REPORTÁŽ: Rozpadá se západní civilizace?
- 26. 6. 2017
- 90 komentářů
- Jan Grohmann
Armádní noviny se ve čtvrtek v Poslanecké sněmovně zúčastnily konference s názvem Společenská smlouva. Konferenci uspořádala ve spolupráci Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, Univerzita Karlova v Praze a think-tank Komplexní společnosti. Smyslem konference bylo podchytit a popsat probíhající zásadní proměnu západní společnosti.
“Jeden ze Sedmi zákonů vývoje civilizací jednoznačně ukazuje, že k hluboké krizi společnosti vždy zásadně přispěl rozpad společenské smlouvy, vzájemné sounáležitosti elit a většinové populace a rozchod jejich cílů,” stojí na pozvánce na konferenci Společenská smlouva.
Autorem výroku je Miroslav Bárta, přední český egyptolog, archeolog, zakladatel think-tanku Komplexní společnost a autor řady knih zaobírající se kolapsy, vzestupy a pády civilizací.
Podle Bárty, i dalších členů konference, se právě nepsaná společenská smlouva mezi většinovou společností a státem rozpadá. Proč právě nyní?
Společenská smlouva je filozofický pojem a označuje dohodou mezi všemi členy dané společnosti, kteří se ve prospěch vlády vzdávají části svobod - vláda jim za to zajišťuje ochranu jejich práv a jistot, především v oblasti bezpečnosti a následně i v dalších oblastech.
Pokud se většinové společností daří dobře, a jsou uspokojovány její potřeby především v oblasti životní úrovně a bezpečnosti, tak společnost nemá důvod tlačit na změnu vlády nebo dokonce na změnu společenského uspořádaní.
Společenská smlouva je sice z principu nedobrovolnou „smlouva mezi nerovnými subjekty” (elity vs. většinová společnost), ale protože je nezbytná pro fungování organizované společnosti, musí v nějaké formě existovat.
Krize přichází v době, kdy se nahromadí problémy většinové společnosti, které elity nedokáží řešit. Velmi často jsou hlavní příčinou klimatické změny, nadměrné zvýšení mandatorních nákladů (zákonem stanovené výdaje - důchody, nemocenské dávky, apod.), snížení efektivity státní administrativy, nadměrný růst byrokracie, migrační tlak, narušení mechanismu sdílení zdrojů (voda, suroviny, peníze, atd.) a jejich přerozdělování a ekonomická krize.
Získává-li většinová společnost západní Evropy pocit, že elity jsou odtrženy od reality běžného života, ztrácí elity legitimitu. V historii právě takový stav mnohdy vedl k rozpadu společenské smlouvy - hroutí se staré uspořádaní společnosti (rozpad) a vzniká nové (regenerace).
Klasickým rozpadem společenské smlouvy byl konec komunismu v ČR v roce 1989, Arabské jaro nebo Velká francouzská revoluce (1788 - 1789). Klíčové je, že ve všech případech docházelo ke změnám skokově, nikoliv pozvolna.
Problémy se hromadily roky nebo desítky let, ke změně pak stačil malý “spouštěč”, který uvolnil stavidla nahromaděných problémů a frustrace společnosti. Např. v případě rozpadu komunismu v ČSSR to byl zásah policie proti studenům na Národní třídě, v případě Arabského jara sebeupálení tuniského pouličního prodavače Muhammada Buazízího.
Martin Kovář o Společenské smlouvě. Další videa z konference.
Současné klima v západním světě (ale i jinde) ukazuje, že společnost začíná společenskou smlouvu považovat za narušenou a pouze čeká na onen “spouštěč”, který odstartuje rozsáhlé a skokové změny v západní společnosti.
Podle Martina Kováře, českého historika, ukázkovým příkladem indicií narušení společenské smlouvy byly parlamentní volby ve Francii. I když je země ve výjimečném stavu, k volbám přišlo jen 40 % lidí, tj. nejmíň lidi za 60 let - tedy dokonce ani při vyhlášeném výjimečném stavu osud země nezajímá většinu Francouzů.
Příkladem je i vzestup politiků a stran vymezující se proti zavedeným elitám - příkladem je vítězství Trumpa, volební úspěch Le Penové ve Francii nebo Geerta Wilderse v Nizozemsku.
Rostoucí nedůvěru společnosti k elitám způsobuje samozřejmě i migrační krize. Populaci nikdo nevysvětluje (alespoň ne srozumitelným způsobem) jaké jsou její příčiny a jaká jsou řešení. Výsledkem je narůstající oprávněný pocit ohrožení pociťovaný evropskou společností.
Miroslav Bárta
Slavný německý sociolog Max Weber definoval stát jako „komunitu, která má (s úspěchem) na určitém území monopol na legitimní použití fyzické síly.“ Jiný sociolog, Anthony Giddens k tomu dodává, že slovo legitimní znamená, že osoby podléhající autoritě vlády jsou s tímto stavem srozuměny (a tedy platí společenská smlouva).
Státy vznikly z popudu lidí chránit se před válkou a násilím - na oplátku lid obětoval část svých svobod ve prospěch vyššího celku (státu), který lidi na svém území chrání a pouze on a jenom on (tedy stát) může na území použít fyzickou sílu (armáda, policie).
Pokud však vláda neumí, nebo nezvládá vysvětlovat a především efektivně reagovat na případné hrozby podrývá základy společenské smlouvy. V našem případě se přitom nejedná pouze o vládu daného státu, ale také o vedení Evropské unie, která sice vynucuje dodržování společenské smlouvy po obyvatelích evropských států, ale zároveň podrývá (z pohledu většinové společnosti) základní smysl existence státu - tedy poskytování bezpečí vlastním obyvatelům.
“Toto jsou hlavní důvody, proč je třeba se nad současnou společností a trendy v jejím vývoji třeba zamýšlet a uvažovat o možných důsledcích aktuálního jednání, rozchodu elit s většinovou populací a mnoha dalšími faktory. Prosperita každé komunity či civilizace totiž vždy stála, stojí a bude stát na myšlence, na vnitřním obsahu. Bez něj následuje bez výjimky vykořenění a pád,” uzavírá Miroslav Bárta.
Související články
NÁZOR: Rusko se chystá na totální válku kvůli Jaltě 2.0
V ruském vojenském magazínu Vojensko-průmyslový kurýr (VPK) vyšel článek Povolání - Patriot od ...
- 30.03.2017
- 251 komentářů
- Jan Grohmann
Nebezpečný bratr: Současná krize v bělorusko-ruských vztazích
Bělorusko je v západních médiích často charakterizováno jako „poslední diktatura Evropy" a jako ...
- 11.04.2017
- 19 komentářů
- Alexander Starun
KOMENTÁŘ: Neexistující korejská krize
V posledních dvou týdnech se v médiích objevovaly zprávy vzbuzující pocit, že válka na Korejském ...
- 20.04.2017
- 32 komentářů
- Michael Myklín
Katarská krize a dvojkolejnost americké zahraniční politiky
Krize v Perském zálivu uzavírá svůj druhý týden. Katar se nachází pod blokádou svých sousedů Saúdské ...
- 19.06.2017
- 2 komentářů
- Klára Šubíková
fenri, rozumiem tomu pohladu na vec, nemam moc casu sa rozpisovat, tak len dodam, ze lubovolna forma ucenia je vzdy diskusia medzi uciacim a ucenym. Ak nie je, nedochadza k uceniu. ...Zobrazit celý příspěvek
fenri, rozumiem tomu pohladu na vec, nemam moc casu sa rozpisovat, tak len dodam, ze lubovolna forma ucenia je vzdy diskusia medzi uciacim a ucenym. Ak nie je, nedochadza k uceniu. Ucitel neschopny diskusie je mizerny ucitel - bez ohladu na to, aky je odbornik.Skrýt celý příspěvek
To Rase: Viz. příspěvek o střetu USA (+Evropa) a Čína (+Rusko) s těžištěm v Pacifiku a o tvém mrazení (nevím jaké to bylo vlákno)....IMHO žádný konflikt nebude: Když přemýšlím ...Zobrazit celý příspěvek
To Rase:
Viz. příspěvek o střetu USA (+Evropa) a Čína (+Rusko) s těžištěm v Pacifiku a o tvém mrazení (nevím jaké to bylo vlákno)....IMHO žádný konflikt nebude:
Když přemýšlím nad národním čínským zájmem, jde jim o ostrovy v Jihočínském moři, zabrání Taiwanu a Thajska a zabrání asijské části Ruska a kázání/dominanci v Asii.
Aby to Čína dokázala musí:
1) Vojensky se vyrovnat USA (loďstvo, ponorky, letadla, PVO, rakety), speciálně musí být schopna eliminovat operační svazy letadlových lodí USA
2) Vykupovat ruskou půdu v oblasti Sibiře, „dodávat“ tam své lidi, exportovat kapitál (děje se)
3) V rámci akce „ostrovy“, Taiwanu atd. vyhrotit riziko konfliktu se západem na hranu, ale nebojovat.
A v tomto okamžiku nabídnout Rusku výměnný obchod- resp. zabrat předmětnou část Ruska výměnou za ochranu proti západu- prohlásit tady jsme my, naší lidé, náš kapitál, „naše“ půda a případný konflikt postavit do pozice osamoceného Ruska proti všem. Cílem Číny je, aby žádný střet nebyl (Sun Tsu) a pomocí výše uvedeného získat to co chce.Skrýt celý příspěvekJinak technický obory byly vždycky dřina(medicína taky) a ty humanitní šly okecat. U nás doma to bývalo častý téma a někdy to bylo náročný poslouchat. Otec technik (syn kulaka), ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak technický obory byly vždycky dřina(medicína taky) a ty humanitní šly okecat. U nás doma to bývalo častý téma a někdy to bylo náročný poslouchat.
Otec technik (syn kulaka), matka psycholožka(dcera komunisty)....teorie třesku hadr.Skrýt celý příspěvekSuhlasím, že pád kvality je dán kvantitou. Za císaře bylo vysokoškoláků pár procent, za první republiky podobně, za socialismu to pak šlo mírně nahoru, po revoluci ještě víc. Nemá ...Zobrazit celý příspěvek
Suhlasím, že pád kvality je dán kvantitou. Za císaře bylo vysokoškoláků pár procent, za první republiky podobně, za socialismu to pak šlo mírně nahoru, po revoluci ještě víc. Nemá to tu vyjímečnost a respekt.
Nadruhou stranu já jsem prodělal ZŠ v 80tých a vzpomínám si, že když měl můj starší bratr na druhém stupni nárazově problém s chemií, naše o 15 let starší sestra, která měla čerstvě pedagogickou a vyučovala biologii, říkala, že to co brácha bere v sedmý, oni měli na gymplu...
Svět se mění, pokrok postupuje, struktura průmyslu a ekonomiky je jiná. Nejde pořád do dětí jen cpát víc a víc informací, je potřeba kreativita, samostatnost, schopnost vyhledávat a třídit informace.
Takže sice chápu o čem Fenri mluví a vlastně má v lecčem pravdu, ale doba je jiná. Za hodně blbýho můžou multimediální hračky a mobily. Může to vypadat jako klišé, ale dělá to hrozně moc....
Jinak když jsme dali prostředního syna do Montessori školky, kde strávil alespoň ten rok, bylo vidět, jak skvěle mu to prospívá. Děti z principu nepotřebujou prušácky buzerovat. Jasně, když se začnou klackovatět, tak je nějaká buzerace a usměrnění potřeba a dnes je hodně nevychovaných a zanedbaných dětí....ale když si vzpomenu, jak v druhý třídě moje spolusedící Štěpánka nakreslila na piják maličký hákový kříž a 200kg třídní ji seřvala a řekla, že by ji nejraději pověsila za oknem na ten držák na vlajku (seděli jsme u okna a byl krásně vidět).....brrrSkrýt celý příspěvekBaron, Fenri: Mě by pořád zajímalo, o jakých hypotetických FF a FFS se tady bavíme. Když si otevřu studijní katalogy FF, nenajdu jediný obor, který by mi připadal zbytečný. ...Zobrazit celý příspěvek
Baron, Fenri: Mě by pořád zajímalo, o jakých hypotetických FF a FFS se tady bavíme.
Když si otevřu studijní katalogy FF, nenajdu jediný obor, který by mi připadal zbytečný. Zbytečné je mít z takovýchto oborů 500 absolventů ročně, ale nějaké odborníky mít musíme. I absolventi nějaké "pofidérní japanistiky" jsou potřeba minimálně v diplomacii, cestovním ruchu, překladatelství, tlumočnictví, mezinárodním obchodu... Ale kdo z těch 500 lidí bude skutečným přínosem pro obor a kdo Japonštinu do 3 let po škole zapomene - to se určit nedá, viz můj poslední příspěvek.
Já nijak nerozporuji, že kvalita studentů klesá - ale příčinu vidím spíše ve kvantitě těch studentů než v tom, že by na ně působila nějaká post-modernistická humanistická výchova k evropským hodnotám. Lidi, kteří si to v hlavě přeberou, se na nějaké evropské hodnoty zvysoka, a lidi, kteří byli blbci odjakživa, budou zase jen blbci. Já mám pak jen těžší práci v tom, že musím v těch kvantech poznat Edisony i blbce.
Za další, na FF v Brně jsem strávil 5 let jako student, pod vedením docenta z FSS jsem napsal obě diplomové práce a dodnes se s těmi lidmi vídám v rámci profese. V životě jsem nezažil, že by nás někdo nabádal ke sluníčkovství a k Hate-Free. Spíše naopak, nikdo se nebál na semináři či přednášce přednést i hodně politicky nekorektní výrazy a myšlenky. Ale třeba je to vážně specifikum historie - pokud je brána vážně, na nějaké zkreslování tam moc prostoru není, zvlášť ne v dnešní době. (Navzdory tomu, že na internetu si každý, kdo absolvoval 2 roky dějepisu na střední, myslí opak a slovo historik píše zásadně v uvozovkách).Skrýt celý příspěvekFenri: Pod Vaše komentáře bych se klidně podepsal :) Naprosto a ve všem souhlasím. Zvlášť musím potvrdit, že situace s vymýváním mozků na školách je opravdu děsivá. Stačí si ...Zobrazit celý příspěvek
Fenri: Pod Vaše komentáře bych se klidně podepsal :) Naprosto a ve všem souhlasím. Zvlášť musím potvrdit, že situace s vymýváním mozků na školách je opravdu děsivá. Stačí si poslechnout jak mluví studenti filozofických a podobných fakult a pak si člověk říká, že si asi opravdu jako civilizace přežít nezasloužíme.Skrýt celý příspěvek
Blake: (já to zkrátím (už jsem tu napsal dost románů)) -v situaci, kdy vládne politická korektnost a na vše je pohlíženo prizmatem ideologie je umění debaty zbytečná. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Blake:
(já to zkrátím (už jsem tu napsal dost románů))
-v situaci, kdy vládne politická korektnost a na vše je pohlíženo prizmatem ideologie je umění debaty zbytečná. Pokud nelze operovat s termíny a fakty svobodně, nemá diskuze žádnou cenu. Opravdu nemá.
-odborník nemusí umět diskutovat... No, je to jistá výhoda, ale není to zásadní. Měl by publikovat, nebo libovolnou formou učit (třeba ten doktor málokdy operuje sám). Zažil jsem dost přednášek, kdy jsem seděl s otevřenou hubou a poslouchal to jako kázání. Protože ty lidi UMĚLI. A často ti lidé nebyli na žádnou diskuzi zvědaví a nebyli jí přístupní. Někdy svým způsobem misantropové či sociální idioti. Ale uměli. A na druhou stranu je většina lidí, kteří skvěle diskutují, jsou společenští, často vylezou dost vysoko, a třeba v redakčních radách si navzájem publikují články a citují se, aby měli výstupy. Já na bráchu, brácha na mě.
Scientometrie je královnou věd, pánové.
A co umí reálně?
-náš školský systém není zas tak poddimenzovaný. Myslíte, že za Rakouska či první republiky byli učitelé ve vatě a na každé vsi stála univerzita? Kdepak. Průšvih je hlavně v tom, že učitelé mají brutálně svázané ruce a jsou nuceni být nesvéprávnými úředníky. Znám hodně skvělých učitelů, kteří odešli ne kvůli penězům (ano, to také), ale protože je to už ZOUFALE NEBAVILO.Skrýt celý příspěvekArassuil: oponováním řady závěrečných prací jsem došel k jednoznačnému názoru, že drtivá většina absolventů na VŠ nějakou vyšší přidanou hodnotou nemá. Já už bakaláře dávám jen za ...Zobrazit celý příspěvek
Arassuil: oponováním řady závěrečných prací jsem došel k jednoznačnému názoru, že drtivá většina absolventů na VŠ nějakou vyšší přidanou hodnotou nemá. Já už bakaláře dávám jen za schopnost napsal větu rozvitou česky...
Za další si nemyslím, že je fér, aby lidi platili dlouhá "studia" , jejichž obtížnost s přínos se limitně blíží nule (prostě genderová studia v mých očích nemají stejnou obtížnost jako MatFyz, medicína, technické či přírodovědné obory) a užitečnost je rovněž nulová.
Proč? Dnes je typickým představitelem humanitních studií člověk, který do práce ještě nechce, na "opravdovou" VŠ prostě hlavu nemá a tak se píše dizertaci o pisoárech na dámských hajlzech a podobné chujoviny. To by nebyl problém, kdyby si to platil.. Dokonce nevidím hlavní problém v tom, že mu to platíme my. Problém vidím v tom, že z takové školy vyleze floutek s titulem (o kterém si myslí, že má stejnou či vyšší váhu a užitečnost jako diplom třeba z FELT ČVUT), nesmírným sebevědomím a pocitem, že on je ten, kdo má měnit a řídit společnost. Samozřejmě v reálném tržním prostředí má takováto postavička nulovou hodnotu. Co s tím. Jde dělat na nějakou lidskoprávní agendu ke státu či neziskovce, vrhne se na politiku (umí přeci diskutovat).
Co je výsledkem: máme celé generace a vrstvy populace, které reálně nic neumí, nikdy nepracovaly (a nebudou pracovat), obložené tituly a pocitem, že sežraly Šalamounovo hovno. Většinou jsou silně levicové smýšlení, protože takováto sorta lidí k tomu tíhne - myslí si, že lehkoživná cesta životem je nároková a nejlépe ví, jak naložit s obsahem cizí (vaší) peněženky. Samozřejmě ty, kteří vytvářejí nějaké hodnoty a kterým se to nelíbí je třeba mediálně a názorově likvidovat, ostrakizovat atd. Osobně znám řadu novinářů. V lepším případě jsou to jen naivní, mírně pohodlní a nepříliš vzdělaní lidé. Ale formují společnost.
Srovnejte odchovance takovéto školy. Ať už je to Bohoušek Sobotka, nebo s. Morgherini (teď Spejblovi křivdím, uznávám). Myslíte, že tuto civilizaci vybudovali spíš Theo Rooseweltové, Eisenhowerové... nebo Bohoušci a Frederiky? Ti první dva pánové jsou produktem snažení, o kterém píši. Druhé dvě holky jsou produktem aktuálních humanitních "škol", keců Fraknfurtské školy (IMHO mezi ní a Mein Kampfem nevidím zas tak zásadní rozdíl)..
Ptáte se, co je za úpadkem Západu?
Proč svolávat podobné konference,kde si každý jen musí cintat triko a pak mazat na raut (jo, taky to dělám)?
Pánové, v situaci, kdy důležitá a dlouholetá eurokomisařka (jo, myslím šílenou Cecilku) prohlásí, že se těší, až budou bílí Evropané v Evropě menšinou a ono jí to prochází a je dál ve funkci, je svolávání podobných konferencí a workshopů naprosto zbytečné. Přítomní pánové a dámy cítí, že s touto civilizací něco smrdí, ale pokud nemají odvahu to pojmenovat na plno, tak má sborník či jiný publikační výstup z toho jen cenu páry nad hovnem. Jo, a záznamu v RIV či SCOPUS databázi. Což je totéž... Jsou jen takovými havrany, co oklobávají první zdechliny této civilizace.
Samozřejmě časem se to narovná. Dojde k nějaké drsné válce, kolapsu, čemukoliv... a cena výše zmiňovaných lidí zase bude odpovídat realitě (nule). Ale ten kolaps bude velmi nepříjemný (a jako otce dvou krásných blonďatých dcer mě to děsí dvojnásob) a prostě mi přijde škoda likvidovat takovouto pěknou civilizaci. A na školách to začíná.Skrýt celý příspěvekJa bych řekl, že před každým historickým rozpadem společnosti docházelo k masivnímu pohybu lidí do této civilizace... Stejně jako tomu dochází i dnes...
Ja bych řekl, že před každým historickým rozpadem společnosti docházelo k masivnímu pohybu lidí do této civilizace... Stejně jako tomu dochází i dnes...
fenri: Názor, že vysokoškolské vzdělání má sloužit zájmům společnosti, tj. že by stát měl regulovat počet uchazečů/absolventů a počet/rozmanitost oborů... Je naivní si myslet, že ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Názor, že vysokoškolské vzdělání má sloužit zájmům společnosti, tj. že by stát měl regulovat počet uchazečů/absolventů a počet/rozmanitost oborů... Je naivní si myslet, že vysoká škola člověka naučí něco, čím se pak bude celý život živit. Vysoká škola člověka naučí přemýšlet a učit se. Člověk se pak na základě těchto zkušeností sám vzdělává celý život a je jedno jestli ve svém nebo jiném oboru.
Sice máme v téhle zemi 500 magisterských absolventů historie ročně, předpoklady pro profesi historika má ale možná tak 30 z nich. Problém je, že 1) historiky prostě potřebujeme, 2) nemáme jak zjistit, kdo bude dobrý historik, dokud alespoň 500 lidí ročně neproženeme skrz proces, nedonutíme je napsat v průměru 30 seminárních prací, 2 práce diplomové a složit 2 státnice... Pak teprve si troufnu tvrdit, že poznám, kdo bude dobrý historik a kdo studoval, aby si prodloužil mládí.
Každá investice něco stojí, investice do vzdělání sebou bohužel nese skutečnost, že na jednoho úspěšného absolventa, který bude přínosem pro svůj obor, připadá 5, kteří se chytnou někde jinde, a dalších 10, kteří nás stáli "jen" čas a peníze. Ale jak říkám, určit do koho má cenu investovat lze na začátku studia jen těžko, proto jsem velmi skeptický k jakémukoliv návrhu omezování počtů studentů.Skrýt celý příspěvek1.) samozrejme, nechcem tvrdit, ze je jedina. Ani ze by nadradena mala byt 2.) Ano, podobne ako s tymi europskymi hodnotami. Oznacenie bezducheho vyjadrovania svojho nazoru za ...Zobrazit celý příspěvek
1.) samozrejme, nechcem tvrdit, ze je jedina. Ani ze by nadradena mala byt
2.) Ano, podobne ako s tymi europskymi hodnotami. Oznacenie bezducheho vyjadrovania svojho nazoru za diskusiu je podla mna rovnaka chyba ako povazovat vsetok ten humus, ktory Europa robi chybne za europske hodnoty - efektivne dochadza k zneuzivaniu tychto nazvov, co hrozne stazuje moznost bavit sa o veciach tak nejak... bez zaslepenosti
3.) Ano. A politicka korektnost je najironickejsou obetou javu z bodu 2. Politicka korektnost, taka, ako ju ludia chapali predtym, nez sa zacala hovorovo zneuzivat, je dolezita vec a znova je to nieco, comu myslim rozumie vacsina rozumnejsich ludi, ale menej rozumni to nepochopia, preberu ten vyznam, ktory citia z hovorovej reci ako pravy vyznam. Toto rovnako prispieva nemoznosti diskusie ako to, comu dnes hovorime politicka korektnost. Dokonca by som povedal, ze je to len ina hodnota na tej istej osi.
4,5.) Pre doktora, ktory ma cely zivot operovat? Iste, ten potrebuje znalosti a skusenosti a jedina komunikacna schopnost, ktoru skutocne potrebuje je vypytat si od sestry naradie. Ale clovek schopny diskusie, teraz myslim skutocnej diskusie - konverzacie za ucelom vyvodenia zaveru, v ktorej sa vsetci akteri respektuju do dostatocnej miery na to, aby svojimi osobnymi problemami negativne neovplyvnoval proces vyvodzovania zaveru, taky clovek je nasobne hodnotnejsi. Doktor, ktory operuje dobre, ale tiez sa podeli o skusenosti s kolegom a spolocne vymyslia novu metodu operacie je nasobne dolezitejsi, nez doktor, ktory sice operuje dobre a aj by nieco vymyslel, aby sa mu operovalo lepsie, ale nejak mu to cele nejde dokopy...
co chcem povedat je, ze schopnost diskutovat a oddanost praci sa nevylucuju, samozrejme si nemyslim, ze diskusia vykupi nedostatok pracovitosti, ale clovek, ktoreho naucili v mladosti diskutovat a byt schopny respektovat ine nazory (za predpokladu, ze su respektovane jeho nazory) je nieco, co musi nutne zefektivnit fungovanie vzdelanej casti spolocnosti. Nie kazdy ma povahu diskutovat, ale ta schopnost je velmi dolezita, ak chceme vyuzit potencial ludi, ktorych mame. Preto som schopny oznacit schopnost diskutovat ako rovnocennu s pracovitostou, ale rozhodne ju nepovysujem.
6.) Ano, niekedy urcite, ale to je problem nizkej urovne skolstva, za co sa to rozhodnu zodpovedni vydavat je uz arbitrarne. Schytala to schopnost diskutovat, co je skoda. Mohol to radsej schytat nacionalizmus (vtip). Proste chudak diskusia za to nemoze, no...
7.) Znova ano, ale znova by som hladal pricinu problemu v poddimenzovanom skolskom systeme celej strednej Europy. Ale tak to je zase na debatu obrovskych rozmerov..
no a teda.. provokacny odstavec pekny, keby som mal zly den, aj by som sa chytil, a to ani nepatrim medzi prvosledove vyvarove suroviny :)Skrýt celý příspěvekBlake, zní to rozumně a asi to myslíte dobře, ale: 1.) Schopnost diskutovat je nepochybně důležitá, ALE: je to jedna z MNOHA potřebných dovedností. Dnes je nadřazena nad ...Zobrazit celý příspěvek
Blake, zní to rozumně a asi to myslíte dobře, ale:
1.) Schopnost diskutovat je nepochybně důležitá, ALE: je to jedna z MNOHA potřebných dovedností. Dnes je nadřazena nad ostatní, proacnější, náročnější.
2.) Diskutování, jak je dnes propagováno není o diskuzi, ale o sebestřednosti, neposlouchání sděleni. Prostě jde o serii izolovaných, volně navazujících monologů. Jsme tu všichni příkladem (ano, já rozhodně)
3:) Nelze se naučit kvalitně diskutovat v prostředí hypertrofované politické korektnosti a levicového vidění světa
4.) Je to skill relativně méně důležitý, než PRÁCE A ZNALOSTI. Operaci svého dítěte raději svěřím zamklému, cholerickému fachmanovi, než skvělému diskutérovi, co umí prd.
5.) Ne, schopnost diskuze není stejně důležitým předpokladem vzdělance, jako práce. Spousta velkých a vzdělaných osob v podstatě nebyla schopná diskuze, nebo jí nesnášela. Ukecanými diskutéry, co umí prd, můžeme dláždit.Většina géniů, co posnula lidstvo byli spíš "divný pavouci", což skvělí diskutéři.
6.) Ve skutečnosti se nízké nároky a nízká úroveň žáků schovává za schopnost diskutovat. To, že (nejen) děcka často melou píčoviny, protože nemají načteno a ani se často neorientují v termínech se neřeší.
7.) Samozřejmě vím, že humanitní obory nejsou jen LGBT. Ostatně sám mám pár semestrů u s. Džamily Stehlíkové :-)). Ale domnívám se, že dobře polovina těchto studií je o ničem, ale a hlavně: počet jejich absolventů je totálně naddimenzovaný potřebám společnosti.
Víte, já si tak vždycky představuji ta různá studia po případném rozpadu, PA době. A většina absolventů těchto oborů bude použtelná bohužel jenom jako surovina do vývaru...
Ano, je to trochu pokřivený pohled. Ale stačí válka... Doktora, chlapa co se umí orientovat v terénu, rozdělat oheň, střílet, leccos opravit, uvařit, vyrobit... nesežerete jako prvního...:-)
(konec berte jako malé provokační cvičení)Skrýt celý příspěvekKnaak, este k tym no-go zonam, v mojom meste je tiez taka. Vies kto tam robi bordel? Biely europania. Nezalezi na rase, ani na nabozenstve, ludsky odpad je ludsky odpad. Akonahle ...Zobrazit celý příspěvek
Knaak, este k tym no-go zonam, v mojom meste je tiez taka. Vies kto tam robi bordel? Biely europania. Nezalezi na rase, ani na nabozenstve, ludsky odpad je ludsky odpad. Akonahle sa k neprisposobivemu imigrantovi postavis ako k ciernemu moslimskemu ludskemu odpadu, prioritizujes ho pred bielym krestanskym ludskym odpadom. O co si potom sudnejsi ako ti chudaci, co ich vitaju na stanici a dufaju, ze v skupine, co prisla do ich mesta nie su ziadni nasilnici?
Imigracny proces sa da robit dobre, da sa udrzat na uzde, tak ako sa da robit dobre udrziavanie poriadku v meste. Lenze ak sa nerobi poriadne to druhe, neznamena to, ze to prve treba zavrhnut a tvarit sa, ze vlastne netreba robit nic. Ti ludia sem pridu, ci ten proces udrzime na uzde je na nas.
Co sa tyka pokusov doplnat starnucu populaciu inokulturnymi mladymi, o tom diskutovat nejdem, ton tvojho prispevku tak nejak naznacuje, kam by to smerovalo.
a este k mojmu prispevku, v tretom odstavci "Je ich viac, nez si myslis" bolo samozrejme k studentom, nie k odborom typu LGBT studie. To len pre istotu.Skrýt celý příspěvekKnaak, ked mi vysvetlis, preco by som tu mal znasat europskych primitivov, potom ti vysvetlim, preco by si mal ty znasat akychkolvek inych. fenri este k tvomu dlhemu prispevku ...Zobrazit celý příspěvek
Knaak, ked mi vysvetlis, preco by som tu mal znasat europskych primitivov, potom ti vysvetlim, preco by si mal ty znasat akychkolvek inych.
fenri este k tvomu dlhemu prispevku niekde na zaciatku:
v bode 7 pises:
Úpadek vzdělanosti. Ačkoliv se to spoustě lidí nelíbí opravdové vzdělání je spojeno S PRACÍ, SEBEKÁZNÍ A ODŘÍKÁNÍM. Jenže dnes se po dětech a mládeži chce především schopnost diskutovat a svobodně se projevovat (což znamená, že mohou dělat nic, či bordel, ale nesmí mít příliš svobodné názory).
nie je schopnost diskusie a slobodneho prejavu rovnakym predpokladom na kvalitneho vzdelanca ako praca atd.? Bez toho to predsa nie je vzdelanec, ale organicky pocitac. Myslim si, ze krivdis mladym, ktori nestuduju LGBT studie, alebo nieco z tych odborov, ktore ti lezia v krku. Je ich viac, nez si myslis.
inak nie uplne, ale vacsinovo musim suhlasit s tym prispevkom ako celkom, snad okrem bodu o nedovere statu k obcanom - ja k obcanom tohto statu tiez doveru nemam. Ty si zrejme sudny clovek, ktory tym Ontariom otvori obal od potraviny, ale to mnozstvo ludi, ktori by vo falosnom pocite ohrozenia, do ktoreho sa jednoduchsi ludia dost casto dostavaju, otvorili mna, je naozaj dost velke.
Cim nevolam po zakaze nozov, to ani nahodou, len ako som spomenul, niektore narody nie su pripravene na demokraciu a to nemyslim ako binarnu moznost nepripraveny-diktatura / pripraveny-demokracia, ale skor ako slobodu ako funkciu schopnosti sa jej prisposobitSkrýt celý příspěvekTa konference musela být jenom bezbřehým tlacháním. Už jenom jakýsi abstraktní pojem NEPSANÁ společenská smlouva je toho důkazem. Ta smlouva je totiž NAPSANÁ a je bohužel tak ...Zobrazit celý příspěvek
Ta konference musela být jenom bezbřehým tlacháním. Už jenom jakýsi abstraktní pojem NEPSANÁ společenská smlouva je toho důkazem.
Ta smlouva je totiž NAPSANÁ a je bohužel tak složitá, že o ní nemá komplexní přehled žádný právník, odborník, který tomuhle oboru zasvětil svůj profesní život. Na smlouvu, která se ohání tím, že její neznalost neomlouvá, je to trochu silný kafe.
To je první důvod.
Druhý je ten, že je příliš drahá. Tahle smlouva přerozděluje příliš mnoho peněz, méně jich vrací a ještě vytváří dluhy.
Taková smlouva je nevýhodná. A protože ji nikdo pořádně nezná, stává se logicky cárem papíru.Skrýt celý příspěvekpjek: Díky za pochvalu, jen je trochu frustrující, že to opět tlačíte do černobílého sváru Ruska se Západem. Myslet si, že Rusko je nějak "dobré", a že ho zajímá dobro jiných států ...Zobrazit celý příspěvek
pjek: Díky za pochvalu, jen je trochu frustrující, že to opět tlačíte do černobílého sváru Ruska se Západem. Myslet si, že Rusko je nějak "dobré", a že ho zajímá dobro jiných států nebo dokonce vaše osobní dobro, je fakt brutálně utopické. Případně si myslet, že ruská společnost je nějak zdravější, spokojenější nebo má větší "naději" do budoucna.
Přestaňte hledat dobré strany, žádné nejsou. :)Skrýt celý příspěvekPavolR Tématem je západní civilizace. Mimochodem,zatím co na východě vznikla významná náboženství na západě to byly většinou ideologie. Nakonec Rusko si svou krizí prošlo v ...Zobrazit celý příspěvek
PavolR
Tématem je západní civilizace.
Mimochodem,zatím co na východě vznikla významná náboženství na západě to byly většinou ideologie.
Nakonec Rusko si svou krizí prošlo v devadesátých letech.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...