Revoluční novinka: Robotický podvozek pro vrtulníky

Počítačová vizualizace robotických přistávacích nohou. / DARPA

Americká Agentura ministerstva obrany pro pokročilé výzkumné projekty DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) vyíjí robotické přistávací nohy pro stroje s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Robotické nohy umožní například vrtulníkům přistávat na velmi členitých (kamenitých), nakloněných nebo dokonce pohybujících se (lodě) plochách.

Vrtulníky potřebují pro přistání rovnou a čistou plochu. V opačném případě hrozí převrácení vrtulníku a zničení hlavního rotoru.

Problémem je tak přistávání v horách nebo například v oblastech zasažených přírodní katastrofou. Své mohou říct i piloti námořních vrtulníků, kteří musí přistávat na pohybující se paluby lodí.

Horský terén je pro piloty vrtulníků výzvou

Problém se snaží vyřešit agentura DARPA pomocí robotického přistávacího podvozku. Robotický podvozek vyvíjí DARPA společně s Technologickým institutem v Georgii v rámci programu MAR (Mission Adaptive Rotor).

Robotický podvozek tvoří čtyři nezávislé přistávací kloubové nohy. Každá noha má vlastní senzory a je schopna precizně reagovat na nerovnosti povrchu. Během letu se nohy skládají k trupu (nebo v budoucnu do trupu). Cílem je udržet vrtulník při přistání a startu v rovině s horizontem a zamezit kontaktu rotoru se zemí.

Přistát na lodi není někdy vůbec legrace

“Zařízení - namontované na běžném nemodifikovaném bezpilotním vrtulníku - úspěšně prokázalo schopnost vzlétnout a přistát na ploše, z které by nešlo provozovat vrtulník s běžným podvozkem,” uvedl Ashish Bagai, projektový manažer programu u agentury DARPA.

Demonstrátor prokázal schopnost robotického podvozku snížit až 5x poškození vrtulníků při tvrdých přistáních. Stejně tak nohy umožňují přistát na svahu se sklonem až 20 stupňů, více než dvojnásobný limit pro současné vrtulníky. Problém nečiní ani skalnatý, kamenitý nebo jinak členitý povrch.

Koncept robotických nohou DARPA úspěšně otestovala na malém modelu

Robotický podvozek se hodí také pro přistání na pohybujících se palubách lodí, například na rozbouřeném moři. DARPA zároveň proklamuje, že robotický podvozek příliš nezvedne hmotnost vrtulníků.

Z podobného konceptu nemusí těžit jen vojáci. Vrtulník s robotickým podvozkem jistě ocení i horští záchranáři nebo běžná letecká záchranná služba. 

Zdroj: DARPA

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nová generace přileb pro stíhačky F-35 Lightning II

Firma Rockwell Collins dodala nejnovější provedení (Gen 3) pilotní helmy HMDS (Helmet-Mounted ...

Znovuvzkříšení ABL: Drony s lasery proti raketám

Protiraketová agentura MDA (Missile Defense Agency) Spojených států plánuje restartovat projekt ...

Oshkosh JLTV: Dokonalý jeep 21. století

Americká armáda (U.S. Army) a námořní pěchota (U.S. Marine Corps) získají v následujících ...

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    10:29 18.09.2015

    pro RiMr71: Přesně tohle mě napadlo :-) Ale neb mi chybí technické vzdělání, nejsem ten pravý, kdo by do toho měl kecat. Mmchd, co konkrétně z Harriera na tomhle zkoušeli? :-O

  • RiMr71
    12:09 17.09.2015

    Ójé, staré dobré "nic na tom není, jako studenti jsme to dělali jako studijní projekty za pár kaček, jen se na tom živí molochy" je už zase tady. Naposled tuším u nějakých řízených střel...
    Budu se opakovat, ale když je to tak snadné, proč to už dávno nechrlí "levní" výrobci?
    K tomu demonstrátoru - tady ta RC helina určitě nepředstavuje nic jiného, než test nějakého prapraprasoftwarového řešení, na základě kterého po ujasnění celého konceptu a ujištění se o správnosti směru vývoje bude použit pouze základ k dalšímu vývoji.
    Nebo vám toto připomíná Harrier?
    http://lowres-picturecabinet.c...

  • Shania
    22:50 16.09.2015

    kdyz lze pouzit uzavreny system pro ovladani ridicich ploch, tak proc by nemohli prijit s necim podobnym pro podvozek?

    http://www.moog.com/markets/ai...

    https://en.m.wikipedia.org/wik...

  • KOLT
    21:33 16.09.2015

    pro belkin: p. Grohmann vám tady taktně naznačil něco, co už jsem vám netaktně několikrát napsal já – strašně moudře píšete o něčem, o čem máte v lepším případě povšechné znalosti. Když si vzpomenu na debatu o software pro F-35... OK, tentokrát alespoň máte vzdělání v oboru. Nicméně, více pokory by vážně neškodilo ;-)
     
    ´Ámen, Admin 

  • Roland
    21:19 16.09.2015

    nechápu - už dávno vymyšlené: https://youtu.be/JArtmIwNH9k?t... ...

  • belkin
    19:23 16.09.2015

    Pene Grohanne, samozeřjmě jsem jen kecálek, a existuje samozřejmě jednoduduchá možnost hydrauliky z převodu motoru převést na podvozek,
    dyť stačí jen hadice, pak nějaká hydraulická rozváděcí škatula, elektromechanická jednotka a program.
    Obecně rozšířený názor že elektronika dokáže dokonale řídit mechaniku je OMYL. Převod z tubíny na podvozk je sakra problém.
    Otázka sklápění rotorů je přece něco jiného.
    Na rozvodu hydrauliky je nejdůležitější......
    Ale jo pan Grohmann má pravdu :-)

  • Jan Grohmann
    18:58 16.09.2015

    Podívejte se na tohle 6 let staré video: https://www.youtube.com/watch?...
     
    Proč to není už zavedeno už nyní? Tipnu si, že certifikovat podobný systém pro letecký provoz je řádově náročnější, než ho vyvinout.
     
    Stačí se podívat na zatahovací podvozek vrtulníku (klidně Mi-24), ty také potřebují hydraulické systémy a nezdá se, že by zatahovací nohy konstruktéři zavrhli pro jejich složitost, hmotnost a komplikovanost. Takže o tom uvažujete, jako o pokročilejší verzi současných zatahovacích podvozků.
     
    V rychlosti jsem našel tohle video: https://www.youtube.com/watch?...
     
    Samozřejmě to, co vidíte na videu v článku není to, co uvidíte na velkém vrtulníku. Tam to bude vypadat kompletně jinak. Při této demonstraci šlo jen o zkoušku konceptu. Určitě to není 5x zmenšený model budoucího plno-rozměrového robotického podvozku.

  • shal
    18:43 16.09.2015

    Ve vrtulnících se sice moc nevyznám, ale DARPA není zrovna známá tím, že se jedná o bandu přiopilých výrostků, co si na dvorku staví raketoplán z náhradních dílů do sekačky.

    Takže pokud do něčeho investují, ať už finanční prostředky či lidské zdroje, tak to musí přinejmenším mít praktický přínos a být technicky realizovatelné alespoň do fáze prototypování a nějakého vyhodnocení.

  • Jan Grohmann
    17:05 16.09.2015

    Já jsem zase zasažen strojařinou se specializací na hydraulické válce pro důlní průmysl.
    Zdroj a hydraulické systémy, včetně hydraulických rozvodů jsou součástí každého vrtulníku. Pomocí hydrauliky se naklápí například listy rotoru. Žádný samostatný zdroj pro robotický podvozek není třeba přidávat - už je přítomen ve všech vrtulnících.
    Pokud se bavíte o rozvodu, lapidárně řečeno, myslíte rozvodnou hadicí nebo nějaký ocelový rozvod, na které budou napojeny hydraulické válce na robotických nohou? Co na tom rozvodu vidíte složitého?
    Pokud chcete poukázat na bezpečnost, tak pokud selže hydraulika, tak vrtulník půjde dolů tak, nebo tak.
    Nejsložitější je elektronicky zkoordinovat práci celého systému, nikoliv vytvoření jeho mechanické části. Pomineme-li výpočty, jak velký a robustní podvozek musí být a jeho následnou certifikaci.

  • belkin
    16:13 16.09.2015

    Pane Grohmanne tady jde o demonstrátor technologických možností tzn. možný směr technologického vývoje, který je za určitých okolností možný. Zde darpa pouze demonstrovala ,, možný směr vývoje" dle současných technologií opravdu nelze funkční systém vytvořit ( rozdíl mezi hmotností demonstrátoru a skutečného modelu je markatní) Problém zdroje pohonu,jiný než elektrohydraulický, pneuhydraulický, elektrický a deriváty či kompince, v dnešní době neznáme.Tento systém je nutné pohánět, samostatný zdroj, nebo převod od hlavního zdroje je natolik složitý že je v dnešní době nerealizovatelný
    (jsem strojař ze specializací na automatizovaná zařízení, CNC, automatizované linky a roboty, )

  • Jan Grohmann
    15:54 16.09.2015

    Belkine, omlouvám se, ale zřejmě potřebujete více pokory. O tom, kolik stojí tento systém (tedy náročnost technologie výroby), jeho hmotnosti, efektivitě nasazení nevíte vůbec nic.
    Navíc nikde není psáno, že podobný systém se rozšíří na všechny vrtulníky. Ale klidně mohou vzniknou speciály určený pro operace v horách, nebo speciální záchranné vrtulníky. Není to přeci o tom, že všichni vrtulníky dostanou robotické nohy.
    Je to o taktice nasazení - Pokud zjistí, že potřebují vrtulník, který dokáže přistát na skalnatém povrchu skal, a nepotřebuje uletět 500 ale jen 400 km (menší a lehčí nádrže), tak do toho půjdou.
    To je stejné filozofování, jako u letadel s kolmým startem a přistáním (F-35B). Proč dávat do F-35B kolmé přistání, když je to moc těžké a omezuje to dolet. Jednoduše proto, protože pro daný úkol (tedy projekce síly z moře) je důležitější krátký start/kolmé přistání, než o 500 km delší dolet.

  • belkin
    14:54 16.09.2015

    Domnívám se, že jde o Cimrmanův pokus ,, foukáním mýdlových bublin zlato nevznikne" Tento systém ( už jen proto, že jeho selhání by mělo fatální následky) by byl drahý cca jak polovina vrtulníku a tak těžký, že by naprosto deklasoval nosnost vrtulníku. Čili v současnosti nesmysl.

  • belkin
    14:15 16.09.2015

    pet rok: naprostý souhlas, vzhledem k tomu že u vrtulníků jde o každé kilo,nebude sranda dostatečně lehký,odolný a spolehlivý systém vyrobit

  • pet.rok
    14:07 16.09.2015

    ja sa obavam ze prave podvozok bude stat vela pretoze sa bude vyzadovat vysoka bezpecnost kde akekolvek zlyhanie moze sposobit fatalne nasledky.
    sily a momenty posobiace pri pristati napr. vo vetre mozu mat vysoke spicky (napr. sa vrtulnik navazi na jednu nohu) a to z mechanickeho hladiska nie je jednoduche ak nechceme aby tie nohy vazili tony.

  • Blake
    13:11 16.09.2015

    Lopoz, ono ta mechanika nebude tak zlozita, resp. bude, ale ako napisal jarpe, principialne nie o tolko zlozitejsia od robotickych pavukov pre skoly, ako software, ktory sa musi vyrovnavat so vsetkymi silami a momentami, co vrtulnik produkuje (plus vietor, nestabilny povrch atd.). A tych nie je malo.

  • jarpe
    07:52 16.09.2015

    Lopoz: samotný podvozek moc stát nebude. Drahý bude software, který bude nohy ovládat.

  • Lopoz
    20:03 15.09.2015

    Nápad excelentní.Provedení nic moc i na demonstrátor
    Jen tak ze zajímavosti by me zajímalo za kolik mil. $ tenhle demonstrátor Darpa postavila. Znám pár lidí pro který by byla stavba něceho podobného záležitostí pár volných odpolední. V podstate je to něco jako stavebnice pavouka co sme měli ve škole, akorát jinak naprogramovaný.
    http://www.2dayblog.com/images...

  • Luky
    18:22 15.09.2015

    Je to krásný...ještě přidat křidýlka a bude z toho Atreidská ornitoptéra.

  • RiMr71
    17:50 15.09.2015

    ...tak tohle je (vlastně poměrně vzácně) revoluční počin související s high-tech pro masové užití.