Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Admirál Kuzněcov pluje kolem norských břehů směrem k Sýrii; větší foto / Norské ozbrojené síly

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm doprovodných plavidel. Jedná se o vůbec první bojové nasazení ruské letadlové lodě po třiceti letech. Podle ruských médií se letadlová loď zapojí do akcí proti Islámskému státu v Sýrii. Naopak západní média tvrdí, že jde jen o další kolo propagandistického boje se Západem.

Těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov

Ještě před příchodem letadlové lodě Admirál Kuzněcov (1991) vzdušné krytí ruských lodí zajišťovaly letadla z námořních základen. Podle ruského vojenského analytika Konstanina Sivkova ale ruské stíhačky mohly zajistit ochranu lodí jen do vzdálenosti 350 km od ruského pobřeží.

Na konci 60. let si tak ruské námořnictvo uvědomilo, že bez leteckého krytí z letadlových lodí nedokáže účinně čelit americkému námořnictvu na otevřeném moři. Sovětský svaz proto rozhodl o stavbě "protiletadlové" letadlové lodě třídy Admirál Kuzněcov.

Letadlová loď třídy Admirál Kuzněcov, resp. podle ruské klasifikace těžký letadlový křižník, byla na vodu poprvé spuštěná v roce 1985. K Severní mořské flotile se loď připojila v roce 1991. Počítalo se také s výrobou dalších letadlových lodí, ale s postupným ekonomickým a politickým rozpadem Sovětského svazu v 80. letech, se na dokončení dalších plavidel nenašly peníze.

Od té doby jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov podnikla pouze čtyři operační nasazení (podle Davida Ax e z War Is Boring) v délce několika měsíců. Typická americká letadlová loď je přitom nasazená každé dva roky po dobu šesti měsíců. Například letadlová loď USS Enterprise mezi roky 1962 až 2012 podnikla 25 bojových plaveb.

Na rozdíl od Američanů však Rusové letadlovým lodím přiřadili jinou roli - v úvodu zmíněnou roli plovoucí základny protivzdušné obrany. Dodejme, že Rusové Admirál Kuzněcov nazývají “těžký letadlový křižník”, aby plavidlo mohlo bez právních problémů proplout průlivem Bospor do Černého moře. Díky této právní kličce Rusové mohou obejít mezinárodní zákaz (Konvence z Montreux) proplouvání “letadlových lodí” průlivem Bospor.

Ostatně podobnou právní klíčku v současné době používají Japonci pro lodě třídy Izumo. Tyto lodě jsou označovány jako "víceúčelové vrtulníkové torpédoborce" (ve skutečnosti jde o lehké letadlové lodě) - přitom z jejich rozměrné paluby mohou operovat nejen vrtulníky, ale i letadla s krátkým startem a kolmým přistáním (F-35B). Japonská ústava však zakazuje japonskému námořnictvu provozovat “letadlové lodě”.

Admirál Kuzněcov - plovoucí základna protivzdušné obrany

Americké letadlové lodě byly a jsou nástrojem projekce politické a vojenské moci Spojených států po celém světě. Úkolem letadlových lodí je “kontrolovat” pro Spojené státy klíčové oblasti po celém světě.

Americké letadlové lodě, včetně doprovodných lodí, jsou proto schopny podnikat hloubkové údery na pozemní cíle, bojovat proti lodím/ponorkám a zajišťovat také pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách po celém světě.

Naopak Admirál Kuzněcov byl navržen primárně k poskytování leteckého krytí ponorkám/lodím ruského námořnictva a také dalekonosným nadzvukovým bombardérům Tu-22 útočícím na americké lodě z ruských základen.

Ruské námořnictvo, včetně letadlové lodě, nebylo nikdy navrženo pro kontrolu zájmových oblastí, ale prakticky výhradně k ničení západních lodí a ponorek. Nebylo to však z důvodu nedostatku zájmu o kontrolu klíčových oblastí, ale jednoduše proto, že Sovětský svaz (a posléze Rusko) neměl na stavbu tak mohutných plavidel prostředky a ostatně ani vhodné geografické podmínky.

Cílem všech lodí a letadel ruského námořnictva bylo především ochránit mohutné ponorkové loďstvo, aby mělo čas odpálit jaderné střely na cíle v západní Evropě a Spojených státech.

Samotným úkolem lodi Admirál Kuzněcov bylo bojovat se stíhačkami z amerických letadlových lodí a předávat souřadnice o americké flotile ruským lodím, které následně mohly odpálit těžké protilodní střely dlouhého dosahu. Admirál Kuzněcov má navíc na své palubě 12 odpalovacích šachet pro střely P-700 Granit.

Ostatně proto nemá Admirál Kuzněcov parní katapult jako americké letadlové lodě, ale typický skokanský můstek - ten je sice levnější a jednodušší na výrobu a údržbu, ale umožňuje vyslat do vzduchu pouze výkonná stíhací letadla, avšak jen s omezeným množstvím paliva a výzbroji.

Nicméně, s nástupem moderních víceúčelových strojů MiG-29K se role ruské letadlové lodě přeci jen posunula k větší univerzálnosti. Víceúčelové MiGy-29K dokáží bojovat nejen s letadly protivníka, ale útočit také na lodě a pozemní cíle.

Nicméně hlavní účel a poslaní jediné ruské letadlové lodě se nezměnil - ochrana ostatních ruských lodí proti letadlům amerických bitevních skupin.

Start stíhačky MiG-29K z letadlové lodě Admirál Kuzněcov za pomocí skokanského můstku.

Mise k Sýrii

Nyní po více než 30 letech Admirál Kuzněcov poprvé pluje do bojové akce k břehům Sýrie. Kromě letadlové lodě najdeme v ruském svazu křižník Petr Veliký, protiponorkovou loď Severomorsk a raketové torpédoborce Viceadmirál Kulakov. Podle posledních zpráv vyplulo k břehům Sýrie nezávisle i několik menších raketových korvet.

“Cílem mise je zajistit námořní přítomnost (jinak řečeno “projekci síly” - pozn. red.) v důležitých částech světových oceánů. Speciální důraz bude kladen na ochranu námořních obchodních tras a dalších typů ruských námořních ekonomických aktivit a také na reakci na nové typy moderních hrozeb, jako je pirátství a mezinárodní terorismus,” uvedl Dmitry Peskov, tiskový mluvčí Kremlu.

Ruská média také spekulují o zapojení ruských letadel, a možná také střel z ruských lodí, do ničení pozemních cílů v Sýrii.

Podle Kremlem řízeného propagandistického webu Sputnik News jsou na palubě letadlové lodě stíhačky Su-33 a čtyři moderní víceúčelové stíhačky MiG-29K. Letadla doplňují vrtulníky Ka-27/29 a také několik bitevních a průzkumných vrtulníků Ka-52K.

Su-33 jsou údajně vybaveny střeleckým systémem SVP-24, který umožňuje výrazně zpřesnit útoky na pozemní cíle pomocí “hloupých bomb”. MiG-29K zase umí používat přesně naváděné pumy KAB-500.

Nicméně podle Peskova letadla z letadlové lodě nebudou určeny ke střežení vzdušného prostoru Sýrie, protože “je zde již dostatek prostředků pro kontrolu vzdušného prostoru a kontrolu bezpečnosti naší trvalé infrastruktury v Sýrii.”

Podle Andrewa Finka z USNI News nasazení letadlové lodě Kuzněcov nebude mít z taktického hlediska na průběh války v Sýrii příliš velký vliv.

Nasazení ruské letadlové lodě tak lze vnímat především jako nástroj ruské propagandy a také jako ukázku ruské vojenské techniky zahraničním zájemcům.

Rusko nepochybně předvede své nové palubní stíhací letadla MiG-29K v ostrých bojových akcích. MiG-29K má ve své výzbroji indické námořnictvo, které navíc poptává další palubní stíhačky pro své nově vznikající letadlové lodě.

Ruské námořnictvo tak de facto nedělá nic jiného, než americké, francouzské, britské, čínské nebo indické námořnictvo - projektuje sílu (chceme-li “ukazuje svaly”) ve svých zájmových oblastech.

Zdroj: War Is Boring, Sputnik NewsUSNI News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Test ruské mezikontinentální střely Bulava

Ruské námořnictvo v úterý provedlo z ponorky Jurij Dolgorukij třídy Borej testovací odpal dvou ...

Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin

Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...

Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • StandaBlabol
    22:31 30.10.2016

    Fenri, pokud se text smlouvy odvolává na dodatek, který přesně specifikuje typy lodí, tak je to nedílná součást smlouvy. Nebo podle tebe se přílohy nepočítají (stejně jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Fenri,

    pokud se text smlouvy odvolává na dodatek, který přesně specifikuje typy lodí, tak je to nedílná součást smlouvy. Nebo podle tebe se přílohy nepočítají (stejně jako memoranda a cokoliv, co se ti nehodí do krámu)?

    Smlouva jasně říká, že letadlové lodi mají proplouvání Bosporem zakázáno. A definici letadlové lodě jsem vykopíroval v předchozím příspěvku. Proto je Rusové taky označují za "letadlové křižníky" a tímto smlouvu obcházejí. Jak už jsem psal, nikomu to příliš nevadí a ostatní státy to nenapadají. Ale proč lhát a tvářit se, že to v té smlouvě není? Ostatně jsi první, kdo s touhle lží přišel, všichni ostatní jen tvrdí, že "letadlový křižník" není "letadlová loď".

    Čtu to v angličtině, protože český překlad jsem nenašel.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    21:20 30.10.2016

    Ahoj Blábole, co kdybyste přestal lhát vy? 1.) V dohodě jako takové se o letadlovkách nepíše. Jsou zmíněny jen v příloze II (odkud citujete překlad do angličtiny - BTW - proč to ...Zobrazit celý příspěvek

    Ahoj Blábole, co kdybyste přestal lhát vy?
    1.) V dohodě jako takové se o letadlovkách nepíše. Jsou zmíněny jen v příloze II (odkud citujete překlad do angličtiny - BTW - proč to nenapíšete v češtině nebo v jazyce, ve kterém byla dohoda sepsána?)
    2.) - a hlavně - dohoda NIJAK NEŘEŠÍ provoz letadlových lodí Bosporem.
    Tedy to, co jsem psal.
    3.) vykonavatelem a arbitrem je Turecko. A to s těmi loděmi problém nemá. Subjektivní dojmy a pocity nějakého Blábola z AN jsou totálně irelevantní a zajímavé a důležité asi jako názory tučňáků z Kerguelen na vývoj Forexu.

    Letadlové lodě Bosporem proplouvají už desítky let. Žádná smlouva to nezakazuje a ten, kdo má na starosti dohled nad tou smlouvou to nerozporuje.

    Další věc je, nakoli je ta smlouva platná. Ale zhruba funguje nějaký úzus, který nikomu nestojí za to, ho narušovat.Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    21:09 30.10.2016

    Ahoj Fenri, už tu zase lžeš nebo jsi to jen nedočetl do konce? V textu smlouvy je výslovně uvedeno: (2) Aircraft-Carriers are surface vessels of war, whatever their ...Zobrazit celý příspěvek

    Ahoj Fenri,

    už tu zase lžeš nebo jsi to jen nedočetl do konce? V textu smlouvy je výslovně uvedeno:

    (2) Aircraft-Carriers are surface vessels of war, whatever their displacement, designed or adapted primarily for the purpose of carrying and operating aircraft at sea. The fitting of a landing-on or flying-off deck on any vessel of war, provided such vessel has not been designed or adapted primarily for the purpose of carrying and operating aircraft at sea, shall not cause any vessel to fitted to be classified in
    the category of aircraft-carrier.
    The category of aircraft-carrier is divided into two sub-categories as follows:
    (a) Vessels fitted with a flight deck, from which aircraft can take off, or on which aircraft can land from
    the air;
    (b) Vessels not fitted with a flight deck as described above.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    20:44 30.10.2016

    To je zase bitka, koukám i Logikovy "výrníky" se zapojily do útoku. Co si pánové tu konvenci z Montraux nejprve přečíst? Ona totiž letadlové lodě vůbec neřeší a nijak jim ...Zobrazit celý příspěvek

    To je zase bitka, koukám i Logikovy "výrníky" se zapojily do útoku.

    Co si pánové tu konvenci z Montraux nejprve přečíst? Ona totiž letadlové lodě vůbec neřeší a nijak jim nezakazuje pohyb Bosporem. V celé té konvenci není slovo "letadlová loď". Přecijenom v roce 1936 měly letadlové lodě svůj zářný nástup před sebou a nikdo je moc neřešil. To, že letadlové lodě MOŽNÁ NEMAJÍ dle konvence Bosporem proplouvat se vyvozuje z toho, že v konvenci jsou zmíněny typy lodí a režimiy jejich proplouvání a letadlovkách se tam nic nepíše. Z toho se při některých výkladech a právnických veletočích usuzuje, že by tedy letadlovky přes Bospor plout asi neměly. Nicméně vzhledem k tomu, že arbitrování nad touto 80 let starou a zjevně obsolentní dohodou (část jejich signatářů k oblasti už desítky let nemá absolutně žádný vztah (Austrálie, Japonsko), jiní již jako státní útvary zanikly (Jugoslávie)) má na starosti Turecko, kterému letadlovky v Bosporu nikdy nevadily (BTW letadlovou lodí byla de facto i stará vrtulníková Moskva blahé paměti, jakou jsou jí japonské "torpédoborce" či americké "výsadkové" lodě), není co řešit.
    Jinými slovy: trháte si tu navzájem občanky ohledně smlouvy, která předmět vašeho sporu nijak neřeší a kde jediná autorita pověřená vykonáváním této smlouvy v tom problém nemá. Poněkud debata o finálním produktu lidského metabolismu...Skrýt celý příspěvek

  • baraka
    23:23 29.10.2016

    dve pripomienky lietadlová loď je všetko s lietajúcim aparátom na palube - ťažším ako vzduch alebo aj ľahším - teda aj vrtuľníkové, balónové alebo aj lede hydroplánové aj s ...Zobrazit celý příspěvek

    dve pripomienky

    lietadlová loď je všetko s lietajúcim aparátom na palube - ťažším ako vzduch alebo aj ľahším - teda aj vrtuľníkové, balónové alebo aj lede hydroplánové aj s katapultom a ...

    teda dnes aj bežná fregata.

    rusi všetky vačšie bojové a útočné jednotky volajú ,,krejsar" - aj ponorky triedy OscarII - je to ich špeci terminológia.
    torpédoborec je potom hliadková loď alebo tak.

    ale aj NATO svojho času nazývalo lede veľkosti torbédoborca ,,korveta".

    keď sa určité zmluvy písali tak boli možnosti nikde inde z hladiska oprácie lietadiel či už z pevným alebo rotujúcim krídlom.Skrýt celý příspěvek

  • Kruan
    20:22 29.10.2016

    Argonaute: a co z toho vyvozuješ? Jedná se o strategickou výhru nebo prohru? Nebo jen bolševici chrastí apokalypsou? Já tedy nevím ale nechat se zavřít do Baltského ...Zobrazit celý příspěvek

    Argonaute: a co z toho vyvozuješ?

    Jedná se o strategickou výhru nebo prohru?

    Nebo jen bolševici chrastí apokalypsou?

    Já tedy nevím ale nechat se zavřít do Baltského rybníku bych za velký úspěch nepovažovalSkrýt celý příspěvek

  • Argonaut
    11:01 29.10.2016

    Mezitím, co Svět sleduje přesun letadlové lodi Admirál Kuzněcov, odpluly do Baltu dvě korvety třídy Bujan (Projekt 21631), Zelenyj Dol (602) a Serpuchov (603). Obě lodi původně ...Zobrazit celý příspěvek

    Mezitím, co Svět sleduje přesun letadlové lodi Admirál Kuzněcov, odpluly do Baltu dvě korvety třídy Bujan (Projekt 21631), Zelenyj Dol (602) a Serpuchov (603). Obě lodi původně operovaly v Černomořské flotile a měly se přidat ke svazu Admirála Kuzněcova ve Středozemním moři. Jedná se o lodě spuštěné na moře v roce 2015 a nesoucí střely dlouhého dosahu Kalibr s dostřelem až 2 600 km (schopné nést jak konvenční, tak jadernou hlavici).

    https://medium.com/dfrlab/miss... Skrýt celý příspěvek

  • Sepp
    19:13 28.10.2016

    Ještě upřesním hypotetický scénář, kdy by ta kocábka proplula Bosporem. Pokud bychom chtěli zjistit, jestli to je, nebo není regulérní LL, asi by to mělo vypadat tak, že by jeden ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě upřesním hypotetický scénář, kdy by ta kocábka proplula Bosporem. Pokud bychom chtěli zjistit, jestli to je, nebo není regulérní LL, asi by to mělo vypadat tak, že by jeden ze signatářů poukázal na porušení dohody, následně by vykonavatel svolal konferenci členů a z ní by mohl vzejít verdikt. Ke kterému by se Rusko připojilo, nebo jej odmítlo - dle výsledku. Nebylo by to pro něj jednoduché, buď by přiznali chybu a tím by to haslo, nebo by odmítnutím veridktu pootevřeli dveře ostatním.Skrýt celý příspěvek

  • Sepp
    18:07 28.10.2016

    Logik - jak se chová Turecko je složité posuzovat. V případě Dohody z Montreaux jde spíše o poly než multilaterální smlouvu ( tedy nejde o něco typu Ženevská konvence, Dohoda o ...Zobrazit celý příspěvek

    Logik - jak se chová Turecko je složité posuzovat. V případě Dohody z Montreaux jde spíše o poly než multilaterální smlouvu ( tedy nejde o něco typu Ženevská konvence, Dohoda o nešíření jaderných zbraní ...), takže nárok na uplatnění všech článků mají všichni signatáři. Turecko je stanoveno vykonavatelem, tedy tím, kdo fyzicky zajišťuje naplnění smlouvy, nicméně posouzení, případně řešení sporu by mělo proběhnout všemi . Tuším, že v případě například Jugoslávie by to byl trochu problém, nejsem si jistý, jak je to s nástupnictvím. V tomto případě je každopádně obrovský problém s vymahatelností. Patrně by platilo, že by pravdu měli vítězové případného konfliktu, kdy by ti, kteří dohodu porušili, byli souzeni právě za porušení dohody z pohledu více než jednoho člena.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    18:06 28.10.2016

    Kolt: no, jo, sorry. Abys to nemusel hledat. Kirov má v každé kategorii má více výzbroje, jediné, kde "zaostává" je tonáž a ten detail, že z něj nemohou startovat letadla.

    Kolt: no, jo, sorry. Abys to nemusel hledat. Kirov má v každé kategorii má více výzbroje, jediné, kde "zaostává" je tonáž a ten detail, že z něj nemohou startovat letadla.

  • KOLT
    17:49 28.10.2016

    Pokolikáté se tu cernakus loučí poté, co ze sebe zvládl udělat blba? Samozřejmě s argumentem, že ničemu nerozumíme a jsme amerikanofilní a rusofobní tajtrlící... :-) logiku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokolikáté se tu cernakus loučí poté, co ze sebe zvládl udělat blba? Samozřejmě s argumentem, že ničemu nerozumíme a jsme amerikanofilní a rusofobní tajtrlící... :-)

    logiku, zkuste si jej po sobě přečíst, než příspěvek odešlete. Zmotal jste v něm Kirova a Kuzněcova tak, že by to nerozpletla ani ovčí pohádková babička ;-) Čímž netvrdím, že výsledek není pochopitelný, ale "...Kuzněcov...zatímco Kuzněcov..."... to abych si dohledal čísla, abych věděl, kterým Kuzněcovem jste myslel Kuzněcova a kterým Kirova :-/Skrýt celý příspěvek

  • logik
    17:01 28.10.2016

    A ještě opakuji, ať se Ti to líbí nebo ne, tak v letectví se opravdu vrtulník správně označuje jako letadlo s rotujícím křídlem. Můžeš svoji neznalost leda rozmazávat, ale nic tím ...Zobrazit celý příspěvek

    A ještě opakuji, ať se Ti to líbí nebo ne, tak v letectví se opravdu vrtulník správně označuje jako letadlo s rotujícím křídlem. Můžeš svoji neznalost leda rozmazávat, ale nic tím nezměníš. Slyšel jsi např. někdy o existenci výrníku?
    Než se začneš hádat o věcech, o kterých evidentně nic nevíš, tak si příště přečti alespoň blbou wiki celou, cituji: "V běžné řeči se slovo letadlo nepřesně chápe v užším významu, jako letadlo těžší vzduchu s pevným křídlem".
    Aircraft carrier je prostě aircraft carrier, i když je schopen nést pouze letadla s kolmým přistáním, ať už mají rotující nebo pevné křídlo (jestli pak na tu loď plácneš F35B nebo vrtuléru je vlastně jedno).

    Nicméně i kdyby ne, tak vzhledem k tomu, že Kuzněcovovi již při první plavbě bylo méně vrtulníků, než letadel (s pevným křídlem), a že vrtulníkové lodi mají běžné tonáže (full load) kolem 20ktun (viz např. Izumo, Mistral, Hyuga) zatímco kuzněcov má skoro třikrát tolik, tak evidentně nejde o vrtulníkovou loď, jak se snažíš tvrdit....Skrýt celý příspěvek

  • apache
    16:44 28.10.2016

    cernakus: Vzhledem k tomu, že tvým jediným zdrojem je wikipedie a to ti stačí k tomu abys tady rozdával rozumy a jakékoliv další informace považuješ za debilní, tak nevím jestli má ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus: Vzhledem k tomu, že tvým jediným zdrojem je wikipedie a to ti stačí k tomu abys tady rozdával rozumy a jakékoliv další informace považuješ za debilní, tak nevím jestli má cenu se s tebou bavit. Kdybys nebyl debil, tak bys věděl, že norma ČSN vždy obsahuje mnohem víc, než kolik můžeš nalézt na wikipedii. Tam je opravdu jen jedna vytažená věta. Jestli chceš přitvrdit, jak píšeš, tak tady máš odkaz na celou normu, můžeš si ji koupit a tam to najdeš pokud mi nevěříš. Nebo se zajdi zeptat na libovolnout technickou VŠ kde maj i katedru letecký techniky.
    http://www.technickenormy.cz/c...

    Nás "debily" na ČVUT učili další "debilové" právě podle těch norem a správná terminologie byla naprostý základ, bez kterého nebylo možné prolézt.

    Jde vidět, že nemáš absolutně žádné technické vzdělání a víš totální hovno, protože jinak by ses tu neoháněl "normou" z wikipedie.

    TAKŽE SE TU NEOHÁNĚJ NORMOU, KDYŽ JI NEZNÁŠ CELOU!

    Prej řízená střela je letadlo... ach jo.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    16:39 28.10.2016

    cernakus: To nevíš, že první Ohia nesly Tridenty I? Vzhledem k tomu, že Ohia s Tridentama I byly stavěny v době, kdy byly stavěny Typhoony, tak mi to přijde jako daleko ...Zobrazit celý příspěvek

    cernakus:
    To nevíš, že první Ohia nesly Tridenty I? Vzhledem k tomu, že Ohia s Tridentama I byly stavěny v době, kdy byly stavěny Typhoony, tak mi to přijde jako daleko spravedlivější srovnání, než srovnávat verze ponorek vyrobené v jiné době. Ale máš pravdu, že Ohio asi bylo stavěno s výhledem na možnost zabudování D5, takže si srovnáme i Ohio vyzbrojené D5 s typhoonem.

    Ohio: 24*59 = 1416
    Tajfun: 20*84 = 1680
    koeficient je tedy 0,85

    dále Tajfun má 6x533 torpédomety, Ohio 4x533.
    u torpédové výzbroje je tedy koeficient 0,66.

    Poměr výtlaku na hladině: to určuje únosnost lodi, je přitom
    16,8 ku 24,5, tedy 0,69. Tedy od poměrů výše opět čísla velmi blízká poměrům výzbroje ponorek. A to Tajfun je dvoutrupová ponorka, což má své důvody, ovšem stojí to další tuny výtlaku.


    Ohledně Kirova: ten nese útočnou výzbroj
    20 granitů (á 7 tun) a 14 silexů (á 4 tuny) tedy celkem 196 tun raket. Zatímco Kuzněcov nese pouze
    12 granitů, tedy 84 tun raket. Přitom Kirov má plný výtlak (tedy kolik toho loď unese dle projektu) 28 tun, zatímco Kuzněcov 55 tun. Kuzněcov tedy nese dvojnásobek raket, zatímco má výtlak poloviční.

    A to nemluvím o tom, že Kuzněcov dále nese 96 x systém S300, kde jedna raketa váží tunu a půl, zatímco Kuzněcov nic takového nemá, má jen krátkodosahový Tor (kde Kuzněcov ovšem má kromě S300 ještě krátkodosahový 9K33 Osa, který je výkonnější, než Tor (např. dvojnásobný výškový dosah)).

    Co se týče protiponorkové výzbroje, tak opět: Kirov, který zdaleka nemá být protiponorkový speciál, má 2xRBU 12000 (6x254mm) a 1xRBU 1000 (10x300mm) a 10x533 torpédometů schopných vypouštět protiponorková torpéda a protiponorkové rakety.
    Tvůj údajný protiponorkový speciál Kuzněcov o dvojnásobném výtlaku má pouze 2xRBU 12000 (6x254mm), tedy i bez torpédometů polovinu výzbroje Kirova. Evidentně - pokud raketový křižník o polovičním výtlaku má výrazně silnější protiponorkovou výzbroj, než Kuzněcov, tak bude Kuzněcov těžko protiponorkový speciál, jak jsi se ho snažil hájit.

    Pro celou nesenou protiponorkovou a raketovou výzbroj Kuzněcova by tedy stačila loď o výrazně nižším výtlaku, než má Kirov. Jo já zapoměl, on má Kuzněcov sonar, tedy to není letadlová loď :-). Sonar ovšem nesou i minolovky s výtlakem jedné setiny Kuzněcova, takže to je argument jak noha.
    USS-America také nebyla letadlová loď, když měla sonar?



    To, že rusové nazvou ocas psa nohou ještě neznamená, že má pes pět nohou. I když se s ním z nějakého důvodu nechce Turecko hádat.Skrýt celý příspěvek

  • KóĎA
    16:28 28.10.2016

    RiMr71: https://www.youtube.com/watch?...

    tohle video má dokazovat co? Je vidět moře a dle Beafortovy stupnice je to max 4.

    RiMr71: https://www.youtube.com/watch?...

    tohle video má dokazovat co? Je vidět moře a dle Beafortovy stupnice je to max 4.

  • KóĎA
    16:23 28.10.2016

    RiMr71: krásná próza.

    RiMr71: krásná próza.

  • pavel rampir
    16:08 28.10.2016

    Při běžném provozu na letištích je provoz omezen kontaminací plochy( voda, sníh) a počasím( dohlednost, vítr) . Kontaminace ovlivńuje tření)délka přistání) vítr pokud je boční ...Zobrazit celý příspěvek

    Při běžném provozu na letištích je provoz omezen kontaminací plochy( voda, sníh) a počasím( dohlednost, vítr) . Kontaminace ovlivńuje tření)délka přistání) vítr pokud je boční nebo zadní letové vlastnosti. protivítr je vždy vítaný- zkracuje vzlet i start. limity pro protivítr je kolem 60nts( 108km /h) u dopravních a vojenských letounů včetně stíhacích( což je uragán).
    Tyto parametry jsou u Letadlové lodi řešeny : kontaminace plochy při startu katapultem, při přistání záchytným systémem (lany), boční vítr změnou polohy lodi aby vždy byla proti větru. I při provozu na CVNmusí být pilot připraven na přistání provozní kategorieIII.-C, rozhodování výška 0, dohlednost 0. Jistě že existují limity kdy již důstojník přistání (LO) nedovolí přistávat - ale to už nelítá nikdo. Všechny palubní letouny přistávají v režimu IFR( přístrojové přistání) i když je možnost VFR( vizuelní přistání). Takže každé přistání je nácvik přistání za špatného počasí a v noci. Jistě že pocitově to je něco jiného ......argumenty typu typu -to jsou kecy- opravdu zde na stránce jenom kvetou a soudím že je zbytečné zde vystupovat.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    16:00 28.10.2016

    Ještě k tomu létání v hnusném počasí - že to není a nebyla záležitost pouze moderních ér, vyjímám z knihy "pronásledování bitevní lodi Bismarck" (jedná se o už tehdy starou Ark ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k tomu létání v hnusném počasí - že to není a nebyla záležitost pouze moderních ér, vyjímám z knihy "pronásledování bitevní lodi Bismarck" (jedná se o už tehdy starou Ark Royal a dvouplošníky Fairey Swordfish s otevřenou kabinou...):

    ..."Ranní svítání otevřelo pohled na rozbouřené a dopěla zpěněné moře, s vlnami sahajícími do výše čtyřpatrového domu. Třebaže letová paluba lodi byla 19 metrů nad čarou ponoru, byla smáčená vodní tříští a její přední část byla někdy úplně zaplavována mořskou vodou jako paluba torpédoborce. Kapitán Maund poslal dolů dva důstojníky, aby nezávisle na sobě změřili sextantem rozpětí mezi nejvyšším a nejnižším bodem zádi. Jeden naměřil 16, druhý 17 metrů. Vítr se hnal přes palubu rychlostí 50 mil za hodinu. Nikdy dosud nestartovala letadla z letadlové lodi za takových
    podmínek.
    Jestliže však byly podmínky mimořádné, byla zcela mimořádná i situace: na letounech Ark Royal teď záleželo, zda bude možno Bismarcka zadržet či nikoli. Swordfishe určené k pozorování trasy do Brestu šťastně vzlétly a pak bylo vyzvednuto z podpalubí dalších deset letounů a seřazeno na palubě. Loď se nakláněla až o 30 stupňů na pravobok a palubní personál jen s krajním vynaložením sil zabraňoval tomu, aby letouny po palubě nesklouzly. Původně měly vzlétnout v 07.00 hod., ale nočním zpomalením plavby se ztratil čas a start byl odložen na 09.00 hod. V 08.45 hod. natočil kapitán Maund loď proti větru, snížil rychlost na 10 uzlů, příčné kolébání bylo vystřídáno podélným houpáním, vítr nabyl prudkosti uragánu, prudké poryvy téměř vytrhovaly neposedné letouny posádkám z rukou. Přes hladinu rozbouřeného moře napjatě tyto přípravy sledoval dalekohledem z můstku Renownu admirál Somerville. Na můstku Ark Royal fregatní kapitán Traill, letecký operační důstojník, pohlížel dolů na první letoun, který měl odstartovat, a zvedl zelenou vlajku. Pak vyčkával a ve chvíli, kdy - jak se domníval - se vítr poněkud utišil, mávl vlajkou dolů. Letoun se rozjel proti větru, pomalu nabíral rychlost; těm, kdo ho pozorovali, se zdálo, že příliš pomalu. Traill si všiml, když ho letoun míjel, jak obrýlený pozorovatel pohlédl na větrný indikátor na boku můstku a jak zvedá ruku palcem vzhůru. A teď, když se příď lodi zvedla proti dorážející vlně, vznesl se i letoun. Když se však vlna převalila, řítil se letoun do moře jako onen biblický vepř ze stáda gadarenského, do něhož ďáblové vešli. Každý zatajil dech, letoun odstartoval, prořízl brázdu ve hřebenech vln, ale už byl ve vzduchu a šťastně vzlétl. S trhavým, jakoby váhavým rozjezdem následovaly i ostatní, některé se dotkly hladiny, ale nakonec všechny šťastně odstartovaly."

    ..........Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:45 28.10.2016

    No a když už jsme se všichni shodli, že Kuzněcov v žádném případě není letadlová loď, mohl bych se zeptat na aktuální složení letecké skupiny, která z něj operuje? 4 Migy-29 a ...Zobrazit celý příspěvek

    No a když už jsme se všichni shodli, že Kuzněcov v žádném případě není letadlová loď, mohl bych se zeptat na aktuální složení letecké skupiny, která z něj operuje?

    4 Migy-29 a kolik je těch Su-33? Údajně jich mohl nést až 14. Rusové jich vyrobili 24, nejmíň dva už odepsali při nehodách, kromě Kuzněcova slouží ještě u jednoho námořního leteckého pluku. A vyřazeny měly být už v roce 2015. Takže ví se, kolik jich Rusové mají použitelných a kolik z toho je na té letadlové lodi. Pardon, na křižníku?Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    15:34 28.10.2016

    Tak jsem kouknul na Sputnik a mají tam titulek "Plavba lodí Severní flotily v čele s letadlovou lodí Admirál Kuzněcov přes Středozemní moře k břehům Sýrie vyvolala pobouření a ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak jsem kouknul na Sputnik a mají tam titulek

    "Plavba lodí Severní flotily v čele s letadlovou lodí Admirál Kuzněcov přes Středozemní moře k břehům Sýrie vyvolala pobouření a znepokojení západního tisku."
    Číst dál: https://cz.sputniknews.com/sve...

    Tak už i Sputnik zradil a jsou z nich rusofóbní tajtrlíci. To je smutné...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 10 z 14