ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Combat Helicopters
Prezentace Bell Helicopter na Combat Helicopter v Praze. / BEST Communications

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších trendech a technologiích v oblastí strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Land), chceme-li vrtulníků. Armádní noviny konferenci využily k položení otázek Keithu Flailovi, viceprezidentovi pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.

AN: Dobrý den Vážený pane Flaile. Na začátek položím obligátní otázku. Z technického hlediska, proč je víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom podle Vás nejlepší volbou pro Armádu České republiky?

KF: Tento vrtulník se osvědčil na bitevním poli a je to nejnovější multifunkční stroj ve výbavě Spojených států. UH-1Y je určen pro globální bojové operace s důrazem na nízkou zátěž pilota, dostupnost a možnost využití v nejrůznějších misích. Jestliže Armáda ČR hledá rychlé a všestranné stroje, model UH-1Y je připraven být nápomocný od prvního dne. Spolupráce vlády Spojených států a Bell Helicopter v České republice posílí průmysl i bezpečnost ve střední Evropě. Velká shodnost UH-1Y s modelem AH-1Z navíc znamená totožný výcvik a jedinečnou interoperabilitu s útočným vrtulníkem.

AN: Technické parametry při tak strategické zakázce hrají důležitou, ale ne jedinou roli. Klíčové jsou ekonomické a politické otázky. Z ekonomického, případně politického hlediska, jakou výhodu nákup vrtulníků UH-1Y přinese České republice?

KF: Bell Helicopter plánuje rozšířit své investice v České republice. Nákup UH-1Y dá vzniknout a rozvinout průmyslovému partnerství mezi společností Bell Helicopter (hodnocené zákazníky jako nejlepší již jednadvacet let po sobě) a LOM Praha s více než 100letou zkušeností v letectví. Jako země provozující nejnovější multifunkční stroje bude Česká republika vedoucí zemí pro další mezinárodní zákazníky vrtulníku H-1.

AN: Jednou otázkou je nákup vrtulníků, druhou otázkou je jejich provoz. Jsme svědky nejen v ČR ale i ve světě, že některé státy jen s velkými obtížemi, ať už personálními, technickými, organizačními nebo finančními, udržují v provozu moderní vojenskou techniku. Dokážete odhadnout či porovnat roční finanční náklady provozu vrtulníku UH-1Y Venom?

KF: Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů. V horizontu více než deseti let budou náklady na kompletní provoz UH-1Y o 30 % nižší než na provoz jiných bitevních strojů.

AN: Pro nakupující zemi je klíčové, aby si co největší díl servisu a oprav zajistil vlastními silami na svém území. Jde například o údržbu motoru, elektroniky případně zbraní. Co v tomto směru Bell Helicopter České republice nabízí?

KF: Bell se zavázal ke spolupráci s LOM Praha na dlouhodobé technické podpoře a výcviku pro vrtulníky H-1. Námořní pěchota Spojených států amerických bude spolupracovat na mezivládní úrovni tak, aby vrtulníkům zajistila podporu od české armády a LOM Praha dle vysokých standardů. Bell Helicopter má rozsáhlé znalosti i zkušenosti se zákaznickou podporou. Na podrobnostech konkrétních potřeb se stále ještě pracuje, nicméně jakmile dojde k uzavření dohody mezi Spojenými státy a Českou republikou, spolupráci budou koordinovat primárně LOM a Bell.

AN: Pro nakupující zemi je rovněž přínosné, pokud se do projektu v maximální míře zapojí i domácí průmysl. Máte již vyhlédnuté partnery z řad českého průmyslu, kteří se na projektu pořízení nových vrtulníků pro Armádu ČR mohou podílet?

KF: Jak již bylo řečeno, naším partnerem pro servis a výcvik v České republice a potenciálně v celém regionu je LOM Praha.

AN: Klíčovou oblastí je výcvik posádek vrtulníků a technického personálu. Vrtulníky UH-1Y Venom provozuje ve Spojených státech námořní pěchota. Lze očekávat sdílení zkušeností námořní pěchoty s provozem vrtulníků, případně společný výcvik?

KF: Ano, Námořní pěchota Spojených států amerických je klíčová pro spolupráci a výcvikové programy FMS. Zatímco týmy pro zadávání veřejných zakázek pracují na tréninkových plánech, vláda Spojených států poskytuje výcvik přes program FMS. Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku.

Výcvik poskytnutý Námořní pěchotou Spojených států americký se řídí přístupem „vyškolit školitele". Piloti, kteří absolvují vstupní trénink, se stanou instruktory dalších pilotů v zemi. Vyškolená letka získá všechny znalosti potřebné pro piloty, techniky poskytující servis i velitele posádky.

AN: V delším časovém harmonogramu zůstává ve hře i nákup bitevních vrtulníků. Bell Helicopter nabízí bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Pořízení bitevních vrtulníků je zatím předmětem diskuzí. Zeptám se však opět obligátně, jaké výhody - vojenské, technické, politické, ekonomické, bitevní AH-1Z Viper přinese České republice?

KF: Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná. Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565

Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...

Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky

Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj ...

Jak budou vypadat vrtulníky poloviny 21. století?

Pentagon pokračuje v programu vývoje nové generace strojů s kolmým startem a přistáním VTOL ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Takeda
    07:56 25.11.2015

    cejkis: No pokud chcete něco kupovat, tak není zrovna nejmoudřejší předem vyřadit polovinu konkurence. Pokud kupujeme z bezpečnostních důvodů od svobodného světa, tak vybírejme ...Zobrazit celý příspěvek

    cejkis: No pokud chcete něco kupovat, tak není zrovna nejmoudřejší předem vyřadit polovinu konkurence.

    Pokud kupujeme z bezpečnostních důvodů od svobodného světa, tak vybírejme z celé palety.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:28 24.11.2015

    Mimochodem.. už se vlastně ví co AČR chce? VZhledem k hmotnostnímu rozptylu kandidátů jsem z toho lehce zmaten.. jinak pokud vrtulník váhové kategorie UH-1Y, tak bych raději ...Zobrazit celý příspěvek

    Mimochodem.. už se vlastně ví co AČR chce? VZhledem k hmotnostnímu rozptylu kandidátů jsem z toho lehce zmaten..
    jinak pokud vrtulník váhové kategorie UH-1Y, tak bych raději zvolil evropský H215Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    21:21 24.11.2015

    ČR by měla deklarovat, že bude preferovat zbraně z EU. Americká politika zvyšování napětí u hranic spojenců s následným exportem z USA mě již opravdu vadí. Tento článek a celou ...Zobrazit celý příspěvek

    ČR by měla deklarovat, že bude preferovat zbraně z EU.

    Americká politika zvyšování napětí u hranic spojenců s následným exportem z USA mě již opravdu vadí. Tento článek a celou akci beru jako zaplacené PR společnosti Bell. Pokud se v této zemi najde politik, který má koule, tak vyhlásí stop US zbraním v ČR.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    19:00 24.11.2015

    Jan Grohmann:

    Tak příště odchytávejte, rád si přečtu výsledek odchytu a asi nebudu sám... :)

    Jan Grohmann:

    Tak příště odchytávejte, rád si přečtu výsledek odchytu a asi nebudu sám... :)

  • Jan Grohmann
    18:23 24.11.2015

    CerVus to řekl nejpřesněji. Ve skutečnosti jsme nikoho neodchýtavali, ale zástupci Bell Helicopter se sami nabídli k rozhovoru. Kdyby o to měli zájem i jiní zástupci, tak vyjdeme ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus to řekl nejpřesněji. Ve skutečnosti jsme nikoho neodchýtavali, ale zástupci Bell Helicopter se sami nabídli k rozhovoru. Kdyby o to měli zájem i jiní zástupci, tak vyjdeme také vstříc. Bell Helicopter jsou jednoduše nejvíce aktivní.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:59 24.11.2015

    Abych teda upřesnil: Mě se jako ideální stroj pro AČR zdá indický HAL Rudra. Ten splňuje snad všechny naše požadavky. Žel bohu by byl v našich končinách neprůchodný. A druhý je ...Zobrazit celý příspěvek

    Abych teda upřesnil: Mě se jako ideální stroj pro AČR zdá indický HAL Rudra. Ten splňuje snad všechny naše požadavky. Žel bohu by byl v našich končinách neprůchodný. A druhý je právě jemu spřízněný H145M.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    16:41 24.11.2015

    CerVus: H145(M) - Sorry, moje chyba, nečetl jsem dost pozorně... Já se právě hodnocení a doporučování konkrétních typů chci vyhýbat, protože pro to prostě nejsem dost ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:
    H145(M) - Sorry, moje chyba, nečetl jsem dost pozorně...

    Já se právě hodnocení a doporučování konkrétních typů chci vyhýbat, protože pro to prostě nejsem dost kvalifikován. V mých příspěvcích mi šlo primárně o popis těch principů...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:30 24.11.2015

    Jecchus: No já teda jako náhradu sokolů myslel civilní verze H145. Armádní H145M bude asi trochu jiná, ale budiž. Mě se jako laikovi se zájmem o vojenské vrtulníky ta H145M ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus: No já teda jako náhradu sokolů myslel civilní verze H145. Armádní H145M bude asi trochu jiná, ale budiž. Mě se jako laikovi se zájmem o vojenské vrtulníky ta H145M jednoduše líbí jak parametry, tak cenově. A očividně se líbí a americké pozemní armádě. To že mariňáci uzavřeli obchod alá naše L-159 a teď se těch přebytků zbavují také něco dokládá. Proč po nich pozemní armáda nešáhla a dala přednost stroji ze "zámoří" (vyrábí ho v USA, tak to je v úvozovkách)?
    Pořád vidím, že za cenu jedné UH1-Y se dají pořídit tři 145M a o Y ať je to sebelepší stroj se nedá prohlásit, že by byl 3x lepší a bojově efektivnější než konkurent.
    A ještě k "autosalónu". Já se hned v úvodu podíval, kdo je autorem článku. A opravdu jsem to nemyslel špatně a nedělal skryté narážky.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:55 24.11.2015

    tak já jen doufám, že myšlenku, že výběr stroje ovlivňuje provozování jednoho jediného stanoviště letecké záchranky ze strany AČR nikdo neuchopí a zůstane ležet. Proto dlouhodobě ...Zobrazit celý příspěvek

    tak já jen doufám, že myšlenku, že výběr stroje ovlivňuje provozování jednoho jediného stanoviště letecké záchranky ze strany AČR nikdo neuchopí a zůstane ležet.
    Proto dlouhodobě trvdím, že záchranku armáda nemá co provozovat, protože to pouze vytváří chaos a prostor pro zdůvodňování nákupu čehokoli ve smyslu "ono to sice neumí tohle a tohle v boji, ale vlezou se tam dvoje nosítka" nebo naopak "sice pod tím praskají heliporty v nemocnicích protože neunesou 7 tun ale je to vojenský vrtulník"Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    15:41 24.11.2015

    CerVus: Je možné, že z hlediska náhrady Sokolů by byl nejlepší H145M. Jenže zůstává otázkou, zda-li aktuální nákup přizpůsobovat budoucímu nákupu strojů pro civilní LZS ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:

    Je možné, že z hlediska náhrady Sokolů by byl nejlepší H145M. Jenže zůstává otázkou, zda-li aktuální nákup přizpůsobovat budoucímu nákupu strojů pro civilní LZS prováděnou AČR (bude-li to i v budoucnu dělat AČR a nepřevezmou i ten zbytek soukromé subjekty).

    Právě ten požadavek na víceúčelovost i z hlediska civilní LZS dělal ohromnou paseku ve výběru typu, dokud se nerozhodlo prodloužit životnost Sokolů. Racionalitu tohoto prodloužení jako takového neumím a tudíž ani nechci hodnotit, třeba by při nyní plánovaném nákupu bylo vhodnější nekupovat pouze jeden typ, ale k tomu jaksi "víceúčelovému" (nebo jak to nazvat) přikoupit pár "prtěk" na civilní LZS. Ovšem z hlediska výběru nyní plánovaného typu to bylo rozhodnutí prospěšné - nekupujeme ("polo")bitevně-záchranný víceúčelový vrtulník (jak si někdo mohl myslet, že něco takového vůbec existuje...) ale jen ("polo")bitevně-víceúčelový. Ono stačí, že už ta požadovaná vlastnost ("polo)bitevnosti je problematická a chcem jí hlavně díky nyní plánovanému vyřazení Mi-35 bez náhrady specializovaným bitevníkem...Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    15:41 24.11.2015

    CerVus: Je možné, že z hlediska náhrady Sokolů by byl nejlepší H145M. Jenže zůstává otázkou, zda-li aktuální nákup přizpůsobovat budoucímu nákupu strojů pro civilní LZS ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:

    Je možné, že z hlediska náhrady Sokolů by byl nejlepší H145M. Jenže zůstává otázkou, zda-li aktuální nákup přizpůsobovat budoucímu nákupu strojů pro civilní LZS prováděnou AČR (bude-li to i v budoucnu dělat AČR a nepřevezmou i ten zbytek soukromé subjekty).

    Právě ten požadavek na víceúčelovost i z hlediska civilní LZS dělal ohromnou paseku ve výběru typu, dokud se nerozhodlo prodloužit životnost Sokolů. Racionalitu tohoto prodloužení jako takového neumím a tudíž ani nechci hodnotit, třeba by při nyní plánovaném nákupu bylo vhodnější nekupovat pouze jeden typ, ale k tomu jaksi "víceúčelovému" (nebo jak to nazvat) přikoupit pár "prtěk" na civilní LZS. Ovšem z hlediska výběru nyní plánovaného typu to bylo rozhodnutí prospěšné - nekupujeme ("polo")bitevně-záchranný víceúčelový vrtulník (jak si někdo mohl myslet, že něco takového vůbec existuje...) ale jen ("polo")bitevně-víceúčelový. Ono stačí, že už ta požadovaná vlastnost ("polo)bitevnosti je problematická a chcem jí hlavně díky nyní plánovanému vyřazení Mi-35 bez náhrady specializovaným bitevníkem...Skrýt celý příspěvek

  • premyslcz
    15:36 24.11.2015

    Chtel jsem to rozepsat jako Jecchus, ale vidim ze si stim dal praci on. Tak to zhrnu. V myslenkach na Mi171 byla definice vrtulniku: chci toho 12, musi to umet vsechno, smrdim ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtel jsem to rozepsat jako Jecchus, ale vidim ze si stim dal praci on.
    Tak to zhrnu. V myslenkach na Mi171 byla definice vrtulniku:
    chci toho 12, musi to umet vsechno, smrdim korunou (v myslenkach na leasing jako u gripenů) a musi byt offsety do ceske ekonomiky ....Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:30 24.11.2015

    Ony jsou ty UH-60 hodně modulární. V různých armádách jsou krom klasických typů i varianty se zabudovaným radarem, nosnými křídly (nádrže a výzbroj), tankování ve vzduchu atd. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ony jsou ty UH-60 hodně modulární. V různých armádách jsou krom klasických typů i varianty se zabudovaným radarem, nosnými křídly (nádrže a výzbroj), tankování ve vzduchu atd. Zajmavé věci létají v Jižní Americe. Stačí se jen podívat a zjistit co je našim potřebám nejblíž. Nechci ale tenhle stroj propagovat, raděj bych viděl něco Evropského.
    Nějak nerozumím jedné věci. Chceme používat poměrně velkou transportní helikoptéru (Mi-171), lehčí transportní (Sokol), bitevní (Mi-35) + nyní chceme transportní helikoptéru (doplněk Mi-171) schopnou odpalovat PTŘS. Ničeho se nechceme zbavit a všechno chceme zachovat a doplnit. Myslel jsem že chceme univerzalní náhradu za Sokoly a Mi-35.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    15:25 24.11.2015

    CerVus: Umím reagovat na to, co píšete v příspěvku (autosalon Škoda), neumím reagovat na to, co sice v příspěvku nepíšete, ale myslíte si to (rozhovor s více účastníky)... ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus:
    Umím reagovat na to, co píšete v příspěvku (autosalon Škoda), neumím reagovat na to, co sice v příspěvku nepíšete, ale myslíte si to (rozhovor s více účastníky)... :D

    Otázkou je, jaké měl redaktor AN možnosti z hlediska rozhovorů. Také se může jednat třeba o Bellem placený rozhovor, co já vím. Provoz AN něco stojí a určitě se nedá říct, že by to tu bylo prošpikovaný reklamou (prakticky jen TacticalPro), nehledě na čtenost tohoto webu ze které asi moc velké příjmy z reklamy neplynou. Proto jsou tu sem tam "komerční sdělení" a sem tam takové rozhovory (pokud tedy placený je). Je to nutná a velmi malá daň za existenci tohoto webu.

    Vždy když čtu jakoukoli informaci, musím číst nejen text, ale koukat i na původce textu - to totiž je informace sama o sobě, jakási neznámá před závorkou (tj. před textem samotným), která zcela zásadně ovlivňuje výsledný výpočet (tj. konečnou informaci z textu dovozenou).

    Pokud jde o plánované vrtulníky, tak mám trochu obavu z výsledku budoucího přezbrojení vrtulníkového letectva.
    Máme ideální příležitost sednout za stůl a namalovat si akvizice na X let dopředu, kde X je přibližně čas za který budeme nahrazovat poslední z dnes zavedených typů (tím tedy myslím komplet vrtulníky pro AČR, všechny typy, pro všechny složky) a v mezích možností odebrat co nejméně typů od co nejméně výrobců. Bohužel dosud zavedená praxe, korupce (stranu A platí výrobce B, stranu C platí výrobce D, stranu E platí výrobce F...) a zákon o veř. zakázkách tomuto řešení moc nenahrávají. Aby to nedopadlo tak, že nejprve za vlády A koupíme UH-1, pak za vlády C třeba nějaké ("polo")bitevní (budou-li) od jiného výrobce (který zrovna "maže" je), čímž spolehlivě eliminujeme např. nespornou výhodu kombinace AH-1/UH-1, pak se nahradí Sokoly za něco od třetího výrobce (vláda E), nakonec ještě za Mi-171 něco úplně jiného bůh ví od koho a pak se z toho ve výsledku posereme, bude to stát mraky peněz (které budou chybět jinde), odrazí se to v počtu pořizované techniky a vůbec to bude postupně 10-20 let budovaný vrtůlníkový průšvih, každý pes jiná ves...

    A k tomu si třeba ještě zohledněme problematiku změny v koncepcích. Tím mám na mysli toto:
    V jednu dobu třeba hledáme stroj, který bude jaksi víceúčelový v tom smyslu, že se bude jednat např. o (primárně) dopravní stroj doplňující Mi-171 (menší než Mi-171) s tím, že výhledově se dokoupí další kusy, které pak v budoucnu Mi-171 nahradí zcela. Tomu jsou přizpůsobeny parametry výběru, vznikají kompromisy, vylučují se určité typy atd. Následně, než nastane čas na to "výhledově" (dokoupení dalších kusů ke kompletní náhradě Mi-171), ale v tu dobu už bude jasné, že potřebujeme i větší stroj a tak se nakoupí něco většího (třeba NH90), a to přesto, že v prvotním výběru jsme se omezili právě tou plánovanou komplet náhradou za Mi-171 a kdybychom již na začátku předpokládali nakup něčeho jako NH90, zvolili bychom při prvotním nákupu jiný stroj.
    Možná poněkud složitěji popisuji něco zcela zřejmého, tak mi to případně prosím odpuste :)

    A ty typy vrtulníků a strojů uvádím jen jako ilustrativní příklady, neberte mne v tom za slovo, šlo mi o popis principu jako takového...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:21 24.11.2015

    Pro AČR je stejně nejlepší volbou H145M. Až zase za pár let doslouží Sokoly nejlepší volbou pro záchranku budou H145. Potom budou zdravotní a transportní/ozbrojené verze používat ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro AČR je stejně nejlepší volbou H145M. Až zase za pár let doslouží Sokoly nejlepší volbou pro záchranku budou H145. Potom budou zdravotní a transportní/ozbrojené verze používat stejné servisní zázemí.
    Snad zvítězí rozum jako u Gripenů. U těch to až na to financování a skutečnost že nám vlastně nepatří dopadlo dobře.Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    15:05 24.11.2015

    Rase, chcem ta len doplnit, ze Rakusko vlastní staršiu verziu UH-60M. Svedsko od roku 2010 dodnes obstarava 15x UH-60Ms, typ ktory si objednalo aj Slovensko - 9+(9). Rovnaky typ ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, chcem ta len doplnit, ze Rakusko vlastní staršiu verziu UH-60M. Svedsko od roku 2010 dodnes obstarava 15x UH-60Ms, typ ktory si objednalo aj Slovensko - 9+(9). Rovnaky typ zvazuje aj Chorvatsko.
    ACR investovala nemale financne prostriedky do Mi 171, preto je tazke teraz tlacit na zavedenie noveho typu vrtulnika. UH-1Y Venom je diskutabilný, okrem US namornictva ho nik nepoužíva. V podstate je to slobodna volba ACR...Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    12:47 24.11.2015

    Rase...souhlasil bych. Jen je třeba se trochu zorientovat v tom co požadujeme. V mediální masáži to trochu zaniká. Bavíme se o nákupu lehkého typu pro vrtulníkové letectvo. V ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase...souhlasil bych. Jen je třeba se trochu zorientovat v tom co požadujeme. V mediální masáži to trochu zaniká. Bavíme se o nákupu lehkého typu pro vrtulníkové letectvo. V koncepci je to míněno jako doplněk našich Mi 171. Tedy nejedná se o náhradu W3A, které měly být řešeny zvláště. Obyčejně se to označovalo jako 12+6. Dnes už je to jen těch 12 (asi). Tohle bylo i dávno před tím, než někdo řekl, že se zbavíme Mi24/35. Tedy opět, v původním záměru se nemělo jednat o typickou náhradu Mi 24/35...ale když k tomu došlo...je to tak vnímáno.

    U tohoto vrtulníku jsou dvě potencionální hlediska, která mluví proti pořízení. (neříkám, že jsou rozhodující) Tedy jsou tři, cena...kategorie a neschopnost "pouštět" PTŘS.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:53 24.11.2015

    Pokud máme lézt američanům do zádelele (jsou to naši spojenci tak by to bylo asi pochopitelené), tak proč nechtít stroj který používá jejich armáda. Moderní stroj, poždavek na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud máme lézt američanům do zádelele (jsou to naši spojenci tak by to bylo asi pochopitelené), tak proč nechtít stroj který používá jejich armáda. Moderní stroj, poždavek na univerzálnost spoňuje, menší rozměry (náhrada za sokoly) atd. tohle všechno spolňuje UH-72 Lakota (licenční EC-145). Kdyby byl Venom tak úžasnou volbou, proč je nazavedla i pozemní armáda USA. Tohle je jenom nátlak na veřejné mínění aby měl Bell odbyt. S kým budeme moci trénovat ? Nikdo v okolí tyhle stroje nemá a americké námořnictvo je poněkud... na moři. Pokud chceme něco drahého, co lidi znají ze starých filmů, amerického, tak to už radši ten UH-60. Mají je Slováci a Rakušáci. Uvidíme kdo vládě zaplatí víc jako všimnéSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:17 24.11.2015

    Jecchus: Mě se spíše nezdá něco na článku. Ne, že by byl špatně napsaný nebo někomu stranil, ale.... Pokud to byla globální konference, tak rozhovor pouze s jedním zůčastněným ...Zobrazit celý příspěvek

    Jecchus: Mě se spíše nezdá něco na článku. Ne, že by byl špatně napsaný nebo někomu stranil, ale.... Pokud to byla globální konference, tak rozhovor pouze s jedním zůčastněným vyznívá spíše jen jako reklama.
    Je mi jasné, že pokud AN odchytili k rozhovoru pouze jednoho ochotného člověka jinak to dopadnout nemohlo. A pokud se někdo zeptá vysokého manažera podniku jestli se jeho stroj hodí pro armádu pořadatelské země nemůžu čekat, že nevychválí svůj výrobek.
    Každopádně Y a Z jsou parádní mašiny. Jen pro naší armádu jsou Y prostě šíleně drahé a Z nekoupíme nebo koupíme zanedbatelný počet kusů. Kdyby se jednalo o 12 bitevních strojů, tak by jsme jen těžko hledali lepší nabídku.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    10:59 24.11.2015

    Mě by se tato kombinace také moc zamlouvala, ale pro naši armádu je v současné době prioritou najít typ s nejnižší možnou cenou za nakup+provoz (aby bylo za co cvičit) a to si ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě by se tato kombinace také moc zamlouvala, ale pro naši armádu je v současné době prioritou najít typ s nejnižší možnou cenou za nakup+provoz (aby bylo za co cvičit) a to si myslím, že UH-1Y nenabídne. Souhlas s ostatníma, že pokud chceme úsporu tak to chce vše od jednoho výrobce.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 4