Řecko získalo první víceúčelové stíhačky Rafale

Řecko získalo první víceúčelové stíhačky Rafale
Řecká stíhačka Rafale / Dassault Aviation (Zvětšit)

Minulý týden ve středu na řecké letecké základně Tanga přistálo prvních šest víceúčelových taktických nadzvukových letadel francouzské výroby Rafale. Jde o starší a renovovaná letadla z výzbroje francouzských vzdušných a kosmických sil AAE (Armée de l'Air et de l'Espace).

„Je to speciální okamžik pro naše strategické partnerství s Francií, ale také pro naší společnou vizi evropské obrany,“ uvedl ve středu řecký ministr obrany Nikos Panagiotopoulos. „Tato vynikající letadla nové generace znásobují odstrašující sílu našeho letectva a posilují naši schopnost reagovat na jakoukoli bezpečnostní výzvu v regionu.“

Řecko-francouzská smlouva podepsaná v lednu 2021 zahrnuje nákup 12 starších (deset jednomístných Rafale C, dva dvoumístné Rafale B) a šest (čtyři Rafale C, dva Rafale B) nově vyrobených víceúčelových stíhaček Rafale. Cena kontraktu je 2,3 miliardy eur.

Dodávky šesti nově vyrobených Rafale proběhnou od prosince 2022 do srpna 2023. Posledních šest starších Rafale z výzbroje AAE do Řecka dorazí v druhé polovině příštího roku.

V záři 2021 rovněž došlo k zamluvení dalších šesti nově vyrobených Rafale – k podepsání smlouvy ale zatím nedošlo. Hodnota smlouvy se odhaduje na více než jednu miliardy a zahrnuje tedy očividně dodávku i dalšího vybavení (zbraní?) a služeb. Dodávka těchto šesti Rafale do Řecka je plánována na roky 2025 až 2026.

Řecké jednomístné stíhačky Rafale dostaly označení Rafale EG a dvoumístné Rafale DG. Součástí smlouvy na nákup 18 Rafale je i balíček technické a servisní podpory na dobu pěti let a výcvik pilotů a techniků. Přeškolení na letouny Rafale zatím absolvovalo osm řeckých pilotů a 50 techniků. Nezbytnou modernizací prošla také letecká základna Tanga.


Přílet šesti Rafale na základnu Tanga

Prvních šest Rafale F3-R (čtyři jednomístné a dva dvoumístné) dorazilo do Řecka po dvě a půl hodiny dlouhém letu z francouzské letecké základny Istr. Při letu Rafale překonaly vzdálenost 1600 kilometrů. Před přistáním na základně Tanga letouny provedly slavnostní průlet nad athénskou Akropolí. Zajímavost – podle fotografií tři Rafale C při přeletu použily jednu palivovou nádrž pod trupem a zbývající tři (jeden Rafale C a dvojice Rafale B) dvě palivové nádrže pod křídly.

Rafale lze ověsit až trojicí palivových nádrží, každou o objemu 2000 litrů. Pro nadzvukový let jsou určeny jinak tvarované menší nádrže o obejmu 1250 litrů. Tři Rafale s jednou nádrží využily právě 2000l verzi, zbývající tři Rafale dvě „nadzvukové“ palivové nádrže.

První řecké Rafale zamíří do 332. letky „Geraki“, kde nahradí letouny Mirage 2000 BG/EG zakoupené v roce 1985. Letka dostane Rafale pouhý rok po podpisu smlouvy. Právě rychlost dodání je jednou z obrovských výhod asertivního stylu prodeje francouzských letadel Rafale.

Řecko v minulém století nakoupilo celkem 95 francouzských stíhaček – 40 Mirage F.1 v roce 1974, 40 Mirage 2000BG/EG v roce 1985 a 15 Mirage 2000-5 v roce 2000.


Řecké Rafale s podzvukovými a nadzvukovými palivovými nádržemi; větší foto / Dassault Aviation

Modernizace řeckého letectva ale nákupem letounů Rafale nekončí:

V prosinci byl schválen americký zákon o národní obraně NDAA (National Defense Authorization Act) pro fiskální rok 2022. Zákon především specifikuje rozpočet amerického ministerstva obrany. Součástí letošního NDAA je dodatek o americko-řecké obranné spolupráci (U.S.-Greece Defense and Interparliamentary Partnership Act of 2021).

V dodatku se dočteme, že řecké letectvo hodlá modernizovat 84 stíhaček F-16 na nejnovější standard F-16V. Řecká společnosti HAI (Hellenic Aerospace Industry) první F-16C na standard F-16V modernizovala minulý rok. Všechny F-16V HAI dodá řeckému letectvu do roku 2027.

Řecko se také stále zajímá o letouny F-35A Lightning II. V „řeckém“ dodatku zákona NDDA se píše: „Spojené státy by měly podle potřeby podporovat prodej F-35 Joint Strike Fighter do Řecka, včetně těch [osmi] letounů F-35 vyrobených, ale nikdy nedodaných do Turecka, protože Turecko bylo vyloučeno z programu kvůli nákupu ruských systémů protivzdušné obrany S-400.“


Rafale v Řecku

„Prezident je oprávněn urychlit doručení jakýchkoliv budoucích letounů F-35, jakmile bude Řecko připraveno pokročit s takovým nákupem, a to za podmínek, které může prezident požadovat. Takový převod bude předložen Kongresu v souladu s certifikačními požadavky podle oddílu 36 zákona o Kontrole vývozu zbraní (22 U.S.C. 2776),“ dočteme se dále v dodatku.

Již v lednu 2020 řecký ministr obrany Nikos Panagiotopoulos odhalil zájem Řecka získat 24 letounů F-35A Lightning II. Nákup ještě nebyl schválen, ale díky přijatému zákonu NDAA prodeji F-35A do Řecka ze strany Spojených států nic nebrání.

Pokud se modernizační plány naplní, řecké letectvo na konci toho desetiletí bude provozovat 24 francouzských víceúčelových stíhaček Rafale, stejný počet amerických F-35A Lightning II a 84 F-16V Viper. Řecké letectvo se tak zařadí mezi nejlépe vybavené a nejpočetnější letectva NATO.

Mimochodem řecký hrubý domácí produkt (HDP) je o 20 % menší než HDP České republiky.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Řecko-turecký Top Gun: Řecké Mirage proti tureckým Viperům

Řecké letectvo zveřejnilo záznam z napjatého setkání svých stíhaček Mirage 2000 s tureckými letouny ...

Řecko zdarma získá 350 bojových vozidel pěchoty M2A2 Bradley

Americká armáda zdarma poskytne řecké armádě 350 bojových vozidel pěchoty (BVP) M2A2 Bradley. Navíc ...

Mezi Řeckem a Tureckem zatím lítají jen slovní přestřelky

Spory mezi Tureckem a Řeckem, které sahají do dávné minulosti, se opět vyhrocují. Turecko v ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • tombo
    16:39 10.02.2022

    Prepacte, je to OT ale niekoho to moze zaujimat, Indonezia dnes podpisala zmluvu na 42ks Rafale: ...Zobrazit celý příspěvek

    Prepacte, je to OT ale niekoho to moze zaujimat, Indonezia dnes podpisala zmluvu na 42ks Rafale:

    https://www.dassault-aviation....

    https://www.reuters.com/busine... Skrýt celý příspěvek

    • The Pale Emperor
      14:51 11.02.2022

      Rafale jde poslední dobou na dračku. Rusové můžou mít možná tak oči pro pláč:-)

      Rafale jde poslední dobou na dračku. Rusové můžou mít možná tak oči pro pláč:-)

  • martinko68
    20:32 28.01.2022

    Tipnu si že v budoucnu nebude protivníkem řeckých F 35 a Rafale ani MiG , ani Suchoj ale klasická F 16 jednoho státu NATO a pokud to takhle pujde dál nejen s řeckou ...Zobrazit celý příspěvek

    Tipnu si že v budoucnu nebude protivníkem řeckých F 35 a Rafale
    ani MiG , ani Suchoj ale klasická F 16 jednoho státu NATO a pokud to takhle pujde dál nejen s řeckou ekonomikou a porodností (tak trochu celé EU) tak brzy bude hrát prim Turecko .Skrýt celý příspěvek

    • BobDylan
      18:53 29.01.2022

      To Turecko s obrovskou infláciou, autokratickým režimom, ktorý stráca na sile a natalitou síce papierovo vyššou, ale len kvôli chudobným ázijským, a hlavne kurdským regiónom, kde ...Zobrazit celý příspěvek

      To Turecko s obrovskou infláciou, autokratickým režimom, ktorý stráca na sile a natalitou síce papierovo vyššou, ale len kvôli chudobným ázijským, a hlavne kurdským regiónom, kde žije najväčší národ bez vlastného štátu na svete, o ktorý sa do budúcna istotne neprestane uchádzať?

      Ako ja nehovorím, že Grécko nemá problémy, ale v porovnaní s Tureckom je na tom (aj napriek dlhom) lepšie, a aj obyvateľstvo je ochotné akceptovať relatívne vysoké výdavky na zbrojenie, takže nejaké predstavy o obnove tureckej hegemónie nad oblasťou Balkánu sú podľa mňa veľmi predčasné.Skrýt celý příspěvek

      • martinko68
        22:47 30.01.2022

        Turecku rozhodně nefandim a pro válčení je někdy autokratický režim možná výhoda , docela blbé je že některé vyspělé země ztrácí obranyschopnost a akceschopnost , to se nebavíme o ...Zobrazit celý příspěvek

        Turecku rozhodně nefandim a pro válčení je někdy autokratický režim možná výhoda , docela blbé je že některé vyspělé země ztrácí obranyschopnost a akceschopnost , to se nebavíme o EU kde jedna země podporuje nějakou stranu a druhá zase protistranu viz. konflikty v Africe.Skrýt celý příspěvek

  • Riiiederner
    13:40 26.01.2022

    Ty "turecké" F-35 bych v Řecku viděl rád trochu toho výsměchu od řeků by si zasloužily.

    Ty "turecké" F-35 bych v Řecku viděl rád trochu toho výsměchu od řeků by si zasloužily.

  • rabo123
    23:57 25.01.2022

    Je tu rozbehnutá debata na tému lietadlá. Vždy sa na tom usmejem, lebo je to často najdrahšia položka rozpočtu veľkej časti krajín - kúpa lietadiel a čo iné časti armády ? Nie ...Zobrazit celý příspěvek

    Je tu rozbehnutá debata na tému lietadlá. Vždy sa na tom usmejem, lebo je to často najdrahšia položka rozpočtu veľkej časti krajín - kúpa lietadiel a čo iné časti armády ? Nie BVP, tanky, delá, ale napr. sanitné jednotky, odmínovacie, mínovacie, mostné, železničné, zásobovacie, opravárenské, dekontaminačné, meterologické, ženijné...a dokonca aj prozaické poľné kuchyne. Toto sa značne ignoruje.
    Armáda nie je len o lietadle s pár kusmi munície, ale práve aj o týchto drobnostiach a tie v NATO značne chýbajú. Ak sa pripravujeme na vojnu s "hornou voltou" tak nám stačí pár lietadiel s pár kusmi kúpenej drahej munície, ale ak tu sa hráme na armádu , ktorá chce odstrašiť, tak potrebujeme viac podpornej techniky. Zatiaľ našu morálku dvíhajú média, ale čo ak ?Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      07:42 26.01.2022

      Smím poprosit o zdroj, kde jste přišel na to, že armádám NATO chybí základní zázemí? Děkuji :-)

      Smím poprosit o zdroj, kde jste přišel na to, že armádám NATO chybí základní zázemí? Děkuji :-)

      • Storm
        07:55 26.01.2022

        Psali to ASI na Sputniku, tak to musí být pravda...

        Psali to ASI na Sputniku, tak to musí být pravda...

        • Klimesov
          08:02 26.01.2022

          aha tak to jo. Tak to pardon za mou velice hloupou a nejapnou otázku :D :D

          aha tak to jo. Tak to pardon za mou velice hloupou a nejapnou otázku :D :D

      • Jura99
        09:18 26.01.2022

        tak OSSR skutečně nenakupují týlovou techniku jako dílny, kuchyně atp., zřejmě z toho rabo123 usuzuje, že je to tak všude.

        tak OSSR skutečně nenakupují týlovou techniku jako dílny, kuchyně atp., zřejmě z toho rabo123 usuzuje, že je to tak všude.

      • GlobeElement
        09:21 26.01.2022

        Tak například počet samovarů v armádě Itálie je naprosto směšný.

        Tak například počet samovarů v armádě Itálie je naprosto směšný.

        • Nesher
          10:31 26.01.2022

          Řekl bych, že bude srovnatelný s počtem kvalitních kávovarů v té severoasijské. ;-)

          Řekl bych, že bude srovnatelný s počtem kvalitních kávovarů v té severoasijské. ;-)

      • flanker.jirka
        18:23 27.01.2022

        Klimesov rabot123 zase jednou nezklamat. Ale zkusme se zeptat jinak. Čeho máme skladem tolik, že bychom mohli podporovat naše spojence z NATO a klidně bychom to z našich skladů ...Zobrazit celý příspěvek

        Klimesov
        rabot123 zase jednou nezklamat.
        Ale zkusme se zeptat jinak. Čeho máme skladem tolik, že bychom mohli podporovat naše spojence z NATO a klidně bychom to z našich skladů mohli uvolnit?Skrýt celý příspěvek

        • Rase
          23:04 27.01.2022

          T-72M1 :D

          T-72M1 :D

          • flanker.jirka
            11:40 28.01.2022

            :-D měl jsem na mysli naše spojence, ne ty které má rabot123. :-D

            :-D měl jsem na mysli naše spojence, ne ty které má rabot123. :-D

    • Storm
      07:53 26.01.2022

      Rabo123 kámo, tebe mám rád... Stebou je vždycky prdel... Pověz, sršíš vtipem i na živo? Nebo jenom schovaný za anonymitou internetu? To, že se o něčem moc nepíše nebo nemluví ...Zobrazit celý příspěvek

      Rabo123 kámo, tebe mám rád... Stebou je vždycky prdel... Pověz, sršíš vtipem i na živo? Nebo jenom schovaný za anonymitou internetu?

      To, že se o něčem moc nepíše nebo nemluví neznamená, že to neexistuje víme? Možná si to tam u vás myslíte, ale opravdu stažení jednotek z Afghanistanu nebylo kvůli tomu, že by tam neměli dostatek polních kuchyní... O nemocničním vybavení a sanytních vozech ani nemluvě...

      Chtělo by to méně sledovat propagandisticko satyrický pořad Ruská vojenská technika na jedné naší nejmenované soukromě televizní stanici...Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      09:00 26.01.2022

      Že to chybí na Slovensku naznamená že je to stejné v celém NATO.

      Že to chybí na Slovensku naznamená že je to stejné v celém NATO.

    • Jan Grohmann
      10:52 26.01.2022

      Spíše chybí přesná munice. Stávající zásoby dojdou asi tak po týdnu bojů.

      Spíše chybí přesná munice. Stávající zásoby dojdou asi tak po týdnu bojů.

      • flanker.jirka
        18:26 27.01.2022

        Vážně? Kolik munice máme do kanonů pro Pandury nebo Gripeny? Vždyť my si můžeme po 23 letech v NATO dovolit podporovat pouze země bývalého východního bloku, protože stále máme ve ...Zobrazit celý příspěvek

        Vážně? Kolik munice máme do kanonů pro Pandury nebo Gripeny? Vždyť my si můžeme po 23 letech v NATO dovolit podporovat pouze země bývalého východního bloku, protože stále máme ve skladech pouze munici pro ruské ráže.Skrýt celý příspěvek

        • Badysak
          16:16 28.01.2022

          A to se díky rusku změní : )

          A to se díky rusku změní : )

          • flanker.jirka
            13:34 29.01.2022

            Od roku 2014 se už dost věcí změnilo armádě k lepšímu. Už se nebavíme o tom, zda armádu vůbec potřebujeme, Putin nás vrátil zpátky do reality.

            Od roku 2014 se už dost věcí změnilo armádě k lepšímu. Už se nebavíme o tom, zda armádu vůbec potřebujeme, Putin nás vrátil zpátky do reality.

    • RiMr71
      13:53 26.01.2022

      ...je fakt, že tolik onucí jako ruská armáda nemá snad žádná jiná...

      ...je fakt, že tolik onucí jako ruská armáda nemá snad žádná jiná...

      • Torong
        16:53 26.01.2022

        No už se to mění. Okolo roku 2010 zavedli v Ruské armádě převratný vynález - ponožky...

        No už se to mění. Okolo roku 2010 zavedli v Ruské armádě převratný vynález - ponožky...

    • Ján Paliga
      23:09 26.01.2022

      Na vojnu sa pripravuje Horná Volta...., ale vlastne ona v skutočnosti už vo vojne je - z Ukrajinou od roku 2014..... Rabo, azda si vtedy doma kachličkoval, keď sa to stalo a nevieš ...Zobrazit celý příspěvek

      Na vojnu sa pripravuje Horná Volta...., ale vlastne ona v skutočnosti už vo vojne je - z Ukrajinou od roku 2014..... Rabo, azda si vtedy doma kachličkoval, keď sa to stalo a nevieš o tom?Skrýt celý příspěvek

    • pjaro77
      10:24 27.01.2022

      Ak má armáda odstrašiť nepriateľa, tak naopak potrebuje ťažkú palebnú silu - raketomety, delostrelectvo, minomety, rakety krátkeho a stredného dolety, silné letectvo, PVO, tisíce ...Zobrazit celý příspěvek

      Ak má armáda odstrašiť nepriateľa, tak naopak potrebuje ťažkú palebnú silu - raketomety, delostrelectvo, minomety, rakety krátkeho a stredného dolety, silné letectvo, PVO, tisíce protitankových rakiet aj tanky.Skrýt celý příspěvek

  • Mbelda
    22:17 25.01.2022

    Zdar chlapci,
    Jenom heslovitě: Francie, Mali, César, nexter, Titus, atomová energie, Gripen nebo Rafale?

    Zdar chlapci,
    Jenom heslovitě: Francie, Mali, César, nexter, Titus, atomová energie, Gripen nebo Rafale?

    • flanker.jirka
      22:30 25.01.2022

      :-) F 35 :-)

      :-) F 35 :-)

    • faraonamumu
      22:51 25.01.2022

      Je třeba podpořit Evropu. Takže jasně Rafael.

      Je třeba podpořit Evropu. Takže jasně Rafael.

      • flanker.jirka
        23:57 25.01.2022

        Ale F 35 se vyrábí i v Evropě, samozřejmě, ne zcela. V případě letadel 4. generace to tak jasně nevidím, zůstal bych raději u jednomotorového Gripenu, otázkou by bylo, zda z druhé ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale F 35 se vyrábí i v Evropě, samozřejmě, ne zcela.
        V případě letadel 4. generace to tak jasně nevidím, zůstal bych raději u jednomotorového Gripenu, otázkou by bylo, zda z druhé ruky olétané (jak to mají řekové s Rafale) verze C repasované a vybavené novější avionikou, včetně AESA radaru, nebo jít do dražšího stroje verze E.
        Přecházet na Rafale znamená přecházet na jinou logistiku a výzbroj. U řeků je to pochopitelná volba, mají to samé pod Mirage 2000.Skrýt celý příspěvek

      • Scotty
        09:01 26.01.2022

        faraonamumu
        Řekl kdo?

        faraonamumu
        Řekl kdo?

      • GlobeElement
        09:24 26.01.2022

        Jestli chceš mocí mermo podpořit Francii, kup ty ponorky, co odmítla Austrálie.

        Jestli chceš mocí mermo podpořit Francii, kup ty ponorky, co odmítla Austrálie.

        • Jura99
          20:03 26.01.2022

          jestli k ponorkam pribali pristav na rivieře, tak berem.

          jestli k ponorkam pribali pristav na rivieře, tak berem.

    • Mbelda
      06:38 26.01.2022

      Jenom jsem chtěl rozběhnout myšlenku, zda není Francie pro nás v tuto chvíli nejvhodnější strategický partner. Jak v rámci EU ohledně energie, tak různou vojenskou spoluprací. ...Zobrazit celý příspěvek

      Jenom jsem chtěl rozběhnout myšlenku, zda není Francie pro nás v tuto chvíli nejvhodnější strategický partner. Jak v rámci EU ohledně energie, tak různou vojenskou spoluprací. Přeci jenom se vše sčítá dohromady.Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        07:51 26.01.2022

        S Francií už se spolupracuje docela dost, ale jako Rafael by nebyla vyloženě špatná volba. Nicméně otázkou je zdalipak chce AČR provozovat dvoumotorový nadzvukový stroj. Pokud ano ...Zobrazit celý příspěvek

        S Francií už se spolupracuje docela dost, ale jako Rafael by nebyla vyloženě špatná volba.
        Nicméně otázkou je zdalipak chce AČR provozovat dvoumotorový nadzvukový stroj. Pokud ano může začít debata proč a za jakým účelem a pak pokračovat, který z nynějších strojů by byl nejvhodnější.
        Pokud ne může začít debata proč a za jakým účelem chceme jednomotorák a pak můžeme pokračovat, který stroj by byl nejvhodnější.
        Dvoumotorák, za mně proč ne a Rafael bych docela favorizoval.
        Nicméně pro zemi jako je ČR a armádu o velikost AČR je daleko vhodnější jednomotorák. A tady bych víc favorizoval F-35Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          10:00 26.01.2022

          ono je to trošku zavádějící. Ta F-35 je stejně velká a těžká mrcha jako ten Rafale. Přesněji ten Rafale je lehčí.

          ono je to trošku zavádějící. Ta F-35 je stejně velká a těžká mrcha jako ten Rafale. Přesněji ten Rafale je lehčí.

          • Clanek
            11:59 26.01.2022

            Diky ze to tu zaznelo.
            Ono se to i zde rado zjednodusuje kde 1

            Diky ze to tu zaznelo.
            Ono se to i zde rado zjednodusuje kde 1

        • petres
          13:49 26.01.2022

          Problém by nebyl Rafale jako takový ale rozsah výzbroje, kterou může nést. Protože to znamená řízené střely až na Meteor a pumy kupovat pouze ve Francii.

          Problém by nebyl Rafale jako takový ale rozsah výzbroje, kterou může nést. Protože to znamená řízené střely až na Meteor a pumy kupovat pouze ve Francii.

      • Scotty
        09:02 26.01.2022

        Ne. Momentálně je jediný relevantní partner za oceánem.

        Ne. Momentálně je jediný relevantní partner za oceánem.

        • Mbelda
          12:56 26.01.2022

          Ok. USA je super partner, ale v EU není a z nás si na zadek nesedne Nepotřebujeme trochu víc ovlivňovat politiku Evropy? Ve finále je jedno, jestli to bude F35 či Rafale. Rafale ...Zobrazit celý příspěvek

          Ok. USA je super partner, ale v EU není a z nás si na zadek nesedne Nepotřebujeme trochu víc ovlivňovat politiku Evropy? Ve finále je jedno, jestli to bude F35 či Rafale.
          Rafale bude zas hotové letadlo, které bude střílet vším a F35 jenom nelítala.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:26 26.01.2022

            Vy se chcete spoléhat na EU. Jen se podívejte jak pomalu a nejistě se staví k bezpečnostnímu problému na východě Evropy.

            Vy se chcete spoléhat na EU. Jen se podívejte jak pomalu a nejistě se staví k bezpečnostnímu problému na východě Evropy.

          • Mbelda
            14:53 26.01.2022

            Ok, EU nic moc. Máte něco lepšího? Je to podělaná politika ...

            Ok, EU nic moc. Máte něco lepšího? Je to podělaná politika ...

          • flanker.jirka
            16:34 26.01.2022

            Mbelda
            Základ je změna přístupu k vlastním ozbrojeným složkám. A dále je zde stále důležité partnerství v NATO. Jedině se silnou armádou pak budeme platní spojenci.

            Mbelda
            Základ je změna přístupu k vlastním ozbrojeným složkám. A dále je zde stále důležité partnerství v NATO. Jedině se silnou armádou pak budeme platní spojenci.

          • Mbelda
            18:45 26.01.2022

            Flanker,

            Ano souhlas. A co proto jste udělal třeba vy? Udělal jste něco, co je ve Vašich silách?

            Flanker,

            Ano souhlas. A co proto jste udělal třeba vy? Udělal jste něco, co je ve Vašich silách?

          • flanker.jirka
            00:34 27.01.2022

            Mbelda Já Vám to řeknu a pak mi budete závidět a neusnete z toho :-) Ale je tu jedna věc, kterou jsem před třemi lety udělal i soukromí, nechal jsem si odpojit plynovou přípojku, ...Zobrazit celý příspěvek

            Mbelda
            Já Vám to řeknu a pak mi budete závidět a neusnete z toho :-) Ale je tu jedna věc, kterou jsem před třemi lety udělal i soukromí, nechal jsem si odpojit plynovou přípojku, nepotřebuji ji. ...zase o pár rublů pro Putina méně.Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            06:46 27.01.2022

            Flanker Hm dobře. Myslel jsem něco jiného. Co jste udělal pro naši armádu? Tady si ji přejeme všichni silnou. K zamyšlení je , jak s tím naložit. Udělat veřejnou sbírku jako za ...Zobrazit celý příspěvek

            Flanker

            Hm dobře. Myslel jsem něco jiného. Co jste udělal pro naši armádu? Tady si ji přejeme všichni silnou. K zamyšlení je , jak s tím naložit. Udělat veřejnou sbírku jako za první republiky? Účastnit se dobrovolného vojenského cvičení, vstup do AZ nebo k profi? Dělat něco jako brannou výchovu ve školách?Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:07 27.01.2022

            Mbelda
            Platím daně a odkroutil jsem si VZS.

            Mbelda
            Platím daně a odkroutil jsem si VZS.

          • Mbelda
            15:37 27.01.2022

            Flanker,
            Daně snad platí většina. Jelikož máte za sebou ZVS, tak splňujete základní kritérium pro vstup do AZ, tak co v tom brání?

            Flanker,
            Daně snad platí většina. Jelikož máte za sebou ZVS, tak splňujete základní kritérium pro vstup do AZ, tak co v tom brání?

          • flanker.jirka
            22:22 27.01.2022

            Mbelda
            Si tam vstupte sám, třeba přijdete na to, proč se nedaří naplnit slibované počty.

            Mbelda
            Si tam vstupte sám, třeba přijdete na to, proč se nedaří naplnit slibované počty.

          • Mbelda
            22:40 27.01.2022

            Flanker,
            Já tam jsem a mám čtvrtý kontrakt. Tak pojďte taky :-D samo se nic neudělá.

            Flanker,
            Já tam jsem a mám čtvrtý kontrakt. Tak pojďte taky :-D samo se nic neudělá.

          • flanker.jirka
            11:41 28.01.2022

            Mbelda
            Hodně štěstí.

            Mbelda
            Hodně štěstí.

          • Mbelda
            17:55 28.01.2022

            Flanker, díky.

            Flanker, díky.

      • Jura99
        09:33 26.01.2022

        Francie je mentálně stále stejná jako před desítkami let, tedy sladká ale nespolehlivá. Klidně vzít od nich děla nebo tanky, ale klíčový systém, tedy stíhačky, jedině F-35A. Teprve ...Zobrazit celý příspěvek

        Francie je mentálně stále stejná jako před desítkami let, tedy sladká ale nespolehlivá. Klidně vzít od nich děla nebo tanky, ale klíčový systém, tedy stíhačky, jedině F-35A. Teprve kdyby z nějakého důvodu je vzít nešlo, tak na druhém místě Rafale.Skrýt celý příspěvek

        • Mbelda
          13:02 26.01.2022

          Řekl bych, že je to podobné jak USA tak v Francii, jen u Francie se to vnímá intenzivněji, protože je prostě blíž a víc nám zasáhla do historie.

          Řekl bych, že je to podobné jak USA tak v Francii, jen u Francie se to vnímá intenzivněji, protože je prostě blíž a víc nám zasáhla do historie.

          • Torong
            16:57 26.01.2022

            Ani ne. Zatím jedině USA a Británie se postavily za východní Evropu. Pak teprve, a to ještě jen někteří naši "spoluobčané" z EU. No a Německo se postavilo na stranu Ruska a odmítá ...Zobrazit celý příspěvek

            Ani ne. Zatím jedině USA a Británie se postavily za východní Evropu. Pak teprve, a to ještě jen někteří naši "spoluobčané" z EU. No a Německo se postavilo na stranu Ruska a odmítá nás bránit.Skrýt celý příspěvek

          • Mbelda
            18:52 26.01.2022

            Zas je to podělaná politika, USA chce slabší Rusko, Británie potřebuje USA, když utekli z EU. Británie začíná vojensky slábnout. A Němci potřebují plyn. Pouze USA to ovlivní, pokud ...Zobrazit celý příspěvek

            Zas je to podělaná politika, USA chce slabší Rusko, Británie potřebuje USA, když utekli z EU. Británie začíná vojensky slábnout. A Němci potřebují plyn. Pouze USA to ovlivní, pokud zajistí přísun plynu z Arabského poloostrova.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            00:36 27.01.2022

            Torong Postoj Británie může mít i jiné důvody, vyřidít si účty s německem za způsob jednání při odchodu z EU a ve hře je i to, odvést dění mimo Johnsonovi aféry, které by jinak ...Zobrazit celý příspěvek

            Torong
            Postoj Británie může mít i jiné důvody, vyřidít si účty s německem za způsob jednání při odchodu z EU a ve hře je i to, odvést dění mimo Johnsonovi aféry, které by jinak musel on a jeho strana řešit.Skrýt celý příspěvek

      • otecko
        16:33 26.01.2022

        No hlavně nekupovat nic z Německa, vzhledem k tomu, jak se otočili zády k požadavku Estonska! Zatímco do SAE a Egypta vývoz zbraní nevadí, přeposlat pár starých houfnic 122mm z ...Zobrazit celý příspěvek

        No hlavně nekupovat nic z Německa, vzhledem k tomu, jak se otočili zády k požadavku Estonska! Zatímco do SAE a Egypta vývoz zbraní nevadí, přeposlat pár starých houfnic 122mm z výzbroje ještě NDR jim tuze vadí, pokrytcům!Skrýt celý příspěvek

        • Torong
          16:59 26.01.2022

          A když jsem před půl rokem psal o tom, že Německo upřednostní vlastní zájmy a nás hodí s klidem přes palubu tak jsem dostal od Klimesova, Scottyho a dalších pojeb, že to není ...Zobrazit celý příspěvek

          A když jsem před půl rokem psal o tom, že Německo upřednostní vlastní zájmy a nás hodí s klidem přes palubu tak jsem dostal od Klimesova, Scottyho a dalších pojeb, že to není pravda a Německo nás bude bránit do posledního dechu...Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        00:12 27.01.2022

        Francie je zajímavým spojencem ať už z pohledu nákupů a vývoje (Titus a Caesar), tak i z pohledu toho, že máme zastoupení v Mali. Teď po skončení mise v Afghánistánu přišlo NATO o ...Zobrazit celý příspěvek

        Francie je zajímavým spojencem ať už z pohledu nákupů a vývoje (Titus a Caesar), tak i z pohledu toho, že máme zastoupení v Mali. Teď po skončení mise v Afghánistánu přišlo NATO o místo, kde by se vojáci "zocelovali v přestřelkách" a měli bojovou zkušenost. Naštěstí pro ČR jsme právě v Mali a pokud to tamní situace dovolí, mohli bychom sbírat zkušenosti tam a nebát se rozšířit i přítomnost.
        Druhá věc je nákup Rafale. Francie v tomto případě vyvíjela vše sama, takže to bude 100% závislost na Francii, to by nebylo moudré.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    19:25 25.01.2022

    Ono to není jen pouze o vydávaném objemu peněz na armádu, v tomto ohledu jsme na tom bídně, řekové se dostávají ke 3% HDP a ČR se s bídou dostává na 1,5%. HDP máme větší, ale při ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to není jen pouze o vydávaném objemu peněz na armádu, v tomto ohledu jsme na tom bídně, řekové se dostávají ke 3% HDP a ČR se s bídou dostává na 1,5%.
    HDP máme větší, ale při porovnání HNP už to tak velký rozdíl není. Z Řecka neodtéká tolik peněz na dividendách zahraničním majitelům. Je to dané i strukturou ekonomiky, mají o 20% větší podíl služeb, existují z turismu. Z česka toho odtéká do zahraničí hodně, loni to bylo skoro 300 miliard.
    https://www.novinky.cz/ekonomi...

    Jiná je i struktura řecké armády, mají v činné službě 130 000 osob, protože tam branci slouží svou prezenční službu (podobně jako ve Finsku, Rakousku nebo Švédsku) a k vševojskové armádě je nutné připočíst, že se starají i o námořnictvo, které ČR držet nemusí.
    V počtech techniky je ten nepoměr hodně rozdílný, jak u letectva, tak u pozemních sil. To už se pak člověk musí ptát, kam ty peníze v ČR dáváme?
    https://www.haf.gr/en/equipmen...
    https://www.armyrecognition.co...
    https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

    • 3ngelchen
      22:01 25.01.2022

      Ano, já s vámi naprosto souhlasím. Hlavně s touto částí: "V počtech techniky je ten nepoměr hodně rozdílný, jak u letectva, tak u pozemních sil. To už se pak člověk musí ptát, ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano, já s vámi naprosto souhlasím.

      Hlavně s touto částí: "V počtech techniky je ten nepoměr hodně rozdílný, jak u letectva, tak u pozemních sil. To už se pak člověk musí ptát, kam ty peníze v ČR dáváme?

      Chápu, že jim stojí nepřítel přímo na hranicích, ale i tak je ten rozdíl v efektivitě vynaložených prostředků do očí bijící. U nás se nenajdou peníze na dvě nepronajaté letky. No vlastně můžeme bejt rádi, že to moře nemáme :-DSkrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        22:33 25.01.2022

        Oni mají z moře i levný byznys v podobě turistiky, dopravy a rybolovu.

        Oni mají z moře i levný byznys v podobě turistiky, dopravy a rybolovu.

    • Klimesov
      08:09 26.01.2022

      Ano a taky je to o tom, že znovu se jedná o zcela odlišné situace. Zatím co Řekové svojí armádu "pouze" modernizují, AČR přechází na zcela odlišnou doktrínu, oproti ČSLA. A to jak ...Zobrazit celý příspěvek

      Ano a taky je to o tom, že znovu se jedná o zcela odlišné situace.
      Zatím co Řekové svojí armádu "pouze" modernizují, AČR přechází na zcela odlišnou doktrínu, oproti ČSLA. A to jak přechodem na profesionální armádu, tak přechodem na techniku, která je odlišná, tak i samotným použitím i nasazením. A to vše v dobách politické a finanční nestability.
      Není důležité dávat 2 - 3% HDP do armády, ale je důležité je dávat pravidelně, bez nějakých excesů. Což AČR neměla asi tak cca 30 let. Ministerstvo obrany je vždy první, kde se škrtá a kde se dělají nějaké úpravy rozpočtu na poslední chvíli. Samozřejmě korupční aféry a nesmyslné zakázky v tom mají na tom také svůj podíl.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        13:31 26.01.2022

        Co nevidět si v Praze oslaví 23 let vstupu do NATO, soudě podle toho tempa, které tu máme. Tak ani po čtvrtstoletí na tom nebudeme nejlépe. Bohužel, máme politiky, takové jaké si ...Zobrazit celý příspěvek

        Co nevidět si v Praze oslaví 23 let vstupu do NATO, soudě podle toho tempa, které tu máme. Tak ani po čtvrtstoletí na tom nebudeme nejlépe.
        Bohužel, máme politiky, takové jaké si volíme. Prolhané, zkorumpované, nevzdělané.Skrýt celý příspěvek

        • toustr
          15:11 26.01.2022

          od 2:27
          https://youtu.be/1sJ-HEp98Rk...
          Nikomu nepodsunuji p. Kalouska, ale na tuto otázku ohledně politiků odpověděl naprosto přesně... jsou jen odrazem společnosti.

          od 2:27
          https://youtu.be/1sJ-HEp98Rk...
          Nikomu nepodsunuji p. Kalouska, ale na tuto otázku ohledně politiků odpověděl naprosto přesně... jsou jen odrazem společnosti.

          • flanker.jirka
            16:37 26.01.2022

            Dobře vy! :-)

            Dobře vy! :-)

    • GlobeElement
      09:26 26.01.2022

      Dividendy nás naprosto nemusí zajímat, ty nemají se státním rozpočtem nic společného.
      Daně ty firmy platí u nás a z jich pak eventuelně můžeme něco nakoupit.

      Dividendy nás naprosto nemusí zajímat, ty nemají se státním rozpočtem nic společného.
      Daně ty firmy platí u nás a z jich pak eventuelně můžeme něco nakoupit.

      • flanker.jirka
        13:44 26.01.2022

        Je rozdíl vyprodukovat zisk a zdanit jej doma do našeho rozpočtu, než jej poslat do zahraničí a zdaní si jej firmy ve prospěch jiného rozpočtu. Stát by měl více podporovat vznik ...Zobrazit celý příspěvek

        Je rozdíl vyprodukovat zisk a zdanit jej doma do našeho rozpočtu, než jej poslat do zahraničí a zdaní si jej firmy ve prospěch jiného rozpočtu.
        Stát by měl více podporovat vznik domácích firem, které budou danit u nás. Spousta "podnikatelů" se stále uměle stěhuje na Kypr nebo do Holandska.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    19:19 25.01.2022

    Představa, že Řecko bude nakupovat ve Washingtonu a nesplatitelné půjčky bude poskytovat celá EU, zejména Německo s Francií skrze tisknutí EURO, je trochu bizarní.

    Představa, že Řecko bude nakupovat ve Washingtonu a nesplatitelné půjčky bude poskytovat celá EU, zejména Německo s Francií skrze tisknutí EURO, je trochu bizarní.

    • flanker.jirka
      19:27 25.01.2022

      Ale oni se defacto zadlužili u německých a francouzských bank a pořídili si za to jejich techniku.

      Ale oni se defacto zadlužili u německých a francouzských bank a pořídili si za to jejich techniku.

      • Rase
        19:56 25.01.2022

        Teď se tam třeba vyrábí nové Leopardy 2A7 pro Katar a Maďarsko.

        Teď se tam třeba vyrábí nové Leopardy 2A7 pro Katar a Maďarsko.

        • flanker.jirka
          21:35 25.01.2022

          To se to někdo má.

          To se to někdo má.

          • Rase
            23:35 25.01.2022

            Ve své době byl ten jejich nákup Leopardů hodně kritizovaný jako předražený, což i byl, ale pomalu nese své ovoce. Nemluvě o tom, že čím déle bude trvat vývoj nového evropského ...Zobrazit celý příspěvek

            Ve své době byl ten jejich nákup Leopardů hodně kritizovaný jako předražený, což i byl, ale pomalu nese své ovoce. Nemluvě o tom, že čím déle bude trvat vývoj nového evropského tanku, tím víc budou mít zakázek na nové Leopardy (tedy pokud je z trhu nevytlačí Abramsy nebo K2).Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            23:50 25.01.2022

            Abrams a K2 mají nevýhodu, že se v Evropě nevyrábí. Ještě možná uvidíme, zda se Francie neprobere s modernizovaným Leclercem. Každopádně, bezpečnostní situace tomu napomáhá. Ale ...Zobrazit celý příspěvek

            Abrams a K2 mají nevýhodu, že se v Evropě nevyrábí. Ještě možná uvidíme, zda se Francie neprobere s modernizovaným Leclercem.
            Každopádně, bezpečnostní situace tomu napomáhá.
            Ale zpět do ČR, není kam spěchat, BVP letos podepsané nebudou a tanky v nedohlednu :-)Skrýt celý příspěvek

          • rabo123
            00:02 26.01.2022

            Tak nový Leopard pre Katar a Maďarsko bol super kauf . Katar s ním nevie bez pomoci Nemeckých technikov ani vyliezť z garáže a ten Maďarský je tiež len na prehliadky, ale čo ak ? A ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak nový Leopard pre Katar a Maďarsko bol super kauf . Katar s ním nevie bez pomoci Nemeckých technikov ani vyliezť z garáže a ten Maďarský je tiež len na prehliadky, ale čo ak ? A to je možné, že ten Maďarský sa obráti na Ukrajinu. Vtip.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:27 25.01.2022

      ...a německo a francie se už postará, aby to dostali zaplaceno zpět i kdyby na to měly přispívat ostatní státy eurozony :-)

      ...a německo a francie se už postará, aby to dostali zaplaceno zpět i kdyby na to měly přispívat ostatní státy eurozony :-)

      • cejkis
        09:12 26.01.2022

        Spíše očekávám, že se postarají o to, aby německé a francouzské společnosti byly preferovány před Američany.

        Spíše očekávám, že se postarají o to, aby německé a francouzské společnosti byly preferovány před Američany.

  • 3ngelchen
    15:43 25.01.2022

    Poslední věta v článku je velmi k zamyšlení ve vztahu k ČR.

    Poslední věta v článku je velmi k zamyšlení ve vztahu k ČR.

    • Honzin
      18:21 25.01.2022

      Ano, ale vzhledem k dlouhodobe rivalite s Tureckem, maji tamni politici snazsi situaci pri prosazovani vyssich investic do obrany.

      Ano, ale vzhledem k dlouhodobe rivalite s Tureckem, maji tamni politici snazsi situaci pri prosazovani vyssich investic do obrany.

    • flanker.jirka
      19:26 25.01.2022

      Pardon, odpovídal jsem k tomu Vašemu zamyšlení, ale je to výše v diskusi.

      Pardon, odpovídal jsem k tomu Vašemu zamyšlení, ale je to výše v diskusi.

  • ruleta
    12:56 25.01.2022

    Proč to tak diverzifikují? Spojenec Francie proti Turecku?

    Proč to tak diverzifikují? Spojenec Francie proti Turecku?

    • mudry.udrzbar
      13:25 25.01.2022

      ano, naviac asi dlhodobo počítaju s letkou dvojmotorových strojov vedľa F-16 a potencialne F-35. Avionika a zbranove systemy F16V a F-35 budu z velkej casti totozne, takže budu ...Zobrazit celý příspěvek

      ano, naviac asi dlhodobo počítaju s letkou dvojmotorových strojov vedľa F-16 a potencialne F-35. Avionika a zbranove systemy F16V a F-35 budu z velkej casti totozne, takže budu vlastne kombinovat iba dve koncepcie.Skrýt celý příspěvek

    • lorgarius
      15:12 25.01.2022

      kontinuita ved prevadzkovali mirage a boli s nimi velmi spokojny. vraj dokazali turecke F16 pri trocha schopnom pilotovi pravidelne vymanevrovat ked si porovnavali pipikov nad ...Zobrazit celý příspěvek

      kontinuita ved prevadzkovali mirage a boli s nimi velmi spokojny. vraj dokazali turecke F16 pri trocha schopnom pilotovi pravidelne vymanevrovat ked si porovnavali pipikov nad egejskym morom. urcite ide aj o politiku. frantici chcu byt aktivnejsi v stredomori ako protivaha nielen turkom, ale aj ruskemu vplyvu a greci su dolezity kus v mocenskej skladacke.Skrýt celý příspěvek

      • CerVus
        18:26 25.01.2022

        No... co vím, tak jim vadilo zpracování. Prostě jim v porovnání s F-16 mnohem více rezli což se negativně projevilo na životnosti draku jako takového. Ze stejného důvodu je bude i ...Zobrazit celý příspěvek

        No... co vím, tak jim vadilo zpracování. Prostě jim v porovnání s F-16 mnohem více rezli což se negativně projevilo na životnosti draku jako takového. Ze stejného důvodu je bude i Taiwan vyřazovat o mnoho let dříve než bylo v plánu.Skrýt celý příspěvek

        • tombo
          23:17 25.01.2022

          Grecko ma zaujem o 60ks Mirage 2000-9 zo SAE napr. Chrome vam to prelozi: ...Zobrazit celý příspěvek

          Grecko ma zaujem o 60ks Mirage 2000-9 zo SAE napr. Chrome vam to prelozi: https://www.pentapostagma.gr/e... Skrýt celý příspěvek

        • lorgarius
          08:02 26.01.2022

          o hrdzaveni mirage som cosi pocul, ale neviem ci to beru ako velky problem. myslim si, ze frantici im ponukli vyhodne podmienky, financovanie a politicku podporu. sa mi zda, ze ...Zobrazit celý příspěvek

          o hrdzaveni mirage som cosi pocul, ale neviem ci to beru ako velky problem. myslim si, ze frantici im ponukli vyhodne podmienky, financovanie a politicku podporu. sa mi zda, ze grecke namornictvo by malo objednat aj 2-5kusov novej generacie fregat, ktore by vo francuzskom namornictve mali nahradit triedu la fayett a zatial su este len vo vyvoji. takze snaha budovat vztahy je zrejma. uvidime ako to pokracovat dalej.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      15:34 25.01.2022

      Mají Mirage 2000, pokud je vyřadí, tak bude jak pro Řecko tak Francii dobré, aby provozovali Rafale. Výhodou je i to, že Rafale turci neznají, F 16 znají dokonale, což může být ...Zobrazit celý příspěvek

      Mají Mirage 2000, pokud je vyřadí, tak bude jak pro Řecko tak Francii dobré, aby provozovali Rafale. Výhodou je i to, že Rafale turci neznají, F 16 znají dokonale, což může být slabina v případě krize nebo konffliktu mezi těmito státy.Skrýt celý příspěvek

      • Harvest
        08:29 26.01.2022

        To už neni tak úplne pravda, že by Turci nepoznali Rafale. Turecko v posledných rokoch spolupracuje s Katarom, ktory Rafale ma a zúčastnili sa aj na tureckom cvičení anatolian ...Zobrazit celý příspěvek

        To už neni tak úplne pravda, že by Turci nepoznali Rafale. Turecko v posledných rokoch spolupracuje s Katarom, ktory Rafale ma a zúčastnili sa aj na tureckom cvičení anatolian eagle 2021.

        https://eurasiantimes.com/rafa... Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          00:43 27.01.2022

          Jedna věc jsou společná cvičení, kde se Turecko potkává i s francouzskými Rafale, druhá věc je poznat systémy interně. A to ze cvičení nevyčtete. Nikdy nebudete mít jistotu na ...Zobrazit celý příspěvek

          Jedna věc jsou společná cvičení, kde se Turecko potkává i s francouzskými Rafale, druhá věc je poznat systémy interně. A to ze cvičení nevyčtete. Nikdy nebudete mít jistotu na kolik procent ten který systém jede v mírovém provozu a co umí navíc v případě konfliktu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...