Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

-
24. 5. 2017
-
36 komentářů
-
Jan Grohmann
Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace (OAK) plánuje sloučení leteckých firem Suchoj a MiG. Zvěsti o sloučení obou firem kolují ruskými médií již delší dobu. Důvodem jsou dlouhodobě špatné hospodářské výsledky firmy MiG a její neschopnost konkurovat na mezinárodním trhu s moderními stíhacími letadly.
Ruská letecká korporace MiG (dříve známa jako Mikojan-Gurevič), nebo zkráceně “MiG”, je firma s plným výrobním cyklem - MiG letadla nejen vyvíjí, ale také vyrábí, provádí servis a zajišťuje jejích prodej. V roce 2013 ve firmě pracovalo přibližně 10 000 lidí, obrat byl 30 miliard rublů a zisk v roce 2013 dosahovala 50 milionů rublů. Suchoj ve stejném roce zaměstnával 26 000 lidí, dosáhl obratu 80 miliard rublů a zisku 1,2 miliardy rublů.
Hlavní náplní firmy MiG je výroba a servis stíhaček MiG-29. V současné době probíhají dodávky MiGů-29M/M2 pro egyptské letectvo, které objednalo 50 letounů. Poslední MiGy Egypt získá v roce 2020. Ruské letectvo pak čeká na nové stíhačky MiG-35. Není jasné, zda Egypt také dostane (v rámci zmíněné objednávky) stíhačky MiG-35 v konfiguraci pro ruské letectvo, v okleštěné verzi nebo zůstane pouze u MiGů-29M/M2.
Všechny námořní stíhačky MiG-29K byly již dodány ruskému a indickému námořnictvu. Indie v roce 2004 a 2010 objednala celkově 45 stíhaček MiG-29K. Původně Indové plánovali další objednávky, ale provoz indických MiGů-29K provází problémy.
Podle indické hlavní auditorské společnosti CAG (Comptroller and Auditor General) od roku 2010 40 motorů indických stíhaček MiG-29K muselo být staženo ze služby kvůli konstrukčním vadám. V současné době se tak nasaditelnost indických MiGů-29K pohybuje od 21 % do 41 %.
To jsou jen jedny z problémů, s kterými se firma MiG potýká. Další “koulí na noze” je problém s dlouhým vývojem “nepotřebného” MiGu-35. Náměstek ředitele moskevského Ústavu politické a vojenské analýzy Alexandr Chramčichin se jednoduše ptá, proč vlastně Rusko MiG-35 potřebuje?
“Zkopírování amerického plánu na výrobu těžkého (F-15 - pozn. red.) a lehkého stíhače (F-16 - pozn. red.) je dědictví Sovětského svazu. V americkém letectvu F-16 hrál většinou roli útočného letounu, a my jsme vyrobili podobné lehké (MiG-29 - pozn. red.) a těžké stíhačky (Su-27 - pozn. red.).Ve výsledku vyhrála a stála se monopolní rodina stíhaček Su-27. Tyto těžké letouny jsou sice dražší, ale mají více možností ve všech oblastech použití. Z toho důvodu vyvstává další otázka: Jaká by měla být obecná představa domácího stíhacího letadla? Pokud setrváme u současného stavu, tak ani MiG-29 nebo MiG-35 ruské letectvo nepotřebuje. Pak bude opravdu nejlepší, pokud “MiG” zemře nebo se bude snažit najít exportní zakázky,” říká Chramčichin.
V této souvislosti ruská média získala do rukou dokument o plánu rozvoje OAK. Dokument navrhuje zrušit MiG jako samotnou firmu a začlenit ji jako divizi pod firmu Suchoj. Technickou a konstrukční podporu letadel MiG-29 a MiG-31 pak mají provádět speciální skupiny v rámci firmy Suchoj. OAK navrhuje odstartovat fúzi mezi firmou MiG a Suchoj v tomto nebo příštím roce.
Podle webu Oružije Rossii sloučení nahrávají i zprávy z poslední doby - nejdou vidět žádné státní investice nebo plány do vývoje lehkého stíhacího letadla páté generace, které podle dřívějších spekulací měla vyvinout právě firmy MiG. V posledním desetiletí se firma MiG zabývá prakticky pouze zlepšováním stíhaček MiG-29 - z tohoto úsilí vznikl letoun MiG-35, tím se ale modernizační potenciál MiGu-29 prakticky vyčerpal.
Podle plánu rozvoje OAK bude sériová výroba stíhaček MiG ukončena po dodávkách 30 stíhaček MiG-35 do ruského letectva a 46 stíhaček MiG-29M/M2 pro egyptské letectvo. Stíhačka MiG-35 měla být levnější alternativou právě k těžším strojům rodiny Su-27, resp. víceúčelovým Su-30.
Podle ruských médií, které cituje Oružije Rossii, je však cena stíhaček MiG-35 a Su-30 velmi podobná. Chramčichin dodává, že i když měl být MiG-35 levnou a jednoduchou stíhačkou, tak to rozhodně neplatí a přitom má menší možnosti než výkonnější Su-30.
Chramčichin však také dodává, že konec MiGu není pro ruský letecký průmysl dobrou zprávou. “Jak je známo, Josef Stalin v leteckém průmyslu vytvořil umělou soutěž. Byl si vědom, že i v podmínkách absolutně znárodněné ekonomiky a monopolů, je v některých případech konkurence mezi konstrukčními kanceláři naprosto nezbytná,” říká Chramčichin.
Zdroj: Oružije Rossii
Související články
Stíhačka F/A-18 Advanced Super Hornet proti F-35C
Podle magazínu Defense One firma Boeing spustila kampaň proti programu stíhaček F-35C Lightning II ...
-
04.04.2017
-
59 komentářů
-
Jan Grohmann
Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje
Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...
-
24.04.2017
-
79 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
-
10.05.2017
-
74 komentářů
-
Pavel Vinkler
Stíhačky F-35 Lightning II pro Německo?
Německo dosud stálo zcela stranou od programu stíhačky F-35 Lightning II. Podle informací ...
-
18.05.2017
-
90 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Jo a k Migu ještě něco snad ze slušného zdroje: http://mil.today/2015/Weapons1... i když starší zpráva, ale zase bych řekl, že zdroj asi ví o čem mluví, ...Zobrazit celý příspěvek
Jo a k Migu ještě něco snad ze slušného zdroje:
http://mil.today/2015/Weapons1...
i když starší zpráva, ale zase bych řekl, že zdroj asi ví o čem mluví, takže ani Mig-35 nezabije reorganizace a umístění Migu pod Suchoje v rámci UAC
http://mil.today/2017/Weapons3... Skrýt celý příspěvekK těm dvěma motorům snad lze dodat jen. Kolik motorů má J-31? No a nakonec snad úvaha. Má pro RF momentálně smysl se lopotit s jednomotorovou variantou? Spíše bych tvrdil, že ...Zobrazit celý příspěvek
K těm dvěma motorům snad lze dodat jen. Kolik motorů má J-31?
No a nakonec snad úvaha. Má pro RF momentálně smysl se lopotit s jednomotorovou variantou? Spíše bych tvrdil, že nemá. Dokud nebudou mít hotový nový motor pro T-50 tak má spíše smysl počkat. Až bude motor hotov cca 2018, tak na jeho základě můžou udělat jednomotorový stroj. Zatím není motor co by měl charakterisitky podobné tomu co má mít T-50 a kolem čeho jepostavená F-35.
S novým motorem - tedy veškeré specifikace pro ně bude mít smysl o něčem uvažovat a stavět prototyp s menšími náklady ne?
Možná jsem úplně mimo.Skrýt celý příspěvekČtu poznámku pana Grohmanna je mne jasné, že nemá rád zbraňové systémy, vůbec snad vše co pochází z východu. No je to jeho názor a to samozřejmě ovlivňuje znění a směr článků na ...Zobrazit celý příspěvek
Čtu poznámku pana Grohmanna je mne jasné, že nemá rád zbraňové systémy, vůbec snad vše co pochází z východu. No je to jeho názor a to samozřejmě ovlivňuje znění a směr článků na webu.
Nemá smysl se dohadovat a vyvozovat závěry nad tím, co napíše jakýsi bezejmenný pisálek om kterém jsme dodnes neslyšeli kdesi na ruském webu. Tady se jich shlukuje také dost....
Rádoby odborníků, "znalců" a teoretiků tohoto levelu si "nakakám kbelík" .
Já jsem také četl na druhou stranu teorie, zda Rusko potřebuje T-50 PAK FA a další plky....
Jako skutečně relevantní info bych bral zprávu od pana Rogozina nebo někoho povolaného.
Ke spojení obou korporací může dojít třeba proto, že je potřeba urychlit vývoj T50 PAK-FA, má se vyvíjet nástupce Tu-160. Úkolů mají celkem dost. I s Tupolevem.
Těžko říci, co je skutečným důvodem......
Cena MiG- 35 půjde dolů v závislosti na počtu vyrobených kusů. Ale za "mega v přepočtu" to fakt nebude.
MiG-35 ruská armáda potřebuje. Už jenom proto, že na typ budou přecvičeni a přeškoleni piloti a personál v záloze. To je rozhodně jednodušší nežli přeškolovat na "suky" . Ruská armáda dokáže rezervistům stejně jako US army nabídnout více než jen funkci strážného v aktivní záloze ala AČRSkrýt celý příspěvekOna byla chybná ta dvoumotorová koncepce. Nemůžu mít dvě letadla s podobnou konfigurací a tvrdit, že jedno je o hodně levnější. Minimálně cena motoru je dost vysoká. IMHO propásly ...Zobrazit celý příspěvek
Ona byla chybná ta dvoumotorová koncepce. Nemůžu mít dvě letadla s podobnou konfigurací a tvrdit, že jedno je o hodně levnější. Minimálně cena motoru je dost vysoká. IMHO propásly možnost na bázi Mig-29 vytvořit jednomotorový stroj (ano chápu, že i tak to je složité). Jaký je vlastně rozdíl mezi Su-27 a Mig-29 kromě velikosti.
Dva motory, radar, podvozek, avionika. Byť je to všechno "menší", tak stejně jsou to sofistikované aparátky a cena nebude o tolik nižší.Skrýt celý příspěvekJen tak na okraj. To o tom začlenění Mig pod Suchoje je sice fakt, ale právě tahle nová "divize" suchoje bude pracovat na modernizaci a hlavně přípravě nástupce Mig-31, což volně ...Zobrazit celý příspěvek
Jen tak na okraj. To o tom začlenění Mig pod Suchoje je sice fakt, ale právě tahle nová "divize" suchoje bude pracovat na modernizaci a hlavně přípravě nástupce Mig-31, což volně označují jako letadlo další generace, které má být těžkým interceptorem. RF přiznává nutnost kvůli rozloze a tím velikosti hranic mít takový stroj ve výzbroji apráve know-how Migu má být klíčové.
Zdroj už se mi hledat nechce, ale možná zkusím později.Skrýt celý příspěvekProruský troll Omny (Omny1) zablokován, ale mění IP adresy, tak to bude jen dočasné. Prosím tedy všechny, aby se naučili, jak se chovat v diskuzi, kde se pohybuje Troll ( ...Zobrazit celý příspěvek
Proruský troll Omny (Omny1) zablokován, ale mění IP adresy, tak to bude jen dočasné. Prosím tedy všechny, aby se naučili, jak se chovat v diskuzi, kde se pohybuje Troll ( https://cs.wikipedia.org/wiki/... ) - to znamená zásadně na něj nereagovat. Ideální bude, pokud budete reagovat jen na diskutující, kteří se na AN pohybují již nějakou dobu.
Jak (ne)reagovat na trolla by se pomalu mělo stávat základem internetové gramotnosti.Skrýt celý příspěvekMarthy: To, že článok cituje Chramčichina, je úplne nepodstatné. Informácie o začlenení RSK MiG pod Suchoj nepochádzajú od neho, ale z plánu rozvoja OAK. Ide o posledný dokument, ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy: To, že článok cituje Chramčichina, je úplne nepodstatné. Informácie o začlenení RSK MiG pod Suchoj nepochádzajú od neho, ale z plánu rozvoja OAK. Ide o posledný dokument, ktorý OAK vydalo a v ktorom sa touto možnosťou zaoberajú.Skrýt celý příspěvek
Většina článku poukazuje na názor jednoho člověka-určitě odborníka,ale pořád je to názor jednoho člověka.Takže nám autor článku ukázal jen jednu stranu mince. V Rusku jsou ale ...Zobrazit celý příspěvek
Většina článku poukazuje na názor jednoho člověka-určitě odborníka,ale pořád je to názor jednoho člověka.Takže nám autor článku ukázal jen jednu stranu mince.
V Rusku jsou ale zcela jistě i zastánci programu modernizace letounů Mig-29 a Mig-31,zastánci toho aby Ruská armáda objednala do výzbroje.Aby ten článek měl nějakou hodnotu,aby si čtenář mohl udělat objektivní názor potřebuje slyšet nejen odpůrce,ale taky zastánce.Třeba názor někoho z ministerstva obrany Ruska,někoho kdo nákup Mig-35 prosazuje-a takový lidé tam jistě jsou.Nebo názor mluvčího továrny Mig.
Jako třeba soud,je třeba vyslechnout obě strany,ne jen jednu,jinak nejde o soud ale o -frašku.Skrýt celý příspěvekModernizácia MiGu-31 a vývoj jeho nástupcu nepredstavuje pre začlenenie RSK pod Suchoj až takú prekážku, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Hoci sa prvé zmienky o zahájení ...Zobrazit celý příspěvek
Modernizácia MiGu-31 a vývoj jeho nástupcu nepredstavuje pre začlenenie RSK pod Suchoj až takú prekážku, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať.
Hoci sa prvé zmienky o zahájení vývoja MiG-41 objavili už pred štyrmi rokmi, je veľmi otázne nakoľko s prácami na novom lietadle pokročili. Progres vývoja asi najlepšie vystihuje odpoveď vojenského analytika V. Kašina na otázku: Kde na to Rusko vezme peniaze? Odpoveď znela: Keď bude konštrukčný návrh nakreslený, tak peniaze sa už nájdu. Táto odpoveď je stará asi 1 mesiac a napovedá dosť veľa o tom, kde sa asi vývoj MiGu-41 nachádza. V takejto fáze môže kľudne prevziať štafetu Suchoj.
Čo sa týka modernizácie MiGov-31, tak na štandard BM/BSM by mali byť zmodernizované všetky stroje do roku 2019. Prevádzka sa dovtedy rušiť nebude, len bude fungovať pod organizačnou štruktúrou Suchoj. Podobne bude fungovať výrobná linka pre MiG-35 a po ukončení dodávok pre Egypt bude zrejme zatvorená.
Program vývoja bezpilotného lietadla Skat bol bol zrejme ukončený už dávno, lebo posledné roky sa o tom už takmer nehovorí. Dokonca sa objavili v tlači aj informácie, že všetka dokumentácia bola posunutá práve spoločnosti Suchoj.
V tomto kontexte naozaj nič nebráni tomu, aby RSK bola pohltená Suchojom.Skrýt celý příspěvekRaziel87: Opět se pokoušíte stanovit a vyžadovat pravidla "objektivnosti" ve volné internetové diskusi? Nechtěl byste raději chytit zlatou rybku, to by bylo asi pravděpodobnější ...Zobrazit celý příspěvek
Raziel87: Opět se pokoušíte stanovit a vyžadovat pravidla "objektivnosti" ve volné internetové diskusi? Nechtěl byste raději chytit zlatou rybku, to by bylo asi pravděpodobnější než se snažit vychovat trolla s "informacemi" ze Sputniku...? Vám nevyhovují západní military fóra, protože jsou podjatá... teď ani informace ze Sputniku...
P.S. Jsem ochoten se vsadit o litr, že Egypťani si po dodání Migů brzy začnou drbat hlavy (do 2 let) - Saúdi jim sice dali peníze na koupi, ale údržbu jim asi platit nebudou. Nakonec zbytek objednávky vystornují a za ušetřené saúdské peníze koupí Suchoje nebo nějakou pozemní artilérii - TOS-1A nebo BM-30 (můj odhad).Skrýt celý příspěvekA že vraj som bol pri diskusii o MiGu-35 pesimista : ) .... zdá sa, že skôr optimista ... MiG-29M, resp. MiG-35 nechce reálne nik ... Sýria či Egypt sú skôr politické projekty, ...Zobrazit celý příspěvek
A že vraj som bol pri diskusii o MiGu-35 pesimista : ) .... zdá sa, že skôr optimista ...
MiG-29M, resp. MiG-35 nechce reálne nik ... Sýria či Egypt sú skôr politické projekty, ktoré neplatia zákazníci (Egyptu to platí myslím SAE a Sýria ich môže kúpiť (ak vôbec) len za ruské pôžičky ... ruské letectvo evidentne tiež nestojí o tento stroj, ktorý je skôr o lobingu aby bol vo výzbroji.
Indické MiG-y 29K sú bieda, indovia ich viac nechcú ... a ruské letectvo ich tiež viac nekúpi.
MiG-31 bude dosluhovať síce dlho, priamy nástupca je však mimo reality ... a hlavne finančných možností Ruska.Skrýt celý příspěvekNic noveho. Tah s Mig-35 by vysel, kdyby ta masina byla o pulku lacinejsi, nez SU rodina. Coz neni. Takhle par letadel koupi rus, deset Bananistan, ctyri Uganda a ji podobne staty ...Zobrazit celý příspěvek
Nic noveho. Tah s Mig-35 by vysel, kdyby ta masina byla o pulku lacinejsi, nez SU rodina. Coz neni. Takhle par letadel koupi rus, deset Bananistan, ctyri Uganda a ji podobne staty a... Na tom se stabilni byznys a vyhled do budoucna postavit neda. Mig je pekne ero, pro me mozna jedno z nejhezcich, ale za ty naklady umi malo. Kdo chce dobre nakoupit, Mig proste nekoupi. Kvuli eru me to mrzi, ale je to tak. Mig mel uz davno vymyslet nastupce 21ky, ne se snazit konkurovat Suchemu. S tim by v te dobe mel sanci vetsi. I kdyz, kdo vi.. Nastupce 31ky je utopie, tomu rozumime asi vsichni. Slouceni kancelari je jen logicky krok, jak uz podotkl kolega nize.Skrýt celý příspěvek
Marthy: obecně - kdo si koupí Mig-35, když je na trhu ne o tolik dražší Su-30/35 s ne o tolik většími provozními náklady, ovšem s daleko lepší spolehlivostí a bojovou ...Zobrazit celý příspěvek
Marthy:
obecně - kdo si koupí Mig-35, když je na trhu ne o tolik dražší Su-30/35 s ne o tolik většími provozními náklady, ovšem s daleko lepší spolehlivostí a bojovou hodnotou.
Problém je, že oproti dřívějšku, kdy byl drak stroje největší položkou, dneska čím dál tím více nákladů je v oblasti avioniky, radarů atd.... a tam je jedno, jak je letadlo velké.
Ohledně Mig-31 - nástupce tohodle letadla podle mne na starost Mig nedostane, protože ji nedostane nikdo. Klasické interceptory alá Mig-31 už potřeba nejsou a roli miniawacsu převezme T-50.
David: Todle by bylo možné, pokud by měli od někoho zajištěné financování vývoje. Rusko o takové letadlo nestojí a nikdo jiný jim to financovat nebude.Skrýt celý příspěvekNevidím to z Migem tak černě,modernizovaný Mig-35 si ještě další zákazníky najít může,a taky se v článku zapomnělo na Mig-31,modernizace tohoto stroje na verzi Mig-31 BM/BSM přece ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím to z Migem tak černě,modernizovaný Mig-35 si ještě další zákazníky najít může,a taky se v článku zapomnělo na Mig-31,modernizace tohoto stroje na verzi Mig-31 BM/BSM přece stále probíhá,je taky možné (a logické) že vývoj případného nástupce letounu Mig-31 dostane na starost právě Mig.Skrýt celý příspěvek
Obávam sa, že to je práve dôsledok toho debilného systému umelej vnútornej súťaže - keď má domáci konkurent dvojmotorový (a keď to uprednostňuje domáca doktrína), tak aj my urobíme ...Zobrazit celý příspěvek
Obávam sa, že to je práve dôsledok toho debilného systému umelej vnútornej súťaže - keď má domáci konkurent dvojmotorový (a keď to uprednostňuje domáca doktrína), tak aj my urobíme dvojmotorový, ale lepší, lacnejší, jednoduchší ,,, atď.. A v určitom okamihu začne jeden z nich strácať dych, a na vývoj odlišného (jednomotorového) konceptu už nemá prostriedky, nehovoriac, že by sa so svojim produktom musel presadiť na trhu, ktorý je podobnými lietadlami najnovších generácií zahltený.Skrýt celý příspěvek
Tak trochu to nechápu. Mají onu zakázku od ruského letectva - je sice relativně malá, ale přeci jen ,á svůj význam. Je tady ten kontrakt s Egyptem, který je docela rozsáhlý - a to ...Zobrazit celý příspěvek
Tak trochu to nechápu. Mají onu zakázku od ruského letectva - je sice relativně malá, ale přeci jen ,á svůj význam. Je tady ten kontrakt s Egyptem, který je docela rozsáhlý - a to je možnost, že Egypt objedná další. Zájem mohou mít i další státy Firma je zisková, byť ne tolik, jako Suchoj. Tak proč ji rušit?
O Migu-35 se tu vedlo již několik diskusí. Můžeme to letadlo chválit i kritizovat, ale podle mě může být skutečně nosným programem. Ale co by podle mě mohlo být pro Mig ještě lepší, by byl vývoj lehkého, levného jednomotorového letounu. Cosi jako
JF-17, ale technicky a designově pokročilejšíhoSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...