Řekové modernizují své letouny P-3 Orion

Řekové modernizují své letouny P-3 Orion

Řecké námořnictvo vrací do provozu stroje, které před deseti lety zakonzervovalo. Oblíbený protiponorkový letoun poprvé vzlétl v roce 1961. Dodnes ho používá osmnáct zemí.

Řekové koupili svoje Oriony v roce 1994 od Spojených států. Kontrakt zahrnoval čtyři letouny starší verze P-3A, určené hlavně pro výcvik posádek, a šest modernějších P-3B pro operační nasazení. Oriony provozovalo řecké letectvo společně s námořnictvem. V roce 2009 převedli Řekové letouny do rezervy a začali se shánět po náhradě. V roce 2014 však změnili názor. Snad to bylo kvůli katastrofálním finančním potížím země. Rozhodli se napřed oživit jeden z letounů P-3B s původním vybavením a po něm začít s postupnou modernizací dalších čtyř. Šestý letoun reaktivace nečeká.

Bude sloužit jen jako zdroj náhradních dílů. Náklady na celý program jsou pět set milionů dolarů (11,4 miliardy korun). Hlavní slovo v modernizaci má původní výrobce Orionů, americký gigant Lockheed Martin. Podílejí se na ní však i další společnosti. Třicet procent zakázky připadlo domácímu řeckému průmyslu. K slavnostnímu předání prvního letounu došlo už letos sedmnáctého května.

Prázdná pokladna

„Řecké námořnictvo potřebovalo navýšit počty námořních hlídkových letadel,“ prohlásil během předávacího ceremoniálu šéf řeckého námořního štábu, kontradmirál Nikolaos Tsounis. „Předání prvního letounu pokryje životně důležitou potřebu, zatímco se námořnictvo připraví na dodávku plně modernizovaných P-3 v příštích letech.“ Oficiálního znovuuvedení letounu do služby se zúčastnila i viceprezidentka Lockheedu Karmyn Norwoodová

„Jsme velmi pyšní, neboť předání tohoto prvního letounu představuje důležitý krok ke zvýšení řecké schopnosti hlídkovat nad mořem,“ prohlásila. Rekonstrukce zbývajících čtyři letounů bude hotová do roku 2023. Ze zpráv není jasné, jestli první oživené letadlo nakonec také podstoupí modernizaci.

Řecku se nedávno podařilo těsně odvrátit státní bankrot. Ačkoliv v moderní řecké historii jde o vcelku běžnou událost, je jasné, že řecký stát mít ještě několik desítek let hluboko do kapsy. To je důvod, proč se se oživení protiponorkových letadel nezamlouvá řecké opozici.

„Je to největší zbrojní program v posledních letech,“ citoval server globalsecurity.org řeckého poslance a bývalého novináře Stavrose Theodorakise. „Přišel v době, kdy je ekonomická krize nejhorší a státní pokladna doslova prázdná.“


Řecké P-3 Orion

Rekonstrukce draku

Modernizace má tři fáze. Nejdůležitější z nich je první, která zahrnuje kompletní rekonstrukci draku letounu. Lockheed vymění nejvíce namáhané díly, včetně křídel a části ocasních ploch. Rekonstrukce prodlouží životnost letounů o přibližně patnáct tisíc letových hodin, což odpovídá dvaceti až pětadvaceti letům provozu. Ve druhé a třetí fázi bude následovat kompletní výměna avioniky a vůbec veškerého elektronického vybavení letounů.

Dostala ji na starost americká firma Collins Aerospace. Letouny dostanou nové navigační vybavení, autopilota, systém na vyhýbání se kolizím, radary, systém řízení misí, etc. Z pohledu elektroniky se z řeckých Orionů stanou nová letadla. Letoun P-3 Orion přitom patří mezi několik málo vojenských letadel, která slouží už víc než padesát let. Další takoví aktivní veteráni jsou např. B-52 Stratofortress, C-130 Hercules nebo U-2 Dragon Lady.


Ocas lP-3 Orion ukrývá magnetometr; větší foto / US Navy

Laminátové žihadlo

Orion vznikl jako modifikace civilního čtyřmotorového dopravního letadla L-188 Electra. Jeho nejvýraznějším poznávacím znakem je laminátové „žihadlo“ na ocasu. Obsahuje citlivé magnetometry, které slouží k vyhledávání ponorek. Kovový trup ponorky totiž obvykle způsobuje odchylky v magnetickém poli země, jež se dají pomocí správného přístrojového vybavení zachytit. Letoun se však musí pohybovat nízko nad mořskou hladinou a magnetometry musí být izolovány od ostatních elektronických přístrojů na palubě.

Právě proto je Orion nosí uvnitř svého žihadla. Hlavní výzbroj Orionu obvykle tvoří torpéda a hlubinné nálože. Nese je v pumovnici v přední části trupu. Mohou mít i jaderné hlavice. Kromě nich májí Oriony i závěsy pod křídly, na které se vejdou různé protilodní střely (např. AGM-84 Harpoon).

V případě nutnosti se na ně dají zavěsit i střely vzduch-země (třeba AGM-65 Maverick). Při pátrání po ponorkách může Orion také shazovat různé typy sonarových bójí. Australská verze Orionu umí dokonce pokládat námořní miny. Oriony se hodí i k vyhledávání trosečníků a lodí s uprchlíky, snímkování požárů, nebo protipirátské operace.


Kokpit a paluba Orionu

Pašerácké ponorky

Maximální rychlost Orionu je 750 kilometrů v hodině. Může se tak směle měřit s vrtulovými stíhačkami z druhé světové války, ale třeba i s proudovým bitevním letounem A-10 Warthog. Rychlost však není jeho nejdůležitější přednost. Tou je výdrž ve vzduchu. Rekord drží Orion novozélandského letectva, který vydržel ve vzduchu 21 a půl hodiny. Piloti Orionů mají ve zvyku vypínat motory, aby šetřili palivem. P-3 často létá i jen na dva motory ze čtyř. Posádku tvoří obvykle jedenáct až dvanáct mužů. Záleží na konkrétním úkolu a variantě letounu.

Od prvního letu P-3 jich vzniklo značné množství. Letectva a námořnictva různých států upravovala své Oriony podle vlastních potřeb. Existuje dokonce AWACS verze s charakteristickou diskovitou anténou.

Špionážní verze letounu se jmenuje EP-3 Aries. V současnosti jimi disponují Spojené státy a Japonsko. Jeden americký EP-3 se v roce 2001 srazil s čínskou stíhačkou J-8 Finback. Americká celní správa používá letouny P-3 k hledání ponorek pašeráků drog.

Lovci hurikánů

Letouny P-3 byly také vždy průkopníky v zavádění moderního elektronického vybavení. Už v roce 1965 na nich americké námořnictvo poprvé v historii otestovalo prototyp digitálního leteckého počítače CP-823/U. Používal se pro navigaci a výpočty nejvhodnějších bodů ke shazování sonarových bójí. Dokázal integrovat údaje z různých senzorů letounu a stanovit pravděpodobnou polohu cíle (většinou nepřátelské ponorky). V boji nabízel veliteli letounu možnosti dalšího postupu, včetně šancí na úspěch.

Část letounů P-3 Orion byla přestavěna k výzkumným účelům. Oriony provozuje NASA i americký Národní úřad pro oceán a atmosféru (National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA). Ten má dva letouny P-3 zvlášť upravené ke studiu hurikánů.

Jsou pojmenované Miss Piggy a Kermit, podle loutek z dětského televizního pořadu The Muppet Show. Zatímco americké námořnictvo se chystá Oriony nahradit stroji P-8 Poseidon (Modifikovaný Boeing-737), zahraniční a civilní uživatelé si je nejspíš ještě dlouho ponechají.

Zdroje: Defence IQ, Global Security, Naval Today, Defense Aerospace

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích
Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Miroslav
    19:52 07.06.2019

    500 miliónov za 5 reaktivovaných lietadiel ktoré budú v službe možno niekoľko rokov? Keby mali na rozhadzovanie tak nepoviem ani slovo ale krajina ktorú musela zachraňovať celá Európa z vlastných by sa mala správať zodpovednejšie

    • Bernis
      20:24 07.06.2019

      "...
      Rekonstrukce prodlouží životnost letounů o přibližně patnáct tisíc letových hodin, což odpovídá dvaceti až pětadvaceti letům provozu.
      ..."

      • faraonamumu
        22:56 07.06.2019

        A kdo to Řecku zaplatí?

        • RiMr71
          12:07 09.06.2019

          ...český důchodce přece...

    • Scotty
      09:24 08.06.2019

      Pokud by měli na rozhazování tak nakoupí P-8 Poseidon.

    • atr30
      10:18 08.06.2019

      Lietadlá sa budú určite podieľať hliadkovanim na kontrole migrácie a pašovania drog. Na toto som ochotný prispieť z mojich dani

      • petris
        11:14 08.06.2019

        Som myslel že na to by stačilo aj pár cessien 152 a nie modernizovať štyri lietadlá za pol miliardy.

      • Miroslav
        18:17 08.06.2019

        Ja som nejak tak nespochybnil, že taký stroj je pre prímorskú krajinu potrebnú. Mňa skôr zarazila tá cena za 5 už vyradených lietadiel ktoré majú minimálne 30 rokov. To už by za tú cenu mohli kúpiť 2 Poseidony. Grécko zase nemá toľko pobrežia ako povedzme Austrália ktorá má 4 Poseidony