ROZHOVOR: Josef Klíma - autor Hymny pěšáků

Hymna pěšáků / Print Screen YouTube

Již řadu měsíců koluje internetem píseň Hymna pěšáků, která se stala oficiální hymnou 7. mechanizované brigády (7. mb). Před několika dny Hymna pěšáků vyšla ve zcela novém video kabátě. Duchovním otcem a autorem textu písně je nadporučík Josef Klíma ze 72. mechanizovaného praporu (72. mpr).

AN: Dobrý den, můžete se čtenářům představit?
JK: Jmenuji se npor. Josef Klíma a sloužím u 72. mpr v Přáslavicích. Od roku 2005 jsem prošel stupni velitel mechanizované čety, zástupce velitele mechanizované roty a momentálně jsem zařazen na štábu praporu na funkci náčelníka zpravodajské skupiny. V zahraničí jsem byl nasazen třikrát – v misi KFOR v Kosovu, v PRT v Logaru a v OMLT ve Wardaku.

AN: Co Vás vedlo ke složení Hymny pěšáků?
JK: Posloucháte Sabaton? Já ano, hodně a rád. Metalová, melodická, úderná hudba na válečnické motivy. Perfektní texty, ze kterých v kombinaci s hudbou běhá mráz po zádech. Hlavně na koncertě. Sabaton má ve svých textech široký záběr zahrnující mnoho různých států a jejich armád, včetně nás (1648, Far from the Fame, Aces in Exile).

Ale přišlo mi poněkud zvláštní, že o českých vojácích zpívá švédská kapela. My to neumíme ? Navíc by tu byly i vhodnější témata pro zpracování. Chtěl jsem najít něco, co by bylo česky, co by bylo více bezprostřední, reflektovalo i současnost, dokázalo naše kluky nabudit a zvednout hrdost, najít to, do čeho se voják může vcítit. Prostě motivační hudbu a text. Něco, z čeho bude voják cítit respekt k jeho práci, úctu, tradici a hlavně hrdost na svůj stav.

Ale u nás podobný interpret prostě neexistuje. Jediným, kdo se této specifické tvorbě věnoval, je pouze Landa. Jenomže ten mě při poslechu zrovna nenaplňuje přílišným nadšením. Ne že bych ho neměl rád, ale není to to, co jsem hledal.

Proto jsem sedl k počítači a napsal Sabatonu několik návrhů témat pro skladby, které by mohly české publikum oslovit (Moravské pole, Přemysl Otakar II, legie, odboj, naše zahraniční armáda během druhé světové války atd...) doufaje, že se Joakim s ohledem na jeho české kořeny chytne. Trochu jsme si pokecali, byl jsem ujištěn, jak je to super nápad, že pořád hledají inspiraci atd., ale že právě dokončují album (tuším Heroes) a návrhy zváží při tvorbě dalšího alba.

Výsledek – nejistý příslib. No, mile mě překvapili tím, že mi vůbec odepsali, zřejmě si svých příznivců váží. Nicméně situace stále beze změn, tak jsem se rozhodl najít někoho na domácí hudební scéně, kdo by se toho chopil.

Sepsal jsem text "Hymny pěšáků", který se mi honil hlavou, doprovodil ho poněkud originálním emailem a začal hledat kapelu, která by mi po hudební stránce vyhovovala. A tak jsem našel METANOON.

Bohumír Vlach alias „Bob", šéf Metanoonu, zareagoval velice rychle. Text se mu líbil a hudba k textu byla brzy na světě. Vyrazil mi dech. Vykouzlil něco, co ve spojení s textem je prostě nářez. Domluvili jsme se i na další spolupráci. Zpracoval jsem i řadu dalších textů, které jsou orientovány podobným směrem jako „Hymna pěšáků", jiné zase hlouběji do historie. Takže teď držím „Bobovi" palce, protože kapelu má jako koníčka a tohle všechno zvládá vedle své práce.

AN: Kdo je autorem textu a hudby?
JK: Text je moje práce, hudbu složil „Bob" Vlach. Fantasymetalová kapela Metanoon, kterou vede výše zmíněný „Bob", je z Jihlavy a hraje s různými obměnami více jak dvacet let. Stránky kapely jsou: metanoon.cz

AN: Kde jste hledal inspiraci při skládání textů?
JK: Je to o pocitech i o momentální inspiraci okamžikem, čerpám ze specifických zážitků z práce a z nasazení v zahraničí, které civil nikdy nemůže získat.

Složit Hymnu pěšáků jsem zvládl doslova za pár dní, byla to rychlá a spontánní akce.  Jinak texty skládám prakticky kdykoliv a kdekoliv, jak to na mě přijde.

AN: Kde všude si píseň můžeme poslechnout? Jde pouze o internetový projekt?
JK: Nikoliv, nejedná se o internetový projekt. Hymna vznikla proto, aby se hrála hlavně tzv.na živo a je primárně určená pro ty, kdo vymetají kdejaký kout světa, bojují, ztrácí kamarády a pak se po nich doma plive a anonymní zbabělci jim nadávají do žoldáků. Skladba zazněla naživo úplně poprvé při oslavách 20. výročí založení 7. mechanizované brigády vloni na podzim. Samozřejmě ji hraje i Metanoon na svých koncertech a jinak je veřejně dostupná na youtube v podobě dvou klipů. První klip zpracoval „Bob" bezprostředně po zhudebnění Hymny, druhý klip je dělaný přímo na míru 7. mechanizované brigádě.

AN: Proč a jak se stala hymnou 7. mechanizované brigády?
JK: Původně jsem měl představu, že se mi jejím prostřednictvím podaří nenápadně namotivovat některé kapely, aby se zaměřily na tzv. „military metal", který na české hudební scéně zcela chybí. Byl jsem rád, že něco takového vůbec vzniklo, nicméně Hymna na sebe upozornila, měla a má slušnou sledovanost a pozitivní ohlasy, takže se postupně dostala k veliteli praporu a vrchnímu praporčíkovi, pak následně na velení brigády, kde se jí chopil velitel brigády, plukovník gšt. Ing. Josef Kopecký.

Jádrem 7. mechanizované brigády „Dukelské" jsou mechanizované prapory, tedy mechanizovaná pěchota, tankový prapor a lehký motorizovaný prapor. Ta hymna je o nich a pro ně.

AN: Proč by měla mít mechanizovaná brigáda svou hymnu?
JK: Mohu odpovědět citátem ? „...rozdíl mezi armádou a davem je v tradici a disciplíně. Nemůžete si disciplínu vynutit na davu a proto musíte svým lidem neustále připomínat, že jsou vojáci. Jeden z nejmocnějších nástrojů, jak toho dosáhnout jsou ceremonie. Mohou po nás chtít, abychom se vzdali svých parádních uniforem, odznaků, zástav a tzv. nefunkčních prvků, které používáme. Mají štěstí, že to nedokážou prosadit. Ten den, kdy se jim to podaří, zjistí, že mají armádu, která je nedokáže ubránit. Vojáci si budou na ceremonie a nablýskané parádičky stěžovat, ale jako armáda bez nich nemohou existovat. Muži bojují kvůli hrdosti, ne kvůli penězům a žádná armáda, která jim to vědomí vlastní důstojnosti nedopřeje, dlouho nepotrvá". Jerry Pournelle, Na západ od cti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Výcvik Aktivní zálohy: Konečně přísaha!

Pátý týden výcviku AZ je "za námi". Po všech těch útrapách, snažení a učení čekala na jeho konci ...

Slavnostní přísaha nových studentů Univerzity obrany

V pondělí 28. října 2013 od 12.15 hodin se za přítomnosti prezidenta republiky Miloše Zemana, ...

Vznik Československa: Přísaha vojáka dnes a před 100 lety

Dnes, v den státního svátku, budou za přítomnosti prezidenta republiky Miloše Zemana, ministra ...

Tak přísaháme!

Státní svátek 28. října 2014: Na Hradčanském náměstí v Praze se v poledne schyluje ke složení ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • fenri
    08:11 10.06.2015

    Není to nejhorší (bál jsem se velké křeče a uprděnosti, ale je to slušný vesnický Sabaton). Jen mi přijde legrační to "Marsch" v hymně českého pěšáka. Za císaře pána i ...Zobrazit celý příspěvek

    Není to nejhorší (bál jsem se velké křeče a uprděnosti, ale je to slušný vesnický Sabaton). Jen mi přijde legrační to "Marsch" v hymně českého pěšáka. Za císaře pána i protektorátní vojsko? :-)
    Představuji si hymnu Bundeswehru s "Na zteč!" v refrénu.Skrýt celý příspěvek

  • Muhaha
    08:27 05.06.2015

    No ... proč ne. Já (a možná ještě Chelsea Manning) bych ocenil spíš něco jako Satyagrahu, ale vojáci poslouchají tenhle druh muziky.

    No ... proč ne. Já (a možná ještě Chelsea Manning) bych ocenil spíš něco jako Satyagrahu, ale vojáci poslouchají tenhle druh muziky.

  • KOLT
    13:53 02.06.2015

    K autorům skaldby – gratuluji, že si skladba dokázala takto najít cestu z "undergroundu" až k oficiální hymně, to je podle mě největší ocenění, jaké se jí mohlo dostat! Hlavně ...Zobrazit celý příspěvek

    K autorům skaldby – gratuluji, že si skladba dokázala takto najít cestu z "undergroundu" až k oficiální hymně, to je podle mě největší ocenění, jaké se jí mohlo dostat! Hlavně způsob, jak se tomu stalo.

    Mmchd, přišel ke mně tříletý synek, chvíli poslouchal, a pak prohlásil: "Líbí" :-DSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:52 02.06.2015

    Charlie: Ten začátek je prostě takovej.... metalovej :-) Nejsem metalový posluchač, ale býval jsem pasivní a přijde mi, že to nikterak nevybočuje z podobnosti, především úvodních ...Zobrazit celý příspěvek

    Charlie: Ten začátek je prostě takovej.... metalovej :-) Nejsem metalový posluchač, ale býval jsem pasivní a přijde mi, že to nikterak nevybočuje z podobnosti, především úvodních pasáží, mnoha dalších skladeb. Ony úvodní pasáže jsou si docela podobné nejen v metalu, ale i třeba v klasické hudbě – co taky vymyslet v těch pár jednoduchých taktech originálního, když před vámi skládal Mozart, Bach... Metallica, Iron Maiden :-)Skrýt celý příspěvek

  • jiný Honza
    13:01 02.06.2015

    Sorry, Charlie, ale nesouhlasím. Takhle si je v metalu podobná spousta písniček a tady je frázování i způsob zpěvu úplně jiný. Celkový zvuk se blíží právě Sabatonu a zpěv je spíš ...Zobrazit celý příspěvek

    Sorry, Charlie, ale nesouhlasím.
    Takhle si je v metalu podobná spousta písniček a tady je frázování i způsob zpěvu úplně jiný. Celkový zvuk se blíží právě Sabatonu a zpěv je spíš promakanější a méně vyřvávaný.
    Asi si pustím víc věcí od Metanoonu - uvidí se, komu jsou podobní.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    13:00 02.06.2015

    Co mě tak napadá za hudbu z české scény tak Peruť 311 od Arakainů. Ale je toho s tímhle tématem u nás málo. Charlie: Dnes se tomu nevyhneš. Nedal bych ani za to, že s tím přišli ...Zobrazit celý příspěvek

    Co mě tak napadá za hudbu z české scény tak Peruť 311 od Arakainů. Ale je toho s tímhle tématem u nás málo.

    Charlie: Dnes se tomu nevyhneš. Nedal bych ani za to, že s tím přišli první Manowar. Je to hodně profláklí. Jako celek je to ale jiná skladba.
    Co se týká zpěvu? Nemyslím si, že by se do skladatelského záměru hodil nějakej chraplavej hlas. Tohle víc zní jako zpěv vojáka.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    11:49 02.06.2015

    Nemůžu si pomoct, ale slyším v tom Manowar, slavně ten začátek je skoro přesně přepsaná Call to arms a i další část písničky (rytmus, frázování) to docela přesně kopíruje. Schválně ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemůžu si pomoct, ale slyším v tom Manowar, slavně ten začátek je skoro přesně přepsaná Call to arms a i další část písničky (rytmus, frázování) to docela přesně kopíruje. Schválně si jí poslechněte:
    https://www.youtube.com/watch?...

    Ne že bych chtěl rovnou obvinit kapelu Metanoon z plagiátorství, on člověk občas něco vymslí, myslí si jak je originální, a pak pozdějc zjistí,ž e mu v hlavě strašilo něco co kdysi viděl/slyšel/přečetl...

    Navíc by písničce slušel lepší zpěv a celkový nahrání, tohle je prostě... nereprezentativní.Skrýt celý příspěvek

  • jiný Honza
    10:57 02.06.2015

    Jsem rád, že si naše armáda buduje i nové tradice. Ta hymna se mi moc líbí, takže ač již víc než čtvrtstoletí v záloze, beru ji (jako bigoš polní, vzduchem chlazený, polní lopatkou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsem rád, že si naše armáda buduje i nové tradice. Ta hymna se mi moc líbí, takže ač již víc než čtvrtstoletí v záloze, beru ji (jako bigoš polní, vzduchem chlazený, polní lopatkou poháněný a KDčkem živený) za svou.
    Díky za článek. Za mě 5 metálů!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...