Revoluční motory pro americké stíhačky 6. generace

Foto: Letoun FA-XX podle firmy Boeing. / Boeing
Letoun F/A-XX podle firmy Boeing. / Boeing

Ve Spojených státech běží dva programy stíhaček šesté generace. Americké letectvo US Air Force v rámci programu F-X hledá náhradu za stroje F-22A Raptor a americké námořnictvo US Navy v rámci programu F/A-XX náhradu za F/A-18E/F Super Hornet. První stroje se dostanou do vzduchu mezi roky 2025 až 2030. Oba projekty mají jedno společné – revoluční proudové motory s proměnlivým cyklem.

Práce na obou stíhačkách je zatím v počátečních fázích. Pokud chtějí Ozbrojené síly Spojených států najít náhradu za stíhačky F-22 a F/A-18 včas, je třeba s vývojem již nyní.

Pro příklad můžeme použít dlouhou vývojovou etapu supermoderního F-22A Raptor. Vždyť už v roce 1981 americké letectvo stanovilo požadavky na nástupce letounů F-15 Eagle. První let F-22A Raptor se uskutečnil v roce 1990 a do výzbroje se stíhač dostal v roce 2005.

Zatímco práce na samotných letounech je v počátcích, na nových proudových motorech se již intenzivně pracuje. Vždyť právě parametry motorů určí nejen konstrukci draku letounu, ale i nosnost, rychlost a dolet stíhačky. Přitom motory jsou nejkomplexnější a nejsložitější část letounu.

Vývojem motorů pro americké letouny 6. generace se zabývají přední firmy v oboru - Pratt & Whitney a General Electric. Obě společnosti již několik let pracují na revolučních proudových motorech s proměnným cyklem.

Foto: Dvouproudový motor. / K. Aainsqatsi, CC BY-SA 3.0 Klasický dvouproudový motor s nízkým obtokovým poměrem používaný ve stíhacích letadlech. / K. Aainsqatsi, CC BY-SA 3.0

"V současné době vidíme, a to platí zejména ve všech diskusích kolem typu šesté generace letadel, že schopnosti pohonného systému zásadně určují, jak bude velký drak letounu, vstupy vzduchu, trysky, a kolik paliva musí letadlo unést pro splnění požadavků na dolet,“ říká Dan McComrick, generální ředitel divize motorů s proměnným cyklem v General Electrics. „Výkon pohonného systému musí být začleněn do procesu navrhování letadel příští generace.“

Proudové motory s proměnným cyklem dokáží k dosažení lepší účinnosti upravovat obtokový poměr (bypass ratio) podle rychlosti letu i letové hladiny. U proudových motorů (dvouproudových motorů) určuje obtokový průměr poměr mezi průtokem vzduchu vnějším (kolem jádra) a vnitřním proudem (jádrem).

Větší obtokový poměr mají motory dopravních letadel, násobně menší pak motory stíhaček. Motory stíhaček jsou navrženy pro velký výkon při nadzvukových rychlostech, ale nejsou příliš efektivní při podzvukových rychlostech. Právě pro podzvukové rychlosti jsou speciálně navržené motory (s velkým obtokovým poměrem) dopravních letounů.

Jinak řečeno, motor a proměnným cyklem může efektivně pracovat v režimu vysokého výkonu (současné bojové stíhačky), tak v režimu s vysokou účinností (dopravní letadla). „Jde o to, abychom dokázali v letounech, co nejefektivněji využít každou kapku paliva,“ vysvětluje McCormick.

Motory s proměnným cyklem vykazují až o 25 % menší spotřebu paliva, tedy při stejném množství paliva až o 30 % větší dolet. Také tah narůstá o 5 až 10 %, což se pozitivně projeví na akceleraci nebo nosnosti letounu.

Takové vylepšení se samozřejmě odrazí na velikosti vnitřních palivových nádrží (draku letoun), doletu nebo na množství uvnitř nesené výzbroje. To vše pak ovlivní stealth charakteristiky letounu, aerodynamiku, atd.

Pro porovnání si můžeme vzít stíhačku F-22A. Vnitřní nádrže pojmou 8200 kg paliva, pro které je potřeba vyčlenit vnitřní prostor stíhačky o objemu přibližně 9 m3. Bojový dolet F-22A je 760 km. Díky nový motorům velikost palivových nádrží může být jen 6,75 m3, nebo bojový dolet až 1000 km.

Zdroj: USNI News,

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské letectvo získalo další stíhací bombardéry Su-34

Ruské letectvo před pár dny zavedlo do výzbroje další tři stíhací bombardéry Suchoj Su-34 ...

F-35 Lightning II v ceně stíhačky F-16?

Americké ministerstvo obrany a tři vedoucí firmy programu JSF (Joint Strike Fighter) podepsaly ...

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Todomatch
    21:13 07.09.2014

    to Deadog: Jednoznačně. Proč má sedět v kabině stíhačky vystresovaný pilot, podléhající obavám o svůj život, čelící nekomfortu, či ospalosti, když může sedět na zemi v ...Zobrazit celý příspěvek

    to Deadog:

    Jednoznačně. Proč má sedět v kabině stíhačky vystresovaný pilot, podléhající obavám o svůj život, čelící nekomfortu, či ospalosti, když může sedět na zemi v klimatizované místnosti se čtyřmi obrovskými monitory, které mu poskytují nesrovnatelně větší a přehlednější info. Navíc nemusí čelit přetížení a v případě náhlé nevolnosti či únavě, může být okamžitě vystřídán. Stíhačka nemusí nést nic jako vystřelující sedačku a veškeré možné systémy potřebné pro život pilota. Ušetřená hmotnost prodlouží dolet a letadlo bude zbaveno mnoha systémů, které hrozí poruchou. Fakt, že pilotovi nehrozí ztráta života, mu může také dost rozvázat ruce. Budoucnost jde jednoznačně tímto směrem. Koneckonců v případě neúspěšné mise, se může samotný letoun změnit v řízenou raketu a operátor s letadlem alespoň narazit do cíle, či prostě smést něco z oblohy přímým nárazem.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    16:52 07.09.2014

    Myslim ,ze budoucnost je jinde, v bezpilotnich prostredcich,budou levnejsi tim padem jich bude vice. Mozna ze i to je duvod pro omezovani pilotovaných letounu, nebo zastaveni ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim ,ze budoucnost je jinde, v bezpilotnich prostredcich,budou levnejsi tim padem jich bude vice. Mozna ze i to je duvod pro omezovani pilotovaných letounu, nebo zastaveni vyroby klasických stihacek. Proste drony ,treba poleti jeden stihac a bude mit sebou letku autonomnich dronu.Skrýt celý příspěvek

  • Bodie
    13:16 07.09.2014

    vyrábět

    vyrábět

  • Bodie
    13:16 07.09.2014

    To Nemo: F-22 se sice postupně vylepšuje (i když piloti stále nemohou používat přilbový zaměřovač, což je u stíhačky 5. generace smutné), probíhají různá vylepšení (integrace ...Zobrazit celý příspěvek

    To Nemo:
    F-22 se sice postupně vylepšuje (i když piloti stále nemohou používat přilbový zaměřovač, což je u stíhačky 5. generace smutné), probíhají různá vylepšení (integrace nových pum atd.), ale Raptorů je taky dost málo (ani ne 190). Když se to srovná s počty vyrobených F-15 (jen verzí C/D a E, pro USAF, je pomalu 750 kusů a F-16 je skoro 1000, F-14 bylo postaveno přes 700, ale většinou verze A, ale Tomcaty již jsou vyřazeny), tak USAF má sice velmi vyspělou stíhačku, ale kvalita musí být úměrná kvantitě. A v době, kdy dost států má již různé deriváty Su-27/30 (teď vynechme úroveň výcviku atd.) a s rostoucími ambicemi Číny, je to dost malý počet. F-15 taky nebudou lítat věčně, většině F-15 je pomalu 30 let, i když prochází mdernizací (narozdíl od Raptoru mají JHMCS a byly vybaveny AN-AGP63v3 s anténou AESA a pracuje se i na IRSTu). F-35 se, i přes kvality některých systémů (EO DAS) zatím nějak nepředvedla, F-18 E/F potřebují silnější motory a neuškodila by nová konstrukce křídla. F-16 má již také AESA radar, ale u té se modernizační potenciál již téměř vyčerpal. Osobně bych byl proto, aby se Raptor začal znovu výraSkrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    13:13 07.09.2014

    Já si typuji, že se jednou ještě výroba Raptorů obnoví. Pokud ne pro USA, tak pro export až to přestane být tak velký high-tec. Byli by sami proti sobě až se začnou na trhu ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si typuji, že se jednou ještě výroba Raptorů obnoví. Pokud ne pro USA, tak pro export až to přestane být tak velký high-tec. Byli by sami proti sobě až se začnou na trhu objevovat T-50 a nějaká ten čínskej vergl nebo třeba i japonec.

    Na zavedení 6. generace typuju tak léta mezi 2040 - 2050.
    Taky je dost možný, že se dřív dočkáme vývoje 5. non-stealth generace.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    12:30 07.09.2014

    zajímavé. Mylím že dlouhý vývojový cyklus a prodražení se omlouvalo tím, že tento letoun bude dlouho udržován v kondici postupným vylepšováním stejně jako předchozí rodina ...Zobrazit celý příspěvek

    zajímavé. Mylím že dlouhý vývojový cyklus a prodražení se omlouvalo tím, že tento letoun bude dlouho udržován v kondici postupným vylepšováním stejně jako předchozí rodina (F14,15,16,18) a najednou chtějí úplně nový stroj?Skrýt celý příspěvek

  • ZuLeweiner
    19:55 06.09.2014

    Standa: To, že byla výroba Raptora zastavena z důvodu vysokých nákladů, je důvod oficiální, za oponou je to určitě malinko jinak (a i kdyby nebylo, tak je právě nejvyšší čas, začít ...Zobrazit celý příspěvek

    Standa: To, že byla výroba Raptora zastavena z důvodu vysokých nákladů, je důvod oficiální, za oponou je to určitě malinko jinak (a i kdyby nebylo, tak je právě nejvyšší čas, začít vyvíjet další letoun).

    A autor článku by si mohl ujasnit rozdíl mezi slovy „efektní" a „efektivní".Skrýt celý příspěvek

  • Magister_Peditum
    19:39 06.09.2014

    Standa: Je samozřejmé, že hledají náhradu. Nebo čekáte, že bude letadlo létat 100 let?

    Standa: Je samozřejmé, že hledají náhradu. Nebo čekáte, že bude letadlo létat 100 let?

  • shal
    19:36 06.09.2014

    Standa: Tady jde v první řadě o ty technologie a vývoj. A ano, na konci bude letadlo.

    Standa: Tady jde v první řadě o ty technologie a vývoj. A ano, na konci bude letadlo.

  • Deadog
    19:36 06.09.2014

    Na obrazku leti bezpilotni stroj v tandemu s pilotem ,tak asi jo pepe

    Na obrazku leti bezpilotni stroj v tandemu s pilotem ,tak asi jo pepe

  • Standa
    19:32 06.09.2014

    Tak výroba F-22 byla zastavena z důvodu vysokých nákladů a už hledají náhradu? Tak kolik jich vyrobí a zavedou do výzbroje tentokrát? 60 ks?

    Tak výroba F-22 byla zastavena z důvodu vysokých nákladů a už hledají náhradu? Tak kolik jich vyrobí a zavedou do výzbroje tentokrát? 60 ks?

  • pepe420
    15:24 06.09.2014

    Jsem zvědavý, jestli budou tyto letouny bezpilotní s možností ovládání stroje pilotem (jako u programu LRS-B).

    Jsem zvědavý, jestli budou tyto letouny bezpilotní s možností ovládání stroje pilotem (jako u programu LRS-B).

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3