ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Combat Helicopters
Prezentace Bell Helicopter na Combat Helicopter v Praze. / BEST Communications

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších trendech a technologiích v oblastí strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Land), chceme-li vrtulníků. Armádní noviny konferenci využily k položení otázek Keithu Flailovi, viceprezidentovi pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

AN: Dobrý den Vážený pane Flaile. Na začátek položím obligátní otázku. Z technického hlediska, proč je víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom podle Vás nejlepší volbou pro Armádu České republiky?

KF: Tento vrtulník se osvědčil na bitevním poli a je to nejnovější multifunkční stroj ve výbavě Spojených států. UH-1Y je určen pro globální bojové operace s důrazem na nízkou zátěž pilota, dostupnost a možnost využití v nejrůznějších misích. Jestliže Armáda ČR hledá rychlé a všestranné stroje, model UH-1Y je připraven být nápomocný od prvního dne. Spolupráce vlády Spojených států a Bell Helicopter v České republice posílí průmysl i bezpečnost ve střední Evropě. Velká shodnost UH-1Y s modelem AH-1Z navíc znamená totožný výcvik a jedinečnou interoperabilitu s útočným vrtulníkem.

AN: Technické parametry při tak strategické zakázce hrají důležitou, ale ne jedinou roli. Klíčové jsou ekonomické a politické otázky. Z ekonomického, případně politického hlediska, jakou výhodu nákup vrtulníků UH-1Y přinese České republice?

KF: Bell Helicopter plánuje rozšířit své investice v České republice. Nákup UH-1Y dá vzniknout a rozvinout průmyslovému partnerství mezi společností Bell Helicopter (hodnocené zákazníky jako nejlepší již jednadvacet let po sobě) a LOM Praha s více než 100letou zkušeností v letectví. Jako země provozující nejnovější multifunkční stroje bude Česká republika vedoucí zemí pro další mezinárodní zákazníky vrtulníku H-1.

AN: Jednou otázkou je nákup vrtulníků, druhou otázkou je jejich provoz. Jsme svědky nejen v ČR ale i ve světě, že některé státy jen s velkými obtížemi, ať už personálními, technickými, organizačními nebo finančními, udržují v provozu moderní vojenskou techniku. Dokážete odhadnout či porovnat roční finanční náklady provozu vrtulníku UH-1Y Venom?

KF: Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů. V horizontu více než deseti let budou náklady na kompletní provoz UH-1Y o 30 % nižší než na provoz jiných bitevních strojů.

AN: Pro nakupující zemi je klíčové, aby si co největší díl servisu a oprav zajistil vlastními silami na svém území. Jde například o údržbu motoru, elektroniky případně zbraní. Co v tomto směru Bell Helicopter České republice nabízí?

KF: Bell se zavázal ke spolupráci s LOM Praha na dlouhodobé technické podpoře a výcviku pro vrtulníky H-1. Námořní pěchota Spojených států amerických bude spolupracovat na mezivládní úrovni tak, aby vrtulníkům zajistila podporu od české armády a LOM Praha dle vysokých standardů. Bell Helicopter má rozsáhlé znalosti i zkušenosti se zákaznickou podporou. Na podrobnostech konkrétních potřeb se stále ještě pracuje, nicméně jakmile dojde k uzavření dohody mezi Spojenými státy a Českou republikou, spolupráci budou koordinovat primárně LOM a Bell.

AN: Pro nakupující zemi je rovněž přínosné, pokud se do projektu v maximální míře zapojí i domácí průmysl. Máte již vyhlédnuté partnery z řad českého průmyslu, kteří se na projektu pořízení nových vrtulníků pro Armádu ČR mohou podílet?

KF: Jak již bylo řečeno, naším partnerem pro servis a výcvik v České republice a potenciálně v celém regionu je LOM Praha.

AN: Klíčovou oblastí je výcvik posádek vrtulníků a technického personálu. Vrtulníky UH-1Y Venom provozuje ve Spojených státech námořní pěchota. Lze očekávat sdílení zkušeností námořní pěchoty s provozem vrtulníků, případně společný výcvik?

KF: Ano, Námořní pěchota Spojených států amerických je klíčová pro spolupráci a výcvikové programy FMS. Zatímco týmy pro zadávání veřejných zakázek pracují na tréninkových plánech, vláda Spojených států poskytuje výcvik přes program FMS. Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku.

Výcvik poskytnutý Námořní pěchotou Spojených států americký se řídí přístupem „vyškolit školitele". Piloti, kteří absolvují vstupní trénink, se stanou instruktory dalších pilotů v zemi. Vyškolená letka získá všechny znalosti potřebné pro piloty, techniky poskytující servis i velitele posádky.

AN: V delším časovém harmonogramu zůstává ve hře i nákup bitevních vrtulníků. Bell Helicopter nabízí bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Pořízení bitevních vrtulníků je zatím předmětem diskuzí. Zeptám se však opět obligátně, jaké výhody - vojenské, technické, politické, ekonomické, bitevní AH-1Z Viper přinese České republice?

KF: Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná. Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...

Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj ...

Jak budou vypadat vrtulníky poloviny 21. století?

Pentagon pokračuje v programu vývoje nové generace strojů s kolmým startem a přistáním VTOL ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    17:54 26.11.2015

    Máme tu několik letek s parádními Mi171, které mají UA motory. Modernizaci mají vymyšlenou, máme pro ně servisní zázemí i určitou exkluzivitu v regionu. Je na to personál i ...Zobrazit celý příspěvek

    Máme tu několik letek s parádními Mi171, které mají UA motory. Modernizaci mají vymyšlenou, máme pro ně servisní zázemí i určitou exkluzivitu v regionu. Je na to personál i základny. Tyto MiLy Amíci nakupovali i pro sebe a své spojence, s modernizací pomáhali. Furt pindáme, jak chceme pomáhat Ukrajincům...

    Je to těžší transport s přidanou možností brutálního vyzbrojení pro misi vzdušné artylerie. Neznám nic jinýho, co může nést 6 bloků neřízených střel. Má to i boční střeliště a zadní/přední jde dodělat, kdyby se chtělo. Všechno co dělají nyní Rusové v Sýrii s Hindy to v podstatě umí s tím, že má ještě lepší vlastnosti ve výšce a visu. Jo Mi24P má fixní 23mm laufy, ale na to jsou taky kontejnery. Navíc teď prý používají hlavně S-8 (což mě nepřekvapilo).
    Toto může být těžký Gunship jak hovado, když by se ještě vhodně integroval nějaký Izraelský SPIKE N-LOS modul a pověsilo 16 ŘS, nemělo by to konkurenci. Copilot by mohl pařit digihru se střelama, šel by dát i terminál/y dovnitř....při představě, že taková potvora bude pálit ŘS po trojicích...
    TF-HU psal, že je problém, že je jich málo. Tak by se prostě měly dokoupit. Proč by to proboha nešlo, když i Amík může?

    K tomu chybí lehký typ... kdyby operovali s předsunutým, senzoricky vybaveným a lehkým strojem, bylo by to super. H145M pro speciály, k tomu pár dozbrojených k výše zmíněnému. Dyk by si i ten zacvičený střelec mohl přesednout.
    A teď začněte se složitostma výcviku, certifikacema pro to či ono, mícháním kompetencí a pak a tak. Realita ale byla vždycky jiná. 80% Iránských pilotů z F14 umělo lítat taky F4 a F5. Srbové pálili z pozemních trakařů R-60 a R13M, když bylo letectvo uzemněný. Není nic tužšího, než armáda v míru...když chce přežít ve válce, tak musí mít iniciativu a improvizovat. Vždyť i ta zkostnatělá ČSLA dávala do AA hotovosti Mi-24, protože dospěla k tomu, že je to prostě potřeba.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:37 26.11.2015

    Kdo ví co budoucnost přinese... Tohle už je pasé: https://www.youtube.com/watch?... Ale věřím tomu, že podobné koncepty (tenhle "koncept" stál 7 mld koláčků) se ...Zobrazit celý příspěvek

    Kdo ví co budoucnost přinese...
    Tohle už je pasé:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ale věřím tomu, že podobné koncepty (tenhle "koncept" stál 7 mld koláčků) se rozpracovávají dál.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    17:21 26.11.2015

    Rase jaký je trend budoucnosti? Nikterak necítím, že by se hlavní mocnosti zbavovaly bitevních vrtulníků. Spíše naopak, některé se zbavily lehkých bojových vrtulníků a nakoupily ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase jaký je trend budoucnosti? Nikterak necítím, že by se hlavní mocnosti zbavovaly bitevních vrtulníků. Spíše naopak, některé se zbavily lehkých bojových vrtulníků a nakoupily místo nich bitevníky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:21 26.11.2015

    RiMr: trochu jsem se zamotal do toho co si myslím že je vhodné pro AČR a jaký je trend v blízké budoucnosti (co se týče vrtulníků). Ony to jsou totiž dost odlišné věci. My se ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr:
    trochu jsem se zamotal do toho co si myslím že je vhodné pro AČR a jaký je trend v blízké budoucnosti (co se týče vrtulníků). Ony to jsou totiž dost odlišné věci. My se musíme držet mantinelů v tom co je na trhu, Američané (a velmoci) si můžou dovolit zkonstruovat stroj podle bojové doktríny.
    Několik kusů transportních helikoptér (třeba NH-90 TTT v počtu 15-20 ks - jako náhrada za mi-.171Š), několik bitevních helikoptér a větší počet lehkých univerzálních vrtulníků pro každodenní práci (třeba i militarizovanou civilní helikoptéru).
    To je docela reálná představa, pro stát naší velikosti a ambicSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:49 26.11.2015

    "V současném stavu bude asi opravdu nejlepší mít jeden stroj čistě bitevní a druhý čistě transportní"

    ...a to je přesně to, co si myslím taky :)

    "V současném stavu bude asi opravdu nejlepší mít jeden stroj čistě bitevní a druhý čistě transportní"

    ...a to je přesně to, co si myslím taky :)

  • Rase
    15:24 26.11.2015

    RiMr: Myšleno, že pokud spadne menší helikoptéra se šesti vojáky výsadku + dva posádky, je ztráta menší než u větší helikoptéry s dvanácti vojáky výsadku + dva posádky. To je ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr:
    Myšleno, že pokud spadne menší helikoptéra se šesti vojáky výsadku + dva posádky, je ztráta menší než u větší helikoptéry s dvanácti vojáky výsadku + dva posádky. To je všechno co jsem tím myslel.
    AČR patrně hledá něco jako moderní obdobu Mi-35 (schopnost boje + nést výsadek), což dneska neexuistuje (militarizovaní transportní helikoptéry zatím úspěch u kupců nemají, tak asi nebudou ideální). V současném stavu bude asi opravdu nejlepší mít jeden stroj čistě bitevní a druhý čistě transportníSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    14:55 26.11.2015

    Rase, pamětník RiMr je pro plnotučné řešení, klidně evropské, u těch indů a Korejců bych už by byl obezřetný. Není pro vyzbrojený medicopter nebo padesát Blaníků místo jedné ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, pamětník RiMr je pro plnotučné řešení, klidně evropské, u těch indů a Korejců bych už by byl obezřetný. Není pro vyzbrojený medicopter nebo padesát Blaníků místo jedné L-159.. To rači nechat "čtyřjadvácy" aby nezanikla schopnost, než někdo přijde k rozumu a/nebo dozraje situace..

    Stejně mi nevysvětlils jak je to s těmi škodami "při ztrátě nejsou škody tak velké (i na mužstvu)"...

    "je rozdíl když bojuješ s nějakým povstalcem který má maximálně pušku (pak se bojové vrtulníky a pancéřování hodí), než s konvenční armádou, u které bych spíš čekal nasazení řízených raket (pak se podle mě spíš hodí rychlost). "

    S bitevním vrtulníkem se můžeš pustit (s dobrou taktikou) na obě bojiště.
    Ale "malý a lehký" vrtulník stáhne i bába hráběma...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    14:41 26.11.2015

    Rase kde jsi přišel k tomu, že bitevní vrtulník je pomalý? Vždyť to jsou jedny z nejrychlejších a nejvýkonnějších vrtulníků vůbec! Navíc nadupané elektronikou, aktivními a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase kde jsi přišel k tomu, že bitevní vrtulník je pomalý? Vždyť to jsou jedny z nejrychlejších a nejvýkonnějších vrtulníků vůbec! Navíc nadupané elektronikou, aktivními a pasivními rušiči, plus pancéřováním! Co z toho dáš na ty lehké vrtulníky? Lehké vrtulníky jsou super, ale když už se ti protlačí k cíli, tak mu moc neuškodí. Protože mají malou výzbroj. Když to bude vrtulník s velkou výzbrojí, tak to je heblo velikosti UH-60 a Mi-171.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:02 26.11.2015

    Odpověď hodná RiMra... Na AN vyšly dřív články o strojích, které mahjí schopnosti o kterých jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Odpověď hodná RiMra...
    Na AN vyšly dřív články o strojích, které mahjí schopnosti o kterých jsem psal:
    http://www.armadninoviny.cz/na...
    http://www.armadninoviny.cz/av...
    + koncept vrtulníku S-97 Raider
    Pamětník RiMr má ale radši filmy z Vietnamu, tak nakoupíme UH-1

    skelet: jasně, ale je rozdíl když bojuješ s nějakým povstalcem který má maximálně pušku (pak se bojové vrtulníky a pancéřování hodí), než s konvenční armádou, u které bych spíš čekal nasazení řízených raket (pak se podle mě spíš hodí rychlost).
    To zahlcení PVO jsem přehnal, ale vycházím z toho že víc menších cílů je větší problém než jeden velký, pomalýSkrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:30 26.11.2015

    "...Lepší bude nasazení většího množství malých, rychlých helikoptér, které zahltí PVO ....při ztrátě nejsou škody tak velké (i na mužstvu).... ....Lepší ale bude se ztrátami ...Zobrazit celý příspěvek

    "...Lepší bude nasazení většího množství malých, rychlých helikoptér, které zahltí PVO ....při ztrátě nejsou škody tak velké (i na mužstvu).... ....Lepší ale bude se ztrátami počítat (pancéřování a kanóny jsou dneska překonané..."

    Tak co Rase, jakou gamesu zrovna paříme, co? :)
    Protože to tempo, jakým odepisuješ vysokoškolsky vzdělané, superdraze vycvičené osádky moderních bitevních helikoptér svědčí o mírně řečeno velmi zúženém rozhledu...Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:58 25.11.2015

    Bitevní vrtulník rozhodně překonaný není, stejně jako není překonaný tank a hladinová loď. Vše je o taktice o použití, vhodné výstroji a výzbroji. Současný bitevní vrtulník ...Zobrazit celý příspěvek

    Bitevní vrtulník rozhodně překonaný není, stejně jako není překonaný tank a hladinová loď. Vše je o taktice o použití, vhodné výstroji a výzbroji.
    Současný bitevní vrtulník dokáže zjistit nalézt a pozorovat cíle na vzdálenost až 18km, vést účinnou palbu na vzdálenost 10km. Je takřka imunní proti střelbě z pěchotních zbraní atd. Můžeme namítnout, že to všechno umí i univerzální typy, ale vždy na úkor něčeho. Přirovnal bych to situaci, kdybychom Land Roverem chtěli nahradit T-72.
    Teze o tom jak vrtulníky zahltím protivzdušnou obranu je nesmyslná, neb protivzdušnou obranou v této části bojiště je každý voják s puškou.

    honzasenkyr: Blackhawk je velký vrtulník, který toho převeze poměrně málo. Tedy stejně velký stroj jako Mi-171, ale s poloviční kapacitou (myšleno osob). Je vhodný pro státy, který jich má hodně, což ČR nikdy nebude. Pro nás je vhodnější Mi-171, H225, NH-90. Jinak ač se to nezdá, tak UH-60 už je taky pěkně starý krám, žádná mladice.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    19:47 25.11.2015

    Na té zakázce na vrtulníky je krásně vidět,že u nás nikdo neví o jaké vrtulníky se má vlastně jednat.Nedávno to měl být lehký jednomotorový vrtulník,potom lehký dvoumotorový stroj ...Zobrazit celý příspěvek

    Na té zakázce na vrtulníky je krásně vidět,že u nás nikdo neví o jaké vrtulníky se má vlastně jednat.Nedávno to měl být lehký jednomotorový vrtulník,potom lehký dvoumotorový stroj a dnes už vrtulník třídy UH-1/Blackhawk což jsou vrtulníky ne o moc menší než Mi-17 a jejich provozní náklady jistě nebudou o moc menší než u vyřazovaných Mi-24,kde je provozní náročnost hlavní důvod k vyřazení.Snaze firmy Bell se moc nedivím,konečně se objevil potenciální zákazník o jejich výrobek,který není zrovna prodejně úspěšný a většina zákazníků už si na letitý UH-1 ani nevzpomene.Spolupráce s LOM je dobrý tah maximálně pro Bell,ale reálně to opravdu žádnou velkou úsporu armádě nepřinese.Těch 12 vrtulníků v pohodě zvládne servisovat samotná letecká základna.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:22 25.11.2015

    Pavka: celkově mi přijde bitevní helikoptéra jako překonaná (v oblasti se schopným protivníkem se hodí spíš stroj který dokáže rychle zmizet). S kanónem se musíš moc přiblížit a ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavka: celkově mi přijde bitevní helikoptéra jako překonaná (v oblasti se schopným protivníkem se hodí spíš stroj který dokáže rychle zmizet). S kanónem se musíš moc přiblížit a PTŘS může nést i menší stroj. Lepší bude nasazení většího množství malých, rychlých helikoptér, které zahltí PVO (třeba v přízemním letu), při ztrátě nejsou škody tak velké (i na mužstvu) a dokáží rychle opustit oblast. V případě transportu vojáků v zázemí (kde nemá nepřítel převahu), se hodí větší helikoptéry pro zrychlení přesunu.
    Zkrátka důležitá je i taktika nasazení, ne jen samotný stroj. Lepší ale bude se ztrátami počítat (pancéřování a kanóny jsou dneska překonané - spíš bych vsázel na rychlost a obratnost - tomu odpovídá i současný vývoj)Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    18:32 25.11.2015

    Teď jsem se díval na video té záchranné akce ruských pilotů v Sýrii. Tedy působení komplementární dvojice Mi-24P a Mi-8AŠMT a kladu si dvě otázky: 1) bude v této situaci ...Zobrazit celý příspěvek

    Teď jsem se díval na video té záchranné akce ruských pilotů v Sýrii. Tedy působení komplementární dvojice Mi-24P a Mi-8AŠMT a kladu si dvě otázky:

    1) bude v této situaci nasazení prezentovaná komplementární dvojice AH-1 a UH-1 3x efektivnější?

    2) Jak by dopadla situace kdy by tam na zemi místo naprostých ignorantů (kterým se přesto podařil jeden sestřel Mi-8AŠMT a druhý poškodit) byl schován např. jeden náš voják s RBS-70? Bude mít dvojice AH-1 a UH-1 3x větší šanci na přežití, nebo půjdou dolů úplně stejně jako ruské stroje?

    Jde mi o to, že ty naše nové vrtulníky budou muset plnit i role, kdy tzv. "ponesou kůži na trh" a nebudou tedy moci vždy zůstat za 6km vzdáleným bukem(myslím ten strom) a situaci jistit pomocí Hellfire.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:31 25.11.2015

    honzasenkyr: Venom prošel hloubkovou modernizací Byl přepracován a rozšířen trup, má digitální kokpit, moderní motory, kompozitní listy rotoru. Na stroji se nejspíše nachází jen ...Zobrazit celý příspěvek

    honzasenkyr: Venom prošel hloubkovou modernizací Byl přepracován a rozšířen trup, má digitální kokpit, moderní motory, kompozitní listy rotoru. Na stroji se nejspíše nachází jen pár součástek pamatujících stroje z Vietnamu.
    U Mi-17 se změnily motory, modernizoval se kokpit a dozadu místo vrat přišla sklopná rampa. Podle mého názoru se ty úpravy nedají vůbec porovnávat.Skrýt celý příspěvek

  • honzasenkyr
    14:14 25.11.2015

    RiMr71 - přijde mi to jako stále stejnej vrtulník, který se 50 let upgraduje. Podobně jako Mi17. Berte mě prosím jako laika.
    kazd - díky :)

    RiMr71 - přijde mi to jako stále stejnej vrtulník, který se 50 let upgraduje. Podobně jako Mi17. Berte mě prosím jako laika.
    kazd - díky :)

  • kazd
    13:34 25.11.2015

    Honzasenkyr: Nemůžeme. Pod každým článkem o vrtulnících je tu dlouhá diskuze, kterou (po odfiltrování zuřivých příznivců jednotlivých typů) já čtu ve výsledku tak, že jakýkoli ...Zobrazit celý příspěvek

    Honzasenkyr: Nemůžeme.
    Pod každým článkem o vrtulnících je tu dlouhá diskuze, kterou (po odfiltrování zuřivých příznivců jednotlivých typů) já čtu ve výsledku tak, že jakýkoli nákup musí bý prvním kamínkem přezbrojení s tím, že už teď musím vědět jak ta výsledná pyramida z kamínků v podobě vrtulníků v AČR má nakonec vypadat.
    Takto jsou i nastaveny standardně kontrakty a vyzbrojování ve vojenské oblasti v civilizovaném světě. Dělat dnes kontrakt na dodání v r. 2021 (konec sokolu) cca 25 postupný kone 171 je normální.
    Jediný kdo to nechce asi pochopit je AČR a MO. Důvody si každý domyslí.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    13:30 25.11.2015

    "Přijde mi, že Venom je jen upgradovaný vrtulník ve stylu modernizace našich Mi17."

    A to vám "přijde" podle čeho?

    "Přijde mi, že Venom je jen upgradovaný vrtulník ve stylu modernizace našich Mi17."

    A to vám "přijde" podle čeho?

  • honzasenkyr
    12:57 25.11.2015

    Pro Jan Grohmann. Neplánujete sepsat pár info co proběhlo na této konferenci a co bylo jejím výsledkem? Bylo by to velice zajímavé. Jinak díky za AN.

    Pro Jan Grohmann. Neplánujete sepsat pár info co proběhlo na této konferenci a co bylo jejím výsledkem? Bylo by to velice zajímavé. Jinak díky za AN.

  • honzasenkyr
    12:56 25.11.2015

    Můžete mi prosím vysvětlit, proč je pro SR vhodný Blackhawk a pro nás ne? Chápu teď máme Mi17, ale až skončí, tak by Blackhawk mohl být důstojná náhrada, lepší než Venom. Přijde ...Zobrazit celý příspěvek

    Můžete mi prosím vysvětlit, proč je pro SR vhodný Blackhawk a pro nás ne? Chápu teď máme Mi17, ale až skončí, tak by Blackhawk mohl být důstojná náhrada, lepší než Venom. Přijde mi, že Venom je jen upgradovaný vrtulník ve stylu modernizace našich Mi17.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 4