Rumunsko kupuje stíhačky F-16

Portugalská F-16
Foto: Portugalská stíhačka F-16B / Wikipedia

Nejen Armáda ČR řeší nákup nových stíhacích letadel pro své letectvo. Zatímco my přešlapujeme nad tím, zda prodloužit nebo neprodloužit pronájem stíhaček JAS-39 Gripen, Rumuni mají už jasno. Nejvyšší rada obrany Rumunska (CSAT), které předsedá prezident, rozhodla o nákupu 12 použitých stíhaček F-16 z Portugalska.

Portugalci koupili v roce 1994 45 stíhaček F-16A/B Block 15, z toho bylo 20 nových a 25 použitých. Posléze bylo 20 strojů modernizováno na verzi MLU a 5 strojů uloženo jako rezerva pro náhradní díly.

S největší pravděpodobností se rumunské ministerstvo obrany rozhodlo pro původní typ F-16A/B Block 15. Tyto stroje mají v portugalské armádě nalétáno 3 500 hodin. Životnost draku stíhaček F-16 je vypočítaná na 8 000 letových hodin, což umožňuje stroje provozovat ještě dalších 20 let.

Rumunsko zaplatí za 12 letounů celkem 600 miliónů dolarů (12 mld. Kč), s tím, že splátky jsou rozloženy na 5 let. První stíhačky F-16 dostanou rumunští piloti až v roce 2016, první splátku 70 miliónů dolarů však zaplatí již příští rok.

Není to první pokus, kdy si Rumuni chtěli pořídit starší stroje F-16 pro svou armádu. Již před několika lety projevili zájem nakoupit použité stroje F-16 ze Spojených států. Avšak s nastupující celosvětovou ekonomickou krizí a pro velkou cenou (1,6 mld. dolarů) rumunská vláda v roce 2010 od svého záměru upustila. Krize postihla rumunskou ekonomiku natolik, že se dokonce uvažovalo o uzemnění stíhaček a ochraně vzdušného prostoru letectvem jiného státu NATO.

MiG-21 Lancer

Foto: MiG-21 Lancer rumunského letectva / Romanian Air Force

Připomeňme, že v současné době rumunští piloti létají na modernizovaných strojích MiG-21 Lancer. Jde o původní jednosedadlové rumunské stíhačky MiG-21M/MF a dvousedadlové MiG-21UM. Modernizace vznikla v 90. letech minulého století ve spolupráci rumunské společnosti Aerostar a izraelských IAI a Elbit.

Celkově prošlo modernizací 110 stíhaček MiG-21. Pro útoky na pozemní cíle bylo upraveno 73 strojů na verzi Lancer A (s izraelským radarem EL/M-2001B), pro stíhací útoky pak 26 strojů označených jako Lancer C (s izraelským radarem EL/M-2032M). Posledních 14 strojů pak představovala přestavba dvoumístných letounů MiG-UM na verzi Lancer C.

Zdroj: Altair

Nahlásit chybu v článku


Související články

F-16 V– kódové jméno „Zmije“

Stíhačka F-16 Fighting Falcon je nejúspěšnější stíhací a bojový letoun všech dob. Bylo vyrobeno ...

První F-16 obdrží Írák na podzim 2014

Írák v současné době nemá vlastní nadzvukové letectvo a není tak schopen si zajišťovat vzdušný ...

Pentagon plánuje modernizovat 300 strojů F-16

Program nového lehkého stíhače F-35 Lightning II se stále prodražuje a prodlužuje. Pentagon proto ...

Taiwan nakonec bude stíhačky F-16 jen modernizovat

Čínská republika neboli Taiwan dlouhodobě usiluje o nákup nových a modernizaci stávajících stíhacích ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • CerVus
    16:33 30.09.2012

    Souhlasím. Nákup lehce olétaných f-16 je pro ČR nejlepší řešení. F-16 je nejrozšířenější moderní stíhač, tzn dostupné díly, logistika, pozemní personál, všude na světě. ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím. Nákup lehce olétaných f-16 je pro ČR nejlepší řešení. F-16 je nejrozšířenější moderní stíhač, tzn dostupné díly, logistika, pozemní personál, všude na světě. Modernizačních balíčků je spousta, paleta výzbroje a dodavatelů úprav je velká. Izraelské letouny mají vlastni elektroniku a výzbroj, takže zde není ani 100% závislost na USA navíc s nimi má ČR nadstandardní vztahy, které by stálo zato rozšířit a přenést do dalších modernizací v armádě.Skrýt celý příspěvek

  • prometheus.x
    16:25 30.09.2012

    podle me je to vpodstate jedno jestli nam zustanou nadale delat AIRpolice gripeny nebo f16 skoro bych byl pro gripeny jelikoz nasi piloti snima maji uz neco odlitano na druhou ...Zobrazit celý příspěvek

    podle me je to vpodstate jedno jestli nam zustanou nadale delat AIRpolice gripeny nebo f16 skoro bych byl pro gripeny jelikoz nasi piloti snima maji uz neco odlitano na druhou stranu l-159 ma avioniku stejnou jako f16 takze do zahranicnich mysi bych klidne posilal l159 nejou to stroje pro vybojovanivzdusne nadvlady ale pro podporu pechoty a uprime dokud se nevytahnou nekam takje nemozne je prodat kouknete na albatrosi dneska jiz hrozne zastarali letadla a stale litaji a francouzska akrobaticka letka je vychvaluje a co se tyka dnenich vzdusnych jsouboju tak je v podstate jedno jakej mate stroj stejne se vse provadi radarove pali se na cile ktere jsou mimo realnou vyditelnost a v psi boji na kanony asi bych to vydel ze l-159 nebude mit konkurenci diky vykonemu tahu motoru a vysoke obratnosti

    a zde zmineny prechod na F35 v budoucnu bych vydel jako tezce nepravdepodobny spise f22raptor jelikoz f25 je primarne urceny pro letadlove lode (kolme pristani) a hlavne oba mnou zmynovane stroje (F22, F35) jsou ekonomicky propadak proc myslite ze americani tezce uvazuji nad turbovrtulovymy stroji jelikoz jsou levne a maji male provozni naklady a o provozovani F35v COoP rezimu s X-47B bych rek ze si jeste chvyli muzeme nechat zajit chut i kdyz je to napad velmy zdarilySkrýt celý příspěvek

  • Petr.P.
    16:10 30.09.2012

    re: cejkis ,ve výhledu přechod na F35" no tak to by šlo tak 80% rozpočtu na nadzvukový letectvo a zbytek armády by žral hlínu.Už ted de do letectva moc peněz.A možnost letadel ...Zobrazit celý příspěvek

    re: cejkis
    ,ve výhledu přechod na F35"
    no tak to by šlo tak 80% rozpočtu na nadzvukový letectvo a zbytek armády by žral hlínu.Už ted de do letectva moc peněz.A možnost letadel mít software/hardware pro útoky na pozemní cíle je podle mě nesmysl v době míru.Pakliže by nastala situace opačná tak se dokoupí.
    Někde sem četl,že ten nákup F-16 polskem nebyl zrovna dobrej kauf(něco ohledně motorů) ,ale nevim zda je to pravda tak mi případně opravteSkrýt celý příspěvek

  • cejkis
    15:56 30.09.2012

    Trochu se obávám změny zahraniční politiky po nástupu prezidenta Zemana a úřednické vlády včele s Klausem. Pak nastane hromadné prosazování ruských zájmů. Neustále prodlužování ...Zobrazit celý příspěvek

    Trochu se obávám změny zahraniční politiky po nástupu prezidenta Zemana a úřednické vlády včele s Klausem. Pak nastane hromadné prosazování ruských zájmů. Neustále prodlužování rozhodnutí je divné a zapadná do celkového obrazu změn.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    15:51 30.09.2012

    Pro cejkis. Zcela s Vámi souhlasím. Ideálním letounem pro AČR (pokud vezmeme naše politicko-vojenské ambice) je v tuto chvíli F-16MLU. Pro Air policing je více než ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro cejkis. Zcela s Vámi souhlasím. Ideálním letounem pro AČR (pokud vezmeme naše politicko-vojenské ambice) je v tuto chvíli F-16MLU. Pro Air policing je více než dostatečný.
    Podle mě nakupovat nebo vlastnit úplně nové stroje je zbytečný luxus pro AČR. I když jako vždy, je to věc názorů...Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    15:27 30.09.2012

    Je to logický a roumný krok. Byť je Gripen avionikou modernější, svými letovými vlastnostmi je horší než MiG29 či F16. Pro potřeby zajištění kontroly vzdušného prostoru v počtu ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to logický a roumný krok. Byť je Gripen avionikou modernější, svými letovými vlastnostmi je horší než MiG29 či F16. Pro potřeby zajištění kontroly vzdušného prostoru v počtu 12-14 stojů je ideální stroj s vysokou stoupavostí, který se co nejrychlejí dokáže dostat k civilními stroji.
    Základním parametrem je tak stoupavost, schopnost výstražné střelby z kanonu, kompatibilita s NATO. Pokud by ČR koupila 18 stojů F16 MLU, může pro potřeby zahraničních misí vyčlenit roj bez omezení vlastního výcviku, může začít cvičit piloty v pozemních úderech. V misích můžete sdílet náhradní díly s ostatními státy nikoliv jako v případě Gripenu. Zkrátka má to jen samá plus.

    Proto preferuji nákup starších, pro naše účely dostačujících strojů F16MLU a ve výhledu přechod na F35, který se stane standardem se všemi z toho plynoucími výhodami.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    14:17 30.09.2012

    Je to asi na nelevnější varianta, která se jim naskytla a která jim zbyla. Ale polepšili si, F-16 nejsou vůbec špatný stroje a lepší než se vzdát letectva úplně. Taky nechápu co ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to asi na nelevnější varianta, která se jim naskytla a která jim zbyla. Ale polepšili si, F-16 nejsou vůbec špatný stroje a lepší než se vzdát letectva úplně. Taky nechápu co blbnou ti slováci. Teď jsem někde četl, že maj v provozu jen 3 MiGy-29, ale já vlastně přesně nevim jak to s tou obranou momentálně maj. Něco jinýho tvrdí armáda, něco jinýho média.. Nevim.Skrýt celý příspěvek

  • Petr.P.
    13:57 30.09.2012

    re:cistic L-159 sou v tuto dobu dobrý tak akorát na výcvik a vyhlídkový lety(v boji tak akorát při absolutní vzdušné převaze). A už tu prosím neřešme diskuze na téma proč ČR ...Zobrazit celý příspěvek

    re:cistic
    L-159 sou v tuto dobu dobrý tak akorát na výcvik a vyhlídkový lety(v boji tak akorát při absolutní vzdušné převaze). A už tu prosím neřešme diskuze na téma proč ČR nehlídají L-159 .
    Co se týče rumunů tak doufám,že to hlavně finančně utáhnou.Skrýt celý příspěvek

  • cistic
    12:57 30.09.2012

    proc bychom nemeli vyuzit stroju L-159?Ano, jsou pomale ale z vice mist by bezpecnost statu taky pokryly...stejne je nemame komu prodat...

    proc bychom nemeli vyuzit stroju L-159?Ano, jsou pomale ale z vice mist by bezpecnost statu taky pokryly...stejne je nemame komu prodat...

  • Jaku Mareš
    10:07 30.09.2012

    zajímavej článek

    zajímavej článek

  • Jan Grohmann
    10:03 30.09.2012

    Pro Jarmil. Díky za všímavost. Upraveno. To je tak, když člověk neumí ani pořádně přečíst hodnotu z kalkulačky.

    Pro Jarmil. Díky za všímavost. Upraveno. To je tak, když člověk neumí ani pořádně přečíst hodnotu z kalkulačky.

  • Jarmil
    09:59 30.09.2012

    Jen malá poznámka, 600 miliónů dolarů není 1,7 mld. Kč, ale cca 12 miliard Kč.

    Jen malá poznámka, 600 miliónů dolarů není 1,7 mld. Kč, ale cca 12 miliard Kč.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2