Rumunsko kupuje stíhačky F-16

Portugalská F-16
Foto: Portugalská stíhačka F-16B / Wikipedia

Nejen Armáda ČR řeší nákup nových stíhacích letadel pro své letectvo. Zatímco my přešlapujeme nad tím, zda prodloužit nebo neprodloužit pronájem stíhaček JAS-39 Gripen, Rumuni mají už jasno. Nejvyšší rada obrany Rumunska (CSAT), které předsedá prezident, rozhodla o nákupu 12 použitých stíhaček F-16 z Portugalska.

Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

S největší pravděpodobností se rumunské ministerstvo obrany rozhodlo pro původní typ F-16A/B Block 15. Tyto stroje mají v portugalské armádě nalétáno 3 500 hodin. Životnost draku stíhaček F-16 je vypočítaná na 8 000 letových hodin, což umožňuje stroje provozovat ještě dalších 20 let.

Rumunsko zaplatí za 12 letounů celkem 600 miliónů dolarů (12 mld. Kč), s tím, že splátky jsou rozloženy na 5 let. První stíhačky F-16 dostanou rumunští piloti až v roce 2016, první splátku 70 miliónů dolarů však zaplatí již příští rok.

Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již před několika lety projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila. Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.

MiG-21 Lancer

Foto: MiG-21 Lancer rumunského letectva / Romanian Air Force

Připomeňme, že v současné době rumunští piloti létají na modernizovaných strojích MiG-21 Lancer. Jde o původní jednosedadlové rumunské stíhačky MiG-21M/MF a dvousedadlové MiG-21UM. Modernizace vznikla v 90. letech minulého století ve spolupráci rumunské společnosti Aerostar a izraelských IAI a Elbit.

Celkově prošlo modernizací 110 stíhaček MiG-21. Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 strojů na verzi Lancer A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací útoky pak 26 strojů označených jako Lancer C (s izraelským radarem EL/M-2032M). Posledních 14 strojů pak představovala přestavba dvoumístných letounů MiG-UM na verzi Lancer C.

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno ...

První F-16 obdrží Írák na podzim 2014

Írák v současné době nemá vlastní nadzvukové letectvo a není tak schopen si zajišťovat vzdušný ...

Pentagon plánuje modernizovat 300 strojů F-16

Program nového lehkého stíhače F-35 Lightning II se stále prodražuje a prodlužuje. Pentagon proto ...

Taiwan nakonec bude stíhačky F-16 jen modernizovat

Čínská republika neboli Taiwan dlouhodobě usiluje o nákup nových a modernizaci stávajících stíhacích ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Peter
    18:47 11.11.2012

    Najrozumnejšie riešenie je pritlačiť Švédov. Ak nepovolia sa dohodnúť zo Slovenskom, ktoré môže ochraňovať letecký priestor oboch štátov vo svojej réžii, alebo dokonca vymeniť časť odstavených lietadiel MIG 29A s Čs armádou za niečo z jej skladov npr. L159. T.j. všetky tromfy má Česká republika v rukách, nesmie ich neuvážene zahodiť za úplatky !

  • CerVus
    21:29 16.10.2012

    Ještě by stály za zvážení Mirage 2000C nebo poslední generace 5F. Sice už je linka odstavená a kvůli pár kusům ji prý nechtějí spouštět, ale Francie jich má ve výzbroji přes 300 a postupně je nahrazují Dassault Rafale.
    I cena nových byla slušná 23mil usd, to je polovina ceny F-16. Stále je to velice kvalitní stíhač na světové úrovni.

  • cejkis
    23:02 07.10.2012

    Nizozemí bude snožovat počet strojů F16 z 87 na 68. ČR by se měla ozvat s žádostí o informace a prezentovat svůj záměr.

    Ostatní státy EU při snižování počtů F16 již své kupce našly. Portugalsko - Rumunsko, Belgie - Jordánsko.

  • Kuba
    06:30 01.10.2012

    Omlouvám se za ty chyby v předchozím příspěvku.

  • Dip
    06:29 01.10.2012

    Dip: Za to já jse, přesvěečenej, že jsi ztracenej případ. Pokud by sis tu zprávu přečetl celou, tak víš, že výroba byla oficiálně ukončena. Není žádná další objednávka od USAF a to letadlo oprvadu není na vývoz. Tvoje teorie jsou zcela liché.

  • Left
    00:30 01.10.2012

    Přesně tak. Počet 14 Gripenů byl koncipován jen a pouze na Air policing vzdušného prostoru ČR. Už i Air policing v Pobaltí převyšuje plánované shopnosti nadzvukového letectva AČR.

  • cejkis
    23:46 30.09.2012

    4 DIP

    Letectvo ČR nic jiného než Airpolicing nezvládne a kvůli něčemu jinému se 14 ks Gripenů nepronajímlo.

  • cejkis
    23:44 30.09.2012

    V každém případě je zarážející, že takovýto kontrakt je řešen pár měsíců před vypršením smlouvy.

    Vzhledem k časové tísni se vždy budeme bavit o starších strojích neb nové nikdo nestihne vyrobit ikdybychom na ně měli.

    1) prodloužení Gripenu

    2) F16 verze, které budou k dispozici, za MLU bychom byli rádi. Starší verze 15,20 neumí AMRAAM a tak bychom jej nemohli používat, což se stejně neděje neboť pro Air policing je to nepoužitelné a tak těch 24 střel leží ve skladu. Myslím, že už jsme stejně minuli mezník pro zahájení přeškolovacího tréniku a tak vláda nemá v podstatě žádný manévrovací prostor. Takže budeme mít Gripen za původní cenu nebo nebudeme mít nic.

    Tuto zemi řídí amatéři a tak to podle toho vypadá.

  • Dip
    23:41 30.09.2012

    Kuba: Právě že pochybuju o tom, že 13.12. 2011 bude poslední vyrobený Raptor, toho se teprve dočkáme.

    Co se týká F16, tak je fakt ten, že většina států ji plánuje nahradit. Poláci si ji pořídili bez tak jen kvůli její pořizovací ceně, protože chtějí mít velký počet strojů. Nevím ale jestli se tahle strategie hodí pro nás. A pro boha, úkolem letectva není jen air policing, ale je to součást obrany státu.

  • Argonaut
    22:50 30.09.2012

    to CerVus:
    Osobně bych Gripen tolik neodsuzoval. Jsme zcela přesvědčený, že švédská vojensko-průmyslová základna dokáže vyprodukovat kvalitní letoun. Navíc NG vypadá velice slibně. Pro F-16 mluví jen právě jeho rozšířenost a levné náhradní díly. Pro Gripen pak levnější letová hodina. Většina současných provozovatelů plánuje v nejbližších letech obměnu F-16 za jiné stroje nebo jejich nutnou modernizaci. Pořízením v ČR by se rozhodně nejednalo o konečnou, co se týče nákladů (mimoto, že by bylo nutné znovu přizpůsobit logistiku).

    Jas-39 neprovozují jen 3 státy, ale: Švédsko, JAR, Maďarsko, ČR, Thajsko a v budoucnu Švýcarsko. Bojové nasazení v roce 2011 na Libyí.

    K F-22 a F-35 - "starší" letadla převyšují tyto (f-22) jen co se týče levnějšího provozu (vím, že výsledky z nejrůznějších cvičení mohou zkreslovat, ale doporučuji se podívat, alespoň na některé, kde figuroval F-22, např. Northern Edge 2006). Rozhodně si nemyslím, že se jedná o zbytečné projekty (nebavím se o nákladnosti). Zatímco USA provozuje takřka 200 Raptorů, tak ostatní (Rusko/Indie, Čína) si o tom mohou jen nechat zdát (každý, kdo ví něco o cestě vývoje bojových letounů od prototypu k provozuschopnému produktu určitě potvrdí). Už samotný vývoj takového projektu dává značný technologický náskok, který může být uplatněn i v jiných projektech. Zřejmě největším plusem je stealth technologie, která opravdu není potřebná pro ekonomicky optimální air-policing, proto mi přijde naprosto zbytečné o nich jakkoliv uvažovat.

    Česká republika v současné době potřebuje ekonomicky efektivní řešení zajištění ochrany vzdušného prostoru, které by dokázalo případně nahradit ostatní prvky protivzdušné obrany. Proto se jeví pokračování v Gripenech jako optimální. Samozřejmě záleží na ceně pronájmu/odkupu. Důležité je také to, že v rámci pronájmu jsou letouny průběžně modernizovány (nepočítaje offsety, které jsou mnohdy opomíjeny).

  • Kuba
    22:04 30.09.2012

    Dip: Chyba lávky. Poslední Raptor byl vyroben k 13. prosinci minulého roku. Viz zde: http://www.militarytimes.com/n...
    Víc snad netřeba dodat.

    Co se týče Gripenů. Tak pořizovací cena je údajně v rozmezí 40-60 milionů dolarů za kus. Záleží podle verze a podle toho, co si do něja všechno necháš nainstalovat. Takže jednoduchými počty, vezmu-li v úvahu tu nejdražší verzi, tak mě jedno letadlo vyjde na 1,17 miliardy korun. Za 19 miliard které vláda zaplatila za pronájem, bych mohl koupit 16 nových Gripenů. Současně jich naše armáda používá 17. Jinak tím chci naznačit, že v oučasné době už ty letadla mohly být naše a dál by jsme si hradili "jen" jejich provoz a údržbu.

    Nicméně musím uznat, že pokud by mělo dojít k nákupu letadel, byla by ta F-16 zřejmě nejvýhodnější a osobně si myslím, že by se nemusely ani kupovat starší letadla. Prodejní cena bude srovnatelná, ne-li menší než u Gripenu. A jak už zde bylo zmíněno, používá ji hromada států, je na to kupa technologií nejen od američanů a tak dále a tak dále. Obávám se ale, že to zas naši vládci vyřeší nějak šalamounsky a všichni nakonec budeme kroutit hlavou.

  • Jirka
    21:59 30.09.2012

    pro Jakub Mareš: máte na mysli, že by jako naše L 159 používali jako cvičné cíle na místo jejich vlastních UAV? :-D možná by se asi divili co v té mašině máme - italskou kopii izraelského radaru, kterou mají rumunské Lancery. Být ALCA k něčemu tak se zákazníci pohrnou sami, tomu vypovídá i Rusko- Italský projekt JAK 130/ M346 o němž tu před nedávnem taky vyšel článek.
    Rumunsko zvolilo cestu nejmenšího odporu, Lancery mají svůj resurs odlétán, a určitě jsou tam lidé co si dokážou spočítat všechna pro i proti tohoto řešení, pokud se zde zmíní možnosti JAS 39 tak mezi jeho velkou přednost platí mnohem nižší provozní náklady a časová náročnost na údržbu než u F 16.

    pro pana Lacinu: Slovensko mělo na dnech NATO v Ostravě tři kusy MIG 29, tak lze předpokládat, že další minimálně dva doma držely hotovost, media to berou asi s nadsázkou, mají něco okolo 20 kusů Migů a z toho 10 kusů modernizovaných na verzi MIG 29 AS, další kusy to potká také, pokud budou mít finance, modernizace zahrnuje výbavu na standardy NATO.

  • CerVus
    20:40 30.09.2012

    přileju troch oleje do ohně svým zhodnocením zmiňovaných letadel:
    L-159 - cvičné letadlo nehodící se k téměř jakékoli bojové činnosti. Malý dolet, nízká rychlost, malá nosnost, křehký drak. Na air police se nehodí jelikož dosahuje téměř stejné max rychlosti jako dopravní letouny (Boeing 737 je dokonce papírově rychlejší)
    Gripen - u nás sice prověřené letadlo, ale zmiňovat jako velké plus stáří konstrukce a možné budoucí modernizace je chyba. Používají ho pouze tři státy, létá jich malý počet, nebyl nikdy nikde nasazen v přímém boji a ani se to u současných provozovatelů nepředpokládá.
    F-16 - starší konstrukce která je ale na druhou stranu neustále na základě vývoje a skutečného bojového nasazení neustále modernizována. Bylo vyrobeno přes 4 tisíce letounů. Jeho hlavní provozovatelé stále nakupují nové stroje, takže má rozhodně ještě 2 desetiletí jisté.
    F22, 35 - drahé hračky které nijak extrémně nepřevyšují stroje které měli nahradit. I USA jejich počty seškrtala a nahradí je etablovanými levnějšími stíhači. ČR nikdy nebude mít dostatečný rozpočet na létající Ferrari.
    Moderní turbovrtulová bitevní letadla - pořizovaná pro podporu jednotek v gerilové válce. Nízké provozní náklady, robustní konstrukce,možnost operování ze zatravněných letišť.

  • Jakub Mareš
    20:28 30.09.2012

    Jestli F-16 nebo Jas-39 je těžké říc. Gripen je dobrý stroj, ale ta cena pronájmu je vysoká, hlavně když sem četl za kolik je pronajmuli Švýcarum než jim vyroběj jejich vlastní, i když vím že tam je to o něčem jinym když už od nich pak nakoupěj vlastní stroje. Každopádně pokud Jas-39, tak na rozumnou dobu a pak pouvažovat po verzi E/F (Demo) která snad bude do pár let hotová a nebo teda F-16, ale zmodernizovat je s Izraelcema. Jinak jak se zde lidi bavili o L-159, vzpoměl jsem si jak teďkom Izraelci kupujou ty italský stroje, bylo by docela zajímaví než tu smlouvu podepsaly, jestli by byli ochotní se dohodnou s náma na výměně, L-159 za jejich UAV.

  • Dip
    19:39 30.09.2012

    Přesně tak, Gripen je podle mého nejlepší volba. A je to letadlo s nějakou budoucností.
    F16 je prostě starej stroj a nepůjde ho modernizovat do nekonečna, kdyby ano, neměli by Izraelci důvod kupovat F35. Na Gripeny už máme zázemí a švédové jsou i velmi vstřícný ohledně servisu, školení apod. Taky je úplná hloupost tvrdit, že za ten pronájem by jsme si je mohli koupit, protože v tom pronájmu je i údržba, která není levná. Krom toho švedové nemůžou za to, že si letadla raději pronajímáme a nechceme si je koupit.

    Co se týká F22 tak si myslím, že nebude trvat dlouho a nějaká ořezaná verze bude nabídnuta důvěryhodným spojenců, např. těm co už nyní používají F15 (Jižní Korea, Japonsko, Sudská Arábie). Přeci jen jsou v tom prachy a sami američnani budou chtít v budoucnu nahradit F15. Myslím, že poslední Raptor vyrobenej rozhodně nebyl.

  • Kuba
    18:40 30.09.2012

    prometheus.x: Takovej "heavy weight plk" jsem nečetl už hodně dlouho. Trochu se zamyslete nad tím, co písete. Trochu Vám s tím pomůžu. Tak za prvé. Stroj F-35, ať už je jakejkoliv, je tak drahej, že je úplně mimo mísu. Vaše dedukce, že američané uvažují jeho nahrazení turbovrtulovým strojem je přinejmenším úsměvná. Stroje F-22 nejsou ani na prodej a ani nikdy nebyly, americká vláda už v počátku zamítla export tohoto stroje. Je tedy naprosto zbytečné uvažovat, že by snad tyto stroje u nás, nebo kdekoliv jinde na světě, s výjimkou USA, vůbec létaly.

    Osobně jsem zastáncem, aby naše armáda měla nadzvukové stroje. Každá armáda, vyspělé země, by měla mít nadzvukové letectvo (jen můj názor). Navíc, nelze věčně "outsourcovat" ochranu vzdušného prostoru někomu druhému. Jestliže všichni budou uvažovat, že jim bude zajišťovat vzdušnej prostor někdo jinej, tak budou mít nakonec stíhačky 2 možná 3 země. Pak je otázka, na kolik bude pro ně vůbec nějaká aliance výhodná, když budou muset hlídat zadek, kromě sebe, tak i ostatním.

    Podle mě by bylo nejvýhodnější si ponechat Gripeny. Pro naše podmínky ideální, piloti jsou na nich zaučení, je zde pro ně vytvořeno všechno zázemí a ač se to někomu nezdá, tak je to kvalitní stíhačka. Akurát se dávno měly nakoupit. V současné době se na pronájmu už zaplatila plná cena za ty letdal co provozujem. Další kontrakt už je jen vyhození peněz. Ale co, však my daňoví poplatníci to nakonec stejně zatáhnem.

  • Ondřej Lacina
    17:09 30.09.2012

    prometheus.x: Až na těch vašich prvních pět řádků, to snad ani nemůžete myslet vážně..??

  • CerVus
    16:33 30.09.2012

    Souhlasím. Nákup lehce olétaných f-16 je pro ČR nejlepší řešení. F-16 je nejrozšířenější moderní stíhač, tzn dostupné díly, logistika, pozemní personál, všude na světě. Modernizačních balíčků je spousta, paleta výzbroje a dodavatelů úprav je velká. Izraelské letouny mají vlastni elektroniku a výzbroj, takže zde není ani 100% závislost na USA navíc s nimi má ČR nadstandardní vztahy, které by stálo zato rozšířit a přenést do dalších modernizací v armádě.

  • prometheus.x
    16:25 30.09.2012

    podle me je to vpodstate jedno jestli nam zustanou nadale delat AIRpolice gripeny nebo f16 skoro bych byl pro gripeny jelikoz nasi piloti snima maji uz neco odlitano na druhou stranu l-159 ma avioniku stejnou jako f16 takze do zahranicnich mysi bych klidne posilal l159 nejou to stroje pro vybojovanivzdusne nadvlady ale pro podporu pechoty a uprime dokud se nevytahnou nekam takje nemozne je prodat kouknete na albatrosi dneska jiz hrozne zastarali letadla a stale litaji a francouzska akrobaticka letka je vychvaluje a co se tyka dnenich vzdusnych jsouboju tak je v podstate jedno jakej mate stroj stejne se vse provadi radarove pali se na cile ktere jsou mimo realnou vyditelnost a v psi boji na kanony asi bych to vydel ze l-159 nebude mit konkurenci diky vykonemu tahu motoru a vysoke obratnosti

    a zde zmineny prechod na F35 v budoucnu bych vydel jako tezce nepravdepodobny spise f22raptor jelikoz f25 je primarne urceny pro letadlove lode (kolme pristani) a hlavne oba mnou zmynovane stroje (F22, F35) jsou ekonomicky propadak proc myslite ze americani tezce uvazuji nad turbovrtulovymy stroji jelikoz jsou levne a maji male provozni naklady a o provozovani F35v COoP rezimu s X-47B bych rek ze si jeste chvyli muzeme nechat zajit chut i kdyz je to napad velmy zdarily

  • Petr.P.
    16:10 30.09.2012

    re: cejkis
    ,ve výhledu přechod na F35"
    no tak to by šlo tak 80% rozpočtu na nadzvukový letectvo a zbytek armády by žral hlínu.Už ted de do letectva moc peněz.A možnost letadel mít software/hardware pro útoky na pozemní cíle je podle mě nesmysl v době míru.Pakliže by nastala situace opačná tak se dokoupí.
    Někde sem četl,že ten nákup F-16 polskem nebyl zrovna dobrej kauf(něco ohledně motorů) ,ale nevim zda je to pravda tak mi případně opravte

  • cejkis
    15:56 30.09.2012

    Trochu se obávám změny zahraniční politiky po nástupu prezidenta Zemana a úřednické vlády včele s Klausem. Pak nastane hromadné prosazování ruských zájmů. Neustále prodlužování rozhodnutí je divné a zapadná do celkového obrazu změn.

  • Jan Grohmann
    15:51 30.09.2012

    Pro cejkis. Zcela s Vámi souhlasím. Ideálním letounem pro AČR (pokud vezmeme naše politicko-vojenské ambice) je v tuto chvíli F-16MLU. Pro Air policing je více než dostatečný.
    Podle mě nakupovat nebo vlastnit úplně nové stroje je zbytečný luxus pro AČR. I když jako vždy, je to věc názorů...

  • cejkis
    15:27 30.09.2012

    Je to logický a roumný krok. Byť je Gripen avionikou modernější, svými letovými vlastnostmi je horší než MiG29 či F16. Pro potřeby zajištění kontroly vzdušného prostoru v počtu 12-14 stojů je ideální stroj s vysokou stoupavostí, který se co nejrychlejí dokáže dostat k civilními stroji.
    Základním parametrem je tak stoupavost, schopnost výstražné střelby z kanonu, kompatibilita s NATO. Pokud by ČR koupila 18 stojů F16 MLU, může pro potřeby zahraničních misí vyčlenit roj bez omezení vlastního výcviku, může začít cvičit piloty v pozemních úderech. V misích můžete sdílet náhradní díly s ostatními státy nikoliv jako v případě Gripenu. Zkrátka má to jen samá plus.

    Proto preferuji nákup starších, pro naše účely dostačujících strojů F16MLU a ve výhledu přechod na F35, který se stane standardem se všemi z toho plynoucími výhodami.

  • Ondřej Lacina
    14:17 30.09.2012

    Je to asi na nelevnější varianta, která se jim naskytla a která jim zbyla. Ale polepšili si, F-16 nejsou vůbec špatný stroje a lepší než se vzdát letectva úplně. Taky nechápu co blbnou ti slováci. Teď jsem někde četl, že maj v provozu jen 3 MiGy-29, ale já vlastně přesně nevim jak to s tou obranou momentálně maj. Něco jinýho tvrdí armáda, něco jinýho média.. Nevim.

  • Petr.P.
    13:57 30.09.2012

    re:cistic
    L-159 sou v tuto dobu dobrý tak akorát na výcvik a vyhlídkový lety(v boji tak akorát při absolutní vzdušné převaze). A už tu prosím neřešme diskuze na téma proč ČR nehlídají L-159 .
    Co se týče rumunů tak doufám,že to hlavně finančně utáhnou.

  • cistic
    12:57 30.09.2012

    proc bychom nemeli vyuzit stroju L-159?Ano, jsou pomale ale z vice mist by bezpecnost statu taky pokryly...stejne je nemame komu prodat...

  • Jaku Mareš
    10:07 30.09.2012

    zajímavej článek

  • Jan Grohmann
    10:03 30.09.2012

    Pro Jarmil. Díky za všímavost. Upraveno. To je tak, když člověk neumí ani pořádně přečíst hodnotu z kalkulačky.

  • Jarmil
    09:59 30.09.2012

    Jen malá poznámka, 600 miliónů dolarů není 1,7 mld. Kč, ale cca 12 miliard Kč.