na škodu, že v čase, keď sa vo svete letectva deje toľko zaujímavých vecí, tak AN informujú ľudí o nereálnych projektoch, ktoré slúžia v Rusku len na pozdvihnutie nacionalizmu. Je pochopiteľné, že web, ktorý žije z reklamy, potrebuje aj takýto typ článkov, aby bola vysoká "klikanosť". Avšak článkov, ktoré slúžia len na rozhádanie fanúšikov Ruska a USA, tu začína byť príliš veľa. Nakoniec to môže byť pre majiteľa kontraproduktívne.Skrýt celý příspěvek

  • Tom90
    16:46 20.07.2016

    Tak bud v Rusku vyvinuli material, ktery je schopen zvladat extremni namahani a zaroven je extremne lehky, k tomu maji ji temer vyvinuty motor s minimalni spotrebou a vysokou ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak bud v Rusku vyvinuli material, ktery je schopen zvladat extremni namahani a zaroven je extremne lehky, k tomu maji ji temer vyvinuty motor s minimalni spotrebou a vysokou ucinnosti, temer vyvinuty ridici software nebo proste kecaji.

    Hmotnost paliva pro start, vyckavani na pokyn k utoku, stoupani na hranici vesmiru, zvyseni rychlosti na supersonickou rychlost, udrzeni teto rychlosti po dobu letu k cili a zpet do prostoru domovske zakladny, pristani...to musi byt v ramci desitek tun. Do toho samotny letoun, naklad.

    A to jeste musi zkonstruovat motor, který zvládne práci v atmosféře i ve vakuu nebo na letoun instalovat jak proudovy, tak raketovy motor, ochranit letoun pred zarem vzniklym trenim pri takovych rychlostech, pokud se bude nadzvukove pohybovat i v nizsich vrstvach atmosfery, ochrana te strely nebo naloze pred tim zarem, kdyz vstoupi do atmosfery hypersonickou rychlosti, system navedeni apod.

    Tech otazek je tolik, ze pokud to bude fungovat v roce 2020, tak to zacali vyvijet pred dvaceti, triceti lety a ne letos. NIcmene ja bych spis vsadil na bohatou fantazii nejakeho Rusa, ktery svoje predstavy a sny vypustil do sveta a nekdo se toho chytil i s tim silenym datumem.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2