Rotační detonační motory - nový pohon pro americké válečné lodě

Rotační detonační motory
Foto: Americký torpédoborec USS Arleigh Burke. Rotační detonační motory mohou americkému námořnictvu ušetřit ročně stovky miliónů dolarů. / US Navy

Na 129 lodích amerického námořnictva US Navy se nachází celkově 430 plynových turbín, které ročně spotřebují palivo za 2 miliardy dolarů (celý český armádní rozpočet). Vědci z námořních výzkumných laboratoří (Naval Research Laboratory) nyní zkoumají možnost nahradit plynové turbíny tzv. rotačními detonačními motory (Rotating Detonation Engines - RDE). Ty slibují mnohem menší spotřebu paliva, což ve výsledku může US Navy ročně ušetřit 300 – 400 milionů dolarů.



Plynová turbína patří do stejné kategorie jako proudové motory v letadlech. Nebudeme tedy daleko od pravdy, když si je představíme jako proudové motory připevněné do podpalubí lodí. Výhodou plynových turbín, oproti klasickým pístovým motorům, je soběstačnost (nenáročnost na obsluhu), jednoduchá údržba, relativně malé rozměry a také snadná možnost přizpůsobit je do prakticky libovolných velikostí (výkonů).

Plynové turbíny se na lodích nepoužívají jen k roztáčení lodních šroubů, ale také k výrobě elektrické energie. I když US Navy pro své lodě budoucnosti počítá s kompletně elektrickým pohonem, přesto (nebo právě proto) se s plynovými turbínami, nebo s rotačními detonačními motory, počítá v americkém námořnictvu i do budoucna.

Nevýhodou plynových turbín je však malá účinnost a tím pádem velká spotřeba paliva. Námořní výzkumné laboratoře za posledních deset let zkoumaly několik pohonných technologií, jež mají potenciál nahradit plynové turbíny. Jednou z takových je třeba pulzní detonační motor (Pulse Detonation Engines - PDE), který požívá „impulsní detonační vlny ke spalování paliva a okysličovadla“.

Rotační detonační motory Foto: Schéma rotačního detonačního motoru RDE / NRL

Námořní výzkumníci jsou však přesvědčení, že rotační detonační motory RDE mohou poskytnout ještě větší úsporu paliva. RDE motory pracují na podobném principu jako PDE motory, ale detonační vlna putuje kolem spalovací komory motoru. Výhodou je, že se spalovací komora motoru nemusí čistit mezi jednotlivými cykly od starých plynů z předešlé detonace, jako v případě PDE motorů. Výsledkem je větší účinnost a nižší spotřeba paliva.

Technologie PDE nebo RDE motorů lze použít nejen pro pohon lodí, ale také pro pohon stíhacích nebo i vrtulových letounů. Vědci doufají, že konkrétně rotující detonační motory by mohly přinést nárůst výkonu, při stejné hmotnosti, až o 10 % a tím pádem snížit spotřebu paliva až o 25 %, alespoň v případě US Navy.

Zdroj: NRL

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Výroba torpédoborce DDG-1000 Zumwalt úspěšně pokračuje

Torpédoborce třídy Zumwalt (DDG-1000) budou za pár let nejpokrokovější válčené lodě amerického námořnictva (US Navy). První jednotka se začala stavět již v roce 2008, a v současné době je dokončena z ...

VIDEO: Jak se staví torpédoborec nové generace USS Zumwalt

Stavba velké oceánské lodě není žádný med. Když se navíc jedná o nejnovější torpédoborec USS Zumwalt, přestává jakákoliv legrace.  Při stavbě tak pokročilé lodě je nutné všechny jednotlivé díly ...

Startuje nová fáze vývoje hypersonického pohonu

Ve Spojených státech se opět probírá k životu vývoj hypersonického pohonu. Tedy pohonu, schopného letadlu nebo raketě udělit extrémně velkou nadzvukovou rychlost. Vývoj pohonu má na starost výzkumné ...

Americké námořnictvo bude vyrábět palivo z mořské vody

Inženýři amerického námořnictva US Navy oznámili, že jsou blízko převratného objevu, který umožní vyrábět letecké palivo přímo na oceánu. Klíčem je získávání oxidu uhličitého a vodíku z mořské vody. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Nicolaj
    13:50 25.11.2012

    Ono je to hodně podobné těm pulzním detonačním motorům, jen jde o to, že spalování se děje po obvodu postupně - tzn plamen jakoby obíhá dokola jak je vidět na obrázku. Vypozoroval jsem to z toho obrázku takže brát s velkou rezervou.

  • Deadog
    12:41 25.11.2012

    trosku mi chybi popis toho jak to funguje ,krom toho ze v motoru dochazi k nejakym explozim ,cimz asi tlakova vlna roztaci nejaky mechanismus nevim nic