Další tanky T-90M pro ruskou armádu. T-14 Armata až v roce 2023

Další tanky T-90M pro ruskou armádu. T-14 Armata až v roce 2023
T-90M / firemní foto; Uralvagonzavod (Zvětšit)

Ruská společnost Uralvagonzavod (UVZ; součást Rostec) informovala o dodávce dalších tanků T-90M „Proryv-3“ ruské armádě. Naopak vývoj tanku T-14 Armata skončí až v roce 2022. Ruská armáda zavede Armaty tedy nejdříve v roce 2023.

T-90M

Tank T-90M vyvinula Uralská konstrukční kancelář dopravního inženýrství (součást UVZ). Nový model má vysoce převyšovat původní verze T-90, ale „zároveň si zachovává své výhody, jako jsou výjimečná spolehlivost a minimální údržba během provozu.“

„Tank T-90M je vybaven novým věžovým bojovým modulem se silným tankovým kanónem ráže 125 mm, který umožňuje použití nové vysoce výkonné munice [Vakuum?] a řízených střel schopných zničit nepřátelské tanky na vzdálenost až 5 km. Výrazně se zvýšila bezpečnost vozidla, zvýšil se vnitřní dostupný objem, což umožnilo umístit nově zavedené vybavení a zlepšit pracovní podmínky posádky,“ uvádí tisková zpráva UVZ.

ČTZ-URALTRAK (součást UVZ) dodává pro T-90M nový dieselový motor o výkonu 842 kW (1130 koní). Toliko výčet těch nejpodstatnějších informací z tiskové zprávy UVZ.

Program „Proryv-3“ je utajován a oficiálních informací o akviziční strategii je poskrovnu. Například o finančních nákladech se neví vůbec nic.


T-90M v montážní hale UVZ; větší foto / firemní foto; Uralvagonzavod

Kreml zamluvil prvních deset nově vyrobených a 20 modernizovaných T-90M během výstavy Armija-2017. Podle jiných zdrojů jsou ale všechny tanky této objednávky nově vyrobené (což možná vysvětluje zdržení, viz dále). I když je otázka, zda lze vůbec mluvit o klasické modernizaci – T-90M má nový věžový bojový modul a nový motor. Z původního T-90 zůstává pouze podvozek. Podobně tomu je u modernizace Leopardů 2A7V, kdy z původního tanku zůstává pouze podvozek, ale navíc i původní (vylepšený) power-pack.

Původně se počítalo s dodávkou prvních 30 T-90M v letech 2018 až 2019. Prvních deset T-90M ale „protipolská“ 2. motostřelecká divize 1. gardové tankové armády Západního vojenského okruhu převzala až v dubnu 2020. K další dodávce T-90M došlo v listopadu 2020 a současně neurčitý počet T-90M obdržela Kazaňská tanková škola.

Dále během Armija-2018 došlo k objednávce dalších 30 T-90M s termínem dodání v roce 2019. Podle některých zdrojů půjde ve všech případech o modernizované stroje, podle jiných o zcela nově vyrobené. K začátku plnění této smlouvy ale došlo zřejmě až nyní.


T-90M; větší foto / firemní foto; Uralvagonzavod

Nákupy pokračovaly v roce 2019 objednáním modernizace stovky T-90A (o novovýrobě se tentokrát nemluví). Na rok 2020 byl oznámen další nákup stovky tanků, ale tentokrát již nebyl nákup ani potvrzen. Ale k objednávce zřejmě skutečně došlo.

Podle dřívějšího článku BMPD do roku 2027 údajně dojde k rozsáhle obnově ruských tankových sil, protože ruská armáda má pouze 50 % moderních tanků. V případě T-90 mluvíme o přestavbě zhruba 400 aktivně nasazených tanků. Podle technického stavu bude většina přestavěna na standard T-90M, případně část vyřazena a nahrazena nově vyrobenými T-90M.

V současné době páteř ruského tankového vojska tvoří zhruba 2000 modernizovaných tanků T-72B3/B3M. Problémem vylepšených T-72B3 je zejména slabá pancéřová ochrana a de-standardizace – během let vylepšované T-72 získaly jiné motory, systémy řízení palby, výzbroj nebo podvozkové prvky. To vše komplikuje a zdražuje provoz.

Nástupce T-72B3/B3M v podobně tanku Armata je ale ještě roky vzdálen:


T-90M připravené k transportu na „západní frontu“; větší foto / firemní foto; Uralvagonzavod

T-14

Podle plánů z počátku minulého roku ruská armáda do roku 2027 očekávala zavedení 400 T-90M a 500 T-14.

Koncem letošního února ruské ministerstvo obrany komentovalo dodávky pro rok 2021, ale o T-14 se vůbec nezmínilo a v případě T-90M neuvedlo žádné počty: „Vojáci [letos] dostanou více než 90 moderních tanků T-72B3, T-72B3M, přibližně 80 jednotek T-80BVM s plynovou turbínou, dávku tanků T-90M z nichž některé převede výrobce do Kazaňské tankové školy pro výcvik budoucích tankových důstojníků. Kromě toho bude formacím a vojenským jednotkám dodáno více než 120 bojových vozidel pěchoty BMP-3, více než 280 modernizovaných BMP-2 s bojovým oddílem Berežok a asi 300 obrněných transportérů BTR-82A a BTR-82AM.“

V současné době, jak uvedl náměstek ministra obrany Alexej Krivoručko, se s dokončením vývoje Armaty počítá v roce 2022. „Zajistíme dokončení vývoje slibného tanku T-14 v roce 2022, bojových vozidel pěchoty [T-15, B-11, K-17], obrněných transportérů [B-10, K-16], obrněných vyprošťovacích vozidel [T-16] a 152mm samohybných houfnic [Koalicija-SV],“ uvedl Krivoručko v prosinci ministerským novinám Krasnaja Zvězda.


Armata

Za pozornost stojí také rychlost modernizace T-90M. Podle všeho UVZ je schopná vyrábět a dodávat 30 T-90M ročně. Pokud nedojde ke změně, obměna 400 T-90 potrvá do roku 2033.

Na závěr připojme ostrý komentář Alexeje Chlopotova (z 30. prosince), předního ruského tankového odborníka, archiváře firmy UVZ a majitele známého tankového blogu Gur Khan attacks!: „Končí rok 2020. Uplynulo více než 10 let od spuštění vojenského projektu Armata a více než pět let od předvedení tohoto údajně ‚hotového‘ tanku na přehlídce vítězství v Moskvě. Realita – Armata není. Přesně před rokem jsem napsal, že sériové vozy se objeví nejdříve v roce 2022. Tato ‚urážka na cti‘ mého vlastního obranného průmyslu mě později donutila tuto poznámku odstranit. Realitu však nelze skrýt strčením hlavy do písku jako pštros. Koneckonců, u většiny vůdců státu, armády a obranného průmyslu si hlava a zadek již dávno věměnily místa. Styl žánru určuje nutnost hlásit úspěchy ‚pod vánoční stromek‘. Ale žádné nejsou. Soudruh Krivoručko [viz citace výše] ve skutečnosti nemohl říct nic o vybavení pozemních sil. Tak jsem to nechal proklouznout ...“ 

Zdroj: mil.ru, Gur Khat Attacks! BMPD

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tajemství ruského „super“ kanónu 2A82-1M pro tank T-90M a T-14 Armata

Blog „Gur Khan útočí“ zveřejnil zajímavý materiál „Průbojný podkaliberní náboj „Vakuum: jak posunout ...

Nákup a modernizace tanků T-90M pro ruskou armádu

Na vojenské výstavě Armija-2019 ruské ministerstvo obrany objednalo u koncernu Uralvagonzavod (UVZ) ...

Uralvagonzavod dokončil montáž prvních tanků T-90M

Podle informací ruské veřejné televize (OTR) firma Uralvagonzavod (UVZ) z Nižního Tagilu dokončila ...

První ruské tanky T-90M pro západní front

Tisková služba ruského ministerstva obrany potvrdila dodávku prvních tanků T-90M pro 2. gardovou ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • PavolR
    20:22 08.10.2022

    Jedna Armata vraj bola videná v Luhanskej oblasti:
    https://militarywatchmagazine....

    Jedna Armata vraj bola videná v Luhanskej oblasti:
    https://militarywatchmagazine....

    • Sgt Murphy
      02:15 09.10.2022

      https://t.me/dva_majors/3037... Je to fake to je polygón tankovej školy v Kazani

      https://t.me/dva_majors/3037... Je to fake to je polygón tankovej školy v Kazani

      • Sgt Murphy
        02:18 09.10.2022

        A tá dedina "Midginskaya" v Luhanskej oblasti... tak tá tiež neexistuje.

        A tá dedina "Midginskaya" v Luhanskej oblasti... tak tá tiež neexistuje.

  • kosa2668
    10:27 04.03.2021

    Pokiaľ modernizované T 90 nedostali kanon 2A82-1M a modernú muníciu tak proti moderným západnym tankom sú v nevýhode

    Pokiaľ modernizované T 90 nedostali kanon 2A82-1M a modernú muníciu tak proti moderným západnym tankom sú v nevýhode

  • rabo123
    02:38 04.03.2021

    Projektily Vakuum? Môžete sem dať nejaké info ? Rusko už dávnejšie svoje tankové celky , slušne napísané, odpisuje. Za posledných cca 30 rokov Ruskej armáde nepomohli v ničom. ...Zobrazit celý příspěvek

    Projektily Vakuum? Môžete sem dať nejaké info ? Rusko už dávnejšie svoje tankové celky , slušne napísané, odpisuje. Za posledných cca 30 rokov Ruskej armáde nepomohli v ničom. Už pred pár rokmi mali možnosť na slušnú modernizáciu s Reliktom a ....nič. Teraz modernizujú, ale tiež len tak ,aby sa nepovedalo, že nič nerobia.Skrýt celý příspěvek

  • Fous
    10:19 03.03.2021

    Poslední modernizace tří hlavních typů tanků jsou vcelku povedené a ukazují, že se Rusko co se tankových sil, konečně probralo z kómatu. Za zmínku stojí už jen fakt, že samotné ...Zobrazit celý příspěvek

    Poslední modernizace tří hlavních typů tanků jsou vcelku povedené a ukazují, že se Rusko co se tankových sil, konečně probralo z kómatu.

    Za zmínku stojí už jen fakt, že samotné T72B3 byla ekonomická varianta, ale v realitě byla výkonově horší, než projekt T-72B2. Touto cestou šlo Rusko doteď. Sklady plné tanků T-72B, tak je za levno úvést do provozu a tím si udržet status velmoci, ze které si nikdo nemůže kus ukrojit (Snad kromě Číny, která na to ale nepotřebuje tanky). Teď to vypadá, že po sankcích díky dobrodružství na Krymu a Donbassu konečně došlo k dostatečnému rozvoji ruských verzí technologií, které byly sankcemi zakázány k vývozu do RF. K tomu všemu buď Rusko hodlá investovat do tanků na úkor něčeho jiného (Koukám na vás lodě) a nebo ropa a plyn vynáší tolik, že se rozpočet na obranu dostal do stoupající tendence sám o sobě.
    Tak jako tak T90M i T80BVM mají ERA Relikt, který je úplně jiné kafe než starý Kontakt-5, ale co víc, T72B3M, neboli ta poslední z řady menších modernizací, ve kterých už se asi ani Rusové nevyznají, by ho měla mít také. Už jen fakt, že na tyhle tanky přichází Relikt, je malá revoluce. To samé platí o instalaci panoramatických přístrojů pro přehled velitele, lepších termovizních kamerách a podobně.

    Co je ale dle mě skutečně revoluce je to, že se armáda RF probrala a vylezla z pod kamene a nechala si do T90M udělat ochranu nabíječe a vyložit vnitřek tanku vložkou z Aramidu, čímž se v tomto ohledu konečně dostali na úroveň západu v 90. letech. Bohužel nevím, jestli toto prošlo i u T72B3M, jisté je, že díky konstrukci nabíječe k tomu nemohlo dojít u T-80. Rusové stále jedou na cenu (Ostatně jako zbytek světa, 100 vyřazených Challengerů by mohlo vyprávět), ale očividně jim už dochází, že by nebylo špatné za ty peníze dostat alespoň schopný tank.
    K tomu všemu to vypadá na instalaci APS Arena-M, což by byla opět revoluce, kdy po 30 letech někoho napadne to dát sériově na tank.

    Co je ale problém? Samozřejmě ruský průmysl, který se v některých rozhodovacích procesech zasekl někde ve 40. letech. Jak se totiž píše i zde v článku, tak tempo modernizace je dosti pomalé a když si vezmu, že UVZ nedělá jen T90M, ale i 72 a 14, tak mám z pohledu Ruska strach, jestli se až konečně ARF domodernizuje na standart 2021 nebude psát rok 2031.

    Armatu bych nezatracoval, jelikož konstruktéři oproti populárnímu názoru nejsou pitomci a i s tím málem co nejspíše mají dělají docela obstojnou práci. Problém bych stejně jako u modernizace "téček" viděl ve výrobě a zavádění, protože z toho se může stát noční můra. A zatímco pak třeba v roce 2025 ARF bude mít konečně první vyladěnější sérii T-14 ve výzbroji, tak celý náskok s projektem bude v pytli, jelikož v tom samém stádiu budou i jejich potenciální protivníci.

    Doufám, že svým komentářem nikoho neurazím, pokud bych tam měl nějakou chybu, nebo někdo věděl víc, tak si to rád přečtu.Skrýt celý příspěvek

    • danny
      11:50 03.03.2021

      Myslím že velmi pěkné shrnutí.

      Myslím že velmi pěkné shrnutí.

    • Jan Grohmann
      13:30 03.03.2021

      Tušíte, jak je to nakonec s výzbrojí, zda T-90M má upravený kanon z T-14 a nabíjecí automat pro střely Vakuum? Je to klíčová vlastnost a ruské zdroje o tomhle mlčí.

      Tušíte, jak je to nakonec s výzbrojí, zda T-90M má upravený kanon z T-14 a nabíjecí automat pro střely Vakuum? Je to klíčová vlastnost a ruské zdroje o tomhle mlčí.

      • Fous
        14:36 03.03.2021

        Bohužel o použití střel Vakuum jsem našel pouze spekulace. Někdo tvrdí, že ano, někdo zase, že ne. Vzhledem k tomu, že je tahle modernizace poměrně velká, tak bych se nedivil, ale ...Zobrazit celý příspěvek

        Bohužel o použití střel Vakuum jsem našel pouze spekulace. Někdo tvrdí, že ano, někdo zase, že ne. Vzhledem k tomu, že je tahle modernizace poměrně velká, tak bych se nedivil, ale potvrzení nemám, bohužel... Jediné co jsem našel byla informace, že stroj dostal kanon 2A42M-4, který by měl mít až o 20% lepší přesnost než původní 2A46M. O použití střel Vakuum ovšem nic, pouze informace, že by měla být větší účinnost stávající munice.Skrýt celý příspěvek

        • kosa2668
          10:30 04.03.2021

          Niesom si istý niekde asi na palbe som čítal že vákuum je možné použiť ale nabíja sa ručne kedže automat nieje stavaný na jeho dlžku
          Ale to je jpp

          Niesom si istý niekde asi na palbe som čítal že vákuum je možné použiť ale nabíja sa ručne kedže automat nieje stavaný na jeho dlžku
          Ale to je jpp

      • demografie
        10:54 06.03.2021

        Podle drbů na internetu to nejde udělat. Není dost místa ve věži.

        Podle drbů na internetu to nejde udělat. Není dost místa ve věži.

    • demografie
      11:02 06.03.2021

      Souhlasím, že poslední modernizace jsou zajímavé nebo nový T-90. Problém jak píšete je ruský průmysl. Pokud dokážou produkovat moderní tanky rychlosti 10 kusů za rok, tak mají ...Zobrazit celý příspěvek

      Souhlasím, že poslední modernizace jsou zajímavé nebo nový T-90. Problém jak píšete je ruský průmysl. Pokud dokážou produkovat moderní tanky rychlosti 10 kusů za rok, tak mají vážné problémy. Navíc nový T-90 je na ruské poměry šílené drahý. Rusové nedokážou samo vyrábět řadu komponentů. Tady se pokles kurzu Rublů projeví téměř okamžitě. Na štěstí pro Rusko jejích tanky jsou nasazovány v konfliktech nízké intenzity kde potkávají se staršími ATGM.Skrýt celý příspěvek

  • xstandis
    20:58 02.03.2021

    Já osobně si myslím, že koncepce t-14 je krok zpět. Zároveň koncepce A. Morozova začínající t-64 nebyla nikdy dotažena do ideální formy. Tříosadkový tank s menšími rozměry by měl ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně si myslím, že koncepce t-14 je krok zpět. Zároveň koncepce A. Morozova začínající t-64 nebyla nikdy dotažena do ideální formy. Tříosadkový tank s menšími rozměry by měl mít mnohem lepší pancéřovou ochranu a mobilitu oproti 4-osadkovému tanku i při mírně menší hmotnosti. Kdyby vrazili Rusové peníze do radikální modernizace např. typu t-90 tak budou mít použitelný a mnohem lepší tank. T-14 má lepší ochranu zejména ze předu, což je dáno typem a masou pancíře. Zároveň posádka má daleko horší situační povědomí. No nevím, jestli to za ty prachy stojí.Skrýt celý příspěvek

  • Nagato
    19:08 02.03.2021

    Kladu si otázku, proč sakra Rusové utrácí za zbytečný vývoj T-14, když je to nepoužitelný kus šrotu. Proč spíše nepřijmout doktrínu, kdy horší tanky (stávající tanky Ruska), ...Zobrazit celý příspěvek

    Kladu si otázku, proč sakra Rusové utrácí za zbytečný vývoj T-14, když je to nepoužitelný kus šrotu. Proč spíše nepřijmout doktrínu, kdy horší tanky (stávající tanky Ruska), nepoužívat proti hůře vyzbrijeným silám, a na hlavních směrech, tedy Polsko, Pobaltí a Čína nevyvinout zcela nový tank, jenž by byl schopný se postavit západním strojům v rovném boji.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      22:06 02.03.2021

      ... Poľsko a Pobaltie v skutočnosti žiadny hlavný smer nie sú..... Nie pre tie krajiny.... Hlavný smer pre Rusko by mal ležať opačným smerom....

      ... Poľsko a Pobaltie v skutočnosti žiadny hlavný smer nie sú..... Nie pre tie krajiny.... Hlavný smer pre Rusko by mal ležať opačným smerom....

      • Nagato
        07:48 03.03.2021

        Souhlas, ale toto myšleno z historického hlediska.

        Souhlas, ale toto myšleno z historického hlediska.

  • Nagato
    19:08 02.03.2021

    Kladu si otázku, proč sakra Rusové utrácí za zbytečný vývoj T-14, když je to nepoužitelný kus šrotu. Proč spíše nepřijmout doktrínu, kdy horší tanky (stávající tanky Ruska), ...Zobrazit celý příspěvek

    Kladu si otázku, proč sakra Rusové utrácí za zbytečný vývoj T-14, když je to nepoužitelný kus šrotu. Proč spíše nepřijmout doktrínu, kdy horší tanky (stávající tanky Ruska), nepoužívat proti hůře vyzbrijeným silám, a na hlavních směrech, tedy Polsko, Pobaltí a Čína nevyvinout zcela nový tank, jenž by byl schopný se postavit západním strojům v rovném boji.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    18:59 02.03.2021

    Rusko je férové ...

    Čaká na vývoj Leopardu 3 a súťaž o počet kusov začne až keď Nemci spustia výrobu : )

    Rusko je férové ...

    Čaká na vývoj Leopardu 3 a súťaž o počet kusov začne až keď Nemci spustia výrobu : )

  • Miroslav
    16:33 02.03.2021

    Kto nakupuje vo veľkom T-90 a modernizuje aj uloženky T-72 a T-80, ten sa na monumentálne zavedenie T-14 rozhodne nechystá

    Kto nakupuje vo veľkom T-90 a modernizuje aj uloženky T-72 a T-80, ten sa na monumentálne zavedenie T-14 rozhodne nechystá

    • demografie
      11:04 06.03.2021

      Nákup ve velkým? 10 kusů ročně?

      Nákup ve velkým? 10 kusů ročně?

Načítám diskuzi...