Crossing Obstacles 2018: Robotická převaha čínské armády

Jeden ze soutěžních robotů / 81.cn

Čínská armáda ve dnech 12. až 23. září uspořádala soutěžní klání Crossing Obstacles 2018 pozemních bezosádkových vozidel UGV (Unmanned Ground Vehicle). Jedná se o jakési „robotické průmyslové dny“, kde čínské vývojové a vědecké instituce představují čínské armádě soudobé schopnosti a možnosti UGV. V každém případě hry Crossing Obstacles 2018 jsou dalším důkazem nadvlády čínských ozbrojených sil v robotice.

Crossing Obstacles 2018 jsou již třetí robotické hry čínské armády konající se každé dva roky. Letošního klání se zúčastnili nejlepší čínští odborníci na robotiku ‒ 14 týmů z vojenských a civilních univerzit, 26 soukromých společností, 10 státních společností a 11 čínských výzkumných institucí.

Soutěžní roboti museli předvést své schopnosti v autonomním pohybu, průzkumu, útoku, při transportu nákladu nebo ve schopnosti otevřít průchod v minovém poli. Čínští roboti při pohybu čelili měnícím se podmínkám, výpadkům GPS signálu, nejrůznějším překážkám a museli být schopni rozpoznat a identifikovat různé cíle.

Například na 12 km dlouhé soutěžní trase se nacházely řeky, svahy, příkopy, zákopy, blátivé podloží, travnaté louky rašeliniště, písek, kameny, štěrkové silnice nebo kouřové clony. Při přerušení GPS roboti využívali inerciální navigační systémy, laserové radary (LIDAR) nebo 3D kamery.

O zúčastněných robotech nebo dokonce o průběhu a výsledcích soutěže, ostatně jak to je u čínského vojenství zvykem, nejsou žádné informace.

Nicméně podle Elsy Kanii, vojenské analytičky z think-tanku CNAS (Center for a New American Security), Čínská lidová osvobozenecká armáda (ČLOA) již vyvinula celou řadu bezpilotních letadel (UAV), robotických ponorek (UUV), robotických lodí (USV) i zmíněných UGV.

„Současně se čínský obranný průmysl aktivně věnuje výzkumu a vývoji špičkových technologií pro nadzvukové stealth bezpilotní letadla, které mohou působit v rojích. Prioritou Čínské lidové armády je rovněž vývoj vojenských aplikací využívající umělou inteligence, včetně fúze dat, které podpoří schopnosti velení a řízení,“ píše Kania.

Kania varuje, že v případném střetu s čínskými silami je nutné počítat s masovým nasazením celé plejády čínských dronů operujících na vodě, zemi i vzduchu. Varování platí především pro Tchaj-Wan, Japonsko a USA. Jako protiopatření je nutný rozvoj prostředků radioelektronického boje (REB), prostředků ničení dronů nebo zavádění umělé inteligence do systémů řízení a velení.

"Plánovači čínské armády dokonce předpokládají, že inteligentní stroje se stanou v budoucnu hlavními bojovými prostředky, zatímco lidé zůstanou u plánování, administrace a velení,“ píše Kania. Naprosto zásadním se stane rozvoj umělé inteligence, kterou lze využít nejen pro novou generaci bojových dronů, ale především v oblastech velení a řízení, a to na taktické, operační i strategické úrovni.

Kania cituje čínského generálporučíka Liu Guozhiho, podle kterého dnešní rychlé pokroky v oblasti umělé inteligence a robotiky mohou katalyzovat novou vojenskou revoluci. Dlužno dodat, že Čína je bez debat hlavní robotickou velmocí a plánuje se stát také světovou velmocí v oblasti umělé inteligence.


Reportáž čínské televize z Crossing Obstacles 2018

Ostatně všehny složky ČLOA již nyní provozují celou plejádů robotických prostředků, především těch leteckých.

Na začátku letošního roku například čínská armáda předvedla dálkově ovládaný tank Type 59 (sovětský T-54). Podle reportáže čínské televize CCTV-7 Čína pracuje také na bezpilotní bojové lodi, stíhačce a bitevním vrtulníku.

Namátkou vyberme některá zajímavá bezpilotní letadla ČLOA. Čínská armáda provozuje drony ASN-207 pro sledování pozemního bojiště až do vzdálenosti 600 km. ASN-301 je zase kamikaze dron určený k ničení radiolokátorů protivníka. Pro průzkum na úrovni čet a rot čínští vojáci, včetně speciálních sil, používají drony CH-802 o hmotnosti 18 kg a dolet 30 km.

Čínské námořnictvo ke sledování Jihočínského moře, včetně sporných ostrovů a Tchaj-wanu, používá průzkumný dron BZK-005 se startovací hmotností 1250 kg a výdrží ve vzduchu 40 hodin, zatímco menší AS-209 slouží jako komunikační relé pro spojení lodí čínského námořnictva.

Průzkumný a úderný dron GJ-1 (Gongji-1) čínského letectva svými výkony konkuruje americkému MQ-1 Predator. Naopak americký MQ-9 Reaper stále zůstává výkonnostně o třídu výše. Čínské letectvo ale plánuje zavést výkonnější verzi GJ-2, která se již bude přibližovat možnostem dronu Reaper.

Také raketové síly čínské armády zavádějí bezpilotní drony, které dokáží označit za horizontem cíle pro navádění balistických raket, jako jsou DF-21D.

Zdroj: Global Taiwan, BMPD, IHS Janes, Ministry of National Defense of the People's Republic of China

 
 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Podpoří Čína a Evropa ekonomicky Írán proti USA?

Washington se pokouší Teherán přinutit k dalším ústupkům v oblasti vývoje jaderných zbraní a balistických raket. Írán se má podle představ Bílého domu navíc vzdát role regionální velmoci, kterou hraje ...

ADIM: Robotický minomet pro velké konvenční konflikty

Americká armáda (US Army) v posledních letech investuje značené úsilí do vývoje zbraní dlouhého dosahu, včetně nových taktických raket, tažných houfnic nebo minometů. Nedávno američtí vojáci v Německu ...

THeMIS: Evropský bojový robot z Estonska?

V rámci stálé spolupráce v obranné oblasti PESCO (Permanent Structured Cooperation) evropské státy Estonsko, Lotyšsko a Finsko vyvinou společného evropského pozemního robota UGV (Unmanned Ground ...

Robotické minomety pro americká obrněná vozidla

Americká armáda (US Army) v rámci programu FIFT (Future Indirect Fire Turret) hledá nový bojový modul s minometem ráže 120 mm. Modul FIFT je určen pro instalaci na obrněná vozidla Stryker, AMPV ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Roland
    07:20 14.10.2018

    jestli tohle je dúkaz pokroku a velmoci, tal co je potom tohle: https://www.youtube.com/watch?v=LikxFZZO2sk ?

  • KOLT
    11:36 07.10.2018

    Jj, taky bych se jim nesmál. Na druhou stranu tvrdit, že *dnes* jsou robotická velmoc, je drobet přitažené za vlasy...

  • Kozlus
    00:56 07.10.2018

    Ja bych ty cinany moc nepodcenoval. Jak dlouho trvalo, nez se zapad dostal od posmechu japonskym autum ke krachum slavnych automobilek v Detroitu? Jak je to dlouho, co sme se smali korejcum a kde jsou dneska? Kolik zapadnich vyvojaru a hlavne celych podniku si Cina koupila? Vzhledem k tomu, ze cinska armada vlastni spolecnosti z oboru vyroby i vyvoje zbrani, se nejaky osekavani vydahu cekat neda, spis opacne. Kazdej nejak zacinal.

  • Rase
    22:55 06.10.2018

    tady nejnovější video, jak fungují mezi sebou - dělají parádní blbiny

    https://www.youtube.com/watch?v=wXxrmussq4E

  • Rase
    22:51 06.10.2018

    když koukám na ty roboty, tak doporučuju se podívat na nejnovější videa od Boston Dynamics. Jejich roboti jsou zkrátka úplně jinde, byď číňani se jejich vývoj snaží kopírovat co to jen jde. Robo-pes nebo běhající robo-mula jsou neskutečně parádní. Čínské kopie připomínají akorát tak jejich první pokusy a to ještě v nevalné kvalitě.

    pejsci jdou do světa :-D

    https://www.youtube.com/watch?v=wXxrmussq4E

  • Econ
    23:38 05.10.2018

    Ještě poznámku k výrokům typu: "Maníci, co ty RC staví jsou docela zruční, i když celkem bez invencí. "
    Už před dvaceti, třiceti lety jsem slýchával podobné hlášky na Čínu. Akorát tehdy v tom smyslu, že sice jako dokáží ušít trička, ale něco složitějšího, to nezládnou.
    Ve skutečnosti, po celý svůj život stále dokola mohu vidět, že píle a nadšení nese své ovoce. A dnes lze stále ještě vyrobit i pokročilé roboty v malém, schopném týmu. A schopných lidí najdete v Číně dost.
    A když budete chtít něco vyrábět, v Číně máte pro to lepší podmínky, než v EU, nebo USA. Tak proč si někdo myslí, že to Číňané nedokáží? Tomu moc nerozumím.

  • Econ
    23:25 05.10.2018

    ad "Čína je bez debat hlavní robotickou velmocí"

    Čína je dnes 6 zermě na světě ve vývozu robotů (5 jsou USA, 7 Jižní korea, první je Japonsko) . Ale např. společnost Kuka (významný výrobce robotrů) byla koupena čínskou Mideou. Pokud bychom vzali v potaz i zahraniční akvizice, posunula by se Čína na druhé místo. Zatím. Čína je velká.

    Ze strategického hlediska trh s roboty dnes je vlastně v plenkách. Očekává se jeho prudký růst, více než zdesetinásobení v příštích deseti letech a pak další prudký růst. Proto pořadí národů dnes vlastně není úplně vypovídající o tom, jaká bude situace za deset, dvacet let...
    A na rozdíl od západního světa, Čína nemá problém "poškozovat" trh dotací vybraným podnikům a institucím. Proto do budoucna v ní vidím robotickou velmoc.

  • Inflex
    18:52 05.10.2018

    Mají prachy, hrajou si. Většina toho vypadá srandovně ale na tom se člověk učí. Určitě postupujou vpřed rychleji než někdo kdo nedělá nic.

    Zajímaví mi přišli ti psi, jestli to je ukradený design nebo originál Boston Dynamics.

  • Poly
    18:46 05.10.2018

    Radim:
    No výtečně, tak to tu Čínu můžeme lépe probrat. Já totiž do Číny sem tam jezdím a to konkrétně do Fuzhou, Chang-čou, Šen-čenu a Če-ťiangu. Zkoušeli jsme několikrát nákup záložních zdrojů a průmyslových vakuových mražáků. No, žádné roboty v restauraci, hotelech a na WC a vůbec všude, jsem nikde neviděl. Společnost je bohatá a vždycky mi platí 5*. Čili předpokládám, že když je neměli tam, tak asi ani v těch levnějších moc nee. Navíc na to, jak velké ty fabriky byly, tak moc automatizace tam nebylo. Naopak jsem té automatizace a robotizace čekal mnohem víc. Automatizace je zavedena předevšímv automobilismu, ale to je jaksi v každé automobilce a je jedno zda v Číně nebo v Horní Dolní. Po mém astmatickém zážitku by Čína mohla konečně myslet i na své občany a neřešit roboty, ale ten katastrofální smog. Po 5 dnech v Číně jsem skončil na dovolené v Alpách... Na další cesty jsem si zakoupil roušku. Pokud někde roboti skutečně jsou na pomalu každém kroku, tak to leda v Japonsku a JK. Tam rovněž jezdím relativně často...

  • Superme
    17:02 05.10.2018

    Rimr - autor je vtipálek no :)

Stránka 1 z 3