Rodina víceúčelových dronů Heron

Rodina víceúčelových dronů Heron
Heron TP / IAI (Zvětšit)

Na základě pozitivních zkušeností s první generací taktických UAS (Unmanned Aircraft Systems) začali po UAS zákazníci požadovat více schopností – létat na delší mise, nést vyšší užitečnou zátěž a létat ve větších výškách. Konstruktéři IAI si uvědomili, že všechny uvedené požadavky není možné splnit pouhým vylepšením taktických platforem, a tak zaměřili svou pozornost k větší, mnohem schopnější platformě, která by možnosti UAS povýšila na novou úroveň. Tak se zrodila rodina dronů Heron. 

První verze Heron vyrobená v roce 1994 znamenala start úspěšné dráhy celé své rodiny ‒ platforma se startovní hmotností 1,18 tuny mohla vystoupat do výšky 30 000 stop (9144 metrů). Její pohon zahrnoval letecký motor, který umožňoval dronu utajovaně létat zpravodajské mise bez hluku „pily“ typického pro jiné drony.

Platforma Heron se ukázala jako velmi flexibilní a jakožto vůbec první víceúčelový UAS na světě byla upravena pro rozličné mise. „Tyto schopnosti vyžadují vysokou spolehlivost a robustní design, který se protíná s různými provozními potřebami a doktrínami,“ říká Avi Bleser, viceprezident pro marketing a prodej v IAI Military Aircraft Group. „Zkušenosti, které jsme získali za čtyři desetiletí provozu s více než 50 zákazníky po celém světě, pomohly formovat nepřetržitý vývoj rodiny Heron,“ dodává Bleser. Zajištění dostupnosti provádění misí znamená také nasazení z přistávacích drah ve výšce až 11 000 stop (3353 metrů) z leteckých základen v Himalájích a Andách. Širokou dostupnost misí a připravenost vytyčují provozní teplotní extrémy od +45 do -40 stupňů Celsia, ale také schopnost létat v prudkých monzunových deštích a v silném větru.


Martime Heron; větší foto / IAI

V roce 1998 na trh uvedený Heron Mk1 unesl jako vůbec první UAS na světě 470 kg paliva a užitečného nákladu, jako jsou EO/IR, radiolokátor, SIGINT a COMINT senzory nebo širokopásmový datalink přenášející nashromážděná data z těchto senzorů do pozemní stanice.  

Další variantou, optimalizovanou pro námořní operace, je Maritime Heron s námořním přehledovým radiolokátorem, AIS, EO/IR nákladem a ESM (Electronic Support Measures). Při využití satelitní komunikace pro zahorizontální mise se Matime Heron často nasazují pro hlídky na velmi dlouhé vzdálenosti nebo pro podporu námořních úkolových jednotek. Využívají přitom předsunutých prvků řízení mise nesených na palubách námořních plavidel.

Od prvního zavedení se rodina Heron stále vyvíjí s cílem splnit různé potřeby zákazníků, také díky zavedení rychlejšího, většího a výše létajícího dronu Heron TP. Díky turbovrtulovému motoru Heron TP létá více než dvakrát rychleji než Heron. I když je téměř pětkrát těžší, Heron TP rychle vystoupá do výšky 45 000 stop (13 716 metrů) a unese přes jednu tunu užitečného nákladu.


Heron se satelitní komunikací, EO/IR, námořním radiolokátorem, COMINT a ELINT; větší foto / IAI

Heron TP rovněž nabízí v rámci modulární architektury stavební bloky, které umožňují rychle přizpůsobit platformu pro různé mise. Tento typ architektury zákazníkům dovoluje kontinuálně vylepšovat platformu vkládáním pokročilých schopností podle technologického vývoje. Tato moderní architektura s vyšší užitečnou zátěží se nyní využívá u celého spektra prostředků Heron.

Z této modulární architektury vychází také dva noví členové rodiny – Heron MkII a nejmenší T-Heron. Zatímco Heron MK II, jako nástupce Mk I a Martime Heron, poskytuje platformu nové generace, T-Heron naplňuje roli taktického UAS dříve zastavaného dronem IAI Searcher MKII. T-Heron zvládá mise na krátkou a dlouhou vzdálenost a podporuje pozemní operace. Oba dva nové drony mohou nést různý užitečný náklad a operovat v celém rozsahu nákladů používaných v rámci celé rodiny Heron, včetně EO/IR, radiolokátorů a elektronického průzkumu, a jsou limitováni pouze dostupnou nosností a prostorovou kapacitou platforem. 


T-Heron; větší foto / IAI

Využití otevřené architektury, komunikačních protokolů a sdílení informací navíc dovoluje s drony Heron integrovat další aktiva. Jde například o malý taktický UAS BirdEye 650D a rodiny strojů Panther s kolmým startem a přistáním. 

Díky integrované komunikaci typu SATCOM mohou nyní Herony společnosti IAI využívat i koncept dálkového ovládání ve vzduchu i na zemi „Long Runner“, pro odlehlé operace ve vzduchu a na zemi, při minimálních požadavcích na pozemní podporu na odlehlé operační základně. „Long Runner“ je součástí centralizovaného operačního a zpravodajského centra MOIC (Mission Operation & Intelligence Center) od IAI, které podporuje provoz několika různých typů dronů Heron, nesoucích různý typ nákladu a operující v různých vzdálenostech a směrech. MOIC zajišťuje efektivní integraci průzkumných a situačních informací, a to pružným přidělováním aktiv na podporu vyvíjející se situace a podle provozních potřeb. 


Heron MK II; větší foto / IAI

Systémy zpracování průzkumných informací spojené s řadou Heron jsou rovněž vybaveny účinnou poloautomatickou lokalizací cílů, jejich klasifikací. Operátorovi tak dávají možnost efektivně využívat kapacity těchto prostředků.

Kromě centralizovaných operací jsou bezpilotní letecké systémy Heron koncipovány tak, aby úzce podporovaly uživatele na taktické a operační úrovni. Uživatel ovládá nesené aktivní prostředky, zatímco samotná platforma letí autonomně nebo na základě dálkového ovládání.

U 22 zákazníků po celém světě, včetně Indie, Izraele, Německa, Jižní Koreje a Brazílie, rodina UAS Heron nashromáždila více než 500 000 provozních letových hodin. „Využití se za poslední generace trojnásobně zvýšilo,“ uzavírá Bleser. „Díky kombinaci vlastností systému a výjimečných provozních zkušeností a četných technických variací je rodina prostředků Heron lídrem v celé oblasti UAS.“

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Mořský strážce - izraelský bezpilotní letoun Hermes 900

Izraelská firma Elbit představila na indické vojenské výstavě Aero India 2013 námořní bezpilotní ...

Heron TP-XP: Exportní verze izraelského bitevního dronu

Izraelská společnost IAI (Israel Aerospace Industries) na výstavě Aero India 2017 představila ...

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...

Drony pro Armádu ČR: Heron vs. Tactical Heron

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) hodlá v letech 2023 až 2027 získat taktické bojové drony za 1,5 ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xstandis
    19:13 02.12.2020

    Tohle je budoucnost. V Náhorním Karabachu bylo nyní vidět, jak se povedou války. Na první pohled Arméni měli všechny výhody. Připravené pozice ve vyvýšených polohách, spoustu ...Zobrazit celý příspěvek

    Tohle je budoucnost. V Náhorním Karabachu bylo nyní vidět, jak se povedou války. Na první pohled Arméni měli všechny výhody. Připravené pozice ve vyvýšených polohách, spoustu dělostřelectva, které bylo zastřílené na všechny přístupové cesty v horských průsmycích. Vést útok v takových podmínkách je nesmírně obtížné, a přece to dopadlo úplně jinak.Skrýt celý příspěvek

    • Coldvel
      20:39 02.12.2020

      To bylo dáno spíše specifikem tohoto konfliktu....konflikt mezi USA-Ruskem nebo Čínou bude mít mnohem jiný průběh. Letiště ze kterých startujou drony jako Heron budou vyřazena v ...Zobrazit celý příspěvek

      To bylo dáno spíše specifikem tohoto konfliktu....konflikt mezi USA-Ruskem nebo Čínou bude mít mnohem jiný průběh. Letiště ze kterých startujou drony jako Heron budou vyřazena v prvních vlnách útoku, pomocí střel s plochou dráhou letu, leteckým úderem nebo taktickými jadernými zbraněmi a to samé platí o továrnách na ty drony.Skrýt celý příspěvek

      • Eagle
        09:12 03.12.2020

        Bože co to plácáš za blbosti? Opravdu si myslíš že dron potřebuje ke startu letiště v podobě 2 km dráhy se všemi náležitostmi nebo dokáže armáda využít řádově stovky klubových ...Zobrazit celý příspěvek

        Bože co to plácáš za blbosti? Opravdu si myslíš že dron potřebuje ke startu letiště v podobě 2 km dráhy se všemi náležitostmi nebo dokáže armáda využít řádově stovky klubových letišť či rovných úseku dálnice a silnic první třídy? Podle tvé teorie by pak bylo zbytečně kupovat jakoukoliv techniku, každá továrna jde zničit, pokud by rus zničil velké německé zbrojní továrny pak vyřadí techniku skoro všech evropských zemí, takže nebudeme kupovat Leoše, lynxe a podobně? To je asi blbost ne?Skrýt celý příspěvek

        • Coldvel
          11:11 03.12.2020

          Děkuji za přívětivý komentář :) Když ty drony budou zničené...... Kolik letectev je připravených, vybavených a vycvičených dlouhodobě zabezpečit provozuschopnost těch dronů bez ...Zobrazit celý příspěvek

          Děkuji za přívětivý komentář :) Když ty drony budou zničené......
          Kolik letectev je připravených, vybavených a vycvičených dlouhodobě zabezpečit provozuschopnost těch dronů bez potřebného zázemí v době války?
          Nenaznačuju, že by se drony pořizovat neměly, právě naopak.
          Konvenční válka mezi Near Peer protivníky rozhodně, ale nebude vypadat jako nedávný konflikt v Náhorním Karabachu.Skrýt celý příspěvek

          • Mortles
            11:39 03.12.2020

            Tak ono dost závisí na tom, kdo ti "near peer" jsou, protože to znamená jenom "přibližně vyrovnaní". Někdo by mohl říct, že konflikt na Karabachu je souboj dvou "přibližně ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak ono dost závisí na tom, kdo ti "near peer" jsou, protože to znamená jenom "přibližně vyrovnaní". Někdo by mohl říct, že konflikt na Karabachu je souboj dvou "přibližně vyrovnaných" státních entit. Samozřejmě, že "jaderná totální válka velmocí" vypadá jinak, než regionální konflikt, ale na druhou stranu v obou případech jde o "near peer" konflikt. Ten termín používá USA protože tím chce říct, že spíše než teroristů se bojí Rusů a Číňanů, ale sám o sobě může mít dost širší význam.

            Jinak ano, jak být připravený na překvapivý začátek konfliktu a zároveň nezpůsobit to, že to bude stát hodně peněz, nebo že by taková připravenost způsobila eskalaci napětí (často zmiňovaný problém s WWI) je velmi složitý problém, který nikomu nezávidím.Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            13:59 03.12.2020

            Vskutku....ten termín jsem myslel ve spojitosti s mým prvním komentářem, kde jsem zmiňoval USA, RF, PRC....

            Doufejme, že žádná velká válka v Evropě už nebude....

            Vskutku....ten termín jsem myslel ve spojitosti s mým prvním komentářem, kde jsem zmiňoval USA, RF, PRC....

            Doufejme, že žádná velká válka v Evropě už nebude....

          • Eagle
            16:34 03.12.2020

            Omluva za reakci. Ono než provozuschopnost dronu by se měla řešit provozuschopnost bojové pozemní techniky. Neustále na to upozorňují, to že AČR a jiné státy dokáží provádět ...Zobrazit celý příspěvek

            Omluva za reakci. Ono než provozuschopnost dronu by se měla řešit provozuschopnost bojové pozemní techniky. Neustále na to upozorňují, to že AČR a jiné státy dokáží provádět servisní údržbu a provádět provozní opravy neznamená že jsou připraveni provádět opravy způsobené bojem. On je v tom v celku rozdíl, viz nabourane pandury. U dronu je výhoda, že je složen z desítek komponentů různých výrobců, a ikdyz srovnává se zemí montážní podnik tak i tak máš celkem zachován přísun dílů, samozřejmě ale montáž nových dronu je znemožněna. Ale to je špatný příklad, nepřítel by byl blázen, kdyby se soustředil na výrobní podniky, to by bylo stovky a stovky raket, místo toho může zaútočit na energocentra, trafostanice a elektrárny, tím vyřadíš celý zbrojní průmysl.Skrýt celý příspěvek

          • Coldvel
            18:02 03.12.2020

            Dobré připomínky......ono jak se vlastně počítá s nasazením těchto prostředků? Jak se například počítá s nasazením polských Gryphů... (co si myslíte o Watchkeeperu X, který ...Zobrazit celý příspěvek

            Dobré připomínky......ono jak se vlastně počítá s nasazením těchto prostředků?

            Jak se například počítá s nasazením polských Gryphů... (co si myslíte o Watchkeeperu X, který nejspíše bude nabízen i AČR) dejme tomu v případě ozbrojeného konfliktu s Ruskem (ano velké sci-fi).

            Blízká letecká podpora pěchoty?, Hloubkový průzkum, likvidace HVT? O těch 24 dronů příjdou celkem brzo.Skrýt celý příspěvek

    • KóĎA
      10:40 04.12.2020

      Otázka, jak by to vypadalo v případě nasazení letectva. Třeba takhle... https://www.youtube.com/watch?... Nebo když Izrael začnou otravovat iránské drony v Sýrii více ...Zobrazit celý příspěvek

      Otázka, jak by to vypadalo v případě nasazení letectva. Třeba takhle... https://www.youtube.com/watch?...

      Nebo když Izrael začnou otravovat iránské drony v Sýrii více než je záhodno, také je nelikvidují po jedno. Prostě se objeví video přibližujícího se naváděcího vozidla a pak už jen šumění...Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    12:29 02.12.2020

    12x větších 12x menších 6-9 ovládacích prvků, který předpokládám jsou univerzální pro rodinu dronů a je vyřešeno + cca 200 sebevrazednejch jako třešničkou na dortu. Doladit ...Zobrazit celý příspěvek

    12x větších 12x menších 6-9 ovládacích prvků, který předpokládám jsou univerzální pro rodinu dronů a je vyřešeno + cca 200 sebevrazednejch jako třešničkou na dortu. Doladit legislativu a dalších x let řešit drony na úrovni praporu a níž. zbytek evropské části NATO by nám záviděl.... ale mám obavu, že je to jen vlhký sen.Skrýt celý příspěvek

    • Marcus
      22:42 02.12.2020

      12 Heronů + 12 Heronů tactcical by byla ideální kombinace. Ale problém mimo legislativu bude i zázemí a umístění nově budovaného praporu. Umístění tohoto útvaru v Prostějově, kde ...Zobrazit celý příspěvek

      12 Heronů + 12 Heronů tactcical by byla ideální kombinace. Ale problém mimo legislativu bude i zázemí a umístění nově budovaného praporu. Umístění tohoto útvaru v Prostějově, kde chybí odpovídající letištní zázemí nebudí moc důvěru... ale třeba to má nějaký význam.Skrýt celý příspěvek

      • Matesaax
        20:11 03.12.2020

        Tyhle velké drony se kupují v mnohem menších počtech,myslím,že těch bojových budou tak max.4 kusy.Ten Prostějov taky moc nechápu,nejspíš je na létání budou vozit do Přerova.

        Tyhle velké drony se kupují v mnohem menších počtech,myslím,že těch bojových budou tak max.4 kusy.Ten Prostějov taky moc nechápu,nejspíš je na létání budou vozit do Přerova.

    • Coldvel
      00:48 03.12.2020

      Ja bych to viděl na 2-3 systémy Hermes 900 ( po třech dronech ). A zbytek drony Primoco...ikdyž uvidíme jak si picifisti povedou na trhu.

      Ja bych to viděl na 2-3 systémy Hermes 900 ( po třech dronech ). A zbytek drony Primoco...ikdyž uvidíme jak si picifisti povedou na trhu.

      • Coldvel
        00:49 03.12.2020

        * pacifisti ;)

        * pacifisti ;)

      • Nesher
        14:04 03.12.2020

        Tak "pacifisté" připravují militarizovanou verzi svého dronu, plánují ji certifikovat dle posledních NATO standardů a už dokonce testují malý AESA radar. Podle mě je o budoucím ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak "pacifisté" připravují militarizovanou verzi svého dronu, plánují ji certifikovat dle posledních NATO standardů a už dokonce testují malý AESA radar. Podle mě je o budoucím taktickém průzkumném dronu AČR téměř rozhodnuto, Bude to Primoco UAV 150M.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...