Bojové vozidlo pěchoty Redback pro australskou armádu

Bojové vozidlo pěchoty Redback pro australskou armádu
BVP Redback / Hanwha (Zvětšit)

Hanwha Defence Australia, australská divize jihokorejského průmyslového koncernu Hanwha, představila první testovací model bojového vozidla pěchoty (BVP) ASK21 Redback pro australskou armádu. Jihokorejský Redback soutěží o úspěch v australském programu LAND 400 Phase 3 s německým BVP Lynx od společnosti Rheinmetall.

V rámci programu LAND 400 Phase 3 australské ministerstvo obrany hodlá pořídit 450 nových BVP a 17 doprovodných (ženijních) vozidel na stejném podvozku. Nakupovaná BVP nahradí 433 australských obrněných transportérů M113AS4 (s bojovým modulem a kulometem M2 ráže 12,7 mm).

Podle posledních informací se celková cena programu (včetně průmyslové spolupráce a provozních nákladů po celou dobu životnosti vozidel) odhaduje na 18 až 27 miliard australských dolarů (11 až 17 miliard euro; 229 až 449 miliard Kč). Jedná se o největší zbrojní zakázku v historii australské armády.

Od konce roku 2019 běží dvouleté období tzv. „aktivit pro zmírnění rizik“ RMA (Risk Mitigation Activity). Během tohoto období, podobně jako u programu LAND 400 Phase 2, se po celý letošní rok očekává zevrubné provozní testování obou zmíněných finalistů. Každý uchazeč pro testy dodá tři BVP, přičemž jedno vozidlo poslouží k ostrým detonačním zkouškám odolnosti podvozku.


BVP Redback; větší foto / Hanwha

Konečné rozhodnutí o vítězi padne v roce 2022. Dosažení počátečních operačních schopností se očekává v letech 2024 až 2025 a plných operačních schopností v letech 2030 až 2031. Australská armáda tak vůbec poprvé ve své historii získá plnohodnotné pásové BVP.

Podle australského portálu Defence Connect je ASK21 Redback (vozidlo je pojmenováno po smrtelně jedovatém australském pavoukovi) bojové vozidlo pěchoty nové generace vyvinuté speciálně pro australské vojáky na základě jihokorejského BVP K21. Redback, jak bude dále uvedeno, kombinuje zejména jihokorejské, australské a izraelské vojenské technologie.

Australský Redback má hmotnost 42 tun, trojčlennou posádku a prostor pro osmičlenný výsadek. Maximální rychlost je 65 km/h a dojezd 500 km.


Redback

Ve srovnání s korejským BVP K21 australský Redback získá v Austrálii vyráběný bojový modul (osádkový nebo bezosádkový) T2000 s 30mm automatickým kanonem Mk44S Bushmaster II, spřaženým kulometem ráže 7,62 mm a dálkově ovládaným bojovým modulem R400, který lze vybavit kulometem nebo 40mm granátometem.

Bojový modul T2000 (ale i R400) vyrábí australská společnost Electro Optic Systems (EOS) na základě izraelského bojového modulu MT30 Mk2 od Elbit Systems. Systém řízení palby a elektro-optiku dodává přímo EOS. Celosvětově velmi úspěšnou izraelskou věž MT30 Mk2 využívá také BVP ASCOD 2, který je nabízen Armádě ČR.

Mk44S Bushmaster II dokáže střílet nejrůznější municí 30 × 173 mm, včetně programovatelné. V případě potřeby lze věž rychle vybavit automatickým kanonem ráže 40 mm (40 × 180 mm).

Redback má špičkové systémy situačního povědomí posádky, například izraelské přilbové displeje Iron Vision, které umožňují posádce pomocí panoramatických 360° kamer volně pozorovat okolí „skrz“ pancíř. Součástí vozidla jsou také pokročilé simulační technologie umožňující virtuální výcvik posádek přímo uvnitř stroje.


Konkurenční KF41 Lynx; větší foto / Rheinmetall

Vozidlo je vybaveno kompozitními „gumovými“ pásy (composite rubber tracks), které snižují hluk a vibrace, čímž oddalují nejen únavu posádky, ale i případné poruchy nebo opotřebení komponentů BVP. Současně Redback nepoužívá klasické torzní tyče, ale nezávislé závěsy kol, které zlepšují plynulost jízdy a balistickou odolnost podvozku (nepenetrují podvozek jako torzní tyče).

Redback chrání modulární pancíř vyvinutý izraelskou společností Plasan a aktivní ochranný systém Iron Fist společnosti Elbit Systems. Základní pancéřovaný trup vozidla bude vyroben z australské oceli. Balistická ochrana vozidla dosahuje úrovně 6 (proti průbojné 30mm munici z 500 metrů) podle alianční normy STANAG 4569.

Výroba AS21 Redback se plánuje v australském závodě Geelong jižně od Melbourne. Jihokorejci BVP Redback, podobně jako konkurenční Rheinmetall, hodlají rovněž nabídnout americké armádě jako náhradu za rychle stárnoucí bojová vozidla M2 Bradley.  

Zdroj: Defence Connect

Nahlásit chybu v článku


Související články

BVP pro Austrálii: KF41 Lynx vs AS21 Redback

Australské ministerstvo obrany v rámci programu LAND 400 Phase 3 vybralo dva finalisty na nové ...

První vozidlo Boxer CRV 8×8 pro australskou armádu

Před dvěma dny německá společnost Rheinmetall předala australské armádě první kolové obrněně vozidlo ...

Nákupy za miliardy. Austrálie se připraví na vojenský střet s Čínou

Dne 1. července 2020 australská vláda schválila klíčové strategické dokumenty Strategická ...

Maďarská armáda kupuje německá bojová vozidla pěchoty Lynx

Maďarské ministerstvo obrany pokračuje v působivé akviziční jízdě ‒ od německé společnosti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rase
    09:40 14.01.2021

    Docela mě zklamalo, že ona věž T2000 je v podstatě upravená izraelská věž MT30 Mk2 od Elbit Systems. Osobně jsem čekal něco vlastního, ale zase je to i vysvětlení, jak to že ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Docela mě zklamalo, že ona věž T2000 je v podstatě upravená izraelská věž MT30 Mk2 od Elbit Systems. Osobně jsem čekal něco vlastního, ale zase je to i vysvětlení, jak to že Korejci přišli tak rychle s novou věží. V minulosti se spolupráce s Izraelci zmiňovala, ale čekal jsem že šlo jen o výpomoc s některými celky. Osobně bych si tedy možná spíš vsadil na věž Lance, jejíž výroba již v Austrálii probíhá - pro vozidla Boxer. Rovněž pokud jde o samotný kanón, tak ten se liší. Redback je představen s Mk44S Bushmaster II, kdežto Boxery a Lynx mají Rheinmetall MK30-2/ABM, přičemž obě zbraně myslím nejsou kompatibilní (jiný způsob programování munice). Třeba ale Australané překvapí - uvidíme mno.

    ps. ještě si říkám, zda by bylo možné třeba pořídit AS21 s věží Lance 2, což by bylo pro Australany asi zajímavější než aktuální podoba s T2000.
    Skrýt celý příspěvek

    • JerzyŔ
      22:07 16.01.2021

      Nemohu posoudit nuance tohoto technického charakteru, na to nejsem odborník. Co mě zaujalo - co se dá vysledovat z takových článků si myslím - ať už vyhraje kterýkoliv ze dvou ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nemohu posoudit nuance tohoto technického charakteru, na to nejsem odborník. Co mě zaujalo - co se dá vysledovat z takových článků si myslím - ať už vyhraje kterýkoliv ze dvou uvedených typů - je systematičnost a odborná úroveň vedení výběru po celou jeho dobu, a velký důraz na ověření skutečné spolehlivosti a odolnosti jak provozní, tak balistické, což se projevilo i při již završeném výběru kolových BVP (což mohli čtenáři v podstatě sledovat od začátku do konce výběrka): analýza, kolik a proč jich asi potřebujeme v jakých variantách, jakou mají mít asi cenu, včetně souvisejících záležitostí se zavedením a provozem, některé upřesňující parametry a požadavky ("pancéřovou ocel si budeme dodávat sami", "minimálně tolik a takových součástí budete vyrábět u nás", tak teď víte všechno, přihlašte se, kdo chcete, my vás a vaše výrobky nejprve zevrubně prolustrujeme, zatím bez fyzických zkoušek skutečných vozidel, podle toho vybereme dva podle nás nejnadějnější kandidáty, a ti už dodají skutečná vozidla, a ty budou několik měsíců až nějaký ten rok jezdit a jezdit v tvrdých podmínkách, a pokud se během toho nerozsypou, tak je na konci testu rozstřílíme na cimprcampr pro zjištění balistické odolnosti, a pokud nás jen reklamními kecy nelakujete, a vaše vozidla se fakt projeví jako extrémě spolehlivá a odolná, tak si od jednoho z vás 400 či 500 kousků koupíme. A kdo sledoval ten výběr KBVP, tak viděl, že tak, jak tyto podmínky se stanovily, tak se SKUTEČNĚ PO CELOU DOBU PODLE TOHO JELO! . Žádné v polovině běžících testů - "no my vlastně nepotřebujeme 450 ks, ale jenom 212" "vlastně ne 212 ale, 56" "no a my vlastně nepotřebujeme, aby byl tak těžký a odolný, ale hlavně aby byl lehký a plovoucí a letecky přepravitelný" "vlastně my nepotřebujeme nový, ale portřebujeme hloubkovou modernizaci poloviny našich stávajícíh M113 a k tomu stovku pickupů" "vlastně ne, opravdu potřebujeme nové, ale koupíme je od američanů, abychom jim dali najevo vděčnost, že to jsou největší strážci míru a demokracie" "vlastně ne, koupíme je od rusů, protože ti budou o třetinu levnější" "vlastně vůbec nic nepotřebujeme a výběrové řízení zastavujeme".
      A další věc, o které nevím vůbec nic - jak to mají Australané pořešeno s případným napadením neúspěšného uchazeče u soudu? Předpokládám, ale nemám nijak podložené, že ty parametry výběrka jsou tak stanovené a pak i dodržované, že soud by s ním byl velmi rychle hotov (v řádu týdnů, nebo nějakého měsíce) a připsal si na účet na jeho úkor tučnou taxu za náklady na soudní řízení. Nevíte nebo někdo z čtenářů o tomto aspektu? Nezdá se mi, že by při tak profesionálně připraveném a provedeném řízení by to potom kdejaký šuplikant mohl kvůli nějaké díře v zákonu nebo úplatnosti soudců nebo podobně akvizici zásadně brzdit nebo třeba i zhatit.
      Skrýt celý příspěvek