Řecko-turecký Top Gun: Řecké Mirage proti tureckým Viperům

Řecko-turecký Top Gun: Řecké Mirage proti tureckým Viperům
Řecká Mirage 2000 zachycuje tureckou F-16 / YouTube (Zvětšit)

Řecké letectvo zveřejnilo záznam z napjatého setkání svých stíhaček Mirage 2000 s tureckými letouny F-16 Fighting Falcon. Odehrálo se nad Egejským mořem. Řecko a Turecko v něm vedou dlouhodobé spory o vymezení pobřežních vod i vzdušného prostoru nad nimi.

Střetnutí stíhaček dvou ne zrovna spřátelených států NATO se podle řeckého letectva odehrálo už třetího května. Řecké stroje 2000-5EG Mk2 odstartovaly ke dvěma tureckým letounům F-16C Block 40 Fighting Falcon, častěji přezdívaným Viper. Turečtí stíhači měli podle Řeků obtěžovat řeckou helikoptéru NH90, převážející řeckého ministra obrany Nikose Panagiotopoulose a šéfa řeckého generálního štábu Konstantinose Florose. 

Hodnostáři navštívili řecké ostrovy Oinouses, Agathonisi a Farmakonisi u tureckého pobřeží. Turecko je považuje za součást šedé zóny s nevyjasněnou suverenitou.

Mezi stíhačkami došlo na poměrně agresivní manévry. Podle serveru The Aviationist však ještě neodpovídaly skutečnému vzdušnému souboji. „Vypadá to víc jako tréninkové střetnutí s částečně spolupracujícím cílem,“ prohlásil na webu The Aviationist italský pilot a letecký instruktor Alessandro „Gonzo“ Olivares.

Na začátku videa míří Mirage na F-16 ve strmém stoupání, ze kterého přejde do výkrutu. Následuje klesání a levotočivá zatáčka. Na videu je podle leteckého webu průhledový displej Mirage v soubojovém módu. Pilot mohl využít jak kanon, tak řízenou střelu vzduch-vzduch s infračerveným naváděním.


Záznam incidentu. Lze vidět vykreslující se linii CCIL (Continuously Computed Impact Line) na HUD displeji, která předvídá místo dopadu střel palubního kanonu. Zaměřovací kružnice a znějící tón zase potvrzuje připravenost infračervených střel vzduch-vzduch.

Přepis komunikace:

  • PILOT 1: FOX 2 (rádiový kód NATO pro odpal infračervené střely vzduch-vzduch);
  • PILOT 2: Mám ho;
  • PILOT 2: Blíží se druhý (…);
  • PILOT 2: Mám ho na záznamu;
  • PILOT 1: Pěkně;
  • PILOT 2: Stabilní v GUNS (kód pro střelbu z kanonu na vzdušné nebo pozemní cíle);
  • PILOT 1: SAME (kód pro potvrzení stejných informací, jaké byly právě uvedeny).

Soubojová historie

Nad Egejským mořem nejsou podobné incidenty neobvyklé. Řekové tvrdí, že jen během prvních deseti měsíců roku 2019 zaznamenali 3954 narušení svého (podle jejich mínění; viz dále) vzdušného prostoru z turecké strany. Souboje řeckých a tureckých stíhaček mají dlouhou historii. V roce 1974, když Turecko podniklo invazi na Kypr, se dostaly do křížku dva řecké letouny F-5A Freedom Fighter a dva turecké F-102 Delta Dagger. Jedna řecká stíhačka sestřelila tureckou, jejíž pilot zemřel. 

Pilot druhé turecké stíhačky ztratil orientaci a došlo mu palivo. Pokusil se nouzově přistát na dálnici, během přistání se však těžce zranil a později zahynul. V roce 1992 se zase řecká Mirage F1 dostala v malé výšce do souboje se dvěma tureckými F-16 a narazila do země. Její pilot nepřežil. O tři roky později havarovala v moři turecká F-16 během souboje s řeckou Mirage F1. Pilot se tentokrát stačil zachránit.

Řekové ho vylovili a předali Turkům. Stejný rok se odehrál další podobný souboj, tentokrát dvou tureckých dvoumístných stíhaček F-4 Phantom II a dvou řeckých F-16 Viper. Jeden z Phantomů spadl do moře. Jeho pilot zemřel, radarový operátor se zachránil. Řekové ho opět vylovili a po krátkém pobytu v nemocnici na Lesbu poslali zpět do vlasti.

Dvě doživotí

Zřejmě nejrozporuplnější incident se odehrál v roce 1996. Byl to souboj dvojice řeckých stíhaček Mirage 2000 a tureckých F-16, jedné jednomístné F-16D a jedné dvoumístné F-16C. Dvoumístná stíhačka skončila ve vodě. Jeden člen její posádky zemřel, druhý přežil. Podle Turků Řekové jejich letoun sestřelili. Řekové naopak ztrátu připisují mechanické poruše turecké F-16.

I v řeckých médiích se objevil i názor, že Řekové tureckou stíhačku opravdu omylem sestřelili. Turci odsoudili jednoho řeckého pilota v nepřítomnosti na dvě doživotí.

Navíc mu přišili ještě dvanáct let za zničené letadlo. Řekové – jak jinak – jeho vinu odmítli. Po tomto incidentu panoval deset let relativní klid. 

Až v roce 2006 se nad Egejským mořem srazila turecká a řecká F-16. Turecký letoun byl součástí dvoučlenného doprovodu průzkumného Phantomu RF-4. Řecký pilot srážku nepřežil, tureckého vylovila kolem plující nákladní loď.

Osmanské dědictví

V roce 2018 spadla do moře řecká Mirage 2000. Vracela se z letu k blíže nepopsanému tureckému letadlu, které – podle Řeků – neoprávněně vstoupilo do řeckého vzdušného prostoru. Pilot stíhačky zahynul. Část zdrojů tvrdí, že před jejím pádem došlo k manévrovému souboji. 

Vcelku nedávno se nad Egejským mořem také odehrály tři incidenty, kdy turecké stíhačky startovaly k vrtulníkům s řeckými vojenskými nebo civilními hodnostáři. Scénář se nejspíš hodně podobal událostem z letošního třetího května.

Řecko bylo do roku 1821 součástí Osmanské říše. Odtrhlo se od ní v krvavé devítileté válce za nezávislost. Později válčily oba národy ještě čtyřikrát. Ve druhé polovině dvacátého století se jejich vztahy výrazně zhoršily po turecké invazi na Kypr. Ta byla reakcí na snahu řeckých nacionalistů na ostrově připojit ostrov k Řecku navzdory přání části obyvatelstva turecké národnosti.

V Egejském moři patří Řecku množství malých ostrovů. Řekové si nárokují vzdušný prostor do vzdálenosti deset námořních mil (cca. 19 km) od jejich pobřeží. Turci uznávají jen šest mil (asi 11 km). Většina problémů vzniká, když se turecká letadla pohybují v pásmu mezi šesti a deseti mílemi od pobřeží ostrovů, které Řekové považují za svůj vzdušný prostor, kdežto Turci za mezinárodní.

Zdroje: Greek Reporter, The Aviationist, 2, Web Citation, f16.com, NY Times

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Turecko je připraveno zahájit masovou výrobu tanků Altay

Podle deníku Hurriyet Daily News turecká společnost Otokar je připravena zahájit sériovou výrobu ...

Turecké chápání demokracie. Proč Erdoğan uspěl?

Američtí novináři se v průběhu nočního pokusu o převrat 15. - 16. července 2016 přiznávali, že ...

NÁZOR: Pomohol Putin zachrániť tureckého prezidenta Erdogana?

V noci z 15. na 16. júla sa v Turecku nečakane uskutočnil pokus o prevrat, ktorý zorganizovala ...

Letouny F-35 Lightning II pro Řecko a Singapur

Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila potenciální prodej 12 ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • PavolR
    15:32 23.05.2020
  • flanker.jirka
    17:42 13.05.2020

    Muslimové se prostě chtějí roztahovat v Evropě. A už mají další kukačku v aliančním hnízdě.
    https://www.armyweb.cz/clanek/...

    • Strategist
      12:11 14.05.2020

      Neschopnost EU reagovat na nátlak, který byl na řecko turecké hranici je velmi nešťastný. Když si člověk zjistí co všechno tam Turci dělali, aby prolomili hranici pro migranty, tak v jiných zemích by se toto rovnalo vyhlášení válečného stavu. Nechápu, že EU si trochu nedupne a neustále Erdoganovi toto trpí, to samé v Lybii, na Haftara je uvalena námořní blokáda, ale turecké lodě donedávna bez potíží proplouvají blokádou EU. Turecko si buduje monopol na dovoz migrantu do EU a jelikož EU je neschopná proti migrantům účinně zakročit (jak již bylo mnohokrát dokázáno), tak je to ideální vyjednávací páka jak z EU tahat další miliardy...

  • Sgt Murphy
    21:27 12.05.2020

    Najlepšie na tom celom je, že keď sa pozrieme do oficiálnych materiálov Lockheed Martin, tak v jeho ponuke žiadny "Viper" nenájdeme, ale len F-16V alebo F-16 Block 70/72. Nájdeme tam len takúto formulku:

    "The "V" designation is derived from Viper, the name fighter pilots have called the F-16 from its beginnings."

    Ale... hlavne že si tu "klávesnicový bojovníci" môžu vyhoniť svoje egá... Aspoň keby si preštudovali základné fakty...

  • Luky
    17:32 12.05.2020

    jestli máte náladu něco opravovat, tak hlavně přehozené verze u jednomístné (C) a dvoumístné (D) verze...

  • palo satko
    13:08 12.05.2020

    Na kazdy pad toto tzv. Juzne kridlo NATO je aktualne precudesna oblast. Grecko hospodarsky na kolenach, Turek sa kamosi s Rusom a do toho statisice nadrzancov, co chcu k Mutti Merkel. To toho pruser s Covidom ktory nici turistiku jednym aj druhym. Niekomu mozu pri tej akrobacii naozaj prasknut nervy.

  • Laci
    09:13 12.05.2020

    Tak nevim, už si tady někdy přijdu jak na novinkách.cz

    "Řecké stroje 2000-5EG Mk2"? Pokud vim, tak Řekové maj verze 2000EG, 2000-5 Mk 2 nebo dvoumístný 2000BG. Žádná verze "5000-5EG Mk 2" neexistuje.
    A Turci žádný Vipery nemaj, protože "Viper" se označujou F-16 verze V, tedy Block 70/72 a ne verze C Block 50/52+, který Turci maj, a ani žádný jiný F-16 verze C.

    • janusinko
      09:32 12.05.2020

      U amerických pilotov sa už dávno zaužila prezývka Viper pre F-16, práve preto sa súčasný modernizačný program označuje ako F-16 Viper, čiže zmija je pomenovanie akejkoľvek verzie F-16.

      • PavolR
        10:18 12.05.2020

        Tak či onak, bolo použitie prezývky v tomto prípade trocha zmätočné, pretože oficiálne "Vipery" budú mať nakoniec Gréci: https://www.dw.com/en/lockheed... :-)

        • skelet
          15:47 12.05.2020

          Zmatecne je, ale jen pro lidi co se o F-16 nikdy nezajimali. Ten zbytek vi, ze oznaceni Viper se pro F-16 pouziva od roku 1976, kdy jej dostala uplne prvni letka. Takze to neni nic proti nicemu.

          • Clanek
            16:49 12.05.2020

            Nesouhlasim. Kdysi to zmatecne skutecne nebylo, neb slo o prezdivku, neoficialni nazev ktery zahrnoval vsechny verze F-16, ale vznikem a oficialnim pojmenovanim F-16V jako Viper bych se drzel nove tohoto a pod timto jmenem dal uvadel jen skutecny Viper a ne nickname Viper. Zmatecne to tedy nebylo, zmatecnym to ale nove delaji autori neschopni se prispusobit nove realite = viper coby jmeno jedne konkretni verze F-16.
            (Ze to v prvni rade udelal zmatecnym sam Lockheed souhlasim, ale jako vyrobce na to ma nakonec pravo, tiha prispusobeni je proto proste na nas)

          • skelet
            18:02 12.05.2020

            nesouhlasit s tím můžete, ale to je tak jediné co s tím můžete dělat. Viper = F-16.
            Označení Viper je dokonce starší, než oficiální název Fighting Falcon.
            Mimochodem název Fighting Falcon si vybralo USAF, nikoliv General Dynamics.

          • Shania
            15:58 13.05.2020
    • skelet
      10:09 12.05.2020

      Fighting Falcon se moc neujal a používá se místo toho již hodně dlouho označení Viper. Stejně jako u F-35 se začíná prosazovat Panther místo Lightning II

      • Laci
        12:07 12.05.2020

        I kdyby se F-16 nebo F-15 začalo někde říkat třeba "Hindenburg" tak to nemění nic na tom, že se ten letoun jmenuje "F-16A/B/C/D/E/F Fighting Falcon" resp. "F-35A/B/C Lightning II" a ne "F-16A/B/C/D/E/F Hindenburg" resp. "F-35A/B/C Hindenburg".
        Označovat F-16 verzí A/B/C/D/E/F jako "Viper" je marketing a dělání z nečeho něco, co není. V případě F-35 se pilotům zdá označení "Panther" asi víc bojově TACTICOOOOL, ale to význam to nemá žádnej.

        • skelet
          12:33 12.05.2020

          označení Viper jsem prvně zaznamenal v jednom z článků LK, týkající se Blocku 40/42. A to o verzi V nebylo ani památky. To byl žhavý hit block 60.
          F-16V to převzalo jako oficialitu (hlavně kvůli marketingu).

        • satai
          12:35 12.05.2020

          Dokud s tím můžeš hrát jazykovou hru... Tak je jedno, co musíš psát do formuláře, když se to tak "oficiálně jmenuje".

      • Charlie
        12:19 12.05.2020

        Panther sem zatím viděl snad jen ve dvou článcích. Viper tuším začali F-16 říkat od verze V.

        • skelet
          12:33 12.05.2020

          Ofiko od verze V, neofiko v rámci celé rodiny.
          Panther už jsem viděl hodněkrát.

        • Torong
          14:55 12.05.2020

          Viper je jméno, které F16 dali piloti a to podle "jedovatých" manévrů, kterých byl schopný. Asi jako naši piloti říkali Mig 23 bedna nebo SU25 hrábě.

          • satai
            15:08 12.05.2020

            Není to spíš než podle hada podle originální BSG?

          • satai
            15:09 12.05.2020

            Každopádně není to žádná novinka, to označení se používá pár desítek let...

    • Jan Grohmann
      11:00 12.05.2020

      https://theaviationist.com/202...

      The clip below was filmed by the HUD camera of one of the two Mirage 2000-5EG Mk2 jets belonging to the 331st Mira “Thiseas” during a close encounter with Turkish F-16C Block 40 jets over the Aegean Sea.

      O autorovi:
      David Cenciotti is a freelance journalist based in Rome, Italy. He is the Founder and Editor of “The Aviationist”, one of the world’s most famous and read military aviation blogs.

      • Laci
        11:57 12.05.2020

        Aha.. Takže někdo napsal chybu, tak jí opíšeme.

        • vixl
          16:56 12.05.2020

          Zdar Lacinko, jsi si jistý, že v článku jde o to co tady řešíš? Nejsi náhodou šílený modelář? Na modelfóru jsou někteří pošuci schopni debatovat týden o umístění a tvaru jedné krytky na trupu.

      • Charlie
        12:18 12.05.2020

        Tak to že to nějakej šmoula v cizině napíše blbě neznamená že to musim papouškovat, ne? A to i přesto že některý zdroje uváděj variantu Mirage 2000-5BG a EG...

        • Jan Grohmann
          12:33 12.05.2020

          Věříme raději odborníkovi, bývalému stíhacímu letci, než Wikipedii.
          Mimochodem, píše se to taky zde: https://www.itamilradar.com/20...

          Co se týče verzí, fra. Wikipedie uvádí zase tohle:
          36 Mirage 2000 EG (nos 210 à 245) : 10 d'entre eux ont été portés au standard « -5 Mk.2 » ;
          4 Mirage 2000 BG (nos 201 à 204) ;
          10 Mirage 2000-5 EG monoplaces (nos 546 à 555) ;
          5 Mirage 2000-5 BG biplaces (nos 505 à 509).

          T

    • Miroslav
      12:00 12.05.2020

      Pokiaľ viem, tak označenie,,Viper" majú stroje prestavané na Block 70/72. Novovyrobené stroje toto značenie nemajú

      • Torong
        14:57 12.05.2020

        Viper je neoficiální označení F16 už od prvních verzí. Mig 23 taky oficiálně není bedna...

        • Miroslav
          16:24 12.05.2020

          Citujem: ,,Označenie F‑16V Viper sa používa pri modernizáciách existujúcich F‑16 starších verzií"

          https://www.defencenews.sk/tec...

          • skelet
            18:03 12.05.2020

            Viper je tu s námi od F-16A Block 1.

    • dexnom
      16:01 12.05.2020

      Verze 2000-5EG Mk2 existuje a to velmi. Tady posílám odkaz a v popisu je i popsán rozdíl mezi 2000-5EG Mk2 a 2000-5 Mk 2.

      https://www.flickr.com/photos/...

  • dušanR
    08:51 12.05.2020

    Verím veľa veciam , ale aby bolo na turecko -gréckej hranici také napätie , že v roku 2019 turci denne nalietali na grékov 14 krát ? To sa mi nechce veriť . A ke´d sa lieta iba za svetla , potom gréci na poplach každú hodinu a štartovali proti narušiteľovi celých 9 mesiacov. Asi preto iba 9 mesiacov , lebo aj tam je zima a nelieta sa ....?

    • PavolR
      09:07 12.05.2020

      Za samostatné narušenie sa považuje každý jeden neoprávnený vstup do vzdušného priestoru, čiže stačí, ak turecké lietadlo urobí priemy prelet cez kľukaté sa hranice vzdušného priestoru a hneď má na konte niekoľko narušení. Nehovoriac, že podobne môžno vzdušný priestor narušovať aj pomocou dronov.

      • Tango23
        14:17 12.05.2020

        ...to ano, kdo je ale z definice mezinarodniho prava tedy narusitel a v jake vzdalenosti ?

        To je to co clanek nezodpovi :) . U mezinarodnich vod, se alespon handrkuji o tom co je a neni podmorsky self, ale ve vzduchu by jeden cekal, ze je to bez diskuse :) ....

    • palo satko
      10:23 12.05.2020

      Staci ist na grecky ostrov na dovolenku (ale neblbnut sa fotenin :) ) a uvidis to lietanie na vlastne oci. Kazdy Grek ti tam odpfisaha, ze v noci prichadzaju Turci na rychych clnoch a zapaluju im pobrezie.

      • Miroslav
        12:03 12.05.2020

        A unášajú deti, przdnia dcéry a kradnú bicykle, hodinky a dobytok

        • danny
          11:54 13.05.2020

          Miroslav: pozor na to. Někdo tvou ironickou poznámku asi vzal vážně, soudě podle počtů dislajků. Aby tě nenahlásili za šíření dezinformací:-D

    • danny
      10:52 12.05.2020

      v článku to vysvětluje poslední odstavec: "Řekové si nárokují vzdušný prostor do vzdálenosti deset námořních mil (cca. 19 km) od jejich pobřeží. Turci uznávají jen šest mil (asi 11 km). " Přesně jak píše PavelR. Letíš rovně kolem klikatého pobřeží a ostrůvků, a s jinou definicí výsostného území, než má soused. To pak narušení rostou geometrickou řadou.