Ripsaw M5: Robotická hvězda akčních filmů pro americkou armádu

Ripsaw M5: Robotická hvězda akčních filmů pro americkou armádu
Ripsaw M5 s bojovým modulem a kanonem ráže 30 mm / YouTube (Zvětšit)

Společnost Howe & Howe Technologies (Team Ripsaw) patřící pod koncern Textron Systems na konferenci AUSA 2019 (Association of the United States Army 2019) ve Washingtonu představila demonstrátor robotického vozidla Ripsaw M5. Team Ripsaw nabízí svůj stroj pro americký program bojových robotických vozidel RCV (Robotic Combat Vehicle).

Pásové vozidlo Ripsaw je vyvíjeno od roku 2000 a mohli jsme jej vidět například v hollywoodských akčních filmech G.I. Joe: Retaliation, Fast and Furious 8: Fate of the Furious nebo Mad Max: Fury Road.

Vývojářům se podařilo vytvořit v podstatě velmi lehký modulární tančík, který vyniká skvělou průchodností terénem, velkou akcelerací a rychlostí jízdy přes 100 km/h ‒ na tuto rychlost zrychlí za pět sekund.

Výhodou také je, že tančík se může na velké vzdálenosti, díky nízké hmotnosti a kompozitním pásům, přesouvat po vlastní ose. Tím odpadá nutnost přesouvat tančíky například na podvalnících nákladních automobilů. Ripsaw používá komerčně dostupný osmiválcový dieselový motor Duramax 6,6 l. Spotřeba paliva je tak relativně nízká a dojezd tančíku na pevné cestě se pohybuje kolem 500 km. Není ale problém tančík vybavit hybridním nebo elektrickým pohonem.

Lehký tančík Ripsaw lze použít jako bezosádkovu pásovou platfomu, kterou lze osadit zbraněmi, senzory atd. Stejně tak Team Ripsaw prodává civilní tančíky Ripsaw pro jednoho, dvě nebo čtyři osoby.


Propagační video Ripsaw M5

Team Ripsaw nabízí platformu Ripsaw pro program RCV, který je součástí komplexního programu vývoje nové generace bojových vozidel americké armády NGCV (Next-Generation Combat Vehicle). Program RCV vyvíjí lehká (RCV-L), střední (RCV-M) a těžká vozidla (RCV-H). V současném fiskálním roce 2020 americká armáda na program RCV vyčlení 160 milionů dolarů.

Na AUSA 2019 představená verze Ripsaw M5 patří mezi střední vozidla RCV-M s hmotností 10 až 20 tun. Podle vyjádření firmy Howe & Howe Technologies ale lze na platformě Ripsaw snadno vyvinout lehčí tančíky do 10 tun (RCV-L) nebo i těžší nad 20 run (RCV-H). Všechny hmotností verze Ripsaw přitom využívají velké množství společných mechanických uzlů a dílů.


Program RCV; větší foto / US Army

Cestovní plán americké armády pro RCV:

  • Březen 2020 – fáze 1: test čtveřice bezosádkových vozidel na platformě M113, která budou vojáci ovládat ze speciálně upraveného bojového vozidla pěchoty (BVP) M2 Bradley;

  • 2021 – fáze 2: Pomocí upraveného BVP M2 Bradley začnou vojáci testovat roboty z průmyslu. Půjde o tastování RCV-L s kulomety a protitankovými střelami (PTŘS) a RCV-M s 30mm automatickým kanónem;

  • 2023 – fáze 3: vojáci otestují vylepšené roboty, včetně RCV-H s hmotností přes 20 tun a 120mm kanonem.

Již dříve americká armáda nakoupila několik tančíků Ripsaw za účelem testování a vývoje nových technologií, včetně testování autonomních bojových operací. Některé tančíky Ripsaw armáda testovala s dálkově ovládaným bojovým modulem M153 CROWS (Common Remotely Operated Weapon Stations) s kulometem ráže 12,7 mm a odpalovacím systém pro PTŘS Javelin. Armáda také Ripsaw osadila výbušným odminovacím zařízením M58 MICLIC (Mine Clearing Line Charge).


Osádkový tančík Ripsaw s modulem CROWS testovaný americkou armádou / US Army

Armáda také zkoušela, jak zamezit zajmutí robota davem nebo protivníkem. Některé tančíky Ripsaw proto získaly směrové miny M5 MCCM (Modular Crowd Control Munitions), což je nesmrtící verze směrových min M18A1 Claymore. M5 MCCM má redukovanou nálož a místo ocelových kuliček metá gumové pelety.

Na robotickém tančíku Ripsaw M5 spolupracovala také společnost FLIRS System, která dodala elektro-optické pozorovací a střelecké systémy. Hlavním senzorem je elektro-optické pouzdro TacFLIR 280-HD (na úvodním obrázku není) s denní a termovizní kamerou. Tančík je vybaven také kamerovým systém FLIR Gimbal s 360° pokrytím.

Ripsaw M5 vystavený na AUSA má nosnost 2721 kg (6000 liber) a byl vybaven bezosádkovým bojovým modulem s 30mm automatickým kanonem XM813 Bushmaster. Tato verze má maximální rychlost 65 km/h. Ripsaw M5 lze přepravit letadlem C-130 nebo vrtulníkem CH-47 Chinook.


Vizualizace bojových možností Ripsaw M5

Použitý bojový modul je podobný bojovému modulu z kolového bojového vozidla pěchoty M1296 Stryker Dragoon, který je zase odvozený od bezosádkové bojové věže Protector MCRWS (Medium Caliber Remote Weapon Station) od norské společnosti Kongsberg.

Ripsaw M5 je dále vybaven malou kvadrokoptérou startující ze střešního boxu a malým pásovým průzkumným dronem XM1216 SUGV (Small Unmanned Ground Vehicle), který sjíždí z malé rampy.

Vystavený Ripsaw M5 je ale „jen“ demonstrátor, takže ukazuje možnosti vývojářů Team Ripsaw. Na základní platformu Ripsaw ale lze podle zástupců firmy umístit nepřeberné množství bojových modulů a výzbroje, ale i senzorů, aktivních systémů ochrany nebo jiného užitečného vybavení.

V každém případě je nutné si uvědomit, že zbraňový komplet (jako je Ripsaw M5) nikdy nepovede boj sám o sobě, bez vazeb na ostatní bojové prvky s interakcemi z toho vyplývající. Americká armáda proto musí vytvořit naprosto nový provozní, logistický a výcvikový ekosystém, který umožní efektivní a dlouhodobě udržitelné začlenění robotů RCV do bojových sestav americké armády. O této problematice jsme zevrubně psali v článku Roboti ve válce: Hrozba nebo naděje pro Evropu?

Zdroj: The Drive, MilMag

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti

Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...

Bojové vozidlo nové generace NGCV: US Army hledá v zahraničí

Americká armáda (US Army) v rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) hledá nové pásové ...

Budoucnost amerických obrněných vozidel: Od M1A3 Abrams po NGCV

Americká armáda (US Army) počítá s vývojem zcela nových bojových obrněných vozidel, od robotických ...

NGCV: Klíčové technologie pro budoucí bojová vozidla

Americká armáda (US Army) v rámci NGCV (Next Generation Combat Vehicle), jednoho ze šesti ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • crusader
    15:51 18.10.2019

    co ti brání?
    http://www.ripsawtank.com/...
    Připrav si 100 000 - 500 000 doláčů podle verze s za půl roku si ho můžeš užívat. A budeš mít hand made výrobek, co kus to originál, vyrábí to v takové větší garáži.

  • danny
    11:25 18.10.2019

    Mě se hrozně líbí ta osádková verze. Místo věže bych uvítal klasickou rakev na zavazadla a místo GPS by mi stačilo rádio s BT a přehrávačem na fashdisky. Ono to rádio Vysočina není úplně můj cup of tea. Báječný stroj pro překonávání ´Tokova průsmyku na D1.

  • Rase
    20:36 17.10.2019

    konkurenční vozidlo od General Dynamics:

    https://defence-blog.com/army/...

  • crusader
    13:56 17.10.2019

    No jo Geoff a Michael Howe. Dveřmi je vyhodíš a oknem ti vlezou zpátky. Nejstarší verze Ripsaw existuje od roku 2000, zhruba od roku 2001 /2002 se Ripsaw různých verzí snaží vnutit US Army jako průzkumné dálkově řízené vozidlo a vozidlo pro ochranu a doprovod konvojů a stále nic. A to pro to udělali tolik. Spolupráce s Hollywoodem, investice do televizního dokumentárního seriálu o vlastní firmě a vývoji a testování Ripsaw a nic, jen pár prodaných testovacích kousků.
    No nic tak upravíme design aby Ripsaw vypadal bojovněji, přidáme modul s Bushmasterem, natočíme pár videopresentací a počítačovou simulaci Ripsaw M5 v boji a to by v tom byl čert aby to nevyšlo.

    • GlobeElement
      14:00 17.10.2019

      Náhodou, teď před vánocemi skvělá inspirace. Kam se hrabou autíčka na dálkové ovládání.

      Ještě řekni, že ty bys to nechtěl.

  • SofF
    12:16 17.10.2019

    zajímavé, otázkou je jak schopný bude palubní počítač, nebo jestli to bude jen lepší vozítko na vysílačku.
    Na superpočítači by se dala natrénovat základní verze a pak by se šoupla do všech vozidel, zároveň by stroje ale získávaly každý jiné unikátní zkušenosti, takže na základě zpětné odezvy by se pak zlepšoval celý systém a byl by po nějakém roku prakticky autonomní.
    A pak je tu etická otázka, když by se to osvědčilo a podobné stroje by šly do prvosledových jednotek tak zda by se nesnížil práh pro vstup do skutečné války, protože náhrada strojů by nikoho nebolela a továrny a jejich majitelé by měli radost.

    • Riiiederner
      09:09 18.10.2019

      No nevim ale v článku jasně psali ,že koncepce použití je vždy ve spolupráci s vojáky/tanky s lidskou osádkou což znamená ,že ztráty na životech budou tak jako tak možná pouze menší takže tuhle diskuzy si můžeme nechat pro zcela jiná vozítka.