ROZHOVOR: Povolání kontraktor

Vítězslav Skála, AČR - Afghánistán / ARMED

Vítězslav Skála sloužil 16 let v AČR, z toho 12 let na Oddělení ochrany osob Vojenské policie. Je úspěšným absolventem prestižního kurzu ochrany osob Britské armády u Royal Military Police, SpecOps Regiment - Close Protection Unit v britském Longmoor. V současnosti pracuje jako konzultant v oblasti personální bezpečnosti. Zajišťuje ochranu osob v ČR i v zahraničí. Víťa taktéž působí jako instruktor v Raid and Defense Academy CZ.

Jak jsi se dostal k práci kontraktora?
První seriózní nabídku jsem ještě s jedním mým kamarádem dostal už v roce 2004, když jsme v Iráku jako příslušníci vojenského CPU (Close Protection Unit) zajišťovali ochranu osob. Při té práci jsme se setkali s mnoha kontraktory. Jejich práce se nám líbila a snažili jsme se zjistit, jak se mezi tyto lidi dostat. Ale sen o rychlém a snadném vstupu do světa kontraktorů se rychle rozplynul. Tento trh sice tehdy poskytoval o mnoho více příležitostí, než je tomu dnes, ale dostat se tam bez doporučení bylo nemožné. V té době jsme zabezpečovali ochranu jednomu vysoce postavenému britskému vojenskému poradci ze CPA (Coalition Provisional Authority). Na jednom z jednání CPA jsme se seznámili z kontraktory ze CRG (Control Risk Group). Když jsme se jich ptali na možnost získat u nich místo, na rovinu říkali, že je to nereálné. Tomu rozhovoru byl přítomen i zmíněný britský poradce, který si k našemu velkému překvapení promluvil s PM CRG (Project Managerem CRG) a osobně se za nás zaručil. Po našem vstupním pohovoru s PM CRG jsme dostali konkrétní pracovní nabídku. Nemohli jsme uvěřit tomu, jak hladce vše vycházelo. Několik dní na to jsme se vrátili do ČR a měli jsme poslat emailem další dokumenty. A zde příběh bohužel končí, protože jsem tehdy ztratil papír s emailem na PM.

Nicméně jsme to nevzdali a i nadále vyhledávali na internetu pracovní příležitosti, psali emaily, zasílali životopisy a motivační dopisy, registrovali se v různých rekrutačních společnostech. Ale bez výsledků.

Mezitím jsme s kamarádem byli nasazení v několika dalších armádních misích. Na té poslední (ISAF Afganistán 2010) jsem se seznámil s jedním francouzským kontraktorem. Dělal pro francouzskou společnost. Jejich práce nebyla klasická ochrana osob, přesto mě to oslovilo. Poslal jsem jim žádost, ale odpověděli, že mají plný stav. Později se se mi ten kontraktor ozval, že mají volné místo a že mám šanci. Začal jsem si tenkrát vybavovat všechny potřebné dokumenty a připravoval žádost o propuštění do civilu. Jenže do toho z ničeho nic přišla nabídka na vyslání na jeden velmi prestižní kurz v zahraničí. Bylo to natolik lákavé, že jsem si odchod do civilu rozmyslel.

Po návratu z kurzu jsem zůstal na jednotce až do roku 2012, kdy se mi ozval stejný kamarád s kontaktem na práci PSD (Private Security Detail) a s dotazem, jestli mám pořád zájem. Bez velkých nadějí jsem mu přeposlal svůj životopis. O několik týdnů později se mi ozvala jedna britská PSC (Private Security Company), že by měli zájem a že mám vyplnit různé jejich dotazníky apod. Po několika týdnech se ozvali opět, že mě berou a jakmile se prý uvolní místo, tak se ozvou. Koncem roku mi napsali, že od ledna bude volné místo v Basře na jihu Iráku. Ukončil jsem kontrakt s Armádou a konečně odjel pracovat jako kontraktor.

BIAP (Baghdad International Airport - Mezinárodní Letiště v Bagdádu) kontrolní stanoviště při vjezdu na letiště. / ARMED

Jak probíhá náborový proces?
Je několik způsobů, jak se můžeš dostat k práci PSD. První možnost je zaregistrovat se v databázi některé z PSC, které operují v HRA (High Risk Area – Vysoce Riziková Oblast), případně u rekrutační společnosti (např. HR Power), která nabírá kontraktory pro PSC. Po odeslání registračního formuláře ti většinou přijde automatická odpověď, že žádost bude zvážená. Pokud je zaujmeš, umístí tě na waiting list nebo na standby list. Potom jen čekáš a doufáš, že se uvolní místo a někdo se ti ozve s předběžným návrhem kontraktu (Letter of Offer). V něm se dozvíš pozici, termín nástupu, plat, popis pracovních povinnosti atd. Máš několik dnů, někdy i hodin udělat zásadní rozhodnutí. Pokud souhlasíš, následuje administrativní kolotoč. Vše, co jsi uvedl v životopise, musí být nějak potvrzeno. Musíš absolvovat zdravotní prohlídky, očkování nebo psychotesty a vše si nechat přeložit do angličtiny. Projdeš-li tímto kolem, následuje telefonický nebo skype pohovor. Nakonec ti pošlou pracovní smlouvu a letenky. Proces výběru u jednotlivých společnosti se může lišit, ale zhruba takhle to probíhá. Druhá možnost je, že sám aktivně vyhledáváš aktivní PSC, které inzeruji volná místa a posíláš tam svůj životopis a motivační dopis. Zbytek procesu je opět stejný. Čekáš a doufáš...

Jaké byly tvoje první dojmy po příletu do Iráku?
První dojmy jsem měl už na Ruzyňském letišti v Praze. PSC mi zapomněla poslat nějaké dokumenty (potvrzení o vydání víza), bez kterých mě nemohli nechat odletět. Respektive mohli, ale jen do Turecka. Po několika telefonátech s pracovníkem PSC mi emailem poslali, co bylo třeba a do letadla jsem nastoupil doslova na poslední chvíli. Po příletu jsem asi hodinu a půl čekal na vstupní vízum. Na rentgenu mi na letišti zabavili GPS, že to je zakázané. Byl to samozřejmě nesmysl, ale hádat se s nimi jsem neměl náladu. Následně jsem se nemohl dovolat člověku, který mě měl vyzvednout. Nakonec se mi představil jeden LN (Local National – označení pro místní obyvatele), že mě má dopravit do kempu. Raději jsem si to ho nechal ověřit u OPSCORDa (Operations Coordinator – člověk, který má na starosti koordinaci výjezdů PSD týmů). Když mi OPSCOR potvrdil, že je to jejich člověk, nasednul jsem do rezavého pickupu a nechal se odvézt do kempu, který byl asi hodinu cesty z letiště.

Ubytovací kontejner - Irák / ARMED 

Po příjezdu do kempu jsem byl ubytován ve stavební buňce o velikosti kolem 20m2. Byli jsme tam 3 kontraktoři. Uvnitř byla plíseň, špína a smrad po cigaretách. Jedna lednička, tři palandy, jedna nefunkční plazma na stěně a klimatizace (naštěstí funkční). Na konci druhého nebo třetího dne mého pobytu nám všem (na projektu bylo asi 8 kontraktorů) bylo oznámeno, že firmě nebyla prodloužena pracovní licence a to znamenalo ztrátu kontraktu. Jinými slovy neměli pro nás už žádnou práci. Ostatní kontraktoři tuhle informaci věděli už dávno, proto si připravili záložní plán a během půl dne skoro všichni přestoupili do jiných firem. Pro mě to byl ale šok. Reálně hrozilo, že po třech dnech odletím zpátky do ČR. Tenkrát mi hodně pomohl jeden Ukrajinec, který mi vybavil přestup na jiný kontrakt. Tam jsem potkal i několik šikovných Čechoslováků, kteří když se dozvěděli, že mám přestoupit k nim na kontrakt, tak můj transfer podpořili. Přestože mě vůbec neznali.

Co následovalo potom?
Nakonec jsem dal přednost jiným životním a profesním prioritám a po několika měsících se vrátil do ČR. Založil jsem si společnost poskytující bezpečnostní služby. Časem se mi ozval další kamarád s tipem na práci v Iráku. Spíš ze zvědavosti, než že to myslel nějak vážně, jsem poslal žádost a za několik dnů se mi ozvali zpět s pracovní nabídkou. Takže jsem koncem roku 2014 opět vycestoval do Iráku jako Security Consultant. Shodou náhod opět na stejný kontrakt, ale s jinou PSC.

Co je tedy přesně náplní tvé práce jako Security Consultant?
Security Consultant je jen uhlazenější alternativa PSD. Jsem na GOC (Gaz & Oil Company) projektu tzn., že klient, pro kterého zajišťujeme ochranu, je společnost, která se zabývá těžbou ropy a plynu. Naší hlavní prací je výkon klasické fyzické ochrany osob a ozbrojený doprovod. S tím je spojené vyhodnocení hrozeb a rizik, zajištění evakuačních procedur a jsme samozřejmě i součástí obranných opatření v případě napadení kempu. Takže jednou vezeme klienty na ropné vrty nebo na centrální fabriku nebo na inspekci výstavby ropovodu a plynovodu, jindy zase zajišťujeme ochranu při různých oficiálních návštěvách.

Rekognoskace - Irák, Bagdád / ARMED 

Kromě pozice Security Consultant jsem byl také členem bezpečnostního týmu, který byl pověřen provedením bezpečnostního auditu u nově převzatého kontraktu od jiné PSC. To pro mě znamenalo velký profesní přínos. Několik týdnů jsem strávil v Bagdádu, kde jsme aktualizovali nové vyhodnocené bezpečnostní hrozby a rizika spojena s naším novým klientem a prostředím. Znovu jsme museli analyzovat stav technicko-mechanické ochrany objektu. Řešili jsme spojení, GPS (tracking & monitoring) systém, rekognoskovali jsme trasy a zájmové lokality nebo řešili evakuační postupy. Na základě zjištěných poznatků jsme potom navrhovali bezpečnostní opatření, dělali vlastní red teaming, vše zpracovali do SOP (Standard Operations Procedures) a nakonec vše předali určenému ochrannému týmu.

Jak taková ochrana a ozbrojený doprovod probíhá a jak se na něj připravujete?
Každý večer dostáváme OPORD (Operations Order – Operační Úkol) na další den. Podle lokace a charakteru úkolu si připravíme potřebný materiál a nastudujeme SITREP (Situation Report – zpráva, která zahrnuje aktuální bezpečnostní situaci) dané lokality. Druhý den ráno zhruba hodinu před odjezdem řidiči (používáme LN) pod naším dohledem zkontrolují stav vozidel (First Parade), komunikační prostředky a další nezbytný materiál. TL (Team Leader – Velitel Týmu) nám upřesní detaily OPORDu, případné organizační změny, určí pozici vozidel a role jednotlivých PSD. Ranní zadání začínají různě. Někdy je to v 0500 někdy v 0800. Před samotným výjezdem poučíme chráněné osoby o plánu cesty a zopakujeme bezpečnostní procedury, které je třeba dodržovat. V průběhu převozu komunikujme s tzv. Watchkeeperem (něco jako operační dozorčí) na základně, který sleduje všechny přesuny. Po příjezdu na místo určení zajistíme perimetr a zůstáváme co možná nejblíž k našim chráněným osobám. Po návratu na základnu vozidla dotankujeme a připravíme na další den (Last Parade).

Příprava na ozbrojený doprovod - Irák / ARMED

Jaká používáte vozidla a zbraně?
Co se týká vozidel, používáme Toyoty LC a autobusy Ford F-550 Super Duty. Vše s balistickou ochranou B6 nebo B7. K dispozici máme různé typy pušek AK, M4 a Glocky. Zbraně jsou bez optiky a kolimátorů. Ta je u PSC bez diplomatického krytí zakázaná. Ale třeba množství zásobníků na osobu už omezeno není, tak jak tomu bývalo kdysi.

Toyota LC v provedení s balistickou ochranou B7. / ARMED 

Máte nějaká omezení ohledně užívání zbraně?
Naše společnost je členem ICoC (The International Code of Conduct for Private Security Service Providers - Mezinárodní etický kodex pro soukromé poskytovatele bezpečnostních služeb) a co se týká použití zbraně, tak se řídíme zásadami RUF (Rules on the use of force – Pravidla použití síly), které tento kodex stanovuje. Každý z kontraktorů dostává od MOI (Ministry of the Interior – Ministerstvo vnitra) průkaz, který ho opravňuje na území Iráku nosit zbraň. Ztráta tohoto průkazu se rovná okamžitému vypovězení kontraktu a vyhazovu. IP často tyto průkazy kontroluje a pokud ji u sebe náhodou nemáš a jsi se zbraní, zadrží tě a jdeš do vězení. Například v některých státních institucích je pro PSD zákaz vstupu se zbraní. Ochránci, kteří chráněnou osobu do takového prostoru doprovází, musí adekvátně přizpůsobit taktiku při případné krizové situaci. Co se týká použití zbraně v sebeobraně. Tak upřímně řečeno, kdybys tady někoho zastřelil, tak se z vězení nevyhrabeš i kdybys byl stokrát v právu a použil zbraň v nutné obraně. V takovém případě musíš pryč ze země (případně domluvit vyplacení finančního odškodnění rodině mrtvého). Jinak zde shniješ.

  7. Ropné vrty - Irák / ARMED 

Jste jako PSD nějak označení? Nosíte nějakou uniformu?
Každá PMS má vlastní firemní dress code. Většinou jsou to kapsáče, polo-trika, košile nebo bundy s logem společnosti a kšiltovka. U nás je povinné nošení polo-trika. Kalhoty, bundy a boty máme vlastní. Dodržuje se i umírněnost při výběru barvy. Vozidla se značí velkými samolepkami, na kterých je RZ vozidla a další identifikační znaky PSC. Tyto samolepky se lepí za všech stran.

Fasujete nějakou speciální výstroj a vybavení?
Nic speciálního nefasujeme. Základní balíček, kromě výše popsané uniformy, obnáší nosič plátů, vysílačku s příslušenstvím, mobilní nebo satelitní telefon a někdo GPS. A to je vše. Co se týká nosiče plátů, tak ty nafasované až na výjimky nikdo nepoužívá. Jen vezmeme balistické pláty a zasuneme je do vlastních nosičů. Mě se v Afganistánu osvědčil Ricas od Warrior Assault Systems. Ale pro tuhle práci jsem šáhnul pro DCS. Především kvůli kompaktnosti a 3D síťovině na vnitřní straně, která pomáhá termoregulaci organizmu a snižuje riziko vzniku hypertermie. Už jsem zde zažil jeden smrťák PSD, kdy přehřátí organismu byla pravděpodobně jednou z příčin. Další věci jako jsou střelecké brýle, monokulár, GPS, držáky na mobily do auta, popruh na zbraň, IFAK (Individual First Aid Kit – balíček první pomoci) nebo taktické rukavice si musíme pořídit sami.

Základní vyzbroj a výstroj - nosič balistických plátů, grab bag, puška M4. / ARMED 

Cvičíte třeba i nějakou taktiku? A jak to máte se střeleckým výcvikem?
Co se týká ostrých střeleb, tak ty máme jednou za rok. A pokud jsi třeba v daném termínu na dovolené, tak se na střelby nedostaneš. Jsou zde i tací, kteří nevystřelili již několik let. Když jsem v ČR, tak chodím pravidelně střílet. Je třeba se udržovat v kondici. Co se týká taktického výcviku, tak ten je ještě slabší. Kvůli časové vytíženosti není šance cokoliv oficiálně organizovat. Povinné výcviky se řeší jen administrativní cestou. V kolonce splnil se udělá fajfka...a je to.

I tak je tady několik kluků, kteří si občas jdou lehce zadrilovat CQB (Close Quarter Battle – boj v zastavené oblasti) nebo CP (Close Protection – osobní ochrana). Někdy trénujeme na Laser Ammo. Je to parádní věc na suchý nácvik střelby. Poprvé jsem o tom slyšel od jednoho kontraktora, který pracuje

v Afganistánu a moc se mi to líbilo. Nakonec jsem si to v Armedu také pořídil a docela se mi to zde osvědčilo.

Foto: Suchý trénink s  LaserAmmo. / ARMED 

Co děláte ve volném čase?
Moc volného času není. Když už je, tak je po skončení všech úkolů. Což je nejčastěji po 19 hodině. Když je chuť, tak jak jsem říkal, někdo si jde zadrilovat nebo si zacvičit do posilovny nebo si zaběhat kolem kempu nebo si zahrát stolní tenis. Někdo si jde zabouchat na pytel. Někdo padne rovnou do postele. Někteří jen tak sedí venku, zevlují, kouří doutníky a koukají do mobilu. V každém případě je strašně důležité najít si nějaký účinný způsob, jak se odreagovat a restartovat se na další den. Tahle práce je někdy extrémně psychicky náročná. Odpočinek a regenerace je velice důležitá.

Jak dlouhé jsou vaše rotace a na jak dlouhou jezdíte domů?
Každá společnost to má jinak. Většinou se délka rotace a dovolené udává v týdnech. První číslo znamená počet pracovních týdnů a druhé dovolenou. Takže to může být například 9/3 nebo 12/4, případně 25/4. My máme 9/4. V případě potřeby si lze zažádat o tzv. concession leave. Je to speciální volno, které se dává v případě výjimečných události v rodině (smrt, nemoc, svatba, narození dítěte atd.).

Jaké máte ubytování a jak se stravujete?

V kempu máme k dispozici dvě možnosti. Železobetonové domky nebo obydlené kontejnery. Pokoje jsou po dvou (TL mají samostatný pokoj). V každé rotaci bydlíme v jiném pokoji s jiným spolubydlícím. Je zde i firms, která zajišťuje úklid, praní, výměnu povlečení atd. Stravování je na dobré úrovni (i když jsou i zde věčně nespokojení jedinci, kterým se nikdo nezavděčí). Vaří místní nebo Pákistánci. Někdy (pokud máme celodenní výjezd) se stravujeme mimo základnu. Firma nám v takových případech vyplácí extra peníze na nákup jídla, a pokud jedeme někam, kde není možnost si jídlo koupit, tak fasujeme balíček celodenní stravy, který obsahuje bagety, dvě vajíčka, sladkou tyčinku zákusek a pepsi. Někteří z nás si těchto dobrot dobrovolně zřeknou a vozí si s sebou vlastní zásoby MRE (meal ready to eat) balíčků. Nedávno jsem ještě s několika kluky začal testovat vojenskou variantu MRE od Adventure Menu. A zatím jsme maximálně spokojeni.

Ubytovací kontejner pro jednu osobu - Irák. / ARMED 

Ne vždy je čas a prostor k normálnímu obědu. / ARMED 

S jakými národnostmi se nejčastěji setkáváš a s kým se ti nejlépe spolupracuje? Jaké jsou mezi vámi vztahy?
Nejvíce mezi PSD jsou zastoupení Britové a Američané. Je to dáno tím, že většina PSC zaměstnává management z anglofonních zemí. Na našem projektu je nejvíce Britů. Další nejpočetnější skupinu tvoří Ukrajinci a Srbové. Po jednom zástupci máme z Estonska, Litvy, Polská a Itálie. Nejlépe se mi pracuje s kluky z pobaltských států. Jsou to bývalí chlapi z SF (Special Forces – Speciální Síly) a mají v nátuře makat a neremcat. Příjemně mě překvapilo pracovní nasazení a odborné znalosti několika Ukrajinců a Srbů. Co se týče mezilidských vztahů, tak je to asi stejné, jako kdekoliv jinde. Ani u nás není o blbce a aroganty nouze.

Jak se spolupracuje s místními lidmi? Říkal jsi, že jsou u vás zaměstnáni jako řidiči?
V první řadě je třeba říct, že zaměstnávání LN v PSC vychází z nařízení Irácké vlády. Dalším aspektem je ekonomická stránka, která je zase zajímavá pro PSC. Místní obyvatelstvo v řadách PSD má své výhody i nevýhody. Největší výhodu spatřuji v přenesení odpovědnosti například při dopravní nehodě. Další nespornou výhodou je znalost jazyka a místních poměrů. To se nejvíce hodí při komunikaci s IPS (Iraqi Police Service - Irácká policie), IA (Iraqi Army – Irácká armáda) nebo jinými příslušníky silových rezortů. A zde výčet veškerých výhod končí. Pak už začíná nekonečný seznam nevýhod, kde za nejzávažnější nevýhodu považuji nekompatibilitu mezi naši a jejich pracovní a řidičskou mentalitou, velice vlažný přístup při dodržování základních bezpečnostních principů. Dalším významným hendikepem je nedostatečná znalost anglického jazyka. Takže komunikace a spolupráce je někdy velice obtížná. Výsledkem takové spolupráce je, že na konci dne jsi psychicky totálně vyčerpaný. Ale abych nekřivdil všem. Potkaljsem i několik velice schopných LN, se kterými se dá velice dobře pracovat. Například v Bagdádu jsem spolupracoval s LN, kteří obstojně mluvili anglicky, měli vojenský nebo policejní výcvik, byli výborní řidiči a vyznali se v PSD práci a taktice.

Irácká Policie - Bagdád / ARMED 

Jaké bezpečnostní hrozby vám jako PSD nejvíce hrozí?
Z hlediska míry pravděpodobnosti je to dopravní nehoda. Riziko je s ohledem na místní řidičskou mentalitu a technický stav vozovek poměrně vysoké. Následky i malé dopravní nehody mohou být samozřejmě fatální. Je znám případ, kdy PSD měli dopravní nehodu, kterou nezavinili, ale při které došlo k lehkému zranění dítěte. PSD chtěli dítě ošetřit a vystoupili z auta. Kolem se začal shlukovat dav místních a začal obviňovat kontraktory. Agrese vůči PSD začala eskalovat a z ničeho nic se relativně banální situace přeměnila v téměř boj o život. Kluci měli co dělat, aby z místa vypadli živí a zdraví.

Rizikem jsou i různé formy sebevražedných atentátníků nebo útoků. Přestože naše společnost ani klientela nejsou vyhodnoceny jako HVT (High Value Target – vysokohodnotný cíl), považujeme toto nebezpečí jako vysoce rizikové a to zejména proto, že často působíme v oblastech s výskytem zmíněné hrozby.

Mezi další bezpečnostní hrozby řadíme únosy. Ty mohou být organizovány jak ISIS, tak i místním kriminálním podsvětím. Nepodceňujeme ani demonstrace a různá shromáždění konaná v blízkostí našeho operačního působení. Efektivně analyzovat bezpečnostní hrozby a rizika bychom nedokázali bez kvalitního Intelu. A v tomto směru je naše společnost oprávněně považována za jednu ze špiček v oboru.

V případě zájmu a velkého množství otázek v diskuzi přineseme další rozhovor.

Otázky kladl: Pavel Zendulka, jednatel Armed.cz

Odpovídal: Víťa Skála, kontraktor a hlavní instruktor RD Academy

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NÁZOR: Prekrásny nový svet 2.0

Prelom starého a nového roka je tradičným obdobím bilancovania a prognóz. Rok 2016 priniesol viacero ...

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil (601. skss) jsou její příslušníci. Avšak podmínkou ...

Turecko nepatří do NATO?

V posledních měsících jsou vztahy mezi Tureckem a Aliancí, resp. mezi Tureckem a západními zeměmi, ...

KOMENTÁŘ: Drogové kartely vs. zeď Donalda Trumpa

Před několika dny, 19. ledna, byl z Mexika do USA vydán Joaquín Guzmán, hlava drogového kartelu ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Blake
    16:14 10.02.2017

    Maximus, k regulacii zbrani som sa nevyjadril, kedze v tejto teme nemam ujasneny koherentny nazor, ale vseobecne som skor za cesky/slovensky pristup k regulacii zbrani, nez britsky, ale rozhodne nie som za americku volnost ohladom zbrani. Pravdupovediac, bol by som rad, keby aj ziadatel o vodicsky preukaz musel prejst psychotestom, aj ked efektivita psychotestov je ale uz ina debata, do toho teraz prosim nerypme.

    Co sa tyka Britanie, tak si nie som isty, ci je pravda, ze im to sposobilo narast zavaznych zlocinov. Co som o tom cital, tak maju vysoky pocet tzv. violent crime, pod cim ale definuju velmi siroke spektrum zlocinov vratane takych typu "nosenie objektu s ostrou cepelou" Iba asi polovica violent crimes ma akekolvek zranenie ako nasledok.

    V tom prvom linku sa hovori aj o vseobecnom pocte zabiti, tento pocet dlhodobo klesal, ci je to vinou zakazu kratkych zbrani je tazko povedat, na to by boli potrebne blizsie data.

    Ale ako som spomenul, netvrdim, ze obmedzenie britskeho typu je dobrym riesenim pre nas, rozne krajiny potrebuju rozne zakony a rozhodne neexistuje jeden format, ktory by sa dal aplikovat globalne.

    A ci je Britania totalitny rezim? So skutocnymi totalitnymi rezimami by som sa ho neodvazil porovnavat, skor by som to povazoval za prisnu demokraciu, lenze tie kopy obmedzeni a restrikcii vacsine Britov vyhovuju, ale to hovorim len z vlastnej skusenosti s pobytom v tejto krajine, relevantnymi cislami to podlozit neviem.

  • Maximus
    13:34 10.02.2017

    Zapomněl jsem zdůraznit, že expanzní zbraně (na cvičné náboje) byly a nyní jsou flobertky konvertované z kulometů, útočných pušek, etc. pomocí vložných hlavní nabodovaných jemnými sváry do původní hlavně volně prodejné od 18 let.

    Nicméně vojenských zbraní z dob války v Jugoslávii a kolapsu Albánie je v Evropě tolik, že Slovensko přesto není nejvýznamnějším zdrojem zbraní pro terorismus v Evropě.

  • Maximus
    13:24 10.02.2017

    To pificek: Díval jsi se vůbec na ty grafy v prvním odkazu? Nikoliv zbraně, ale právě zakazovači mají na svědomí ty mrtvé, zmrzačené, přepadené a znásilněné.

    Někdo dokáže kvůli ideálům a svým vizím "o lepším světě" napáchat víc zla a utrpení než ty opravdové lidské zrůdy. Je to většinou problém lidí, kteří odmítají vidět svět takový jaký je ve skutečnosti a žijí především ve svých snech a představách.

    Myslíš si, že ty restrikce EK jsou činěny jako prevence terorismu? To ani omylem a sami to přiznávají. Řada států včetně ČR volala po sjednocení a zpřísnění legislativy ohledně znehodnocování a úprav zbraní už téměř 10 let, protože to je skutečný bezpečnostní problém. Na Slovensku se upravovali zbraně vč. útočných pušek na střelbu cvičnými náboji zbraně takovým způsobem, že pro průměrně technicky zdatného člověka nebyl problém je znovu uschopnit ke střelbě ostrými. Tyto zbraně se vyvážely ve velkém do celé Evropy, byl s nimi spáchán i masakr v Charlie Hebdo. Co na to tenkrát EK - samozřejmě že nic. Na Slovensku legislativu držení tzv. expanzních zbraní časem zpřísnili, ale výrobci zase našli skulinu v zákonech a i vojenské zbraně konvertují na flobertky, které jde předělat na plnohodnotné zbraně ještě jednodušeji než ty na slepé náboje. Co na to EK - její členové se vědomě pokusili legislativu řešící toto znehodnocování a konverze na celoevropské úrovni vypustit z nově připravovaného zákona. Toto už není důkaz šlendriánu či tuposti, ale záměr!!!

    Jestli někdo zůstává klidný či se ještě dokonce zastává regulace našich legálně držených zbraní tak je zralý na psychotesty u Džamily Stehlíkové.

  • Maximus
    13:00 10.02.2017

    To Blake: Tyto diskuse o regulacích bezproblémových držitelů zbraní v historii především vyvolávaly totalitní režimy a jejich přisluhovači - je zcela jedno, jestli to bylo za Lenina, Hitlera, Mao Ce-tunga, Pol-Pota či naposledy EK. It's okay?

  • pificek
    12:59 10.02.2017

    ad maximus
    píšete o tom jak si dávat pozor atd A hle jsem nadutý ňouma. Budiž.

    Z Kozluse si dělám legraci. Nádherně vystartoval.

    Nárůst kriminality se restrikcemi zbraní nesouvisí. Legálně držené toho zas tolik nevyřeší. Přehnaně řečeno: Společnost, kde každý nosí kvér na "svojí obranu" není podle mě bezpečná. Protože tam každý, kdo jí nemá, je dítě/důchodce nebo pošuk, který na ni nemá nárok. Amerika má zbraně rozšířené od občanské války. Švýcarsko zase proto, že jich bylo málo a v hornatém terénu jsou problémy s logistikou (navíc to jsou primárně armádní zbraně proti vnějšímu nepříteli, ne na osobní mírovou obranu).
    V Anglii neměli donedávna zbraně ani policajti. Když se něco dělo volali "zásahovku" a ty byly zase vybavený a zvyklí je používat. Ne jako bobík co si za kariéru v životě naostro nejspíš ani nevystřelil. Dneska je to jinak....
    Obecně myšlenka, že restrikce zavdávají vzniku kriminalitě plně souhlasím (drogy, alkohol, zbraně ? auta ?). Nelze to mít úplně liberální, nelze to mít úplně zakázané, Je na diskuzi, kde je ta míra.
    Vycházím z filozofie, že respektovat právo pod hrozbou zbraně je na úrovni já mám větší klacek. Na rozdíl od přístupu, že respektovat právo je správně. Dneska je to směskou obou.

  • Maximus
    12:18 10.02.2017

    To Blake: Na konci minulého roku se vrátil po několika letech můj dobrý přítel z GB, kde pracoval jako lékař. Svoboda slova je tam už úplně jinde než u nás - spousta diskutérů z našich médiích by tam měla velký problém se zákonem. Angličan si musí dávat velký pozor, co kde a jak před kým řekne. Dost se to podobá tomu, co jsme tu měli před rokem 1989 a to osobně už považuji za aspekt nástupu totality.

    Co se týká zbraňových restrikcí ve Velké Británii, tak je to typický příklad toho, že omezení zbraní na obranu občanů naopak vyvolalo rapidní nárůst závažné kriminální činnosti. Je potřeba si uvědomit, že legálními zbraněmi se páchá jen minimum kriminality, zatímco kriminálník si žádný zbrojní průkaz nedělá a zbraň si pořídí na černém trhu, který vždy bují v prostředí nepřiměřené zbraňové restrikce, zcela analogicky s dobou americké prohibice.

    https://www.bombarda.cz/zakaz-...

    http://gunlex.cz/48-zbrane-a-l...

    http://dfens-cz.com/myty-a-fak...

  • Blake
    11:53 10.02.2017

    maximus, Spojene kralovstvo je totalitny rezim, ze?

  • Maximus
    11:50 10.02.2017

    To Pificek: Podle prezentace některých tvých názorů, arogance a hlouposti by jsi neměl raději osobně ani rozhodovat o tom, co budou mít děti na oběd ve školní jídelně.

    Chodím na AN už dlouho, ale takového nadutého ňoumu tu už dlouho vidět nebylo.

    O zbraních, zákonech, mýtech a faktech kolem nich máš jen nějaké dojmy a už se pasuješ do role arbitra, který by chtěl rozhodovat o tom, co může mít doma slušný bezúhonný občan.

    Tyto diskuse o regulacích bezproblémových držitelů zbraní v historii vždy vyvolávaly jen totalitní režimy a jejich přisluhovači - je zcela jedno, jestli to bylo za Lenina, Hitlera, Mao Ce-tunga, Pol-Pota či naposledy EK.

  • pificek
    11:26 10.02.2017

    Ad raziel
    Souhlas.

    Na americké armádě obdivují sílu, odhodlání a vzhledem k její velikosti i malé množství excesů. Zároveň se podivuji nad jejich "arogancí" moci. Ty jsi teď v našich očích zlej. Dostaneš po papuli. Pak uvidíme jestli nám polezeš do ... jo a budeme kamarádi. Vojáci jdou a udělají co umí a dobře. Ono mi přijde, že zejména u Iraku 2 a Afganistánu to bylo bez jakéhokoliv hlubšího plánu "co bude potom". Tak trochu starozákonní přístup oko za oko, zub za zub.

    Ad Kozlus. Zrovna s takovýmhle přístupem k jinému názoru na věc bych ti nepovolil ani ostrý nůž k obědu.

  • castor71
    08:21 10.02.2017

    GJ Víťo, někdy se ozvy :) SP4

  • raziel87
    07:50 10.02.2017

    2 Kozlus
    mě z Pifíčkovejch příspěvků mezi řádky vychází spíše to, že naráží na takový ten klasický postup západních velmocí:

    "tak Vám tu zemi tady komplet rozeserem, máte tu chemický zbraně!, vybombardujmeme vám vodárny, elektrárny, komplet infrastrukturu a pak Vám milostivě nabídneme přátelskou pomoc s výstavbou nové infrastruktury, no a tu armádu, kterou jsme vám zničili, nahradíme naší soukromou agenturou - ona bude dohlížet na tu prasárnu, kterou jsme ve vaší zemi způsobili :)" chápu správně Pičíčku tvůj tok myšlenek? pokud ano, jsem s tebou za jedno. Samotný kontraktor je poslední článek řetězu

  • Kozlus
    00:29 10.02.2017

    Klid,pificku, ty uz nas taky nebavis.
    " Tvrdim ze armada nesplnila svoji roli. Nebo policie."
    Proto se tomu rika problemova zeme. Jejich armada to nezvlada, tak sebereme vlastni a provedeme invazi? Jen tak?
    "Jsem pro omezeni vyzbrojeni civilistu."
    Tak omez sam sebe, jeste vic, nez uz ses, ALE ME DO TOHO NEKECEJ! Dobroserove, jako ty, jsou hlavni pruser soucasne EU a ten nejvetsi duvod, proc se co nejdriv trhnout. CR ma velmi rozumny zakon o zbranich a strelivu a je totalni pitomost snazit se to zkurvit nekam na uroven Anglie nebo Nemecka.
    O nalepky se nestarej, na nekom jako ty nedrzi ani to hovno.

  • GAVL
    21:32 09.02.2017

    Bylo by fajn více článků na toto téma , víc článků o českých kontraktorech a celkově nějaký seriál o všech firmách , které mají mezinárodní význam. Třeba se najde i nějaký dobrý skutek, abychom tyto chlapíky trošku oddémonizovali.

  • CerVus
    09:23 09.02.2017

    pficek: Nic ve zlém, ale děláte tu ze sebe akorát hlupáka. Sice je hezké, že jste konečně uznal, že v problémových zemích je potřeba zajistit náležitou ochranu, ale jediná alternativa je pro vás vyslání "nějaké" armády. A to nějaké je důležité, protože na tom se to vaše řešení zasekne. To neustálé omílání přísahy je další věc. Několikrát tu už bylo napsáno, že to je pouhý akt dobré vůle nemající jakoukoli váhu v reálném světě. Lidé (i vojáci) se neřídí přsahami ale zákony a předpisy.
    A bezpečnostní agentůry pod sebou nemají tu ochranou síť pro své vojáčky, kteří spáchají ošklivé věci jako pravidelné armády. Za ty se v drtivé většině případů postaví jejich země, která to ututlá nebo je pošle do své basy podle svých zákonů. Kontraktoři se přímo zodpovídají danému státu ve kterém jsou nasazeni a doma budou všem ukradení.
    A jestli někdo z těchto dvou náhodou zastřelí uprostřed ničeho civilistu, tak je úplně jedno jestli je to voják co složil nějakou pochybnou přísahu nebo ozbrojený člen ochranky. V tu chvíli rozhoduje pouze a jen morálka se svědomím.

  • pificek
    08:39 09.02.2017

    to fenri
    Uz me fakt nebavite.
    Nikde netvrdim ze se lidi snazici se o oprava problemovych zemi maji nechat napospas kriminalnikum. Naopak. Tvrdim ze armada nesplnila svoji roli. Nebo policie. Podle urovne nebezpeci.
    Vadi mi ze kontraktori jsou vyzbrojeni civiliste. Meli by mit status jako ozbrojene slozky. A byt pod prisahou, Komu, cemu, jak je na polemice.
    Srovnavat vojaky totalitnich rezimu a demokracii je proste demagogie. Vojak, ktery uposlechne nemoralni rozkaz, a vrazdi civilisti je proste vrah a zlocinec, stejne jako ten kdo rozkaz vydal.
    Jsem pro omezeni vyzbrojeni civilistu. U nas je alspon nejake sito skrze zbrojni prukazy, ale je otazkou jestli je to dost. Radsi budu usilovat o zemi, kde se nechava odemceno (Kanada) nez o zemi kde muzu mit doma kulomet (svycarsko) a soused me popotahuje po ouradech ze nemam umyte auto a kazim tim obraz obce.
    Premyslim , kterou nalepku bych mohl jeste dostat. Sakrys, jak ziskat valecnyho stvace ? Hmm To bude ted tezky.

  • Larry
    20:54 08.02.2017

    To Gavl:

    přísaha už dávno není tak jak si myslíte, není to, co byla historicky.... Dnes je to jenom symbolický akt.
    Vaše povinnosti k obraně republiky určují platné zákony. Ty jsou závazné bez rozdílu.

  • coroner
    20:47 08.02.2017

    Nepsal jsem to proto abych mu tu dělal reklamu,nepotřebuje ji.
    Je to napsané přímo v článku : působí jako instruktor v Raid and Defense Academy CZ
    Když zadáš R.D.A.do vyhledavače najde ti to.Myslím že si sním lze dohodnout pokud je vás víc i jiné kurzy na míru než nabízí jejich stránky.Je normální,chová se slušně,když řekne že přijede v osm,je tam za pět osm.

  • fenri
    20:32 08.02.2017

    coroner: co má za firmu? Resp. kde pořádá kurzy?

  • coroner
    20:21 08.02.2017

    Jen chci říct že jsem měl možnost absolvovat dva kurzy boje s dlouhou zbraní u tohoto člověka a musím říct že žádná učebnice ani video vám nedá to co vám předá ten kdo má reálnou zkušenost z války.Choval se naprosto skromě,nepovýšeně a přátelsky,je na něm vidět že toho hodně zažil a že tenhle článek zdaleka nepojednává o všem.
    Když jsme ho měli ve skupině najít v terénu a on se vynořil za námi z místa o kterém jsme si mysleli že jsme ho už měli je zajištěné a všechny nás pobil,to je lekce která může jednou zachránit život.
    Práci kontraktorů a její legálnost nehodnotím,jen osobní skušenost s ním.

  • GAVL
    19:18 08.02.2017

    Samozřejmě , že je lepší slovo obrana než útok. Proto se všechna ministerstva války přejmenovala na ministerstva obrany. Slovo válka je více útočného rázu.

  • fenri
    19:10 08.02.2017

    pifíčku, přísahy se také mění. A domnívat se, že pronesení jedné, dvou vět někoho k něčemu kvalifikuje, morálně ho povznáší a mění jeho psychiku je na Bohnice.
    Vojác, co stříleli děcka nad roklema v Babim Jaru byli pod přísahou. Vojáci, co házeli opozici z vrtulníků do moře byli pod přísahou. Vojáci a policisté, co stříleli inteligenci ve sklepích Lublanki jak na běžícím pásu byli pod přísahou. A vojáci to dělají pro prachy úplně stejně, jako kontraktoři. Zkuste jim nedat žold.

    Dále mě zaujala "myslénka", že pistole je ještě OK, útočná puška už ne. To je stejný duševní potrat, jako kdyby vypadl z Brusele. Myslíte, že když jste zabitý útočnou puškou, že jste víc mrtvý, než po zabití z pistole? Nebo vás v tom vaší ovčí dušičku děsí slovo "útočná", aniž byste věděl, co to znamená a pokud by se přejmenovala na "obranou", hned byste byl pro?
    Ono pistolí se AK ve většině situací brání obtížně, prostě taháte za kratší konec provazu. A protože v řadě zemí Blízkého a Středního Východu je AK, čínská M4, FN FAL, G3... velmi častým pracovním nářadím, musí být obrana adekvátní.

    Jak vás tak poslouchám, mám fakt pocit, že jste nějaký zastydlý nacista. Ozbrojené složky nazýváte "ochranné oddíly", svými názory přesně papouškujete citáty Himmlera a Hitlera a chudáky v rozvojových zemích byste nechal pochvípat, místo abyste jim pomohl, aby se postavili na své nohy. Naopak myšlenky Jeffersona, Orwella, Lincolna ve vás probouzí vášnivý odpor a kontrujete myšlenkami Maa a Pol-Pota. Jestli voni nejsou nějakej divnej.

  • CerVus
    18:59 08.02.2017

    No tak ta byla očividně psaná s souladu s naší vojenskou doktrínou. Nejspíše také přišla z Moskvy. Kam, že jsme to měli dojít? K Rýnu?

  • GAVL
    18:44 08.02.2017

    Hádám , že jsme země s největším počtem vojenských přísah.
    Pokud by vojenská přísaha byla tak moc závazná tak defakto všichni kteří ji složili během let dejme tomu 1961 - 1989 za koho a za co by vlastně měli dnes bojovat ?

    Vojenská přísaha vojáků Československé lidové armády z roku 1961

    "Já, občan Československé socialistické republiky, vědom si své čestné vlastenecké povinnosti, přísahám před bojovou zástavou věrnost pracujícímu lidu vedenému Komunistickou stranou Československa.

    Slibuji, že budu vojákem statečným a ukázněným, že budu důsledně a iniciativně plnit ustanovení vojenských řádů, rozkazy velitelů a zachovávat vojenské tajemství. Svědomitě se budu učit ovládat vojenskou techniku a zbraně, svěřené mi pracujícím lidem a připravovat se na boj, abych mohl na rozkaz presidenta a vlády Československé socialistické republiky co nejlépe bránit svou rodnou vlast a její socialistický řád proti každému nepříteli.

    Pro obranu socialismu jsem vždy připraven stát pevně v řadách ozbrojených sil Československé socialistické republiky po boku Sovětské armády i armád ostatních socialistických zemí v boji proti jeho nepřátelům a nasadit i svůj život k dosažení vítězství.

    Tak přísahám!"

  • Blake
    18:15 08.02.2017

    Cervus, musim priznat, ze som sa prilis nehrabal v predoslej diskusii (vacsinou z toho len stupa tlak), moja chyba.

    Samozrejme, ze su armady nasadzovane podla platnych zakonov - tak isto ako kontraktori. A tak isto, ako kontraktori, tak aj vojaci, budu porusovat zakony, ak budu chciet. Na druhu stranu ak by chcel stat, vedel by obe skupiny odsledovat. Dnes este zrejme nie efektivne, ale cim dalej, tym bude jednoduchsie cinnost vsetkych ozbrojenych zloziek podrobnejsie zaznamenavat a s ohladom na to aj upravit zakon.

    Legalni kontraktori podla mna problemom nie su, problemom su najomni vrahovia, ktorych si rozne vlady najmu na spinavu robotu potichu, alebo rozni zapalenci, ktori pojdu za almuznu z presvedcenia do vojnovej zony za jednych bratov slovanov, alebo druhych.

  • CerVus
    18:07 08.02.2017

    Voják nemá žádnou povinnost zabíjet. Dokonce je při použití zbraně vázán zákony a předpisy. Např: http://zakony-online.cz/?s138&...

    Kontraktori se řídí zákony a předpisy země ve které jsou nasazeni potažmo vnitřní předpisy dané firmy, které ale rozhodně nebudou nad zákonem.

  • pificek
    17:56 08.02.2017

    Predpisy se mění. Přísaha je morální slavnostní akt. Slib pro něco většího, důležitějšího než je jedninec,To kontraktor nemá. To z něj dělá nájemnou sílu. Voják má právo a povinnost zabíjet nepřítele. Kontraktor má co ? Smlouvu o prachy.

  • Tesil
    17:55 08.02.2017

    Kontraktoři z Blackwateru si moc nelámali hlavu se zákony,tak je raději přejmenovali.

  • CerVus
    17:46 08.02.2017

    Blake: Ale on tím pificek argumentuje. No...sice se to dá jako se zatnutými zuby překroutit, že budeme bránit naše území bojem na území jiného státu, ale i tak to je blbost. Přísaha to je jen akt "dobré vůle". Armády jsou nasazovány na základně platných zákonů a mezinárodních smluv. A od toho se i odvíjí práva a pravomoce daných vojáků.

  • mastodont
    17:46 08.02.2017

    Najdolezitejsia otazka su peniaze. Kolko je ochotný dany clovek si dat zaplatit za to riziko. 300-400-500 dolarov za den ? Asi existuje malo jedincov ktorí by povedali ze ich to baví. Baví ich to iba ak pocuju kolko za to dostanu penazi. Povedia si prezijem to tu 3,4,5 rokov vratim sa domov a postavim si dom, zamestnam sa v nejakej bezpecnostnej sluzbe a budem mat klud.
    Mozno to znie zaujimavo na zaciatku ale potom sa to dlhodobo vykonavat nedá. Cudzie prostredie, stály tlak z okolia, neustále v strehu, menej spanku to zanecha casom riadne stopy na psychike.
    Ved vela ludi z armady sa nevie zaradit bezne do zivota po cca 15rokoch relativneho kludu.

  • Blake
    17:40 08.02.2017

    Cervus, ak aj pominieme, ze prisaha je slavnostny akt, nie pravne ustanovenie pravomoci vojaka, rovnako sa v tej prisahe nepise, ze by ta sila musela byt pouzivana len na vlastnom uzemi.

  • mastodont
    17:34 08.02.2017

    Ja by som sa osobne moc neupínal na pribeh tohto kontraktora. Je to jeho príbeh jeho misia, jeho zivot. Podla mna nic moc, mal radsej ostat v ACR, v klude s mensim rizikom a slusnymi peniazmi...
    Samozrejme treba rozlisovat druh a typy kontraktorských misí. Zalezi hodne na lokalite a o aké sa jedná rizikové oblasti. Sú bojové misie, sú misie na ochranu osob,majetku, takisto sú misie na specializovane na regrutov. Niektore viac niektore menej zaujimave. Sam kontraktor v tomto clanku nevedel o povahe misie, vacsinu sa dozvedel az na mieste alebo náhodne dostal nový kontrakt. Je to hodne o stastí a kontaktoch. Osobne si viem predstavit kontrakt v Afrike na regrutovanie bojovnikov. To musi byt velmi nebezpecne...

  • pificek
    17:33 08.02.2017

    pezul . Vim a souhlasim ze je to najivni.
    nekde je treba stanovit hranici. A ja rikam ze kontraktor s utocnou puskou je na ni ne-li za ni.

  • pificek
    17:30 08.02.2017

    ustanovení vojenských předpisů. = poslouchat rozkazy velitele (vcetne neposlechnutí nemoralnich rozkazu v rozporu s ustavou atd atd) , ktery je vojak az po vrchního velitele - prezidenta

  • pezul
    17:28 08.02.2017

    Pificek: asi to nechápete, ale kontraktoři musí dodržovat zákony země, ve které působí. Zpochybňujete morálku kontraktora, který pracuje pro těžařskou firmu a poskytuje ochranu ve stylu nutné obrany jejím zaměstnancům. Ostatně asi máte celkově zkreslené představy o tom, co vlastně tento konkrétní člověk dělá. Zkuste si přečíst ten článek. Nic o zabíjení, nebo každodenním střílení se tam nepíše. Ostatní vaše moudra jak by měl ochranu soukromé těžařské firmy v afghanistánu zajišťovat stát jsou úsměvná. Ano, bylo by krásné, kdyby tam bylo tak bezpečno, že by to zvládla místní policie, ale není a tudíž se firmy spoléhají na pomoc soukromých bezpečnostních agentur, které jim v souladu s místním zákonem pomáhají s bezpečností. Mimochodem, i v ČR jsou soukromé bezpečnostní agentury, například na převoz hotovosti. Nebo má svážet tržbu z Lidlu PČR?

  • CerVus
    17:26 08.02.2017

    Tak to teda nevím, která pasáž z přísahy mě opravňuje používat sílu na cizím území.

    "Já, voják ozbrojených sil, vědom si svých občanských a vlasteneckých povinností, slavnostně prohlašuji, že budu věrný České republice.
    Budu vojákem statečným a ukázněným a budu plnit ustanovení vojenských předpisů.
    Svědomitě se budu učit ovládat vojenskou techniku a zbraně a připravovat se k obraně České republiky a bránit ji proti vnějšímu napadení.
    Pro obranu vlasti jsem připraven nasadit i svůj život.
    Tak přísahám!"

  • pificek
    17:20 08.02.2017

    Zkráceně řečeno. Někdo kdo má zbraň v ruce ve funkci ochranky by měl být pod přísahou. Je otázkou komu, čemu a na co by přísahal. U vojáků je to jasné.

  • CerVus
    17:15 08.02.2017

    pificek: Jak jako souhlas? Já pokladal otázku.

  • pificek
    17:12 08.02.2017

    Ad Cervus. Souhlas
    Ad Gavl: Jemný podstatný rozdíl. Voják přísahá. A zodpovědnost a morální obhajobu za jeho zabíjení přebírárá velitel skrze rozkazy až to skončí u prezidenta jako vrchního velitele. A ten zas přísahá na ústavu. A toho volíme v té či oné podobě my všichni.
    U kontraktora nic takového není. Jen smlouva, předpokládám s vložkou že se neutrhne z řetězu a práce pro chlebodárce.

  • CerVus
    17:07 08.02.2017

    pficek: No reagoval jsem na: "Tj. ano pro mě je přijatelné,aby policie, armáda, ochranná služba plnila úkoly ochrany osob a majetku v konfliktních zónách. "
    Kdo tam jako tu policii, armádu pošle? Pokud je špatné aby ochranu civilních pracovníků zajišťovaly placené bezpečnostní firmy a stát ochranu nezajistí, tak to někdo bude muset udělat. To jako OSN nařídí nějakému státu tam poslat své jednotky? Asi nemáte představu jaký počet kontraktorů v současné době působí v Iráku. To není pár tisíc. A jakákoli pravidelná armáda by na daný úkol potřebovala lidí mnohem více. Nehledě na fakt, že na to vojáci/policisté nejsou cvičení.

  • GAVL
    17:05 08.02.2017

    Pificek
    Být profesionální voják znamená zabíjet pro peníze. Profesionální voják má však třeba u nás velkou šanci či dokonce jistou šanci, že může brát peníze za "pouhou" přípravu.
    Tedy brát peníze aniž by odvedl práci. Přípravu nelze brát jako povolání. Studium na vysoké škole taky není povolání.
    Naopak kontraktor si všechny své peníze zaslouží neboť odvádí práci.

  • Kozlus
    16:48 08.02.2017

    Jo, to jsme si vsimli:)

  • pificek
    16:21 08.02.2017

    Ad CerVus
    nechápu.

  • pificek
    16:18 08.02.2017

    ad ... nelegální milice, nelegální ozbrojené síly, teroristické skupiny, mafie...
    Je funkcí armády tyhle nešvary zlikvidovat, potlačit.
    Bohužel je nutností bránit se jim pomocí kotraktorů, když armáda/policie selhává.
    Je to tak. Ale není to správné řešení. Zahrnuje to totiž element zabíjení pro peníze.

  • CerVus
    16:16 08.02.2017

    Jako že dejme tomu Iraq bude platit ČR za to, že tam vyšle sou armádu a bude tam zajišťovat bezpečnost? To je hodně naivní ne? Nebo to berete jako král Miloš I? Vymyslí způsob jakým by měla Americká armáda bojovat na Středním východě bez jakékoli zmínce o zapojení vlastní armády, které stojí v čele.

  • pificek
    16:08 08.02.2017

    Ohledně milionářů je to na polemiku. Rovný a rovnější. Jeden zákon pro všechny. Je to problém.
    Dělňasovi z montovny určitě nehrozí to co majiteli osminulového konta. Problém.

    Chceš/potřebuješ fyzickou ochranu.Ano
    Zaplatíš ? Ano
    Komu ? Problém. Ideálně státu, s lidma pod přísahou ale to už zase není zájem všech.
    Současné řešení velkých restrikcí na ochranné služby ubírá na jejich účinnosti. Stát je neefektivní. Chci ideál nebo efektivitu ? Hranice je rozmazaná
    Ochrana zpěváka v Evropě soukromníkem s pistolí. To naposledy přípustné. Útočné pušky v rukou exvojáků v Iráku - za hranou

  • fenri
    16:01 08.02.2017

    Sranda je, jak si pifíček plete morálku se zákony.
    Kontraktoři jsou špatně protože morálka.
    Vojáci jsou dobře, protože zákon, i když dělají nemorální věci.
    Stát - občané, se shodnou, že mají mít nějaké ozbrojené složky (mimochodem to pifíčkovo psaní o ochranných sborech, či Schutz Staffel je milé). A toto se vtělí do zákona.
    Dále se občané shodnou, že ve státě smí být ozbrojené ochranky. a toto se vtělí do zákona. Kdyby se na tom neshodli, ochranky by byly zakázané. Ale to už se pifíčkovi nelíbí, tady by to chtělo asi výměnu lidu, který neprojevuje vůli v souladu pifíčkem.

    Shrnuto:
    -ozbrojené složky (ne ochrané sbory) jsou projevem společenské smlouvy. Zákon jim někdy umožňuje dělat nemorální věci. Pifíček tleská
    -ochranky, kontraktoři jsou stejně tak projevem společenské smlouvy (jejich fungování řídí zákony dané země). Zákon jim nikdy neumožňuje dělat nemorální věci. Pifíček se zlobí.

    -a pak tu máme nelegální milice, nelegální ozbrojené síly, teroristické skupiny, mafie... ty jsou pifíčkovi asi fuk. Tedy jen do momentu, dky jim jejich bohulibou práci začn kazit kontraktor. To je už omezování svobody.

  • pificek
    16:00 08.02.2017

    Pokud je stav věcí takoví, že nelze činnosti typu školy, nemocnice, hum pomoc provádět bezpečně, není splněna funkce policie x zločinci, armáda x taliban. Tj. ano pro mě je přijatelné,aby policie, armáda, ochranná služba plnila úkoly ochrany osob a majetku v konfliktních zónách.
    A kolečko, stát je špatný hospodář, je to příliš drahé na lidi, peníze, organizaci. Lepší a levnější je to rozdrobit nechat soukromému sektoru. Tak to je, tak se to dělá. Ale je to podle mě špatně. Z principu věci. Člověk bez přísahy, bez vztahu ke státu má za peníze pracovní úkol zabíjet. Tj. zastupovat funkci armády a policie. Neobhajitelné podle mě. Ale svět není ideální.

  • Kubiš
    15:59 08.02.2017

    A co když mi stát podle mého názoru není schopný zajistit dostatečnou ochranu? Co když nemám důvěru ve státní zaměstnance. Co když mám obavu, že mi stát usiluje o život. Co když jsem si schopný zaplatit mnohem lepší ochránce?

    Nemohu?

    Pokud budu miliardář, jste si opravdu tak jistý, že díky policii a armádě, kterou tu máme se mi nic nemůže stát?

  • pificek
    15:49 08.02.2017

    Ano prezidenta (USA) chrání ochranná služba podchycená v ozbrojených silách státu.

  • Olivav
    15:48 08.02.2017

    pifičku,

    oni tu ochranu potřebují, protže jinak by je např. v tom Afghanistánu zlikvidoval Taliban a lidi z regionu by neměli např. studnu nebo školu apod... Pokud to nedělá "stát" tak je nemůže chránit armáda.

    Jen se chci zeptat jestli by pro Vás bylo přijatelné, kdyby tu ochranu dělal např. i těm firmám US Army nebo jiná armáda? No a jestli by to bylo v takovém případě přijatelné pro daňové poplatníky, že za jejich peníze chrání armáda např stavební firmu co staví školu a studnu v Afgánistánu? Není pak lepší, když to provádějí ti kontraktoří?

    Mimochodem jsem docela dlouho netučil, že i voláci AČR dělají "ochrankuů státním zaměstnancům. Hold člověk musí slyšet některé věci přímo z jejich úst a ideálné z očí do očí a pak chápe, že nazývat tyto lidi včetně kontraktorů žoldáky je trochu mimo.

    Nechcete nám snad tvrdit, že to mají dělat místní. Když pominu jejich diskutabilní loajalitu, tak bych osobně měl za zadkem raději kontraktora nebo vojáka NATO než místního. Prostě výcvik je výcvik. A o tom to taky je.

Stránka 1 z 3