REPORTÁŽ: Evropští džihádisté

Přednáška Evropští džihádisté / CEVRO Institut 

Centrum transatlantických vztahů vysoké školy CEVRO Institut (PCTR) a International Institute for Counter-Terorrism (ICT) při vysoké škole IDC v Herzliji uspořádali 19.3. mezinárodní konferenci nazvanou Evropští džihádisté (European Jihadists). Během konference přednášející uvedli zajímavé informace o podstatě islámského terorismu. 

Islám v Evropě a džihádisté

Do Prahy za účelem přednášky zavítali tři vážený hosté ze zahraničí - Dr. Azeem Ibrahim (American War College, Scotland Institute, UK), prof. Assaf Moghadam (Academic Affairs, International Institute for Counter-Terrorism, Izrael) a německý novinář Yassin Musharbash (držitel ceny Der lange Athem, absolvent göttingenské Georg August Univerzity a rovněž Birzeit Univerzity v palestinském Ramalláhu).

Úvodního slova se zhostil prorektor CEVRO Institut Tomáš Pojar, který představil fenomén zahraničních bojovníků v řadách Islámského státu. Pojar ukázal výsledky studie Mezinárodního centra pro studie radikalismu a politického násilí ICSR (The International Centre for the Study of Radicalisation and Political Violence), podle které Irákem a Sýrii prošlo přes 20 000 zahraničních bojovníků, především ze Středního východu.

Cizinců s evropským pasem prošlo Irákem a Sýrii okolo 4000. Dlužno však dodat, že studie brala v potaz údaje ze 14 zemí, které mohly poskytnout relevantní informace. Jedná se navíc o počty, zahrnující i bojovníky, kteří se již vrátili domů.

„Ač se veřejnost domnívá, že velká část džihádistů pochází z Francie, Británie a Německa, je faktem, že v poměru na počty obyvatel vedou spíše menší země. Belgie, Skandinávie, Kosovo, Bosna či země bývalého SSSR a Ruské federace. Poměrně vysoký počet džihádistů přichází rovněž z Turecka," uvedl Tomáš Pojar.

V absolutní počtech samozřejmě vedou velké státy. Z Francie odešlo na Střední východ bojovat 1200 lidí, z Německa a Francie 500 až 600. Avšak z násobně menší Belgie vyrazilo za "dobrodružstvím" asi 440 lidí. Také z Ruska v řadách Islámského státu slouží 800 až 1500 lidí.

Zajímavá byla přednáška Yassina Musharbasha z Německa, který se snažil osvětlit motivaci odchozích. Podle Musharbasha je těžko najít nějakou spojovací linii, která vede mladé (ale i staré) evropské muslimy do náruči Islámského státu.

Prof. Assaf Moghadam, Yassin Musharbash, Dr. Azeem Ibrahim a Tomáš Pojar. / CEVRO Institut 

„Motivace je často nejasná, mnozí islamisté o islámu a koránu prakticky před odjezdem nevěděli nic. Někdy nemusí jít ani tak o ideologii, jako spíše o formu pubertálního vzdoru, nebo naivní touhu zažít dobrodružství," uvedl Musharbasha. Pro představu také překládal printscreeny z internetové komunikace mezi zájemci o službu v Islámském státu.

Zájemci často pokládali otázky dokládající jejich absolutní nepochopení situace. Otázky, „zda je to nebezpečné" nebyly výjimkou. Často se podle Musharbasha navíc ukázalo, že zájemci neměli vůbec znalosti o učení islámu. Ty podle něj často nemají ani domácí bojovníci Islámského státu.

Musharbasha přednesl „kontroverzní" názor. Podle něj se ukazuje, že nejlepší obranou proti islámskému radikalismu je výuka tradičního Islámu v jeho původní podobě. Výuku tradičního islámu pak mají zajistit imámi v mešitách.

Dokládá to také tvrzením, že radikální islámisté mešity vesměs nenavštěvují a jsou spíše z islámské komunity vyděděni. „Ať se nám to líbí nebo ne, nejlepší zbraní proti radikálnímu islámu je výuka tradičního islámu. A pokud je nemáme rádi (muslimy – pozn. redakce), měli bychom se je naučit mít rádi," uvedl Musharbasha.

„Tradiční islám není naším nepřítelem. Naopak, někteří islámští vzdělanci si vzali za cíl deradikalizovat s pomocí tradičně interpretovaného islámu radikalizovanou mládež. Ač je to mravenčí práce, mohou toho dosáhnout, lépe než to kdy uděláme represivními metodami my," uzavřel svou přednášku Musharbasha.

Yassin Musharbash / CERVO Institut

Wahhábismus

S maximální úctou ke všem řečníkům, s nejzásadnějším projevem přišel nepochybně Dr. Azeem Ibrahim, který představil svůj pohled na podstatu islámského radikalismu. Ten se v podstatě shodoval s názorem Musharbasha.

„Po útoku 11. záři prezident Bush vyhlásil válku terorismu. Za 15 let je však svět nebezpečnější místo a islámský terorismus je na vzestupu," začal doktor Ibrahim svůj projev. Podle něj udělaly Spojené státy strategickou chybu, že se soustředily na boj se symptomy islámského terorismu, nikoliv na podstatu.

„Je nutné léčit příčinu terorismu, nikoliv důsledek. Je třeba dát umírněné muslimské komunitě šanci, aby sama vyhubila islamismus. Nejlepší zbraní proti terorismu je vzdělání," řekl Ibrahim.

Spojené státy vojensky al-Káidu porazily již před několik lety. Avšak podhoubí a podstata islámského radikalismu zůstala. Proto se al-Kaida přetvořila do něčeho jiného – Islámského státu.

Kde je tedy problém? Podle doktora Azeema Ibrahima, který je mimo jiné záložníkem britské armády a přednáší na War College americké armády USAWC (United States Army War College ), leží problém v učení wahhábismu, sunnitské fundamentální formě islámu. Wahhábismus je přitom státní ideologií Saúdské Arábie, resp. rodu Saúdů. Wahhábité svou školu nazývají "salafíja".

Wahhábismus označuje náboženskou doktrínu Muhammada ibn Abd al-Wahhába, jehož učení vznikalo v polovině 18. století.  Podle wahhábitů jsou pouze oni na správné cestě a všichni ostatní žijí v bludu. Hanlivý výraz wahhábíjún (wahhábité) jim dali až jejich ideoví odpůrci, snažící se zdůraznit nenáboženskou povahu jejich učení vytvořeného pouhým člověkem.

Dr. Azeem Ibrahim / CERVO Institut

Není zde účelné popisovat celou školu wahhábismu. Ve zkratce jde o náboženství, které uznává pouze pravdu o božích přikázáních napsaných v Koránu a nepřepouští lidskou interpretaci. Wahhábité jsou proti uctívání stromů, hrobek, kamenů a svatyň vybudovaných nad hroby prorokových druhů a svatých mužů.

Wahhábismus je také extrémně netolerantní učení a odmítá pluralismus. Například al-Wahhába zabíjel všechny, kteří s jeho učením nesouhlasili nebo odmítali na jeho učení přistoupit. Ostatně to je také důvodem, proč největšími obětmi islámských radikálů nejsou západní občané, ale především muslimové. Dnešní ničení soch a svatých míst Islámským státem je právě důsledkem wahhábismu, nikoliv učení tradičního islámu.

Podle Ibrahima wahhábismus sice není samotným důvodem islámského terorismu, ale  „chytne mladého muslima za ruku a přivede ho ke dveřím, které mu otevřou radikálové."  Pohnutky radikálů přitom bývají veskrze světské – peníze a moc.

Spojené státy se ve svém boji bohužel nesoustředily na potlačení vlivu wahhábismu. Problém je přímo v Saudské Arábii, která šíření wahhábismu aktivně a finančně podporuje. Podle Ibrahima Saudská Arrábie vydá na šíření wahhábismu vydá ročně 3 miliardy dolarů.

Pro efektivní potlačení islámského radikalismu je třeba zatlačit na Saudskou Arábii. Avšak ve hře jsou důležitější světové geopolitcké zájmy a řešení není v žádném případě jednoduché nebo dokonce pro svět bezbolestné.

Zdroj: CERVO Institute

Nahlásit chybu v článku


Související články

IS – Islámský stát

Když se podíváme na situaci na Blízkém východě, není možné mluvit skoro o ničem jiném než o ...

Klíč k úspěchu Islámského státu – část. 1

Článek IS - Islámský stát, který byl minulý týden zveřejněný zde na Armádních novinách, ve ...

Klíč k úspěchu Islámského státu – část. 2

Dnes navážeme na první část článku o tom, jak funguje Islámský stát (IS) na bezpečnostním a ...

Kdo je islámský stát, co sleduje a čím je nebezpečný?

V každodenním zpravodajství se dozvíme, kde probíhají boje v Sýrii a Iráku, a co na to říkají Turci, ...

NÁZOR: Problém Evropy - Islám

Tento příspěvek vznikl jako reakce na článek sociologa Stanislava Bilera "Až nás zničí islám". Cílem ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Jan Horten
    10:20 26.03.2015

    Existuje pouze jeden relevantní význam džihádu. Džahada, kořen slova džihád, se objevuje v koránu čtyřicetkrát – v různých gramatických formách. Se čtyřmi výjimkami je všech ...Zobrazit celý příspěvek

    Existuje pouze jeden relevantní význam džihádu. Džahada, kořen slova džihád, se objevuje v koránu čtyřicetkrát – v různých gramatických formách. Se čtyřmi výjimkami je všech ostatních šestatřicet výskytů v konkrétních verších koránu variací třetí osoby slovesa, t.j. džahida. Džahida v koránu, a v následném chápání jak mezi významnými osobnostmi islámu – od největších "právníků a učenců" klasického islámu (včetně Abu Jusufa, Averroa, Ibn Chalduna a al-Ghazálího) – tak i mezi obyčejnými lidmi, znamenalo a znamená “BOJOVAL, VÁLČIL, NEBO VEDL VÁLKU PROTI NEVĚŘÍCÍM"
    "V muslimské společnosti je šíření islámu a svatá válka náboženskou povinností, a to kvůli univerzalismu muslimské misie, a povinnosti konvertovat každého k islámu, buďto přesvědčováním, nebo silou. … (tedy mečem, násilím a pokud se nepodvolí tak smrt) Jiné náboženské skupiny nemají univerzalistické poslání, a svatá válka jim nebyla uložena jako náboženská povinnost. Islám má povinnost získat vládu nad jinými národy." Tolik Ibn Chaldun (zemřel 1406), islámský právník a filosof. To samé tvrdí muslimští "učenci" ale i staletí po Chaldunovi, např. Mohamedem Taqi Usmanim, který byl dvacet let náboženským soudcem pákistánského Nejvyššího soudu (jeho otec byl Velký muftí Pákistánu). Ten tento princip povinosti islámu podřídit si svět i za cenu násilí (když se nepodvolíte slovu, podvolíte se meči, nebo budete vyhlazeni, vyvražděni) potvrdil, např. v rozhovoru pro Times z 8. září 2007!!! Muslimové 1400 let bojují za podmanění světa islámem. Islám je stejně zrůdná ideologie jako byl nacismus nebo komunismus!!!Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    13:18 25.03.2015

    to gf13: Dobrý den, na internetu, bohužel, mnoho smysluplných informací o džihádu nenajdete; nebo raději přesněji - já o žádných nevím. Z knih, které jsem o dané ...Zobrazit celý příspěvek

    to gf13:

    Dobrý den,

    na internetu, bohužel, mnoho smysluplných informací o džihádu nenajdete; nebo raději přesněji - já o žádných nevím.
    Z knih, které jsem o dané problematice přečetl, Vám můžu nejvíce doporučit publikaci od pana Miloše Mendela: "Džihád - islámská koncepce šíření víry", vydalo nakladatelství Atlantis.
    Byť je autor vědeckým pracovníkem Orientálního ústavu AV ČR a má více titulů než já prstů na rukou, jde o vcelku útlou a přehlednou knihu, psanou velice srozumitelným a ke čtenáři vstřícným způsobem. Žádná "spenglerovština", ze které bych měl těžkou hlavu.Skrýt celý příspěvek

  • gf13
    07:34 25.03.2015

    to Muhaha - je to jen názor a nebo by se dal zveřejnit i zdroj informací ? a nemyslím korán, na ten nemám čas :-D

    to Muhaha - je to jen názor a nebo by se dal zveřejnit i zdroj informací ? a nemyslím korán, na ten nemám čas :-D

  • Jan Horten
    19:07 24.03.2015

    Tradiční islám právě v praxi předvádí IS. Není nijaký rozdíl mezi tím jak se choval Mohammed a jak se chová IS. Otroctví, popravy, vybíjení nevěřících, nebo jinověrců, postavení ...Zobrazit celý příspěvek

    Tradiční islám právě v praxi předvádí IS. Není nijaký rozdíl mezi tím jak se choval Mohammed a jak se chová IS. Otroctví, popravy, vybíjení nevěřících, nebo jinověrců, postavení žen, postavení nemuslimů, smrt za odpadlictví, smrt za hanobení islámu, šaría, celá ta prasárna IS totiž vychází právě z toho tradičního islámu, je to návrat ke kořenům, k fundamentu islámu!!! IS přesně následuje způsob, jakým islám šířil Mohammed. Mnozí lidé mají problém s tím co IS dělá, ale nemají problém s tím, že přesně takto se choval ten fašista středověku „prorok“ Mohammed a dokáží blábolit nesmysly o islámu jako o nábožensví míru. Islám je jen a pouze jeden a to je ten tzv. "tradiční", stejně jako je jen a pouze jedno islámské právo (jedna šaría) a výsledky k jakým uplatňování islámu vede, když islám získá absolutní moc, vidíme v IS, SA atd. Islám je jen a pouze naprostá totalitní špína!!!Skrýt celý příspěvek

  • Zabahaz
    18:07 24.03.2015

    A vysvětlil také ctihodný pán Musharbasha, co že vlastně má být ten Tradiční islám?? Snad takový, který z akídy vypustí verše o zabíjení nevěřících, a o odměně v nebi za to? ...Zobrazit celý příspěvek

    A vysvětlil také ctihodný pán Musharbasha, co že vlastně má být ten Tradiční islám?? Snad takový, který z akídy vypustí verše o zabíjení nevěřících, a o odměně v nebi za to? Vypustí snad verše o tom, že žena je podřadný tvor kterého možno bít? Nenechte se vysmát. Na Koránu se nesmí změnit ani písmeno. "Každá inovace je bid'a a každá bid'a je bludem a je v ohni." A basta fidli, vážení. Zatímco u křesťanů po krvavém Starém zákonu přišel láskyplný (no, hm) Nový zákon, islám na svůj nový zákon zatím marně čeká.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    16:32 24.03.2015

    Další příklad mírumilovných muslimů kteří se za nás modlili, až jim to tam bouchlo https://www.youtube.com/watch?...
    Islám je zlo.

    Další příklad mírumilovných muslimů kteří se za nás modlili, až jim to tam bouchlo https://www.youtube.com/watch?...
    Islám je zlo.

  • Adanedhel
    13:49 24.03.2015

    Nevím proč se tohle pořád do kolečka řeší - Němci taky všichni nedělali zločiny a neschvalovali zločiny své vlády a přece jen byli odsunuti do Německa všichni co měli něco ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevím proč se tohle pořád do kolečka řeší - Němci taky všichni nedělali zločiny a neschvalovali zločiny své vlády a přece jen byli odsunuti do Německa všichni co měli něco společného s Němci. A byli odsunuti od La Manche až po Ural. A je vidět, že to bylo to nejlepší co se mohlo s Německým problémem udělat. Bylo to nejlepší jak pro Němce, tak pro všechny ostatní. No, a kdo je přistěhovalec z druhé, třetí generace a dělá problémy, tak prostě posype tam, odkud jeho prarodiče přišli. Tehdy se taky neřešilo, jestli ti němci mají svůj majetek či ne. Je to jednoduché. Vše ostatní je nebpbrý kompromis. Kdo zde bude chtít zůstat, učiní přísahu o tom, že se vzdá islámu jako ideologie, že se vzdá veřejného projevování jeho náboženských zvyklostí, a sankcí za to, bude okamžité vyhoštění. Nikomu nelze zakazovat co si myslí, ale pokud chceme přežít zde v relativním blahobytu a bezpečí a pohodlí, musí být eliminován tento rozvratný a škodlivý Prvek. Ať si o Mohamedovi a džihádu myslí co chtějí, ale ať se chovají mezi lidmi jako ostatní lidé. Nebo si snad myslíte, že ti co byli 9. května 1945 nacisty, že 10.5. měli demokracii v srdci ? Ale prostě se vzdali veřejného projevování a aplikace nacistických názorů a teorií. Tak jako by to měli udělat muslimové.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    13:31 24.03.2015

    Na základě jakých kritérií bude rozhodováno o tom, zda je člověk ještě "umírněným muslimem" a kdy už "džihádistou"? Bude rozhodujícím měřítkem míra užitého násilí? A půjde jen o ...Zobrazit celý příspěvek

    Na základě jakých kritérií bude rozhodováno o tom, zda je člověk ještě "umírněným muslimem" a kdy už "džihádistou"? Bude rozhodujícím měřítkem míra užitého násilí? A půjde jen o násilí fyzické? Všemi omílaný pojem "džihád" je od slova "džaháda" - usilování - usilování o upevnění a rozšíření islámu. Celé lidstvo se rodí jako "muslimún", každé miminko bez výjimky je ještě na porodním sále pravověrným muslimem. Ale pak se některá zpronevěří, zradí a žijí v bludu věříc třeba na Ježíška. A muslimové musí udělat vše proto, aby v soudný den Bůh na všechny jednotlivce i lidstvo shlížel příznivě. Islám je posledním pokusem Boha seslat lidstvu svou zvěst a odpadlíci by ji mohli opět promarnit; jsou zásadní překážkou toho, aby mohl být nastolen konečný mír ("salám"). Dokud "salám" nenastane, je povinností každého muslima USILOVAT i) o upřímnost své vlastní víry ii) jednotu "ummy" (náboženské obce - proto ty neustálé sektářské střety) a konečně za iii) o šíření víry. To je džihád v kostce. A proto všichni muslimové jsou současně též džihádisté. A jelikož Muhammad byl loupežník non plus ultra (a z našeho dnešního pohledu též pedofil, násilník etc.), lze vždy v koránu - jenž je chápán jako autentické slovo Boží - najít množství výroků a činů (často si vzájemně odporujících), ospravedlňujících jak činy sebevražedných atentátnic, tak i mírumilovných mecenášů náboženských škol. Návratu lidstva k islámu, zpět do jeho "původního" stavu (před tvář Boží), je třeba obětovat vše - přijímání a realizace konkrétních způsobů, jak toho nejlépe dosáhnout, se různí muslim od muslima, a to i v souvislosti s konkrétním sociálním, ekonomickým, politickým etc. kontextem. Můj názor, který nikomu nevnucuji.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    13:16 24.03.2015

    to peter123x Možná je to proto, že úkolem tzv. lidskoprávních a ekologických organizací je placený boj proti konkurenčním (ve vztahu k Německu, Francii atd.) ekonomikám, což ...Zobrazit celý příspěvek

    to peter123x
    Možná je to proto, že úkolem tzv. lidskoprávních a ekologických organizací je placený boj proti konkurenčním (ve vztahu k Německu, Francii atd.) ekonomikám, což Saúdská Arábie není. V podstatě se jedná o projev hybridní války, akorát ze Západu.

    to Knaak
    Ano, rozpuštění Irácké armády po druhé válce v Zálivu byla strategická chyba.Skrýt celý příspěvek

  • peter123x
    13:06 24.03.2015

    No jo saudi. Ty sa tam s tym neparaju. Dokonca tam maju bicovanie na pokracovanie.Ked miestnemu blogerovi vymerali tisic ran bicom, ktore absolvuje po jednotlivych davkach pocas ...Zobrazit celý příspěvek

    No jo saudi. Ty sa tam s tym neparaju. Dokonca tam maju bicovanie na pokracovanie.Ked miestnemu blogerovi vymerali tisic ran bicom, ktore absolvuje po jednotlivych davkach pocas piatich mesiacov.Holt iny kraj iny mrav. Len by ma zaujimalo, ze preco je zo strany nasich ludskopravnych moralnych autorit o tom ticho, ked su schopny vytvarat kauzy z omnoho menej zavaznych veci. Vidno, ze oportunizmus kvitne vzdy a vsade...Skrýt celý příspěvek

  • gf13
    12:52 24.03.2015

    Jak jinak ... "Kvůli ekonomickým zájmům mají Soudskou arábii za důležitého spojence, přičem ví jak tam jsou porušována lidská práva i cíl arábie šířit wahhábismus do okolních ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak jinak ... "Kvůli ekonomickým zájmům mají Soudskou arábii za důležitého spojence, přičem ví jak tam jsou porušována lidská práva i cíl arábie šířit wahhábismus do okolních zemí."

    K tomu bych ještě dodal ze článek mi pěkně osvětlil, proč jsem měl rozpor mezi původním pojetím islámu, který toleroval ostatní vyznavače jiných náboženství (byť jako neplnohodnotné občany) a tím co islamisté předvádějí dnes. Mimochodem SA by nám měla lézt tak trochu na nervy všem, protože se domnívám, že na cenové válce OPECu bylo názorně vidět jak tahle rádoby elita může díky svému vlivu hýbat světovým děním.Skrýt celý příspěvek

  • Knaak
    12:14 24.03.2015

    Myslím, že zpravodajské služby EU mají většinu navrátilců z IS pod kontrolou. Poslední dobou se množí příběhy zběhů IS, kteří byly zhnuseni brutalitou či si uvědomili, že IS nemá s ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že zpravodajské služby EU mají většinu navrátilců z IS pod kontrolou. Poslední dobou se množí příběhy zběhů IS, kteří byly zhnuseni brutalitou či si uvědomili, že IS nemá s islámen nic společného. Tyto lidi nechávaí zpravodajské služby pod lehčí kontrolou, aby šířily své zážitky a důvody zběhnutí ve své komunitě. Ty nebezpečné hlídají více, ikdyž všechny uhlídat nesvedou. Jak bylo uvedeno v článku USA svoji arogantní politikou přilévají olej do ohně. Kvůli ekonomickým zájmům mají Soudskou arábii za důležitého spojence, přičem ví jak tam jsou porušována lidká práva i cíl arábie šířit wahhábismus do okolních zemí. Kdyby USA po svržení Sadáma nevyházeli všechny irácké armádní velitele a pomohli stabilizovat samosprávu nemuseli by se potýkat s IS. Jádro IS tvoří irácký důstojníci, z nichž někteří uvádějí, že vživotě nepocítili větší stud a hambu, než když je američani potupně zbavili funkcí a mnohdy zůstali bez prostředků. Přitom členové strany Baas byli známí s vým vlažným přístupem k islámu.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:41 24.03.2015

    Velice užitečné. Bylo by dobré odpovědět na otázku, co udělat s těmi občany zemí EU, kteří odešli bojovat za ISIL. Chtělo by to definovat účast na terorismu kdekoli na světě jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Velice užitečné. Bylo by dobré odpovědět na otázku, co udělat s těmi občany zemí EU, kteří odešli bojovat za ISIL. Chtělo by to definovat účast na terorismu kdekoli na světě jako trestný čin nejlépe formou mezinárodní konvence, a zavřít je alespoň na 20 let.
    Asi už můžeme říci, že se strategie klasických válečných tažení v boji proti islamistickému terorismu neosvědčila a vedla k jeho dalšímu rozšíření, popularizaci a radikalizaci. Bylo by lepší zkusit jiné postupy: 1) terorizovat teroristy - to už částečně dělají USA pomocí dronů a Izrael pomocí atentátů, 2) likvidovat ty medresy a imámy, kteří hlásají teror, 3) podporovat ty medresy a imámy, kteří hlásají mírové soužití.
    Islámské právo šaríja je neslučitelné s všeobecnou konvencí lidských práv (rozsudek evropského soudu pro lidská práva). Proto je nutné je v EU zakázat a jeho podporu a propagaci stíhat podle trestního zákoníku. Naproti tomu Islám je náboženství, které je možno v EU tolerovat, ale jen pokud se jeho vyznavači budou chovat tolerantně k ostatním konfesím i ateistům.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...