Rozhodnuto: F-35 získají modernizované proudové motory F135

Rozhodnuto: F-35 získají modernizované proudové motory F135
Test motoru F135 (2015) / USAF (Zvětšit)

Víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II nakonec nedostanou revoluční tříproudové „adaptivní“ motory AETP (Adaptive Engine Transition Program). Pentagon místo toho zvolil méně ambicióznější, ale výrazně levnější a bezpečnější postup – současné proudové motory F135 letounů F-35 modernizuje v rámci programu ECU (Engine Core Upgrade).

V roce 2029 americké letectvo, námořnictvo a námořní pěchota převezmou nejnovější modely F-35 označované jako „Block 4“. F-35 Block 4 získá celou řadu nových schopností, zejména nové systémy elektronického boje (EB). Právě ofenzivní i defenzivní dovednosti EB jsou považovány jako rozhodující pro úspěch na dnešním i budoucím bojišti.

Současně ale F-35 Block 4 k napájení všech svých nových systémů potřebuje mnohem více elektrické energie – tedy výkonnější proudový motor. Většího výkonu proudového motoru se dosahuje zejména zvýšením teploty ve spalovací komoře jádra motoru. Čím vyšší teplota, tím vyšší efektivita. Tím pádem ale rostou nároky na odvod tepla z motoru. V opačném případě hrozí poškození nebo rychlejší opotřebení motoru i konstrukce / komponentů letadla (zejména elektroniky).

Pentagon zvažoval dvě cesty zvýšení výkonu pohonné jednotky F-35. Nejambicióznější byl vývoj a zavedení nových tříproudových „adaptivních“ motorů AETP. Od roku 2016, za peníze amerického letectva, Pratt & Whitney vyvinula a testovala „adaptivní“ motor XA101 a General Electric (GE) XA100.

Avšak pouze GE plánovala XA100 nabídnout pro re-motorizaci F-35. Pratt & Whitney motor XA101 nabízí až pro víceúčelové stíhačky šesté generace – u amerického letectva to bude NGAD (Next Generation Air Dominance), u amerického námořnictva NGF (Next Generation Fighter F/A-XX).

Druhou možností bylo zdokonalení současného motoru F135 firmou Pratt & Whitney. F-35 s vylepšenými F135 získá o něco větší tah, o deset procent větší dolet a zejména výrazně účinnější chlazení (vyšší spolehlivost a životnost). Vylepšený F135, na rozdíl od motorů XA100 / XA101, lze bez problémů umístit do všech tří verzí F-35A/B/C.

Pentagon se nakonec rozhodl pro modernizaci F135. AETP nabízel revoluční výhody, avšak za velkou cenu a technické riziko. Re-motorizace F-35 pomocí AETP měla stát šest miliard dolarů (133 miliard Kč). To odpovídá ceně 70 nových F-35.

Naopak přestavba stávajících F135 má stát jen třetinu, lze je použít ve všech třech verzích F-35 a nebude problém ani s úpravou F135 zahraničních uživatelů F-35.

Ministr letectví Frank Kendall při prezentaci rozpočtu Pentagonu pro fiskální rok 2024 (od 1. října 2023) potvrdil zastavení financování programu AETP – místo toho Pentagon podpoří vývoj vylepšené verze F135 od firmy Pratt & Whitney a „adaptivní“ motory ponechá až pro stíhačky šesté generace.

„Program AETP jsme nebyli schopni financovat,“ řekl Kendall. „Potřebovali jsme něco, co bude cenově dostupné a bude podporovat všechny varianty [F-35].“

GE vyjádřila nelibost s rozhodnutím Pentagonu. Firma ale bude ve vývoji XA100 pokračovat. Ostatně Pentagon hodlá „adaptivní“ motory využít pro stíhačky šesté generace.

Navíc letectvo ještě na konci minulého roku poskytlo GE dalších 207 milionů dolarů na rozvoj XA100.

Na podzim minulého roku pak pět společností – GE, Pratt & Whitney, Boeing, Lockheed Martin a Northrom Grumman – dostalo 4,9 miliardy dolarů na vývoj motorů pro stíhačky šesté generace. Práce na těchto prototypových motorech NGAP (Next-Generation Adaptive Propulsion) – včetně kompletního vývoje a testování – skončí v roce 2032.

Naopak Pratt & Whitney ocenila rozhodnutí modernizovat motory F135. „Všechny varianty letounu F-35 rychle potřebují plně funkční Block 4 a díky tomuto financování můžeme dodávat modernizované motory od roku 2028,“ uvedla v prohlášení Jill Albertelli, prezidentka divize vojenských motorů Pratt & Whitney. „ECU F135 ušetří miliardy, což zajistí, že bude možné pořídit rekordní množství letounů F-35. Zajišťuje také finanční prostředky na vývoj pohonných jednotek pro letadla 6. generace.“

„Adaptivní“ motory pro F-35 ještě nejsou ale ze hry. Konečné slovo budou mít členové Kongresu – z nichž mnozí zastupují regiony s finančními a ekonomickými zájmy spojenými s různými programy veřejných zakázek. Podle GE téměř 50 členů Kongresu podpořilo program „adaptivních“ motorů pro F-35.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Budoucí motory pro stíhačky F-35 Lightning II

Stíhačka F-35 Lightning II je mimo jiné kritizována za nedostatečné letové výkony. Vše může v blízké ...

Budoucí motory pro stíhačky F-35: Výkonnější, úspornější a levnější

Americká firma Pratt & Whitney pracuje na pokročilejší verzi proudových motorů F135 pro letadla ...

Nové motory pro legendu: Bombardéry B-52 zůstanou v provozu do roku 2097

Americké ministerstvo obrany vybírá dodavatele nových motorů pro legendární letouny B-52 ...

PREMIUM Nové motory pro víceúčelové stíhačky F-35 Lightning II

Víceúčelová taktická nadzvuková stealth letadla F-35 Lightning II na konci tohoto desetiletí ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    15:32 17.03.2023

    "F-35 Block 4 k napájení všech svých nových systémů potřebuje mnohem více elektrické energie – tedy výkonnější proudový motor. Většího výkonu proudového motoru se dosahuje zejména ...Zobrazit celý příspěvek

    "F-35 Block 4 k napájení všech svých nových systémů potřebuje mnohem více elektrické energie – tedy výkonnější proudový motor. Většího výkonu proudového motoru se dosahuje zejména zvýšením teploty ve spalovací komoře jádra motoru."

    ...a kolik podle této teze ty nové elektronické systémy žerou el. energie? 5MW???
    Zkrátka mi to přijde jako konina (že důvodem pro vyšší výkon/tah motoru je vyšší spotřeba el. energie nových elektronických systémů). Hloupý přepočet výkonu motoru F135 je cca 22MW... spíš to vidím tak, že motor F135 má mimo jiné výhody (včetně velkého tahu) i výhodu výkonnějšího generátoru. Ale představa, že pro výkonnější generátor el. energie je třeba přidat na výkonu motoru mi přijde úsměvná. ALe rád se nechám přesvědčit o opaku...

    Viz:
    The F-35 currently has 3 generators onboard, each generating up to 80kW for a total of 240kW of power (presumably sustained). However, normally only 1 or 2 of those generators are available for use, as while 2 are connected to the main engine, 1 of them is connected to the Integrated Power Pack (IPP), which only burns fuel / generates electricity during start-up. When flying, the IPP can be run, but it’s only meant to be ran to provide emergency power. Normally the IPP instead receives bleed air from the engine and runs that through a cooling turbine to provide cool and pressurised air to the cockpit and pilot.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      17:45 17.03.2023

      Hm, takže IPP je obdoba klasické APU? A při startu běží proč, možná aby maximálně odlehčila motoru? Ano, 80kW (evt. 2x) opravdu nevypadá tak moc ale v případě potíží se může každá ...Zobrazit celý příspěvek

      Hm, takže IPP je obdoba klasické APU? A při startu běží proč, možná aby maximálně odlehčila motoru? Ano, 80kW (evt. 2x) opravdu nevypadá tak moc ale v případě potíží se může každá troška hodit?
      No a do budoucna, oni přece počítají s palubními lasery... to by ty generátory chtělo zvýšit několikanásobně... ano, asi to i tak nebude nutnou podmínkou pro silnější motor ale aspoň vzdáleně to souvisí...Skrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        12:57 19.03.2023

        Ale já si myslím (a třeba se mýlím), že IPP nedoplňuje nedostatečný výkon motoru, ale nedostatečný výkon generátorů el. energie. KDyž to zplacatím - pokud budu mít na bicáklu ...Zobrazit celý příspěvek

        Ale já si myslím (a třeba se mýlím), že IPP nedoplňuje nedostatečný výkon motoru, ale nedostatečný výkon generátorů el. energie. KDyž to zplacatím - pokud budu mít na bicáklu dynamo z kola Ukrajina a budu tím chtít honit 100W barevnou hudbu, tak to nevyřeším tak, že budu víc šlapat, ale že přidám další generátor el. energie...Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:03 15.03.2023

    Jestli klapne rok 28, tak je velká šance, že naše f35ky budou už block 4 i s novým/vylepšeným motorem. Úplně nová generace motoru by dávala smysl jen v okamžik, kdy by to přineslo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jestli klapne rok 28, tak je velká šance, že naše f35ky budou už block 4 i s novým/vylepšeným motorem.
    Úplně nová generace motoru by dávala smysl jen v okamžik, kdy by to přineslo velký skok v provozních nákladech, ale vzhledem k tomu když vidíme, že třeba f16ky se stále vyrábějí tak na novou generaci motorů může dojít také, ale až třeba za dalších 10-15 let.Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      13:58 15.03.2023

      Vsak na to evidentně naše MO čeká, ale ona je celá fronta zájemců co čeká až na blok4. Proto to pak vychází blbě. Spise je to sazka na menší pokrok, než riskovat a čekat na ...Zobrazit celý příspěvek

      Vsak na to evidentně naše MO čeká, ale ona je celá fronta zájemců co čeká až na blok4. Proto to pak vychází blbě.

      Spise je to sazka na menší pokrok, než riskovat a čekat na pokročilou technologií. I tak bude mít linka co dělat pro výrobu na 6.gen.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:33 14.03.2023

    133mld Kč vypadá jako obrovské číslo, ale už v roce 2022 měli USA 540ks F35. Kolik jich budou mít v roce 2028 kdy začne remotorizace?

    113mld/540ks = méně než 200mil Kč/ks.

    133mld Kč vypadá jako obrovské číslo, ale už v roce 2022 měli USA 540ks F35. Kolik jich budou mít v roce 2028 kdy začne remotorizace?

    113mld/540ks = méně než 200mil Kč/ks.

    • SYN_
      21:02 14.03.2023

      Anebo jinak - je to zdražení všech existujících F-35 zhruba o 10% navíc... to vůbec není málo. A to je jen předběžný odhad, kdoví o kolik by se to ve skutečnosti přešvihlo...

      Anebo jinak - je to zdražení všech existujících F-35 zhruba o 10% navíc... to vůbec není málo. A to je jen předběžný odhad, kdoví o kolik by se to ve skutečnosti přešvihlo...

      • Jirosi
        21:16 14.03.2023

        Tak je to spíše cena nového motoru, který stejen nevydrží věčné. Přitom ty co vytahnou určitě nesesrotuji, ale použiji jako náhradní díly. Nebo žijete v představě, že cca ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak je to spíše cena nového motoru, který stejen nevydrží věčné. Přitom ty co vytahnou určitě nesesrotuji, ale použiji jako náhradní díly. Nebo žijete v představě, že cca 540+jednotek vymění za týden?Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          22:11 14.03.2023

          Máte dojem že toto už do odhadu rozpočtu nezapočítali? Ale vlastně ne, asi jsou blbí, měl by jim to někdo vysvětlit.

          Máte dojem že toto už do odhadu rozpočtu nezapočítali? Ale vlastně ne, asi jsou blbí, měl by jim to někdo vysvětlit.

          • Jirosi
            08:46 15.03.2023

            Jaké slova volite je vaše volba.
            Nejedná se o citaci, tudíž si to číslo vybral novinář. Ten vždy vybírá číslo co bude článek prodávat.

            Jaké slova volite je vaše volba.
            Nejedná se o citaci, tudíž si to číslo vybral novinář. Ten vždy vybírá číslo co bude článek prodávat.

Načítám diskuzi...