Pouze tři měsíce! První víceúčelové stíhačky F-35 Husarz pro polské letectvo
- 16. 5. 2024
- 68 komentářů
- Jan Grohmann
Roll-out první polské víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II v texaské továrně Fort Worth proběhne v létě. Polské letectvo letoun slavnostně zařadí do výzbroje v srpnu. Současně polské F-35A na základě veřejného hlasování dostaly bojové jméno Husarz (Husar).
První polská F-35A (AZ-01) stojí na podvozku. To je významný milník pro každé nově vyrobené letadlo. Polské letectvo jmenovanou F-35A v rámci slavnostního ceremoniálu na základně Fort Worth převezme letos v srpnu.
Letoun poté zamíří na leteckou základnu Ebbing (Ebbing Air National Guard Base) v Arkansasu. Zde, na tomto a dalších polských F-35A, bude probíhat od konce letošního roku výcvik (na úroveň instruktora) prvních 24 polských pilotů a 90 techniků. Po dvou letech výcviku, tedy někdy v roce 2026, první F-35A dorazí do Polska a okamžitě začnou plnit své povinnosti.
„První F-35 pro Polsko opustí továrnu letos v létě,“ řekl portálu Defence News Gary North, viceprezident pro styk se zákazníky v Lockheed Martin. „Od konce roku 2024 do roku 2026 budou tato letadla používána na základně národní gardy Ebbing ve Fort Smith v Arkansasu jako první cvičné stroje pro polské piloty.“
V loňském roce byla základna Ebbing vybrána jako hlavní středisko pro přípravu zahraničních vojenských pilotů F-16 a F-35. Základna se také stane domovem českých pilotů F-35 – ti na americkou základnu zavítají někdy v roce 2029.
Polsko bude prvním zahraničním účastníkem výcviku na letecké základně Ebbing. Poté dorazí piloti z Německa, Singapuru, Finska, Švýcarska i České republiky.
Brzký příchod polských F-35 potvrdil polský ministr obrany W. Kosiniak Kamysz při návštěvě 33. základny dopravního letectva (33. Baza Lotnictwa Transportowego) v Powidzu během probíhajícího velkého leteckého cvičení Astral Knight 2024. Z 33. základny aktuálně operují F-35A amerického letectva (USAF).
Astral Knight 2024 je cvičení USAF v Evropě, které se koná 6. až 17. května v Polsku a v pobaltských zemích. Hlavním cílem je rozšířit integraci systémů protivzdušné obrany (PVO) a vybudovat architekturu vzdušného velení a řízení. Spojenecké síly tak zvýší své schopnosti reagovat na hrozby v regionu. Cvičení se účastní 5000 vojáků ze šesti zemí a přes 50 letadel. Kromě polského a amerického letectva jsou do cvičení zapojeni piloti z Litvy a Velké Británie. Jako pozorovatelé jsou přítomní zástupci z Dánska a Řecka.
„Stejně jako F-16 změnila tvář letectva, změní F-35 tvář polských ozbrojených sil. Již v srpnu se první z těchto letounů objeví na americkém nebi, ale s polskými piloty. Proběhne tam výcvik, ale budou již ve stavu polských ozbrojených sil,“ uvedl polský ministr obrany a směrem ke Spojeným státům dodal:
„Bezpečnost, spolupráce, národní společenství. Spolupráce v rámci Severoatlantické aliance. Polsko-americká aliance je nejsilnější ve své historii. Je to strategická aliance, volba související s naší bezpečností, ale také s naší civilizací. Reprezentujeme stejné hodnoty: Demokracii, spravedlnost a svobodu, nezávislost, suverenitu, úctu k historii a civilizační výdobytky. To je to, co nás spojuje. (…) Děkuji všem našim spojencům v Evropě. Budeme plnit všechny své závazky, jsme věrným spojencem a věříme v sílu NATO, v sílu Aliance, v sílu svobody. Hluboce věříme, že společně dokážeme zázraky. Samostatně bychom nebyli schopni ničeho.“
Během cvičení Astral Knight 2024 americké F-35A operují z polské letecké základny v Powidzu; větší foto / Dowództwo Operacyjne
Americký velvyslanec v Polsku Mark Brzezinski zase ujistil, že „Polsko je bezpečné na zemi, na moři i ve vzduchu. Po 200 letech bojů, kdy se Američané obětovali za polskou svobodu a Poláci za americkou svobodu, dnes polský a americký národ sdílí stejnou svobodu a my jsme tu, abychom bránili každý čtvereční metr Polska.“
Tato prohlášení o „společných hodnotách“ může každý porovnat s tézemi Jacka Bartosiaka, které jsme aktuálně přinesli ve dvoudílném seriálu.
V lednu 2020 Polsko podepsalo dohodu o nákupu dvou letek 32 F-35A za 4,6 miliardy USD. Příchod F-35A umožní z výzbroje stáhnout zastaralé sovětské letouny Su-22 a MiG-29 a doplnit flotilu 48 F-16C/D Block 52+ a 48 (12+36) FA-50GF/PL.
Pro Polsko a alianční země jsou F-35 zcela nepostradatelné v rámci budování kvalitní protiletecké a protiraketové obrany. Jednou stránkou mince jsou defenzivní systémy PVO, jako jsou pozemní komplexy Patriot. Nelze se ale jen bránit, protože v tom případě dáváme protivníkovi luxus výběru místa a času útoku. V rámci odstrašení je nutné budovat útočné schopnosti. K tomu se „neviditelné“ F-35 hodí dokonale.
První polská F-35A (AZ-01) byla začátkem tohoto měsíce zvednuta mostovým jeřábem z montážního stanoviště, kde došlo ke spojení přední, střední a zadní části trupu se sestavou křídel. Letoun nyní míří do finální montáže, kde budou doplněny řídící plochy, finální systémy a motor; větší foto / Lockheed Martin
K legitimizaci výše uvedeného tvrzení si vypůjčíme slova generála Cezary Wisniewskieho, zástupce velitele polských ozbrojených sil. Ten zdůraznil potřebu letounů (zejména F-35) pro zničení nebo potlačení PVO (SEAD/DEAD). Jen tak lze vybojovat vzdušnou nadvládu.
„Věřím ve vzdušné síly a jejich přínos pro multi-doménové bojiště. Je třeba si položit otázku: Je naší ambicí vybudovat vzdušné síly pro získání vzdušné převahy? Prvním úkolem letectva je protivzdušná obrana. Mé srdce ale krvácí, protože se jedná o obrannou formu boje. Protivník si vybírá čas a místo, my musíme jen reagovat. Mé srdce stíhacího pilota je útočné. Chci jednat ofenzivně, bojovat o vzdušnou převahu, proniknout těmi takzvanými bublinami odepření přístupu [A2D2]. Rozhodovat o tom, kde a kdy zaútočit, volit bojové prostředky a získat převahu ve vzduchu. A tato převaha umožní vítězství námořnictva a pozemních sil. Musíme si ale odpovědět na otázku: Máme mít tuto ambici, nebo vše organizovat v rámci protivzdušné obrany a zvítězit nad naším územím? Po zodpovězení této otázky – čeho chceme dosáhnout – bychom měli provést příslušný nákup [bojových letadel].“
Wisniewski se také dotkl amerického programu bojových dronů CCA (Collaborative Combat Aircraft) a jejich možného nákupu pro polské letectvo. To je mimochodem další díl skládačky do naší téze, že preferovanou náhradou českých L-159 u 213. letky jsou právě drony CCA.
„Máme skvělé informace ze Spojených států, že program CCA (Collaborative Combat Aircraft) bude spolupracovat nejen s budoucími letouny NGAD (Next Generation Air Dominance), ale také s F-35. Ty se právě zavádějí a za dva až tři roky je budeme potřebovat podpořit. Zdá se, že program CCA budeme potřebovat. Umožní nám nést další senzory nebo efektory, abychom mohli kontrolovat rizika. Tam, kde jsou systémy A2AD tak silné, že i vyslání letounu 5. generace bude rizikem, bude možné vyslat CCA s atributy stealth. Sledujeme postup těchto prací v USA a Austrálii, čteme články výzkumných laboratoří amerického letectva. Teď je doba, kdy se na to musíme podívat,“ řekl Wisniewski.
Zajímavost na konec:
Generální štáb polských ozbrojených sil nedávno s pomocí veřejného hlasování vybral pro polské F-35 bojové jméno Husarz. Jméno Husarz (Husar) odkazuje na elitního příslušníka slavného polského jezdectva z 16. až 18. století. Výběr jména ale vyvolal v Polsku kritiku, protože podle polských vojenských komentátorů postrádá jakoukoliv logiku nebo historickou souvislost.
Zdroj: Defense News, Defence24, 2, 3
Související články
Česká republika se připojuje ke globálnímu týmu F-35 Lightning II
Vláda České republiky dnes podepsala akceptační dopis s nabídkou (Letter of Offer and ...
- 30.01.2024
- 148 komentářů
- Tisková zpráva
PREMIUM Víceúčelové stíhačky F-35A pro taktické jaderné údery. Inspirace pro 213. letku českého letectva
Taktické víceúčelové nadzvukové stealth letadlo páté generace F-35A Lightning II se stalo „dual ...
- 12.03.2024
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
Sériová výroba víceúčelových stíhaček F-35 Lightning II
Po 17 letech vývoje a pětiletém zpoždění Pentagon schválil tzv. „milník C“ (Milestone C) programu ...
- 14.03.2024
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Kladivo na ruskou protivzdušnou obranu. Polsko získá high-tech protiradarové střely AARGM-ER
Americká agentura DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila Polsku potenciální prodej až ...
- 25.04.2024
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Poláci dostanou první kus po 4 letech od podepsání objednávky, my cca po 6-ti ... a nemůže to být i tím, že to tak prostě chceme? Že si spočítali, že dříve nebude nachystána ...Zobrazit celý příspěvek
Poláci dostanou první kus po 4 letech od podepsání objednávky, my cca po 6-ti ... a nemůže to být i tím, že to tak prostě chceme? Že si spočítali, že dříve nebude nachystána infrastruktura, dostatečné množství pilotů, čas na zaplacení "nějaké" částky atd atd atd
I s tím zapojením průmyslu to bude "všelijaké".
Těch proměnných v rovnici je totiž tolik, že je občas velmi úsměvné poslouchat agmumentaci / názory lidí na stejné téma v čase - jako např minulý týden, kde myslím velitel tankánů uvedl, že Leo2A4 má smysl "upgradovat" max na 2A5, přidáním pancíře - zvláště, pokud jich bude takové množství jako se teď jeví že by mohlo(/mělo) býti...Skrýt celý příspěvekNebudu to spis tim, ze Polaci objednavali vcas, kdezto my jsme se rozhoupali v okamziku, kdyz se uz vsichni mohli pretrhnout, ze je chteji taky a tim narostla fronta a tim cas ...Zobrazit celý příspěvek
Nebudu to spis tim, ze Polaci objednavali vcas, kdezto my jsme se rozhoupali v okamziku, kdyz se uz vsichni mohli pretrhnout, ze je chteji taky a tim narostla fronta a tim cas dodani?Skrýt celý příspěvek
Vyrobni kapacita Lockeed Martin pro F-35 je kolik? 150 ks za rok bez problemu?! Posledni rok-dva vyrabeji kolik? Cca okolo 100ks/rok ?! Takze pokud bychom “nechteli” block 4, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Vyrobni kapacita Lockeed Martin pro F-35 je kolik? 150 ks za rok bez problemu?! Posledni rok-dva vyrabeji kolik? Cca okolo 100ks/rok ?! Takze pokud bychom “nechteli” block 4, tak by to asi dokazali dodat jeste letos - min ty cca 4 ks na vycvik v USA.
Spise pro stromy nevidime les.Skrýt celý příspěvekDostat block 4 je oproti Polákům výhoda, ne? O hodně lepší senzory, lepší systém pro radioelektronický boj atd.
Dostat block 4 je oproti Polákům výhoda, ne? O hodně lepší senzory, lepší systém pro radioelektronický boj atd.
Pokud se vše podaří vyvinout do použitelného stavu. Systém má po osmi letech ve službě a 16 letech od prvního vzletu stále co dohánět do proklamované stability a životnosti. ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se vše podaří vyvinout do použitelného stavu. Systém má po osmi letech ve službě a 16 letech od prvního vzletu stále co dohánět do proklamované stability a životnosti. Polovina věcí z Block 4 je de facto pouze odstranění nedostatků v dříve slibovaných schopnostech.Skrýt celý příspěvek
Flankere tohle budes placat do 2070, vzdycky Bude novej blok co prinese neco noveho a Bude odstranovat stare nedodtatky. Se podivej jak dloho Su-27 odstranovali nedostatky, az se ...Zobrazit celý příspěvek
Flankere tohle budes placat do 2070, vzdycky Bude novej blok co prinese neco noveho a Bude odstranovat stare nedodtatky.
Se podivej jak dloho Su-27 odstranovali nedostatky, az se dostali k necemu trochu pouzitelnenu Su-35, ktere je stale daleko za idealem... Co by dali za 16let vyvoje...Skrýt celý příspěvekNe, pouze do doby než výrobce vady odstraní, u bloku námi objednaného toho snad už tolik nebude, ale jistotu nikde nemáte, dokud to nevyzkoušíte (to je i příklad průtahů a ...Zobrazit celý příspěvek
Ne, pouze do doby než výrobce vady odstraní, u bloku námi objednaného toho snad už tolik nebude, ale jistotu nikde nemáte, dokud to nevyzkoušíte (to je i příklad průtahů a degradace plánovaných schopností Su 30, 34, 35). Uvedl jste správný příklad toho jak to vypadá s vývojem složitých systémů, naštěstí nás neúspěchy a fabulace ruských konstruktérů trápit nemusí. Co nás trápit musí jsou papírové schopnosti vs realita. Systém F 35 je tak komplexní, že na jeho reálném stavu a schopnostech bude záviset rozvoj celých vzdušných sil a schopnost provádění multidoménových operací.Skrýt celý příspěvek
Tak povidej co je u 3F tak zasadniho? Technologicky je 3F jako kdyz F-16 zacinala za blokem 50 a blok 4 je nekde upne mimo horizont. Kdyby se u F-35 spokojili s minimem, jako u ...Zobrazit celý příspěvek
Tak povidej co je u 3F tak zasadniho?
Technologicky je 3F jako kdyz F-16 zacinala za blokem 50 a blok 4 je nekde upne mimo horizont.
Kdyby se u F-35 spokojili s minimem, jako u vsech ostatnich stroju, tak je meli dostupne daleko driv a dnes by se stejne delala rozsahla modernizace nekam ke schpnostem bloku 3F-4.
To co delat blok 4 jsou procesory, zbytek schopnosti Bude k dispozici postupne. Napr Ani netusime, jestli dostanem vylepsene motory atd.Skrýt celý příspěvek
To, že Poláci dostanou F35, tak brzo souvisí si myslím s tím, že vypadlo Turecko z programu a Turci měli určitě alokované kusy v rímco výroby a ty jsou teď místo tureckých ...Zobrazit celý příspěvek
To, že Poláci dostanou F35, tak brzo souvisí si myslím s tím, že vypadlo Turecko z programu a Turci měli určitě alokované kusy v rímco výroby a ty jsou teď místo tureckých jednoduše Polské.Skrýt celý příspěvek
Jak je to s organizační strukturou letky? ČR kupuje 24 kusů a tváří se, že bude mít dvě letky, stejně jako Polsko s 32 letouny.
Jak je to s organizační strukturou letky? ČR kupuje 24 kusů a tváří se, že bude mít dvě letky, stejně jako Polsko s 32 letouny.
V AČR byly dva názorové proudy, přičemž oba dva počítaly s dvěma letkami 1) Jedna letka s piloty a letadly, druhá letka s pozemním personálem 2) Klasické zachování letek, tedy ...Zobrazit celý příspěvek
V AČR byly dva názorové proudy, přičemž oba dva počítaly s dvěma letkami
1) Jedna letka s piloty a letadly, druhá letka s pozemním personálem
2) Klasické zachování letek, tedy každá letka s 12 letadly a personálem.
Většího náletu by se mělo dosáhnout s variantou č.1, ale naráží na konzervy.
Která varianta se nakonec vybrala netuším.Skrýt celý příspěvekVyšší počty v jedné letce dávají smysl pro udržení operačního tempa v případě nasazení. Mít v průměru 51% dostupnost není žádná výhra. A to je případ USA, které je vyrábějí a ...Zobrazit celý příspěvek
Vyšší počty v jedné letce dávají smysl pro udržení operačního tempa v případě nasazení. Mít v průměru 51% dostupnost není žádná výhra. A to je případ USA, které je vyrábějí a nějaký ten pátek už mají zkušenosti s provozem.
https://www.pogo.org/analysis/... Skrýt celý příspěvekTo neni o tom, je to o dostupnosti nahradnich dilu a dep na jejich opravu. USAF u operacnich letek zvlada 90% a u zbytku Staci drzet Jen to co Jim umoznuje plnit to co ...Zobrazit celý příspěvek
To neni o tom, je to o dostupnosti nahradnich dilu a dep na jejich opravu. USAF u operacnich letek zvlada 90% a u zbytku Staci drzet Jen to co Jim umoznuje plnit to co maji.
Izrael zvlada drzet dostupnosti behem konfliktu dlouhodobe
https://aviationweek.com/defen... ... ps-october
Flotila 39 letadel Izraelského letectva F-35I Adirs se od 7. října zvýšila na více než pětinásobek běžného provozu od útoků Hamásu a udržela tuto úroveň s pomocí mezinárodní podpory, uvedl 10. dubna úředník Úřadu společného programu (JPO) USA.
Izraelská flotila stealth stíhaček Lockheed Martin dosáhla 75% FMC a 85% MC navzdory nárůstu měsíčních průměrných leteckých hodin o 565% během šesti měsíců, uvedl generál-major Donald Carpenter, vedoucí logistiky a udržitelnosti F-35 JPO.
Přibližně pět letadel izraelské flotily F-35I - nebo 12% - bylo označeno jako neschopných plnit misi první den války, řekl Carpenter. Ale izraelské údržbáře okamžitě vrátily do operační služby čtyři letadla, přičemž 7. října létalo 38 letadel, dodal Carpenter.
„Izrael byl připraven, protože jeho sousedy jsou Hamas a Írán,“ dodal Carpenter.
Přechodem na tři směny pro nepřetržitý provoz umožnili izraelští údržbáři a zástupci polní služby dodavatele Izraelskému letectvu pokračovat ve létání 35-39 sorties denně.
Jako člen globálního fondu náhradních dílů F-35 byla vysoká tempo operací Izraele podporována také dodávkami náhradních dílů od partnerů, uvedl Carpenter.
Ale operační vzestup bude mít na izraelskou flotilu F-35I nakonec dopad. JPO odložil plánované úpravy pro F-35I od října, což vedlo k záloze potřebných servisních akcí. „Po válce přijde [modernizacni] vzestup,“ řekl.
JPO mezitím studuje operace F-35I během války Izraele o lekce o vzestupných (vysoke tempo operaci) operacích pro indo-pacifický region, ale jsou zde zásadní rozdíly. Izraelci generují 2-4 denní vzhlety na letadlo na krátké lety, což vede k nárůstu opotřebení brzd a pneumatik, uvedl Carpenter. Operace vzestupu F-35 v indo-pacifickém regionu by však pravděpodobně zahrnovaly více letadel létajících na delší mise trvající 12-16 hodin. každý, dodal.
Ale JPO analyzuje připravené sady náhradních dílů izraelského letectva, řekl, hledaje příklady neočekávaných nedostatků nebo nadbytků.Skrýt celý příspěvekIzrael v současném konfliktu drží "vysoké tempo operací" jenom díky velkému počtu UAV všech kategorií, bitvením vrtulníkům a naprostou většinu munice taktických letade tam stále ...Zobrazit celý příspěvek
Izrael v současném konfliktu drží "vysoké tempo operací" jenom díky velkému počtu UAV všech kategorií, bitvením vrtulníkům a naprostou většinu munice taktických letade tam stále tahá F 16 a F 15.Skrýt celý příspěvek
Co to zas meles? Bavime se tu o tom Jak se IAF dari dlouhodobe udrzet vysokou nasaditelnost F-35 v bojovych podminkach. Nejak nechapu spojitost s jinymi assety co pouzivaji... Je ...Zobrazit celý příspěvek
Co to zas meles? Bavime se tu o tom Jak se IAF dari dlouhodobe udrzet vysokou nasaditelnost F-35 v bojovych podminkach. Nejak nechapu spojitost s jinymi assety co pouzivaji... Je to Jen postreh pro lidi co si myslim, ze F-35 je narocny stroj na udrzbu. Dokud je dost nahradnich dilu a personalu, tak neni problem udrzet vysokou dostupnosti.. coz v stanardnim provozu neni potreba, tam staci, aby plnili pozadovane mise.Skrýt celý příspěvek
Tak AČR snad počítá s tím, že bude používat AI wingmeny. Tím pádem nemusí mít takové počty.
Tak AČR snad počítá s tím, že bude používat AI wingmeny. Tím pádem nemusí mít takové počty.
A údajně chtějí Poláci i dvě letky F-15EX...??! Což mi na jednu stranu vyráží dech a na stranu druhou bude tedy F-15 k vidění v Evropě i jinde než občas na AirTattoo ...Zobrazit celý příspěvek
A údajně chtějí Poláci i dvě letky F-15EX...??! Což mi na jednu stranu vyráží dech a na stranu druhou bude tedy F-15 k vidění v Evropě i jinde než občas na AirTattoo :)
https://armyrecognition.com/ne... Skrýt celý příspěvekJa vnimam F15 hlavne jako nosice strel a nahradu za ty Su 22M4, pokud je jeste maji.
Ja vnimam F15 hlavne jako nosice strel a nahradu za ty Su 22M4, pokud je jeste maji.
Co jsem cetl v polskch mediich, tak o F-15 se spekuluje hlavne z duvodu porizeni ciste stihacky na vybojovani vzdusne prevahy. I veleni polskeho letectva totiz hovori o potrebe ...Zobrazit celý příspěvek
Co jsem cetl v polskch mediich, tak o F-15 se spekuluje hlavne z duvodu porizeni ciste stihacky na vybojovani vzdusne prevahy. I veleni polskeho letectva totiz hovori o potrebe takovehoto letadla. Jak to ale cele dopadne je otazka. Polsky obrany rozpocet je uz hooodne napnuty a jd otazka zda se dalsi takto nakladnou platformu muzou Polaci dovolit.Skrýt celý příspěvek
ale to F 15 EX není je to vice účelový původ má v F 15 E
je to vlastně dvou motorvý F 16 s úměrně zvýšenou únosností který muže provádět AA a i AG mise podle výzbrojeale to F 15 EX není je to vice účelový původ má v F 15 E
je to vlastně dvou motorvý F 16 s úměrně zvýšenou únosností který muže provádět AA a i AG mise podle výzbrojeAno F-15EX neni cistokrevny stihac na vybudovani vzdusne nadvlady, F-22 je snad posledni moderni stroj zapadni konstrukce tohoto ucelu. F-15EX je viceucelovy letoun na ...Zobrazit celý příspěvek
Ano F-15EX neni cistokrevny stihac na vybudovani vzdusne nadvlady, F-22 je snad posledni moderni stroj zapadni konstrukce tohoto ucelu. F-15EX je viceucelovy letoun na steroidech.
Ja to spis myslel tak, jak to prezentuje Polske letectvo. Oni chteji vykone dvoumotorove letadlo na vybojovani vzdusne nadvlady. Jelikoz F-22 je mimo hru, tak F-15EX je jedna z dostupnych moznosti. Dalsi je Eurofighter. Spekulovalo se i o Korejskem Boramae.
Jde o to ze dvoumotorova stihacka je schopna vystoupat mnohem rychleji a ziskat tak vyskovou prevahu. Co znamena ze muze utocit z vetsi dalky (delsi dostrel raket). A vic jich i uveze. Polaci proste chteji schopnost nicit rusacke letectvo na velke vzdalenosti idealne jeste z bezpecne vzdalenost. Samozrejme je budou moci pouzivat na pozemni utoky, to se nevylucuje.
Jako dava to smysl, otazka je jestli je rozumne kvuli tomu zavadet dalsi typ a nebylo by lepsi spis rozsirit stavajici flotilu F-35 ci F-16. Byt jsou to jednomotorove stroje.Skrýt celý příspěvek
F-35 je pořád jen jednomotorák a pokud dojde na nástup hypersonických střel, tak pro F-35 do schránky se vleze prozatím jen (ne)plánovaná MAKO. Jenže díky velikosti je to spíše ...Zobrazit celý příspěvek
F-35 je pořád jen jednomotorák a pokud dojde na nástup hypersonických střel, tak pro F-35 do schránky se vleze prozatím jen (ne)plánovaná MAKO. Jenže díky velikosti je to spíše lehká protilodní střela. Celkově jsou stand off schopnosti F-35 vedeny k tomu, aby se všechno vešlo dovnitř a letoun tak zůstal při misi obratný a absolutně steahl. Ostatně tak dopadla AARGM-ER a později tomu tak bude u SiAW. kdo má jen trochu možnosti a chce být nebezpečným hráčem, s kterým musí počítat i velmi silný protivník jako jsou mocnosti, tak potřebuje něco výkonnějšího co sundá například i LL nebo infrastrukturu daleko ve vnitrozemí a takové tří tunové hovado s absurdně velkým průměrem jako ARRW tam nedá. Sice ARRW nahradí asi HACM, ale i HACM je plánován pro F-15EX a pro jeho nástupce.Skrýt celý příspěvek
Tú ARRW viete aj podvesiť pod tú F-35.. Ono výkonu F-35A má na rozdávanie a ešte sa do nej bude davať nový výkonejší motor.. Ja ako pilot by som radšej sedel v F-35A, ktorý by po ...Zobrazit celý příspěvek
Tú ARRW viete aj podvesiť pod tú F-35..
Ono výkonu F-35A má na rozdávanie a ešte sa do nej bude davať nový výkonejší motor..
Ja ako pilot by som radšej sedel v F-35A, ktorý by po odhode "ťažítka" bol znova stealth alebo skoro stealth ako v F-15 EX, ktorý stealth nebude nikdy..
Keď chcú vybojovavať nadvládu tak si môže počkať na Európske riešenie alá Tempest (najreálnejšie z EU riešení) alebo počkať na 6. gen a zapojiť sa rovno tam.. už čoskoro sa bude rozhodovať o nej..Skrýt celý příspěvekO tom nerozhoduje motor a dokonce ani nosnost celýho letounu. Podvěsy na nejsilnějším místě = nejblíže trupu unesou 5000 liber a ARRW váží 6600 liber. Ale to není všechno, vstupuje ...Zobrazit celý příspěvek
O tom nerozhoduje motor a dokonce ani nosnost celýho letounu. Podvěsy na nejsilnějším místě = nejblíže trupu unesou 5000 liber a ARRW váží 6600 liber. Ale to není všechno, vstupuje pak do toho ještě G faktor a potřebná rychlost. To křídlo by to třeba teoreticky mohlo unést, ale nemuselo by zvládnout nějaké nečekané manévry a nebo by letoun byl příliš pomalý atd. Hledal jsem typickou výšku pro bombardování B-52 a údajně je to 38 000 stop při rychlosti cca 850 km/hod. To by musela zvládnout F-35 ve stavu, kdy by křídlo dostávalo klepec od toho, že je přetížený a pak překousnout "trhnutí", kdy se střela odpoutá.
F-35 nenahrazuje F-15. To měl zvládnout F-22.Skrýt celý příspěvek
Tak, pojawiły się głosy że potrzeba myśliwca przewagi powietrznej - maszyny mocnej, zdolnej do operowania wyżej (wyższy pułap praktyczny) niż F-35 i F-16. Chodzi o to ze ruskie ...Zobrazit celý příspěvek
Tak, pojawiły się głosy że potrzeba myśliwca przewagi powietrznej - maszyny mocnej, zdolnej do operowania wyżej (wyższy pułap praktyczny) niż F-35 i F-16.
Chodzi o to ze ruskie lotnictwo może latać wyżej + problem z bombowcami i MiG31....
Mowa o 2 eskadrach tak by SP miało 160 maszyn (10 eskadr - 3 na F-16, 3 na FA-50, 2 na F-35A i 2 na ...)
Czy jest to wykonalne? - pytanie za co?
Bo oczywiście "nie da się wszystkiego".
Ale jak się zrezygnuje np z pomysłu zakupu AH64 to czemu nie
Tyle że to nie temat na dziś ani nawet za 2 lata - teraz trzeba wdrożyć F-35 i FA-50....Skrýt celý příspěvek
Paráda. My můžeme děkovat vládám odkladačů, za promarněné roky... U nás přistanou 2031, díky současné vládě.
Paráda. My můžeme děkovat vládám odkladačů, za promarněné roky... U nás přistanou 2031, díky současné vládě.
to jakože díky současné vládě přistanou pozdě nebo brzo?
to jakože díky současné vládě přistanou pozdě nebo brzo?
Díky současné vládě, že vůbec přistanou. ˇBýt to na AB, tak pořád zvažujeme a odkládáme, protože to nejde prodat většině jeho voličů.
Díky současné vládě, že vůbec přistanou. ˇBýt to na AB, tak pořád zvažujeme a odkládáme, protože to nejde prodat většině jeho voličů.
AB by F-35 neobjednal, misto toho by "moudre" vzal par baterii Patriotu. Sice by to z vojenskeho hlediska byl naprosty nesmysl, ale jeho volici by to ocenili. Rika to dnes a denne. ...Zobrazit celý příspěvek
AB by F-35 neobjednal, misto toho by "moudre" vzal par baterii Patriotu. Sice by to z vojenskeho hlediska byl naprosty nesmysl, ale jeho volici by to ocenili. Rika to dnes a denne. Byly bychom radi, ze bychom meli tech nasich par Gripenu do rozpadnuti.Skrýt celý příspěvek
Patrioty byly a jsou stále mimo mísu úvah jak vojáků, tak politiků. Modernizace PVO AČR jede v duchu systému SHORAD, kam Patriot nepatří a byl mimo i díky vysoké ceně. Před invazí ...Zobrazit celý příspěvek
Patrioty byly a jsou stále mimo mísu úvah jak vojáků, tak politiků. Modernizace PVO AČR jede v duchu systému SHORAD, kam Patriot nepatří a byl mimo i díky vysoké ceně.
Před invazí ruska na Ukrajinu se budoucnost nadzvuku řešila a jednoznačně mělo prioritu ekonomičtější řešení.Skrýt celý příspěvekTak ona i komise MO za vlády Babiše zvolila jako ideální F-35. Pravdou ale je, ten by kývl na zdánlivě výhodnější odkup C/D, možna s doplněním druhé letky E/F. I když to řešení je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ona i komise MO za vlády Babiše zvolila jako ideální F-35. Pravdou ale je, ten by kývl na zdánlivě výhodnější odkup C/D, možna s doplněním druhé letky E/F. I když to řešení je z dlouhodobého hlediska nevýhodné.Skrýt celý příspěvek
Na jednu stranu souhlas, na druhou stranu je také možné (a IMHO pravděpodobné), že dřívější vyřešení stíhacího letectva by znamenalo mít tu jen jednu letku v podobě "pouze" F-16.
Na jednu stranu souhlas, na druhou stranu je také možné (a IMHO pravděpodobné), že dřívější vyřešení stíhacího letectva by znamenalo mít tu jen jednu letku v podobě "pouze" F-16.
Už za Babiše se uvažovalo prakticky jen o F-35.
Už za Babiše se uvažovalo prakticky jen o F-35.
To se sice uvažovat mohlo, ale za Babiše by nebyl problém F-35 populisticky odmítnout a sáhnout po nejlevnějším řešení, tzn. stíhačky neřešit.
To se sice uvažovat mohlo, ale za Babiše by nebyl problém F-35 populisticky odmítnout a sáhnout po nejlevnějším řešení, tzn. stíhačky neřešit.
odmítnout je něco jiného, než uvažovat o F-16. Ta u nás nebyla nikdy ve hře, tedy pokud se týká náhrady Gripenů. A dovolím si spekulovat, že ani Babiš by ty F-35 neodmítnul. ...Zobrazit celý příspěvek
odmítnout je něco jiného, než uvažovat o F-16. Ta u nás nebyla nikdy ve hře, tedy pokud se týká náhrady Gripenů.
A dovolím si spekulovat, že ani Babiš by ty F-35 neodmítnul. Pouze by to mediálně pojal jinak .. Gripeny do roku 2035 a F-35 od roku 2035. V praxi to výjde na stejno, ale lépe se to prodává (jeho voličům).Skrýt celý příspěvekJenže soudruh Babiš neni ten typ člověka/politika, který by měl nějakou vizi a tu se snažil lidem nějak šikovně prodat. Když nejde o jeho agropanství, tak má ha háku a je to kam ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže soudruh Babiš neni ten typ člověka/politika, který by měl nějakou vizi a tu se snažil lidem nějak šikovně prodat. Když nejde o jeho agropanství, tak má ha háku a je to kam vítr, tam plášť, takže by se rozhodně nesnažil to mediálně prodat, protože by mu to mohlo vzít voliče. Je to bezpáteřní člověk absolutně bez koulí, což se o současný vládě (ať je jaká je) říct naštěstí nedá a jde do nepopulárních rozhodnutí/témat, který jsou třeba.Skrýt celý příspěvek
"Už za Babiše se uvažovalo prakticky jen o F-35."
Na to jste přišel kde?"Už za Babiše se uvažovalo prakticky jen o F-35."
Na to jste přišel kde?
Jaroslav Dolejška
Být rozhodnuto o nadzvuku před vpádem rusů na Ukrajinu, tak jste mohl v klidu zapomenout, že by prošlo drahé řešení s F 35.Jaroslav Dolejška
Být rozhodnuto o nadzvuku před vpádem rusů na Ukrajinu, tak jste mohl v klidu zapomenout, že by prošlo drahé řešení s F 35.Kdyby jsme chtěli něco dříve, tak to budou F-16V a nebo F-35 Block3 a právě Block 3 evidentně není dostatečně dotažené a výhledově bude potřebovat úpravy a ani s nimi nebude mít ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby jsme chtěli něco dříve, tak to budou F-16V a nebo F-35 Block3 a právě Block 3 evidentně není dostatečně dotažené a výhledově bude potřebovat úpravy a ani s nimi nebude mít všechny možnosti Block 4. Zpoždění Block 4 je problém, za kterým stojí US.Skrýt celý příspěvek
Moc nechápu tu polskou úchylku dávat veškeré technice nějaké speciální jméno.
Moc nechápu tu polskou úchylku dávat veškeré technice nějaké speciální jméno.
Když se ta “úchylka” opakuje, tak se tomu řiká “tradice”.
Když se ta “úchylka” opakuje, tak se tomu řiká “tradice”.
A to říká občan státu, kde se MIG-15 dlouho označoval S-102??
A to říká občan státu, kde se MIG-15 dlouho označoval S-102??
Že státy si dělají, co chtějí a týká se to označení i názvů. MIG-15 se to jmenovalo všude na světě, kromě Polska a Československa a Lightning II. je to všude, kromě Izraele a ...Zobrazit celý příspěvek
Že státy si dělají, co chtějí a týká se to označení i názvů. MIG-15 se to jmenovalo všude na světě, kromě Polska a Československa a Lightning II. je to všude, kromě Izraele a Polska (nevím jak se jmenuje třeba v Singapuru, to je fakt).Skrýt celý příspěvek
Co je na tom k nepochopení? Většina armád dává své technice nějaký název, například Abrams, Challenger, Leopard.
Co je na tom k nepochopení? Většina armád dává své technice nějaký název, například Abrams, Challenger, Leopard.
To jim dal výrobce. Vymýšlet si vlastní názvy rozhodně běžné není.
To jim dal výrobce. Vymýšlet si vlastní názvy rozhodně běžné není.
Americké názvy vymýšlí ozbrojené složky. Američtí výrobci je maximálně navrhují. Takže polské pojmenovávání není úchylka. Je to prostě tradice. Stejně jako se u nás vymyslí ...Zobrazit celý příspěvek
Americké názvy vymýšlí ozbrojené složky. Američtí výrobci je maximálně navrhují.
Takže polské pojmenovávání není úchylka. Je to prostě tradice. Stejně jako se u nás vymyslí zkratky KBVP BVP, i když to kupujeme v cizině.Skrýt celý příspěvekS těmi jmény je to super: Republic měl dlouho všechno hromové (Thunderbolt, Thunderjet, Thunderstreak.....atd) Lockheed zase hvězdařil (Shooting Star, Constellation, Starliner, ...Zobrazit celý příspěvek
S těmi jmény je to super:
Republic měl dlouho všechno hromové (Thunderbolt, Thunderjet, Thunderstreak.....atd)
Lockheed zase hvězdařil (Shooting Star, Constellation, Starliner, Starfire, Starfighter.......atd)
Některé firmy v tom měly chaos, třeba Convair potažmo Genaral Aerodynamics, takže se F-16 jmenoval nejprve Condor (pod tím jménem o něm vyšla i první monografie v LK), později Fighting Falcon a nakonec Viper.
Starej McDonald zas miloval mystický názvy: Phantom, Banshee, Demon....a Phantom II. se měl původně jmenovat Satan (nebylo by to super? V pámbíčkářských USA asi ne).
Za mě byl nejlepší Grumman. Po kočkách Wildcat, Hellcat, Bearcat.... přišly šelmy Panther, Cougar, Tiger...a ultimátní majstrštyk, který tvůrčí dráhu firmy završil, byl prostě "kocour"(Tomcat). Takovou stíhačku nemůžete nemilovat.Skrýt celý příspěvek
USA resp NATO premenováva všetku ruskú/sovietsku techniku.
A vymýšľa jej pekné názvy.USA resp NATO premenováva všetku ruskú/sovietsku techniku.
A vymýšľa jej pekné názvy.Pěkné...no, někdy jo a někdy ne. Třeba Bear (Tu-95), Fresco (Mig-17) nebo Bison (M-4) by šly, ale Fagot (Mig-15) nebo Farmer (Mig-19) už tak cool nezní a některé byly vysloveně ...Zobrazit celý příspěvek
Pěkné...no, někdy jo a někdy ne. Třeba Bear (Tu-95), Fresco (Mig-17) nebo Bison (M-4) by šly, ale Fagot (Mig-15) nebo Farmer (Mig-19) už tak cool nezní a některé byly vysloveně divné, třeba Hormone (Ka-25) nebo Frogfoot (Su-25). hezký je, že se dočkal označení v NATO kódu i americký P-63 Kingcobra. Byl to Fred.
Jinak je to ale chytré opatření, které má kořeny v označování japonské techniky za WW2 v Tichomoří. Američané nemuseli spekulovat, co znamená Hayabusa a jak to vyslovit, byl to prostě Oscar.Skrýt celý příspěvekNejen cizí, ale i “svojí” a netýká se to jmen, ale označení. - Piranhu 8x8 si překopali a přejmenovali na Stryker - FN MAG si přejmenovali na M240 resp. Mk 48 - FN MINIMI na M249 ...Zobrazit celý příspěvek
Nejen cizí, ale i “svojí” a netýká se to jmen, ale označení.
- Piranhu 8x8 si překopali a přejmenovali na Stryker
- FN MAG si přejmenovali na M240 resp. Mk 48
- FN MINIMI na M249 resp. Mk 46
- Berettu 92 na M9
- SIG MCX-SPEAR na M7
- SIG LMG 6.8 na M250
- AW139 na MH-139 Grey Wolf
Je to naprosto běžná věc, takže nevim, proč tady někdo zas objevuje kolo.
Naopak je pěkný, když v tom státy mají pěkný systém (např. Izrael či USA).Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...