Renesance bitevních vrtulových letadel

vrtulový bitevní letoun AT-6
Foto: Vrtulový bitevní letoun AT-6 / US Air Force

Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení nejnovějších bitevních vrtulových letadel. Důvodem jsou obrovské náklady libyjské letecké kampaně proti armádě plukovníka Muammary Kaddáfího. Evropské země jednoduše zjistily, že letouny jako Eurofighter Typhoon a Rafale jsou příliš výkonné pro daný typ operace. Kaddáfího síly neměly nejmenší možnost letouny ohrozit. Zúčastněné země si tak pokládají otázku, zda jsou supervýkonné stroje vždy ideální pro vedení bojových operací proti slabším protivníkům.

V samotné bojové misi nad Libyi byly paradoxně největším nepřítelem technické poruchy letadel, než samotného Kaddáfího letectvo či protiletadlová obrana. Důkazem jsou i samotné ztráty letecké techniky spojenců. V důsledku technické poruchy přišli Američané o moderní stroj F-15E Strike Eagle, zatímco kaddáfího síly si mohou připsat pouze sestřelení bezpilotního vrtulníku MQ-8 Fire Scout.



Mnoho zemí se tak oprávněně ptá, proč posílat do akce drahé a výkonné stroje, jejichž provoz a případná ztráta přijde daňové poplatníky na milióny dolarů. Nepostačí posílat do akce proti méně vyspělým protivníkům levnější vrtulové stroje?



Zástupce velitele italského letectva brigádní generál Silvano Frigero k tomu říká:

„Musíme přemýšlet o tom, že v budoucnu můžeme plnit operace i s méně pokročilými zbraňovými systémy. Pokud nebudeme mít složený letecký park z výkonných strojů a i z méně pokročilé techniky, jak můžeme organizačně a ekonomicky zvládnout nalétat tisíce leteckých hodin, jen kvůli hledání jediného obrněného vozidla? Možná, že příště si už tak dlouhou akci (v Libyi) nebudeme moci dovolit“

Podobný argument předkládají US Air Force, US Navy a SOCOM jako důvod pro nákup lehkých bitevních vrtulových letadel. V USA běží program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), ze kterého má vzejít bojový vrtulový stíhač pro americkou a afghánskou armádu. O programu LAAR jsme si detailněji povídali v článku „Vrtulová letadla se do důchodu nechystají“.

vrtulový bitevní letoun AT-6

Foto: Vrtulový bitevní letoun AT-6 - Jeden ze dvou adeptů na nový vrtulový bojový letoun pro US Air Force / US Air Force

 

Poslední dobou je však v Americké armádě ticho po pěšině. Existuje vážné riziko, že program LAAR se může stát obětí škrtů v americkém armádním rozpočtu.

 

Pádným argumentem pro návrat vrtulových strojů můžou být právě evropské zkušenosti z Libye. Vrtulové stroje nejenže stojí zlomek ceny oproti proudovým strojům, ale proti jednotlivým skupinkám nepřátel a osamoceným obrněným vozidlům jsou mnohem efektivnější.

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vrtulová letadla se do důchodu nechystají

Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...

NATO nad Libyi - technická rekapitulace

Společně se závěrem (doufejme) libyjské občanské války je téměř u konce také vojenská intervence ...

Evropský úspěch v Indii

Největší obchod s vojenskými stíhačkami za poslední dvě desetiletí. Tímto tvrzením se honosí indický ...

Blue Devil 2 - vzducholoď pro bojiště zítřka

Vzducholodě se opět vracejí do módy. Nemá to nic společného s nostalgií po dávných časech, kdy obří ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

UPOZORNĚNÍ: Zeleně budou vždy označeny nejnovější příspěvky za 24 hodin. Podobu diskuze stále ladíme a snažíme se vyjít vstříc všem konstruktivním připomínkám.

  • prometheus.x
    01:39 06.12.2011

    nu sosbne bych rek ze tohle je idealni pro nasazeni nasich L-159 ekonomicky vyjdou urcite mnohem levnejs jak f-15 a podobny stroje a mi jich mame spousty uskladneno a hlavne pro piloty to ebude takovej drastickej rozdil jako prejit na vrtulovky