Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

-
27. 10. 2016
-
273 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm doprovodných plavidel. Jedná se o vůbec první bojové nasazení ruské letadlové lodě po třiceti letech. Podle ruských médií se letadlová loď zapojí do akcí proti Islámskému státu v Sýrii. Naopak západní média tvrdí, že jde jen o další kolo propagandistického boje se Západem.
Těžký letadlový křižník Admirál Kuzněcov
Ještě před příchodem letadlové lodě Admirál Kuzněcov (1991) vzdušné krytí ruských lodí zajišťovaly letadla z námořních základen. Podle ruského vojenského analytika Konstanina Sivkova ale ruské stíhačky mohly zajistit ochranu lodí jen do vzdálenosti 350 km od ruského pobřeží.
Na konci 60. let si tak ruské námořnictvo uvědomilo, že bez leteckého krytí z letadlových lodí nedokáže účinně čelit americkému námořnictvu na otevřeném moři. Sovětský svaz proto rozhodl o stavbě "protiletadlové" letadlové lodě třídy Admirál Kuzněcov.
Letadlová loď třídy Admirál Kuzněcov, resp. podle ruské klasifikace těžký letadlový křižník, byla na vodu poprvé spuštěná v roce 1985. K Severní mořské flotile se loď připojila v roce 1991. Počítalo se také s výrobou dalších letadlových lodí, ale s postupným ekonomickým a politickým rozpadem Sovětského svazu v 80. letech, se na dokončení dalších plavidel nenašly peníze.
Od té doby jediná ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov podnikla pouze čtyři operační nasazení (podle Davida Ax e z War Is Boring) v délce několika měsíců. Typická americká letadlová loď je přitom nasazená každé dva roky po dobu šesti měsíců. Například letadlová loď USS Enterprise mezi roky 1962 až 2012 podnikla 25 bojových plaveb.
Na rozdíl od Američanů však Rusové letadlovým lodím přiřadili jinou roli - v úvodu zmíněnou roli plovoucí základny protivzdušné obrany. Dodejme, že Rusové Admirál Kuzněcov nazývají “těžký letadlový křižník”, aby plavidlo mohlo bez právních problémů proplout průlivem Bospor do Černého moře. Díky této právní kličce Rusové mohou obejít mezinárodní zákaz (Konvence z Montreux) proplouvání “letadlových lodí” průlivem Bospor.
Ostatně podobnou právní klíčku v současné době používají Japonci pro lodě třídy Izumo. Tyto lodě jsou označovány jako "víceúčelové vrtulníkové torpédoborce" (ve skutečnosti jde o lehké letadlové lodě) - přitom z jejich rozměrné paluby mohou operovat nejen vrtulníky, ale i letadla s krátkým startem a kolmým přistáním (F-35B). Japonská ústava však zakazuje japonskému námořnictvu provozovat “letadlové lodě”.
Admirál Kuzněcov - plovoucí základna protivzdušné obrany
Americké letadlové lodě byly a jsou nástrojem projekce politické a vojenské moci Spojených států po celém světě. Úkolem letadlových lodí je “kontrolovat” pro Spojené státy klíčové oblasti po celém světě.
Americké letadlové lodě, včetně doprovodných lodí, jsou proto schopny podnikat hloubkové údery na pozemní cíle, bojovat proti lodím/ponorkám a zajišťovat také pomoc při humanitárních a přírodních katastrofách po celém světě.
Naopak Admirál Kuzněcov byl navržen primárně k poskytování leteckého krytí ponorkám/lodím ruského námořnictva a také dalekonosným nadzvukovým bombardérům Tu-22 útočícím na americké lodě z ruských základen.
Ruské námořnictvo, včetně letadlové lodě, nebylo nikdy navrženo pro kontrolu zájmových oblastí, ale prakticky výhradně k ničení západních lodí a ponorek. Nebylo to však z důvodu nedostatku zájmu o kontrolu klíčových oblastí, ale jednoduše proto, že Sovětský svaz (a posléze Rusko) neměl na stavbu tak mohutných plavidel prostředky a ostatně ani vhodné geografické podmínky.
Cílem všech lodí a letadel ruského námořnictva bylo především ochránit mohutné ponorkové loďstvo, aby mělo čas odpálit jaderné střely na cíle v západní Evropě a Spojených státech.
Samotným úkolem lodi Admirál Kuzněcov bylo bojovat se stíhačkami z amerických letadlových lodí a předávat souřadnice o americké flotile ruským lodím, které následně mohly odpálit těžké protilodní střely dlouhého dosahu. Admirál Kuzněcov má navíc na své palubě 12 odpalovacích šachet pro střely P-700 Granit.
Ostatně proto nemá Admirál Kuzněcov parní katapult jako americké letadlové lodě, ale typický skokanský můstek - ten je sice levnější a jednodušší na výrobu a údržbu, ale umožňuje vyslat do vzduchu pouze výkonná stíhací letadla, avšak jen s omezeným množstvím paliva a výzbroji.
Nicméně, s nástupem moderních víceúčelových strojů MiG-29K se role ruské letadlové lodě přeci jen posunula k větší univerzálnosti. Víceúčelové MiGy-29K dokáží bojovat nejen s letadly protivníka, ale útočit také na lodě a pozemní cíle.
Nicméně hlavní účel a poslaní jediné ruské letadlové lodě se nezměnil - ochrana ostatních ruských lodí proti letadlům amerických bitevních skupin.
Start stíhačky MiG-29K z letadlové lodě Admirál Kuzněcov za pomocí skokanského můstku.
Mise k Sýrii
Nyní po více než 30 letech Admirál Kuzněcov poprvé pluje do bojové akce k břehům Sýrie. Kromě letadlové lodě najdeme v ruském svazu křižník Petr Veliký, protiponorkovou loď Severomorsk a raketové torpédoborce Viceadmirál Kulakov. Podle posledních zpráv vyplulo k břehům Sýrie nezávisle i několik menších raketových korvet.
“Cílem mise je zajistit námořní přítomnost (jinak řečeno “projekci síly” - pozn. red.) v důležitých částech světových oceánů. Speciální důraz bude kladen na ochranu námořních obchodních tras a dalších typů ruských námořních ekonomických aktivit a také na reakci na nové typy moderních hrozeb, jako je pirátství a mezinárodní terorismus,” uvedl Dmitry Peskov, tiskový mluvčí Kremlu.
Ruská média také spekulují o zapojení ruských letadel, a možná také střel z ruských lodí, do ničení pozemních cílů v Sýrii.
Podle Kremlem řízeného propagandistického webu Sputnik News jsou na palubě letadlové lodě stíhačky Su-33 a čtyři moderní víceúčelové stíhačky MiG-29K. Letadla doplňují vrtulníky Ka-27/29 a také několik bitevních a průzkumných vrtulníků Ka-52K.
Su-33 jsou údajně vybaveny střeleckým systémem SVP-24, který umožňuje výrazně zpřesnit útoky na pozemní cíle pomocí “hloupých bomb”. MiG-29K zase umí používat přesně naváděné pumy KAB-500.
Nicméně podle Peskova letadla z letadlové lodě nebudou určeny ke střežení vzdušného prostoru Sýrie, protože “je zde již dostatek prostředků pro kontrolu vzdušného prostoru a kontrolu bezpečnosti naší trvalé infrastruktury v Sýrii.”
Podle Andrewa Finka z USNI News nasazení letadlové lodě Kuzněcov nebude mít z taktického hlediska na průběh války v Sýrii příliš velký vliv.
Nasazení ruské letadlové lodě tak lze vnímat především jako nástroj ruské propagandy a také jako ukázku ruské vojenské techniky zahraničním zájemcům.
Rusko nepochybně předvede své nové palubní stíhací letadla MiG-29K v ostrých bojových akcích. MiG-29K má ve své výzbroji indické námořnictvo, které navíc poptává další palubní stíhačky pro své nově vznikající letadlové lodě.
Ruské námořnictvo tak de facto nedělá nic jiného, než americké, francouzské, britské, čínské nebo indické námořnictvo - projektuje sílu (chceme-li “ukazuje svaly”) ve svých zájmových oblastech.
Zdroj: War Is Boring, Sputnik News, USNI News
Související články
Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu
Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...
-
22.09.2016
-
52 komentářů
-
Jan Grohmann
Test ruské mezikontinentální střely Bulava
Ruské námořnictvo v úterý provedlo z ponorky Jurij Dolgorukij třídy Borej testovací odpal dvou ...
-
30.09.2016
-
57 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin
Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...
-
05.10.2016
-
165 komentářů
-
Jan Grohmann
Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím
Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...
-
21.10.2016
-
80 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
Pokud je mi známo, v roce 2012 vláda UK rozhodla nepokračovat ve změně designu QE a PoW, která by umožňovala osazení lodí CATOBARem. Čili jediná šance, jak jej tam dostat, by byla ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud je mi známo, v roce 2012 vláda UK rozhodla nepokračovat ve změně designu QE a PoW, která by umožňovala osazení lodí CATOBARem. Čili jediná šance, jak jej tam dostat, by byla mohutná rekonstrukce lodí, která by stála fakt velké peníze, možná půlku ceny lodi. Dalším problémem je zdroj energie. Parní verse se tam pravděpodobně vůbec nedá nacpat, EMAL by asi nějak šel, ale bylo by nutné ho napájet, což není tak jednoduché, protože má skutečně velkou spotřebu. A turbíny QE nemají zdaleka takový výkon jako atomové reaktory. Čímž mmchd narážíme na dle mě další chybu, kterou v UK udělali, to jest postavili konvenční letadlovku místo atomové :-/Skrýt celý příspěvek
No původní SU-33 měl být AA, ASM a tankovací. ASM po kolapsu SSSR ořezali a zůstal AA a tankovací. Takže pokud by byla nedostatečná rychlost nebo chyběl protivítr, tak můžou ...Zobrazit celý příspěvek
No původní SU-33 měl být AA, ASM a tankovací. ASM po kolapsu SSSR ořezali a zůstal AA a tankovací. Takže pokud by byla nedostatečná rychlost nebo chyběl protivítr, tak můžou natankovat míň paliva a dotankovat ve vzduchu. To se ale stejně bavíme o případu se čtyřiapůltunovým Moskitem, který nebyl dotažen. Podle mě to letadlo v AA konfiguraci nemá problém a tyhle logistický kličky si můžou odpustit...Skrýt celý příspěvek
Ruské námorné letectvo momentálne prezbrojuje zo Su-33 na MiG-29K. Ale bolo oznámené, že sa námorné letectvo posilní a ostanú v službe i stroje Su-33. Osobne si myslím, že Rusi ...Zobrazit celý příspěvek
Ruské námorné letectvo momentálne prezbrojuje zo Su-33 na MiG-29K. Ale bolo oznámené, že sa námorné letectvo posilní a ostanú v službe i stroje Su-33.
Osobne si myslím, že Rusi len urobili z núdze cnosť. MiG-29K totiž bojuje s problémami a určite nejaký čas potrvá doladenie na prijateľnú úroveň. A Su-33 musí neplánovane "zaskakovať". I preto oznámili Rusi, že modernizujú Su-33 na využitie protizemnej výzbroje:
http://www.combataircraft.net/...
Osobne pochybujem, že sa to dá za tak rýchly čas .. skôr pôjde maximálne o testovanie v reálnych podmienkach. Po havárii MiG-u 29 ostali Su-33 na to samé ... a z článku vyplýva, že len časť strojov Su-33 bolo modernizovaných ...
Nepochybujem, že Su-33 dokáže vzlietnuť i s maximálnou vzletovou hmotnosťou s Kuznecova ... ale len za ideálnych podmienok a z najdlhšej dráhy - či dosť obmedzuje operácie z paluby. A Kuznecov na tom nie je technicky najlepšie, čo sa rozoberá i v ruských médiách. V praxi asi sotva bude plávať maximálnou rýchlosťou .... ak je toho vôbec schopný ... už len pre vysokú spotrebu paliva.
Celé je to jednoducho taká improvizácia ... ktorú si niekto môže dovoliť len na niekoho, kto ho reálne nemôže ohroziť.Skrýt celý příspěvekNo ale pak je tam ještě 18 vrtulníků. Ta funkce se trošku překrývá s útočnými loděmi, jako jsou LHA/LHD. Tam si taky můžou nakonfigurovat, jestli chtějí spíš tryskáče nebo napůl ...Zobrazit celý příspěvek
No ale pak je tam ještě 18 vrtulníků. Ta funkce se trošku překrývá s útočnými loděmi, jako jsou LHA/LHD. Tam si taky můžou nakonfigurovat, jestli chtějí spíš tryskáče nebo napůl nebo vrtulníky. Jinak MiGů by se vešlo víc, ale s nimi teprve začínají....
K těm hmotnostem - prázdný SU-33 má pod 20tun. Naložený z paluby by měl mít max 33 tun. Jinak z pevniny můžou Suchoje lítat 38+ tun.
Nevím, kolik váží mazadla, pilot a další nutné věci. Ale takhle nějak byl ten Suk zamýšlen a konstruován:
http://i844.photobucket.com/al...
Moskit váží 4,5 tuny, dlouhý alamo 350kg, krátký 250kg, Archer něco přes metrák. Myslím, že těch 6 tun tahle třicetitunová bestie z letadlovky s dlouhým rozjezdem uveze. Motory má trochu silnější, než pozemní Suk, větší křídlo, jiný klapky, nižší minimální rychlosti. Težko by tam rvali další závěsníky, když by to nemělo nosnost. Z dlouhých rozjezdů měly startovat i ty turbovrtulový AWACSy.
Že padnul Sojuz, dostalo to mimo AA jen hloupou munici je věc druhá. Teď to chtějí nacpat na MiGa.
Jinak některý záběry použitý v TV byly pravděpodobně předtočený už z dřívějška nebo se jedná o cvičné lety. Často přistávali úplně naprázdno.Skrýt celý příspěvekpavel rampir: a počítáte do toho dvanáct Granitů (což je v podstatě jedno letadlo) a vlastní PVO (raketové i hlavňové)? Pak už se ty počty nesených letadel jeví v jiných barvách. ...Zobrazit celý příspěvek
pavel rampir: a počítáte do toho dvanáct Granitů (což je v podstatě jedno letadlo) a vlastní PVO (raketové i hlavňové)? Pak už se ty počty nesených letadel jeví v jiných barvách. Zda-li je to lepší či horší koncepce než západní letadlové lodi je věc jiná.Skrýt celý příspěvek
to luky to není výsměch, to si vyprošuji- Britové na Falklandech jinou možnost neměli,svoji nejbližší pozemní základnu měli pět tisíc km daleko. Pouze z mého pohledu je nasazení ...Zobrazit celý příspěvek
to luky to není výsměch, to si vyprošuji- Britové na Falklandech jinou možnost neměli,svoji nejbližší pozemní základnu měli pět tisíc km daleko. Pouze z mého pohledu je nasazení Kuzněcova zbytečné. A velikost ? pokud na nosiči je patnáct nebo šestnáct letounů tak to je kapacita na takový výtlak a velikost neodpovídající.
to KOLT- s tím katapultem to stále není definitivní, první loď Qeen Elizabeth bude vyzbrojena F-35B VSTOL/ STOL, druhá loď stále není rozhodnutí zda bude mít F-35C CATOBAR nebo F-35B .Skrýt celý příspěvekDomnívám se, že při startech z pozemních základen toho Rusové stejně víc nenosili. I SU-24,34 nelétaly zdaleka plně naloženy. Jinak ten výsměch nechápu. Třída Kuzněcov je po ...Zobrazit celý příspěvek
Domnívám se, že při startech z pozemních základen toho Rusové stejně víc nenosili. I SU-24,34 nelétaly zdaleka plně naloženy.
Jinak ten výsměch nechápu. Třída Kuzněcov je po amerických lodích ta největší, není to žádný drobeček. A vzpomeňte co dokázali Britové na Malvínách s podobně omezenými nosiči a méně výkonými letadly....
Taky ta zadní startovací pozice má asi dvojnásobně dlouhý rozjezd, než ty dvě přední..a ty asi nebudou jen pro prázdná letadla na parách.Skrýt celý příspěvekto sokrates ano to by odpovídalo- stroje řady Su27 a její deriváty ( tam patří také Su-33) při startu ze země unesou zhruba 6500kg podvěsné výzbroje, pokud tvrdíte že Su-33 ...Zobrazit celý příspěvek
to sokrates
ano to by odpovídalo- stroje řady Su27 a její deriváty ( tam patří také Su-33) při startu ze země unesou zhruba 6500kg podvěsné výzbroje, pokud tvrdíte že Su-33 postartu z Kuzněcova nese rakety V-V a jednu nebo dvě 500kg bomby tak to je důsledek startu přes rampu- pokud by startoval katapultem startovní hmotnost by odpovídala startu ze země které je v Syrii dostatek :-)Skrýt celý příspěvekDusan: oznacit Su-33 za holubice mieru sa da snad len z pohodlia obyvacky po pozreti si sprav. Militantna opozicia Assada by ich takto urcite nepomenovala, ked im 15.11. zacali na ...Zobrazit celý příspěvek
Dusan: oznacit Su-33 za holubice mieru sa da snad len z pohodlia obyvacky po pozreti si sprav. Militantna opozicia Assada by ich takto urcite nepomenovala, ked im 15.11. zacali na hlavy padat bomby FAB-500. Su-33 niesli popri raketach vzduch-vzduch aj jednu az dve tieto 500 kg bomby. To len na margo minimalnej vyzbroje. Snad sa nenajde nikto, kto by to zacal porovnavat so Super Hornetmi. Je jasne, ze tie su na tom ovela lepsie. Ale nie je ziadnym tajomstvom, ze FA-18E boli od pociatku vyvijane s odlisnym urcenim ako Suchoje. To iste plati pre ich nosice, preto nema prilis zmysel zamyslat sa nad efektivitou ich pouzitia v syrskom konflikte. Nie len zapadni, ale aj ruski analytici sa zhoduju v tom, ze ide hlavne o projekciu sily a sekundarne o vycvik.Skrýt celý příspěvek
http://www.liveleak.com/view?i... Dosť pochybujem, že Su-33 vôbec vzlietli s nejakými bombami. Rusi "zabudli" ukázať zábery na takto vyzbrojené stroje .... skôr ide ...Zobrazit celý příspěvek
http://www.liveleak.com/view?i...
Dosť pochybujem, že Su-33 vôbec vzlietli s nejakými bombami. Rusi "zabudli" ukázať zábery na takto vyzbrojené stroje .... skôr ide o "vyžehlenie" v podstate jalovej plavby v očiach hlavne domácej verejnosti.Skrýt celý příspěvekpavel rampir Význam ... propagandistický a skúšobný. A katapult je drahý ... veľmi technicky náročný. Vyžaduje sa totiž 100 % spoľahlivosť ... len malá chyba znamená stratu ...Zobrazit celý příspěvek
pavel rampir
Význam ... propagandistický a skúšobný.
A katapult je drahý ... veľmi technicky náročný. Vyžaduje sa totiž 100 % spoľahlivosť ... len malá chyba znamená stratu minimálne drahého stroja ... ak nie i posádky.
Okrem toho potrebuje veľké množstvo energie. Čiže s katapultom je LL podstatne drahšia ..... nie o percená .... ale násobne ... pri ruskej LL odhadujem tak dvojnásobnú cenu ...to by bola už úplne iná loď - už len rozmermi väčšia.
I preto Číňani sa učia najskôr "skákať" .. ale nepochybujem, že po dokončení ich prvých dvoch lodí so skokanskými mostíkmi budú nasledovať plnohodnotné s katapultami.Skrýt celý příspěvekSokrates Pri nehode jedného MiG-u z technických príčin budú Rusi sotva riskovať ďalší a do vyšetrenia príčin dolietali ... čo je vidieť i s uvoľnených záberov ... lietajú len ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates
Pri nehode jedného MiG-u z technických príčin budú Rusi sotva riskovať ďalší a do vyšetrenia príčin dolietali ... čo je vidieť i s uvoľnených záberov ... lietajú len Su-33 .... i to len s minimálnou výzbrojou. V podstate ako "holubice mieru", lebo v podvesoch majú len protilietadlové strely a tie sú v konflikte nepoužiteľné.Skrýt celý příspěvekJe zajímavé že všechny významné inovace na letadlových lodích(dále jen LL) vymysleli Britové. A) Nejdůležitější je asi úhlová paluba která dovoluje zároveň starty a přistání. ...Zobrazit celý příspěvek
Je zajímavé že všechny významné inovace na letadlových lodích(dále jen LL) vymysleli Britové.
A) Nejdůležitější je asi úhlová paluba která dovoluje zároveň starty a přistání. Během přistání přináší další bezpečnostní výhodu- při nepovedeném přistání letoun pokračuje na nový okruh nebo aspoň nenarazí
do letounů na palubě....
B)Dále bych podle významu jmenoval VAS-optický přistávací system. Ten pomocí světel různých barev
pomáhá pilotovi udržet správný úlel sestupu( většinou 7 st) , nickname u US Navy meatball nebo ball.
C) Až do WWII vzhledem k relativně malým hmotnostem palubní letouny startovaly bez katapultu. Postupně byly zaváděny mechanické katapulty ale ty měly nedostatečný výkon. Po válce Britové zavedli jako první parní katapulty s dostatečným výkonem pro letouny se stále vzrůstající hmotností.
Zde přichází základní problém LL Kuzněcov, respektive indického Vikramaditya . Nevím z jakých důvodů ale předpokládám technické tato třída nemá katapulty. Zde použili další britský vynález- Ski Jumb. Důvodem původně bylo vyřazení klasických letounů Royal Navy ( poslední byl F-4 Phantom) a nahrazení VSTOL Sea Harrier. Bylo již při provozu na zemi potvrzeno že kolmý start ( vcelku pochopitelně) výrazně snižuje startovní
hmotnost letounu. Rampa má eliminovat tento problém- díky vertikálnímu impulzu letou dostává možnost zvýšit užitečné zatížení. Sea Harrier má měnitelný vektor tahu a ještě ho při STOL využíval- plyny vycházející ze čtyř trysek( dvě spaliny, dvě vzduch) v úhlu 17st napomáhaly při startu využít efekt vektoru.
Ovšem Su-33 a Mig 29K jsou klasické pozemní letouny navalizované pro operace na LL. jako jediné na světě používají ( Sea Harrier přistávaly kolmo) STOBAR ( Jumb plus lana). Nikde jsem nenašel údaj( rád se nechám poučit) jak start bez katapultu pouze s pomocí rampy ovlivňuje hmotnost nesené výzbroje. Soudím ale že oproti startu ze země to bude omezení značné. Také na fotografiích a filmových záběrech není na letounech vidět nějaká silnější výzbroj, tedy pokud to nejsou fotografie letounů startujících ze země.Další nevýhodu Ski Jump oproti startům na katapultu ( cca dva starty za minutu) je malá frekvence startů.
A zde vydím základní otázku-jaký význam má účast Kuzněcova v Syrském konfliktu? Jestliže na pozemních základnách je dostatek letounů ať pro vzdušné krytí( stíhací) tak letounů vzdušné podpory( bitevní a bombardovací) několik letounů s omezenými možnostmi podvěsné výzbroje nemá smysl. Zdůvodnění že si LL chtěli vyzkoušet je myslím diskutabilní- celková koncepce lodi je z hlediska počtu letounů na palubě a absence katapultu problematická. Případná modernizace neodstraní problémy konstrukce staré více než třicet let.Skrýt celý příspěvekPředpokládám, že MiGa doplní přeletem do Sýrie na základnu, pokud mají nějaký připravený v záloze. A jestli má tato akce vojenský význam? Můj pohled na to je, že úplně stejný, ...Zobrazit celý příspěvek
Předpokládám, že MiGa doplní přeletem do Sýrie na základnu, pokud mají nějaký připravený v záloze.
A jestli má tato akce vojenský význam? Můj pohled na to je, že úplně stejný, jako umístit prapor rychlého nasazení do pobaltských zemí.Skrýt celý příspěvekpavel rampir: Ako ste prišli na to, že "ztráta jednoho stíhacího letounu zmenší stíhací letectvo palubních jednotek o čtvrtinu"? Ruské palubné letectvo pozostáva z 20 strojov ...Zobrazit celý příspěvek
pavel rampir: Ako ste prišli na to, že "ztráta jednoho stíhacího letounu zmenší stíhací letectvo palubních jednotek o čtvrtinu"?
Ruské palubné letectvo pozostáva z 20 strojov Su-33 a 23 kusov MiG-29K.
Momentálne sa na palube Admirála Kuznecova nachádza údajne desať lietadiel Su-33 a tri MiG-29K (keďže jeden havaroval).Skrýt celý příspěvekNo nevím, jestli je parodie, že tam dopluli, zaujali pozice a začali bombit co potřebují, do toho doprovod pálí křídlatý střely o 106... Su-33 maká, nové MiGy taky, Kamovy vrčí, ...Zobrazit celý příspěvek
No nevím, jestli je parodie, že tam dopluli, zaujali pozice a začali bombit co potřebují, do toho doprovod pálí křídlatý střely o 106... Su-33 maká, nové MiGy taky, Kamovy vrčí, ponorkám stěrače stírají... tak to možná pokonil pilot.
Před pár dny padla F-18, nedávno předtím se myslím dvě srazily a označuje to někdo za ostudu? A to se jedná o hodně ozkoušený stroje a vylítaný piloty....
Ale je jasný, že ta havárka na prestiži nepřidá...když bude ojedinělá, tak se to vsákne. Horší by bylo, kdyby to pokračovalo.Skrýt celý příspěvekTen pád migu nemá přece nic společného s chystanou modernizací lodě. Ale určitě spadne občas letadlo každému, ale je pravda, že u Kuzněcovova s těma pár letadlama to působí trošku ...Zobrazit celý příspěvek
Ten pád migu nemá přece nic společného s chystanou modernizací lodě. Ale určitě spadne občas letadlo každému, ale je pravda, že u Kuzněcovova s těma pár letadlama to působí trošku ironicky po té cestě plné dýmu a pak když dorazí tak hned spadne letadlo. Fakt nechápu co tímhle rus chtěl získat, za mě si svojí pracně budou image znovuzrozené velmoci spíše pošpinil a tahle akce je k pláči. Nějak jsem si vzpomněl na cestu našich OT k sídle rádia Svobodná Evropa to byla také parodie a velká ostuda.Skrýt celý příspěvek
pavel rampir: Ty toho nechapes vic, vid? :) Kuznecov ma jit na generalku a tohle je perfektni zpusob, jak v otestovat veskerou cinnost letky, vseho personalu a fungovani cele ...Zobrazit celý příspěvek
pavel rampir:
Ty toho nechapes vic, vid? :)
Kuznecov ma jit na generalku a tohle je perfektni zpusob, jak v otestovat veskerou cinnost letky, vseho personalu a fungovani cele lodi a podle toho vseho pripadne upravit plany na modernizaci. Ale tobe to smysl nedava, takze vsichni rusaci jsou blbci.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...