Ruská šachová partie v Arktidě

Ruští vojáci za na dalnám severu. / Public domain

Ruská federace patří v oblasti Arktidy mezi nejaktivnější aktéry a dlouhodobě se snaží posilovat své vojenské kapacity. Obnovování starých základen, tvorba nových specializovaných vojenských útvarů a vojenská cvičení mají ruské síly připravit na případný konflikt na dálném severu.

Arktida - země ropou zaslíbená

Arktida, jejíž hranice jsou nejčastěji vymezeny polárním kruhem, má rozlohu 21,18 milionu km2. V Arktidě má osm států – Rusko, Kanada, Spojené státy, Norsko, Finsko, Island a Dánsko - podle OSN vlastní tzv. "vyčleněné zóny".



Z hlediska klimatických podmínek jde o poměrně nehostinné prostředí, ale i přes to je Arktida předmětem živého zájmu mnoha států, které mají zájem o nerostné suroviny, především ropu a zemní plyn.

Pod mořským dnem Severního ledového oceánu se totiž nalézá odhadem až 22 % neobjevených světových zásob ropy a zemního plynu (podle US Geological Survey).

Takové množství ropy (jde o ekvivalent 412 miliard barelů) je přirozeně značným lákadlem pro nejrůznější státy. Právě přírodní bohatství nacházející se za polárním kruhem vede Moskvu k expanzi svých arktických vojenských aktivit.

Poprvé Moskva předložila OSN požadavek na přičlenění vlastní "vyčleněné zóny" ke svému území v roce 2002. Tehdy byl požadavek zamítnut. Situace se opakovala v srpnu 2015, kdy si Rusko nárokovalo přičlenění 740 000 km čtverečních Arktidy (včetně Severního pólu) k území Ruské federace.

Ruská závislost na ropě

Ruská ekonomika je silně závislá na vývozu ropy a zemního plynu a jejich prodej tvoří dvě třetiny celkového ruského exportu. Tvrdý zásah pro ruské hospodářství představoval výrazný pokles cen ropy na přelomu let 2014-2015, kdy se cena snížila z více než 100 dolarů za barel na méně než 40 dolarů.

I když je produkce udržována na 10 milionech barelů za den, výtěžek je proti minulým letům poloviční. Každé snížení ceny ropy o jeden dolar navíc znamená roční ztrátu zhruba 1,4 miliard dolarů na straně daňových příjmů.

Nízké ceny ropy a ekonomické následky přímo ovlivňují politickou a vojenskou moc Ruska. Díky vysokým cenám ropy v minulosti si Moskva mohla dovolit financovat rozsáhlou modernizaci ozbrojených sil a vojenské operace v zahraničí. Situaci Rusku neulehčují ani sankce uvalené Západem za obsazení Krymu.

Rusko má osmé největší zásoby ropy na světě (odhadem 80 miliard barelů ropy), ale zároveň patří mezi největší producenty. Podle zprávy OPEC na rok 2010 (OPEC Share of World Oil Reserves 2010) může Rusko (při současném tempu těžby) své ropné zásoby vyčerpat do 22 let. Moskva řešení tohoto problému hledá právě v Arktidě.

Operace za polárním kruhem

Rusko v Arktidě v posledních letech obnovilo několik vojenských základen a plánuje další. Jde například o základnu pro 150 vojáků na ostrově Alexandřina země. Největší zařízení má být vybudováno na ostrově Kotělnyj, kde má být umístěno 250 vojáků a systémy protivzdušné obrany.

Většinu plochy Arktidy zaujímá Severní ledový oceán, který je větší část roku zamrzlý nebo plný plovoucích ledových ker. Na rozdíl od Antarktidy je Arktida teplotně vlídnější. V zimních měsících se teplotní průměr pohybuje od -34 °C do 0 °C a v letních mezi -10 °C a 10 °C.

S výskytem extrémních teplot klesajících až pod -50 °C je nutné uplatňovat specifické postupy a disponovat výstrojí, vybavením a vojenskou technikou schopnou operovat v takových teplotách.

Páteř ruských arktických kapacit představuje flotila ledoborců, které proráží cestu civilním i vojenským plavidlům. Rusko je také jedinou zemí, která disponuje flotilou ledoborců na nukleární pohon. Rusové mají šest jaderných torpédoborců a další tři staví.

Extrémní podmínky Arktidy Moskvu vedly k návratu k tankům T-80BV, které mají vynikající schopnost fungovat za velmi nízkých teplot (až do – 50 °C).

Stejně tak ruská armáda disponuje specializovanou verzí vrtulníku Mi-8 pro arktické prostředí. Nejvýraznější změnou „arktické" Mi-8 je silnější motor, pomocná energetická jednotka, systém ochrany proti ledu a podvozek s ližinami. Samozřejmostí je také výkonné topení (využívající technologie z kosmických lodí).

Ruská aktivita v Arktidě je v porovnání s ostatními zainteresovanými státy velmi vysoká. I přes to, že jde pouze o budování kapacit, vysocí představitelné Pentagonu si tyto aktivity interpretují jako agresivní. To představuje dilema zejména pro současnou americkou administrativu Donalda Trumpa, který by s Moskvou raději spolupracoval.

Zdroj: Reuters

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii

Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket ...

Nová ruská stíhačka MiG-35 představena veřejnosti

Ruská Spojená letecká korporace (OAK) dnes představila mezinárodnímu publiku ve městě Lukhovitsy ...

Nové motory pro ruskou stíhačku T-50 (Su-50) po roce 2020

Oproti dřívějším informacím ruských médií, i tiskovým zprávám z ruského průmyslu, vývoj ruské ...

Ruský protivzdušný systém S-500 Prometheus v roce 2020

Podle Dmitrije Rogozina, ruského vicepremiéra zodpovědného za zbrojní průmysl, běží vývoj nového ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Larry
    11:36 18.02.2017

    Na trubce ala youtube si můžete dohledat snímky z inspekce MO RF na budovaných základnách v Arktidě. A rozhodně to nejsou zemljanky. Cíl pokrytí radiolokačním polem Arktidy je v ...Zobrazit celý příspěvek

    Na trubce ala youtube si můžete dohledat snímky z inspekce MO RF na budovaných základnách v Arktidě. A rozhodně to nejsou zemljanky.
    Cíl pokrytí radiolokačním polem Arktidy je v podstatě splněn.
    A v USA moc nevěřte. Stačí vzpomenout, jak se "potopilo" New Orleans kde je těžba zanedbatelných 00000 nic barelů ropy v celosvětovém měřítku. A jak to rozhoupalo světovou burzu.
    A navíc RF nemá povinnost prodávat ropu pod cenou.

    To Radovan: Těžbu z břidlic v Evropě zapomeňte. Můžete to prosazovat u vás za domem. Ehm....kde vezmete pitnou vodu???Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    17:51 14.02.2017

    Radovane máš pravdu,co se týká ceny ropy.Rusové začnou těžit až cena bude taková aby se těžba vyplatila.Zatím si k tomuto kroku připravují cestu, těžba z břidlic má svá úskalí a ...Zobrazit celý příspěvek

    Radovane máš pravdu,co se týká ceny ropy.Rusové začnou těžit až cena bude taková aby se těžba vyplatila.Zatím si k tomuto kroku připravují cestu, těžba z břidlic má svá úskalí a ekologické dopady.To v budoucnu může celou věc prodražit.Skrýt celý příspěvek

  • nedy68
    12:05 14.02.2017

    Já myslím, že si budují ústupovou cestu až je poženeme (NATO). Takový Taiwan

    Já myslím, že si budují ústupovou cestu až je poženeme (NATO). Takový Taiwan

  • Radovan
    22:14 13.02.2017

    Tesil: Jo vojáci to zvládnou, to nepopírám, ale je to vyhazování peněz a uplná magořina. A nějaké osídlování Arktidy normální populací, jak tady někdo zmínil, je už čirý ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil: Jo vojáci to zvládnou, to nepopírám, ale je to vyhazování peněz a uplná magořina. A nějaké osídlování Arktidy normální populací, jak tady někdo zmínil, je už čirý nesmysl.
    Těžaři by to taky nejspíš zvládli, ale to by ropa musela stát hodně přes sto dolarů za barel aby se to vyplatilo. Ale pokud se k té hranici ropa zase přiblíží, tak se těžaři z břidlic vrátí znovu masivně na trh a ropa pujde zase hodně dolu a ruské plány na nějakou těžbu v Arktidě k ledu. Tak jako je tomu dneska.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    09:34 13.02.2017

    Dandyman, keby si si to video aj pozrel, zistil by si, ze v nom ziadne LAV-25 nefiguruje.

    Dandyman, keby si si to video aj pozrel, zistil by si, ze v nom ziadne LAV-25 nefiguruje.

  • Dandyman
    08:58 13.02.2017

    Nic jiného než protiruská propaganda. Na tom videu je americký LAV-25! Klidně ti vojáci můžou cvičit na Sibiři.

    Nic jiného než protiruská propaganda. Na tom videu je americký LAV-25! Klidně ti vojáci můžou cvičit na Sibiři.

  • Tesil
    19:16 10.02.2017

    RADOVANE Rusové tam přece nechtějí pěstovat karotku.Jde o ropu a voj.základny.Těžaři a vojáci to zvládnou,neboj se.

    RADOVANE Rusové tam přece nechtějí pěstovat karotku.Jde o ropu a voj.základny.Těžaři a vojáci to zvládnou,neboj se.

  • Radovan
    15:21 10.02.2017

    Tonotime a jiní: Myslím, že nemáte přesnou představu jaké panují podmínky na severní hranici Ruska, natož na ostrovech v Severním ledovém oceánu. S nějakým vysoušením Petrohradu ...Zobrazit celý příspěvek

    Tonotime a jiní:
    Myslím, že nemáte přesnou představu jaké panují podmínky na severní hranici Ruska, natož na ostrovech v Severním ledovém oceánu. S nějakým vysoušením Petrohradu nebo osidlováním Ameriky či Austrálie to nesnese srovnání. Byl jsem několik týdnů na Špicberkách v létě a ty jsou ještě na rozdíl od Ruské části Arktidy ovlivněny Golským proudem a mají daleko mírnější klima.
    Nejde tam nic pěstovat, rostou tam jen lišejníky a mechy, vše se musí dovážet. Od října do března je tam neustálá tma, větry, teploty padají k - 50 °C. Pokud moře v létě na několik měsíců roztaje i okolo arktických ostrovů, tak je stejně doprava ohrožovány krami. Ano jsou nepočetné vesnice na březích Ledového oceánu mimo dosah Golfského proudu, obývané domorodci a drsnými lidmi co tam ještě po rozpadu SSSR vydrželi, ale výš je to prakticky neobyvatelné.
    Přečtěte si knížky Eskymo Welzla, který nějaký čas na Novosibiřských ostrovech žil a nebo reportáž z Norilsku - statisícového hornického města na severní Sibiři. Je to tam na hranici žití a to je jeho poloha ještě o stovky a tisíce kilometrů jižněji než nyní budované ruské základny.
    https://xman.idnes.cz/sibir-no... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    13:38 10.02.2017

    Tonotime: Celý Váš príspevok sa točí okolo osídľovania, ale to je práve popri financiách najzávažnejší problém Ruska - nedostatok ľudských zdrojov. Majú iba niečo do 145M ...Zobrazit celý příspěvek

    Tonotime:
    Celý Váš príspevok sa točí okolo osídľovania, ale to je práve popri financiách najzávažnejší problém Ruska - nedostatok ľudských zdrojov. Majú iba niečo do 145M obyvateľov a práve oblasti, kde by bolo najviac treba rozprúdiť ťažbu surovín, sa majú tendenciu vyľudňovať. A ešte aj pri dnešných robotizačných trendoch je jediným tvorcom hodnôt človek. Bez neho ostanú akékoľvek zásoby surovín ležať ľadom.
    A tu sa dostávame do (pre Rusko) začarovaného kruhu:
    Aby tie oblasti bolo možné osídliť a prilákať tam ľudí, treba vraziť šialené prachy do renovácie existujúcej infraštruktúry a budovanie novej - na to štát nemá, museli by to zafinancovať nejaké súkromné spoločnosti (možno dokonca zahraničné) ale tie by sa potom domáhali aj patričných podielov na zisku a skrze svoje pozície by mohli zasahovať do hospodárstva štátu chorobne závislého práve na ťažbe surovín. Ďalšou kapitolou sú ľudské zdroje. Možno by bolo možné získať na patričné úľavy nejakých kolonistov z cudziny, ale nakoľko by boli títo ovládateľní??? Hovoríme tu totiž o miliónoch a miliónoch ľudí, ktorý by na rozsiahlych územiach mohli získať prevahu nad ruskojazyčným obyvateľstvom. Pre niekdajšie cárske rusko, postavené na feudálnych základoch, by to problém nebol, ale u súčasného kleptonacionalistického režimu treba počítať s úplne zásadnou ideologickou brzdou - nechcú sa deliť o lup a majú strach z ľudí, ktorých nemôžu ovládať, z myšlienok a hlavne chápania právneho štátu, ktorý by si so sebou mohli doniesť a samozrejme aj z toho, že by ich niekto z cudziny mohlo využiť tak, ako oni využívajú ruské zahraničné komunity.Skrýt celý příspěvek

  • Pepos
    13:31 10.02.2017

    Robia to na svojom území tak žiadny problém. Amíci radšej stavajú na cudzom.

    Robia to na svojom území tak žiadny problém. Amíci radšej stavajú na cudzom.

  • Blake
    12:02 10.02.2017

    fenri, jasne, tie zakladne su podla mna len taky uplny zaciatok, aby neboli celkom nepripraveni, keby tam naozaj potrebovali rozsirit vojensku pritomnost. Familiarnost s prostredim ...Zobrazit celý příspěvek

    fenri, jasne, tie zakladne su podla mna len taky uplny zaciatok, aby neboli celkom nepripraveni, keby tam naozaj potrebovali rozsirit vojensku pritomnost. Familiarnost s prostredim je predsa len dobra vec.Skrýt celý příspěvek

  • Tonotime
    10:34 10.02.2017

    K Radovan...Je to od Rusů čiré bláznovství a obrovské vyhazování peněz... Poďme na to trošku s pohľadu histórie. Asi vypadalo číre bláznovstvi aj stavba mesta Petrohrad ...Zobrazit celý příspěvek

    K Radovan...Je to od Rusů čiré bláznovství a obrovské vyhazování peněz...
    Poďme na to trošku s pohľadu histórie. Asi vypadalo číre bláznovstvi aj stavba mesta Petrohrad (Leningrad) vo svojej dobe 1703 cárom Petrom Veľkým. Dovtedy tam boli beznádejné bažiny. Dnes už nikto nezapochybuje o strategickom význame tohoto námorného mesta. Celkovo teda šlo iba postaviť to mesto nehliadiac na náklady a mnoho mrtvol a osídliť. Ale kruté bolo spočiatku aj osidľovanie Ameriky. Neskôr Austrálie Britmi, ktorí tam napakovali trestancov, neposlušných Írov. Cárom a Stalinovcom na Severe na to slúžili neraz takzvané Gulagy. Ani USA sa nechystajú dnes zatvárať Gvantanámo na Kube.
    Spočiatku sa tiež zdalo číre bláznovství od USA odkupiť od Ruského Cára Aliašku.
    Docela dobré chápem význam slov v článku...
    Páteř ruských arktických kapacit představuje flotila ledoborců, které proráží cestu civilním i vojenským plavidlům. Rusko je také jedinou zemí, která disponuje flotilou ledoborců na nukleární pohon. Rusové mají šest jaderných torpédoborců a další tři staví....
    Tak ako USA zaviedli pojem čo sú jadrové lietadlové lode, tak dnes Rusi zavádzajú pojem lode s jadrovými elektráňami. Lode s jadrovými elektrárňami im začínajú zásobovať strategické mesta na Severe a zlepšovať podmienky miestným, armáde a podnikateľom, ťažiarom.
    Rusi nezaostávajú vo vývojí jadrových technológii za Západom a vstupili už do zavádzania jadrových elektrárni 4. generácii. Kto má záujem dosť článkov na wébu www.osel.cz...
    Ďalej stojí za povšimnutie, že počítače, servery , elektronika a supravodivosť na rozličné aktivity potrebujú riadné chladenie. Výborne podmienky cez tieto aktivity v Arktíde.
    Ľudstvo čeli preľudneniu a rôznym pádom ekosystemov. Dochádzajú nám aj rôzne nerasty a energie. Jedine ako čeliť rôzným takým katastrofam je vyniesť časť výroby a ťažbu do vesmíru. V blízkych asteroidov a na mesiaci je veľa vzácnych kovov ktoré by reštartovali svetovú ekonomiku cez 500 biliónov $. Aj preto sa stal Elon Musk (SpaceX, eletromobily Tesla) jedným s poradcov Trumpa. Aj preto kvôli námietkam USA sa Čína neprijala do projektu vesmírnej stanice ISS. Ale Čína si už stavia vlastnú vesmírnu stanicu a znovu sa roboticki vráti na Mesiac. Už aj EU si dostavia svoju vlastnú vesmírnu navigáciu Galileo nesmierného strategického a ekonomického významu.
    Ale zatiaľ ľudstvu neostane nič iné len expandovať do prijateľnejších neobývaných oblastí v Arktíde a Antarktíde, stavať umelé ostrovy ako v Dubai. Veď tie roboty a drony máme čoraz dokonalejšie, a nesmierne ich zdokonaľujú aj armády. Tak isto sa neustále zlepšujú 3D tlačiarne. Nastup 3D tlačiarní, drónov, automatizácia nám onedlho riadne pozmení náš zabehaný štýl života, tak ako nástup mobilov, počítačov a Internet.
    Ľudia na Severe a v Arktíde potrebujú najmä dostatok energie na teplo a spotrebný tovar rôzneho určenia. Ale to im už môžu dnes z veľkej časti zabezpečíť, jadrové elektrárne na loďach, roboty, dróny a 3D tlačiarne.
    Ak na Severe a v Arktíde nevyťažíme zrýchlene začínajúci únik vysokoskelnikového metánu (oproti tomu CO2 je zanedbateľne) tak celosvetové následky drastických zmien klímy pocítime aj v naších štátoch. Vie niekto povedať ako sa u nás zmení počasie ak sa zmenia trasy Gólfského prúdu? Zastavíme tých migrantov zo zatopených území a púšti? Aj takému Holandsku v EU hrozí potom zatopenie.Skrýt celý příspěvek

  • mastodont
    20:47 09.02.2017

    Radovan ja si myslim ze tie ruske zakladne tam buduju preto aby v buducnosti mohli operativne postupovat v pripadnych konfliktoch o ropu/nerasty. Uz teraz ziskavaju cenne poznaky. ...Zobrazit celý příspěvek

    Radovan ja si myslim ze tie ruske zakladne tam buduju preto aby v buducnosti mohli operativne postupovat v pripadnych konfliktoch o ropu/nerasty. Uz teraz ziskavaju cenne poznaky. Musis prisposobit techniku,taktiku proste vsetko. A ako vies momentalne tempo tazby ktore v Rusku je nasvedcuje to ze o 20-30 rokov uz ziadnu ropu mat nebudu. A vieme aka strata by to bola pre rozpocet, Robia sa kroky na to aby ekonomika nebola tak zavisla na rope a plyne ale to potrva este desatrocia kym nejake ich odvetvie okrem exportu ropy bude efektivne. Tu vidim najvacsie ruske nedostatky.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    19:33 09.02.2017

    RADOVAN Rusové zřejmě berou klimatické změny vážně.Jestliže dnes panují někde nepříznivé podmínky pro těžbu za 5-10 let se situace může změnit.Ostatně děje se tak už nyní.

    RADOVAN Rusové zřejmě berou klimatické změny vážně.Jestliže dnes panují někde nepříznivé podmínky pro těžbu za 5-10 let se situace může změnit.Ostatně děje se tak už nyní.

  • fenri
    17:27 09.02.2017

    Blake, ono to vyznělo. Na druhou stranu mít malé základny s hustotou X set a tisíc km stále ještě není moc o projekci síli, ajk spíše o totálně nepokryté hranici. A řekl bych, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake, ono to vyznělo. Na druhou stranu mít malé základny s hustotou X set a tisíc km stále ještě není moc o projekci síli, ajk spíše o totálně nepokryté hranici. A řekl bych, že kolem severní hranice Ruska začíná/začne být rušno. Těžařské společnosti, Čínské státní firmy... atd.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    15:15 09.02.2017

    cpt. Morgan, fenri, ja ale ziadne americke zakladne nespominam ani nehodnotim, neviem, co sa mi snazite vkladat do ust. Tiez netvrdim, ze by vykonavali projekciu sily na vlastnom ...Zobrazit celý příspěvek

    cpt. Morgan, fenri, ja ale ziadne americke zakladne nespominam ani nehodnotim, neviem, co sa mi snazite vkladat do ust. Tiez netvrdim, ze by vykonavali projekciu sily na vlastnom uzemi, ale ze pomocou zakladni na severe si ulahcuju projekciu na sever od krajiny. Tiez nehovorim, ze je to 'zle', len hovorim, ze to nie je obrana, pretoze ich severnu hranicu nik neohrozuje. Iste, mohlo by sa argumentovat tym, ze len rozsiruju svoju obtanu pozdlz hranic, lebo maju pocit, ze bola doteraz nedostatocna, ale to je ako ked sa Kotleba dusuje, ze nie je fasista.

    Rusko ma zaujem o vplyv na arktide a podnika pre to logicke kroky. Bodka.

    prosim, menej emocii.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    14:20 09.02.2017

    Radovan: V záujme propagandy sa na peniaze nehľadí - obzvlášť v Rusku. Kľúčové slovné spojenie: "obnovujú základne z čias ZSSR". Teda pozície, kde udržiavala voľakedy vojsko ...Zobrazit celý příspěvek

    Radovan:
    V záujme propagandy sa na peniaze nehľadí - obzvlášť v Rusku. Kľúčové slovné spojenie: "obnovujú základne z čias ZSSR". Teda pozície, kde udržiavala voľakedy vojsko superveľmoc. Rusko tým pádom "rastie a mocnie". :D Aspoň takto, naoko.Skrýt celý příspěvek

  • Radovan
    13:35 09.02.2017

    Je to od Rusů čiré bláznovství a obrovské vyhazování peněz. Proč proboha udržovat vojenské základny stovky kilometrů v Severním ledovém oceánu? Vždyť tam budou moct maximálně ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to od Rusů čiré bláznovství a obrovské vyhazování peněz. Proč proboha udržovat vojenské základny stovky kilometrů v Severním ledovém oceánu? Vždyť tam budou moct maximálně buzerovat vědecké výpravy nebo sčítat lední medvědy.
    Průnik diverzantů směrem od severního pólu nehrozí, snímkování obstarají družice, proplouvání atomových US ponorek kdekoliv na severu stejně nezabrání. A teoretické široké zpřístupnění severní cesty obchodním lodím by bylo pro Rusko naopak výborné a jejich kontrola by stačila na začátku a na konci.
    Pochybuji že se někdy v budoucnu vyplatí těžit ropu i v těchto extrémních oblastech (a pochybuji že by to Rusové bez Západní technické pomoci zvládli), to se spíš rozjede těžba z břidlic ve velkém.
    Chápu kdyby si Rusové začali více hlídat hranici s Čínou, tohle opravdu ne. Ale kdo chce kam, pomocme mu tam. Takže by bylo naopak velmi chytré třeba od USA naoko hrát zájem o vojenskou přítomnost v Arktidě a tím Rusy vyprovokovat ke zvýšení přítomnosti, k vynaložení dalších miliard navíc.
    Protože ty jim budou daleko více pak chybět jinde. Tady na severu budou dělat divadlo max. ledním medvědům.Skrýt celý příspěvek

  • marfolodej
    12:16 09.02.2017

    no je dobré být připraven...

    to vlasto: dobrá připomínka s tou akademií :D

    no je dobré být připraven...

    to vlasto: dobrá připomínka s tou akademií :D

  • vlasto
    11:39 09.02.2017

    Co je na chovani Ruska agresivne? Napriklad ze prehlasili, ze ich kontinetalny self siaha az za severny pol? Ze robia vojenske vypravy na severny pol a rozmiestnuju tam pred ...Zobrazit celý příspěvek

    Co je na chovani Ruska agresivne? Napriklad ze prehlasili, ze ich kontinetalny self siaha az za severny pol? Ze robia vojenske vypravy na severny pol a rozmiestnuju tam pred kamerami svoje zastavky? Agresivna je idea, ktoru prezentuju. Tvrdit, ze zakladna s 250 vojakmi na ruskom uzemi nie je ziadna agresia, je zakryvanie si oci pred skutocnostou, ze budovanie tych zakladni je sucastou agresivnej idey na ovladnutie velkej casti arktidy. Obdobne postupuje Cina v juhocinskom mori. Akurat k vyjadreniam o kontinentalnom selfe pridali este aj historicky narok. Je len otazka casu, kedy Putin prehlasi, ze archeologovia ruskej akademie vied vykopali na severnom pole zbytky staroruskej osady.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2