Ruční signály pro bezpilotní letadla

ruční gestikulace
Foto: Palubní obsluha se s posádkou dorozumívá pomocí celé řady ručních signálů / US Navy

Určitě znáte obrázky z paluby letadlových lodí, kdy palubní personál naviguje letadla podle celé řady ručních signálů. Jde o rychlou a efektivní komunikaci mezi lidmi na palubě a pilotem v kokpitu. Co je však efektivní pro lidi, jeví se nepoužitelné pro stroje. Řeč je o bezpilotních vrtulnících a letadlech, které mají samozřejmě problém pochopit a řídit se ruční gestikulací.

Problém se nevztahuje jen na bezpilotní letadla, ale de facto na všechny autonomní systémy – od humanoidních robotů po nejrůznější robotická vozidla. Na světoznámé americké univerzitě MIT nyní běží program mající za cíl naučit roboty rozpoznávat lidskou gestikulaci a ruční signály.

Vědci z MIT rozdělili projekt na dvě části. První část má za úkol naučit se rozpoznat pozici těla a polohu a tvar rukou. Druhá část se pak zaměřuje na konkrétní signály dlaní, jako například vztyčený palec – tedy znak pro OK.

Testování probíhalo s herci, kteří před stereoskopickou kamerou („3D kamera“) předvedli 24 pohybů, typických pro palubní obsluhu letadlových lodí. Důmyslný software pak určil jednotlivé tělesné body, jako jsou ramena, lokty a zápěstí a podle nich určoval pozici a tvar paží. Souběžně se také systém zaměřoval na dlaně a stanovoval, zda jsou zavřené, otevřené, s palcem nahoru, dolů, atd.

Vědci se také museli vypořádat s obrovským množstvím dat (fotek). Pro rychlost výpočtů a svižnost celého systému proto rozdělili video záznam do celé řady 3 sekund dlouhých sekvencí (60 snímků) s tím, že jednotlivé záběry se několika snímky překrývají. Počítačový algoritmus poté křížově porovnává jednotlivé snímky s databázi uložených pohybů a odhadne, o jaké gesto se pravděpodobně jedná.

V současné době je účinnost v rozpoznávání dat pouze 76 %. Výzkumníci však věří, že s lepšími algoritmy může být celý systém mnohem účinnější.

Rozpoznávání ručních signálů se nehodí jen pro bezpilotní stroje přistávající na palbách lodí, ale vůbec pro celou řadu autonomních systémů. Můžeme připomenout náš článek o požárních robotech, kde se také počítá s navigací pomocí ruční gestikulace.

Nakonec, i běžní pěšáci používají celou řadu ručních signálů ke svému dorozumívání. Pokud má po jejich boku sloužit nějaký pozemní robotický systém (bojový, průzkumný, dopravní) měl by se také naučit tyto signály rozpoznávat.

Zdroj: Gizmag

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Orca - bezpilotní vrtulník nové generace

Orca, neboli také velryba zabiják, není jen nebezpečným predátorem žijícím v oceánech, ale také ...

Bojová vozidla pro války budoucnosti

Jak může vypadat válčení v 21. století? Třeba tak, jak již nějaký čas nastiňuje projekt Future ...

Bezpilotní sonda HoverMast

Vidět a nebýt viděn. Základní pravidlo každé vojenské jednotky nebo vojáka. Vojenský výzkum, ...

Autonomní pozemní bojoví roboti

Bezpilotní průzkumná i bojová letadla jsou již běžnou součástí většiny armád světa. Dnes se také již ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!