Ruská letecká výstava MAKS 2017

Stíhačka Su-30 ruského letectva při vzdušné akrobacii. / MAKS 2017

V těchto dnech nedaleko Moskvy probíhá největší ruská letecká výstava MAKS 2017. Ve vzduchu i na zemi se představuje více než 200 letadel a své produkty předvádí 790 firem. Výstava je klíčovou události pro prezentaci ruské letecké i kosmické techniky mezinárodnímu publiku.

Již 13. mezinárodní letecká výstava MAKS 2017 probíhá ve dnech 18. až 23. července u městečka Žukovskij nedaleko Moskvy. Pro širokou veřejnost se brány výstavy otevírají právě dnes 21. července.

Z celkově 26 zemí dorazilo 140 firem. Samostatné národní pavilony mají Česká republika, Německo, Francie, Itálie, Švýcarsko, Čína, Indie, Írán, Kanada a Bělorusko. Z České republiky je přítomno 17 firem, mimo jiné Aero Vodochody, LOM Praha, Aircraft Industries, GE Aviation Czech, atd.

Ve vzduchu na MAKS 2017 se postupně předvede 84 letadel a na statické ukázce dalších 116 strojů. Své umění ukáže osm akrobatických skupin, včetně skupiny Al Fursan ze Spojených arabských emirátů.

„Je potěšující, že v rámci salonu ruští a zahraniční experti, průmyslníci a obchodníci analyzují procesy v odvětví a představují své názory na jeho budoucnost. Během MAKSu uzavřené kontrakty a společné perspektivní projekty názorně potvrzují zájem zahraničních partnerů o spolupráci s Ruskem," uvedl k letecké výstavě MAKS 2017 ruský prezident Vladimír Putin.

Z vojenské techniky je zřejmě největším lákadlem nová víceúčelová stíhačka MiG-35 od Spojené letecké korporace (OAK). Budoucnost MiG-35 v ruském letectvu je nejasná (z hlediska množství letounů), ale MiGy-35 aspoň z části nahradí nejstarší MiGy-29.

Lákadlem je nepochybně ruská stíhačka páté generace T-50, která se předvedla v letové ukázce. Podle současných plánů první T-50 (resp. Su-50) ruské letectvo získá v roce 2019. Nesmí chybět ani stíhací bombardér Su-34, který prokazuje své schopnosti v Sýrii a v ruském letectvu postupně nahrazuje Su-24 a Tu-22M3.


Vystoupení akrobatické skupiny Ruští rytíři

Firma Ruské vrtulníky na výstavě předvádí nový vrtulník pro speciální operace Mi-171š-VN - vrtulník unese 13,5 t nákladu a dokáže létat rychlostí 280 km/h. Mi-171š-VN získal mimo jiné moderní pancéřování a obranné systémy proti raketám země-vzduch. Konstrukční návrh Mi-171š-VN je založen na bojových zkušenostech ze Sýrie.

Firma rovněž ukázala vrtulník Mi-8AMTš pro operace v Arktidě - tento vrtulník již vstoupil do výzbroje ruské armády.

Velký stánek má ruský výrobce Almaz-Antej, tvůrce známého systému protivzdušné obrany (PVO) S-300 a S-400. Almaz-Antej na výstavě ukazuje na 150 civilních a vojenských položek, i položek dvojího využití.

Nejzajímavější “položkou” je nejnovější raketový komplet země-vzduch Arctic Tor-M2DT umístěný na pásovém podvozku (určený pro operace v Arktidě), odpalovací zařízení kompletu S-400, mobilní raketové systémy PVO Buk-M2E, Tor-M2E a další.


Letová ukázka MiGu-35 a další technika na MAKS 2017.
 

Nejvýznamnějším zahraničním příspěvkem jsou dopravní letadla Airbus. Evropská společnost předvedla na výstavě stroj se širším tělem A-350-900. První letouny tohoto typu ruská vlajková letecká společnost získá koncem roku 2018.

OAK převedl nový ruský dopravní letoun MC-21 určený pro střední tratě. MC-21 má konkurovat letadlům typu Airbus 320 nebo Boeing 737 - na domácí půdě nahradí především stroje Tu-134 a Tu-154. Společnost Irkut, která patří pod vládou ovládanou korporaci OAK, plánuje dodávat dvě verze: MC-21-300 se 163-211 sedadly a MC-21-200 se 132-176 místy pro sezení.

MC-21 poprvé vzlet v květnu 2017 a tovární zkoušky tohoto stroje skončí do konce letošního roku.

Silné zastoupení na výstavě má ruský kosmický průmysl. Energomaš, dceřiná firma Roskosmos, ukázala celou řadu svých známých raketových motorů - RD-180 pro americké rakety Atlas, RD-181 pro americké rakety Antaur, RD-191 pro ruské rakety Angara a RD-171 určené původně pro rakety Zenit, nyní pro vyvíjené rakety Sojuz-5.

Dnes se MAKS 2017 otevřel široké veřejnosti.

Energomaš také ohlásil vývoj ruské supertěžké rakety, která umožní Rusku dostat lidi na Měsíc. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu Země má být 100 t a na nízkou oběžnou dráhu kolem Měsíce 20 t (loď Federace). "Start nosné rakety supertěžké třídy, vybavené modernizovanými motory RD-171MV je plánováno na rok 2028," uvádí se v prezentaci firmy Energomaš.

Na výstavě si návštěvníci mohou prohlédnout i modely vyvíjených raket Sojuz-FG, Sojuz-2.1 a Sojuz-ST. Ruské firmy na výstavě také předvádí celou plejádu civilních i vojenských družic.

Zajímavý je dlouho odkládaný projekt Luna-25 (Luna-Glob), který má odstartovat ruský návrat na Měsíc. Původně měla sonda odstartovat již v roce 2012, ale nyní se počítá se startem v roce 2018. Luna-25 se skládá z orbitálního a přistávacího modulu, jehož úkolem bude na Měsíci hledat především vodu pro budoucí využití při lidském osidlování Měsíce.

Na konci výstavy se také čeká podpis několika významných zakázek. OAK plánuje podpis smlouvy se společností Aeroflot na dodávku 20 dopravních letadel krátkého doletu Suchoj Superjet-100 ve výši 600 milionů dolarů. Aeroflot již provozuje 30 letounů Superjet-100.

Zdroj: TASS

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský tank T-14 Armata zasáhne cíl na vzdálenost 12 km

T-14 Armata ze svého děla ráže 125 mm, jako všechny další ruské tanky, dokáže odpalovat protitankové ...

Rusko vs. americká třetí kompenzační strategie

Spojené státy v rámci Třetí kompenzační strategie TOS (Third Offset Strategy) plánují revolučním ...

Rusko obnoví na Krymu výrobu obřích vznášedel Zubr

Podle ruského deníku Izvestija ruské námořnictvo v roce 2018 obnoví výrobu obřích vznášedel Zubr ...

Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • Shania
    00:19 27.07.2017

    KOLT: bohužel ne.

  • KOLT
    22:19 26.07.2017

    Shania, nebyl by ten obrázek ve větším?

  • Shania
    17:52 26.07.2017

    gangut: Co má co dělat s JSF to kdy začal vývoj Jaku?

    S podobnými koncepcemi se už pracovalo na zapade dlouho pred tim nez s tim prisel Jak...

    Jenže v té době byla koncepce Harriera jediná co se dala prakticky zvladnout...
    Rusové byli velmi daleko od vyřešení svých problému a nespolehlivost a hlavně horké plyny způsobovali značné problémy jako nasati horkych plynu motorem a poškození povrchu...

    To co umožnilo US se ke koncepci vrátit byl ventilator, který hnal studený vzduch pod stroj....

    A nebyl to jen LM, ale i jeho konkurenti, kteří měli podobné koncepce...

    http://bit.ly/2tDl3w1...

    Nortrop je zde koncepci Jaku daleko blíž než ten LM... Jak vidiš LM zde používá jeste SERN trysku... kterou pak vymenil za 3BSD a to je jediná věc co je na té koncepci shodné s Jak-141...

    Proč takovou koncepci použili? Protože je lepší, umožňuje mít jinak těžiště a větší výkon motoru, atd...

  • gangut
    16:54 26.07.2017

    shania
    Prečo by som vám mal niečo popisova :-D. To je to samé, ako by som ja od vás chcel, aby ste mi presne popísali načo američania tú dokumentáciu kupovali a čo z nej použili.Vývoj Jaku začal niekedy v 70 tych rokoch. Prečo američania použili práve túto koncepciu a nie koncepciu Hariera alebo VJ100?

  • Shania
    15:23 26.07.2017

    gangut: to si pamatuješ správně, ale prosim o popis jaky měla ta dokumentace vliv na konstrukci X-35 ...

    Předchudce X-35 v program u JAST měl původně SERN trysku a po testech se rozhodli trysku změnit za lehčí 3BSD. To proběhlo na konci 94 a podle LM inženýra tryska byla použita ještě předtím než měli přístup k Jak-141.

    Koncepce stroje tu byla tedy už před přístupem k Jaku a došlo jen ke změně trysky a tryska je práce PW a ne LM.

    umím si představit, že LM měl zájem o ruské zkušenosti s provozem trysky a proto se k Jaku snažili získat pristup. Ale vychazet z toho že X-35 nějak vycházela z dokumentace Jak-141 je dost mimo...

  • gangut
    14:01 26.07.2017

    shanie
    Pokiaľ viem, v devadesiatych rokoch Lockheed Martin spolupracoval s Jakovlevom a v 95om zakúpil dokumentáciu Jaku 38 a 141. Za Jelcina sa v Rusku všeobecne vo veľkom rozpredávali technológie. Viete, za tych 22 rokov čo pracujem v letectve si toho dosť pamatám.

  • raziel87
    22:08 25.07.2017

    2 Shania

    omlouvám se, až teď sem se začetl detailně do posledních příspěvků, ten Gangutuv jsem přehlédl. A co vlastně říkáš špatně....jen ta tvoje poslední věta byla nehezky ultimátní

  • Shania
    21:10 25.07.2017

    raziel87: pokud to neni jasne videt v predchozim prispevku, tak s tim ze mohli nejaka data vyuzit problem nemam, akorat nevime jaka data a jaky vliv měli na JSF a pokud vůbec...

    Ale můžeš mi klidně vysvětlit co vlastně říkam špatně....

    Pak se podivej co napsal Gaunt a jini a uvidis na co reaguji...

    A to na to, že LM v podstatě okopíroval Jak...

    Tak něco k tomu jak vývoj demonstrátoru/prototypu zhruba probíha...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • raziel87
    19:49 25.07.2017

    2 Shania

    úsměvné je spíše to, že to celé bagatelizuješ a upíráš prodeji projektové dokumentace byť sebemenší vliv na budoucí podobu JSF. Ty ses v 90. letech o letectví nezajímal, viď že ne? mám pocit, že tě to všechno chytlo až před pár lety

  • Shania
    19:05 25.07.2017

    perunBB: tady je ale obrovský rozdíl (pokud ty data nějakým způsobem vůbec použili) vycházet ze zkušeností z provozu Jaku, zjistit si jaké problémy s tryskou měli a řadu dalších věcí, které by jistě pomohli ve vlastní konstrukci X-35 a tím říct že X-35 vychází z odkoupené dokumentace...

    Ventilator je to co vůbec umožnilo zvážit a použít koncepci pro X-35 a ne ji jinou cestou a ne typ natočení trysky motoru.

    A nakonec JSF je jen následovník několika jiných programu...
    A to co předcházelo X-35 a X-32 byli desítky různých konceptů...

    Představa, že si LM koupili plány Jaku a nějak se tím inspirovali, nedej bože si je upravili do podoby X-35 je fakt úsměvná...

  • perunBB
    16:56 25.07.2017

    Na militarybox.cz bol článok ohľadom Jaku-41M.Opýtal som sa p.Novotného aký má nato on svoj názor a z kade čerpal informácie tak hádam sa nebude hnevať keď ho budem citovať.
    K Vaší otázce: I když stránky AN občas navštěvuji, diskuzi kolem Jak-41M jsem nezaregistroval a nevím tedy na co se diskutující ve svých zprávách odvolávají. Informace v mém článku o Jak-41M pocházejí především z ruských internetových zdrojů, z publikace Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet "Jump Jets" od Yefima Gordona, z informací od polského (většinou velmi dobře informovaného) publicisty Piotra Butowského a z polských publikací řady PKL. Samotná firma Lockheed Martin přiznává, že pomáhala s financováním testů Jak-41M v letech 1991 až 1994, a měla tedy již v tomto období dost velký přístup k veškeré dokumentaci.
    Můj osobní názor je ten, že firma Lockheed Martin může být vděčná za práci konstruktérů a techniků společnosti Jakovlev, protože jí velmi pomohla zvítězit v programu JSF.

    Snad Vám bude tato moje odpověď stačit.


    S pozdravem


    Z. Novotný

    MILITARYBOX - internetový armádní magazín
    d Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordo

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroj...
    ed Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordo

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroj...
    Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroj...
    Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroj...
    Red Star 36 – Yakovlev Yak-36, Yak-38 and Yak-41 – The Soviet „Jump Jets“; Yefim Gordon

    Více zde: http://ruslet.webnode.cz/zdroj...

    Dávam to sem ako zdroj informácií kto má záujem.

  • Shania
    09:17 25.07.2017

    rasto12: link byl už na staně tři této diskuze

    http://www.codeonemagazine.com...

  • rasto12
    00:45 25.07.2017

    "Podívej se, debata může být max o tom, jestli použili ruský dizajn 3BSN výtokové trysky, debatovat o tom, že koncepce a dizajn X-35 nějak vychází z Jaku je absolutní blbost...

    Konstrukce s jedním motorem a ventilátorem vyžaduje umístění těch prvku v určité pozici vůči těžišti stroje, je fakt divný, že jsou pak na podobným místě že...

    Mimochodem technologie co umožnila vznik a vyhra X-35 je právě ventilator, bez něj by tahle koncepce neprošla."

    Z akého zdroja máte informácie ohľadne prepojenia F-35 a Jak-141 ? Alebo inak. Aký starý je Váš zdroj ? Dlhšiu dobu zisťujem, že informácie z 90. rokov sa strácajú. O

  • raziel87
    23:49 24.07.2017

    Na youtube jsou záznamy z celého vystoupení Su-35 a T-50. Některé čtenáře možná nebaví koukat na 15 minutové vystoupení display pilotů (což nechápu), tak postnu alespoň kraťounký střih z MAKS 2017

    https://navratdoreality.cz/let...

    Tomu říkám ovladatelnost v mezních úhlech náběhu, přebytek výkonu motorů je prostě brutálně nekompromisní. Tohle dokáže s takovou elegancí už jen Raptor a po plném odemčení letové obálky T-50.

  • Shania
    21:43 24.07.2017

    gangut: mě se zase zdá, že je zřejmé, že rusové použili dokumentaci Convair Model 200 :D

    To byla ironie mimochodem.....

    I tak zjevnou kopirku jako J-31 bych se bal označit jako něco, kde vycházeli z nějaké dokumentace....

    ----

    During the early days of the JAST effort, Lockheed (accompanied by US government officials from the JAST program office) visited the Yakovlev Design Bureau along with several other suppliers of aviation equipment (notably also the Zvezda K-36 ejection seat) to examine the Yakovlev technologies and designs.

    Yakovlev was looking for money to keep its VTOL program alive, not having received any orders for a production version of the Yak-141. Lockheed provided a small amount of funding in return for obtaining performance data and limited design data on the Yak-141. US government personnel were allowed to examine the aircraft. However, the 3BSN design was already in place on the X-35 before these visits.


    Podívej se, debata může být max o tom, jestli použili ruský dizajn 3BSN výtokové trysky, debatovat o tom, že koncepce a dizajn X-35 nějak vychází z Jaku je absolutní blbost...

    Konstrukce s jedním motorem a ventilátorem vyžaduje umístění těch prvku v určité pozici vůči těžišti stroje, je fakt divný, že jsou pak na podobným místě že...

    Mimochodem technologie co umožnila vznik a vyhra X-35 je právě ventilator, bez něj by tahle koncepce neprošla.

  • gangut
    19:54 24.07.2017

    RiMr71
    Skúste sa pozrieť na podorys a rozloženie jednotlivých častí.Pohon pri F 35B vektorovatelnou výtokovou tryskou a zdvihovou tryskou v prednej časti, Jak 141 má miesto prídavného dúchadla prídavné zdvihové motory.
    Bočné vstupné ústrojenstvo, stabilizátory vysunuté na nosníkoch presahujúcich za výtokovú trysku atď. To, že američania použili dokumentáciu Jaku je ,myslím, zrejmé.

  • PavolR
    16:42 24.07.2017

    loko: Gandalf for president! ;-p :-D

  • loko
    15:24 24.07.2017

    PavolR ty co citas pana prstenou ?

  • PavolR
    15:08 24.07.2017

    Olivav (historicko-filozofická odbočka):
    R-U je iba jedným fragmentom politickej trhliny, ktorá vznikla od Grécka po Fínsko a jej balkánska časť sa začala formovať dávno pred tým, než svet spoznal pojem boľševik. Severnú časť zasa sformovali viac menej Nemci, ešte než stihli prehrať vojnu. Až potom, na prelome rokov 1917/18 padlo aj zo strany Dohody definitívne rozhodnutie, že R-U Monarchia musí z mapy Európy zmiznúť tiež.
    Keby sme sa pozreli na mapu Európy o sto rokov skôr, uvideli by sme takúto trhlinu tiahnúcu naprieč Apeninským polostrovom a dnešným Nemeckom. Po zjednotení Talianska a Nemecka sa zmenila mocenská rovnováha a trhlina proste vznikla východnejšie. Teraz sa rovnakým spôsobom mení rovnováha v dôsledku EU integrácie a politická trhlina, čo vedie cez nás zaniká. A začína vznikať nová na východ od nás - Abcházko, Osetsko, Donbas ... to už sú prvé výsledky tohoto procesu.

  • Olivav
    14:48 24.07.2017

    givicz a viděl jsi ten nákres Convairu Model 200?

  • Olivav
    14:47 24.07.2017

    PavolR,

    nevím jestli paralela Německo a R-U je vhodná. R-U se rozpadlo protože bylo potřeba zajistit hranci mezi bolševizujícím se Ruskem, které se změnilo v SSSR a západem. My byli jen takový nárazník a samozřejmě bonus byl rozpad R-U, které bylo vcelku možným silným hráčem, takže geopolitický význam. Myslíš, že by rozdrobená RF mohla být nárazníkem mezi EU a Činou v dnešním technologicky jiným světem nehledě na to, že by tak Čína snadno RF sežrala a vznikl by možná horší celek se kterým by si EU nevědala radu. Možná se mýlim. Jen taková rychlá myšlenka vystřelená do prostoru ;-)

  • Nesher
    14:37 24.07.2017

    givicz
    To jsou vaše a ruské sny, Brusel bude dávat Srbsku peníze a tím pádem bude mít v některých aspektech poslední slovo. Neutrálních zemí je v rámci EU více (Rakousko, Finsko či Švédsko) a všechny drží basu. Srbové to vědí a taky vědí, že Rusko jim ze současného marasmu nepomůže, ono je vždy něco za něco. Takže v dlouhodobém horizontu žádné ruské zbraně nebudou. Současná situace je samozřejmě jiná pohádka. Takže humanitární centrum klidně mít mohou, ale pokud chtějí do EU, a to chtějí, tak budou muset Rusy hezky vypakovat. V opačném případě sbohem dotace, sbohem investice, sbohem modernizace ekonomiky, panslovanství se ještě nikdo nenajedl. Je to zcela na nich

  • PavolR
    14:30 24.07.2017

    givicz:
    Rusko už má v EU a dokonca v NATO Maďarsko (hoci nespoľahlivé), čiže Srbsko sa od nich bude snažiť držať skôr ďalej, ako sa o to neúspešne pokúsilo v prípade Čiernej Hory. Ak neudrží Srbsko, ako by udržalo ostatné svoje záujmové krajiny, čo ešte v EU nie sú?
    Ak by som mal hľadať historické paralely k EU a RF, boli by to Nemecko a R-U Monarchia. Nemecko, síce trocha očesané, ale ustálo, no R-U Monarchia, zakliesnená medzi Nemeckom a Ruskom, sa rozpadla na pardť. Rusko je teraz tak zakliesnené medzi EU a Čínou.

  • givicz
    14:16 24.07.2017

    RiMr71 viděl jsi provedení zadní trisky Jaku 141 a F35 ???

  • RiMr71
    14:14 24.07.2017

    "Jak 141 a f-35 sú koncepčne obdobné drakom aj pohonom."

    Proboha a čím? Že mají aby proudový motor? Ten Jak dokonce 3...
    Ach jo..

  • givicz
    14:04 24.07.2017

    je to přesně tak jak píše stepan... možné členství neutrálního Srbska v EU s výběrem dodavatele vojenského materiálu.... jinak případným budoucím vstupem Srbska do EU získá Rusko svého koně v EU, jestli se tedy do té doby EU nerozpadne... :)

    Jestliže Srbové nejsou padlí na hlavu tak budou nakupovat vojenskou techniku na základě parametru cena/výkon s ohledem na zapojení domácích firem.. teď budou mít ve výzbroji MIG29SM relativně za pár šlupek, které po této modernizaci vydrží hooodně let, kdy v budoucnu to mohou nahrazovat Mig35 nebo ještě něčím novějším ....

    Jinak je vám známo, že Srbsko má na svém území Regionální humanitární centrum“ v srbském městě Niš u Kosovských hranic, kdy se spekuluje, že je to normální Ruská vojenská základna..

  • gangut
    13:30 24.07.2017

    dusan
    Jak 141 a f-35 sú koncepčne obdobné drakom aj pohonom.

  • Nesher
    13:21 24.07.2017

    Stepan
    EU je spolek s geopolitickou ambicí, tedy nemůžete být členem klubu a zároveň se kamarádit s kápem od konkurence. Navíc EU vyhlásilo sankce vůči Rusku a týkají se i dodávek zbraní ( s jistými výjimkami). Srbská premiérka to ostatně nedávno veřejně přiznala, že pokud si musí vybrat mezi EU a Ruskem, tak bez ohledu na národní mytologii je EU jasná volba, Rusko nemá Srbsku ekonomicky a politicky co nabídnout. Takže Srbsko bude v dlouhodobém horizontu modernizovat armádu nákupem vlastních a západních produktů.
    A za stav naší armády si můžeme sami, s tím západní systémy nemají co dělat.

  • PavolR
    13:09 24.07.2017

    stepan:
    Hovoríme tu o horizonte 20+ rokov, kedy im to, čo teraz získajú od Rusov definitívne zastará, opotrebuje sa a nech by to chceli nahradiť čímkoľvek, budú na to musieť prebudovať svoje terajšie zázemie a preškoliť personál. Dnešné Migi sa už vtedy možno ani nebudú vyrábať ak nesplašia dostatok kupcov ...
    ... tak prečo by nekupovali vojenskú techniku v euroatlantickom priestore, ktorého členmi vtedy už budú, obzvlášť keď momentálny konflikt bude trvať až dovtedy, kým sa buď EU alebo RF nerozpadne (konfrontácia integrácie a východného partnerstva na jednej strane vs. udržovania postsovietskej sféry vplyvu na strane druhej proste nedovolí zmierniť napätie).

  • stepan
    11:14 24.07.2017

    Nesher: Muzete mi vysvetlit, v cem spociva to vase omezeni nakupu ruskych zbrani s clenstvim EU? Pokud si dobre pamatuju, tak EU neni vojensky spolek a ani nejak neomezuje nakupy zbrani z jinych koutu sveta.

    Srbove by museli byt naprosti imbecilove, aby presli na zapadni zbrane. Dyt to, co jim dodaji a zmodernizuji Rusove, tak maji skoro za hubicku a je to srovnatelne se zapadnimi analogy (jen se kouknete, jakou vyzbroj a vykon ma nas Gripen a jejich Mig po modernizaci... a pro rejpaly, neporovnavam to s F35 a ani dalsimi vydobytky ultramoderni techniky) + pokud by chteli koupit techniku na zapade, museli by znovu preskolovat cely personal a utratili by podstatne vice nez ted... A nakonec by dopadli jako my, srdce evropy, oproti Srbum docela vykonna ekonomika a pritom mame na leasing 14 Gripenu, neschopne ministerstvo, stale stare sovetske radary a armadu, kterou by par migrantu umlatilo cepicema...

  • Nesher
    18:57 23.07.2017

    Givicz
    Pavol má částečně pravdu, Srbsko aspiruje na členství v EU, tedy je tohle asi poslední nákup ruských zbraní, který může uskutečnit. Tedy to co mají, případně to co jim Rusové dají doslouží a pak už budou kupovat jen vlastní nebo západní zbraně. Prostě když chcete být členem klubu, musíte respektovat pravidla.

  • givicz
    18:44 23.07.2017

    PavolIR proč by to proboha dělali, by museleli být úplně padlí na hlavu ... aby utápěli peníze na misích v Afganistánu nebo pobaltí nebo dělali předražené nákupy západní vojenské techniky.. pevně věřím, že tak blbí nejsou :) Srbové nikdy nezapomenou nejen na civilní oběti bombardování NATO, na ukradené Kosovo, etnické vyčištění kosova aby potom na jejich rodné hroudě vznikla největší základna USA v Evropě...

    Srbové po dodání a upgradu MIGu29, BUKu, T72, BRDM-2(možná S300), atd atd budou mít za pár švestek nejsilnější armádu v regionu..,

    jenom pro zajímavost Srbové dají za MIG29SM 4,8 mld ( v podstatě to bude stav nového letadla) českou republiku stál pronájem Gripenu 20 mld Kč .. můžeš porovnat letové vlastnosti těchto letadel a co se dá na ně a hlavně za kolik navěsit..

    https://aktualne.atlas.sk/zahr...
    "Zúčastnil som sa na summite NATO, kde som povedal, že nemáme plány na vstup do aliancie. Usilujeme sa zostať vojensky neutrálni a vyhýbame sa možnosti vstupu do akéhokoľvek podobného zoskupenia," povedal Vučič.

    společné cvičení Ruské, Běloruské a Srbské armády (slovanské bratrství 2017):
    https://www.youtube.com/watch?...

  • dusan
    17:36 23.07.2017

    givicz

    Jak-141 nemal na program F-35 výrazný vplyv ... ak vôbec nejaký ...

    Amíci kúpili dokumentáciu, ale čo viem tak to bolo výhodnejšie pre Rusov ... Amíci z toho využili minimum ....ak niečo .. tak hlavne systém automatickej katapultáže a nie drak či motory.

  • Shania
    17:21 23.07.2017

    Fakktta: když už jsi dost inteligentní na to, že posloucháš spreje, tak ten taky rekl, že ruská letadla jsou dobrá tak leda na airshow:D


    A mimochodem není to žádný konstruktér ničeho, je to jen ex. analytik/úředník parazitující na jiných lidech okolo stihaci mafie a pozdeji v podstatě člen a hlásná trouba reformatoru z POGO kritizující každý zbrojní program program pro vlastní politické cíle a nakonec jen devka kterou si může koupit kdokoliv, což v poslední i době celkem často činí RT...


    Mimochodem tady je jeho čerstvé angažmá v podcastu, kde je krásně vidět jak mimo realitu stprey je... kde stál proti ex pilotovi F-15,F-18, F-22, f-35 a vysvětloval mu do očí jak stojí F-35 za hovno a jak je každý pilot podplacený LM, myslím že ho Berke poslal slušně tam kam patří....

    http://aviationweek.com/defens...

    http://aviationweek.com/combat...

  • PavolR
    17:04 23.07.2017

    givicz:
    Reálne to, čo budú mať teraz využijú po +- hranice životnosti (tak ako my na Slovensku) a neskôr už ako členovia NATO nebudú kupovať ruskú techniku (tak ako my na Slovensku).
    P.S. Dopredu hovorím, že bombardovanie nepovažujem za argument, veď Spolková republika Nemecko vstúpila do NATO už 10 rokov po 2. svetovej.

  • alea206
    16:57 23.07.2017

    Givicz:
    Vyjmenoval jste spoustu veci, ktere na tom letadle zmenili a urcite mate pravdu. Ale ja jsem mluvil o tvarovani draku a jejich vlivu radarovou stopu jako priklad jsem uvedl nasavaci otvory SuperHorneta. Podobne radikalnich zmen jsem si u Mig35 opravdu nevsiml.

    K te diskusy o F35 bych dodal ze uplne stejne byste mohli rict ze moderni Sucka jsou kopie F-14 proto maji dva motory daleko od sebe a vyrazne vystupujici z draku.
    Proste kdyz budu chtit tak najdu podobnost cehokoli kdekoli :-)

  • dusan
    16:52 23.07.2017

    Fakktta

    Srbská ekonomika je tak 40 % slovenskej .... inak povedané tie štyri MiG-y 29 sú tak všetko čo utiahnu ....ak to mechanicky porovnávame s nami.

    To, že vyradené MiG-y dostanú "zadarmo" (politicky môže byť cena dosť vysoká) tak to nemení nič na tom, že pôjdu milióny dolárov na repasie, modernizácie .. čo už akosi zadarmo nie je. A prevádzkovo nie sú MiG-y tiež veľmi lacný špás .... s čím sa boríme i my na Slovensku. Okrem toho je to riešenia na pomerne krátky čas ... potom skončí životnosť tak či tak ...

    givicz

    I na Slovensku sme istého času snívali o Su-39, Ka-52 atď. ... a nakoniec nebolo ani na prevádzku tých deblokovaných MiG-ov 29 ..... ako som už spomínal v Srbsku snívali o MiG-och 29M2 a museli to stopnúť pre peniaze.

  • UnionPacific
    15:54 23.07.2017

    asdf : No dajme tomu,že by som porovnaval s tou f104. Tak f104 aj ked vyzerá zastarale z dnešneho pohľadu,tak aspoň vyzerá ako lietadlo. Mig21 vyzerá ako keby ku prudovemu motoru priklincovali krídla a pilotnu kabinu . No a k tomu Black Hawku. Je to vzdušný bus,ale zároveň je to stroj určený na ničenie pozemnej techniky. Aká je jeho ruská analógia ?

  • givicz
    15:51 23.07.2017

    tady je video Srbská modernizace MIG 29
    https://www.youtube.com/watch?...

    je třeba si uvědomit, že se budou modernizovat doma v srbsku s ruskou pomocí (takže hooodně peněz za modernizaci zůstane doma), kdy zcela určitě se budou modernizovat také i dodávané T72 a další vojenská technika, která k nim má přijít v letošním a příštím roce..

    tím vznikne v Srbsku i servisní sít, která se bude dát použít i v případě v budoucnosti při případném nákupu MIG35 nebo T90MS... vždyť třeba cena vynikajícího fungl nového T-90MS činí cca čtyři miliony dolarů... což je vyloženě za pár kaček.. :)

    https://www.youtube.com/watch?...

  • asdf
    15:40 23.07.2017

    UnionPacific > Miesas piate cez deviate. Porovnavas dizajn vzdusneho autobusu Black Havk vs bitevnika Mi -24.

    Porovnavas vzhlad lietadiel, ktorych vznik od seba deli pomaly 60 rokov. Preco neporvnavas napr vzhlad Mig-21 so suputnikom Mirage III alebo ho neporovnavas so F-104 starfigterom, ktory vzlietol len o rok skor ako MiG-21. To by potom ta 21 napr oproti F-104 nevyzerala az tak rurovito.

  • UnionPacific
    14:48 23.07.2017

    Dobrý deň,priatelia.Som tu nový,zaujímam sa o vojenskú techniku a sem som prišiel nájsť odpovede na otázky,ktoré inde nenájdem,lebo si ich zrejme nikto nekladie.
    Konkrétne by som chcel vedieť toto:.Prečo sú všetky ,ale úplne všetky ruské zbrane tak neskutočne škaredé ? Je mi samozrejme jasné,že v bitke/ vojne dizajn nijako nerozhoduje ,ale ako si potom vysvetliť že jej na Západe venujú taký dôraz ? A naopak,ak by ruské zbrane boli kvalitné na úkor dizajnu,dalo by sa to pochopiť,ale sú to všetko haraburdy.A to platí naprieč všetkými zbraňami naprieč celými ozbrojenými silami RF. Však len porovnajme dizajn lahkých strelných zbraní:

    pištole Tokarev vs Berreta/Sig Sauer,
    samopaly Bizon vs Mp5,Vector,Ump
    pušky rady Ak vs M4/HK 416/ G 36... m24 vs Dragunov..
    pokračujme napr. BVP 1 vs Bradley,Striker,HUmwee,Oshkosh
    tanky T72/t80/T14 vs elegantný Abrams/Merkava,Leopard 2...
    slonie helikotéry Mil Mi 28 vs Sea Stallion, Black Hawk/Apache vs MIl Mi 24
    ,stíhačky F22/F35 vs Mig 21,29...
    .Bear vs B52,Tu160 vs podobný ale omnoho elegantnejší Lancer
    Kuznecov vs Gerald Ford, Moskva vs Arleigh Burke
    No proste mi to tak pripadá ako keby v Rusku pri zadávaní požiadaviek na techniku bolo dôležité,aby výsledný výrobok bol čo najškaredší.Jediný ruský stroj u ktorého som ochotný uznať eleganciu je Su 34 (a aj to len pri pohľade spredu).
    Ale tak je možné že sa mýlim a že to naopak na západe pri vývojí zbraní sa snažia o maximálne výhodný pomer výkon/kvalita/cena a len nejakou čírou náhodou im na konci vývoja vznikne taká krása ako XM8 alebo Comanche. Naopak,v Rusku kde sa riadia napr. rovnakými fyzik. zákonmi .trebárs aerodynamickými,im na konci vznikne niečo také príšerné ako Mil MI28 ,MIg 31,rúra Mig 21 alebo iskander.Vedel by mi to niekto fundovanejší objasniť ?

  • dusan
    13:58 23.07.2017

    Fakktta

    Bolo by asi lepšie sledovať situáciu v Srbsku ....

    Srbsko na to nemá ...

    Pred pár rokmi Srbi odmietli dodávku MiG-ov 29M2 z finančných dôvodov. Dali dohromady len tie svoje štyri !!! stroje MiG-29 a i to s ruskou finančnou pomocou !!!

    Srbsko je malý štát a Srbi pracujúci u nás v neľudských podmienkach (nedávno škandál u nás) je jasným dôkazom, že na to ani nebudú mať ....

    MiG-29 (9.12 a 9.13) je stroj studenej vojny určený vybojovať vzdušnú prevahu nad bojiskom, kde boli potrebné vynikajúce výkony, manévrovateľnosť, silnú výzbroj na boj na krátke vzdialenosti .... čosi čo už nikdy nebude ...

    Srbi budú radi ak ich vôbec dajú do letuschopného stavu ..... o výraznejšej moderniznácii môžu len tak snívať.

    Švédi pri zavádzaní JAS-39 uvažovali o predĺžení životnosti Viggenov pre úsporu nákladov. Nakoniec im vyšlo, že bude lacnejšie nakúpiť nové stroje ako prevádzkovať staré .... takže predstava, že ak niečo získam zadarmo, tak ušetrím, nie je vôbec samozrejmá .... často to býva naopak.

  • flanker.jirka
    10:08 23.07.2017

    Výstava je určena pro ruské obecenstvo, každý si vždy pochválí to své. Však to známe u nás z výstav IDET, ve všem na co sáhne český zbrojní průmysl jsme světoví, ale ve skutečnosti si z toho zahraniční zákazníci vyberou mizivé procento věcí.
    Rusové se snaží dohnat zaspaných 20 let reforem po ukončení centrálně plánovaného hospodářství. Poslední roky je vidět, že nejspíše dostávají rozum a na záběrech s novými typy, ať už z výstav, Syrie nebo pobaltí je vidět, že investují do situačního povědomí pilota o svém okolí ve všech spektrech, letadla a vrtulníky vybavují sebeobranými systémy, výstražnými systémy a nahrazují zoufale zastaralé RWR novými.
    Střízlivým pohledem bych Mig 35 přirovnal spíše k F 16 block 52, nebo 60. Je vidět, že po stránce konstrukce měl původní Mig 29 velké rezervy, když dokáží zvýšit nosnost téměř na dvojnásobek, pokrok je také v motorech, "nekouří" a mají mít mnohem větší resurs. Možná se chytne v Rusku i díky tomu, že už má nějaký dolet oproti tomu nicotnému u původních Migů 29, ale v zahraničí možná jen u tradičních ruských odběratelů. Vybavením detekčními čidly se blíží k tomu nejlepšímu co v Evropě lítá, k Rafale.
    Rusům na konkurenceschopnosti jinde ve světě chybí konstrukce jednomotorového letadla 4. generace, na které by se dalo stavět. Poslední jednomotorová stíhačka byl v diskusi zmiňovaný JAK 141. Možná k takové koncepci vrátí díky ekonomice, i když ropu pořád mají.

  • Sokrates
    09:18 23.07.2017

    Lukyi: ten Orion je zaujímavý systém, ale ktovie aké má šance na úspech. Ak budú systém používať len ruskí lesníci namiesto ruskej armády, tak sa export príliš nepodporí. :-)

  • Lukyi
    18:01 22.07.2017

    Mě asi nejvíce zaujalo toto :
    https://ibb.co/euWeN5...

    https://ibb.co/cECB25...

    https://www.youtube.com/watch?...
    konečně se někdo v Rusko probral co se U(C)AV týče :)

    A informace ,že se ruská armáda chystá pořídit první vrtulníky MI38

  • Shania
    17:01 22.07.2017

    givi: jo podonost ciste nahodna:) ocividne kdyz se chce, lze videt podobnost uz upne ve vsem.

    http://forum.keypublishing.com...

    http://forum.keypublishing.com...

    http://forum.keypublishing.com...

    http://forum.keypublishing.com...

  • Olivav
    16:53 22.07.2017

    Ještě poznámka k tomu Convairu. V tom ruském textu je zmínka o Convair model 201, který byl shodný s modelem 200 z 80%, takže i plán na více druhů stejného stroje ala F-35A/B/C de facto měli už tehdy. model 200 byl VTOL a model 201 byl STOL (Model 201 - самолёт укороченного взлёта и посадки).

  • Olivav
    16:49 22.07.2017

    Shania díky,

    no ještě je tu jeden článek v ruštině, kde autir přiznává, že v USA si prošli veškerým vývojem a mluví tam o Convair modelu 200 a mě osobně zaujal obrázek nazvaný nozzle lifting RCS, kde pokud jej chápu dobře, tak nazančuje rozvod vztlakových plynů u Convairu a je tam to co má F-35B a to je výtok těchto plynů v křídle, což mu zajišťuje vysokou stabilitu. Takže spíše to vyadá, že LM potřeboval pouze data z testování JAK-141, aby si udělal obrázek o možnostech té konfigurace, ale vše měli vymyšlené dříve a sami díky Convairu.

    tady ten článek (je rusky)
    http://youroker.livejournal.co...

Stránka 1 z 2