Revoluční motory pro americké stíhačky 6. generace

Foto: Letoun FA-XX podle firmy Boeing. / Boeing
Letoun F/A-XX podle firmy Boeing. / Boeing

Ve Spojených státech běží dva programy stíhaček šesté generace. Americké letectvo US Air Force v rámci programu F-X hledá náhradu za stroje F-22A Raptor a americké námořnictvo US Navy v rámci programu F/A-XX náhradu za F/A-18E/F Super Hornet. První stroje se dostanou do vzduchu mezi roky 2025 až 2030. Oba projekty mají jedno společné – revoluční proudové motory s proměnlivým cyklem.

Práce na obou stíhačkách je zatím v počátečních fázích. Pokud chtějí Ozbrojené síly Spojených států najít náhradu za stíhačky F-22 a F/A-18 včas, je třeba s vývojem již nyní.

Pro příklad můžeme použít dlouhou vývojovou etapu supermoderního F-22A Raptor. Vždyť už v roce 1981 americké letectvo stanovilo požadavky na nástupce letounů F-15 Eagle. První let F-22A Raptor se uskutečnil v roce 1990 a do výzbroje se stíhač dostal v roce 2005.

Zatímco práce na samotných letounech je v počátcích, na nových proudových motorech se již intenzivně pracuje. Vždyť právě parametry motorů určí nejen konstrukci draku letounu, ale i nosnost, rychlost a dolet stíhačky. Přitom motory jsou nejkomplexnější a nejsložitější část letounu.

Vývojem motorů pro americké letouny 6. generace se zabývají přední firmy v oboru - Pratt & Whitney a General Electric. Obě společnosti již několik let pracují na revolučních proudových motorech s proměnným cyklem.

Foto: Dvouproudový motor. / K. Aainsqatsi, CC BY-SA 3.0 Klasický dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem používaný ve stíhacích letadlech. / K. Aainsqatsi, CC BY-SA 3.0

"V současné době vidíme, a to platí zejména ve všech diskusích kolem typu šesté generace letadel, že schopnosti pohonného systému zásadně určují, jak bude velký drak letounu, vstupy vzduchu, trysky, a kolik paliva musí letadlo unést pro splnění požadavků na dolet,“ říká Dan McComrick, generální ředitel divize motorů s proměnným cyklem v General Electrics. „Výkon pohonného systému musí být začleněn do procesu navrhování letadel příští generace.“

Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).

Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček. Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů.

Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla). „Jde o to, abychom dokázali v letounech, co nejefektivněji využít každou kapku paliva,“ vysvětluje McCormick.

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.

Takové vylepšení se samozřejmě odrazí na velikosti vnitřních palivových nádrží (draku letoun), doletu nebo na množství uvnitř nesené výzbroje. To vše pak ovlivní stealth charakteristiky letounu, aerodynamiku, atd.

Pro porovnání si můžeme vzít stíhačku F-22A. Vnitřní nádrže pojmou 8200 kg paliva, pro které je potřeba vyčlenit vnitřní prostor stíhačky o objemu přibližně 9 m3. Bojový dolet F-22A je 760 km. Díky nový motorům velikost palivových nádrží může být jen 6,75 m3, nebo bojový dolet až 1000 km.

Zdroj: USNI News,

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské letectvo získalo další stíhací bombardéry Su-34

Ruské letectvo před pár dny zavedlo do výzbroje další tři stíhací bombardéry Suchoj Su-34 ...

F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?

Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Beld
    23:04 08.09.2014

    1) Je jasne ze nahrazeni je hudbou dalsich 20-30 let , ne dneska ( podivejte se na pocitace pred 20 lety a dnes ) 2) Jakekoliv souboje na blizko jsou davno minulosti , ovsem ...Zobrazit celý příspěvek

    1) Je jasne ze nahrazeni je hudbou dalsich 20-30 let , ne dneska ( podivejte se na pocitace pred 20 lety a dnes )

    2) Jakekoliv souboje na blizko jsou davno minulosti , ovsem drony jsou vyrazne lepsi z duvodu uhybnych manevru pri priletu protiletadlove strely

    3) Autonomni pohyb a nasazeni je uz dnes vyrazne dale nez se mnozi domnivaji , i dnesni civilni programy k ovladani ornitopher jsou napriklad z meho pohledu velmi vyspele . Realne je spise omezuji samotne technicke schopnosti vlastniho letajiciho prostredku ( Hlavne kratka vydrz na baterie ) . Kdo vi , jak je na tom armada . Urcite to neni zalezitost desitek let , spise 8-20 .

    4) Teoreticky uz je dneska plno techto systemu nasaditelnych , ale realne bude vychytani chyb trvat dost let .Skrýt celý příspěvek

  • jenikdavid
    23:03 08.09.2014

    Je pravděpodobné že v budoucnu se budou vzájemně rozporovat dva tábory zastánců pilotovaných a UAV letadel. Z hlediska pilotů jsme dnes pravděpodobně na hraně přirozených ...Zobrazit celý příspěvek

    Je pravděpodobné že v budoucnu se budou vzájemně rozporovat dva tábory zastánců pilotovaných a UAV letadel. Z hlediska pilotů jsme dnes pravděpodobně na hraně přirozených schopnostech vojáka, z hlediska AI je to jistě v plenkách. Otázka je, co je lepší podporovat dál. Jde především o směr, jehož výsledek si dnes většina z nás neumí racionálně ani představit. Viz článek o lehkých malých prdítkách vs MBT. Logicky to je nesmysl, ale díváme se dál než je dnes náš rozhled. Takže v budoucnu je možné, že stejně bude pilot částečně doplněn o zařízení s kterým se nenarodil - etický problém a nebo se finance vrazí do vývoje AI, které zkrátka spočítá v setině sekundy to nejlepšímožné řešení z miliardy variant i během ostré akce. Je to jen o penězích a politcké vůli, zbytek se vyřeší. Je to jen otázka času.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    22:18 08.09.2014

    uz to moc hrotite ,kdo z nas muze vedet co bude za 20let?

    uz to moc hrotite ,kdo z nas muze vedet co bude za 20let?

  • Gorn
    18:43 08.09.2014

    Jinak samozdřejmě většina zdejších příspěvků zastávajících se bezpilotních letounů je pochybná. Zkuste se zamyslet nad tím jak vypadala Šestidenní válka, Pouštní bouře atd.- pro ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak samozdřejmě většina zdejších příspěvků zastávajících se bezpilotních letounů je pochybná.
    Zkuste se zamyslet nad tím jak vypadala Šestidenní válka, Pouštní bouře atd.- pro bojovou činnost není limitujícím faktorem (mluvíme o výdrži ve vzduchu) pilot ale spíše munice a nutnost kontroly/údržby letounu, u hlídkové činosti je to samozdřejmě jinak a tam už bezpilotní letouny dokazují svou hodnotu (Predator, Reaper, Globalhawk...). V zásadě jde totiž říct že na stíhací/bombardovací letouny jsou kladeny vyšší nároky (bojové manévry, množství nesených komponent...) a častěji je na ně i vedena palba takže prostě není možné "pouze" doplňovat palivo (a v budoucnu munici) za letu a hotovo.

    Bez spojení s řídícím centrem se součastná generace dronů často ohrožuje sebe nebo své okolí (např. kolizní systémy s ostatním vzdušným provozem jsou těžce neadekvátní). Udržet spojení je obtížné i na vlastním území ve stavu míru, viz. incidenty "střetů a skoro střetů" UAV ze států

    Co se týče třeba lepší tolerance pro přetížení... ještě nejsou k dispozici prostředky které by operátorovi umožnili dobrý přehled a 100% kontrolu. Ano, nějaké přehledové systémy které by mohli nahradit "oči v kokpitu" jsou na F-35, ale tam jsou s tím neskutečné problémy ač je pilot v letadle. Ano ve fázi demonstrátoru jsou i novější datalinky které zlepší spojení, ale opět to není tak že by to fungovalo na 100%.
    Autonomní chování UAV je těžce v plenkách, let z bodu A do bodu B pro příští generaci dronů nebude problém, ale bojové manévry nebo krizové situace jsou ještě daleko. V podstatě se neočekává víc než několik úhybných manévrů o vedení vzdušného souboje s pilotovaným strojem se tak maximálně diskutujeSkrýt celý příspěvek

  • Beld
    18:11 08.09.2014

    Nemo : easy , ty drony proste z nejakeho duvodu samy pristaly . Hack je proste kravina vyskytujici se jen ve filmech . Ale necekam , ze mate vzdelani v IT , abyste to pochopil . ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo : easy , ty drony proste z nejakeho duvodu samy pristaly . Hack je proste kravina vyskytujici se jen ve filmech . Ale necekam , ze mate vzdelani v IT , abyste to pochopil .


    Cely "incident" v cernem mori je jedna velka "Pičov=na".Skrýt celý příspěvek

  • Gorn
    17:55 08.09.2014

    Nesher: Zdroj např: http://indian.ruvr.ru/2014_04_... Doplním že pokud by skutečně SU 24 vyřadila Aegis a ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher: Zdroj např: http://indian.ruvr.ru/2014_04_...

    Doplním že pokud by skutečně SU 24 vyřadila Aegis a následně provedla nálet (z její perspektivy simulovaný) tak by, v realitě, zjistila že CIWS je autonomní systém (vlastní radar, vlastní řízení palby atd. přímo "nad kanónem") navržený pro eliminaci "příchozích" vzdušných cílů...
    Mimochodem článek uvádí že po zakotvení v přístavu "všech 27 členů posádky rezignovalo", což je zajímavé jelikož USS Donald Cook je torpédoborec třídy Arleigh Burke, tedy typicky má 281 členů posádky :DSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    17:14 08.09.2014

    To Rimr71 Myslím, že se to tady v minulosti už řešilo. Je to totální fake, jehož původ lze vysledovat na nějaký ruský konspirační web. Ve zkratce jde o to, že nad US křižníkem ...Zobrazit celý příspěvek

    To Rimr71
    Myslím, že se to tady v minulosti už řešilo.
    Je to totální fake, jehož původ lze vysledovat na nějaký ruský konspirační web.
    Ve zkratce jde o to, že nad US křižníkem se systémem Aegis v Černém moři prolétla ruská Su 24 a zde končí pravda a začíná nesmysl. Dle této informace měla ta Su 24 nést jakýsi rušíci kontejner, který učinil loď neovladatelnou po několik minut, následně byli US námořníci tak demoralizování, že měli požádat o uvolnění z US Navy. Vše samozřejmě US Navy tají, ale ruské konspirační weby vědí svoje. Ve skutečnosti to byla celkem normální lehká provokace, které dělají obě strany. Prostě pilot hrál amíkům trochu na nervy, na druhou stranu pokud by je neudrželi, tak by patrně skončil na dně mořské, Aergis je velmi výkonný systém. Je to stejný příběh jako ty co se občas objevují, že během rusko-čínský potyček na Usuri v 60. letech měli Rusové použít nespecifikované speciální zbraně (zřejmě na bázi plazmy), které byly s to zničit celé čínské pluky v řádu sekund či minut. Tedy technologii, která je i nyní hodně vzdálená.
    Že tomu Nemo věří a dokonce to používá jako argument v diskuzi není v jeho případě až tak nepochopitelné.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:49 08.09.2014

    Nemo : "incident v Černém moři kde upravený suchoj měl vyrušit systémy amerického torpédoborce"

    Mohu poprosit o link na zdroj?

    Nemo : "incident v Černém moři kde upravený suchoj měl vyrušit systémy amerického torpédoborce"

    Mohu poprosit o link na zdroj?

  • Nemo
    16:44 08.09.2014

    Heh, pro nadšence - každý lidský výrobek jde zase jiným člověkem vyrušit a zničit, žádná technologie není nedobytná. Pokročilá umělá inteligence? Možná s nástupem kvantových ...Zobrazit celý příspěvek

    Heh, pro nadšence - každý lidský výrobek jde zase jiným člověkem vyrušit a zničit, žádná technologie není nedobytná. Pokročilá umělá inteligence? Možná s nástupem kvantových počítačů - a to dlouho bude hodně drahá věcička na to aby se montovala sériově do letadel. Většina diskutujících má ráda scifi, ale realita je jinde.
    Jako výpomoc jsou automaty fajn, ale na člověka ještě hoodně dlouho mít nebudou.
    A v elektronice nejsou borci jenom Američani - viz taky incident v Černém moři kde upravený suchoj měl vyrušit systémy amerického torpédoborce. Proto tyhle věcičky budou upotřebitelné proti relativně bezbranným protivníkům kteří nemají patřičné prostředky na zarušení robotů.
    Že je nemožné hacknout drona? A jak asi íránci dostali nepoškozené americké drony?Skrýt celý příspěvek

  • Beld
    16:17 08.09.2014

    Nekteri lide se moc divaji na spionazni filmy . Realne hacknout drona , nebo jakekoliv pokrocilejsi vojenske zarizeni , je temer nemozne ( rekl bych i "uplne" ,ale nikdy nerikej ...Zobrazit celý příspěvek

    Nekteri lide se moc divaji na spionazni filmy . Realne hacknout drona , nebo jakekoliv pokrocilejsi vojenske zarizeni , je temer nemozne ( rekl bych i "uplne" ,ale nikdy nerikej nikdy ) . Jiste muzou ruznymi zbusoby prerusit komunikaci se zakladnou , ale pak uz je to na naprogramovani samotneho stroje , jak se s tim vyporada .

    Pokrocile datalinky , pripadne nejaky druh dalkoveho predavani prikazu laserem toto vyresi . Stejne bude muset ta "AI" v dronu zvladnout vetsinu ukolu sama .Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:33 08.09.2014

    Jo... a piloti nebudou mít co žrát! :)

    Jo... a piloti nebudou mít co žrát! :)

  • Vrata
    13:33 08.09.2014

    Kdyz uz se zde bavime o vyhodach dronu/leteckych robotu, tak maji jeste jednu obrovskou vyhodu a to, ze neni nutne permanentne cvicit jejich piloty v ovladani stroje. Letova ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdyz uz se zde bavime o vyhodach dronu/leteckych robotu, tak maji jeste jednu obrovskou vyhodu a to, ze neni nutne permanentne cvicit jejich piloty v ovladani stroje. Letova hodina usporneho Gripenu snad prijde asi na 1mil Kc. Dron muze stat v hangaru aniz by mu odchazel drak i motor provozem anebo muze byt dokonce zakonzervovan s obcasnou revizi starnuti materialu. Tedy dron = znacna ekonomicka uspora.Skrýt celý příspěvek

  • shal
    13:03 08.09.2014

    Možná jste si toho nevšimli, ale američani vyvíjejí i bezpilotní letouny :) Příští generace bude ještě pilotovaná, nebo bude mít minimálně ještě tuhle možnost, ale to neznamená, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná jste si toho nevšimli, ale američani vyvíjejí i bezpilotní letouny :) Příští generace bude ještě pilotovaná, nebo bude mít minimálně ještě tuhle možnost, ale to neznamená, že většinu rolí nebudou moc převzít bezpilotní stroje. Již nyní se tak děje. Což teprve za 30 let. Letky s živými piloty budou prostě menší, ale žádný stát na světě je prostě neodepíše komplet, dokud armády nebudou mít desetiletí ověřené spolehlivosti a nenapadnutelnosti automatizovaných systémů.Skrýt celý příspěvek

  • Muž, co zírá na kozy
    12:37 08.09.2014

    Ty obligátní fráze, jak je vyvíjený F-35 posledním pilotovaným bojovým letadlem, už dávno neplatí. Příští generace bude mít určitě pilotované verze, resp. kombinaci "dva v jednom", ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty obligátní fráze, jak je vyvíjený F-35 posledním pilotovaným bojovým letadlem, už dávno neplatí. Příští generace bude mít určitě pilotované verze, resp. kombinaci "dva v jednom", protože všechno se prostě unmanned prostředky řešit nedá., obzvláště v konfliktu s technologicky vyspělým protivníkem.

    Nemo: Takový automat už přece existuje, říká se mu autopilot :)Skrýt celý příspěvek

  • Ultramarinus
    12:21 08.09.2014

    Vysvetlovat Nemovi, ze jedna a jedna jsou dve, nema v oblasti politiky v nekterych pripadech valny smysl. Treba dojde k relevantnim faktum po upozorneni alespon v oblasti ...Zobrazit celý příspěvek

    Vysvetlovat Nemovi, ze jedna a jedna jsou dve, nema v oblasti politiky v nekterych pripadech valny smysl. Treba dojde k relevantnim faktum po upozorneni alespon v oblasti techniky/taktiky&strategie.

    Pilot musi:
    jist, pit, dychat, spat, vylucovat, byt odpocinuty, byt chraneny proti pretizeni (sedadlo, overal), musi mit moznost se katapultovat z letadla, musi mit situacni prehled, ktery mu dodava spousta externich zarizeni (monitory, atd) a musi svuj stroj ovladat prvky, ktere kvuli tomu aby fungovaly, nemusi byt dotazene az do kokpitu, ale dela se to proto, aby mel pilot letadlo "v ruce".atd. Vse mu umoznuji stroje a zasoby na palube letounu, ktere neco vazi a zaberou nemalo mista.

    Kdyz tam neni pilot a jeho podpurna zarizeni, letadlo unese vic paliva, ci zbrani. Muze provadet uhybne i utocne manevry, ktere by pilota zabily. Kdyz ho sestreli nepritel (nebo spadne), misto zachraneho tymu staci na misto poslat tomahawk. Ve spolupraci s letounovymi tankery muze byt nepretrzite ve vzduchu dele, nez by pilot dokazal vubec PREZIT. "hacknout" uacw pri bojove misi je nepravdepodobne, ale vyloucit to nejde. Kdyz unaseli iranci bestii z Kandaharu, sice s ni malem ani nepristali, ale dejme tomu, ze by to tak slo. Treba ale technologie kvantove teleportace (neodposlouchavatelna vysilacka) dany problem bezbolestne vyresi.

    Nu, drzim Nemovi palce.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    11:06 08.09.2014

    Nemo: nejde jenom o to, ze se pilot vyspi za letu. Letadlo bez pilota ma daleko vetsi vydrz ve vzduchu (proto se dnes pouzivaji jako jako pruzkumna) a potencialne muze byt schopno ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemo: nejde jenom o to, ze se pilot vyspi za letu. Letadlo bez pilota ma daleko vetsi vydrz ve vzduchu (proto se dnes pouzivaji jako jako pruzkumna) a potencialne muze byt schopno daleko divocejsich manevru nez dnesni pilotovana letadla - ta jsuu v manevrech omezena odolnosti pilota. V boji bych si dokazal predstavit bezpilotni stihacky nad vlastnim uzemim, ke nehrozi prevzeti stroje nepritelem a take bitevni stroje pouzite pri kratkych vypadech na uzemi protivnika nebo pri boji na frontove linii. Celkovym resenim problemu komunikace je samozrejme dokonale umela inteligence, ktera muze omezit na nulu komunikaci zakladny s letadlem.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    10:51 08.09.2014

    Více operátorů, méně pilotů. Zprávy z USA to potvrzují. http://goo.gl/JJHH81...

    Více operátorů, méně pilotů. Zprávy z USA to potvrzují. http://goo.gl/JJHH81...

  • Deadog
    10:10 08.09.2014

    Nemo:
    zapomen kamo,budoucnost patri tlustym typkum s balickem cipsu a colou na stole.:)
    Pilot bude nahrazen jako prvni skupina v armade. Proste dostanou praci v kanclu:)

    Nemo:
    zapomen kamo,budoucnost patri tlustym typkum s balickem cipsu a colou na stole.:)
    Pilot bude nahrazen jako prvni skupina v armade. Proste dostanou praci v kanclu:)

  • Takeda
    10:09 08.09.2014

    Ta vize není tak nereálná, stačí když poladí provázanost částic (entanglement) a máte neodposlouchávatelnou komunikaci bez prodlevy. Ale zatím se tohle propojení nedaří udržet ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta vize není tak nereálná, stačí když poladí provázanost částic (entanglement) a máte neodposlouchávatelnou komunikaci bez prodlevy. Ale zatím se tohle propojení nedaří udržet dlouho, takže scifi - ale ne nedosažitelná.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    07:33 08.09.2014

    Deadog+Todomatch: krásná vize, ale scifi. Rádiové vlny jde zarušit či rovnou napíchnout se na počítač dronu a použít ho proti těm co ho vyslali. Pilot pořád bude nepostradatelným ...Zobrazit celý příspěvek

    Deadog+Todomatch: krásná vize, ale scifi. Rádiové vlny jde zarušit či rovnou napíchnout se na počítač dronu a použít ho proti těm co ho vyslali. Pilot pořád bude nepostradatelným prvkem. Ale automat by mohl pilotovy výrazně pomáhat - když by se jednalo o delší let tak by se letoun přepl na automat a pilot by se vyspal aby byl na střet co nejodpočatější a měl nejlepší reakce.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3