Ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov ještě není odepsaná

Ruská letadlová loď Admiral Kuzněcov ještě není odepsaná
Admiral Kuzněcov vedle amerického torpédoborce USS Deyo (DD 989) / US Navy (Zvětšit)

Moskva nevzdává snahu o renovaci své jediné letadlové lodě Admiral Kuzněcov. Následky prosincového požáru považuje za opravitelné. Příběh více než třísetmetrového ocelového kolosu tak zatím stále pokračuje.

O požáru jediné ruské letadlové lodě, formálně letadlového křižníku, Admiral Kuzněcov psala většina našich mainstreamových médií. Vypukl dvanáctého prosince. Než se ho podařilo uhasit, zemřeli na lodi uvázané u mola dva lidé (původně se uváděl jeden člověk). Dalších čtrnáct skončilo v nemocnici kvůli různě vážným popáleninám a následkům vdechnutí jedovatého kouře. Další osud Kuzněcova vypadal nejistě.

Několik zdrojů psalo, že oprava následků požáru by stála přibližně stejně jako celá loď, takže se nevyplatí a Kuzněcov půjde definitivně do šrotu. Většinou byla řeč o škodě 95 miliard rublů (asi 35 miliard korun).

Hodnota celé lodě se údajně pohybuje okolo 110 miliard rublů (41 miliard Kč). Zdá se však, že se Rusové ještě nechtějí problematického plavidla zbavit a dál plánují ho opravit. Šéf ruské Spojené loďařské společnosti Alexej Rachmanov prohlásil: „Loď neutrpěla kritické poškození, jelikož vybavení v úseku, kde vypukl požár, bylo už odmontované kvůli generální opravě.“

Oheň podle Rachmanova „nebude mít významný dopad na cenu a délku oprav.“ Ukrajinský server UAWire.org napsal, že příčinou požáru byl kus žhavé strusky, který se uvolnil během sváření. Propadl skrz několik palub na hromadu hadrů nasáklých olejem, jež se vznítila. Od hromady chytily elektrické kabely. Jejich prostřednictvím se požár rozšířil do dalších částí lodě.

Víc kouře než ohně

Hromada neměla na lodi co dělat. Dokonce i ruské předpisy vyžadují, aby posádka před zahájením prací, při nichž hrozí nebezpečí vypuknutí požáru, všechno podobné smetí uklidila. Zřejmě k tomu ale nedošlo. Nedodržování bezpečnostních předpisů je v ruském válečném loďstvu, jakož i dalších ozbrojených složkách, celkem běžné. V námořnictvu vychází jedna vážná nehoda přibližně na každých sedm měsíců. Řeč je přitom jen o incidentech, o nichž proniknou informace na veřejnost. 

Podle Rachmanova bylo z požáru letadlové lodě víc kouře než ohně. Nejvíc ho odnesla kabeláž, která beztak čekala na výměnu. Spekulace o vyškrtnutí lodě ze stavu floty byly proto zatím asi předčasné.

Osud Kuzněcova byl však nejasný už před požárem. I kdyby oheň loď skutečně příliš nepoškodil, jak Rusové tvrdí, pořád zbývá problém suchého doku. K opravám letadlové lodě sloužil plovoucí dok PD-50, vyrobený ve Švédsku.

Ten se však vloni v listopadu neplánovaně potopil. Letadlová loď byla tou dobu zrovna uvnitř, ale udržela se na hladině. Její letovou palubu poškodil jeden ze dvou sedmdesátitunových jeřábů doku. PD-50 se zřejmě potopil nadobro a už nepůjde vyzvednout a opravit. Dok byl přitom pro údržbu Kuzněcova nepostradatelný. Než letadlová loď znovu vypluje, musí bezpodmínečně ven z vody.


Záběry požáru ruské letadlové lodě

Ztráta prestiže

Podle informací serveru Popular Mechanics má totiž odmontované lodní šrouby. Bez doku není možné dostat čtyři masivní vrtule zpátky na jejich místo. Rusové mají ještě jeden plovoucí dok, označovaný PD-41. Může sloužit při opravách lodí až do výtlaku osmdesáti tisíc tun, což by k opravě Kuzněcova stačilo. Potíž je, že dok PD-41 patří k inventáři Pacifické flotily, která sídlí ve Vladivostoku. Nepojízdnou letadlovou loď by proto bylo napřed potřeba k zařízení odvléct. Kuzněcov se vejde do Suezského průplavu. Je ale skoro jisté, že by nezískal povolení k jeho proplutí.

Rusové by ho proto museli odtáhnout okolo mysu Dobré Naděje (odtažení severní cestou by bylo kvůli ledu moc komplikované). Stejnou cestou to ostatně musela vzít, rovněž ve vleku, v roce 2001 jeho sesterská loď Varjag, dnes už sloužící v čínském námořnictvu jako Liaoning. Její plavba z ukrajinského Mykolajiva do čínského Ta-lienu byla neobyčejně strastiplná. Poblíž ostrova Skyros v Egejském moři se utrhla.

Při opětovném připevňování vlečného lana zahynul jeden námořník. Snad ještě horší než praktické obtíže s vlekem Kuzněcova okolo poloviny zeměkoule by byla ztráta prestiže. Varjag byl oficiálně rozestavěné plavidlo, kdežto Kuzněcov je vlajková loď ruského námořnictva. Zlí jazykové ovšem mohou poznamenat, že Kuzněcova musel beztak na moři neustále doprovázet remorkér, takže by se toho zase tolik nezměnilo.


Provoz na letadlové lodi Admiral Kuzněcov. Záběry na letouny Su-33

Poruchové kotle

Podle původního plánu oprav se měl Kuzněcov vrátit do aktivní služby v roce 2022. Modernizace lodě měla zahrnovat výměnu čtyř z osmi poruchových kotlů lodi a generální opravu zbytku. Mezi další plánované modifikace patřila úprava letové paluby, přestavba hangárů a samozřejmě montáž nových elektronických systémů. Oprava lodě oficiálně probíhá už od roku 2017. Ruská tisková agentura Interfax napřed napsala, že bude stát padesát miliard rublů (osmnáct miliard korun). Ještě než práce začaly, vydala zprávu, podle níž Moskva investuje do letadlové lodě o polovinu méně.

Spíš než modernizace to proto vypadá jen jako odstranění nejdůležitějších závad. Letadlová loď prošla od svého spuštění na vodu v roce 1985 jen jednou velkou opravou v roce 1998. Její pohonný systém nikdy pořádně nefungoval. Už během námořních zkoušek lodě v roce 1990 byla v provozu jen část kotlů. Rychlost Kuzněcova byla omezena jen na pouhé čtyři uzly (7,4 kilometru za hodinu). Rusové se ale nejspíš budou dál snažit svou letadlovou loď udržet v provozu, ať to stojí, co to stojí. 


MiG-29K na indické letadlové lodi IBS Vikramaditya

Exportní zájmy

Bez Kuzněcova by Rusko přišlo o know-how, potřebné ke startům a přistáním z paluby letadlové lodě. Rusové mají jen jednu leteckou jednotku, schopnou takových operací. Její úroveň je ovšem minimálně diskutabilní. Letadlová loď Kuzněcov strávila většinu své kariéry v přístavu. Ruským pilotům proto chybí potřebná praxe. Během jeho posledního nasazení letadlové lodě v roce 2016 ve středozemním moři skončily dvě stíhačky ve vodě. Byl to jeden MiG-29 a jeden Su-33. Dlužno ovšem podotknout, že ani jednou to nebylo chybou pilota.

Nehodu zavinila v obou případech závada brzdících lan Kuzněcova. Vyškrtnutí letadlové lodě ze stavu floty by ohrozilo také zájmy ruského zbrojního průmyslu. Ruské letouny uzpůsobené pro provoz z paluby letadlové lodě momentálně využívá mimo samotných Rusů jen Indie. Konkrétně je to typ MiG-29K.

Indická letadlová loď Vikramaditya (spuštěná na vodu jako Baku v roce 1982) vozí ve svých hangárech šestadvacet těchto strojů. MiG-29K je také nepravděpodobnější kandidát na hlavní palubní letoun další, momentálně dostrojované, indické letadlové lodě Vikrant. Indové plánují do budoucna udržovat flotilu tří letadlových lodí. Pokud se Moskva vlastního programu letadlových lodí vzdá, export MiGů to ztíží. Kdo by si koupil stíhačku, určenou pro letadlovou loď, od státu, který sám letadlové lodě nemá?


INS Vikramaditya (2013); větší foto / Indian Navy

Projekt 2300E Štorm

Mocný rival Indie, Čína, používá na svých letadlových lodích stíhací letouny Shenyang J-15 vlastní výroby. Jsou to nelicencované vylepšené kopie ruských, respektive sovětských letounů, Su-33. Ačkoliv je v současnosti nepravděpodobné, že by Peking projevil zájem nakoupit pro svůj program letadlových lodí ruské letouny, v budoucnu se to může změnit. Je k tomu ovšem potřeba, aby ruský program námořních letadel vůbec nějakou budoucnost měl. Možná zčásti i proto pracují Rusové na návrhu lodě, která má Kuzněcova nahradit.

Projekt zatím nese označení 2300E Štorm. Loď má mít na délku 330 metrů a výtlak 90 až 100 tisíc tun. Měla by tedy být přibližně stejně velká jako americké letadlové lodě tříd Ford a Nimitz. Stejně jako ony má být na jaderný pohon. Její akční rádius má proto omezovat jen zásoba paliva pro letový park a potravin pro posádku.

Ruský loďařský průmysl však není, alespoň ve svém současném stavu, schopen takové plavidlo postavit. Všechny sovětské letadlové lodě totiž vznikly v už zmíněné loděnici Mykolajiv. Ta dnes leží na území Ukrajiny. Není pravděpodobné, že by Ukrajina měla zájem stavět letadlové lodě pro souseda, který nedávno anektoval část jejího území.

Ekonomická stránka věci také nevypadá pro ruské plány příznivě. Server defensionem.com nedávno odhadl náklady na celý projekt 2300E na 35 miliard dolarů (796 miliard korun). Odhad zahrnuje stavbu doku, který by byl k budování letadlové lodě potřeba, úpravu stíhaček Su-57 (dosud stále ve stadiu prototypu) na námořní verzi, a tak dál. Je to víc než polovina ruských výdajů na obranu v roce 2018.

Zdroje: The Defensionen, AINOnline, Uawire, The Drive, 2, PM, WSJ, RuAviation, NT, UrduPoint

Nahlásit chybu v článku


Související články

Havaroval ruský Su-33 z letadlové lodi Admirál Kuzněcov

Při přistávání na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov havaroval stíhací letoun Su-33. Jde již o ...

Rusko modernizuje letadlovou loď Admiral Kuzněcov

Ruský těžký letadlový křižník Admiral Kuzněcov v lednu ukončil operace ve Středozemním moři a vrací ...

Těžké opravy ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov

Jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov se v lednu vrátila ze svého ne příliš úspěšného nasazení ...

Vážná nehoda ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov a ztráta klíčového doku PD-50

V noci na úterý se v Murmansku potopil plovoucí dok PD-50, ve kterém prochází generální opravou a ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Pavlov
    20:20 02.01.2020

    Problémem je, že Rusko v současné době každý velmi podceňuje a to v tichosti bez reakcí na napadání staví nové obří doky ,modernizuje loděnice a existující závody .Je to pouze ...Zobrazit celý příspěvek

    Problémem je, že Rusko v současné době každý velmi podceňuje a to v tichosti bez reakcí na napadání staví nové obří doky ,modernizuje loděnice a existující závody .Je to pouze strategie. Stávající loděnice vzhledem k vytíženosti nemůžou odstavit a rozšiřovat,musí stavět nové. Musí je to stát ohromné prostředky. Koho to opravdu zajímá tak nečte někdy hloupé komentáře a domněnky ,ale zkoumá i pravidelně satelitní mapy . Ztráta doku i požár jen zdrží případnou opravu Kuzněcova,kterého možná již letošní rok přesunou třeba do nově budovaného doku u Belokamenky .Je to jen pár kilometrů od místa kde nyní kotví. I kdyby to bylo později tak je to jedno .Urgentně ho nepotřebují . To co za pár let předvedli na východě s loděnicemi v Bolšom Kameni je velmi slušné a tam je již výroba v plném proudu.Nově tam budují další obří suchý dok. I ten bude velmi rychle podle tempa stavby posledních let v provozu. Tak by se dalo pokračovat dále. Nové letadlové lodě jistě vzniknou ,technologie mají a kapacity jsou již nyní.Rusko mlží. Nelze srovnávat objektivně ekonomiku státu který má všechny suroviny v neuvěřitelném množství doma s jinými a srovnání cen i HDP je proto fikcí. Letadlové lodě nejsou prioritou Ruska a myslím že umí s rozpočtem dobře hospodařit. To ostatně dokazují posledních 10 let. Požáry,nehody atd. jsou bohužel
    běžným jevem nejen u Rusů.Skrýt celý příspěvek

    • Janko Paliga
      22:49 02.01.2020

      "Letadlové lodě nejsou prioritou Ruska a myslím že umí s rozpočtem dobře hospodařit." Taký kozmodróm Vostočnyj ním bol a....? "Díra u Hanušovic"....

      "Letadlové lodě nejsou prioritou Ruska a myslím že umí s rozpočtem dobře hospodařit." Taký kozmodróm Vostočnyj ním bol a....? "Díra u Hanušovic"....

      • Pavlov
        14:26 03.01.2020

        Ano,tak jako jinde včetně našeho kocourkova všude kvete korupce a dokud ji nebudou trestat jako v Číně tak se nic nezmění. No a kdyby to bylo v Rusku tak velmi zlé,tak by ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano,tak jako jinde včetně našeho kocourkova všude kvete korupce a dokud ji nebudou trestat jako v Číně tak se nic nezmění. No a kdyby to bylo v Rusku tak velmi zlé,tak by
        nedokázali v době tvrdých sankcí hromadit takovým tempem zlato,stavět megastavby jako mosty na Krym i jinde,dálnice do Moskvy či vyvíjet nové typy špičkových zbraní včetně infrastruktury,nové základny v Arktidě a v neposledním vybudovat zemědělské podniky na špičkové úrovni. Pro mnohé je to nemilé překvapení. Hold musí se snažit.
        Jinak si je někteří dravci rozeberou a oni to ví.Skrýt celý příspěvek

        • Georges
          10:46 11.03.2021

          Neuvěřitelné žvásty....

          Neuvěřitelné žvásty....

    • apache
      09:54 03.01.2020

      Zapomněl jste zmínit budovanou základnu Vzdušně-kosmických sil na Měsíci.

      Zapomněl jste zmínit budovanou základnu Vzdušně-kosmických sil na Měsíci.

    • Jura99
      12:16 03.01.2020

      Loděnici uživí především civilní program, to asi moc nehrozí, že by rejdaři nakupovali lodě v Rusku. Rusům kromě moderní loděnice budou chybět i zkušení loďaři, mladí se to nemají ...Zobrazit celý příspěvek

      Loděnici uživí především civilní program, to asi moc nehrozí, že by rejdaři nakupovali lodě v Rusku. Rusům kromě moderní loděnice budou chybět i zkušení loďaři, mladí se to nemají na čem a od koho naučit a pak to podle toho toho vypadá (požár zapálením hadrů při svařování wtf?!). Takže nevypadá to vůbec dobře, buď je to bude stát ohromné peníze, udržet prosperitu loděnice jen státními zakázkami nebo ať se do toho raději vůbec nepouští a vzdají tento obor, podobně jako např. vzdali výrobu velkých dopravních letadel. Nebyli by první ani poslední, např. ještě před sto lety se 80% lodí světa postavilo ve Velké Británii. A dnes ?Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    13:41 02.01.2020

    Nic tak nedokazuje bordel a šlendrián v ruském námořnictvu jako skutečnost, že jediný suchý dok schopný pojmout velká plavidla si nechají ostudně zpustnout a pak potopit. Za tenhle ...Zobrazit celý příspěvek

    Nic tak nedokazuje bordel a šlendrián v ruském námořnictvu jako skutečnost, že jediný suchý dok schopný pojmout velká plavidla si nechají ostudně zpustnout a pak potopit. Za tenhle průser mělo několik lidí skončit před popravčí četou.

    Požár na Kuzmovi je jen smutná kapitola v neveselé kariéře tohohle plavidla. Je to nepodarek už od začátku a neustále se tam dějí průšvihy, naštěstí pro rusy má tak málo "práce" že to až tolik nevadí.

    Však dovedete si představit, že by Američani zavařili třetinu kupříkladu Nimitze? Námořníci by museli chrápat v hangáru mezi letadlama a ještě se o spacák dělit jak na ponorce.Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    12:52 02.01.2020

    Nejsem odborník na ruské loděnice, ale jedny obří loděnice jsou ve stavbě a částečně už fungují v Primorském kraji. Jsou navrhované na stavbu několika lodí o hmotnosti až 350000 ...Zobrazit celý příspěvek

    Nejsem odborník na ruské loděnice, ale jedny obří loděnice jsou ve stavbě a částečně už fungují v Primorském kraji.
    Jsou navrhované na stavbu několika lodí o hmotnosti až 350000 tunSkrýt celý příspěvek

  • Lukash
    12:34 02.01.2020

    Rozumne rozhodnutie. Radsej tie prachy utopit v kuznecovovi ako v nezmyselnom financovani dokoncenia vyvoja su57 ci armaty...

    Rozumne rozhodnutie. Radsej tie prachy utopit v kuznecovovi ako v nezmyselnom financovani dokoncenia vyvoja su57 ci armaty...

  • Jura99
    08:33 02.01.2020

    Ruským tempem bude oprava trvat nejméně deset let a zatímco ji horko těžko provedou, Čína tyto lodi staví v počtu jedna ročně. Rusové si musí připustit, že světovou vojenskou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruským tempem bude oprava trvat nejméně deset let a zatímco ji horko těžko provedou, Čína tyto lodi staví v počtu jedna ročně. Rusové si musí připustit, že světovou vojenskou velmocí bývávali po omezenou dobu 1945-1990 a jen kvůli tomu, že ovládali zdroje z území ještě asi 2000km dále na západ svých hranic, čerpali (ne)licenční vzory západních výrobků a především obětovali vše vojenské výrobě. Nyní zčásti dojíždějí setrvačností, ale už je konec, musí se zařadit tam, kam finančními možnostmi i početností obyvatelstva patří (mají HDP menší než Itálie, ale na dvaapůlkrát více lidí). V letectví jim ujel vlak, Su-57 jsou stará střeva v líbivém pláštíku a tento případ s Kuzněcovem je už vyslovená tragikomedie.Skrýt celý příspěvek

  • Storm
    22:47 01.01.2020

    No tak jsem se právě teď dočetl, že když tvrdím, že pohonný systém tohohle křápu jsou vlasně dva oceánské remorkéry, několik set metrů na vodítku před jeho přídí, tak jsem vlastně ...Zobrazit celý příspěvek

    No tak jsem se právě teď dočetl, že když tvrdím, že pohonný systém tohohle křápu jsou vlasně dva oceánské remorkéry, několik set metrů na vodítku před jeho přídí, tak jsem vlastně podle pana Radka Johna z Armádních Novin zlý jazyk :DDDSkrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    17:28 01.01.2020

    1) I přes škody je to pořád funkční trup - sice finančně to nevyjde lépe než novostavba, ale ten trup tam je a je možné ho použít teď. 2) Ano, Rusko by ušetřilo, pokud by Kuzmu ...Zobrazit celý příspěvek

    1) I přes škody je to pořád funkční trup - sice finančně to nevyjde lépe než novostavba, ale ten trup tam je a je možné ho použít teď.
    2) Ano, Rusko by ušetřilo, pokud by Kuzmu sešrotovalo. S ambicemi Ruska ale není možné loď vyřadit - prostě si to nedovolí.
    3) Ta loď (dle článku v ATM) potřebuje kompletní výměnu snad všeho - požár by mohl pomoci. Už jenom elektrická síť tam byla tragicky navržena (téměř bez 220V) - což komplikovalo život posádce a jeji kreativita s prodlužováky a fázemi měla mít za následek několik požárů.
    4) Vyměnit 4 kotle z 8, když jsou všechny problémové (trubky reznou durch již od zástavby).

    Sečteno a podtrženo - Kuzma se opraví, náklady se budou minimalizovat, výsledkem bude opět problematická loď, ale budou se s ní moci chlubit domácímu publiku.Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    17:27 01.01.2020

    když mají teď ty nové ledoborce tak by ho tam na jaře mohli odtáhnout přes severní cestu, zvlášť ten poslední nejnovější by určitě stačil klestit cestu aby se to obešlo bez ostudy ...Zobrazit celý příspěvek

    když mají teď ty nové ledoborce tak by ho tam na jaře mohli odtáhnout přes severní cestu, zvlášť ten poslední nejnovější by určitě stačil klestit cestu aby se to obešlo bez ostudy tažení kolem Afriky. Ty ledy už tam nejsou co bývaly takže teoreticky by to možné bylo. Zatím se mohou soustředit na opravy.Skrýt celý příspěvek

  • Englbert
    21:43 31.12.2019

    A bude hur. Rusko slabne a cina sili. Jedinou zachranou ruska je ze se do dvaceti let stane clenem nato, jinak je cinane pripravi o sibir a dalny vychod.

    A bude hur. Rusko slabne a cina sili. Jedinou zachranou ruska je ze se do dvaceti let stane clenem nato, jinak je cinane pripravi o sibir a dalny vychod.

    • Miroslav
      23:01 31.12.2019

      Rusko má jedinú šancu ako prežiť v budúcnosti. Spojiť sa s USA a spolu poraziť silnejúcu Činu. Potom sa zopakuje scenár z roku 1945. Rusko si nemôže dovoliť ostať na strane ...Zobrazit celý příspěvek

      Rusko má jedinú šancu ako prežiť v budúcnosti. Spojiť sa s USA a spolu poraziť silnejúcu Činu. Potom sa zopakuje scenár z roku 1945. Rusko si nemôže dovoliť ostať na strane porazených a rovnako tak nesmie pripustiť, že USA padne na hubu a Čínu nebude mať kto haltovať. Čas ukáže...Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      10:30 01.01.2020

      Z naše úhlu pohledu to ale není špatný vývoj. Pořád lepší, když se konečně začne Rusko starat o dění na svém kontinentě a nechá už Evropu na pokoji.

      Z naše úhlu pohledu to ale není špatný vývoj. Pořád lepší, když se konečně začne Rusko starat o dění na svém kontinentě a nechá už Evropu na pokoji.

  • apache
    16:50 31.12.2019

    Už jsem myslel, že ten požár byl vlastně darem z nebes pro ruské námořnictvo - odepsat Kuzněcova by znamenalo ohromnou finanční úlevu a možnost peníze investovat do toho, co Rusové ...Zobrazit celý příspěvek

    Už jsem myslel, že ten požár byl vlastně darem z nebes pro ruské námořnictvo - odepsat Kuzněcova by znamenalo ohromnou finanční úlevu a možnost peníze investovat do toho, co Rusové opravdu umí - menší plavidla s relativně silnou výzbrojí.

    Naštěstí jim to pořád nedošlo. Záškodník Kuzněcov bude dál odčerpávat ruské finance a prestiž.Skrýt celý příspěvek

    • SofF
      17:28 01.01.2020

      četl jsi ten článek? Prostě by to kazilo pověst kvůli obchodům, plus zamozřejmě ztráta důležité schopnosti, proto ta kocábka musí fungovat ikdyby na ní mělo strašit....

      četl jsi ten článek? Prostě by to kazilo pověst kvůli obchodům, plus zamozřejmě ztráta důležité schopnosti, proto ta kocábka musí fungovat ikdyby na ní mělo strašit....

      • apache
        20:17 01.01.2020

        Ano, četl. Důležité schopnosti? Tím myslíte třeba schopnost utratit hromadu peněz za potupný tranzit za doprovodu remorkérů a kouřového oblaku k břehům Sýrie a tam poslat do moře ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, četl.

        Důležité schopnosti? Tím myslíte třeba schopnost utratit hromadu peněz za potupný tranzit za doprovodu remorkérů a kouřového oblaku k břehům Sýrie a tam poslat do moře dvě letadla? Provést několik misí, které mohly v pohodě provést letouny z pozemních základen za zlomek ceny?

        Pověst ruského obchodu podle mě vůbec nestojí na Kuzněcovi. Kdyby ano, neprodali by vůbec už vůbec nic.Skrýt celý příspěvek

        • SofF
          00:42 02.01.2020

          četl ale nepochopil jak je vidno. Jestliže chtějí někomu nabízet materiál na letadlové lodě tak to musí mít a sami odzkoušet. Plus jde o ztrátu prestiže a degradaci schopností ...Zobrazit celý příspěvek

          četl ale nepochopil jak je vidno. Jestliže chtějí někomu nabízet materiál na letadlové lodě tak to musí mít a sami odzkoušet. Plus jde o ztrátu prestiže a degradaci schopností námořnictva. Taktika použití letadlovek se musí pořád nacvičovat. I jen jedna pořád stačí na udržení výcviku a jakousi reprezentaci vlajky v krizové momenty.Skrýt celý příspěvek

          • apache
            10:59 02.01.2020

            Jak vidno, stále vy nechápete. Řekněte, co asi tak vyzkouší v následujících letech na Kuzněcovi, kolik toho nacvičí? Vždyť je mimo provoz a dlouho bude. O jaké prestiži to mluvíte ...Zobrazit celý příspěvek

            Jak vidno, stále vy nechápete. Řekněte, co asi tak vyzkouší v následujících letech na Kuzněcovi, kolik toho nacvičí? Vždyť je mimo provoz a dlouho bude. O jaké prestiži to mluvíte v souvislosti s Kuzněcovem? O jakých schopnostech proboha? Asi jste si toho nevšiml, ale veškerá prestiž je pryč a schopnosti jsou prakticky minimální. Co sedí v doku tak vyloženě nulové. A že jedna stačí na udržení výcviku? Víte vůbec něco o letadlových lodích? O jejich nasazení a o výcviku?

            Prosím, uveďte nám o jaké schopnosti se jedná. O jakou schopnost že to Rusko přijde když Kuzněcova vyškrtnou z inventáře. Pak zkuste představit si, kolik peněz to znamená a jaké jiné prostředky by ruské ozbrojené síly za tyto peníze mohly pořídit.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    14:56 31.12.2019

    Keby Rusi nevyhodili miliardy na podla mna nezmysly typu torpedo Poseidon alebo Burevestnik, tak uz davno maju fungl novu lietadlovku

    Keby Rusi nevyhodili miliardy na podla mna nezmysly typu torpedo Poseidon alebo Burevestnik, tak uz davno maju fungl novu lietadlovku

  • dusan
    13:37 31.12.2019

    "příčinou požáru byl kus žhavé strusky, který se uvolnil během sváření. Propadl skrz několik palub na hromadu hadrů nasáklých olejem, jež se vznítila." Nemám dôvod neveriť ...Zobrazit celý příspěvek

    "příčinou požáru byl kus žhavé strusky, který se uvolnil během sváření. Propadl skrz několik palub na hromadu hadrů nasáklých olejem, jež se vznítila."

    Nemám dôvod neveriť príčine. Keďže však v práci robím i okolo bezpečnosti tak je evidentné, že reálnou príčinou bol "klasický bordel"

    Za prvé. Samozrejme, že sa nesmú povaľovať olejom nasiaknuté handry po lodi. Ale pri zváraní sa MUSÍ priestor s otvoreným ohˇňom pri práci odizolovať a to sa dá jednoducho - protipožiarnymi plachtami. Vtedy sa nemôže stať, že strusky padajú "krížom-krážom" do miest mimo kontroly pracovnej skupiny. Samozrejme, že pracovná skupina musí byť dostatočne vybavená hasičákmi - funkčnými podotýkam, s vhodnou hasiacou látkou. A i ukončení prác musí byť po dobu minimálne niekoľkých hodín zabezpečená kontrola priestorov protipožiarnou hliadkou.

    Čo sa týka potopenia doku PD-50. Ten "visel" na čerpadlách napájaných z vonka a také čosi je absol´útne neprípustné už len pri trochu zdravom rozume.

    Nie, že by sa inde nestávali "prúsery", ale pre Rusko sú viac ako typické. Absencia povedomia o bezpečnosti, korupcia, politické nominácie "správnych" ľudí robia nebezpečnú kombináciu, ktorá nemôže skončiť inak len takýmito haváriami.Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:59 31.12.2019

      Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré. V tomto prípade sa Rusko stalo svetovou jednotkou v zachraňovaní lietadlových lodí pred potopením. Už sa im to podarilo minimálne ...Zobrazit celý příspěvek

      Hovorí sa, že všetko zlé je na niečo dobré. V tomto prípade sa Rusko stalo svetovou jednotkou v zachraňovaní lietadlových lodí pred potopením. Už sa im to podarilo minimálne 3x.

      Veď už kedysi dávno sa na Kuznecovovi stala dodnes nejaká záhadná havária po ktorej museli zapečatiť zavarením ubykácie pod čiarou ponoru. Vôbec by som sa nedivil keby tam dodnes boli nejaké teláSkrýt celý příspěvek

    • danny
      14:33 31.12.2019

      dusan: ten "příběh" zapomenutých hadrů zní dost pravděpodobně. A celkově to ilustruje důsledek privatizace východního typu. Enormní tlak na cenu, na zakázku je najato několik ...Zobrazit celý příspěvek

      dusan: ten "příběh" zapomenutých hadrů zní dost pravděpodobně. A celkově to ilustruje důsledek privatizace východního typu. Enormní tlak na cenu, na zakázku je najato několik firem, které mají zkušenosti s opravami tak možná rybářských lodí a celé to zastřešuje hlavní dodavatel, který ale nezajistí technický dozor a dodržování základních pravidel bezpečnosti práce. Pak to nemůže dopadnout jinak.
      Na druhou stranu zní docela rozumně i ty argumenty pro pokračování v opravách. Pokud převážně oddoutnala izolace z vodičů určených k výměně a nedošlo k výraznému poškození již rekonstruovaných částí, tak to může mít smysl. Aspoň z pohledu udržení schopností a testovacího polygonu pro vývoj káčka a 33tky.Skrýt celý příspěvek

    • balm
      21:54 31.12.2019

      Popisujete velmi rozšířený omyl, protože lidská hloupost a šlendrián neuznávají hranice a neřídí se ani národností. Díky povinné četbě vyšetřovacích zpráv (profesně velice důležité ...Zobrazit celý příspěvek

      Popisujete velmi rozšířený omyl, protože lidská hloupost a šlendrián neuznávají hranice a neřídí se ani národností. Díky povinné četbě vyšetřovacích zpráv (profesně velice důležité informace), které vydávají organizace jako NTSB, AAIB a mnoho dalších, se navždy do historie zapisují nálezy cizích elementů. Například ocelová škrabka nalezená v palivové při shromažďování důkazů palivového systému stroje Boeing 777, společně s útržky lepící pásky:
      https://www.gov.uk/aaib-report...

      Nejde ani tak o selhání systému kontroly a postupů, nýbrž o selhání různých jednotlivců. Například pro testovací prototyp stroje T-X jsou mechanici i technici nuceni používat speciální šablony, do kterých se musí každá komponenta, šroubek, těsnění, ... usadit a tři revizoři musí ověřit, zda nedošlo k pochybení. Správný postup předepisuje kompletní rozebrání s prověřením všech dutých prostorů, součástek tzn.: rozebrat hydraulické okruhy apod. Práce v rozsahu několika až stovek osobo hodin. Školení, předpisy, inspekce práce, ... nezabrání mechanikovi přebývající šroubek zahodit a dělat jako by nic. Při testech prototypu proměnlivého křídla došlo ke škodě několika set tisící dolarů (stavba prototypu a časy v aerodynamickém tunelu nejsou zadarmo), protože technici při montáži experimentálního prototypu proměnlivých desek křídla opomněli odstranit ochrannou lepící pásku, chránící tepelnou ochranu (ochranná kaptonová fólie s tištěnou zlatou matricí) při montáži. Vlivem proudění došlo k poškození desky v ceně 250 tisíc dolarů, jejíž výroba zabere měsíc. Někoho napadlo použít čirou pásku tenčí než vlas a nikoho nenapadlo překontrolovat v souladu s předpisy detailní postup montáže. Vzniklá škoda skoro milion a to všechno jen kvůli malému kousku lepící pásky.

      O nekonečnosti vesmíru lze polemizovat, u hlouposti je to jistota.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    12:26 31.12.2019

    Nechápu, proč si tedy neudělají suchozemský dok - vybetonovat obrovskou vanu, vrata a principielně to může být jako plavební komora. Napustí to mořem, vypustí čerpadly. Navíc, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nechápu, proč si tedy neudělají suchozemský dok - vybetonovat obrovskou vanu, vrata a principielně to může být jako plavební komora. Napustí to mořem, vypustí čerpadly.

    Navíc, když už mají největší dok pryč, že si nenechají nový udělat?Skrýt celý příspěvek

    • gangut
      13:16 31.12.2019

      V Rusku je niekolko velkých suchých dokov. V Petrohrade, tam sa napríklad robila trieda Kirov alebo Sovietsky Zvaz. V Severodvinsku, tam je momentalne myslím Admiral Nachimov ...Zobrazit celý příspěvek

      V Rusku je niekolko velkých suchých dokov. V Petrohrade, tam sa napríklad robila trieda Kirov alebo Sovietsky Zvaz. V Severodvinsku, tam je momentalne myslím Admiral Nachimov https://www.google.com/maps/pl... Problémom Kuznecova je dľžka. Preto preň plánujú upraviť jeden suchý dok v Murmansku. Inak článok sú len dohady.Skrýt celý příspěvek

    • gangut
      13:20 31.12.2019

      Ešte fotka Nachimova v suchom doku. https://twitter.com/D__Mitch/s...

      Ešte fotka Nachimova v suchom doku. https://twitter.com/D__Mitch/s...

    • Miroslav
      13:53 31.12.2019

      Nevedia koľko betónu majú objednať. Či budú stavať lietadlovky dlhé 330 alebo len 320 metrov. Ale teraz vážne. Ak by celý program lietadlovky 100k+ na jadro mal aj s ...Zobrazit celý příspěvek

      Nevedia koľko betónu majú objednať. Či budú stavať lietadlovky dlhé 330 alebo len 320 metrov.

      Ale teraz vážne. Ak by celý program lietadlovky 100k+ na jadro mal aj s infraštruktúrou stáť 35 mld tak to rozhodne nie je dobrá investícia. Za cenu jedinej lode by mohli mať 10 lietadloviek alá Queen Elizabeth alebo kompletne prezbrojit 2 flotily a ešte by ostalo na kávu. To môže napadnúť len úplného vola.

      Čo sa týka tých dokov. Skôr predpokladám, že ten dok nemajú kde postaviť. Na severe by som ho rozhodne nestaval. Nie som odborník na stavbu lodí ale podľa môjho názoru stavať 300 metrové lode za polárnym kruhom nie je rozumné riešenie. Na ďalekom východe by zase museli všetko ťahať cez pol sveta nakoľko technologická základňa je skôr sústredená na západe. Baltického more je plytké a hlavne ľahko uzatvoriteľné. Ostáva len Čierne more.Skrýt celý příspěvek

      • danny
        14:23 31.12.2019

        Miroslav: ale loď třídy QE je jim na prd. Nemají F-35B, ani nic jiného s kolmým startem. A předpokládám, že by měli problém i s dieselovými agregáty a turbínami pro pohon. Budou ...Zobrazit celý příspěvek

        Miroslav: ale loď třídy QE je jim na prd. Nemají F-35B, ani nic jiného s kolmým startem. A předpokládám, že by měli problém i s dieselovými agregáty a turbínami pro pohon. Budou mít problém i čím osadit náhradu Mistralu.
        Druhá věc je, že do nákladů je započtena námořní modifikace Su-57. A o té bych celkem pochyboval. Budou rádi, když dotáhnou pozemní a v námořní verzi dopilovaný Mig, nebo Su-3x.
        Takže pokud opravdu chtějí skutečnou letadlovku k projekci síly, nic jiného, než postavit jaderku jim nezbývá. Velký suchý dok se určitě bude hodit i na jiné akce a lodní reaktory mají velmi solidní. Ale taky mi nějak nevychází jiné rozumné umístění, než na Krymu.Skrýt celý příspěvek

        • donpepe
          18:02 31.12.2019

          Souhlas. Akorát mně z toho vychází, že jsou v úplné pasti. Na východě to nejde, na severu to nejde, na Baltu to nejde. No a v Černém moři to taky nejde, protože by s tou ...Zobrazit celý příspěvek

          Souhlas. Akorát mně z toho vychází, že jsou v úplné pasti. Na východě to nejde, na severu to nejde, na Baltu to nejde. No a v Černém moři to taky nejde, protože by s tou letadlovkou mohli bezpečně brázdit leda tak to Černé moře. :-)Skrýt celý příspěvek

      • gangut
        14:42 31.12.2019

        Ako píšete. V Rusku by sa mali stavať obrovské doky na ďalekom východe v spolupráci s Juhokórejčanmi. To by ale mal byť komerčný projekt. Pre ruské námorníctvo je investícia do ...Zobrazit celý příspěvek

        Ako píšete. V Rusku by sa mali stavať obrovské doky na ďalekom východe v spolupráci s Juhokórejčanmi. To by ale mal byť komerčný projekt. Pre ruské námorníctvo je investícia do novej infraštruktúry kvôli jedinej lodi, s ktorou aj tak vlastne nevedia čo robiť nezmysel. Plány na stavbu novej lietadlovej lode sú na úrovni plánov na stavbu diaľnice medzi Blavou a Košicami do 2020.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    12:15 31.12.2019

    Pro chudé státy by měla stačit kontejnerová nákladní loď a pár Harrierú.

    Pro chudé státy by měla stačit kontejnerová nákladní loď a pár Harrierú.

    • danny
      14:24 31.12.2019

      Problém je s těmi Harriery. Už nejsou, a nějaké nové hned tak nebudou. A pokud, tak rozhodně nebudou levné.

      Problém je s těmi Harriery. Už nejsou, a nějaké nové hned tak nebudou. A pokud, tak rozhodně nebudou levné.

  • Miroslav
    10:40 31.12.2019

    Topiť miliardy v Kuznecovi a snívať pritom o lietadlovke 100k+ na jadro je mrhanie zdrojmi. Inšpiráciu by mohli hľadať v britskom námorníctve. Postavili 2 moderné konvenčné ...Zobrazit celý příspěvek

    Topiť miliardy v Kuznecovi a snívať pritom o lietadlovke 100k+ na jadro je mrhanie zdrojmi. Inšpiráciu by mohli hľadať v britskom námorníctve. Postavili 2 moderné konvenčné lietadlovky za slušnú cenu a doplňujú ich modernými menšími plavidlami vo veľkosti fregaty a korvety.Skrýt celý příspěvek

    • CerVus
      12:30 31.12.2019

      No jo jenže Rusové je nemají kde postavit. A ani tak velké lodě stavět už ani neumějí. Nějvětší lodě, které za posledních 20 let postavili měly do 5 tisíc tun. A těch pár ...Zobrazit celý příspěvek

      No jo jenže Rusové je nemají kde postavit. A ani tak velké lodě stavět už ani neumějí. Nějvětší lodě, které za posledních 20 let postavili měly do 5 tisíc tun. A těch pár torpedoborců, které spustili na vodu do roku 1999 byly jen rozestavěné kusy z doby Říše zla.Skrýt celý příspěvek

      • Civil
        15:42 31.12.2019

        Neumi? Projekt 22220 (vytlak 33kt) snad neni lod?

        Neumi? Projekt 22220 (vytlak 33kt) snad neni lod?

        • CerVus
          16:53 31.12.2019

          Jedna věc je postavit 170m ledoborec a druhá 280m ledadlovou loď.
          I malá výsadková lod třídy Wasp měří 257m.

          Jedna věc je postavit 170m ledoborec a druhá 280m ledadlovou loď.
          I malá výsadková lod třídy Wasp měří 257m.

  • StandaBlabol
    10:11 31.12.2019

    Já si pamatuji, jak po potopení toho suchého doku tvrdili, že to nevadí, práce v něm už vlastně byly hotové a dál jej nebudou pro Kuzněcova potřebovat. A teď se tu píše, že nemá ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si pamatuji, jak po potopení toho suchého doku tvrdili, že to nevadí, práce v něm už vlastně byly hotové a dál jej nebudou pro Kuzněcova potřebovat. A teď se tu píše, že nemá ani lodní šrouby. Takže kdo ví, jak to s tím požárem je a co vlastně poškodil.

    Osobně si myslím, že už ji nikdy neopraví a dobře to vědí. Ale nepřiznají to, protože takhle se můžou dál chlubit tím, že mají letadlovou loď, která "se co nevidět opraví a vypluje". A dál jen budou posunovat datum dokončení oprav. To první bylo rok 2020...Skrýt celý příspěvek

    • Storm
      23:02 01.01.2020

      No vždyť ale on nepotřebuje lodní šrouby... Má přece párek tažných člunů...
      Já vím Já vím... Jsem "zlí jazykové" :D

      No vždyť ale on nepotřebuje lodní šrouby... Má přece párek tažných člunů...
      Já vím Já vím... Jsem "zlí jazykové" :D

  • PavolR
    09:52 31.12.2019

    Za opraviteľnú by ju technicky bolo možné vyhlásiť, aj keby sa potopila ... ;-p Autor nespomenul najkratšiu a najmenej ponižujúcu trasu prepravy Kuznecova do Vladivostoku - ...Zobrazit celý příspěvek

    Za opraviteľnú by ju technicky bolo možné vyhlásiť, aj keby sa potopila ... ;-p
    Autor nespomenul najkratšiu a najmenej ponižujúcu trasu prepravy Kuznecova do Vladivostoku - severnú. Nedávno tadiaľ pretlačili plávajúcu atómovku.Skrýt celý příspěvek

    • gangut
      12:12 31.12.2019

      Autor hlavne nespomenul že v Rusku sú aj suché doky. Pre Kuznecova by mal byť upravený suchý dok v Murmansku, ktorý je momentálne rozdelený na dve časti.

      Autor hlavne nespomenul že v Rusku sú aj suché doky. Pre Kuznecova by mal byť upravený suchý dok v Murmansku, ktorý je momentálne rozdelený na dve časti.

      • Pavlov
        13:12 04.01.2020

        Ano toto je rozumný názor ,ale podle mne by tím ztratili možnost opravovat menší jednotky a to nedopustí ,protože je to tlačí možná více než Kuzněcov. Prohlášení šéfa loděnic je ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano toto je rozumný názor ,ale podle mne by tím ztratili možnost opravovat menší jednotky a to nedopustí ,protože je to tlačí možná více než Kuzněcov. Prohlášení šéfa
        loděnic je podle mne jen pro uklidnění situace a mezitím bude hotov dok v Belokamence.Práce tam jdou velmi rychle a myslím že se tam nakonec postaví dva obří suché doky a není vyloučené že jeden bude krytý.Terénní práce tomu napovídají. Na severu jsou velmi drsné podmínky a to by vyřešilo mnohé.Přesouvat lodě kvůli opravám je problematické a drahé.Navíc nejbližší Severodvinsk je značně vytížen. Prostě na severu potřebují vytvořit pořádné servisní zabezpečení a to se podle mne děje.Skrýt celý příspěvek

  • satai
    09:41 31.12.2019

    Jako správný rusofob mohu jen doufat, že se se vší energií vrhnou do oprav a nebudou na tak prestižní lodi šetřit...

    Jako správný rusofob mohu jen doufat, že se se vší energií vrhnou do oprav a nebudou na tak prestižní lodi šetřit...

    • sroub
      12:59 31.12.2019

      Ano, toje přesné :D

      Ano, toje přesné :D

Načítám diskuzi...