Roll-out námořní stíhačky F/A-18E/F Super Hornet Block III

Roll-out námořní stíhačky F/A-18E/F Super Hornet Block III
F/A-18F Super Hornet Block III / YouTube (Zvětšit)

Společnost Boeing ve své továrně v Saint Louis (Missouri) provedla roll-out první námořní víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet Block III. Nejnovější modely Block III posílí leteckou složku amerického námořnictva (US Navy).

Super Hornety do roku 2040

Víceúčelová stíhačka F/A-18E/F Super Hornet tvoří páteř letecké složky US Navy. První letouny F/A-18E/F verze Block I zařadilo americké námořnictvo do služby v roce 2001. Super Hornety od té doby začaly nahrazovat starší F/A-18A/B/C/D Hornet a útočné stroje F-14 Tomcat.

V roce 2005 přišla na svět vylepšená verze Block II. US Navy na nový standard upravilo všechny starší Super Hornety a objednalo také nové stroje. Celkově od roku 2005 až do dnešních dní námořnictvo převzalo 322 jednosedadlových F/A-18E a 286 dvousedadlových F/A-18F verze Block II.

Stejně tak nyní námořnictvo počítá s modernizací 540 letadel Super Hornet Block II na nejnovější verzi Block III. Kromě toho námořnictvo v roce 2019 objednalo 78 nových Super Hornetů Block III za čtyři miliardy dolarů. Všechny nově vyrobené Super Hornety námořnictvo převezme do konce roku 2022.

Oproti původním plánům ale námořnictvo po roce 2022 již neobjedná nové Super Hornety Block III. Místo toho se montážní linka v Saint Louis od roku 2022 zaměří výhradně na modernizaci starších Super Hornetů. Počítá se s přestavbou 40 Super Hornetů každý rok.

V současné době montážní linka vyrábí dva Super Hornety měsíčně. V případě exportních úspěchů je ale možné zvýšit rychlost výroby až na 48 letadel ročně. Prozatím linka v Saint Louis pro Kuwait vyrobí 28 Super Hornetů Block III. O Super Hornety a se ale také intenzivně zajímá Německo. Velkou šanci mají Super Hornety ve Švýcarsku a Finsku.


Roll-out prvního Super Hornetu Block III (bez konformních nádrží)

Každopádně jen přestavba starších Super Hornetů zaměstná linku v Saint Louis minimálně do roku 2033. Námořnictvo přitom počítá s provozem Super Hornetů minimálně do roku 2040, takže po roce 2030 můžeme očekávat další verzi Block IV.

Nové Super Hornety Block III dosáhnou počátečních operačních schopností (IOC) v roce 2021. Od roku 2024 nejdeme jednu letku Super Hornetů Block III v každém leteckém křídle letadlové lodě (Carrier Air Wing).

US Navy zastavilo nákup nových Super Hornetů z více důvodů. Příští rok, pět let od původních plánů ze začátku 21. století, konečně začnou z letadlové lodi USS Carl Vinson (CVN-70) aktivně operovat námořní taktické víceúčelové stealth letouny F-35C Lightning II. US Navy ve skutečnosti má dostatek Super Hornetů, ale výzvou je rychlý přechod na letouny F-35B a F-35C.

Současně chce US Navy ušetřené peníze vložit do vývoje nového palubního taktického letadla NGAD (Next Generation Air Dominance, dříve FA-XX). O letounu NGAD se toho příliš neví, ale jedno je jisté ‒ bude určen pro operace v Jihočínském moři a Tichém oceánu.

Americké útočné svazy letadlových lodí se musí držet dál od dostřelu čínských raket rodin DF-21 a DF-26. Podmínkou tedy je, aby NGAD měl bojový rádius minimálně 1000 námořních mil (1852 km), tj. dvakrát více, než mají zaváděné palubní stíhačky F-35C Lightning II.


Hlavní rysy F/A-18E/F Block III Super Hornet; větší foto / Boeing

Super Hornet Block III

Nově vyrobený letoun Block III podle informací portálu EDR Magazine přijde na 65 milionů dolarů a letová hodina na 18 000 dolarů. Námořnictvo přitom počítá s průměrným ročním náletem na každé letadlo 200 hodin.

První vyrobený F/A-18 Block III je jedním ze dvou testovacích letounů. US Navy letouny využije pro seznámení svých pilotů s novými systémy verze Block III a pro testy na letadlových lodích. Zkoušky zařídí námořní testovací letka VX-23 (Air Test and Assessment Squadron 23).

Nově vyrobené i modernizované stroje získají rovněž větší životnost, konkrétně 10 000 letových hodin oproti 6000 hodinám oproti starším Super Hornetům. Modernizované stroje, které se blíží náletu 6000 hodin, tak po modernizaci mohou létat dalších 20 let.


Advanced Cockpit System letounu Super Hornet Block III; větší foto / Boeing

První dva testovací letouny ale prozatím postrádají některé technologie sériových letounů Block III. Jsou to především nové konformní nádrže pro 1587 kilogramů paliva. Přidávné nádrže, které rovněž vylepšují aerodynamiku letounu, prodlouží bojový rádius Super Hornetů zhruba o 220 km.

V praxi mohou konformní nádrže nahradit dvojici přídavných nádrží pod křídly. Na uvolněné pylony je možné umístit další výzbroj. Super Hornety Block III tak mohou nést až osm střel vzduch-vzduch AMRAAM a dvě infračervené střely Sidewinder.

Letoun dále pokrývá vylepšený RAM (Radar Absorbent Material) nátěr snižující radarový podpis letounu. Celkově Super Hornet Block III vykazuje o 10 % menší čelní radarový průřez (RCS). Tato hodnota se ale vztahuje k čistému letounu bez podvěšené munice nebo palivových nádrží. Existuje sice projekt zbraňového stealth kontejneru pro dvojci střel AMRAAM, ale jeho nákup nebyl oznámen.


Super Hornet Block III vznikl na základě projektu Advanced Super Hornet. Na záběrech jsou nové konformní nádrže a stealth pouzdro pro dvojici AMRAAMů.

Větší dolet umožní také vylepšené motory F414. Ty mají mít o 20 % větší tah a zároveň menší spotřebu paliva. Není ale jasné, zda vylepšené motory získají již první sériové stroje verze Block III nebo se s úpravou motorů počítá až později, například v rámci pravidelného servisu.

Další velkou změnou je použití velkoformátového displeje ACS (Advanced Cockpit System) o rozměrech 48,3×25,4 cm. Velkoformátový displej ACS získají také nové víceúčelové stíhačky Boeing F-15X a cvičné stroje Boeing T-X. 

Dále Super Hornet Block III obdrží nový satelitní komunikační systém MUOS (Mobile User Objective System), podvěsný kontejner AN/ASG-34 s infračerveným senzorem typu IRST (Infrared Search And Track), vylepšený radiolokátor AN/APG-79 a anténou typu AESA (Active Electronically Scanned Array) a systém elektronické obrany AN/ALQ-214. Kontejner AN/ASG-34 umožní mimo jiné pasivní vyhledávání vzdušných nebo pozemních cílů, bez nutnosti použití radiolokátoru. 


Advanced Cockpit System

Konektivita a pasivní navádění zbraní

Zřejmě nejdůležitější je posílení konektivity Super Hornetů. Verze Block III za tímto účelem získá 17× výkonnější počítačové jádro DTP-N (Distributed Targeting Processor-Networked) a robustní komunikační datalink TTNT (Tactical Targeting Network Technology).

Datalink TTNT získají také letouny pro elektronický boj EA-18G Growler a letouny včasné výstrahy E-2D Advanced Hawkeye. V praxi tak F/A-18, EA-18G, E-2D a F-35B/C budou navzájem sdílet jeden a ten samý taktický obrázek bojiště, a každý letoun bude obrázek vylepšovat svými senzory. 

DTP-N a TTNT navíc dokážou plně využívat schopnosti pasivního infračerveného čidla IRST. Každý starší Super Hornet dokázal pomocí AN/ASG-34 získat pouze úhlové souřadnice vzdušného cíle. 


Super Hornet Block II s kontejnerem AN/ASG-34. 2/3 kontejneru ukrývá palivovou nádrž; větší foto / US Navy

O schopnostech AN/ASG-34 se toho příliš neví (jde o utajovanou technologii), ale zdá se, že nemá laserový dálkoměr a tedy nedokáže zjistit vzdálenost cíle. V tomto případě úhlové souřadnice zřejmě stačí jen k navedení střely s infračerveným naváděním krátkého dosahu Sidewinder. 

Robert Kornegay, šéf obchodního rozvoje programů Super Hornet a Growler, k novým možnostem verze Block III říká: „Máte nový IRST, máte nový výpočetní výkon, máte nové datové spojení, takže zatímco ve starších modelech jedno letadlo s IRST získává pouze úhlové údaje, nyní s více letadly dva zdroje úhlových údajů poskytují schopnost sledování a řešení zaměření [cíle].”

Dva datově propojené Super Hornety Block III s IRST tedy mohou kombinovat úhlové souřadnice, získat přesnější údaje o cíli a také vzdálenost. V pasivním módu (bez zapnutého radiolokátoru) tak jen pouze pomocí údajů z AN/ASG-34 lze zřejmě použít také střelu středního dosahu AMRAAM s radiolokačním naváděním.

Zdroj: Defence ConnectERD Magazine, USNI News, The Drive

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Nové obří displeje pro F/A-18 Super Hornet

Dobám analogových přístrojů v kokpitech stíhacích letadel již nadobro odzvonilo. Vypadá to však, že ...

Stíhačky F/A-18E/F Super Hornet pro indické letadlové lodě?

Americký Boeing nabízí indickému námořnictvu víceúčelové stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Podle ...

Vylepšené F/A-18E/F Super Hornet místo F-35C Lightning II

Rozpočet Pentagonu pro fiskální rok 2019 (FY2019) počítá s nákupem dalších 24 námořních stíhaček ...

Luftwaffe kupuje americké Super Hornety k nesení jaderných zbraní

Podle informací německých novin Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) německé ministerstvo obrany ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • apache
    10:49 15.05.2020

    Jen ať se Super Hornety drží na letadlových lodích co nejdéle. Ač považuji F-35 za kvalitní letoun a bezkonkurenčního tahouna budoucích operací všech hlavních složek amerických ozbrojených sil, sázet vše na jednu kartu se zkrátka nemusí vyplatit. Diverzifikace je ochranný prvek známý napříč všemi možnými oblastmi lidské činnosti, a dokud se v případě výzbroje nebije s logistickými problémy při zavedení více typů, je dobré ho dodržet i zde.

    Krom toho mám Hornety prostě rád :)

    • Jirosi
      13:25 15.05.2020

      Po vyřazení F-14 námořnictvo provozuje jen F-18 a nikdo neřeší, že je to jediný karta.

      • apache
        19:17 15.05.2020

        Námořnictvo a Námořní pěchota, chceme-li být přesní. Nikoli Letectvo. A USMC vedle Hornetů provozuje i Harriery. S F-35 se to ale změní. Ale to jsem už psal... Pokud (nebo spíš až) se vyskytne nějaký technický problém, který si vyžádá uzemnění celé flotily, bude to průšvih jako hrom...

    • Uboot
      14:58 26.05.2020

      Davnejsie na CT2 bezal fr. dokument o Rafale, kde su presne opacneho nazoru, ze vsetko vsadit na jednu kartu, ze ked doziju Mirage 2000, cca dalsich 50 rokov a viac bude vsetko zabezpecovat s roznymi verziami iba Rafale (Stihac, Bombarder, Reb, Nuclear).

  • petres
    22:02 14.05.2020

    Arccos
    co se týká IRST čidla, když si přečtete poznámku v obrázku Hlavní rysy F/A-18E/F Block III Super Hornet v článku , kde u čidla IRST je uvedeno blok II s hvězdičkou - poznámkou, možná nabudete stejně jako já dojmu, že instalace interního čidla IRST není závislá na bloku a že se jí SH v bloku III ještě může dočkat.
    viz
    https://www.globalsecurity.org...

  • Pepin Nešpor
    12:58 14.05.2020

    Mám ji moc rád. Podle mého jeto jedno z vůbec nejuniverzálnejšich, nejkvalitnějších letounů vůbec.
    Furt tato pletforma, která se vylepšuje má co nabídnout!

    • Trener
      18:51 14.05.2020

      SH má co nabídnout, hlavně tomu, kdo je už provozuje, ale já bych je pro nás už nekupoval.

    • balm
      16:20 17.05.2020

      Záleží na úhlu pohledu.

      Ve schopnostech plnit zadané mise, které zahrnují vzdušnou dominanci vzdušného prostoru v prostoru operačního svazu letadlové lodi, přímých akcí, průzkumu, ... a výkonech (včetně 12 hodinových misí) nepřekoná Dassault Rafale, které je o třídu lepší a komplexnějším strojem.

      Hlavní výhodou F-18 Hornet byla vždy jeho robustnost a schopnost udržet ho v operačním nasazení, což se cenilo zlatem v konfliktech vysoké intenzity. Čísla, které F-18 Hornet nasbíral v konfliktech jako Pouštní bouře, Afghánistán, nebo 2. válce v Iráku, jsou impozantní a nepřekonatelná. Jenže, Hornet není Super Hornet. Jistě, jde o vylepšenou konstrukci, prodloužené intervaly, modernější materiály a vydrží více bojových letů (letová hodina != bojová letová hodina), jenže moderní materiály a konstrukce se vybírají svou daň při opravách "na koleni", tedy v podpalubí letadlových lodí. Například výdrž draku vypadá na skvělé čísla, ale už se neví, že křídla vyžadují dvojnásobnou údržbu a prohlídky. Například klapky vyžadují 1.4 násobek servisního času (diagnostika zabere 2,45 násobek servisního času), než tomu bylo u Hornetu, při stejném náletu bojových hodin. A klapky i mechanizaci už nerozeberete a neopravíte, musíte je nezbytně měnit, což je náročnější na logistiku. SH je podstatně těžší a namáhanější stroj.

  • Arccos
    12:57 14.05.2020

    To řešení IRST čidla ve špici nádrže mi vždycky připadlo nešťastné. Pokud budou chtít na nějakou misi stroj čidlem vybavit, nutně musí místo čisté konfigurace nebo zbraňového kontejneru použít tuto nádrž, která se pak navíc asi nebude odhazovat. Ne, že by to nešlo, ale zahoďte s nádrží i celý IRST21...
    Nevím, jaké potíže mohly zabránit integraci IRST21 přímo do trupu nebo do nějakého jeho výčnělku. I samostatný kontejner by byl lepší.

    • Jirosi
      13:03 14.05.2020

      To je tím nepochopením , že letadla používají případné nádrže v podstatě stále. Na čisto se létá více méně jen na přehlídku.

      • Arccos
        13:42 14.05.2020

        To ovšem platí jenom v případě, že se letadlo nedostane do problémů. V případě bojového ohrožení nádrže zahodí, omezují max G, omezují rychlost atd. Stejně tak nádrže odhodí před nouzovým přistáním. A v každém případě IRST v nádrži znamená nutnou volbu mezi jeho podvěšením nebo využitím středového závěsníku k jinému podvěsu.

        • Jirosi
          13:56 14.05.2020

          Oni to mají moc dobře spočítané jak často je odhazují...

        • Jirosi
          14:02 14.05.2020

          Krom toho ani stejně jako naše Gripeny bez centrální nádrže ani nestartují.

          • flanker.jirka
            14:26 14.05.2020

            Gripen je erp bez nádrží SH má mít i nádrže na hrbu. Mít pod trikem další je vždy nevýhoda, aerodynamicky, hmotnostne a zvětší se zvětší se odrazna plocha.
            Pokud všichni ostatní dokážou IRST integrovat do trupu, tak buď tento typ bude náročnější na integraci nebo to prostě námořníci nechtěli. Výhod to moc nemá

          • logik
            14:48 14.05.2020

            " tak buď tento typ bude náročnější na integraci nebo to prostě námořníci nechtěli."
            IMHO Obojí. Integrace do trupu je prostě dražší: jde o zásah do konstrukce, který by vyžadoval x zkoušek a podstatně delší vývoj. A to se Navy nechtělo platit. Superhornet už je v pozici "chceme to letadlo co nejlevněji udržovat do té doby, než přijde FA-XX.

            Superhornety teď defakto mají v Navy úlohu "bombtrucků". Proto IMHO není samostatný kontejner, který by zabral pylon. Zároveň superhornety neplánují posílat "v čele" na nebezpečné mise - tam budou F-35C, takže riziko "nouzového odhozu" je u nich vcelku malé.

            A v případě většího konfliktu by Navy stejně přešlo kompletně na F-35C, a v míru netřeba odhazovat, takže integrace do nádrže není takový ekonomický nesmysl, jak se zdá na první pohled: je to levné řešení pro dolétání superhornetů, než přijde něco lepšího, jehož nevýhody se v praxi příliš neprojeví.

          • flanker.jirka
            17:19 14.05.2020

            Logik
            možná v tomto případě bude problém s kanonem u SH. Jinde integraci zmákli v pohodě, jak EFT, tak JAS 39

          • Jirosi
            17:28 14.05.2020

            Nádrž na hrbu má, ale to nic nemění na tom, že chtějí ještě větší dolet. Proto nosí běžně "bagy".
            Umístění kanonu u F-18 je určitě jeden z problému co by museli vyřešit.

          • logik
            23:18 14.05.2020

            Flanker:
            Tady o tom píšou:
            https://www.thedrive.com/the-w...

            - Možnosti montáže byli zvažované tři. Nad nos, kde by se musel odmontovat kanón. Pod nos, kde by ale nebyl tak dobrý zorný úhel (to ale IMHO i při "nánosním umístění" - buď nevidíš nahoru, nebo dolů).

            - Montáž na pod umožní koupit méně IRST setů, než kolik bude strojů. Se sdílením dat v bloku III stačí, aby měl ten IRST jen jeden stroj z letky.

            No a cena za modifikaci 600 trupů také nebude nejmenší a pak také ten IRST kupují i jiné státy se superhornety (VB, Austrálie) což znamená, že je kompatibilní i se staršími hornety. Takže koupě těch "nádrží" možná umožní provoz toho IRST i na neupgradovaných strojích.

          • flanker.jirka
            08:08 15.05.2020

            logik
            Jeden kus na letku je málo, pokud chtějí přes datalink triangulovat tak potřebují minimálně dva. Určitě nebude vyloučené tím vybavit i staré Hornety.
            Nemyslím si, že SH bude v pozici pouze pro překlenutí doby pro nového nástupce. Mají před sebou ještě dlouhou životnost. O levném provozu se mluvit nedá.

          • logik
            10:40 15.05.2020

            flanker:
            "Jeden kus na letku je málo, pokud chtějí přes datalink triangulovat tak potřebují minimálně dva"
            No, pokud by chtěli triangulovat, nebylo by levnější místo dvou čidel prostě přidat do čidla dálkoměr?

            "Určitě nebude vyloučené tím vybavit i staré Hornety."
            To bude asi jeden z důdovů, proč to není zabudované.

            "Nemyslím si, že SH bude v pozici pouze pro překlenutí doby pro nového nástupce. Mají před sebou ještě dlouhou životnost."
            To se nevylučuje. Když se koukneš, jak dluoho trval vývoj F-35, tak než dotáhnou do rozumnýho stavu FX-AA.

            " O levném provozu se mluvit nedá."
            "Levné" je relativní. V kontextu ceny letové hodiny F-35 a budoucí FX-AA je Superhonet lacinej.

          • flanker.jirka
            15:18 15.05.2020

            logik
            pokud by měli laserový dálkoměr, tak triangulaci, samozřejmě, nebudou potřebovat. Otázkou je jaký dosah ty laserové dálkoměry mají? Pokryje to celý možný dosath IRST? Myslím si, že laserové dálkoměry integrované do ostatních IRST nebudou mít dosah takový, jako IR čidla.
            Vývoj nové paltformy se s největší pravděpodobností protáhne, jak to bývá zvykem u prakticky všech projektů. Ale SH je moc dobrý na to, aby se ho rychle zbavovali.
            S náklady na provoz to asi lepší nebude, ale zatím je to trápit nemusí. Mají početní a kvalitativn převahu.

          • Sgt Murphy
            19:47 16.05.2020

            Len by som do tejto témy pripomenul, že US Navy a RAAF používa na svojich F/A-18 SH v konfligurácii na bombardovacie misie AN/ASQ-228 ATFLIR.

  • SofF
    12:53 14.05.2020

    zajímavý stroj, možná kandidát za náhradu našich Gripenů (určitě lepší místo fantasie o F-35 které se hodí na specifické mise).

    • logik
      13:33 14.05.2020

      V čem překonává F/A-18 F-35?
      Obávám se, že těžko najdeš parametr, v kterém by byla F/A-18 lepší.

      Takže pokud podle Tebe F-35 je na specifické mise, tak F/A-18 musí být na ještě specifičtější mise...

      • alexa123
        13:43 14.05.2020

        V čem překonává F/A-18 F-35?
        Obávám se, že těžko najdeš parametr, v kterém by byla F/A-18 lepší.

        Jeden by sa našiel - letová hodina. Alebo to nie je zaujímavý parameter?

        • logik
          14:37 14.05.2020

          Ale samozřejmě, že teď je F-35 dražší. To ale naprosto nesouvisí s tím, co jsem porovnával.

          SofF tvrdil, že F-35 je letadlo pouze na speciální mise. Pokud ovšem F/A-18 není v žádném parametru lepší, a v mnohých podstatně horší, pak musí být nutně množství misí, na které se hodí, ještě podstatně omezenější....

          To, že podstatně schopnější letadlo bude mít dražší provoz, je vcelku pochopitelné. I když výhledově je SH dvoumotorák s větší empty weight, což znamená, že až se F-35 bude v pozici zavedeného letadla, vůbec nemusí být jeho provoz o tolik dražší.

          Obzvlášť, když započítáš, že SH potřebuje více tankerů a growlery, což jsou náklady, které se v klasické CFPH neprojeví.

        • flanker.jirka
          17:28 14.05.2020

          Když v ČSSR nahrazoval Mig 21 starý Mig 15, tak se také zdál drahý. Ve skutečnosti je to jen o chtění, když se chce, tak se za vojenskou techniku bez mrknutí oka vykropí i jednou tolik než bylo plánované.
          Super hornety moc uživatelů v Evropě mít nebude, F 35 tady je a bude. SH by byla podobná pošetilost jako upřednostnění UH/AH 1 (které provozuje pouze USMC) před široce používanými a do budoucna stále používanými UH 60.

          • Jirosi
            13:14 15.05.2020

            Jen ten problém, že UH-60 poskytuje trošku jiné kapacity než ten UH/AH-1

      • SofF
        02:55 15.05.2020

        je to solidní bitevník, ne jednomotorák s malou nosností co spoléhá hlavně na utajený útok, v obraně i ve férovém boji kde už není moment překvapení se mnohem víc uplatní právě tahouni F-15/18 i ruský protipól Su-30/35.

        • History
          09:24 15.05.2020

          Mohl by jste, prosím, rozepsat ty dvě myšlenky.

          Ad malá nosnost... rozdíl mezi "prázdným letadlem" a MTOW SH a F-35C (přitom 2,5t uvnitř) je velmi podobná a ověste/natankujte si je jak chcete. Navíc F135 má vyšší tah. Osobně se mi obě letadla velmi líbí.

          Ad utajený útok X férový boj... když dříve zaměřím a získám přehled o bojišti, resp střílím, stávám se "neférovým" účastníkem souboje? Zkusím paralelu, co by o tom řekl třeba Simo Häyhä, nebo chcete-li König se Zajcevem?

          • satai
            13:52 15.05.2020

            Nevyhovuje to Rusákům = je to nefér