Ruská armáda dostala další tanky T-90M

Ruská armáda dostala další tanky T-90M
T-90M (2018) / depositphotos.com (Zvětšit)

Ruská firma Uralvagonzavod (UVZ) z Nižního Tagilu předala ruskému ministerstvu obrany dalších deset tanků T-90M (Objekt 188M)​. Ve výzbroji ruské armády jsou prozatím dva prapory T-90M (60 tanků).

T-90M má oproti předchůdci T-90A zcela nově tvarovanou svařovanou věž i nový kanon 2A46M-5 (či dokonce 2A82-1M). Z původní T-90A využívá především podvozek a vylepšený motor V-92S2F. Nová věž byla nutností, protože původní svařované věže T-90A nemají dostatečný vnitřní prostor pro instalaci nových systémů.

Zakázku na prvních 30 T-90M firma UVZ získala v roce 2017 na vojensko-technickém fóru Armija-2017. Část T-90M vznikla přestavbou tanků T-90A, část měla být nově vyrobená.

Prvních deset T-90M v dubnu 2020 převzal tankový prapor 1. motostřeleckého pluku 1. gardové armády. Další T-90M do praporu dorazily v listopadu 2020. Současně několik T-90M zamířilo do Kazaňské tankové školy.

Během Armija-2018 ruské ministerstvo obrany zamluvilo dalších 30 T-90M. K výrobě se opět využily starší T-90A. Tanky T-90M této objednávky dorazily v roce 2021 opět do 1. gardové tankové armády, tentokrát k 27. samostatné motostřelecké brigádě.


T-90M v UVZ; větší foto / UVZ

Tankové prapory mají v Rusku tři roty, každá rota má tři čety po třech tancích. Vlastní tanky mají velitelé rot a velitel praporu. Klasický ruský tankový prapor má tedy 31 tanků. V řadě ruských tankových praporů byl ale zvýšen počet čet v rotě na čtyři. Díky tomu některé tankové prapory provozují roty s 13 tanky (z toho jeden velitelský), což dává 40 tanků na prapor (jeden tank má velitel praporu).

Počet objednaných T-90M, plus dodávky do Kazaňské tankové školy, tedy na první pohled nereflektují velikost tankových praporů v ruské armádě. Velitelé tankových rot a tankových praporů s T-90M proto zřejmě stále využívají starší velitelské tanky T-90AK. Nejsou totiž žádné informace o vývoji velitelské verze T-90M.

O rok později na Armija-2019 ruské ministerstvo obrany podepsalo s UVZ smlouvu na dodávku 100 T-90M. Poslední veřejně známá objednávka proběhla v roce 2021 na neznámý počet T-90M (spekuluje se 100 kusů).

Zda Kreml zamluvil T-90M i v roce 2020, není jasné. UVZ ale není schopna vyrábět 100 T-90M ročně (viz dále). Spíše k objednávce T-90M v počtu 100 kusů bude docházet každé dva roky (2019,2021,2023 atd.).


Produkční list motoru V92S2F (2011) tanků T-90M a T-72B3; větší foto / ČTZ-Uraltrak 

Dodávky T-90M do konce roku 2021 postačily na vytvoření dvou tankových praporů, s tím, že velitelé praporů (možná i někteří velitelé rot) využívají velitelské tanky T-90AK. Přesné složení tankových praporů s T-90M ale není z otevřených zdrojů možné zjistit.

Pokud se mluví o dodávkách z UVZ, vždy se skloňuje deset tanků – to by odpovídalo jedné tankové rotě, která má tři čety po třech tancích a jeden tank velitel roty. Logicky tedy každá „dávka“ z UVZ stačí na přezbrojení jedné tankové roty.

Prvních letošních deset T-90M (dle smlouvy z Armija-2019) bylo dodáno ruské armádě v březnu. Další „dávka“ tanků T-90M (zřejmě deset) byla předána před pár dny, společně s vyprošťovacími vozidly BREM-1M (na podvozku T-90). Můžeme tedy odhadnout roční kapacity UVZ – zhruba 40 tanků T-90M. Dostatek k vyzbrojení jednoho tankového praporu ruské armády. Na konci letošního roku tedy ruská armáda bude mít cca 100 tanků T-90M (tři prapory), na konci roku 2023 140 tanků T-90M.

Všechny T-90M jsou ale v podstatě skládačkou, kdy se použije přepracovaný podvozek T-90A (projde kompletní generální opravou a modernizací), pohonná jednotka V-92S2 z T-90A se modernizuje na verzi V-92S2F (831 kW), a vyrobí se nová věž a instaluje nový kanon.

Avšak západní sankce, a zejména nedostatek západních průmyslových strojů a nástrojů, omezí rychlost výroby T-90M. Úzkým hrdlem jsou hlavně obtíže s výrobu motorů V-92S2F. Motor totiž nepohání jen T-90M, ale také T-72B3. Ostatně i kvůli nedostatku motorů zkrachoval projekt tanku T-14.


T-90M s provizorní ochranou na Ukrajině; větší foto / ruská okupační vojska

Podle polského vojenského analytika Jaroslava Wolskieho nedostatek motorů rodiny V84 / V84MS / V92 tanků T-72 je pravým důvodem, proč Rusové nyní ze skladů vytahují obstarožní tanky T-62 (motor V-55) a T-80B (plynová turbína GTD-1000), a nikoliv uložené T-72.

V každém případě T-90M jako jediný ruský tank z hlediska takticko-technických vlastností obstojí proti moderním západním tankům, jako jsou M1A1 SA Abrams, M1A2 SEPv3, Leopard 2A7+/A7V nebo korejské K2.

T-90M má především silný čelní pancíř, kombinující organický vrstvený pancíř a přídavný reaktivní pancíř Relikt. Ukrajinská armáda nemá žádný typ munice, ani tankovou podkaliberní nebo kumulativní, která přímým zásahem penetruje nejsilnější části čelního pancíře T-90M. Čelní pancéřování T-90M, jako u každého jiného tanku, má ale řadu oslabených míst. Probití čelního pancíře jakéhokoliv tanku je tedy otázkou statistiky. Samozřejmě ideální je zničení nepřátelského tanku prvním výstřelem, ve 100 % případů a za jakýchkoliv podmínek.

T-90M ale není dobře chráněn proti moderním protitankovým raketovým kompletům Javelin (střela útočí z horních úhlů; vlastně napodobuje let oštěpu, proto „javelin“), protitankovým zbraním NLAW (Next Generation Light Anti-armour Weapon) či explozí formovaným projektilům munice Smart 155 nebo Bonus. Rusové totiž na svých tancích nemají aktivní systém ochrany – ale ani ty neochrání tank před explozí formovanými projektily. Ostatně vše vypovídající je fotka ruského T-90M na Ukrajině (viz výše) s ocelovým deštníkem, který má tank chránit před účinky Javelinů a NLAWů.

Zdroj: BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský 125mm kanon 2A82-1M pro tank Т-14 Armata

Ruský blog Gur Khan útočí! zveřejnil zajímavé informace o novém ruském 125mm tankovém kanónu 2A82, ...

Tajemství ruského „super“ kanónu 2A82-1M pro tank T-90M a T-14 Armata

Blog „Gur Khan útočí“ zveřejnil zajímavý materiál „Průbojný podkaliberní náboj „Vakuum: jak posunout ...

První ruské tanky T-90M pro západní front

Tisková služba ruského ministerstva obrany potvrdila dodávku prvních tanků T-90M pro 2. gardovou ...

Další tanky T-90M pro ruskou armádu. T-14 Armata až v roce 2023

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ; součást Rostec) informovala o dodávce dalších tanků T-90M ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Sgt Murphy
    11:35 12.08.2022

    No dobre otázka, vieme že pred sankciami pôvodné T-90M boli plné elektroniky zo západu (systém riadenia paľby, nočné videnie vodiča, detekcia ožiarenia laserom atď.), to ako si ju ...Zobrazit celý příspěvek

    No dobre otázka, vieme že pred sankciami pôvodné T-90M boli plné elektroniky zo západu (systém riadenia paľby, nočné videnie vodiča, detekcia ožiarenia laserom atď.), to ako si ju rýchlo nakúpili dopredu pred sankciami alebo od kadiaľ ju majú teraz? S čím tie tanky modernizujú?Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:41 12.08.2022

      Pôjdu čínskou cestou a budú robiť kópie pochybnej kvality, ale zato s hrdosťou v domácej výrobe

      Pôjdu čínskou cestou a budú robiť kópie pochybnej kvality, ale zato s hrdosťou v domácej výrobe

      • Sgt Murphy
        14:22 12.08.2022

        Alebo či tú elektroniku aktuálne neťahajú priamo z Číny.

        Alebo či tú elektroniku aktuálne neťahajú priamo z Číny.

        • Miroslav
          15:21 12.08.2022

          Ako oni si s tým z toho dlhodobého hľadiska nejak poradia, potenciál tam iste je, akurát, že oni sú v pozícii keď nemajú toľko času koľko úloh ich čaká na ceste k istej ...Zobrazit celý příspěvek

          Ako oni si s tým z toho dlhodobého hľadiska nejak poradia, potenciál tam iste je, akurát, že oni sú v pozícii keď nemajú toľko času koľko úloh ich čaká na ceste k istej sebestačnostiSkrýt celý příspěvek

          • Sgt Murphy
            15:33 12.08.2022

            Ja len dúfam že to neprúdi nejakými "bočnými uličkami" z EU ako keď určité firmy obchádzali západné sankcie po 2014. Fakt dúfam že vo Francúzsku a Nemecku nie sú až taký sprostý a ...Zobrazit celý příspěvek

            Ja len dúfam že to neprúdi nejakými "bočnými uličkami" z EU ako keď určité firmy obchádzali západné sankcie po 2014. Fakt dúfam že vo Francúzsku a Nemecku nie sú až taký sprostý a už dostali trochu rozumu, aspoň trochu.Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:27 12.08.2022

            Nič sa nedá na 100%. Povedzme, že nejaký Rusák si otvorí firmu v EÚ, to im zakázať nezakážeš a bude normálne nakupovať náhradné diely a niečo sa proste vyvezie do Ruska.

            Nič sa nedá na 100%. Povedzme, že nejaký Rusák si otvorí firmu v EÚ, to im zakázať nezakážeš a bude normálne nakupovať náhradné diely a niečo sa proste vyvezie do Ruska.

  • lukus
    16:39 10.08.2022

    nejlepsi PR tyto tanky dostanou na Ukrajine po zasahu Javelinem nebo NLAW. :-) To Rusove nedomysleli. Jejich zbrane maji nejake vyhody( nicmeme fatalni selhani (jejich nasazeni) ...Zobrazit celý příspěvek

    nejlepsi PR tyto tanky dostanou na Ukrajine po zasahu Javelinem nebo NLAW. :-)

    To Rusove nedomysleli. Jejich zbrane maji nejake vyhody( nicmeme fatalni selhani (jejich nasazeni) jim udelalo spatne PR a do budoucna odradi mnohe zakazniky. Necekam, ze tito zakaznici z rad polodemokratickych rezimu a totalit vitezislavne nakoupi v Nemecnu nebo USA, ale poohlednou se po cinske nebo kvalitnejsi jihokorejske nabidce.Skrýt celý příspěvek

  • Liet
    13:11 10.08.2022

    Mňa by zaujímalo, ako by dopadli západné tanky a ich posádky pri zásahu javelinom ak by nebola úspešná aktívna ochrana tanku. Nehrozil by sice výbuch ako u ruských tankov, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    Mňa by zaujímalo, ako by dopadli západné tanky a ich posádky pri zásahu javelinom ak by nebola úspešná aktívna ochrana tanku. Nehrozil by sice výbuch ako u ruských tankov, ale nebol by ten zásah pre tank/posádku tak isto fatálny ?
    Ked už sa tak často spomína tá klietka na veži.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      14:52 10.08.2022

      To je dobrá otázka a tuším, že už jednou se tady řešila. Bohužel moc takových případů neexistuje, tak je těžko něco 100% popsat. Zaprvé si musíme uvědomit, že Ruské tanky po zásahu ...Zobrazit celý příspěvek

      To je dobrá otázka a tuším, že už jednou se tady řešila. Bohužel moc takových případů neexistuje, tak je těžko něco 100% popsat. Zaprvé si musíme uvědomit, že Ruské tanky po zásahu Javelinem primárně ničí zažehnutí a výbuch jejich vlastní munici. Ta je ale v západních tancích uložena jinak.
      Ale dalo by se odtušit. Pokud by byla zasažena munice na zádi věže a došlo k jejím výbuchu tak by to měla být schopna osádka přežít, díky oddělené munici. Samozřejmě za předpokladu, že je přepážka uzavřená. Ale došlo by k vyřazení tanku z boje.
      Pokud by ovšem Javelin útočil do oblasti osádky ve věži, tak tam by to bylo na náhodě a záleželo by kde a kudy by kumulativní paprsek probíjel pancíř. Pokud v prostoru kde je člen osádky, tak to má spočítané. Pokud mimo a paprsek by propaloval pancíř do volného prostoru tak nejspíše by došlo ke zranění, šoku, otřesení atd. atd.
      Pak by záleželo jestli by paprsek nezapálil nějakou kapalinu, či těsnění, prostě něco co rádo hoří.
      Od toho by se odvíjelo zda by byl tank zničen nebo jen poškozen.Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      19:29 10.08.2022

      Žádný současný tank nemá horní pancíř takový, aby odolal PTŘS útočícím zhora.

      Žádný současný tank nemá horní pancíř takový, aby odolal PTŘS útočícím zhora.

    • Poly
      20:25 10.08.2022

      Exportní úspěchy čínských tanku jsou dosti mizerné. Pravděpodobně to nebude přímo terno... Čína jede podobně jako Rusko na kvantitu (v případě tanků).

      Exportní úspěchy čínských tanku jsou dosti mizerné. Pravděpodobně to nebude přímo terno... Čína jede podobně jako Rusko na kvantitu (v případě tanků).

  • Jan Grohmann
    07:46 10.08.2022

    Jinak tady Wolski mluví o problémech s ruskými tankovými motory: https://www.youtube.com/watch?... Motory V-92 měly resurs 600 hodin, a po dalších 600 hodinách provozu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak tady Wolski mluví o problémech s ruskými tankovými motory:
    https://www.youtube.com/watch?...
    Motory V-92 měly resurs 600 hodin, a po dalších 600 hodinách provozu byly zrale na vyhození. Proto Sověti ke každému T-72 vyráběli několik nových motorů. Motor Leopardu 2 má životnost 3500 hodin.
    O problémech ruského výrobce motorů ČTZ-Uraltrak jsem už něco dříve psal. Právě výroba motorů bude nejen úzkým hrdlem rychlosti výroby nových tanků v Rusku, ale také úzkým hrdlem při udržení T-72 v provozu.
    Na Ukrajině přišli o minimálně 600 T-72/T-90 všech typů, intenzivní provoz, výcvik...
    No, z nějakého důvody nevidíme těch tisíce a tisíce ruských tanků velících se Ukrajinou. Že by nebyly motory?Skrýt celý příspěvek

    • darkstyle
      08:23 10.08.2022

      Tak, že zničením tankov rodine T-72 na Ukrajine - taká cca tosicovka asi už padla sa znížila potreba výroby motorov :). Tak sa dosahuje dostatok v Rusku. Podľa mňa - teraz už ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak, že zničením tankov rodine T-72 na Ukrajine - taká cca tosicovka asi už padla sa znížila potreba výroby motorov :).

      Tak sa dosahuje dostatok v Rusku.

      Podľa mňa - teraz už píšem taký dosť laicky názor, čo u mňa nebýva zvykom - tam nebude chýbať len v motoroch. Chýbať im bude toho "hodně".Skrýt celý příspěvek

    • Desertfremen
      09:30 10.08.2022

      Jak je možné že motor vydrží iba 1200 hodin? Kúpil by ste si auto v ktorom by ste museli meniť každých 1200 motor? A tiež mi nejde do hlavy ako je možné že v Mordore nevedia ...Zobrazit celý příspěvek

      Jak je možné že motor vydrží iba 1200 hodin?
      Kúpil by ste si auto v ktorom by ste museli meniť každých 1200 motor?

      A tiež mi nejde do hlavy ako je možné že v Mordore nevedia vyrobiť normálny spoľahlivý motor s dlhou životnosťou, to je dosť "obyčajná vec" v dnešnej dobe, to nie je raketa na Mars... pred sto rokmi by som sa nedivil, ale je rok 2022....Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        10:47 10.08.2022

        Tenhle problém jde hluboko do minulosti. SSSR počítalo s tím, že vojenská technika je spotřební zboží. Při své doktríně vycházeli ze svých poznatků z 2.sv. a tak techniku ...Zobrazit celý příspěvek

        Tenhle problém jde hluboko do minulosti. SSSR počítalo s tím, že vojenská technika je spotřební zboží. Při své doktríně vycházeli ze svých poznatků z 2.sv. a tak techniku projektovali způsobem, kdy se dbal důraz na co nejrychlejší, nejjednodušší a nejlevnější výrobu. Ztráty na bojišti se měli nahrazovat novo výrobou. Takže tehdá nebyl důvod požadovat vyšší životnost, nepočítalo se s tím, že tank tak dlouho přežije :-)
        A dnes no kdo ví proč raději finance rozkradli než aby je rozumně investovali :-)Skrýt celý příspěvek

        • pjaro77
          17:21 10.08.2022

          Taktická otázka - viete ako je na tom so životnosťou ruská a americká turbína v tankoch ?

          Taktická otázka - viete ako je na tom so životnosťou ruská a americká turbína v tankoch ?

          • Klimesov
            13:02 11.08.2022

            Omlouvám se, ale tady bohužel nedokážu odpovědět přesně. Hodně bych spekuloval.
            Ale pisatel Zbyněk by mohl mít podrobnější informace. Vypadá to, že se v tom vyzná.

            Omlouvám se, ale tady bohužel nedokážu odpovědět přesně. Hodně bych spekuloval.
            Ale pisatel Zbyněk by mohl mít podrobnější informace. Vypadá to, že se v tom vyzná.

      • Laci
        11:40 10.08.2022

        Vzhledem k sovětský/ruský doktríně, kdy jejich generálové vidí životnost vojáka i vozidel v bitvě v řádech minut až hodin (což v tom ruským případě je teda výjimečně pravda), tak ...Zobrazit celý příspěvek

        Vzhledem k sovětský/ruský doktríně, kdy jejich generálové vidí životnost vojáka i vozidel v bitvě v řádech minut až hodin (což v tom ruským případě je teda výjimečně pravda), tak se neni čemu divit. Tisíce uloženek toho moc nenajezdí a tabulková odstrašující převaha je v SSSR/Rusku důležitější než bojeschopnost.Skrýt celý příspěvek

      • Zbyněk
        13:57 10.08.2022

        K Vaší úvaze - proč vydrží motor v osobním autě prakticky bez údržby 300 000km a v tanku 600 motohodin? Motor v osobních automobilech se většinou vyrobí v milionových sériích a ...Zobrazit celý příspěvek

        K Vaší úvaze - proč vydrží motor v osobním autě prakticky bez údržby 300 000km a v tanku 600 motohodin? Motor v osobních automobilech se většinou vyrobí v milionových sériích a výkon je zde optimalizován poměr výkon / životnost, a to za dostupnou cenu, protože náklady na vývoj se můžou rozdělit do miliónů výsledných produktů. Tankové motory se vyrobí v relativně malých sériích a jsou kostruovány na extrémní výkony, obdobně jako u závodních speciálů, proto jsou velmi drahé, s relativně nižší životností. Jen pro srovnání, tzv. "final drives", de facto reduktory, měly u tanku Panther průměrnou životnost cca 50 motohodin, načež se tank stal nepojízdným.Skrýt celý příspěvek

        • Zbyněk
          13:59 10.08.2022

          K tomu si ještě připočtěte ruský smysl pro preciznost a dodržování výrobní kázně a jste doma.

          K tomu si ještě připočtěte ruský smysl pro preciznost a dodržování výrobní kázně a jste doma.

      • Jan Grohmann
        15:07 10.08.2022

        Proto Sovětský svaz ke každému T-72 vyráběl hned několik motorů. :)

        Proto Sovětský svaz ke každému T-72 vyráběl hned několik motorů. :)

      • Miroslav
        19:19 10.08.2022

        Je na to viacero dôvodov. Lepší motor samozrejme vyrobiť dokážu, ale ruská resp. sovietská vojenská doktrína počítala s kvantitatívnou prevahou a vysokými stratami. Preto mal byť ...Zobrazit celý příspěvek

        Je na to viacero dôvodov. Lepší motor samozrejme vyrobiť dokážu, ale ruská resp. sovietská vojenská doktrína počítala s kvantitatívnou prevahou a vysokými stratami. Preto mal byť motor ľahko vyrobiteľný a lacný aby sa dal vyrábať rýchlo a vo veľkých množstvách. Taktiež (a to je veľmi podstatné) ruské tankové motory majú mať schopnosť zožrať hocičo, od benzínu po stolový olej. A to si samozrejme vyžaduje istý kompromis medzi kvalitou a použiteľnosťouSkrýt celý příspěvek

        • Zbyněk
          06:29 11.08.2022

          Tím bych si nebyl zcela jist. Např. řízení vstřiku pro ně bude dost zásadní problém (viz současná situace v ruském automobilovém průmyslu), sami nic takového vyrobit nedokáží. To ...Zobrazit celý příspěvek

          Tím bych si nebyl zcela jist. Např. řízení vstřiku pro ně bude dost zásadní problém (viz současná situace v ruském automobilovém průmyslu), sami nic takového vyrobit nedokáží. To se samozřejmě kříží s vícepalivovými motory (v tomhle je zlatá plynová turbína, Abrams Vám schramstne prakticky všechno), ale nemyslím si, že by to byl hlavní záměr.Skrýt celý příspěvek

        • Maximus
          06:35 12.08.2022

          Vicepalivove systémy motoru není žádný hi-tech. Britský Leyland L60 pro MBT Chieftain nebo motor Tatra 912 pro V3S by mohly vyprávět :-)

          Vicepalivove systémy motoru není žádný hi-tech. Britský Leyland L60 pro MBT Chieftain nebo motor Tatra 912 pro V3S by mohly vyprávět :-)

    • Klimesov
      10:44 10.08.2022

      Toliko k tomu jak jsou ruské stroje držáky a opravíte je jen kladivem a olejem :-)

      Toliko k tomu jak jsou ruské stroje držáky a opravíte je jen kladivem a olejem :-)

    • DanWessonValor
      11:25 10.08.2022

      Ještě dodám. Podle Wolského ty motory se používaly i v průmyslu - nevím teda, kde by se mi hodil:-), ale Russko je země, kde zítra... , a tak byl odbyt na celý motory a hlavně na ...Zobrazit celý příspěvek

      Ještě dodám. Podle Wolského ty motory se používaly i v průmyslu - nevím teda, kde by se mi hodil:-), ale Russko je země, kde zítra... , a tak byl odbyt na celý motory a hlavně na náhradní díly z armádních skladů. Proto ty rozkrádačky a přeprodeje do civilu...A teď jim ty díly chyběj.Skrýt celý příspěvek

      • Misonek 76
        07:52 11.08.2022

        Tankove motory se pouzivali jako dieselagregaty napriklad. V tezkem prumyslu se tim taky pohaneli velka kalova cerpadla nebo velkokapacitni mobilni vodni cerpadla.

        Tankove motory se pouzivali jako dieselagregaty napriklad. V tezkem prumyslu se tim taky pohaneli velka kalova cerpadla nebo velkokapacitni mobilni vodni cerpadla.

    • Krakonoš
      14:08 10.08.2022

      Jan Grohmann Tohle mi nedává smysl, pokud pro modernizaci T-72, kterých modernizovali něco přes 1000 kusů vyráběli několik motorů a během měsíce dvou měli přijít o podstatnou část ...Zobrazit celý příspěvek

      Jan Grohmann

      Tohle mi nedává smysl, pokud pro modernizaci T-72, kterých modernizovali něco přes 1000 kusů vyráběli několik motorů a během měsíce dvou měli přijít o podstatnou část minimálně 600 tanků, jak praví Ukrajina, tak bych očekával, že náhradních motorů bude dost, protože ubylo mnoho tanků.

      Tisíce a tisíce tanků nevidíme proto, protože se změnila strategie války. Rusko již nedělá to, že pošle kolonu přes území, které neovládá. Nyní se hlásí ke slovu dělostřelectvo, postup je teda pomalý, ale je.

      Ukrajina dostává všechny potřebné informace prakticky online a proto také v počátcích války zaznamenala úspěchy. Rusko je si toho vědomo a proto také změnilo taktiku. Primární zbraní je dělostřelectvo, tanky poté podporují pěchotu. Na dnešní Ukrajině nejsou podmínky jako za 2.WW Liebe HansSkrýt celý příspěvek

      • Danik
        18:26 10.08.2022

        Tohle je prvotřídní Copium. Jednoduché vysvětlení, jaká byla úroveň skladování motorů? Co ta věc zvaná korupce? A pak další věc jsou vůbec použitelné korby. Tisíce a tisíce ...Zobrazit celý příspěvek

        Tohle je prvotřídní Copium. Jednoduché vysvětlení, jaká byla úroveň skladování motorů? Co ta věc zvaná korupce? A pak další věc jsou vůbec použitelné korby.

        Tisíce a tisíce ruských tanků nevidíme proto, že už prostě nejsou.Skrýt celý příspěvek

        • Krakonoš
          19:00 10.08.2022

          Mluvíte o věcech o kterých nic nevíte, takže asi prvotřídní opium. Můžete mi aspoň říct, jak v té pohádce ty tanky zmizely? Ukrajinci říkají stovky a minimálně, tak po bolševicku ...Zobrazit celý příspěvek

          Mluvíte o věcech o kterých nic nevíte, takže asi prvotřídní opium.

          Můžete mi aspoň říct, jak v té pohádce ty tanky zmizely? Ukrajinci říkají stovky a minimálně, tak po bolševicku víc jak tisíc tanků zničila hrdiná ukrajinská armáda a na další chybí motóry, nebo jak to je teda? Ještě korupce a zjistíme, ty motóry skončili na bazoši.Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            19:03 10.08.2022

            Ty údajné tisíce a tisíce tanků zrezly někde na louce za Uralem. Zničil je pád SSSR a následná ne zrovna povedená restrukturalizace OS RF a snížený obranný rozpočet. A pak k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

            Ty údajné tisíce a tisíce tanků zrezly někde na louce za Uralem. Zničil je pád SSSR a následná ne zrovna povedená restrukturalizace OS RF a snížený obranný rozpočet.

            A pak k tomu ještě několik stovek kusů rozstřelili Ukrajinci...

            Konec pohádky.

            A teď ty pohádková postavičko vyprávěj jak nic nevím.Skrýt celý příspěvek

  • Oliver
    02:38 10.08.2022

    pokud je to pravda tak na takový mamutí podnik jsou to tragické výsledky. To by měla být měsíční produkce a ne roční. Takto prakticky vše co vyrobí spotřebují. Tedy pokud už ...Zobrazit celý příspěvek

    pokud je to pravda tak na takový mamutí podnik jsou to tragické výsledky. To by měla být měsíční produkce a ne roční. Takto prakticky vše co vyrobí spotřebují. Tedy pokud už nenajeli na válečnou produkci 24/7.
    Dá se říci že na UA jim stačí i T72B3/4 ale i tak je to na hraně kapacity, jedou nadoraz bez rezerv. Na druhou stranu stav tankové výrobny v USA ani v Německu rozhodně není růžový a není to dávno co se bojovalo o to aby poslední americká tanková továrna zůstala zachována.
    Ani Němci/rheinmetall se nezdají nějak akceschopnější a aspoň veřejně to nevypadá že by chtěli navyšovat rychle výrobu.
    Tak nějak to vypadá podle všeho že boj se zastaví až podle toho komu dřív dojdou zásoby...Skrýt celý příspěvek

    • Laci
      12:05 10.08.2022

      Ono je rozdíl mít chuť objednávat, ale nemít kapacity vyrábět (Rusko) a mít kapacity vyrábět a nemít chuť objednávat (EU, USA). Asi si domyslí každej sám, co je větší průser, když ...Zobrazit celý příspěvek

      Ono je rozdíl mít chuť objednávat, ale nemít kapacity vyrábět (Rusko) a mít kapacity vyrábět a nemít chuť objednávat (EU, USA). Asi si domyslí každej sám, co je větší průser, když jste ve válce se sousedem a máte skoro 1/4 pozemních ozbrojených sil zlikvidovanou.Skrýt celý příspěvek

    • Sprite
      12:14 10.08.2022

      S tím, jak třeba SpaceX rychle stavý jednu obří výrobní linku na největší raketu světa za druhou. Bych řekl, že USA by asi problém znovu začít vyrábět ve velkém mít neměli.

      S tím, jak třeba SpaceX rychle stavý jednu obří výrobní linku na největší raketu světa za druhou. Bych řekl, že USA by asi problém znovu začít vyrábět ve velkém mít neměli.

  • jozo
    01:56 10.08.2022

    Pozorujem výkony Rusov v tejto vojne proti Ukrajine a stále mi nejde do hlavy jedna vec. Zbrane a armádu majú nastavené na Africké konflikty tak prečo stále opakujú, že ich ...Zobrazit celý příspěvek

    Pozorujem výkony Rusov v tejto vojne proti Ukrajine a stále mi nejde do hlavy jedna vec. Zbrane a armádu majú nastavené na Africké konflikty tak prečo stále opakujú, že ich nepriateľom je NATO?Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    23:54 09.08.2022

    Dle poslední fotky můžeme aspoň říci, že dobrá zpráva to pro ruský tankisty jistě ale je :) Mají aspoň kde sušit podělané prádlo XD A teď vážnějc.. Vím, že se to týká pouze typu ...Zobrazit celý příspěvek

    Dle poslední fotky můžeme aspoň říci, že dobrá zpráva to pro ruský tankisty jistě ale je :) Mají aspoň kde sušit podělané prádlo XD

    A teď vážnějc.. Vím, že se to týká pouze typu T-90, nikoliv T-72/80, ale 10 tanků ročně je na „největšího výrobce tanků na světě“ docela šokující cifra. A to to neni ani zdaleka novovýroba. Půlku věcí mají na tanku hotovou, takže výroba je to cca z 50%. A to jsou čísla z let minulých, tedy ještě relativně klidného období symbolických sankcí.Skrýt celý příspěvek

    • Rošťák
      00:00 10.08.2022

      mluví se o cca 40 až 50 z rok ……. teoreticky 20 už předaly letos ……
      Nicméně těch 40 je tak na 14 dnů bojů ….. ani ne …….

      mluví se o cca 40 až 50 z rok ……. teoreticky 20 už předaly letos ……
      Nicméně těch 40 je tak na 14 dnů bojů ….. ani ne …….

      • Laci
        00:18 10.08.2022

        Jo už to tam vidim. To jsem teda špatně přečetl/zavnímal. Omlouvám se, moje blbost :)

        Jo už to tam vidim. To jsem teda špatně přečetl/zavnímal. Omlouvám se, moje blbost :)

  • Arthur
    19:24 09.08.2022

    Keď vidím kde bola pred vyše 20 rokmi naša T-72M2 Moderna tak Orkovia sa s T-90M naozaj moc neposunuli...

    Keď vidím kde bola pred vyše 20 rokmi naša T-72M2 Moderna tak Orkovia sa s T-90M naozaj moc neposunuli...

  • Danik
    18:25 09.08.2022

    Proryvy-3 jsou podstatné vylepšení T-90, jež řeší některé z nejpalčivějších problémů tanku, který vznikl z T-72 s minimální odlišností, což je tank jež byl určen jako levnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Proryvy-3 jsou podstatné vylepšení T-90, jež řeší některé z nejpalčivějších problémů tanku, který vznikl z T-72 s minimální odlišností, což je tank jež byl určen jako levnější doplněk pro T-80 a měl sloužit u druhosledových sil SSSR, plus byl dodáván spojencům Varšavské smlouvy a různým diktátorům např. na Blízkém východě. (ano UA má jako své MBT převážně tu "prémiovou" řadu tanků, tedy T-64/80).

    Byla aplikována zvětšená ochrana karuselu a blast doors pro zbývající munici uloženou nyní v zadní části věže (asi 10 střel a dalších 8 střel je někde u motoru, tedy to co bylo dříve položené nad palivovou nádrží dole ve věži - podle ruských průzkumů, právě tato munice mohla z velké části za katastrofální explozi T-72 a jejich kompletní vyřazení) + posilněné pancéřování a reaktivní ochrana. Dobrý krok je silnější motor, lepší komunikace, SŘP, pozorovací přístroje a dálkově ovládaná věž.

    Takže je to bezesporu nejlepší ruský používaný tank, který jakžtakž dotahuje západní tanky a už je alespoň důstojný soupeř, jenže by musel být používán alespoň několika divizemi a ne několika prapory, aby něco málo změnil.

    Jenže i skutečně kvalitní tank třeba jako Leo 2A7+ bude mít těžké bytí se špatně vycvičenou posádkou, velitely jež nechápou taktiku nasazení, bez podpory pěchoty nebo PVO a s nedostatečným logistickým zabezpečením.

    EDIT: K tomu autoloaderu. Jsou zdroje co tvrdí, že nemůže nabíjet delší výkonnější munici a jsou zdroje co tvrdí, že AZ-185M2 autoloader už umožňuje používat výkonnější APFSDS 740 mm LR munici.

    Ví tedy někdo jak to je? Protože tahle munice v kombinaci s kanónem 2A46M-6 125mm už bude dávat docela šlupky.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    17:43 09.08.2022

    Je jasné že ještě pár desítek modernizovaných tanků získají. Jde o starší objednávky a beztak mají i nějaké ty zásoby potřebných komponentů. Možná i rozhýbají pár stovek starých ...Zobrazit celý příspěvek

    Je jasné že ještě pár desítek modernizovaných tanků získají. Jde o starší objednávky a beztak mají i nějaké ty zásoby potřebných komponentů. Možná i rozhýbají pár stovek starých tanků z venkovních skladů, ale potom přijde ticho... no budou moct začít svařovat tačanky.Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    17:12 09.08.2022

    T 90 M je výsledkem tuposti, když ani po 32 letech od debaklu jejich tankové školy v Iráku nebyli schopni vyřešit problém s uložením munice. Nemluvě o tom, že je to více než 40 ...Zobrazit celý příspěvek

    T 90 M je výsledkem tuposti, když ani po 32 letech od debaklu jejich tankové školy v Iráku nebyli schopni vyřešit problém s uložením munice. Nemluvě o tom, že je to více než 40 let, kdy zkušebně použili APS na tancích a nedokázali to dostat do výroby.Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      19:24 09.08.2022

      Nazýváš věci špatnými jmény. Za debakl v Iráku nemůžou ani tak tanky jako samotné osádky tanku a irácký velitelé. Je zřejmé že když postavíš střední tank T72 proti těžkému abrams ...Zobrazit celý příspěvek

      Nazýváš věci špatnými jmény. Za debakl v Iráku nemůžou ani tak tanky jako samotné osádky tanku a irácký velitelé. Je zřejmé že když postavíš střední tank T72 proti těžkému abrams je jistý předpoklad že americký tank bude mít skoro ve všech aspektech navíc. Ale... To že nepřítel se dostal do sestav T72, to že většina nočních vidění pokud ji měli byla poškozená, za špatnou vycvičenost osádek fakt tank nemůže. Na rozdíl od západních tanků, je tenhle tank dělaný na spotřební válku, vydrží opravdu hodně dlouho bez pravidelné údržby, systém údržby je dělaný tak aby vše do úrovně TU2 zvládl řidič s osádkou v poli. Jediný co k tomu potřebují je olej, žádný filtry, vložky a podobně. Má svoje konstrukční vady o kterých mluvíš ale ve spojení s automatickým nabíjením to prostě jinak nejde. Musel by se předělat celý tank a to se jim povedlo u armaty být se jedná o koncept.Skrýt celý příspěvek

      • Zbyněk
        06:58 10.08.2022

        T-72 je MBT, stejně jako Abrams. Žádný střední tank. T-72 byl stavěn pro střet s jinými MBT, těžké tanky NATO již byly v době příchodu T-72 vyřazovány. Abrams by teoreticky navrch ...Zobrazit celý příspěvek

        T-72 je MBT, stejně jako Abrams. Žádný střední tank. T-72 byl stavěn pro střet s jinými MBT, těžké tanky NATO již byly v době příchodu T-72 vyřazovány. Abrams by teoreticky navrch mít neměl, pancéřová ochrana, mobilita a palebná síla by měla být srovnatelná. Pokud máte na mysli nižší hmotnost stroje, to už je dáno konceptem, se kterým přišel Morozov. T-72 je konstrukčně prostě tank 60. let, stejně jako T-64 (a vlastně i T-80), i sebelepší modernizace nedokáže zapřít, že se jedná o tank II. generace. T-72 je prostě zastaralý stroj, to jen vypovídá o stavu Ruska, že nedokázalo přijít s něčím modernějším, co by bylo k něčemu a dokázali to vyrobit.
        Dále k Vašemu komentáři: "Čína, který má vysoký vývojový potenciál". V čem? Můžete to rozvést?Skrýt celý příspěvek

      • Dovi
        12:29 10.08.2022

        Jo tak přesně tohle jsem od někoho čekal! 1000x ohraná výmluva na nekvalitu arabských posádek :)) Měli teď možnost napravit svým křápům reputaci... no nestalo se :))

        Jo tak přesně tohle jsem od někoho čekal! 1000x ohraná výmluva na nekvalitu arabských posádek :)) Měli teď možnost napravit svým křápům reputaci... no nestalo se :))

    • Krakonoš
      21:46 09.08.2022

      flanker.jirka Na to, že se na AN pohybujete řadu let, téměř od začátku existence AN, tak tato problematika vám už musí být přece známá, ale na druhou stranu chápu, že v diskuzích ...Zobrazit celý příspěvek

      flanker.jirka
      Na to, že se na AN pohybujete řadu let, téměř od začátku existence AN, tak tato problematika vám už musí být přece známá, ale na druhou stranu chápu, že v diskuzích se víc řeší politika a v dnešních dnech spíš víc propaganda, než technikálie.

      Kdyby uložení munice, bylo tak hrozné a chybné jak někteří laici tvrdí, tak Čína, která má velmi vysoký vývojový potenciál tento koncept dávno opustila a podobně by se zachovala i Ukrajina a další země, jako je třeba Írán. Koncepce tanků s řešením uložení munice v karuselu nemá o zákazníky nouzi.
      Exploze munice je fatální problém u každého tanku.Skrýt celý příspěvek

      • Danik
        22:50 09.08.2022

        "Čína, který má vysoký vývojový potenciál" Nyní už ano, ovšem její tanková škola vychází z té ruské a to velmi výrazně. Stačí se podívat na původní i současné typy a konstrukční ...Zobrazit celý příspěvek

        "Čína, který má vysoký vývojový potenciál"

        Nyní už ano, ovšem její tanková škola vychází z té ruské a to velmi výrazně. Stačí se podívat na původní i současné typy a konstrukční řešení... uvidí se jak bude řešená nová verze Type 99. Ukrajina používá tanky sovětské produkce. T-80 a T-64. Překvapivě u T-84 Oplot M4 se snažili problém nechráněného karuselu vyřešit. Mimochodem problém munice vlastně řeší i Proryv, který alespoň zbylou munici má za blastdoors v zadní části věže. Írán to samé, pouze vylepšují stávající ex-sovětské stroje, případně stroje západní provenience (a tam automat není).Skrýt celý příspěvek

        • Krakonoš
          00:11 10.08.2022

          30 let od války v Zálivu...

          30 let od války v Zálivu...

          • Danik
            00:46 10.08.2022

            A?

            A?

      • Klimesov
        07:37 10.08.2022

        Jo no proto i samotní Rusové přišli s T-14 a snažili se to vyřešit nacpáním osádky do čela tanku a oddělením od munice pancéřovou přepážkou. A co třeba takové Ruské projekty jako ...Zobrazit celý příspěvek

        Jo no proto i samotní Rusové přišli s T-14 a snažili se to vyřešit nacpáním osádky do čela tanku a oddělením od munice pancéřovou přepážkou.
        A co třeba takové Ruské projekty jako třeba T-95 nebo Černý Orel nebo jak psal Danik už i u T-90M se tu munici snaží řešit trochu jinak.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        08:57 10.08.2022

        "Karusolove řešení nemá o zákazníky nouzi"

        A ti uživatele zase nemaji nouzi o nízké výkony té techniky v bojí. Teda když ji skutečně nasadí, místo hrozbami tisíce ks.

        "Karusolove řešení nemá o zákazníky nouzi"

        A ti uživatele zase nemaji nouzi o nízké výkony té techniky v bojí. Teda když ji skutečně nasadí, místo hrozbami tisíce ks.

  • alter01
    16:28 09.08.2022

    Už iba fakt , že na svoj najlepší tank T 90 M musia vojaci v poli si robiť nejaký Antijavelinový parazol z ukradnutých lešenárskych trubiek a kusov plechov odtrhnutých plotu čo ...Zobrazit celý příspěvek

    Už iba fakt , že na svoj najlepší tank T 90 M musia vojaci v poli si robiť nejaký Antijavelinový parazol z ukradnutých lešenárskych trubiek a kusov plechov odtrhnutých plotu čo ukazuje na úbohosť ruskej tankovej školy !
    Vidieť , že Putin žije mimo realitu . On vydal príkaz , že v roku 2022 sa bude po stepi v okolí Rostova na Done preháňať 2200 Armát ! Jeho satrapovia sa mu báli povedať je to iba Putinkinová dedina . On operuje z neexistujúcimi armádami a divíziami , ako Gitler 15. apríla 1945 v bunkri pod Reichstagom !Skrýt celý příspěvek

    • Desertfremen
      16:54 09.08.2022

      Ehm......Mein Fuhrer, Steiner division nich exist! :))))))

      Ehm......Mein Fuhrer, Steiner division nich exist! :))))))

  • Desertfremen
    15:17 09.08.2022

    A čo T14 Armata? Ak nevedia vyrobiť T-14 Armata (hoci prototyp mali hotový už v roku 2014 tuším) tak potom sa musia spoľahnúť na T-90M a T-90A. T-14 je asi v tejto fáze ...Zobrazit celý příspěvek

    A čo T14 Armata?

    Ak nevedia vyrobiť T-14 Armata (hoci prototyp mali hotový už v roku 2014 tuším) tak potom sa musia spoľahnúť na T-90M a T-90A.
    T-14 je asi v tejto fáze (sankcie za západné technológie) mŕtvy projekt, tak isto ako SU-57. Aj to je cena za Krym.

    Inak ak vedia vyrobiť medzi 40 až 50 T-90M ročne, tak mesačne to vychádza na 3 (slovom tri) tanky. Čiže na Ukrajine stratia denne viac tankov ako ich vyrobia za mesiac.

    Ako poznamenal JG, kladivo na moderné tanky je špeciálna munícia do 155 húfnic (SMART 155 a BONUS). A tiež Javelin a NLAW.Skrýt celý příspěvek

  • Rošťák
    14:59 09.08.2022

    Jen bych podotkl, že i kdyby letos obdrželi 2x10 tanků ( na videu poslední dodávky byly vidět pouze 2 a k tomu 3 BREMy ) tak jich mají tak jako tak o 2 méně ( jeden je opuštěný v ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen bych podotkl, že i kdyby letos obdrželi 2x10 tanků ( na videu poslední dodávky byly vidět pouze 2 a k tomu 3 BREMy ) tak jich mají tak jako tak o 2 méně ( jeden je opuštěný v rokli vedle 2 zničených T-72B3 a druhej je úplně zničený - první potvrzená ztráta na UA )Skrýt celý příspěvek

  • Profesor
    14:55 09.08.2022

    Myslím, že v T-90M kanón 2A82-1M není a nebude. Viz problémy s nabíjením moderních dlouhých APFSDS střel (nabíjecí karusel o malém průměru).

    Myslím, že v T-90M kanón 2A82-1M není a nebude. Viz problémy s nabíjením moderních dlouhých APFSDS střel (nabíjecí karusel o malém průměru).

    • Danik
      17:46 09.08.2022

      Máte pravdu kolego. Do T-90M Proryv-3 (tedy nejmodernější modifikace T-90/72) prostě novou munici nenarvete, jelikož karusel nestačí. Musel by se zvětšit karusel a pak věž... a pak ...Zobrazit celý příspěvek

      Máte pravdu kolego. Do T-90M Proryv-3 (tedy nejmodernější modifikace T-90/72) prostě novou munici nenarvete, jelikož karusel nestačí. Musel by se zvětšit karusel a pak věž... a pak korba a další komponenty okolo. Mimojiné proto vznikla Armata.Skrýt celý příspěvek

      • Badysak
        17:51 09.08.2022

        Pokud vím tak ta nová munice je v tom výklenku na zadní straně věže a laduje se ručně v karuselu je standardní munice.

        Pokud vím tak ta nová munice je v tom výklenku na zadní straně věže a laduje se ručně v karuselu je standardní munice.

        • Danik
          18:27 09.08.2022

          Tam je za blast doors uložena zbytková munice jež se dříve nacházela na dně věže. Jestli je to tak jak píšete netuším, byl by zdroj?

          Tam je za blast doors uložena zbytková munice jež se dříve nacházela na dně věže. Jestli je to tak jak píšete netuším, byl by zdroj?

          • Badysak
            18:55 09.08.2022

            Tak je tam dvojí automat pokud zase nezjednodušovali. Uprostřed. https://www.armadninoviny.cz/t...

            Tak je tam dvojí automat pokud zase nezjednodušovali. Uprostřed. https://www.armadninoviny.cz/t...

          • Klimesov
            18:56 09.08.2022

            Spíše se o tom spekuluje nebo spekulovalo, že by to tak mohlo být řešené jak popisuje Badysak.
            Realita, ale asi bude spíš váš popis uložení munice.

            Spíše se o tom spekuluje nebo spekulovalo, že by to tak mohlo být řešené jak popisuje Badysak.
            Realita, ale asi bude spíš váš popis uložení munice.

  • darkstyle
    13:44 09.08.2022

    "T-90M ale dobře chráněn proti moderním protitankovým raketovým kompletům Javelin (střela útočí z horních úhlů; vlastně napodobuje let oštěpu, proto „javelin“), protitankovým ...Zobrazit celý příspěvek

    "T-90M ale dobře chráněn proti moderním protitankovým raketovým kompletům Javelin (střela útočí z horních úhlů; vlastně napodobuje let oštěpu, proto „javelin“), protitankovým zbraním NLAW (Next Generation Light Anti-armour Weapon) či explozí formovaným projektilům munice Smart 155 nebo Bonus. Rusové totiž na své tanky nezavedli aktivní systémy ochrany"

    myslím, že tam chýba slovíčko "nie je".Skrýt celý příspěvek

  • JVit
    13:36 09.08.2022

    k tem destnikum udelal Damian Ratka pekne video proc to vlastne nefunguje
    https://www.youtube.com/watch?...

    k tem destnikum udelal Damian Ratka pekne video proc to vlastne nefunguje
    https://www.youtube.com/watch?...

    • SYN_
      00:43 10.08.2022

      Ty klícky můžou fungovat tak maximálně proti útoku RPGčkem v výšky (=z vyšších pater budov v městě). Jinak je jejich účinek marginální... a způsobují i potíže vlastníkům.

      Ty klícky můžou fungovat tak maximálně proti útoku RPGčkem v výšky (=z vyšších pater budov v městě). Jinak je jejich účinek marginální... a způsobují i potíže vlastníkům.

  • SYN_
    13:29 09.08.2022

    Tak jestli většinu svých nejlepších (řekněme) tanků "vyrábějí" předělávkou druhého nejlepšího typu tak to teda nic moc... jako upgrade je fajn ale počty jim nezvýší, a ty sklady ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jestli většinu svých nejlepších (řekněme) tanků "vyrábějí" předělávkou druhého nejlepšího typu tak to teda nic moc... jako upgrade je fajn ale počty jim nezvýší, a ty sklady jim Ukrajina citelně provětrává. Když takhle budou ještě chvíli pokračovat, dostanou se na úroveň Německa - pár tuctů moderních kalitních tanků, něco málo nepředělaných na skladech a pak už beznadějné šroty a prázdno...Skrýt celý příspěvek

    • DuPo
      14:31 09.08.2022

      Rovnako sa to ale robí aj v USA, kde kompletne nový Abrams vyrobili už poriadne dávno. Na druhej strane je ale fakt, že USA nemajú také šialené straty ako ruSSko.

      Rovnako sa to ale robí aj v USA, kde kompletne nový Abrams vyrobili už poriadne dávno. Na druhej strane je ale fakt, že USA nemajú také šialené straty ako ruSSko.

      • SYN_
        00:36 10.08.2022

        To je taky fakt, i US předělávají... ale celkem se mi zdá že v citelně větších sériích ne? A stále si svou špičkou udržují náskok před ruskou špičkou... Armata si dělala naději ho ...Zobrazit celý příspěvek

        To je taky fakt, i US předělávají... ale celkem se mi zdá že v citelně větších sériích ne? A stále si svou špičkou udržují náskok před ruskou špičkou... Armata si dělala naději ho aspoň vyrovnat, a víme jak to dopadá... pozdě, málo (přesněji, skoro nic).Skrýt celý příspěvek

    • Wirbelwind
      15:35 09.08.2022

      V prinicpe je to dobry postup - pouzivany tank sa pocas generalej opravy "upgradne" na sucasne schopnosti - v mierovych casoch. :)

      V prinicpe je to dobry postup - pouzivany tank sa pocas generalej opravy "upgradne" na sucasne schopnosti - v mierovych casoch. :)

      • Laci
        00:42 10.08.2022

        Přesně tak a Rusko přece s nikým neválčí, takže modernizovat existující, početně rapidně se snižující, tanky jim na tu “speciální operaci” bohatě stačí. Je to nicméně ekonomicky ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně tak a Rusko přece s nikým neválčí, takže modernizovat existující, početně rapidně se snižující, tanky jim na tu “speciální operaci” bohatě stačí.
        Je to nicméně ekonomicky geniální, protože tímhle stylem budou mít za pár měsíců až let náklady na provoz svých tankových sil ani ne poloviční :D aneb jak opět uzbrojit Západ!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...