Rouhání v Pákistánu – nepsaný rozsudek smrti i předmět politického boje

Příznívci pákistánského zákona o rouhání nesou transparent: "Setněte hlavu těm, kteří urazí Islám" / Public domain

V Pákistánu se v poslední době množí davové nepokoje spojené s rouháním. To je v zemi trestné, a to až smrtí. Při nejnovějším incidentu v této souvislosti zemřel chlapec ve městě Hub v provincii Balúčistán. Byl součástí rozzuřeného davu, jenž chtěl lynčovat muže obviněného z rouhání.

Po útoku na policejní stanici, na níž měl být podezřelý hinduista držen, se bezpečnostní složky snažily dav rozehnat slzným plynem a střelbou do vzduchu. V nastalé panice byl zraněn a později zemřel.

Hůře dopadl v dubnu student univerzity Abdula Valího Chána v Mardanu v provincii Chajbar Pachtunchvá. Mašal Chán se po kolejní hádce o náboženství stal terčem rozzuřeného davu, který jej ubil k smrti. Stal se tak jedním z (minimálně) 65 lidí , kteří byli v zemi zabiti v důsledku nařčení z rouhání.

Jaké jsou okolnosti pákistánského práva o rouhání a proč se stalo už tolika lidem osudným?

Proč na něčem takovém sejde?

Ačkoli se rouhání zdá člověku ze Západu jako nepodstatná a neškodná věc, v Pákistánu nejde jen o otázku víry a identity, ale také politiky. Vzhledem k výbušnosti jde o téma, které je hojně využíváno populisty. Právě z toho důvodu se o něm velice těžko otevírá věcná debata.

Většinu pákistánské společnosti tvoří sunnitští muslimové, menšinami jsou šíité, hinduisté a křesťané, ale počty posledních dvou zmíněných se pohybují v jednotkách procent. Obyvatelstvo svou identitu krom celkem silného pákistánského nacionalismu staví také na kmenové příslušnosti a právě islámu, který je pevně zakotven i v právní úpravě země. Jakékoli ústupky náboženství jsou tak určitou částí společnosti pokládány útok na národ jako takový.

Pákistánské právo zabývající se rouháním tvrdí, že kdokoli, kdo pošpiní slovně, vizuálně, přímo či nepřímo jméno proroka Mohameda, bude potrestán smrtí nebo doživotním vězením a pokutou. Zmínka trestu smrti je v zákoně až od roku 1986.

Existuje spor, jestli se zákon má vztahovat i na nemuslimy, jelikož podle historických islámských textů by tomu tak být nemělo . V očích zastánců tvrdé linie se naopak rouhá i ten, kdo si dovolí kritizovat současné právo nebo se zastane někoho, kdo byl z rouhání nařčen.

Toto byl případ guvernéra provincie Pandžáb, který se zastal vězněné křesťanky. Salman Tasíb požadoval zrušení kontroverzního zákona, načež byl zastřelen svým vlastním bodyguardem. Ten byl za svůj čin oběšen, nicméně pro konzervativce se stal národním hrdinou , z jeho hrobu se stalo poutní místo a debata o zákoně o rouhání ze strachu o život utichla.

Rouhání online

Rouhání se tak naopak stalo tématem, na kterém sbírá body vláda před blížícími se volbami v příštím roce. V březnu vyhlásil premiér Šaríf, že veškerý rouhačský obsah bude blokován nebo smazán ze sociálních sítí a jeho šiřitelé striktně potrestáni . Na tuto skutečnost byly ve středu znovu upozorněny miliony uživatelů mobilních telefonů pákistánským telekomunikačním úřadem v SMS zprávě.

Právě šířící se technologie, dostupnost internetu a sociálních sítí hrají v případech rouhání nebo vražd ze cti podstatnou roli. Jsou vnímány pozitivně pro usnadnění přístupu k informacím a komunikaci, ale také jako prostředek šíření západní kultury, který se těžko kontroluje.

Vzhledem k celkové vzdělanosti v zemi je problematické i samotné chování na sociálních sítích, jelikož ani internetová gramotnost v zemi není vysoká. Hinduista zmíněný na počátku měl ve skupinové konverzaci v na Whatsappu odeslat nepřípustný obrázek. Ta samá aplikace hrála roli v  zadržení křesťana z Gujratu.

Smrtící rozsudek

Právě příslušníci menšin si stěžují, že jsou obvinění z rouhání zneužívána proti nim. Ačkoli patří většina nařčených mezi muslimy, pokud je nařčen z rouhání příslušník minority, obrací se davový hněv na celou komunitu.

Není divu, že jsou tato obvinění využívána k očernění nepohodlných lidí nebo jako prostředek msty. Slovy jednoho z lidskoprávních aktivistů jde o rozsudek smrti, který člověku visí nad hlavou a čeká, až jej někdo vykoná. Rouhání se stalo natolik spolehlivě trestaným zločinem, že jsou ti, co spáchali jiný přečin, obviňováni právě z něj. Ročně jde asi o 100 soudních případů.

Rostoucí náboženský extremismus v zemi nenahrává příznivému vývoji v této otázce. Z rouhání se stává nástroj likvidace názorových oponentů včetně blogerů nebo opozičních aktivistů a součást populistické kampaně.

S tím však narůstá sebevědomí konzervativců, s jejichž jednáním a politickými stranami a názory může mít současná vláda v budoucnosti problém. Dalo by se tvrdit, že na úkor udržení popularity sabotuje svůj boj proti terorismu, na němž sbírala politické body v předchozích letech. Ustupováním konzervativcům a tolerancí davového násilí však podrývá sama sebe.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

REPORTÁŽ: Izraelský generál o Středním východě a Islámském státě

Centrum transatlantických vztahů vysoké školy CEVRO Institut (PCTR) 21. ledna uspořádalo další ze ...

Proč se Islámský stát bojí Izraele?

Graham Allison v článku Why ISIS Fears Israel na webu National Interest popsal účinnou strategii ...

Napětí mezi Indií a Pákistánem opět roste

Napětí mezi Indií a Pákistánem eskalovalo do podoby indického útoku na ozbrojence na pákistánské ...

Turecko-indonéský střední tank MMWT

Turecká firma FNSS a indonéská PT.Pindad společně vyvíjejí nový střední tank MMWT (Modern Medium ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • stronger.p
    16:28 14.05.2017

    Ti co "přijímají" ho chápou velmi dobře :D, jen my neznalí nad tím kroutíme hlavou...

  • KOLT
    22:15 13.05.2017

    Tesil, ten s problémy chápou i mnozí místní ;-)

  • Tesil
    19:27 13.05.2017

    Oni by zase s problémy chápali náš systém vyplácení sociálních dávek.

  • faxpr
    17:57 13.05.2017

    Vždycky se rád dozvím něco nového, ale tohle, jak píše PavolR, mi k AN úplně nesedí. Jasně, jde to ospravedlnit tím, že nám to přiblíží kulturně-sociálně-bezpečnostní kontext regionu, ale myslím, že celá redakce moc dobře ví, kam se tahle debata bude profilovat, viz koment juhelaka (ad juhelak: není tomu tak dávno, kdy se tady taky udávalo, jak to šlo a nemyslím tím rekatolizaci)

  • juhelak
    13:53 12.05.2017

    Tímhle jsme si taky prošli..období kdy se dalo zbavit člověka jen tím že ho někdo oznacil za čarodejnici. Akorát v nasem případě jsme ještě nemeli mobily, satelity a facebook. At si neziskovky říkají co chtějí..ti lide jsou prostě vývojově cirka 500 let za nami at už myšlením nebo technickou vyspělostí. Proto by měli žít oddelene ..a my je nechat žít a brát to jako nejakou rezervaci nebo skanzen a nezasahovat.

  • Luky
    10:30 12.05.2017

    ...třeba proto, že až si zakoupí licenci na Brena, budou to mít bezbolestný...

  • PavolR
    10:11 12.05.2017

    Pred dvoma tisícročiami jeden skvelý chlapík, ktorého hádam nemusím menovať, zabránil kameňovaniu tým, že začal písať do prachu prehrešky chrabrých lynčovateľov. Od toho efektívnejší spôsob sotva kto vymyslí. Tak napríklad nie je náhodou modlárstvom behanie k hrobu toho osobného strážcu? :p

    Inak, nie je mi celkom jasné prečo je tento článok uverejnený práve na AN.