ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

-
24. 11. 2015
-
67 komentářů
-
Jan Grohmann
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších trendech a technologiích v oblastí strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Land), chceme-li vrtulníků. Armádní noviny konferenci využily k položení otázek Keithu Flailovi, viceprezidentovi pro Globální vojenský obchodní rozvoj firmy Bell Helicopetr.
AN: Dobrý den Vážený pane Flaile. Na začátek položím obligátní otázku. Z technického hlediska, proč je víceúčelový vrtulník UH-1Y Venom podle Vás nejlepší volbou pro Armádu České republiky?
KF: Tento vrtulník se osvědčil na bitevním poli a je to nejnovější multifunkční stroj ve výbavě Spojených států. UH-1Y je určen pro globální bojové operace s důrazem na nízkou zátěž pilota, dostupnost a možnost využití v nejrůznějších misích. Jestliže Armáda ČR hledá rychlé a všestranné stroje, model UH-1Y je připraven být nápomocný od prvního dne. Spolupráce vlády Spojených států a Bell Helicopter v České republice posílí průmysl i bezpečnost ve střední Evropě. Velká shodnost UH-1Y s modelem AH-1Z navíc znamená totožný výcvik a jedinečnou interoperabilitu s útočným vrtulníkem.
AN: Technické parametry při tak strategické zakázce hrají důležitou, ale ne jedinou roli. Klíčové jsou ekonomické a politické otázky. Z ekonomického, případně politického hlediska, jakou výhodu nákup vrtulníků UH-1Y přinese České republice?
KF: Bell Helicopter plánuje rozšířit své investice v České republice. Nákup UH-1Y dá vzniknout a rozvinout průmyslovému partnerství mezi společností Bell Helicopter (hodnocené zákazníky jako nejlepší již jednadvacet let po sobě) a LOM Praha s více než 100letou zkušeností v letectví. Jako země provozující nejnovější multifunkční stroje bude Česká republika vedoucí zemí pro další mezinárodní zákazníky vrtulníku H-1.
AN: Jednou otázkou je nákup vrtulníků, druhou otázkou je jejich provoz. Jsme svědky nejen v ČR ale i ve světě, že některé státy jen s velkými obtížemi, ať už personálními, technickými, organizačními nebo finančními, udržují v provozu moderní vojenskou techniku. Dokážete odhadnout či porovnat roční finanční náklady provozu vrtulníku UH-1Y Venom?
KF: Námořní pěchota Spojených států amerických se pyšní svou výkonností a hbitostí. Tyto principy se odráží v potřebě vrtulníků s nízkými nároky na údržbu (méně než 3 hodiny údržby na 1 letovou hodinu) a ve schopnosti poskytnout podporu i v případě omezených zdrojů. V horizontu více než deseti let budou náklady na kompletní provoz UH-1Y o 30 % nižší než na provoz jiných bitevních strojů.
AN: Pro nakupující zemi je klíčové, aby si co největší díl servisu a oprav zajistil vlastními silami na svém území. Jde například o údržbu motoru, elektroniky případně zbraní. Co v tomto směru Bell Helicopter České republice nabízí?
KF: Bell se zavázal ke spolupráci s LOM Praha na dlouhodobé technické podpoře a výcviku pro vrtulníky H-1. Námořní pěchota Spojených států amerických bude spolupracovat na mezivládní úrovni tak, aby vrtulníkům zajistila podporu od české armády a LOM Praha dle vysokých standardů. Bell Helicopter má rozsáhlé znalosti i zkušenosti se zákaznickou podporou. Na podrobnostech konkrétních potřeb se stále ještě pracuje, nicméně jakmile dojde k uzavření dohody mezi Spojenými státy a Českou republikou, spolupráci budou koordinovat primárně LOM a Bell.
AN: Pro nakupující zemi je rovněž přínosné, pokud se do projektu v maximální míře zapojí i domácí průmysl. Máte již vyhlédnuté partnery z řad českého průmyslu, kteří se na projektu pořízení nových vrtulníků pro Armádu ČR mohou podílet?
KF: Jak již bylo řečeno, naším partnerem pro servis a výcvik v České republice a potenciálně v celém regionu je LOM Praha.
AN: Klíčovou oblastí je výcvik posádek vrtulníků a technického personálu. Vrtulníky UH-1Y Venom provozuje ve Spojených státech námořní pěchota. Lze očekávat sdílení zkušeností námořní pěchoty s provozem vrtulníků, případně společný výcvik?
KF: Ano, Námořní pěchota Spojených států amerických je klíčová pro spolupráci a výcvikové programy FMS. Zatímco týmy pro zadávání veřejných zakázek pracují na tréninkových plánech, vláda Spojených států poskytuje výcvik přes program FMS. Vláda Spojených států vždy nabízí kompletní balík, proto se může zdát někdy cena vyšší. Součástí kompletního balíku jsou stroje, náhradní díly na 24 – 48 měsíců, podpůrná či speciální výbava a výcvik pro letku vrtulníku.
Výcvik poskytnutý Námořní pěchotou Spojených států americký se řídí přístupem „vyškolit školitele". Piloti, kteří absolvují vstupní trénink, se stanou instruktory dalších pilotů v zemi. Vyškolená letka získá všechny znalosti potřebné pro piloty, techniky poskytující servis i velitele posádky.
AN: V delším časovém harmonogramu zůstává ve hře i nákup bitevních vrtulníků. Bell Helicopter nabízí bitevní vrtulník AH-1Z Viper. Pořízení bitevních vrtulníků je zatím předmětem diskuzí. Zeptám se však opět obligátně, jaké výhody - vojenské, technické, politické, ekonomické, bitevní AH-1Z Viper přinese České republice?
KF: Vrtulníky UH-1Y a AH-1Z nabízejí nejkomplexnější interoperabilitu kombinace útočných a užitkových strojů na světě díky bezkonkurenční totožnosti 85 % součástí. To znamená, že sériová čísla většiny opravitelných součástek (čepele, převodovky, hřídele, ocasní nosník a mnohé součásti avioniky) jsou stejná. Kombinovaná flotila by ve srovnání s jinými možnostmi přinesla při více než desetiletém provozu větší než 30% úspory. Jakmile budou Češi umět poskytnout servis a výcvik pro UH-1Y, nebudou z technického hlediska potřebovat téměř žádnou adaptaci pro AH-1Z. Podpůrná infrastruktura je již na místě. A konečně z ekonomické a politické perspektivy je Česká republika naší operační centrálou pro komerční vrtulníky, takže zde dlouhodobě investujeme do úspěchu.
Související články
Francouzské vrtulníky pro Armádu ČR: H145M a AS565
Ministerstvo obrany České republiky hledá nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Jednou z ...
-
06.09.2015
-
162 komentářů
-
Jan Grohmann
Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko
Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...
-
24.09.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
Armáda čeká na revoluční motory ITEP pro vrtulníky
Americká armáda (U.S. Army) v rámci programu ITEP (Improved Turbine Engine Program) financuje vývoj ...
-
30.09.2015
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Jak budou vypadat vrtulníky poloviny 21. století?
Pentagon pokračuje v programu vývoje nové generace strojů s kolmým startem a přistáním VTOL ...
-
06.11.2015
-
15 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Ano přesně tak. Já zde dlouhodobě zastávám názor, že rovnice LOM+nové vrtulníky platí jen pokud se rozhodne o kompletním přezbrojení, jnak jsou to jen náklady navíc. Tedy pokud ...Zobrazit celý příspěvek
Ano přesně tak.
Já zde dlouhodobě zastávám názor, že rovnice LOM+nové vrtulníky platí jen pokud se rozhodne o kompletním přezbrojení, jnak jsou to jen náklady navíc.
Tedy pokud chceme sokoly nakupme zbytek od AW a dělejme vše na AW včetně sokolu přes LOM. Takových 40 vrtulníků už je jiná káva.
Adekvátně k jiným značkám.Skrýt celý příspěvekPlatí ho za marketing, tak ho dělá. Je třeba ocenit, že je profík. Pokud stejní profíci budou na straně kupujících tak je to OK. Mě spíše fascinuje, jak je nám neustále ...Zobrazit celý příspěvek
Platí ho za marketing, tak ho dělá. Je třeba ocenit, že je profík. Pokud stejní profíci budou na straně kupujících tak je to OK.
Mě spíše fascinuje, jak je nám neustále předkládána spolupráce s LOM.
Kdo má nějaké elementární zkušenosti s řízením a ekonomikou musí jasně vidět, že 12 vrtulníků prostě nemůže žádnou efektivní spolupráci s LOM přinést = buď bude LOM nadále dotován bokem nebo cena servisu bude větší než kdyby se dělal v německu.
Nebo tu někdo může vyjmenovat pobočky výrobců vrtulníků, jejichž jednou činností by byla údržba 12 vrtulníků?
Jinými slovy elementární údržba žádnou velkou úsporu nepřinese a opravy které LOM provádí na Mi se v rozsahu 12 vrtulníků nevyplatí.Skrýt celý příspěvekCerVus, premyslcz: Fakt divný,co? Jeden by od viceprezidenta Bellu pro globální vojenský obchodní rozvoj očekával objektivní hodnocení a rozhovor zmiňující i negativní stránky, ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus, premyslcz:
Fakt divný,co? Jeden by od viceprezidenta Bellu pro globální vojenský obchodní rozvoj očekával objektivní hodnocení a rozhovor zmiňující i negativní stránky, ale on to pŕekvapivě pojal, jako by to byl viceprezident Bellu pro globální vojenský obchodní rozvoj... :)Skrýt celý příspěvekA manazer autosalonu vysvetli ze vubec nechcete Oktavii, ale dva Superby protoze jeden pro manzelku. Pan je evidentne velmi schopny a otazky byly jak z novin zakladni skoly ...Zobrazit celý příspěvek
A manazer autosalonu vysvetli ze vubec nechcete Oktavii, ale dva Superby protoze jeden pro manzelku.
Pan je evidentne velmi schopny a otazky byly jak z novin zakladni skoly vedeny sedmakem....takova sance :(Skrýt celý příspěvekTo CerVus: Ano presne, po precteni clanku nezbyva napsat že pan Flail je zkušený obchodník. Odpovedi jako z ucebnice Marketingu, misty jsem se ztracel stejně jako v reklame na ...Zobrazit celý příspěvek
To CerVus: Ano presne, po precteni clanku nezbyva napsat že pan Flail je zkušený obchodník. Odpovedi jako z ucebnice Marketingu, misty jsem se ztracel stejně jako v reklame na prací prášek .... Ale pokud armáda hledá kočkopsa, tak se to jako kočkopes musí prodat.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...