Tajný dron RQ-180: Božské oko nad bojištěm

Tajný dron RQ-180: Božské oko nad bojištěm
RQ-175 Polecat / firemní fotka Lockheed Martin, Public Domain (Zvětšit)

O tajném projektu výškového stealth dronu Northrop Grumman RQ-180 se spekuluje řadu let – v listopadu 2020 se skutečně podařilo vyfotit neznámý velký dvoumotorový dron nad leteckou základnou Edwards v Kalifornii.

RQ-180 je utajovaný projekt výškového bezpilotního letadla s dlouhou výdrží HALE (High-Altitude, Long-Endurance). Podle amerických médií je flotila dronů RQ-180 v operačním nasazení od konce roku 2019. Dron vyrábí americká firma Northrop Grumman, stejně jako koncepčně podobný nový strategický bombardér B-21 Raider.

Oficiální místa o projektu mlčí, ale indicie naznačují, že RQ-180 je unikátní průzkumná a komunikační výšková platforma určená pro budovaný všeobjímající velitelský a řídící systém ABMS (Advanced Battle Management System) amerického letectva. RQ-180 skrze ABMS umožní (podle některých dokonce revolučně) zlepšit situační povědomí o bojové scéně, „real-time“ řízení bojujících jednotek a zásadně zkrátí řetězec ničení (kill chain).

Samokřídlo RQ-180 je poháněno dvojicí proudových motorů neznámého typu. Podle informací z otevřených zdrojů je rozpětí RQ-180 40 metrů. Pro porovnání – dron MQ-9 Reaper má rozpětí 20 metrů a strategický bombardér B-2 Spirit přes 52 metrů. RQ-180 se nápadně podobá tajnému dronu RQ-170 Sentinel, který má ale dvakrát menší rozpětí a pouze jeden motor.

V každém případě Northop Grumman má s drony a samokřídly bohaté zkušenosti. Kromě bombardérů Spirit a Raider firma postavila operačně používaný RQ-4 Global Hawk a demonstrátor X-47 Pegasus. Northop Grumman se rovněž podílí na výstavbě ABMS.


RQ-180 nad Kalifornii; větší foto / Instagram, @SUNDOWNERSTUDIOS

Podle portálu Aviation Week se letounu RQ-180 přezdívá, díky jeho neobvyklé bílé barvě, „bílý netopýr“ a podle všeho je zařazen k 74. průzkumné letce (74th Reconnaissance Squadron) – letka má ve znaku také bílého netopýra.

Štíhlá dlouhá křídla potvrzují příslušnost RQ-180 k dronům typu HALE. Díky použití stealth bude dron velmi obtížně zaměřitelný střeleckými a naváděcími radiolokátory pozemní i letecké protivzdušné obrany protivníka. Výškový dostup se odhaduje na 21 000 metrů (70 000 stop) nebo výše – z této výšky lze propojit pomocí přímé komunikace (line-of-sight) místa vzdálená na zemi nebo mořské hladině cca 1000 km.

Jak si všímá portál The Drive: War Zone RQ-180 se tvarově nápadně podobá technologickému demonstrátoru P-175 Polecat od společnosti Lockheed Martin. Polecat prováděl testovací lety v roce 2005, ale nakonec havaroval – další osud programu Polecat není znám. Jedním z cílů programu bylo prozkoumat nové inovativní technologie výroby a kompozitní struktury.

Otázkou jsou poslání a schopnosti RQ-180. Podle amerických médií je RQ-180 průzkumným a komunikačním dronem, a tedy v podstatě doplňuje nebo nahrazuje špionážní letouny U-2 „Dragon Lady“, průzkumné drony Global Hawk nebo průzkumné a velitelské letouny E-8C JSTARS (Joint Surveillance Target Attack Radar System).


GMTI (Ground-Moving Target Indicator) umožňuje sledovat pohyb na zemi; větší foto / USAF, Public Domain

V případě RQ-180 se spekuluje o použití radiolokátorů pro odhalování pohybujících se cílů na zemi GMTI (Ground-Moving Target Indicator), pro vytváření věrných radarových snímků SAR (Synthetic Aperture Radar), nebo prostředků elektronického zpravodajství ELINT (ELectronic INTelligence).

Dalším úkolem, o čemž spekuluje portál The Drive: War Zone, je často skloňována schopnost „datového majáku a překladače“. Díky své vysoké výšce letu a výdrži může RQ-180 sloužit jako nízko letící komunikační satelit – dokáže tedy propojovat pod sebou letící letouny, ale i pozemní nebo námořní jednotky. Navíc RQ-180 může fungovat jako překladač mezi navzájem nekompatibilními datalinky MADL (Multifunction Advanced Data Link) letounů F-35 Lightning II a IFDL (Intra-Flight Data Link) F-22A Raptor.

Vysoko letící RQ-180 může obousměrně propojovat a překládat data z F-35, F-22 nebo strategických bombardérů B-21 Raider (Raider získá datalink MADL), ale i nízko letících taktických dronů. Komunikace bude pochopitelně možná i přímo mezi RQ-180 nebo s komunikačními satelity – například s budovanou sítí Starlink.


Koncept využití výškového dronu jako průzkumné a komunikační platformy; větší foto / Lockheed Martin

Tímto způsobem každý taktický nebo strategický bojový letoun může získat „božský pohled“ na bojiště – díky vytvořené bojové síti každý letoun bude mít úplný přehled o pozici, stavu a úkolu všech jednotek na bojišti. Podobně lze přímo ovládat i ze vzdálenosti tisíce kilometrů hejna menších dronů, například vysazených z jiných větších dronů nebo bombardérů.

Ostatně před několika dny dron XQ-58A Valkyrie ze své vnitřní zbraňové šachty ze vzduchu vypustil malý dron ALTIUS-600. Dron může nést nejrůznější hlavice, včetně bojových, a má dolet přes 400 km. Lze si tak představit situaci, kdy bombardéry vypustí nedaleko nepřátelského prostoru desítky nebo stovky těchto dronů, které budou přes výškový dron RQ-180 řízeny z mnoha tisíc kilometrů vzdáleného velitelství – například z dobře vybaveného velitelského stanoviště raketových křižníků Ticonderoga nebo nově budovaných Common Mission Control Center (CMCC).

Podle amerických médií má být RQ-180 klíčovým aktivem zmíněného systému velení a řízení ABMS – ten je zase součástí sjednocené a navzájem propojené platformy pro velení a řízení napříč všemi složkami Ozbrojených sil Spojených států v rámci konceptu JADC2 (Joint All Domain Command and Control).


Common Mission Control Center (CMCC) je nové velitelské středisko nahrazující TACS (Theatre Air Control System). CMCC je součástí ABMS – shromažďuje a za pomocí umělé inteligence zpracovává průzkumné, sledovací a zpravodajské informace ze všech domén. Z toho centra se budou řídit operace RQ-180; větší foto / USAF

ABMS původně vznikl jako náhrada za komunikační a velitelské letouny E-8 Joint STARS. Letadla E-8 slouží ke sledování situace na bojišti a rozesílání informací jednotlivým velitelům. ABMS ale dalece přesahuje ambice a schopnosti letounu E-8 – ABMS bude rozprostřen na mnohem více platformách.

Všeobjímající ABMS umožní veškerým americkým a spojeneckým jednotkám na bojišti i mimo něj sdílet a fúzovat (slučovat) data z celé plejády senzorů (radarových, optických, elektronických) v reálném čase. S operačním nasazením ABMS se počítá letos nebo v roce 2022.

Ostatně letectvo již pro potřeby ABMS jako „datový maják a překladač“ otestovalo zmíněný letoun U-2. Stejně tak letectvo zkoušelo zprostředkovat přenos dat mezi F-22 a F-35 za pomocí dronu XQ-58A Valkyrie.

Zdroj: The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Dron MQ-25 Stingray: Klíč v boji proti ponorkám

Americké námořnictvo (US Navy) přiznává ztrátu schopností vést efektivní boj proti ponorkám, tzv. ...

Válka dronů: MQ-9 Reaper získá zbraně vzduch-vzduch

Americké letectvo (USAF) letos vyřadí z výzbroje ikonická bezpilotní letadla MQ-1 Predator. ...

XQ-58A Valkyrie jako datový maják pro F-22 a F-35

Americké letectvo (USAF) vyzkoušelo utajený přenos dat mezi letouny páté generace F-22A, F-35A/B a ...

Advanced Battle Management System – budoucnost velení a řízení v americkém letectvu

Americké letectvo vyvíjí a testuje nový systém velení a řízení zvaný Advanced Battle Management ...

Network-Centric Warfare vs. Multi-Domain Operations

S rozvojem informačních technologií (jak softwaru, tak hardwaru) došlo a dochází ke změnám a ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • xstandis
    21:23 06.04.2021

    Jen mě napadá taková parafráze ze středověku. Většinou bojovali a veleli profesionálové. Dobytí hradu obvykle dopadlo tak, že v určité fázi při obsazení důležitých pozic útočníky ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jen mě napadá taková parafráze ze středověku. Většinou bojovali a veleli profesionálové. Dobytí hradu obvykle dopadlo tak, že v určité fázi při obsazení důležitých pozic útočníky se obránci vzdali. Věděli, že výsledek je již jistý a skončilo by to zbytečnou řeží. Rovněž útočníci nestáli o to, aby měli další ztráty na životech a posádka hradu poté většinou odpochodovala pryč. Když takto sledují dění kolem dronů a systémů velení a řízení, tak primární boj u vyspělých protivniků se možná v budoucnu uskuteční v kyberprostoru. Kdo ovládne informační sítě, převezme nad nimi kontrolu a znemožní to protivníkovi, ten vyhrál = dobyl důležité pozice na hradbách. Další boj pro protivníka by byla již jen zbytečná řež, kdy by byl vystaven masivním útokům dronů bez možnosti se efektivně bránit a vzdá se.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      21:40 06.04.2021

      Možná proto se některé státy snaží budovat svůj "vlastní" cenzurovaný kyberprostor.

      Možná proto se některé státy snaží budovat svůj "vlastní" cenzurovaný kyberprostor.

    • GlobeElement
      07:14 07.04.2021

      To by fungovalo, pokud by se lidé rozhodovali racionálně. Ale historie nás učí, že tomu tak často není, respektive je rozdíl mezi zájmy státu a zájmy vedení toho státu.
      Proto ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To by fungovalo, pokud by se lidé rozhodovali racionálně. Ale historie nás učí, že tomu tak často není, respektive je rozdíl mezi zájmy státu a zájmy vedení toho státu.
      Proto dochází k bojům i ve chvíli, kdy je jasné, že je o vítězi rozhodnuto. Vládce nechce na šibenici a řídí se heslem: dokud dýchám, doufám a po mně potopa.
      Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      09:38 07.04.2021

      Parafráze zajímavá, ale není to úplně přesné.
      Pokud ve středověku obránci přišly o hradby, tak přišli o možnost účinné obrany a nezbývalo jim nic jiného než se stáhnout do věže a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Parafráze zajímavá, ale není to úplně přesné.
      Pokud ve středověku obránci přišly o hradby, tak přišli o možnost účinné obrany a nezbývalo jim nic jiného než se stáhnout do věže a snažit se vyjednávat. Třeba. Furt lepší ohnout hřbet než přijít o hlavu.
      Kdežto pokud by někdo ovládl kyberprostor, o což se taky v budoucnu povedou konflikty, už nyní znějí hlasy, že útok hekrů by se mohl začít považovat za válečný akt, tak by sice ovládl velice důležitý prostor pro moderní bojiště, ale nezbavil by potenciálního protivníka možnosti obrany, nebo vést vojenské operace.
      Samotné zbraně a vojenská technologie dokáže v mnoha situacích fungovat nezávisle na kyberprostoru. Voják stále dokáže střílet a vyhledávat protivníka pomocí optiky, houfnice stále dokáží vést palbu a letouny lítat a podobně. Přece jen i nynější konflikty dokazují, že se lidé dokáží řezat mezi sebou a nepotřebují k tomu kyberprostor. Jen dojde k tomu, že efektivita použitých zbraní, jednotek, armád bude menší.
      Technologie typu RQ-180, celkově digitalizace bojiště, má primárně za úkol fungovat tak aby zefektivnila stávající vojenskou technologii, jednotky a armádu jako celek.
      A USA se už dlouhou dobu snaží digitalizovat bojiště, a tohle je jen další krok posunující jejich schopnosti. Přece jen na technologii, která do teď na straně USA digitalizovala bojiště (GPS, v článku zmíněné E-8 Joint STARS a jiné) už pomalu potenciální protivníci našli nebo pomalu nacházejí protizbraně, které by dokázali tuto techniku a jejich funkčnost eliminovat.
      Skrýt celý příspěvek

  • Míša
    11:44 06.04.2021

    Vzhledem k situaci na hranici s Vláďou věčným se bude určitě hodit. Biden věřím, že Ukrajince neponechá zcela napospas zlovůli carovi s doživotním "mandátem".

    Odbočím zcela od ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vzhledem k situaci na hranici s Vláďou věčným se bude určitě hodit. Biden věřím, že Ukrajince neponechá zcela napospas zlovůli carovi s doživotním "mandátem".

    Odbočím zcela od tématu, umí někdo odhadnout jak to má Ukrajina s jadernou pumou? Sice popřeli její vývoj, ale čím jiným by mohli sami zamezit válce? Na svět po zkušenostech určitě nespoléhala.
    Skrýt celý příspěvek

    • Ondra Mrklas
      12:08 06.04.2021

      Dost pravděpodobně bude ukrajinská jaderná zbraň tak 5 až více let za tou Íránskou, která má být hotová během 0,5 až 2 let.

      Upřímně, co se Ukrajiny (oceňoval bych nějaký článek o ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Dost pravděpodobně bude ukrajinská jaderná zbraň tak 5 až více let za tou Íránskou, která má být hotová během 0,5 až 2 let.

      Upřímně, co se Ukrajiny (oceňoval bych nějaký článek o současné situaci) týká, tak bych viděl jako reálnější dovoz vyřazené Americké techniky. Od minulého roku je ve skladech celý tankový sbor USMC s M1A1, M1A1HA a M1A1/2, což nejsou nejmodernější tanky, ale stejně by na Ukrajinském bojišti byly nejsilnějšími vozidly. Případně nějaké vyřazené Strykery MGS, které US Army začaly pomalu vyřazovat.
      Prostě Rusku se musí dát hranice, že víc z Ukrajiny už neukrojí a naopak by ještě mělo vrátit oblast DLR a LLR
      Skrýt celý příspěvek

      • Míša
        12:16 06.04.2021

        Odhad v r. 2014 byl cca 10let, proto jsem čekal, že jestli s vývojem nejdou právě do finále, když se medvědovi ježí chlupy.

        Odhad v r. 2014 byl cca 10let, proto jsem čekal, že jestli s vývojem nejdou právě do finále, když se medvědovi ježí chlupy.

      • Razem
        13:16 06.04.2021

        Je otázkou jaký článek chcete. Při bližším posouzení, není situace tak jednoznačná jak propaganda líčí.

        Je otázkou jaký článek chcete. Při bližším posouzení, není situace tak jednoznačná jak propaganda líčí.

        • Torong
          13:23 06.04.2021

          To máš naprostou pravdu. Situace na Ukrajině rozhodně není taková, jak ji Ruská propaganda vykresluje...

          To máš naprostou pravdu. Situace na Ukrajině rozhodně není taková, jak ji Ruská propaganda vykresluje...

          • Razem
            13:34 06.04.2021

            Doporučuji aktualnikonflikty.cz, jedná se o časosběrný souhrn z horkých míst na celé planetě. Mají tam poměrně důsledného admina a tak informace jsou nezatíženy trolly a a už vůbec ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Doporučuji aktualnikonflikty.cz, jedná se o časosběrný souhrn z horkých míst na celé planetě. Mají tam poměrně důsledného admina a tak informace jsou nezatíženy trolly a a už vůbec ne farmou...
            Skrýt celý příspěvek

          • logik
            15:56 06.04.2021

            razem: Zrovna tadle stránka se sice tváří nezaujatě, ale je názorově ohnutá poměrně dost, což se projevuje např. selekcí publikovaných zdrojů.

            razem: Zrovna tadle stránka se sice tváří nezaujatě, ale je názorově ohnutá poměrně dost, což se projevuje např. selekcí publikovaných zdrojů.

          • mudry.udrzbar
            16:56 06.04.2021

            na aktualnikonflikty.cz sice casto postuju najaktualnejsie info od zdroja (twitter a pod.), ale info je vacsinou zaplevelene ruskou propagandou

            na aktualnikonflikty.cz sice casto postuju najaktualnejsie info od zdroja (twitter a pod.), ale info je vacsinou zaplevelene ruskou propagandou

        • Ondra Mrklas
          13:34 06.04.2021

          Jen když se podívá člověk na stavy Ruské a Ukrajinské armády, tak vidí, že ta Ukrajinská nemá na přímé ohrožení ruského území dostatečné zdroje (myslím nějakou "křížovou výpravu na ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jen když se podívá člověk na stavy Ruské a Ukrajinské armády, tak vidí, že ta Ukrajinská nemá na přímé ohrožení ruského území dostatečné zdroje (myslím nějakou "křížovou výpravu na Východ", samozřejmě pohraničí ostřelovat může). Už jen z tohoto je jasné, že Ukrajina nemůže být agresorem a jestli bude agresivní vůči DLR nebo LLR, tak to nemá být věc Ruska a natož přímé Ruské intervence
          Skrýt celý příspěvek

          • Razem
            13:46 06.04.2021

            Tady je otázka ta, zda Evropa chce akceptovat další válku v Evropě.
            A z humanitárního hlediska je bizardní, že kvůli oblastem, které ani nemají nějaké pevné vazby s Ukrajinou, jak ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tady je otázka ta, zda Evropa chce akceptovat další válku v Evropě.
            A z humanitárního hlediska je bizardní, že kvůli oblastem, které ani nemají nějaké pevné vazby s Ukrajinou, jak historické, tak faktické má dojít k dalšímu krveprolití.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ondra Mrklas
            13:54 06.04.2021

            EU válku nechce ale nemůže také akceptovat ruské salámové ukusování Ukrajiny. Podstatě tu jde více o princip než o Ukrajinu, protože pokud by si Rusko ukouslo znovu a nikdo by mu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            EU válku nechce ale nemůže také akceptovat ruské salámové ukusování Ukrajiny. Podstatě tu jde více o princip než o Ukrajinu, protože pokud by si Rusko ukouslo znovu a nikdo by mu otevřeně nebránil, co by je pak zastavilo to opakovat až do plného pozření Ukrajiny a pak třeba i Finska
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            14:04 06.04.2021

            Razem
            Mluvíš stejně jako Goebels o Sudetech...

            Razem
            Mluvíš stejně jako Goebels o Sudetech...

          • Razem
            14:05 06.04.2021

            Asi by jste si měl o situaci zjistit opravdu víc informací. Od čeho se odrazit jsem vám již zaslal.

            Asi by jste si měl o situaci zjistit opravdu víc informací. Od čeho se odrazit jsem vám již zaslal.

          • GlobeElement
            14:36 06.04.2021

            Ukrajina a Rusko mají podepsánu smlouvu o uznání hranic. Tím je věc vyřízena.

            Ukrajina a Rusko mají podepsánu smlouvu o uznání hranic. Tím je věc vyřízena.

          • Razem
            15:12 06.04.2021

            A proč si to nemyslí Macron či Merkelová? A hranice neopravňují k tomu, že dotyčný stát si může s obyvateli dělat co chce. A obyvatelé nejsou majetkem státu ani jeho nevolníci.

            A proč si to nemyslí Macron či Merkelová? A hranice neopravňují k tomu, že dotyčný stát si může s obyvateli dělat co chce. A obyvatelé nejsou majetkem státu ani jeho nevolníci.

          • skelet
            15:20 06.04.2021

            obyvatelé ne, území ano. A jelikož místní obyvatelé se hlásí k národnosti, která svůj stát má, tak nemají nárok na odtržení.

            obyvatelé ne, území ano. A jelikož místní obyvatelé se hlásí k národnosti, která svůj stát má, tak nemají nárok na odtržení.

          • Torong
            16:01 06.04.2021

            Razem
            A věřit bych měl tomu co je odzdrojováno sputnikem, že? Protože to je na aktualnikonflikty.cz pomalu většina příspěvků...
            "A hranice neopravňují k tomu, že dotyčný stát si ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Razem
            A věřit bych měl tomu co je odzdrojováno sputnikem, že? Protože to je na aktualnikonflikty.cz pomalu většina příspěvků...
            "A hranice neopravňují k tomu, že dotyčný stát si může s obyvateli dělat co chce. A obyvatelé nejsou majetkem státu ani jeho nevolníci."
            Jo, asi tak, jak to předvedli Rusové v Čečensku, že?
            Skrýt celý příspěvek

          • Razem
            16:48 06.04.2021

            To je samozřejmě lež. Opět aktualnikonflikty.cz je časosběrný web článků ohledně dané tématiky. Zdroje jsou z širokého spektra, to je podstata tohoto webu. Ale rozhodně nejsou jen ...
            Zobrazit celý příspěvek

            To je samozřejmě lež. Opět aktualnikonflikty.cz je časosběrný web článků ohledně dané tématiky. Zdroje jsou z širokého spektra, to je podstata tohoto webu. Ale rozhodně nejsou jen nebo dominantně ze Sputniku, to je lež.
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            17:31 06.04.2021

            Razemův výrok je ve světle toho, jak se ke svým obyvatelům chová Rusko komický, navíc je v ostrém protikladu ke včerejšímu ruskému vyjádření k situaci v Barmě.

            Razemův výrok je ve světle toho, jak se ke svým obyvatelům chová Rusko komický, navíc je v ostrém protikladu ke včerejšímu ruskému vyjádření k situaci v Barmě.

          • Torong
            17:31 06.04.2021

            Ne, není to lež. Na tom aktualnikonflikty.cz sice lze najít věrohodné informace, ale je potřeba je velmi pečlivě očistit od Ruské propagandy, kterou je ten server doslova zanesený. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ne, není to lež. Na tom aktualnikonflikty.cz sice lze najít věrohodné informace, ale je potřeba je velmi pečlivě očistit od Ruské propagandy, kterou je ten server doslova zanesený. (jako ostatně každý server, který není pořádně moderovaný). A vzhledem k tomu co tady prezentuješ ty, tak odkazuješ právě na tu Ruskou propagandu a snažíš se to zvěrohodnit tím, že na serveru jsou i pravdivé informace.
            Skrýt celý příspěvek

          • Razem
            17:53 06.04.2021

            Lež je to jasná. Stačí se podivat na aktualnikonflikty.cz. Je to stejná lež jako tvůj výrok o Geblsovi.
            Z důvodu, že tu vznikla farma lidí, kteří vědomě lžou, šíří nepravdy a ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Lež je to jasná. Stačí se podivat na aktualnikonflikty.cz. Je to stejná lež jako tvůj výrok o Geblsovi.
            Z důvodu, že tu vznikla farma lidí, kteří vědomě lžou, šíří nepravdy a detinformace. Není diskuze na tyto témata možná. Tyto lidé dokonce ignorují prohlášení a postoje lídrů všech zemí, kteří nějakým způsobem tuto situaci řeší.

            No nic jsme OT a vlastně to sem ani nepatří.
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            18:12 06.04.2021

            Ano, stačí se tam podívat a je skutečně jasné, že je to tak jak říkám. Snažíš se Ruskou propagandu udělat věrohodnou tím, že poukazuješ na pravdivé informace na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ano, stačí se tam podívat a je skutečně jasné, že je to tak jak říkám. Snažíš se Ruskou propagandu udělat věrohodnou tím, že poukazuješ na pravdivé informace na aktualnikonflikty.cz a tvrdíš, že když jsou tam nějaké pravdivé informace, pak jsou fam všechny informace pravdivé. Velmi podobnou taktiku používá právě i Sputnik. Prostě se snažíš manipulovat.
            "Je to stejná lež jako tvůj výrok o Geblsovi"
            Co přesně je na tom lživého? Rusko postupuje vůči Ukrajině téměř přesně tak, jako Německo vůči Československu v roce 1938. Včetně rétoriky o nutnosti ochrany svých občanů.
            "Z důvodu, že tu vznikla farma lidí, kteří vědomě lžou, šíří nepravdy a detinformace. Není diskuze na tyto témata možná"
            Ano, vzhledem k tomu, že jsou zde lidé, kteří umí pracovat s informacemi a mají přehled o dění to tady má Ruská propaganda velmi těžké. Jo a mimochodem, taktika "zloděj křičí chyťte zloděje" ti tady taky fungovat nebude.
            Skrýt celý příspěvek

          • Ondra Mrklas
            18:23 06.04.2021

            Já tedy používám LiveUAMap, kde jsou všechny možné informace ze všech stran a i od civilistů. Teď jsem tam dokonce našel fotku vojenského vlaku RF, kde mají těžkou techniku včetně ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Já tedy používám LiveUAMap, kde jsou všechny možné informace ze všech stran a i od civilistů. Teď jsem tam dokonce našel fotku vojenského vlaku RF, kde mají těžkou techniku včetně Pantsiru-S1 bez vojenských insignií. To podle mě není oficiální úprava techniky před vojenským cvičením, ale příprava na skryté nebo otevřené vojenské operace na cizím území
            Skrýt celý příspěvek

          • Double
            21:23 06.04.2021

            Raz za cas si prejdem ruske weby aby som mal info aj z druhej strany a ironicky tam je menej rusofilov nez na AK.

            A to nemyslim tak, ze na ruskych weboch ich je malo, ale skor ze ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Raz za cas si prejdem ruske weby aby som mal info aj z druhej strany a ironicky tam je menej rusofilov nez na AK.

            A to nemyslim tak, ze na ruskych weboch ich je malo, ale skor ze na AK ne-rusofila ani nenajdes.

            Ak to niekto chce sledovat (strata casu ale budis), tak odporucam skor sledovat par uctov na twitteri, idealne z oboch stran tabora (elintnews, liveuamaps, afp, girkingirkin) ..
            Skrýt celý příspěvek

    • Karlos73
      12:54 06.04.2021

      Míša. Ukrajina odovzdala všetky jadrové hlavice v roku 1996 Rusku. A patrila k jadrovým supervolmociam, po ZSSR zdedili okolo 3000 jadrových hlavíc. Po Budapeštianskom memorande ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Míša. Ukrajina odovzdala všetky jadrové hlavice v roku 1996 Rusku. A patrila k jadrovým supervolmociam, po ZSSR zdedili okolo 3000 jadrových hlavíc. Po Budapeštianskom memorande odovzdala všetky tieto hlavice Rusku, načo mala týmto memorandom garantovanú suverenitu od Ruska, USA a VB, v roku 2014 toto memorandum Rusko jednostranne porušilo, obsadením a okupáciou Krymu a podporou hybridnej vojny na Dombase a Luhansku. Ukrajina je signatárom Zmluvy o nešírení jadrových zbraní, takže nie je pravdepodobné žeby vyvíjali v súčastnosti jadrovú zbraň.
      Skrýt celý příspěvek

      • Míša
        14:43 06.04.2021

        Uznávám a tento stav znám, ovšem samotné porušení závazku ze strany Ruska by Ukrajina měla mít naopak nárok si znovuopatřit jadernou zbraň, omylem jsem napsal pumu, spíš jsem měl ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Uznávám a tento stav znám, ovšem samotné porušení závazku ze strany Ruska by Ukrajina měla mít naopak nárok si znovuopatřit jadernou zbraň, omylem jsem napsal pumu, spíš jsem měl na mysli hlavici pro raketu.
        Skrýt celý příspěvek

        • liberal shark
          15:58 06.04.2021

          Členové "klubu" států s oficiálním vojenským programem (USA, RF, GB, F a čína) to nikdy nedovolí. Indie, Pákistán, JAR a Izrael získali svou zbraň "ilegálně".

          Členové "klubu" států s oficiálním vojenským programem (USA, RF, GB, F a čína) to nikdy nedovolí. Indie, Pákistán, JAR a Izrael získali svou zbraň "ilegálně".

          • Jan Padesátýpátý
            23:47 06.04.2021

            Dohoda o nešíření jaderných zbraní je morální hnus. Byla by v pořádku, pokud by bylo nemyslitelné aby jakákoli jaderná velmoc mohla jakkoli harašit svými jadernými zbraněmi, ať už ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Dohoda o nešíření jaderných zbraní je morální hnus. Byla by v pořádku, pokud by bylo nemyslitelné aby jakákoli jaderná velmoc mohla jakkoli harašit svými jadernými zbraněmi, ať už jde o přímé vyhrožování nebo jenom o vojenské přehlídky s předváděním jaderného arzenálu.
            Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      15:55 06.04.2021

      Nemyslím, že by Ukrajina vyvíjela jadernou zbraň. Palivo dováží z Ruska a USA a jaderné materiály podléhají kontrole MAAE. Museli by mít tajný závod na separaci plutonia a ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Nemyslím, že by Ukrajina vyvíjela jadernou zbraň. Palivo dováží z Ruska a USA a jaderné materiály podléhají kontrole MAAE. Museli by mít tajný závod na separaci plutonia a švindlovat při inspekcích.
      Skrýt celý příspěvek

      • Míša
        17:08 06.04.2021

        To se pak bojím, že válka vypukne a vítěze můžeme vyhlásit již teď. USA třetí válku nerozpoutá, což je pochopitelné a pomoc bude spíš symbolická. Pokud zoufalá ukrajina použije ...
        Zobrazit celý příspěvek

        To se pak bojím, že válka vypukne a vítěze můžeme vyhlásit již teď. USA třetí válku nerozpoutá, což je pochopitelné a pomoc bude spíš symbolická. Pokud zoufalá ukrajina použije chem. zbraně, tak rusko to vrátí jadernými. To jsou vyhlídky. Nemám z toho dobrý pocit!
        Skrýt celý příspěvek

        • Ondra Mrklas
          18:18 06.04.2021

          Poslední sledování ukazují, že kromě výsadkářů z Pskova se k Ukrajině blíží jednotky z Centrálního, Západního a Východního okruhu. Pokud jde pouze o Ruskou provokaci, tak že se jim ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Poslední sledování ukazují, že kromě výsadkářů z Pskova se k Ukrajině blíží jednotky z Centrálního, Západního a Východního okruhu. Pokud jde pouze o Ruskou provokaci, tak že se jim na to chce dávat tolik a peněz a ropy. Pokud je to ale příprava na vojenskou operaci, což bych viděl jako pravděpodobnější, tak je na čase začít na Ukrajinu posílat techniku ze skladů a klidně i dovolenkáře a dobrovolníky, pokud nechce NATO přímo zasáhnout.
          Ale vzhledem k tomu, že Zelensky už otevřeně žádal Stoltenberga o možnost vstoupit do NATO, tak bych tedy začal mobilizovat NRF včetně naší 4. brn
          Skrýt celý příspěvek

          • Double
            21:07 06.04.2021

            Ziadosti Zelenskeho su uplne irelevantne, dokym si neporiesia uzemne spory tak sa do NATO nikdy nedostanu.

            Ziadosti Zelenskeho su uplne irelevantne, dokym si neporiesia uzemne spory tak sa do NATO nikdy nedostanu.

        • flanker.jirka
          21:50 06.04.2021

          Míša
          Více bych se obával toho, že do toho "dobrodružství" vstoupí i Bělorusko na straně Ruska. Stále se to sice přehlíží v českých mediích, ale rusové to masírují tím, že Ukrajina ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Míša
          Více bych se obával toho, že do toho "dobrodružství" vstoupí i Bělorusko na straně Ruska. Stále se to sice přehlíží v českých mediích, ale rusové to masírují tím, že Ukrajina neplní body Minských dohod. A Lukašenko by tak odvedl pozornost od vlastní vnitropolitické situace. Pak může být reálné i rychlé odříznutí Ukrajiny od černomořského pobřeží.
          Skrýt celý příspěvek

          • Ondra Mrklas
            01:36 07.04.2021

            Nemusíte být tak daleko od pravdy, protože i v Bělorusku se hromadí vojenské jednotky na hranicích s Ukrajinou (zdroj je LiveUAMap). Z hlediska příparvy tvrdé proti -Ukrajinské ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nemusíte být tak daleko od pravdy, protože i v Bělorusku se hromadí vojenské jednotky na hranicích s Ukrajinou (zdroj je LiveUAMap). Z hlediska příparvy tvrdé proti -Ukrajinské operace je to i logické, protože by ji pak Rusko mohlo vzít do kleští, když by využilo základny v Bělorusku a Lukašenko by je podpořil
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            07:17 07.04.2021

            Bělorusko ruský postup vůči Ukrajině nepodporuje. Lukašenko nechce být další na řadě.

            Bělorusko ruský postup vůči Ukrajině nepodporuje. Lukašenko nechce být další na řadě.

          • flanker.jirka
            11:32 07.04.2021

            GlobeElement
            Bělorusko je na tom hůře, ma na svém území ruskou armádu a údajně je i většina velení běloruské armády hodně prorusky orientovaná. Lukašenko nejspíše musí držet ...
            Zobrazit celý příspěvek

            GlobeElement
            Bělorusko je na tom hůře, ma na svém území ruskou armádu a údajně je i většina velení běloruské armády hodně prorusky orientovaná. Lukašenko nejspíše musí držet linii, nebo ho Putin vymění
            Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        21:46 06.04.2021

        liberal shark
        Zcela jistě žádný materiál neobohacuje, to by se proti ní postavilo hodně států, včetně EU.

        liberal shark
        Zcela jistě žádný materiál neobohacuje, to by se proti ní postavilo hodně států, včetně EU.

        • liberal shark
          05:21 07.04.2021

          Jistě, o tom se ani nedá uvažovat. Jediná teoreticky schůdná cesta by byla chemická separace plutonia z částečně vyhořelého paliva. Ale to by jim RF a USA přerušili dodávky ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Jistě, o tom se ani nedá uvažovat. Jediná teoreticky schůdná cesta by byla chemická separace plutonia z částečně vyhořelého paliva. Ale to by jim RF a USA přerušili dodávky čerstvého.
          Skrýt celý příspěvek