Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov

-
26. 1. 2013
-
10 komentářů
-
Michal Polák
Letadlové lodě patří mezi vůbec největší vojenská plavidla a ve své podstatě slouží jako plovoucí letecké základny. Vedle bojových letounů a vrtulníků jsou však vybaveny také systémy pro vlastní obranu a často i útok. Není proto divu, že hrají ústřední roli ve flotilách jednotlivých zemí. V dnešním článku si představíme jedinou v současné době provozovanou ruskou letadlovou loď nebo spíše letadlový křižník – Admirál Kuzněcov.
Admirál Kuzněcov - jedna ze dvou lodí své třídy
Stavba letadlové lodi nebo spíše letadlového křižníku podle ruské terminologie započala ještě za Studené války v roce 1981. Jméno dostala podle admirála Nikolaje Gerasimoviče Kuzněcovova, který sloužil v letech 1919 - 1956. Ještě předtím ale nesla řadu názvů jako Riga, Tbilisi nebo Leonid Brežněv. V roce 1985 byla loď spuštěna na vodu a v roce 1990 zařazena do výzbroje tehdy ještě sovětského námořnictva.
Často je značně odlišována od amerických letadlových lodí a může za to především rozdílná koncepce. Rusové stavěli Admirála Kuzněcova nejen jako letadlovou loď ale částečně také jako křižník. Je proto vybavena celou řadou výkonných raketových systémů pro svou obranu i útok. Na délku měří Admirál Kuzněcov 305 metrů a výtlak lodi je 61 390 tun.
Foto: Pohled na velitelský můstek a rozjezdovou dráhu ze skokánku / Wikipedia, U. S. Navy
Admirál Kuzněcov sloužící v severním loďstvu a je jedinou lodí své třídy v současném ruském námořnictvu. Druhá letadlová loď Varjag nebyla dostavěna a přes řadu prostředníků se nakonec dostala do čínského námořnictva, kde byla letos zařazena do výzbroje jako Liaoning.
Palubní letouny pro Admirála Kuzněcova
Primárním víceúčelovým stíhacím letounem pro Admirála Kuzněcova se stal Suchoj Su-33 vyvinutý na základě Su-27. V současné době jich letadlový křižník nese celkem čtrnáct. Dalším palubním letounem je podzvukový bitevní Su-25UTG/UBP, který slouží k výcviku i případnému bojovému nasazení. Su-33 nicméně bude v rámci modernizace celé lodi nahrazen za MiG-29K, který je sice menší ale o to více se hodí pro provoz z letadlových lodí.
Foto: Su-33 / Wikipedia, U. S. Navy
Vrtulníky zastupují tři provedení námořního Kamovu Ka-27. Jejich hlavní úlohou je vyhledávací a záchranná činnost, boj proti ponorkám a také základní transport. O jejich náhradě se prozatím nehovoří a například zařazení moderního bitevního vrtulníku Kamov Ka-50 je plánováno pouze na francouzko-ruské výsadkové lodě třídy Mistral. Přeci jen Ka-27/Ka-32 se pro použití na širém oceánu hodí o něco více.
Jednou ze specifik Admirála Kuzněcova je použití startovacího skokánku na místo katapultu. Celé řešení je podstatně jednodušší na údržbu a krom bojového poškození nehrozí porucha nebo nutnost údržby relativně složitého katapultu. Zvažována je také instalace katapultu na přistávací palubu, takže by mohly startovat najednou dva a v krátkém sledu za sebou čtyři letouny. Nyní může startovat pouze jeden letoun a další v krátkých intervalech za ním.
Foto: Kamov 27PS / Wikipedia, U. S. Navy
Pozůstatek po raketových křižnících
Rusové dlouhodobě nefandí ryze letadlovým lodím a dávají přednost raketovým systémům, ve kterých patří mezi absolutní špičku. Hlavní protilodní zbraní na Admirálu Kuzněcovovi jsou protilodní střely P-700 Granit s doletem až 630 km. Samotné Su-33 pak mohou nést protilodní střely P-270 Moskit s doletem až 120 km. Proti ponorkám je loď vybavena komplexním systémem Udav-1. Ničit je může také palubní vrtulník Ka-27, jež zároveň slouží k jejich vyhledávání.
Základní obranu lodi „na blízko“ zajišťuje automatický kanón AK-630. Další úroveň protiletadlové obrany však už krom samotných letounů zajišťují raketové systémy. Nejnižší úroveň zabezpečuje Kashtan CIWS s dostřelem od 500 m do 8 km. Na palubě je umístěno námořní provedení systému 3K95 Kinzhal (Tor) schopných zasáhnout vzdušný cíl až do vzdálenosti 12 km a 3K87 Kortik (Tunguska).
Admirál Kuzněcov je velmi dobře vyzbrojenou letadlovou lodí. Oproti americkým ale postrádá větší počet moderních letounů, což by se mělo změnit až po plánované modernizaci v příštích letech.
Související články
„Nový“ ruský palubní stíhač MiG-29K
Ruské námořnictvo iniciovalo vznik palubní verze stíhacího letounu MiG-29 už na konci sedmdesátých ...
-
24.01.2012
-
1 komentářů
-
Michal Polák
USA v šoku – u jejích břehů se nepozorovaně pohybovala ruská ponorka
Amerika je šokovaná. U jejích břehů se několik týdnů na přelomu června a července bez povšimnutí ...
-
20.08.2012
-
6 komentářů
-
Ctirad Sviták
Modernizace ruského námořnictva se dotkne ponorek i hladinových lodí
Flotila ruských válečných ponorek bude v nejbližších letech výrazně modernizována a rozšířena. ...
-
12.09.2012
-
4 komentářů
-
Ctirad Sviták
Rusko zavádí do výzbroje atomové ponorky čtvrté generace
Moskva intensivně buduje flotilu moderních atomových ponorek čtvrté generace. Svědčí o tom ...
-
21.01.2013
-
0 komentářů
-
Ctirad Sviták
sice trochu off-topic, ale abyste si udělali obrázek o systému ruského "vojáka budoucnosti":
http://www.youtube.com/watch?f...sice trochu off-topic, ale abyste si udělali obrázek o systému ruského "vojáka budoucnosti":
http://www.youtube.com/watch?f...Pokukují i po francouzském FELIN - a myslím že i po všech ostatních systémech vojáka budoucnosti, myslím, že je chtějí spíše pro vývoj vlastního systému, popřípadě budou jednotlivé ...Zobrazit celý příspěvek
Pokukují i po francouzském FELIN - a myslím že i po všech ostatních systémech vojáka budoucnosti, myslím, že je chtějí spíše pro vývoj vlastního systému, popřípadě budou jednotlivé prvky kombinovat ,ale čert ví .... třeba nějaký zavedou jako celek.Skrýt celý příspěvek
..jedna je jim k ničemu. Rusové nepokukují jen po lodích Mistral. Ale zbraní a technologií kterých se jim zachtělo je více...dokonce projevili zájem i o německý systém future ...Zobrazit celý příspěvek
..jedna je jim k ničemu. Rusové nepokukují jen po lodích Mistral. Ale zbraní a technologií kterých se jim zachtělo je více...dokonce projevili zájem i o německý systém future soldier Gladius..nebo jak se jmenuje..Skrýt celý příspěvek
Ruská námořnictvo rozhodně nemá problémy s personálem ani s údržbou. Už z principu fungování ozbrojených sil RF je to to poslední, s čím by kdy měli problém. Chybí peníze obzvláště ...Zobrazit celý příspěvek
Ruská námořnictvo rozhodně nemá problémy s personálem ani s údržbou. Už z principu fungování ozbrojených sil RF je to to poslední, s čím by kdy měli problém. Chybí peníze obzvláště na letadlovou loď, která nezapadá do ruské doktríny vedení boje. I přesto vyplouvá Kuzněcov poslední dobou častěji. Mimochodem, není to zrovna nejmodernější plavidlo a moc se nepočítá s jeho případným nasazením - mám pocit že ho provozují jen aby se neřeklo :-D (když to přeženu samozřejmě)
Kapacity na stavbu novích lodí skutečně nemají, ale nákup mistralů byl částečně i z důvodu užší spolupráce s francií ( tím chci říci že by to nějak dohromady dali, ale proč když můžou koupit od francouzů kvalitnější a podpoří to vztahy s nimi )Skrýt celý příspěvekTak ta finanční situace stále není optimální (a kde je?), ale oproti dřívějším rokům je vidět obrovský posun. Kuzněcov vyplouvá častěji než jednou za půl roku, nové letouny také ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ta finanční situace stále není optimální (a kde je?), ale oproti dřívějším rokům je vidět obrovský posun. Kuzněcov vyplouvá častěji než jednou za půl roku, nové letouny také mají svou hodnotu, uvažuje se i o modernizaci a odstranění střel Granit. Myslím, že ještě nějakých 20 let jistě bude Kuzněcov sloužit, po r. 2020 nejspíš přijdou nové letadlové lodě - podle mne by bylo chybou Rusy nějak podceńovat. A mimochodem - prakticky všude čtu, že ty nové Migy mají být právě náhradou za Su-33, nikoliv jejich doplněnímSkrýt celý příspěvek
Su-33 na palubě může být 14. U MiGu-29K bude moci být číslo údajně až dvakrát vyšší. Reálně se číslo nesených letounů liší podle situace. Vedle Su-33 z paluby mohou operovat také ...Zobrazit celý příspěvek
Su-33 na palubě může být 14. U MiGu-29K bude moci být číslo údajně až dvakrát vyšší. Reálně se číslo nesených letounů liší podle situace. Vedle Su-33 z paluby mohou operovat také Su-25UTG (včetně UBP jich má námořnictvo max. 14), u nichž jsou udávány 4 letouny, ale zase ten počet reálně na lodi může být vyšší i nulový, protože tyto letouny slouží k výcviku. Uvádí se že Su-33 bylo vyrobeno jen 24, z nichž víme minimálně o dvou haváriích, takže ani více než 22 letounů celkem Rusové mít k dispozici nebudou, přičemž je třeba odečíst ty v údržbě a právě servisované. MiG-29K ovšem mělo být objednáno 24 minimálně z počátku půjde o nahrazení než o rozšíření. O možnostech bojových ztrát a jejich nahrazení nemůže být řeč...Skrýt celý příspěvek
Oni měli, ale nedostavěli, předali na Ukrainu a ti jí prodali do Číny. Ale asi bude dlouho jen ta jedna. Podle mě nyní Rusové kapacity ani know-how na vývoj a stavbu dalších lodí. ...Zobrazit celý příspěvek
Oni měli, ale nedostavěli, předali na Ukrainu a ti jí prodali do Číny. Ale asi bude dlouho jen ta jedna. Podle mě nyní Rusové kapacity ani know-how na vývoj a stavbu dalších lodí. Důkazem může byt nákup vysadkovych lodí třídy Mistral ve Francii. A to ani nemluvime o penězích. Navíc nikdy neprikládali letadlovým lodím takovou důležitost jako na západě a když ji chtěli, musela být vedena jako křižník. Ať už Kuzněcov, tak i předešlá třída Kijev. Vždy preferovali spíš ponorky s balistickymi raketami a menší hladinové lodi, i když třída Kirov tomu moc neodpovídá.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...