Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

-
23. 1. 2017
-
120 komentářů
-
Jan Grohmann
Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Na prvním sériovém Tu-160M2 se již pracuje.
V současné době Rusko provozuje 16 bombardérů Tu-160 - z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Otázkou je, kolik Tu-160 je ale skutečně bojově nasaditelných (z důvodu výcviku posádek, předepsané údržby, oprav). Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu.
Cela flotila Tu-160 projde postupně modernizací na standard Tu-160M2. Zároveň v roce 2015 ruský prezident Vladimír Putin představil plán na výrobu až 60 nových Tu-160M2.
Nejnovější plány počítají s výrobou 50 bombardérů Tu-160M2. Stejně tak Rusko nevzdává (minimálně mediálně) vývoj nového strategického bombardéru PAK DA.
“Pro tuto chvíli, základní množství (50 ks - pozn. red.) zůstává stejné, ale může být upraveno s tím, jak budeme pokračovat s vývojem pokročilého leteckého komplexu dlouhého dosahu (PAK DA - pozn. red.). Stávající základní počet pro Tu-160M2 je 50 letadel,” uvedl na podzim minulého roku Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany pro vyzbrojováni.
Ruské letectvo proudové bombardéry Tu-160M2, turbovrtulové Tu-95MS a proudové Tu-22M3 využívá především jako nosiče střel vzduch-země s velmi dlouhým doletem. Úkolem ruských bombardérů je ničit strategická vojenská zařízení nepřítele (vojenská letiště, centra velení, řízení a spojení, velké základny, atd.), strategické prvky civilní infrastruktury (továrny, elektrárny, zásobárny ropy, přehrady) a klíčové dopravní uzly (letiště, železniční stanice, přístavy, atd.).
V případě použití jaderných zbraní jsou cílem i aglomerace s velkou koncentrací obyvatel a průmyslu. Mezi úkoly Tu-22M3 patří také útoky na bitevní svazy amerických lodí, v čele s vedoucí letadlovou lodí.
V současné době v závodě KAPO vzniká první sériový Tu-160M2. Na výrobu prvního nového Tu-160M2 byl použit drak původního Tu-160 z 90. let minulého století. Celkově má KAPO tři draky použitelné pro stavbu Tu-160M2. Ostatní letouny již budou vyrobeny nové a dlužno dodat, že podle ruských médií bez použití zahraničních součástek.
Tu-160 nad Sýrii
Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2. Co se týče strojního vybavení, výrobní závod KAPO nedávno zprovoznil stroj na opracování a svařování dílů z titanových slitin pro Tu-160M2.
Nový stroj byl představen na konci roku ruskému ministru obrany Sergeji Šojguovi. Pode ministra musí vedení závodu neustále obnovovat výrobní zařízení celé továrny i nástroje, aby se továrna vypořádala se zadanými úkoly při výrobě Tu-160M2.
První let sériového Tu-160M2 se očekává v roce 2018 a plná sériová výroba začne v roce 2023. Období pěti let bude využito k testování nově vyrobených Tu-160M2 a k modernizaci a rozšíření výrobní linky tak, aby KAPO mohlo vyrábět Tu-160M2 podle cenových a časových představ ruského ministerstva obrany.
Musí se také vytvořit nové zázemí pro údržbu a servis letounů, a především nově vyrobených motorů NK-32M od firmy JSC Kuzněcov. Po zahájení sériové výroby bude firma JSC Kuzněcov schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.
Kreml plánuje za prvních 20 nových Tu-160M2 utratit 5 miliard dolarů, tj. 250 milionů dolarů za letadlo. Jak velký důraz klade Kreml na výrobu modernizovaných Tu-160 napovídá tisková zpráva závodu KAPO, podle které musí výrobce posílat každý týden do Kremlu zprávy o postupu vývoje a výroby Tu-160M2.
Zdroj: Defence24
Související články
PL-19 Nudol: Rusové testují zbraň proti satelitům
Podle amerického deníku The Washington Free Beacon Rusové v prosinci provedli již pátý test ...
-
22.12.2016
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Systém řízení palby T-14 Armata pro tanky T-72 a T-90
Ruské ministerstvo obrany plánuje část svých tanků T-72 a T-90 vybavit pokročilými prostředky řízení ...
-
02.01.2017
-
73 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii
Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket ...
-
08.01.2017
-
85 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35
Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...
-
17.01.2017
-
30 komentářů
-
Jan Grohmann
Palo satko Mas pravdu, zle si pametam rozpocet ruska.. Aj tak je 20 mld nemyslitelne vela za jeden projekt.. Za prakticku polovicu strategickeho letectva.. Dneska pod 90 ...Zobrazit celý příspěvek
Palo satko
Mas pravdu, zle si pametam rozpocet ruska..
Aj tak je 20 mld nemyslitelne vela za jeden projekt..
Za prakticku polovicu strategickeho letectva..
Dneska pod 90 zajtra 60..
Najnovsie udaje z usa hovoria o tom, ze pri tychto cenach ropy, je pocet tazobnych miest najvyssi od roku 2014.. teda taky aky bol pred krizou s cenami ropy..
Samozrejme oni ich len otvorili, vdaka cene nad 50 a prislubu trampa, ze im posle dotacie..
Dokym samotna tazba vzrastie, potrva to len par mesiacov.. ide o niekolko milionov barelov denne.. mozno 3 mozno 4 potencionalne navyse.. a dalsie sa mozu kludne otvorit..
Pri tychto cenach ropy je rusky statny rozpocet silno deficitny..
Takze zo 90 bude skoro 60, aj sami rusi maju uz naplanovane jeho znizovanie, aj ked kozmeticke.. ale realita bude ina..
Fenri, dokym pak fa bude mat motory co z neho realne pak fa aj robit bude:-).. tak bude aj raider na oblohe:-):-)Skrýt celý příspěvekAlea: očekával bych, že mají motory po vyřazených Tu-160. Teoreticky by mohli mít až k 80ti náhradním, které mohou upgradovat a v případě potřeby (za cenu snížení výkonu oproti těm ...Zobrazit celý příspěvek
Alea: očekával bych, že mají motory po vyřazených Tu-160. Teoreticky by mohli mít až k 80ti náhradním, které mohou upgradovat a v případě potřeby (za cenu snížení výkonu oproti těm chystaným) narvat do Labutí, dokud nebude dost nových motorů i do rezervy.Skrýt celý příspěvek
dusan: no, vzhledem k tomu, že Rusové mají po světě velmi málo základen, potřebují mít nějakou krávu, co dolétne "kamkoliv" se slušnou hromadou železa na palubě. Američané to mají ...Zobrazit celý příspěvek
dusan: no, vzhledem k tomu, že Rusové mají po světě velmi málo základen, potřebují mít nějakou krávu, co dolétne "kamkoliv" se slušnou hromadou železa na palubě. Američané to mají geograficky dobře rozprostřeno, proto jim stačí "pouze" B1B, která umí to, co potřebují. T-160 je prostě (mj. odpovědí na absenci základen). I proto ty spektakulární (a zbytečné) lety kolem Evropy (přes Kaspik a Irán by byly nad Deirem za chvíly) či trajdání před Atlantik ve všech směrech. Když USA potřebují operativně profackovat nějakého šmejda, co už jim nejde na ruku, vždy se jim někde poblíž motá svaz lodí s Tomahawky, nebo je v rozumné vzdálenosti základna, kde mohou operovat B1B a celou záležitost svižně a elegantně vyřešit. Rusům zas tak moc lodí všude po světě netrajdá (i když by se jim to líbilo) základen mají na prsty jedné ruky (i když by jich chtěli víc) a tak je Tu-160 ideální východisko. Roli jistě hraje i obrana vlastního území, kdy prostě z jednoho konce Ruska na druhý je to strááášně daleko. A tak se akční bojový rádius Labutě delší skoro o 2000 km hodí. A ve verzi M2 ten rozdíl bude cca 2800 km.Skrýt celý příspěvek
1) Predne bych tomu nerikal "seriova vyroba" dostavba 3 letadel za pouziti stary draku je kusova vyroba. Budou radi kdyz po ukonceni teto kusove vyroby budou schopni rozjet uvodni ...Zobrazit celý příspěvek
1) Predne bych tomu nerikal "seriova vyroba" dostavba 3 letadel za pouziti stary draku je kusova vyroba. Budou radi kdyz po ukonceni teto kusove vyroby budou schopni rozjet uvodni serii, spis bych tam ale cekal rok zpozdeni.
2) Pokud se jim nepodari dramaticky navysit pocet rocne vyrobenych motoru, tak yeriovou vyrobu ani nerozjedou protoze motory nejsou potreba jen pro nova letadla.
3) Kdy naposledy nejaka mezinarodni smlouva nekomu v necem zabranila? A to myslim na vsech stranach barikady. Jasne udela se par projektu, ktere na verejnosti vypadaji dobre, ale v koute za plentou si vsichni kuti co je napadne.
4) Vzhledem k tomu jak Rusko redefinovalo moderni zpusob vedeni valky s jejich zelenymi muziky a dovolenkari by me neprekvapilo kdyby redefinovali roli bombarderu.
Ano nesmi tantovat, ale nikdo nerekl ze mu nesmime zvetsit vnitrni nadrze a ze se musi vratit. Pak mate z bombarderu levnejsi verzi ICBM a oficialne nic neporusujete.
Jasne hodne zjednodusuju, ale myslim ze myslenku sem predal.Skrýt celý příspěvekfenri B-1 začal ako strategický bombardér .. a skončil dnes pri leteckej podpore .... i to musí niekto robiť : ) jeho nosnosť a vytrvalosť sa dnes využíva na to aby ...Zobrazit celý příspěvek
fenri
B-1 začal ako strategický bombardér .. a skončil dnes pri leteckej podpore .... i to musí niekto robiť : ) jeho nosnosť a vytrvalosť sa dnes využíva na to aby "donekonečna" lietali nad záujmovou oblasťou a zhodili navádzané bomby kde treba.
Ono Tu-160 vie lietať "svižne" i "skoro kamkoliv" ... ale už nie veľmi súčasne : ) .. čo je samozrejme obmedzením všetkých výkonných nadzvukovým strojom. V praxi tak medzi "svižnosťou" podzvukových a nadzvukových strojov až taký priepastný rozdiel nie je ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Práve preto sú "tolerované" i stroje Tu-95 a B-52, hoci konštrukčne sú to naozaj deduľkovia.
B-21 je samozrejme budúcnosť, predpokladám, že dlho osamelá, lebo si neviem prestaviť kto iný by mohol predstaviť nejakého reálneho konkurenta v dohľadnom čase po zaradení B-21 do výzbroje.Skrýt celý příspěvekraziel87: děkuji. Heinrich: role Tu-160 není úplně stejná, jako B1B. Ten byl primárně konstruován na průnik prvoligovou PVO. Tu-160 je o dost větší "kráva", určená k tomu, že ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87: děkuji.
Heinrich: role Tu-160 není úplně stejná, jako B1B. Ten byl primárně konstruován na průnik prvoligovou PVO. Tu-160 je o dost větší "kráva", určená k tomu, že svižně dotáhne skoro kamkoliv na planetě střely pro úder z odstupu. Druhá, sekundární role je pak sypat hóóodně bomb či "krátkých" raket na státy se slabě či (maximálně) středně vyspělou PVO.
Vaše odhady počtu B21 a PAK FA jsou mimo mísu. B21 ještě není, PAK FA už lítá docela dost kousků.Skrýt celý příspěvekKóďa-a kdo ti psal že cíle těchto bombardérů je okraj USA a Ruska?Strejda Šojgu nebo Mattis?Podívej se na mapu jako jsou ty státy velké. Jinak,oba státy mají taky velké množství ...Zobrazit celý příspěvek
Kóďa-a kdo ti psal že cíle těchto bombardérů je okraj USA a Ruska?Strejda Šojgu nebo Mattis?Podívej se na mapu jako jsou ty státy velké.
Jinak,oba státy mají taky velké množství jaderných pum,na co je asi mají,kdo je dopraví nad nepřátelské území?Jednoduše,strategická letadla,tyhle letadla.Skrýt celý příspěvekdarstyle
91080.90 mil USD alebo 91 miliard Usd bol posledne ruske vojenske vydaje v roku 2015. päť lietadiel ročne je 1,25 miliardy USD čo sa ti na tom ekonomicky nezda?darstyle
91080.90 mil USD alebo 91 miliard Usd bol posledne ruske vojenske vydaje v roku 2015. päť lietadiel ročne je 1,25 miliardy USD čo sa ti na tom ekonomicky nezda?Myslím, že Rusko by malo mať iné priority ako budovať niečo na čo veľmi nemá ... ale zas Tu-160M2 je pre Rusko jediná reálna a hlavne finančne dostupná možnosť obnoviť flotilu ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že Rusko by malo mať iné priority ako budovať niečo na čo veľmi nemá ... ale zas Tu-160M2 je pre Rusko jediná reálna a hlavne finančne dostupná možnosť obnoviť flotilu strategických bombardérov. Dnešná flotila Tu-160 je v podstate symbolická ... a flotila Tu-95 je napriek podstatne mladšiemu veku (oproti B-52) evidentne v horšej kondícii a neplánujú sa žiadne rekordy v životnosti - zrejme ich B-52 o dosť prežijú. V roku 2015 sa dva zrútili pre problémy s motormi a minulý rok sa motor jedného vznietil pri rolovaní .... a asi "premotorovať" tieto stroje sa určite nevyplatí na rozdiel od B-52, kde je táto možnosť zdá sa dosť reálna.
Osobne by som na mieste Rusov radšej zvažoval možnosť využiť flotilu IL-76 ako nosičov striel s plochou dráhou letu. Nevyzerá to síce tak "sexi" ... ale bolo by to v podstate zadarmo. Pokusov už bolo dosť ....a "vyložiť" strelu s plochou dráhou letu z nákladového priestoru nie je zas až taký technický problém.
Ako nosiče sa vlastne dá dnes použiť takmer každé väčšie lietadlo - i komerčné. Stačí sa pozrieť na P-8. Z komerčného stroja je špecializovaný bojovnik s veľkými výkonmi a za rozumnú cenu. Ušetrilo sa na vývoji a šetrí sa i za prevádzky.
Bez diskusie je ideálne riešenie nadzvukový "neviditeľný" stroj ... ale náklady budú zaručene astronomické i pre veľmoc ako USA ....Skrýt celý příspěvekNeviem preco riesite detaili a nie podla mna najpodstatnejsie.. 12,5 miliard za nakup lietadiel? Lebo za 20ku daju 5?.. Ak sa nic nepredrazi.. kludne to moze byt aj 20 ...Zobrazit celý příspěvek
Neviem preco riesite detaili a nie podla mna najpodstatnejsie..
12,5 miliard za nakup lietadiel? Lebo za 20ku daju 5?..
Ak sa nic nepredrazi.. kludne to moze byt aj 20 miliard s vyskumom a predrazenim..
Nato fakt nemaju.. dat 40% rocneho rozpoctu len do tohto jedineho stroja a tak skoro..
Dakujeme sudruzi za dalsiu utopisticku spravu v style.. vsetko bude, len my tu nebudeme:-)..
Realne budu mat obrovske problemy vyrobit aj tych 16 ks co maju teraz a kus nebude stat 250 ale 400.. kedze ich nebude tolko..Skrýt celý příspěvekMarthy: nad území nepřítele se prohánějí svazy B-52 nebo TU-95. Panejo.... Proto nosí od šedesátých let zbraně, díky kterým se mají nepřátelskému území vyhnout :-)
Marthy: nad území nepřítele se prohánějí svazy B-52 nebo TU-95. Panejo.... Proto nosí od šedesátých let zbraně, díky kterým se mají nepřátelskému území vyhnout :-)
Hlavní cíl pro TU-160,TU-95 a třeba B-2 je jiný než zásah v lokálních konfliktech.Pokud k tomu semtam dojde,je to spíš taková demonstrace síly a pro lepší výcvik posádek,než že by ...Zobrazit celý příspěvek
Hlavní cíl pro TU-160,TU-95 a třeba B-2 je jiný než zásah v lokálních konfliktech.Pokud k tomu semtam dojde,je to spíš taková demonstrace síly a pro lepší výcvik posádek,než že by to mělo velký strategický význam.
Jejich hlavní cíl je jaderný útok na území nepřítele,a proto jsou pro ně nejdůležitější nosnost a dolet.V době kdy se strategické bombardéry s jaderným nákladem dostanou nad cílovou zem se dá předpokládat že PVO už prakticky nebude existovat.Strategické bombardéry se ke slovu dostanou jako poslední,jen dokonají dílo zkázy.Proto se pořád hodí TU-95 nebo B-52.O TU-160 ani nemluvě.Skrýt celý příspěvekHenrich7: já rozhodně nesrovnávám USAF a VVS. Nicméně B-2 ve svém počtu 20 ks nepředstavují z globálního hlediska nijak závratnou sílu. Na likvidaci jaderného průmyslu Iránu ...Zobrazit celý příspěvek
Henrich7: já rozhodně nesrovnávám USAF a VVS. Nicméně B-2 ve svém počtu 20 ks nepředstavují z globálního hlediska nijak závratnou sílu. Na likvidaci jaderného průmyslu Iránu ideální zbraň - ale na globální jaderný či konvenční úder (vzhledem k možnému arsenálu) to není nic, co by "staré" nosiče nezvládly.
B-21 - kolik jich je vyrobených, nemusíte přesně, stačí přibližně.Skrýt celý příspěvekHenrichu nekoukáš na to moc černobíle? Rusko nemá finanční kapacity na financování VŠECH projektů z 90. let - nejsou na tom dobře. Mrtvý 90. letá a první část desetiletí 21. stol ...Zobrazit celý příspěvek
Henrichu nekoukáš na to moc černobíle? Rusko nemá finanční kapacity na financování VŠECH projektů z 90. let - nejsou na tom dobře. Mrtvý 90. letá a první část desetiletí 21. stol tam prostě je znát, ať se "nácek" (s dovolením vypujčeno od Damika) snaží sebevíc - a že mu to vzhledem k omezeným možnostem jde dobře! :)
Znovuzavedení výroby TU-160 v modernizované verzi vidím jako jedinou možnou, vcelku efektivní cestu. Henrychu, Rusko není Irák, Afghanistán, Jugoslávie - pokud narážíš na případnou absolutní zaostalost v hypotetické situaci konvenční vojny s NATO, USA (jak tu někteří skrytě fantazírují)
Proč si myslíš, že se konkrétně bez PAK-DA nikam výrazně nepohnou? občas si u některých říkám, že jsou tou blbou dobou, kdy koukají na války v zemích třetího světa v přímém přenosu v televizi a na internetu tak zblblí, že zapomenou, jaký strašný svinstvo by se odehrálo v případě, že by došlo k válce s RuskemSkrýt celý příspěvekLenze USA ma oproti Rusom celu flotilu B2 a pomaly sú zavádzanie aj B 21 ktoré su oproti TU ckam daleko popredu. Zato hovorim, že bez PAK DA sa nikam výrazne nepohnu.
Lenze USA ma oproti Rusom celu flotilu B2 a pomaly sú zavádzanie aj B 21 ktoré su oproti TU ckam daleko popredu. Zato hovorim, že bez PAK DA sa nikam výrazne nepohnu.
Henrich7: zajímavé, že USA s vyřazením nosičů "cruise missile" nepočítá. Dokonce vymysleli i novou roli pro B-1 v podobě CAS misí - a z dostupných zdrojů je vidět, že to bylo velmi ...Zobrazit celý příspěvek
Henrich7: zajímavé, že USA s vyřazením nosičů "cruise missile" nepočítá. Dokonce vymysleli i novou roli pro B-1 v podobě CAS misí - a z dostupných zdrojů je vidět, že to bylo velmi účinné.Skrýt celý příspěvek
Vyuzitelnost TU 160 je uz v dnešnej dobe malá,ak chcú čakať s plnym zavedením až do roku 2023 , tak sú trocha mimo. Ale čo im zostáva,keď PAK DA sú stále este v nedohľadne.
Vyuzitelnost TU 160 je uz v dnešnej dobe malá,ak chcú čakať s plnym zavedením až do roku 2023 , tak sú trocha mimo. Ale čo im zostáva,keď PAK DA sú stále este v nedohľadne.
Načítám diskuzi...