RS-28 Sarmat: Ruská super raketa pro konec světa

Foto: Start rakety R-36 Vojvoda. / Public Domain
Start rakety R-36 Vojvoda. / Public Domain

Moskva je podle ruských médií připravena otestovat novou mezikontinetální balistickou raketu ICBM (InterContinental Ballistic Missile) RS-28 Sarmat. Cílem rakety není nic menšího, než zasadit protivníkovi co nejtěžší úder na civilních cílech a zlomit tak jeho odhodlání pokračovat v boji.

Nová raketa RS-28 Sarmat nahradí v raketovém vojsku strategického určení Ruské federace obří ICBM rakety na kapalné palivo R-36 Vojvoda (v kódu NATO SS-18 Satan). Podobně jako R-36 i RS-28 budou patřit mezi největší ICBM rakety vůbec.

Původní raketa R-36 Vojvoda měří na výšku 32,2 m (průměr 3,1 m) a má startovací hmotnost téměř 210 tun. Na odhadovanou vzdálenost 16 000 km dokáže doručit (verze R36M2) až deset samostatně naváděných jaderných hlavic o síle až 750 kt. R-36 vstoupila do služby v roce 1988.

V současné době ruská armáda provozuje 46 těchto mohutných raket ukrytých v pozemních šachtách. Podle amerických analytiků je R-36 Vojvoda díky své velké nosnosti (počtu jaderných hlavic i velkému počtu klamných cílů - až 40) zbraní prvního úderu. Díky své mohutnosti Vojvoda dokáže nést teoreticky i více než deset jaderných hlavic.

Již brzy mají rakety Vojvoda nahrazovat nové střely RS-28 Sarmat. “Vývoj těžkého šachtového raketového systému Sarmat je skoro u konce,” řekl ruské agentuře TASS generáplukovník Sergej Karakajev, velitel ruských raketových vojsk. “Zastoupí střely Vojvoda v raketové divizi Užur z Domboravské oblasti.”

Původně se předpokládalo vyřazení R-36 bez náhrady s tím, že postačí „lehké“ rakety série Topol-M/Jars. Někdy kolem roku 2010 však převládl názor, že raketová vojska skutečně potřebují i novou raketu o startovní hmotnosti asi 100 tun.

První prototyp RS-28 Sarmat byl dokončený v roce 2015 a na konci tohoto roku proběhne první ostrá zkouška. Výroba raket RS-28 je naplánována na roky 2018 až 2021.

Technických informací (samozřejmě) o raketě Sarmat není mnoho. Podle deníku National Interest však Sarmat vychází konstrukčně ze starší rakety Vojvoda - používá například čtveřici upravených motorů RD-274 na kapalné palivo z rakety Vojvoda. Motory spalují směs asymetrického dimethylhydrazinu (UDMH) a okysličovadla tetraoxidu dusíku (N 2 O 4).

Test rakety R-36M2 Vojvoda; ilustrační video

Odhadovaný dolet 100 t vážící rakety RS-28 je 11 000 km, při nosnosti 10 tun. Obsah “užitečného nákladu” není znám, ale podle nosnosti RS-28 může na cíle dopravit až 15 samostatně naváděných jaderných hlavic. V případě útoku na Spojené státy jediná RS-28 zničí celý pás měst na východním pobřeží Spojených států.

Jako všechny jiné ruské ICBM rakety je i Sarmata vyvíjená s cílem porazit protiraketovou obranu protivníka. Jaderné hlavice RS-28 by měly být schopny určitých obranných manévrů a součástí nákladu bude jistě mnoho klamných cílů.

Ruská média přispěchala samozřejmě s tvrzením, že Sarmat překoná jakoukoliv protiraketovou obranu. Avšak jde o základní nepochopení (nebo zamlžení) principu vývoje a zavádění nových zbraní do výzbroje.

Protiraketová obrana nemá vytvořit neproniknutelný deštník, ale donutit protivníka ekonomicky krvácet - utrácet miliardy dolarů (a vyčlenit velkou část zbrojního průmyslu a vědeckých kapacit) na vývoj adekvátních protiopatření.

Na konci pak zůstane stát ten, jehož ekonomika dokáže zvládnout tempo zbrojení a vývoj nových zbraní.

Informace: V článku jsme opravili nepřesnou informaci o používaném palivu. R-36 sice skutečně používá kapalné palivo, jak jsem uváděli, ale není pravdou, že by ho bylo nutné přechovávat mimo palivové nádrže samotné rakety a do stroje čepovat těsně před startem. Proto se v motorech R-36 i dalších balistických raket používají stabilní sloučeniny, jako je právě dimethylhydrazin a tetraoxid dusíku.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

MOKV: Naděje amerického jaderného raketového deštníku

Americká agentura pro protiraketovu obranu MDA (Missile Defense Agency) vyvíjí zbraňový systém MOKV ...

Testy ruských jaderných balistických raket v roce 2016

Ruská raketová vojska strategického určení letos připravují 16 ostrých testů mezikontinentálních ...

Modernizace jaderného arzenálu USA za bilion dolarů

Ve Spojených státech probíhá bouřlivá debata o budoucnosti amerických jaderných sil. V současné době ...

Strašák jaderné války: Více rozumu, méně odvahy

I přes snížení počtu jaderných zbraní největší mocnosti světa mají stále dostatek energie k ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • SYN_
    01:22 20.02.2020

    Si tak nějak říkám, při těch částkách na vývoj, a rocích zdržení a nejistoty, neměli by to pomalu lepší udělat jen nějaké drobné upgrady (asi hlavně naváděcího systému a ...Zobrazit celý příspěvek

    Si tak nějak říkám, při těch částkách na vývoj, a rocích zdržení a nejistoty, neměli by to pomalu lepší udělat jen nějaké drobné upgrady (asi hlavně naváděcího systému a hlavic/klamných cílů) a prostě vyrobit novou sérii téměř toho samého Satana? Nebo by to bylo příliš trapně jednoduché??Skrýt celý příspěvek

    • Jirosi
      13:10 20.02.2020

      To v podstatě udělali, ale i přesto to stojí tolik. Prostě znovu vyrobit starou techniku je drahé.

      To v podstatě udělali, ale i přesto to stojí tolik. Prostě znovu vyrobit starou techniku je drahé.

  • Laci
    14:28 16.05.2016

    ..a vlastně že protiraketový deštník je zaručený otvírák další studené války - závodu ve zbrojení mezi východem a západem.

    Zkrátka hodně nešťastně napsaný článek.

    ..a vlastně že protiraketový deštník je zaručený otvírák další studené války - závodu ve zbrojení mezi východem a západem.

    Zkrátka hodně nešťastně napsaný článek.

  • Laci
    14:27 16.05.2016

    Tak nevim :D Nejdřív, že rakety jsou určeny k útoku na civilní cíle, aby byla zlomena odhodlanost. O pár řádků níže je psáno, že rakety jsou určeny pro vyřazení protiraketové ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak nevim :D
    Nejdřív, že rakety jsou určeny k útoku na civilní cíle, aby byla zlomena odhodlanost.
    O pár řádků níže je psáno, že rakety jsou určeny pro vyřazení protiraketové obrany nepřítele.
    A vtipná je informace na konci, že protiraketový deštník vlastně neni určen k tomu, aby likvidoval útočící rakety, ale k tomu, aby donutil nepřítele zbrojit více a více, což donutí i nás zbrojit o to více - uklidňující.

    Já tak nějak chápu, co chce autor vlastně ve finále říci, ale tenhle článek je celkem nešťastně formulovaný.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    10:15 16.05.2016

    Pro ty co zajímá jak jsou rakety jištěný proti neautorizovanému odpálení - podívejte se po nějakém dokumentu o amerických nebo ruských raketách, tam většinou je i popsán celý ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro ty co zajímá jak jsou rakety jištěný proti neautorizovanému odpálení - podívejte se po nějakém dokumentu o amerických nebo ruských raketách, tam většinou je i popsán celý cyklus odpálení - všechny ty ověření rozkazů, autorizační klíče, až to finálové "synchronní" otočení obou klíčů obsluhou a zmáčknutí příslušných tlačítek.

    Ne, fakt to nejde odpálit bez toho, aniž byste rozebrali půlku velínu do šroubku a našli příslušný vodiče.Skrýt celý příspěvek

  • Grull
    13:50 14.05.2016

    asdf > Souhlasím, že ničit rakety krátce po startu je nejlepší, ale technicky to není možné. Musel bys mít nějaký laser na horizontem, aby ji zasáhl. V případě, že Rusko bude ...Zobrazit celý příspěvek

    asdf > Souhlasím, že ničit rakety krátce po startu je nejlepší, ale technicky to není možné. Musel bys mít nějaký laser na horizontem, aby ji zasáhl. V případě, že Rusko bude vypouštět odněkud z centra svého území, by tento letoun musel být těsně u hranic nebo dokonce již nad Ruskem.
    Máš pravdu, že s tím počítali Hvězdné Války, někde jsem viděl obrázek, jak je vlna ruských raket postupně ničena vrstvenou obranou začínající v kosmu nad Ruskem :-)

    Kdyby USA umístilo na oběžnou dráhu výkonný laser na ničení raket, myslím, že by to Rusko považovalo za vyhlášení války. A pokusilo se ho zničit, než bude zcela operační.
    Nehledě na to, že je do kosmu zakázáno tahat zbraně :-) Navíc, pokud by ten laser byl schopný zasáhnout letící raketu, asi by nebyl problém zaměřit a usmažit člověka na povrchu :-P Toho bych se asi dožít nechtěl. Byl by to jinný level než teď drony.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    20:54 13.05.2016

    To by ma zaujimalo, ze co je zle na tom, ked poviem ze existuje zmluva o zakaze rakiet so strednym doletom a ked sa spytam, ktore rakety ruske rakety maju dolet vecsi ako 500 km ...Zobrazit celý příspěvek

    To by ma zaujimalo, ze co je zle na tom, ked poviem ze existuje zmluva o zakaze rakiet so strednym doletom a ked sa spytam, ktore rakety ruske rakety maju dolet vecsi ako 500 km ?

    Ale, nech sa paci.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    13:00 13.05.2016

    jsk1 > Existuje zmluva z roku 1987 o Zakaze riadenych striel odpalovanych zo zeme s doletom 500 az 5500 ...Zobrazit celý příspěvek

    jsk1 > Existuje zmluva z roku 1987 o Zakaze riadenych striel odpalovanych zo zeme s doletom 500 az 5500 km.

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

    Mozes hodit odkaz, ktore nove ruske rakety maju dolet vetsi ako 500 km. Moc to nesledujem.Skrýt celý příspěvek

  • jsk1
    11:04 13.05.2016

    rusko za Putina oživilo starou Brežněvovskou strategii: roděli Sveroatlantickou alianci, nové ICBM prvního úděru + nové střely středního doletu dávají jasnou zprávu USA: nechte nám ...Zobrazit celý příspěvek

    rusko za Putina oživilo starou Brežněvovskou strategii: roděli Sveroatlantickou alianci, nové ICBM prvního úděru + nové střely středního doletu dávají jasnou zprávu USA: nechte nám Evropu, s vámi se natahovat nebudeme :), Evropa se pod tlakem střel středního dosahu (které USA nemohou ublížit) do stane do velmi nevýhodné pozice (jako to bylo počátkem 80tých let než přišly pershingy II) a bude nucena přistoupit na ruské podmínky - v koncenční válce neuspěje, to je věřejné tajmeství.
    Putin už nezopakuje chybu Hitlera a nepostaví si proti sobě USA..Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    09:56 13.05.2016

    Britský report o stavu nuklearních sil na celém světě (v článku je plný report - dole)

    http://researchbriefings.parli...

    Britský report o stavu nuklearních sil na celém světě (v článku je plný report - dole)

    http://researchbriefings.parli...

  • asdf
    08:18 13.05.2016

    Len tak ma zaujimalo rozlozenie jadrovych hlavici podla nosicov. USA ponorky - Trident II - 1012 atomovych hlavic 66 % zo vsetkych pozemne - Minuteman III - 441 ...Zobrazit celý příspěvek

    Len tak ma zaujimalo rozlozenie jadrovych hlavici podla nosicov.

    USA ponorky - Trident II - 1012 atomovych hlavic 66 % zo vsetkych
    pozemne - Minuteman III - 441 hlavic 28.5 %
    letectvo 5.5 %
    dokopy maju 1,538 hlavic

    Rusko pozemne - - 900 hlavic - 52 %
    ponorky - - - 40 %
    letectvo 3 %
    dokopy maju mat nejakych 1750 hlavic.

    To sa jedna o cisla hlavic, ktore su umietnene na nosicoch.
    Zdroj je toto http://nationalinterest.org/fe...


    Podla tohto http://fas.org/issues/nuclear-...
    Maju Americania az 1750 hlavic na nosicoch. Tam zapocitavaju do hlavic na nosicoch aj bomby, ktore su pripravene na zakladni pre strategicke bombardery.

    Tu je zaujima rozpisane aj na akych nosicoch maju Rusko tie hlavice
    http://www.tandfonline.com/doi...

    A tu mame tretie cisla
    https://www.armscontrol.org/fa...

    K tym poctom hlavic. Tie cisla okolo 1700 hlavic su hlavice umiestnene priamo na nosicoch. Dalsie tisice su este v skladoch.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    07:18 13.05.2016

    Oprava pokud bude zavedena do výzbroje :-)

    Oprava pokud bude zavedena do výzbroje :-)

  • Klimesov
    07:17 13.05.2016

    Popravdě osobně si taky myslím, že vývoj téhle rakety je jen vyhazování financí a plítvání zdroji. Místo ní bych spíše investoval do bombardérů, které se dají využít i konvenčně, ...Zobrazit celý příspěvek

    Popravdě osobně si taky myslím, že vývoj téhle rakety je jen vyhazování financí a plítvání zdroji. Místo ní bych spíše investoval do bombardérů, které se dají využít i konvenčně, nebo do letadlových lodí nebo do něčeho co se prostě dá využít i v konvenčním boji a není to jen obrovská drahá, ikdyž technicky vynikající, trubka v zemi, která čeká na dotankování a odpal.
    Nic jiného. Bude sloužit jen k psychologickému vydírání jiných zemí, a trochu se mi po zavedení téhle zbraně ztrácí ta Ruská rétorika, že oni se pouze brání. Tohle je jednoznačně zbraň prvního úderu.Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    02:29 13.05.2016

    Technicka poznamka: od odborneho periodika by som ocakaval presne oznacenie R-36M2 - tie su skutocne v slyzbe a su z 80-tych rokov. Kvapalne palivo nie ke krok spat, skor zaziva ...Zobrazit celý příspěvek

    Technicka poznamka: od odborneho periodika by som ocakaval presne oznacenie R-36M2 - tie su skutocne v slyzbe a su z 80-tych rokov.
    Kvapalne palivo nie ke krok spat, skor zaziva renesanciu. Jednak ma vyssi impulz (vykon) ako tuhe palivo (potrebne na prekonanie ABD - vid priblizovanie sa armad nato na rusku hr , jednak moderne paliva uz mozno skladovat mesiace v nadrziach rakiet..Skrýt celý příspěvek

  • green_korytnacka
    21:20 12.05.2016

    tiez sa obavam nahodneho ci teroristickeho odpalenia rakety. pretoze staci jedna taka a do hodiny je v radioaktivnych plamenoch cela planeta. urcite na odpalenie treba nejake ...Zobrazit celý příspěvek

    tiez sa obavam nahodneho ci teroristickeho odpalenia rakety. pretoze staci jedna taka a do hodiny je v radioaktivnych plamenoch cela planeta.

    urcite na odpalenie treba nejake bezpecnostne kody ktore pozna iba par ludi, ale i auta maju otvaranie a startovanie sifrovane a ide to obist. a iba ti co to projektovali vedia, ci je to skutocne zabezpecene komplexne, alebo staci odsrobovat kryt ovladacieho panelu a droty spojit napriamo.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    20:05 12.05.2016

    Takze tie RS-28 by mali nahradzat tuto verziu rakety R-36M2 Voevoda. Tym ma koncit zivotnost podla wiki v roku 2019, Zase inde som narazil az na rok 2026. Na wiki som nasiel aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Takze tie RS-28 by mali nahradzat tuto verziu rakety R-36M2 Voevoda. Tym ma koncit zivotnost podla wiki v roku 2019, Zase inde som narazil az na rok 2026.

    Na wiki som nasiel aj toto

    The commander of the Strategic Rocket Forces Lt. Gen. Andrei Shvaichenko announced on December 16, 2009, that Russia planned to "develop a new liquid-propellant ICBM to replace the Voyevoda (SS-18 Satan), capable of carrying 10 warheads, by 2016Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    19:13 12.05.2016

    S tou "účinností" protiraketové obrany souhlasím,ale mám za to že Rusové vyvinuly tuhle novou raketu ne pro to že by se báli že nedokáže proniknout přes obranu nebo že by snad byla ...Zobrazit celý příspěvek

    S tou "účinností" protiraketové obrany souhlasím,ale mám za to že Rusové vyvinuly tuhle novou raketu ne pro to že by se báli že nedokáže proniknout přes obranu nebo že by snad byla málo účinná,ale proto že už jsou příliš staré,končí jim technická životnost.
    Jinak,zase takový prodělek to nebude,motory téhle rakety určitě využijí i ke komerčním účelům na vypouštění družic,takže minimálně část prostředků vložených do vývoje téhle rakety se vrátí :)Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    17:56 12.05.2016

    Zbytočne vyhodnené peniaze ... Protirakeová obrana je stále i perspekívne zúfalo neúčinná voči hromadnému úderu i "starých" rakiet s jednou jadrovou hlavicou s klamnými cieľmi. ...Zobrazit celý příspěvek

    Zbytočne vyhodnené peniaze ...

    Protirakeová obrana je stále i perspekívne zúfalo neúčinná voči hromadnému úderu i "starých" rakiet s jednou jadrovou hlavicou s klamnými cieľmi.

    Povedal by som, že ak Rusko má vyhadzovať peniaze na zbrane (export len znižuje náklady, stále ide o stratový biznis pre štát, nie samozrejme pre firmy), tak na niečo čo sa dá i vyvážať. Nech skončí projekt akokoľvek technicky úspešne, pre ruský rozpočet to bude katastrofa ...Skrýt celý příspěvek

  • Marthy
    17:01 12.05.2016

    Jj,zničit raketu v první fázi letu,to je ideální řešení.Problém je že to prostě nejde :) Teoreticky lze zasáhnout až samotnou hlavici v konečné fázi letu,a to už je malý rychle se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jj,zničit raketu v první fázi letu,to je ideální řešení.Problém je že to prostě nejde :)
    Teoreticky lze zasáhnout až samotnou hlavici v konečné fázi letu,a to už je malý rychle se pohybující odolný cíl..může být i stealth.Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    17:00 12.05.2016

    Jen by ma zaujimalo ako to je asi zabezpecene proti neopravnenemu pouzitiu obsuhy na odpalovanie. Ide mi o to ze ten kto ma klucky moze mat slabsiu chvilku a bude chciet znicit ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen by ma zaujimalo ako to je asi zabezpecene proti neopravnenemu pouzitiu obsuhy na odpalovanie. Ide mi o to ze ten kto ma klucky moze mat slabsiu chvilku a bude chciet znicit svet lebo mu ublizuje. Taky Pakistan kde su sami samovrazedni sialenci. Staci ked bude trpezlivy a dostane sa k jadernym zbraniam ktore nasledne odpali. V tomto ja vidim najvacsiu hrozbu. Kazda obsluha co caka na rozkaz na odpalenie moze prevzat inciativu z roznych dovod a zahajit konec sveta.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    16:16 12.05.2016

    Grull > Co si tak matne spominam z Reganovych Hviezdnych vojen, tak tam bolo cielom napadat balisticke rakety uz v prvej fazy letu. To znamena pokial im hori startovaci ...Zobrazit celý příspěvek

    Grull > Co si tak matne spominam z Reganovych Hviezdnych vojen, tak tam bolo cielom napadat balisticke rakety uz v prvej fazy letu. To znamena pokial im hori startovaci motor.

    Ma to tieto vyhody.
    Namiesto 10 hlavic a 40 klamnych cielov mas jeden ciel.

    Jednoducha moznost zamerat ciel. Beziaci motor balistickej rakety sa da lahko detekovat aj celkovo balisticka raketa je vacsim cielom ako samotna hlavica.

    Zranitelnost ciela. Balisticka raketa je zranitelnejsia ako samotna hlavica. Tam sa uvazovalo s opatreniami proti laserom, ze hlavice budu niest nieco ako pancier. Dost tazko opancierujes celu raketu.

    Ked raketu zostrelujes v prvej faze letu, je to s vysokou pravdepodobnostou nad nepriatelskym uzemim, tak ta potencionalne mozne zamorenie zo znicenych hlavic az tak trapit nemusi.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3