Rozbíhá se sériová výroba ruských strategických bombardérů Tu-160M2

Původní Tupolev Tu-160; větší foto / Dmitry Pichugin; GFDL 1.2

Kazaňský letecký závod KAPO Gorbunova je připraven na obnovení sériové výroby strategických nadzvukových bombardérů Tu-160M2. Na prvním sériovém Tu-160M2 se již pracuje.

V současné době Rusko provozuje 16 bombardérů Tu-160 - z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Otázkou je, kolik Tu-160 je ale skutečně bojově nasaditelných (z důvodu výcviku posádek, předepsané údržby, oprav). Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu.

Cela flotila Tu-160 projde postupně modernizací na standard Tu-160M2. Zároveň v roce 2015 ruský prezident Vladimír Putin představil plán na výrobu až 60 nových Tu-160M2.

Nejnovější plány počítají s výrobou 50 bombardérů Tu-160M2. Stejně tak Rusko nevzdává (minimálně mediálně) vývoj nového strategického bombardéru PAK DA.

“Pro tuto chvíli, základní množství (50 ks - pozn. red.) zůstává stejné, ale může být upraveno s tím, jak budeme pokračovat s vývojem pokročilého leteckého komplexu dlouhého dosahu (PAK DA - pozn. red.). Stávající základní počet pro Tu-160M2 je 50 letadel,” uvedl na podzim minulého roku Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany pro vyzbrojováni. 

Ruské letectvo proudové bombardéry Tu-160M2, turbovrtulové Tu-95MS a proudové Tu-22M3 využívá především jako nosiče střel vzduch-země s velmi dlouhým doletem. Úkolem ruských bombardérů je ničit strategická vojenská zařízení nepřítele (vojenská letiště, centra velení, řízení a spojení, velké základny, atd.), strategické prvky civilní infrastruktury (továrny, elektrárny, zásobárny ropy, přehrady) a klíčové dopravní uzly (letiště, železniční stanice, přístavy, atd.).

V případě použití jaderných zbraní jsou cílem i aglomerace s velkou koncentrací obyvatel a průmyslu. Mezi úkoly Tu-22M3 patří také útoky na bitevní svazy amerických lodí, v čele s vedoucí letadlovou lodí.

V současné době v závodě KAPO vzniká první sériový Tu-160M2. Na výrobu prvního nového Tu-160M2 byl použit drak původního Tu-160 z 90. let minulého století. Celkově má KAPO tři draky použitelné pro stavbu Tu-160M2. Ostatní letouny již budou vyrobeny nové a dlužno dodat, že podle ruských médií bez použití zahraničních součástek.

Tu-160 nad Sýrii

Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2. Co se týče strojního vybavení, výrobní závod KAPO nedávno zprovoznil stroj na opracování a svařování dílů z titanových slitin pro Tu-160M2.

Nový stroj byl představen na konci roku ruskému ministru obrany Sergeji Šojguovi. Pode ministra musí vedení závodu neustále obnovovat výrobní zařízení celé továrny i nástroje, aby se továrna vypořádala se zadanými úkoly při výrobě Tu-160M2.

První let sériového Tu-160M2 se očekává v roce 2018 a plná sériová výroba začne v roce 2023. Období pěti let bude využito k testování nově vyrobených Tu-160M2 a k modernizaci a rozšíření výrobní linky tak, aby KAPO mohlo vyrábět Tu-160M2 podle cenových a časových představ ruského ministerstva obrany.

Musí se také vytvořit nové zázemí pro údržbu a servis letounů, a především nově vyrobených motorů NK-32M od firmy JSC Kuzněcov. Po zahájení sériové výroby bude firma JSC Kuzněcov schopná dodávat 20 až 22 motorů každý rok. Tímto tempem dokáže Rusko zavádět pět letadel Tu-160M2 (jedno letadlo pohání čtyři motory) do výzbroje ročně.

Kreml plánuje za prvních 20 nových Tu-160M2 utratit 5 miliard dolarů, tj. 250 milionů dolarů za letadlo. Jak velký důraz klade Kreml na výrobu modernizovaných Tu-160 napovídá tisková zpráva závodu KAPO, podle které musí výrobce posílat každý týden do Kremlu zprávy o postupu vývoje a výroby Tu-160M2.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

PL-19 Nudol: Rusové testují zbraň proti satelitům

Podle amerického deníku The Washington Free Beacon Rusové v prosinci provedli již pátý test ...

Systém řízení palby T-14 Armata pro tanky T-72 a T-90

Ruské ministerstvo obrany plánuje část svých tanků T-72 a T-90 vybavit pokročilými prostředky řízení ...

Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii

Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket ...

Ruské letectvo začíná testovat “exportní” stíhačky MiG-35

Na konci ledna bude oficiálně představena finální (sériová) podoba nové ruské víceúčelové stíhačky ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KóĎA
    17:20 24.01.2017

    Doplním Raziela

    SALT II z roku 1979. Prý to byl největší bod sváru vyjednávání.

    Doplním Raziela

    SALT II z roku 1979. Prý to byl největší bod sváru vyjednávání.

  • raziel87
    16:15 24.01.2017

    2 Jorlos paměť je svině..... Vím, že to byl jeden z bodů při jednáních v 70. letech 20. stol ohledně omezení strategických zbraní SSSR a USA. V Tu-22M viděli potencionálně ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Jorlos
    paměť je svině..... Vím, že to byl jeden z bodů při jednáních v 70. letech 20. stol ohledně omezení strategických zbraní SSSR a USA. V Tu-22M viděli potencionálně nebezpečného protivníka, který mohl ohrozit území USA....tak se zakázaly nástavce pro tankování za letu a stroje nesměly operovat v arktických oblastech (rozuměj, mohli tu provádět operační lety, ale oficiálně v arktických oblastech nesměli mít svojí domovskou základnu se zázemím - samozřejmě to porušovaly obě strany a prosakují informace, že na některých TU-22M (i jiných strategických strojích) byly nástavce pouze zakamuflovány.....to není nic objevného.Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    16:11 24.01.2017

    Jorlas: To jsi nás špatně pochopil - jednalo se o TU-22m. Tam bylo tankovací zařízení původně nainstalováno, ale v rámci smlouvy o jaderném odzbrojení byly sejmuty.

    Jorlas: To jsi nás špatně pochopil - jednalo se o TU-22m. Tam bylo tankovací zařízení původně nainstalováno, ale v rámci smlouvy o jaderném odzbrojení byly sejmuty.

  • Jorlas
    16:00 24.01.2017

    Na základě jaké smlouvy není letoun s tankováním ve vzduchu? Proč? Na archivních fotkách jsou původní verze s tankováním: ...Zobrazit celý příspěvek

    Na základě jaké smlouvy není letoun s tankováním ve vzduchu? Proč? Na archivních fotkách jsou původní verze s tankováním: http://thesentinel.ca/russia-c... Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:37 24.01.2017

    2 fenri a ještě doplnim: když pominu HW, o kterém se nesmí mluvit a nikdy nebude jeho specifikace puštěná na veřejnost, tak se v tisku často zmiňuje právě ten nový ...Zobrazit celý příspěvek

    2 fenri a ještě doplnim:

    když pominu HW, o kterém se nesmí mluvit a nikdy nebude jeho specifikace puštěná na veřejnost, tak se v tisku často zmiňuje právě ten nový inerciální/astronavigační naváděcí systém, který byl původně vyvíjen pro izdeliye 80, totiž ANS-2009.

    Má zajistit navigaci s vysokou přesností i při zničení navigačních satelitů (NSS)
    + nově implementovaná funkce, kdy je tento systém schopen detekovat i nepřátelské letadlo, rychlost a azimut - zajímavá myšlenka. Určitě to bude jiná kategorie než astronavigační systém pro Blackbird vyvíjený v 60. letech 20. stolSkrýt celý příspěvek

  • len-on17
    15:33 24.01.2017

    Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2
    TOŽ TAK TAM ZAVOLEJTE p. G.! NI?

    Bylo by ale zajímavé zjistit, kolik zahraničních výrobních strojů a výrobních technologií používá firma KAPO při výrobě nového Tu-160M2
    TOŽ TAK TAM ZAVOLEJTE p. G.! NI?

  • raziel87
    14:42 24.01.2017

    2 niko
    sorry, ale vůbec s tvým pohledem na věc nesouhlasím

    2 niko
    sorry, ale vůbec s tvým pohledem na věc nesouhlasím

  • raziel87
    14:41 24.01.2017

    2 fenri pokud vím, tak do verze M2 budou imlementovány některé poznatky z vývoje izdeliye 80. (PAK-DA). Rozhodnutí o znovuvýrobě padlo už někdy v roce 2015 -Nové pohonné ...Zobrazit celý příspěvek

    2 fenri
    pokud vím, tak do verze M2 budou imlementovány některé poznatky z vývoje izdeliye 80. (PAK-DA). Rozhodnutí o znovuvýrobě padlo už někdy v roce 2015

    -Nové pohonné jednotky Kuznetzov NK-32 s programově řízenou spotřebou paliva (snad úspora ve spotřebě až 15% - neberte mě za slovo, mám to z oficiálního, zahraničního tisku)
    -obligátně nová avionika bez specifikace jednotlivých komponent
    -nový pasivní i aktivní obranný systém
    -nové prostředky pro vedení radiolelektronického boje a průzkumu
    -nový zbraňový arzenál (určitě něco na způsob STEALTH střel, které vyvíjeli v 90. letech, typl bych to na nějakou modifikaci CH-80 Meteorit - ?XY?

    Jednotlivé měněné komponenty jsem teď nevyhledal, ale běžnému čtenáři postačí, to co v minulosti allá "radar s pohyblivou fázovanou mřížkou typu N011M Bars byl zaměněn za nový typ N011M2" kdy podrobonou specifikaci stejně nikdo nedohledá.

    Co sem o verzi M2 našel, tak se v podstatě jedná úplně o nové letadlo. Vcelku rozumný krok od rusů........cpát se do PAK-DA, když je PAK-FA v příšernym skluzu? ne to neSkrýt celý příspěvek

  • mudry.udrzbar
    14:39 24.01.2017

    Opravte ma ak sa mylim ale na zaklade medzinarodnych zmluv: - TU-22M3 nema zariadenie na tankovanie vo vzduchu, aby mohli zostat mimo obmedzenia tykajuce sa strategickych ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravte ma ak sa mylim ale na zaklade medzinarodnych zmluv:

    - TU-22M3 nema zariadenie na tankovanie vo vzduchu, aby mohli zostat mimo obmedzenia tykajuce sa strategickych bombarderov. (ako pisal Koda)

    - kridlate a takticke strely dosahu 500+ km nemozu byt pouzivane vo variante zem-zem

    Z toho vypliva, ze ak by Rusi vyradili Tu-160 a Tu-95, tak by stratili moznost raketovych uderov na stredne vzdialenosti, mimo pouzitia namornictva. Zostali by im iba Iskandery, ktore maju oficialne dolet 500km a ICBM, mezitym prazdno. Preto je program vyroby Tu-160M2 pre nich tak dolezity.

    Tu-160 bol ako nosit jadrovych zbrani konstruovany na prenikanie nepriatelskou PVO vo vysokych rychlostiach a nizkych vyskach (obdoba americkeho B-1) Asi sa zhodneme, ze pre tento ucel uz skutocne vyznam nema ale ako nosic dalekonosnych striel s plochou drahou letu je pre Rusov idealny, preto sa do toho pustili.

    Este stoji za pripomenutie ako krvopotne dolovali od Ukrajincov aspon tych par kusov Tu-160 co prevadzkuju, pretoze vsetky zakladne strategickeho letectva zostali po rozpade ZSSR mimo Rusko.
    V tomto kontexte sa ukazuje aky bol rozspad ZSSR chaoticky a preco ho Putin povazuje za taku tragediu.Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    13:29 24.01.2017

    Niko: a kolik těch tankerů budou mít? Na globální pokrytí zeměkoule určitě ne. Navíc TU-22m3 nemají možnost tankování ze vzduchu (smluvně ošetřeno). Pokud vím, tak nejsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Niko: a kolik těch tankerů budou mít? Na globální pokrytí zeměkoule určitě ne. Navíc TU-22m3 nemají možnost tankování ze vzduchu (smluvně ošetřeno). Pokud vím, tak nejsou integrovány ani nejmodernější CH-101. TU-95 a TU-160 je prostě součástí jaderné triády Ruska. K tomu jako bonus možnost konvenčního útoku dalekého dosahu. Pokud se projeví jako pravdivé ty zkazky o doletu nových ruských střel s plochou dráhou letu - můžou z území Ruska provést úder s luxusem vlastního zázemí (stihací obrana, PVO). Takhle to chápu já.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    13:23 24.01.2017

    Popis změn verze M2 by byl přínosný....

    Popis změn verze M2 by byl přínosný....

  • niko
    13:16 24.01.2017

    raziel87: No v prvom rade si myslim, ze Rusko podobny typ lietadla nepotrebuje. Vlastne okrem USA taketo lietadla nikto iny ani neprevadzkuje. Pre Rusko mali vyznam vzhladom na ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: No v prvom rade si myslim, ze Rusko podobny typ lietadla nepotrebuje. Vlastne okrem USA taketo lietadla nikto iny ani neprevadzkuje. Pre Rusko mali vyznam vzhladom na kapacitne moznosti ich vzdusnych tankerov. No vizera to ale tak, ze Rusko do dvoch-troch rokov zavedie novy "strategicky tanker" na platforme IL-96 a teda bude de fakto vediet dotankovavat vlastne lietadla kdekolvek na svete. Naco teda potrebuju stale platformu z 50tych rokov - Tu 95 Bear a zo 70rokov Tu-160 ? Upne by im stacila modernizacia Tu 22. Zacinat seriovu vyrobu pre 50 lietadiel je totalna hlupost. A ked to uz chceli urobit, mali sa dohodnut s Cinou alebo Indiou.Skrýt celý příspěvek

  • Kubiš
    12:45 24.01.2017

    S Amerikou a Čínou se nemohou rovnat. Tak si jedou podle sebe. Vzhledem k situaci jedou hůř, než chtěli. Přesto líp, než ostatní čekali.

    Kéž by tak jela Evropa.....

    S Amerikou a Čínou se nemohou rovnat. Tak si jedou podle sebe. Vzhledem k situaci jedou hůř, než chtěli. Přesto líp, než ostatní čekali.

    Kéž by tak jela Evropa.....

  • stirling
    12:13 24.01.2017

    S tou výrobou motorů musí něco udělat, protože 22 motorů za rok nemůže stačit ani náhodou, musí stíhat vyrábět i nové motory pro provozované stroje. Takto to nevypadá opravdu moc ...Zobrazit celý příspěvek

    S tou výrobou motorů musí něco udělat, protože 22 motorů za rok nemůže stačit ani náhodou, musí stíhat vyrábět i nové motory pro provozované stroje. Takto to nevypadá opravdu moc reálně, to se za chvilku určitě zase změní.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    12:07 24.01.2017

    2 Niko
    tak jim navrhni efektivnější variantu, jak zresuscitovat ruské, dálkové, strategické letectvo ;) hm?.....tu tu tu tu tu tu......zvuk z ekg,..... zástava srdečního oběhu

    2 Niko
    tak jim navrhni efektivnější variantu, jak zresuscitovat ruské, dálkové, strategické letectvo ;) hm?.....tu tu tu tu tu tu......zvuk z ekg,..... zástava srdečního oběhu

  • niko
    11:40 24.01.2017

    Hmm. Taky cirkus kvoli 50 lietadlam. Toto nemoze byt ekonomicke ani nahodou.

    Hmm. Taky cirkus kvoli 50 lietadlam. Toto nemoze byt ekonomicke ani nahodou.

  • SeaWolf
    11:38 24.01.2017

    Jsem zvědav jak dlouho bude trvat postavení - zalétání - předání prvního letounu z novo výroby. Plány jsou vždy smělé.

    Jsem zvědav jak dlouho bude trvat postavení - zalétání - předání prvního letounu z novo výroby. Plány jsou vždy smělé.

  • stepan
    11:02 24.01.2017

    Todomatch je mistni troll, jeho prispevky jsou dost casto naprosto mimo misu.

    Todomatch je mistni troll, jeho prispevky jsou dost casto naprosto mimo misu.

  • KOLT
    10:31 24.01.2017

    Todomatch, vy kdybyste si nerýpnul, tak byste asi trpěl jak kuřák bez cigarety, ne? Jinak si to neumím vysvětlit.

    Todomatch, vy kdybyste si nerýpnul, tak byste asi trpěl jak kuřák bez cigarety, ne? Jinak si to neumím vysvětlit.

  • Todomatch
    10:16 24.01.2017

    Hezké srovnání, jak je teď pod sebou na hlavní stránce AN v přehledu článků foto Tu-160 a hned pod ním foto B-2. Kouzlo nechtěného!

    Hezké srovnání, jak je teď pod sebou na hlavní stránce AN v přehledu článků foto Tu-160 a hned pod ním foto B-2. Kouzlo nechtěného!

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 6