Ruská stíhačka MiG-35 dokončila státní zkoušky

Ruská stíhačka MiG-35 dokončila státní zkoušky
MiG-35 / Foto: Produktová fotka společnosti MiG (Zvětšit)

„Polozapomenutá“ stíhačka MiG-35 úspěšně dokončila státní zkoušky. Oznámila to letecká společnost MiG (součást Spojené letecké korporace). Nyní nic nebrání zahájení sériové výroby a zavedení MiGů-35 do ruského letectva.

„MiG-35 podstupuje státní zkoušky a bylo získáno předběžné nutné osvědčení pro zahájení výroby úvodní šarže letadla. Letový personál si letadlo zamiloval, protože je snadno ovladatelné a hodně nápomocné [s pilotáži, provozem]. V procesu provozu letadla se vyskytují problémy, které ale okamžitě řešíme společně s naším zákazníkem [ruským ministerstvem obrany],“ řekl Mušeg Balojan, ředitel programů stíhacích letounů ve společnosti MiG pro ruskou tiskovou agenturu TASS.

MiG-35 je nově vyrobené letadlo vycházející z dřívějších modelů MiG-29K/KUB a MiG-29M/M2. Ruské ministerstvo obrany v roce 2017 na moskevské letecké přehlídce MAKS 2017, v souladu se stáním vyzbrojovacím programem pro roky 2018 až 2027, souhlasilo s nákupem 24 MiGů-35.

První smlouva na šest strojů byla podepsána o rok později. V červnu 2019 ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) získaly pro státní zkoušky dva první předsériové letouny – jednomístný MiG-35S a dvoumístný cvičný MiG-35UB. Letouny dodal Luchovický letecký závod P.A. Voronina (výrobní pobočka letecké korporace „MiG“) z Moskevské oblasti. V první polovině roku 2020 ruské letectvo převzalo dva cvičné MiGy-35UB. Šlo o první dva stroje postavené na základě smlouvy z roku 2018.

Obecně se MiG-35 považuje za exportní letoun určený zemím, který z politických důvodů nechtějí nebo nemohou nakupovat americké, evropské nebo čínské letouny. Ostatně kvůli podpoře exportu společnost MiG nabízí letouny MiG-35 pro akrobatickou skupinu Striži. Další akrobatická skupina Ruští rytíři ze stejného důvodu nedávno dostala nové letouny Su-30SM a Su-35S.

Největší zájem mají Rusové o Indii – ta v rámci programu MMRCA 2.0 (Medium Multi-Role Combat Aircraft 2.0) požaduje 114 nových stíhacích letounů. O zakázku se ale perou všichni přední výrobci stíhacích letadel.

Favoritem MMRCA 2.0 (nebo čehokoliv jiného, co může po tomto programu přijít) je francouzská stíhačka Rafale. Indické letectvo na konci května již převzalo 24 francouzských stíhaček a dalších sedm již létá ve Francii. Zbývá tak vyrobit pouze pět indických Rafaelů.

Indické letecké tendry jsou absolutně nepředvídatelné a trvají dekády. Takže jakékoliv plány jsou často jen cárem papíru. Indická média ale nyní nejvíce skloňují následující akviziční plán – místo dojednávání nového nákupu indické letectvo údajně zvažuje nákup dalších 36 francouzských stíhaček Rafale a nákup domácích jednomotorových stíhaček Tejas Mk-2.

Zpět do Ruska. Společnost MiG v každém případě počítá s výrobou více než 24 MiGů-35 pro VKS. Další zákazníci se mohou objevit v Africe, Střední Asii nebo Jižní Americe. Velké šance se rýsují v Argentině, která se aktuálně zajímá o nákup 12 ruských Su-35S. Moskva Buenos Aires jistě nabídne i dostupnější MiGy-35.

Pro Argentinu je nákup ruských letounů jednou z posledních šancí, jak získat moderní stíhací letouny. Nákup jiných výkonných bojových letounů totiž blokuje argentinský úhlavní nepřítel – Velká Británie. Londýn blokuje i dodávky náhradních dílů pro zavedená letadla. Například britské vystřelovací sedačky Martin Baker používá korejský stroj FA-50 a čínský FC-1. O oba letouny Argentina projevila zájem, ale Londýn prodej blokuje. Stejně tak Londýn nechce dodat vystřelovací sedačky pro zavedené argentinské stroje Super Etandard, takže nemohou létat.  

Cílem Londýna je pochopitelně srazit šance argentinských ozbrojených sil vojensky ohrožovat britské Falklandské ostrovy.

Hlavní výhodou MiGu-35 jsou především mnohem nižší akviziční a provozní náklady oproti strojům Su-27 nebo nejnovějším Su-57. Ve prospěch MiGů-35 hrají také omezení v rychlosti výroby letounu Su-27 a Su-57, včetně dostupnosti náhradních dílů – Rusko jednoduše dokáže ročně vyrábět a podporovat jen omezený počet letounu rodiny Su-27 a Su-57.

Celkově VKS provozuje 267 MiGů-29 a 22 námořních verzí MiG-29K. Jejich technický stav ale zřejmě není příliš dobrý – důvod takového tvrzení je velmi jednoduchý. Do aktuálních leteckých třenic s letouny NATO (nebo jiných zemí) jsou zapojovány výhradně letouny rodiny Su-27.

Otázkou je, zda VKS plánuje vyměnit všechny MiG-29 za „pětatřicítkový“ model v poměru 1:1. Prozatím se stále mluví o nákupu pouze 24 až 30 strojů, očividně s cílem především podpořit export MiGů-35.

VKS sází na perspektivní model Su-57 a zřejmě také na nově vyvíjený ruský jednomotorový stíhač. Nedávno oznamený vývoj nového stíhače řeší firma Suchoj. Jakékoliv bližší informace o novém ruském letounu nyní nemá cenu uvádět, protože cokoliv se v ruských médiích o tomto stroji objeví, je s největší pravděpodobností manipulace.

Nový letoun zřejmě bude „poloviční Su-57“ a v maximální míře (což je z finančního, výrobního a logistického hlediska logické) využívat jeho technologie, tedy motory, zbraňové systémy, senzory, avioniku atd. V každém případě nákup dalších MiGů-35 se jeví pro VKS jako neperspektivní.

Zdroj: Air-CosmosMercoPressDefence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

MiG-35 žije: Šest migů ročně pro ruské letectvo

Podle ruské tiskové agentury Interfax ruské vzdušně-kosmické síly (VKS) každý rok obdrží šest ...

Společný let ruského letadla Su-57 a útočného dronu S-70 Ochotnik

Ruské ministerstvo obrany v pátek zveřejnilo video společného letu ruského víceúčelového stealth ...

Rusové přišli o první sériovou stíhačku Su-57

Ráno 24. prosince tisková služba Spojené korporace výrobců letadel (OAK) informovala o nehodě ...

Plán výroby ruských letadel Su-30SM2, Su-35S, Su-57 a Jak-130

Moskva připravuje nákup dalších letadel Su-30SM2, Su-35S a Jak-130 pro své vzdušně-kosmické síly ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Rongar_d_Mot
    16:40 16.06.2021

    Uvidíme co na to Raptor . I když nejsem fanda Ruska tak musím uznat že co se vzhledu týče tak Migi od 15stky nahoru ( s vijímkou 21čky ) se mi vždycky líbili víc než konkurence . ( ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme co na to Raptor . I když nejsem fanda Ruska tak musím uznat že co se vzhledu týče tak Migi od 15stky nahoru ( s vijímkou 21čky ) se mi vždycky líbili víc než konkurence . ( dobře F14 a 15 jsou hezké ) ale on vzhled nikdy nic nevyhrál a podle toho vypadají i statistiky .
    Skrýt celý příspěvek

  • Rongar_d_Mot
    16:40 16.06.2021

    Uvidíme co na to Raptor . I když nejsem fanda Ruska tak musím uznat že co se vzhledu týče tak Migi od 15stky nahoru ( s vijímkou 21čky ) se mi vždycky líbili víc než konkurence . ( ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Uvidíme co na to Raptor . I když nejsem fanda Ruska tak musím uznat že co se vzhledu týče tak Migi od 15stky nahoru ( s vijímkou 21čky ) se mi vždycky líbili víc než konkurence . ( dobře F14 a 15 jsou hezké ) ale on vzhled nikdy nic nevyhrál a podle toho vypadají i statistiky .
    Skrýt celý příspěvek

    • RiMr71
      20:09 16.06.2021

      "nejsem fanda Ruska"

      ...zdá se, že ani Česka, resp. českého jazyka...

      "nejsem fanda Ruska"

      ...zdá se, že ani Česka, resp. českého jazyka...

    • Klimesov
      08:31 17.06.2021

      No Raptor na to neřekne nic.
      USA má v plánu F-22 začít vyřazovat z výzbroje po roce 2030 a nahrazovat je stroji 6. generace.
      Takže v době, kdy Rusko bude schopno provozovat ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No Raptor na to neřekne nic.
      USA má v plánu F-22 začít vyřazovat z výzbroje po roce 2030 a nahrazovat je stroji 6. generace.
      Takže v době, kdy Rusko bude schopno provozovat dostatečné množství nových vychvalovaných strojů jako Su-57 nebo Mig-35 (u toho Migu se sluší dopsat možná) tak USA už bude plánovat zavádění nové generace strojů.
      Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    10:42 16.06.2021

    Celkem by mně zajímalo, co vlastně v Rusku znamenají ty státní zkoušky. Kdo nastavuje požadavky, kritéria úspěšnosti, kdo vyhodnocuje testy a jakou má ten papír (pokud nějaký ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Celkem by mně zajímalo, co vlastně v Rusku znamenají ty státní zkoušky. Kdo nastavuje požadavky, kritéria úspěšnosti, kdo vyhodnocuje testy a jakou má ten papír (pokud nějaký existuje) vlastně výpovědní hodnotu ?
    Skrýt celý příspěvek

    • madrabbit
      12:03 16.06.2021

      Moje představa je, že státní zkoušky jsou rozhodováním o vhodnosti daného prostředku pro službu v ozbrojených silách. Což Mig-35 nyní splňuje. Objednávky jsou pak jiná věc.

      Moje představa je, že státní zkoušky jsou rozhodováním o vhodnosti daného prostředku pro službu v ozbrojených silách. Což Mig-35 nyní splňuje. Objednávky jsou pak jiná věc.

  • flanker.jirka
    06:48 16.06.2021

    Nyní se jim vrací odklon od jednomotorove konstrukce v časech Migu 23. Dalším jednomotorovym strojem je až nový bezpilotní Ochotnik.

    Nyní se jim vrací odklon od jednomotorove konstrukce v časech Migu 23. Dalším jednomotorovym strojem je až nový bezpilotní Ochotnik.

    • GlobeElement
      07:49 16.06.2021

      To je ta ruská mánie mít všechno větší, rychlejší, silnější.

      V době, kdy si jiné státy začaly uvědomovat, že výkony protiletadlových zbraní a AA raket eliminovaly důležitost ...
      Zobrazit celý příspěvek

      To je ta ruská mánie mít všechno větší, rychlejší, silnější.

      V době, kdy si jiné státy začaly uvědomovat, že výkony protiletadlových zbraní a AA raket eliminovaly důležitost rychlosti samotného letadla, Rusové se navyšování rychlosti letadel dál drželi. Jejich letadla jsou nyní rychlejší, ale mají menší dolet a jsou víc vidět.

      A občas mají jenom ten menší dolet a větší viditelnost.
      Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        14:36 16.06.2021

        Vážně je Mig 29 a Su 27 rychlejší než jejich předchůdci? Tehdy už nešlo o absolutní rychlost, ale poměr tahu k hmotnosti stroje z důvodu manévrování. Také střely R27 a R 73 ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Vážně je Mig 29 a Su 27 rychlejší než jejich předchůdci? Tehdy už nešlo o absolutní rychlost, ale poměr tahu k hmotnosti stroje z důvodu manévrování. Také střely R27 a R 73 znamenaly pokrok proti dříve používaným strelam. Mig 29 měl největší slabinu v malé životnosti motorů, což zvyšovala provozní náklady. Tady clanek o zkušenostech z Německa. https://www.16va.be/mig-29_exp...
        Skrýt celý příspěvek

  • Robaiz
    19:47 15.06.2021

    No mají asi 20 let zpoždění...

    No třeba si své zákazníky najde. Dvoumotorová mašina do nepohody schopná odstartovat z "polní" dráhy a s možností likvidovat kde co na zemi i ve ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No mají asi 20 let zpoždění...

    No třeba si své zákazníky najde. Dvoumotorová mašina do nepohody schopná odstartovat z "polní" dráhy a s možností likvidovat kde co na zemi i ve vzduchu by mohla být ideálním řešením pro rozvojové státy s menší rozlohou.
    Skrýt celý příspěvek

    • toustr
      00:01 16.06.2021

      Obávám se, že zas tak levná, aby byla pro ty rozvojové (prostě ty chudší) státy, není. To spíš v Africe budou válet Číňani s jejich stroji.

      Obávám se, že zas tak levná, aby byla pro ty rozvojové (prostě ty chudší) státy, není. To spíš v Africe budou válet Číňani s jejich stroji.

    • GlobeElement
      07:52 16.06.2021

      Řekl bych, že pro rozvojový stát je levnější postavit letiště s betonovou startovací plochou, než kupovat nový ruský dvoumotorový Mig.

      A na to letiště postaví starší stroje, jedno ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Řekl bych, že pro rozvojový stát je levnější postavit letiště s betonovou startovací plochou, než kupovat nový ruský dvoumotorový Mig.

      A na to letiště postaví starší stroje, jedno odkud, a bude mít dostatečnou sílu na naparování se před sousedy.
      Skrýt celý příspěvek

    • madrabbit
      12:04 16.06.2021

      Pokud rozvojový malý stát má problém udělat betonovou dráhu, pak je otázka nasaditelnosti, schopností, údržby a výcviku.

      Pokud rozvojový malý stát má problém udělat betonovou dráhu, pak je otázka nasaditelnosti, schopností, údržby a výcviku.

    • Robaiz
      20:14 16.06.2021

      Rozvojové státy z Asie od Číny letadla kupovat nebudou.
      Státy z Afriky či JA, které to s obranou myslí vážně (respektive potencionální konflikt je v jejich případě relativně ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Rozvojové státy z Asie od Číny letadla kupovat nebudou.
      Státy z Afriky či JA, které to s obranou myslí vážně (respektive potencionální konflikt je v jejich případě relativně reálný) si (z mého laického úhlu pohledu) dost možná raději vyberou ruskou techniku než čínskou (motory, avionika... ).

      Schopnost startovat i z ne zcela rovné a čisté dráhy beru jako velké plus i jinak relativně průměrného letadla - letiště, zejména ty vojenská, přeci v každém konfliktu bývají jedněmi z prvních cílů protivníka...
      Skrýt celý příspěvek

      • Torong
        21:08 16.06.2021

        Státům z Afriky nic jiného než Čínské stroje nezbyde. Čína Afriku postupně kolonizuje...

        Státům z Afriky nic jiného než Čínské stroje nezbyde. Čína Afriku postupně kolonizuje...

      • skelet
        22:39 16.06.2021

        v reálu chudé státy se budou obracet na čínu stále častěji. Ta jim poskytne výhodné půjčky, nebo budou platit koncesemi na těžbu surovin, případně jiných přírodních zdrojů.
        Co z ...
        Zobrazit celý příspěvek

        v reálu chudé státy se budou obracet na čínu stále častěji. Ta jim poskytne výhodné půjčky, nebo budou platit koncesemi na těžbu surovin, případně jiných přírodních zdrojů.
        Co z toho může Rusko nabídnout?
        Skrýt celý příspěvek

      • darkstyle
        16:56 17.06.2021

        V realu chudobné štáty nebudú kupovať nadzvuky.. ani Argentína ich vlastné nemá a to až tak chudobná nie je (štát je, občania až tak nie vzhľadom k Afrike)..

        Ak aj chudobné štáty ...
        Zobrazit celý příspěvek

        V realu chudobné štáty nebudú kupovať nadzvuky.. ani Argentína ich vlastné nemá a to až tak chudobná nie je (štát je, občania až tak nie vzhľadom k Afrike)..

        Ak aj chudobné štáty niečo kúpia tak sú to staré lietadlá z druhej ruky alá MIG-29 alebo su-27.. alebo nejaké Mirage a podobne.. ani mig-21 nie je pre nich zlý..
        A pojem kupovať je u nich, ehm.. skôr ich budú chcieť dostať a nie kúpiť..

        Potom je tu stredná vrstva chudobnejších štátov ako JAR či Argentína alebo nejaká Kambodža a tam už Ruské stroje zvedú tvrdý boj s Čínskymi.. ale i Korejskimi FA-50 a v hre sú aj ďaľšie štáty, ktoré čoskoro uvedú lietadlá na trh..

        Problémom je, že Rusko osekáva svoje exportné verzie lietadiel, napríklad Čínsky súdruhovia sa veľmi divili čo za zastaralú avioniku dostali ku su-35..
        Nechali sa počuť, že oni majú podobnú v cvičných lietadlách a nie vo výkladných skriniach letectva..
        Neviem čo je nárok pravda.. nesedel som v exportom SU-35 EX

        Takže Čína ak bude ochotná veľmi ľahko prebije ponuku Ruska - dá tam proste za rovnakú cenu lepší radar..
        Skrýt celý příspěvek

  • StandaBlabol
    18:54 15.06.2021

    Ty "výhody" Migu-35 proti rodině Su-27/30/35 jsou nesmysl.

    Nízké akviziční a provozní náklady? Pravda, Mig je menší a lehčí stroj. Ale pořád dvoumotorový = drahý. Sůčka těží z ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ty "výhody" Migu-35 proti rodině Su-27/30/35 jsou nesmysl.

    Nízké akviziční a provozní náklady? Pravda, Mig je menší a lehčí stroj. Ale pořád dvoumotorový = drahý. Sůčka těží z toho, že byly roky exportním hitem a jsou ve velkém počtu zavedeny v ruské armádě. Po světě jich létají stovky, možná tisíce. Takže nižší jednotková cena díky sériovosti, dostupnost a cena náhradních dílů, větší možnost upgradů v budoucnosti. Ekonomika je jednoznačně ve prospěch Sůček.

    A omezené výrobní kapacity? Naopak, Rusko objednává další Su-30 hlavně proto, aby udrželo zaměstnanost ve výrobním závodě, který nemá exportní zakázky ani pro civilní ani pro vojenská letadla. Vůbec by neměli problém dodat Suchoje.

    Mig-35 je mrtvě narozené dítě.
    Skrýt celý příspěvek

    • omacka
      22:45 15.06.2021

      Objednávka 21ks nové verze Su-30SM2 je sice i kvůli udrženi zaměstnanosti v KnAAPO, ale není to primární důvod objednávky 21ks už nové verze Su-30SM2. Klíčový důvod je potřeba ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Objednávka 21ks nové verze Su-30SM2 je sice i kvůli udrženi zaměstnanosti v KnAAPO, ale není to primární důvod objednávky 21ks už nové verze Su-30SM2. Klíčový důvod je potřeba udržet jedinou výrobní linku Su-30XX v KnAAPO ještě nějaký rok skrze nutnost v ni přestavět všechny letouny Su-30SM ruského letectva na generálkách na novou verzi Su-30SM2 (přemotorování, nová avionika + nový radar a to se jinde dělat nedá).

      V KnAAPO fungují ještě dvě výrobní linky na Su-35S a jedna nová budovaná výrobní linka pro Su-57 s výrobní kapacitou plánovanou na 14ks/rok od roku 2024.

      Od roku 2026 dojde velice pravděpodobně k definitivnímu ukončení výrobní linky na Su-30XX v KnAAPO a začne se místo ní budovat druhá výrobní linka pro Su-57 s cílem dosáhnout výrobní kapacity +30ks Su-57/rok, což umožní paralelně vyrábět stroje pro VKS i exportní verze v dostatečných počtech. Jelikož státní program vyzbrojování od roku 2029 do 2033, počítá s další velkou objednávkou Su-57 pro VKS.
      Skrýt celý příspěvek

      • Qakin
        09:22 16.06.2021

        Takže někdy po roce 2030 srovnaj počet Raptorů, pokud budou vyrábět jen pro sebe... No teda...!!!!

        Takže někdy po roce 2030 srovnaj počet Raptorů, pokud budou vyrábět jen pro sebe... No teda...!!!!

    • madrabbit
      12:05 16.06.2021

      Ve Švajcu odmítly Gripen za 3mld a koupili ekologický Raffale za 6mld :-D Takže zřejmě cena a náklady jsou relativní pojmy.

      Ve Švajcu odmítly Gripen za 3mld a koupili ekologický Raffale za 6mld :-D Takže zřejmě cena a náklady jsou relativní pojmy.

  • dusan1
    18:53 15.06.2021

    MiG-35 je v podstate zbytočný ...

    Rusi majú ťažkú radu strojov Su-27/35/30/34 a MiG-29 tam jednoducho nepasuje. Tým, že je dvojmotorový, tak jeho cena a prevádzkové náklady nie ...
    Zobrazit celý příspěvek

    MiG-35 je v podstate zbytočný ...

    Rusi majú ťažkú radu strojov Su-27/35/30/34 a MiG-29 tam jednoducho nepasuje. Tým, že je dvojmotorový, tak jeho cena a prevádzkové náklady nie sú nižšie .... skôr budú pre malý počet strojov vyššie !!!

    Je to len export, ktorý sa veľmi nedarí. MiG-29M/M2 kúpil akurát tak Egypt, ktorý mohol (a i kúpil) i "vyššiu radu" Su-35S a pár kusov Alžírsko. Keďže Alžírsko by tak či tak kúpilo ruské stroje, tak tu len MiG-29M vytlačil nákup nejakých Suchojov .... čiže pre Rusko žiadny prínos.

    Ešte nejbližší "bratranec" MiG-29K je len v indickom letectve, kde z neho nie sú veľmi nadšení ....

    Rusko potrebuje ľahší stroj či i priznáva a v hre je vraj "jednomotorový MiG-29/35" čo dáva logiku, lebo by to mohol byť ekvivalent stroja F-16V.
    Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    18:44 15.06.2021

    Kromě těch dvou zmíněných strojích modrá 702 a 712 už někdy předminulý rok převzali seriovky modrá 10 až 15. Spolu 6 letadel. Sice pantátové z velebí mají zájem hlavně o suchoje.. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kromě těch dvou zmíněných strojích modrá 702 a 712 už někdy předminulý rok převzali seriovky modrá 10 až 15. Spolu 6 letadel. Sice pantátové z velebí mají zájem hlavně o suchoje.. Tedy menší zájem o migy, ale když člověk vidí, jak se najednou projevuje zájem o Rafale (Egypt, Indie, Řecko, Chorvatsko...) tak vlastně proč né Mig? V zásadě se tyhle dva stroje můžou srovnávat asi nejvíce. Ten MIG29KUB je taky námořní mašina a Mig35 i M2 s KUB(R) používají jednen a ten samý drak
    Skrýt celý příspěvek

  • Pauli
    18:44 15.06.2021

    Kromě těch dvou zmíněných strojích modrá 702 a 712 už někdy předminulý rok převzali seriovky modrá 10 až 15. Spolu 6 letadel. Sice pantátové z velebí mají zájem hlavně o suchoje.. ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Kromě těch dvou zmíněných strojích modrá 702 a 712 už někdy předminulý rok převzali seriovky modrá 10 až 15. Spolu 6 letadel. Sice pantátové z velebí mají zájem hlavně o suchoje.. Tedy menší zájem o migy, ale když člověk vidí, jak se najednou projevuje zájem o Rafale (Egypt, Indie, Řecko, Chorvatsko...) tak vlastně proč né Mig? V zásadě se tyhle dva stroje můžou srovnávat asi nejvíce. Ten MIG29KUB je taky námořní mašina a Mig35 i M2 s KUB(R) používají jednen a ten samý drak
    Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    16:52 15.06.2021

    ... ostatně kvůli podpoře exportu společnost MiG nabízí letouny MiG-35 pro akrobatickou skupinu Striž ...

    Ak je to to pravda, tak človeka ktorý sa pod tento nezmysel podpíše by ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ... ostatně kvůli podpoře exportu společnost MiG nabízí letouny MiG-35 pro akrobatickou skupinu Striž ...

    Ak je to to pravda, tak človeka ktorý sa pod tento nezmysel podpíše by mali Rusi zodrať za živa z kože pretože urobiť z Migov-35 akrobatickú skupinu je zločin voči Ruským daňovým poplatníkom. Je to o matematike - cca min. 5 Migov-35 x min. 60 miliónov/kus = 300 miliónov. Za tieto peniaze by mohli postaviť resp. vyzbrojiť ???? neviem čo. Miesto toho vrazia cca 300 miliónov USD do toho aby sa ročne predviedli na cca 20 leteckých dňoch. Stalina na nich je málo.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      17:47 15.06.2021

      A si myslíš, že mimo leteckých dní budú tí piloti štrikovať?

      A si myslíš, že mimo leteckých dní budú tí piloti štrikovať?

  • alexa123
    16:27 15.06.2021

    ..... indické letectvo údajně zvažuje nákup dalších 36 francouzských stíhaček Rafale a nákup domácích jednomotorových stíhaček Tejas Mk-2....

    Byť na mieste Frantikov tak za ...
    Zobrazit celý příspěvek

    ..... indické letectvo údajně zvažuje nákup dalších 36 francouzských stíhaček Rafale a nákup domácích jednomotorových stíhaček Tejas Mk-2....

    Byť na mieste Frantikov tak za "milión USD" grátis v rámci "dobrých vzťahov" poskytnem Indom zadarmo potrebné "know-how" aby už konečne dovyvojovali ten svoj slávny Tejas Mk-2 a na základe toho by mali "možno" reálnu šancu na dodávku ďalších X Rafalov.
    Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    15:51 15.06.2021

    Tejas Mark 2 má být v roce 2023 o čemž, při jejich tempu, dost pochybuju. Neexistuje ani prototyp. S takovým tempem bude první sériový letoun někdy v roce 2030. A to mají ještě ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Tejas Mark 2 má být v roce 2023 o čemž, při jejich tempu, dost pochybuju. Neexistuje ani prototyp. S takovým tempem bude první sériový letoun někdy v roce 2030. A to mají ještě bombastické plány na rok 2025 - steahl 5. generace a o rok později - palubní letoun.

    Každopádně pokud se nepletu, tak zbytek z těch 114 letounů má už být domácí výroby. Čili se pořídí problémové a nemoderní Tejasy Mark 1.
    Skrýt celý příspěvek

    • alexa123
      16:34 15.06.2021

      Iba poznámka ku akvizícii výzbroje Indickej armády. Keď sledujem akvizície výzbroje delostrelectva, tankov, námorníctva a pod. tak je to povedzme cca OK. Ale letectvo - to je ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Iba poznámka ku akvizícii výzbroje Indickej armády. Keď sledujem akvizície výzbroje delostrelectva, tankov, námorníctva a pod. tak je to povedzme cca OK. Ale letectvo - to je kapitola sama o sebe.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        17:49 15.06.2021

        Indické letectvo môže samo o sebe zorganizovať letecké dni. Majú k tomu všetko potrebné.

        Indické letectvo môže samo o sebe zorganizovať letecké dni. Majú k tomu všetko potrebné.

  • Matesaax
    15:38 15.06.2021

    Ten počet 267 strojů Mig-29 se mi moc nezdá. Měl jsem pocit, že klasické Migy-29 už v Rusku prakticky neletaji.Ohledne Mig-35 myslím, že tady měl být už před dvaceti lety. Dnes už ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Ten počet 267 strojů Mig-29 se mi moc nezdá. Měl jsem pocit, že klasické Migy-29 už v Rusku prakticky neletaji.Ohledne Mig-35 myslím, že tady měl být už před dvaceti lety. Dnes už to žádný trhák nebude.
    Skrýt celý příspěvek

    • dusan1
      15:44 15.06.2021

      Samozrejme, že to je číslo spred pár rokov. Dnes už "klasické" stroje MiG-29 (9.12, 9.13) slúžia maximálne k výcviku a u bojových jednotiek sú už len stroje MiG-29SMT. Spolu tak ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Samozrejme, že to je číslo spred pár rokov. Dnes už "klasické" stroje MiG-29 (9.12, 9.13) slúžia maximálne k výcviku a u bojových jednotiek sú už len stroje MiG-29SMT. Spolu tak maximálne stovka strojov ....
      Skrýt celý příspěvek

    • Cpt. Morgan
      17:51 15.06.2021

      Mig 35 nahradza Mig 29 a je vraj uz aj tak zastaraly, je vsak otazka ci to plati aj pre analogicky pripad F-15 EX nahradzajuci F-15 C, z ktoreho sa trhak urobit snazia. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Mig 35 nahradza Mig 29 a je vraj uz aj tak zastaraly, je vsak otazka ci to plati aj pre analogicky pripad F-15 EX nahradzajuci F-15 C, z ktoreho sa trhak urobit snazia. Modernizacny posun je pritom u oboch strojov podobny. Hadam to teda nebude ako u tych zapalkovych skatuliek..
      Skrýt celý příspěvek

      • Lukas123
        18:39 15.06.2021

        Sa pozrite koľko krajín má zavedenu F-15,nielen C ale aj E a verzie z nej vychádzajúce. Už teraz sa dá označiť za trhák, ktorí je vylepsovany modernými technológiami, osvedčení aj ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Sa pozrite koľko krajín má zavedenu F-15,nielen C ale aj E a verzie z nej vychádzajúce. Už teraz sa dá označiť za trhák, ktorí je vylepsovany modernými technológiami, osvedčení aj v bojových podmienkach, má možnosť slúžiť ako "nákladiak" pre strely s plochou dráhou letu, môže prevážať bomby na presunuté zakladne atď. O takom niečom môže Mig-35 snívať a podobný úspech(exportný) nikdy nedosiahne.
        Skrýt celý příspěvek

        • Cpt. Morgan
          00:53 16.06.2021

          Pocet krajin, ktore maju zavedeny F-15 nezavisi priamo od uspesnosti stroje, ale hlavne od prislusnosti k mocenskemu centru vedenemu USA. Kedze USA zdedili po V. Britanii starocia ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Pocet krajin, ktore maju zavedeny F-15 nezavisi priamo od uspesnosti stroje, ale hlavne od prislusnosti k mocenskemu centru vedenemu USA. Kedze USA zdedili po V. Britanii starocia dobyvany celosvetovy kolonialny system krajin, vsetky vazalske krajiny automaticky nakupuju teraz americke zbrane. Bojom osvedceny je nielen F-15, ale aj Mig 29, cize to mi ako vysada nepripada. Ze je F-15 nakladiak vyplyva z jeho dizajnu a urcenia, rovnako ako ze Mig 29 je supermanevrovatelny frontovy stihac a Mig 35 k tomu pridava aj ostatne misie. Ze nedosiahne rovnaky exportny uspech je jasne z faktu, ze Rusko nie je dedicom celosvetoveho kolonialneho imperia vazalskych statov. Americki vazali nakupuju americke zbrane jednak kvoli politickej poslusnosti, a ked ta obcas nezafunguje, USA na nich uvalia sankcie. Take neuprosne su zakony marketingu a neviditelnej ruky trhu. Raz darmo, hodnoty treba budovat postupne, to len tak z neba nepadne.
          Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            08:02 16.06.2021

            Inu, ruští vazalové dělají co mohou, aby už ruskými vazaly nebyli. Všechny státy Varšavského paktu se snaží od Ruska oddělit nejlépe zdí, bývalé součásti SSSR, které v NATO nejsou ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Inu, ruští vazalové dělají co mohou, aby už ruskými vazaly nebyli. Všechny státy Varšavského paktu se snaží od Ruska oddělit nejlépe zdí, bývalé součásti SSSR, které v NATO nejsou se snaží přelézt plot, aby se ocitly uvnitř, co nejdál od Ruska.

            Ruské zbraně tradičně nakupoval ten, kdo musel, tedy například my a pak ten, kdo na ně dostal od komunistických států úvěr a v ideálním případě ho nemusel splácet. A pak ten, komu odmítly zbraně prodat západní státy.

            Ta první skupina už od Ruska nekoupí ani flobertku, ta druhá se díky ruským schopnostem úvěrovat export zbraní smrskla a ta třetí houfně přebíhá k čínské produkci.

            A pak jsou tu ruští pohrobci, jako jsi ty, kteří na to smutně hledí.
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            08:22 16.06.2021

            Ach bože. To je zase pitomost. Američani podle tebe nutí své "vazaly" nakupovat Americké zbraně. Zkusme si to ukázat na příkladu ČR (jsme přece vazaly USA, že?). V tendru na nákup ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Ach bože. To je zase pitomost. Američani podle tebe nutí své "vazaly" nakupovat Americké zbraně. Zkusme si to ukázat na příkladu ČR (jsme přece vazaly USA, že?). V tendru na nákup stíhaček pro ČR byly tyto stroje: F-16, F/A-18, Mirage 2000, JAS 39 Gripen a Eurofighter Typhoon. A kupodivu máme Gripen. Další byl zájem Američanů, umístit u nás přehkedový radar pro PRO v Bedech. Po nátlaku Ruskem placených aktivistů vláda rozhodla odmítnout tuto žádost. Za celou dobu našeho "vazalství" jsmenod Američanů nakoupili pár kusů vrtulníků... Nebo další vazal - Polsko. Kolik Amerických zbraní mu bylo vnuceno? Atd. Srovnáme to se skutečným naším vazalstvím vůči Rusku. Tehdy jsme nemohli ani uvažovat o tom, že bychom nakoupili zbraně jinde než z Ruska. A srovnat můžeme i umístění zbraní. V případě radaru, se nás, Američané zeptali zda mohou, vláda odmítla a nic se nestalo. To Rusové u nás prostě umístili rakety středního doletu a nás se na nic neptali...
            Takže ne Morgane, žádné vazalství, ale výborné výkony stojí za prodejním úspěchem F15. Mimochodem, to "prověření v boji" je v případě Mig 29 docela debakl. Když pominu Srbsko a Irák, tak v konfliktu Etiopie/Eritrea utrpěly drtivou porážku.
            Skrýt celý příspěvek

          • Poly
            11:45 16.06.2021

            Pro příště méně žluče odkapávající na USA. Nikdo nikoho nenutí, aby si kupoval americké zbraně. V celé EU má USA docela poměrně slabou pozici, co se zbraní týče. Námořnictvo je ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Pro příště méně žluče odkapávající na USA. Nikdo nikoho nenutí, aby si kupoval americké zbraně. V celé EU má USA docela poměrně slabou pozici, co se zbraní týče. Námořnictvo je prakticky čistě evropské výroby. Dokonce se podařilo prorazit s FREMM do USA.
            Letectvo - ještě nějaké Super Hornety, ale to je následek Studené Války, F-16 je dnes supr volba, F-35 = nikdo jiný nenabízí 5. generaci stíhačů, Rafale - byl moc drahý, Eurofighter - netřeba komentovat,... opět, za to USA fakt nemůže.
            Tanky - všechno výroba evropská.
            V Asii obecně si vybírají a nebo mají vlastní. Japonská neschopnost vyvinout vlastní letoun je k smíchu. Indická neschopnost je spíše k pláči.
            "Vazalové" to je oblíbený termín v KSČ. Tam se hejtuje USA nonstop a jezdí se do nevazalské země jako KLDR na návštěvy a nebo alespoň pošlou kondolence.
            Skrýt celý příspěvek

          • Danik
            00:25 17.06.2021

            Tak to těch "vazalskych krajin" Spojené státy zase tolik nemají, když F15 je tak málo rozšířená a údajně platí přímá úměra. USA zdědili po Británii její impérium? To by to možná ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Tak to těch "vazalskych krajin" Spojené státy zase tolik nemají, když F15 je tak málo rozšířená a údajně platí přímá úměra. USA zdědili po Británii její impérium? To by to možná chtělo prolistovat učebnici historie a zeměpisu. Nevšiml jsem si totiž, že by na bývalých místech britského impéria teď vlála vlajka s pruhy a hvězdami.

            Jestli to co Vy vnímáte jako podřízenost mnoha států toho co se dnes označuje západní svět vůči Americe, protože si jinak nedovedete vysvětlit to, proč se tolik těchto zemí snaží, aby s USA udržovali přátelské a spojenecké vztahy, není jen logickým výsledkem zahraniční politiky a pravda i mocenskeho postavení USA v posledních dvou stoletích. Když pak toto srovnáme s Ruskem/SSSR, pak se dá i chápat, že bývalí skuteční vazalové Moskvy se teď mohou přetrhnout, aby byli zadobře s USA a svého bývalého "spojence" si drží co možná nejdále od těla. Získáváme tak někdy trochu pro Rusofily a Panslavisty (společně s Nacismem a Komunismem asi nejvíce nesmyslná ideologie) děsivé scény, kdy bývalé státy sféry vlivu Kremlu se dobrovolně hlásí, aby mohli mít na svém území síly a vojenské instalace těch zlých imperialistů z Volstrýtu, zatímco Rusku nezbývá než získávat vliv pod výhružkami tanky. Bohužel jim pak uniká ta podstata, že tato politika si moc přátel nezíská a mezi obyvateli okolních zemí, které poznali ruské přátelství vzniká jistá animozita. To co si Moskva natropila v minulém století si vyjídá v tom současném. A situace se nezmění tím, že budou oslavovat a omlouvat minulý režim a v jistých směrech jít v jeho stopách

            Teď k samotné technice. Nemáte pravdu. Kanada má Leopardy, nic se nestalo. Austrálie chce Lynx, mají Tigery místo Apachu a lodě staví s pomocí Britů a Španělů nic se nestalo. V Evropě je provozováno minimum vozidel, plavidel a letounu americké vyroby a nic se nestalo. Tento Váš argument zkrátka neobstojí zkouškou reality. Kolik už států uprednostnilo techniku jiných výrobců a nic se nestalo. Naopak kolik zbraní evropské výroby je používáno v amerických ozbrojených silách a nic se nestalo.

            Taková ironie nakonec... Rusko je dědicem impéria vazalských států, ale všichni hned co mohli utekli. A ruská ekonomika a vnitřní stav země spolu se zahraniční politikou a stavem ruského zbrojního průmyslu moc na atraktivitě Migu ve světové konkurenci nepřidají.
            Skrýt celý příspěvek

          • Cpt. Morgan
            00:58 17.06.2021

            Globe element - slabe krajiny bez skutocnej suverenity sa zariaduju podla jednoducheho principu - idu tam, kde vidia aktualne centrum moci, taky neslavny je udel slabych. Ze sa im ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Globe element - slabe krajiny bez skutocnej suverenity sa zariaduju podla jednoducheho principu - idu tam, kde vidia aktualne centrum moci, taky neslavny je udel slabych. Ze sa im ponuka aj vizia prosperity uz patri k tomu, aby to nevyzeralo, ze je to nasilu.

            Realnu prosperitu vsak zadarmo nikto nedostane a take rumunsko napriek ovenceniu vsetkymi pecatami toho viac v naruci hodnot a demokracie za tie roky nedokaze ako to mizerne Rusko.

            Vyspelost krajiny totiz nezavisi od aktualnych politickych bubnov, ale od dlhodobeho blahobytu a nasledneho budovania institucii. Instituicie z nicoho vzniknut nemozu, potrebuju dve veci - blahobyt, a po dostatocne dlhu dobu.

            Darmo budete nariekat, ze ceskoslovensko bolo po druhej svetovej na urovni rakuska, ci nebodaj nemecka a ze len komunisti nas zaostali. Destrukcia Nemecka a Rakuska bola len kratkodoby okamzity stav po krizach, ale celkovo sa vzdy rozvinute krajiny dokazali rychlo vratit k stavu pred nicenim, pretoze institucie a nahromadene schopnosti sa nestratia nejakym bombardovanim murov metropol. Zakratko z ruin vyrastie podobne silny stat, pretoze kapital statu nie su mury, ale ludia a ich akumulovany potencial v podobe institucii.

            Preto demoagogovia radi dristaju, ze pozrite sa po druhej svetovej sme na tom boli rovnako ak rakusania a len kvoli komunistom sme ostali na chvoste.. Len problem je ten, ze ti ktori toto demoagogicky a bez kontextu radi pouzivaju na potvrdenie svojej zjednodusuucej pravdy neberu do uvahy, ze Rakusania a Nemci sa len neskor rychlo vratili tam, kde ich dlhodoby vyvoj bol - do stavu rozvinutej bohatej spolocnosti s kulturnym, ekonomickym a pravnym zazemim danym starocnym blahobytom plynucim z toho, ze to boli regionalne mocnosti, defacto kontinentalne kolonialne staty zhromazdujuce bohatstvo od svojich zon vplyvu.

            Takze pokial si niekto chce klamat, moze, ale len pravda vas oslobodi.

            Komunisti boli zvrateny system, ale boli len vynutenym antipodalnym odrazom rovnako zvrateneho systemu kolonialnych mocnosti europy a dnes aj ich dedica USA. Keby kolonializmus tak dlho nedeformoval cele medzinarodne spolocenstvo, mohli uz ovela skor vzniknut globalne institucie, ktore by umoznili vyrovnanejsiu uroven rozvoja zivotnej urovne a tym aj mensie problemy s konfliktmi vo svete. Istym ludom ale vojna nevadi, hlavne ak sa nedotyka ich samych. Jednoduchsim staci bojova piesen a pocit, ze sa pridali na stranu silnejsieho.
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            08:12 17.06.2021

            Morgan - nesmysl, Rumunsko je velice úspěšná země, její HDP se z nějakých 40 mld USD v roce 1990 zvedl na současných 250 mld USD.

            Všechny státy z bývalého sovětského bloku, které ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Morgan - nesmysl, Rumunsko je velice úspěšná země, její HDP se z nějakých 40 mld USD v roce 1990 zvedl na současných 250 mld USD.

            Všechny státy z bývalého sovětského bloku, které se zpod tlapy ruského medvěda dostaly si polepšily ve všech směrech. Politicky, hospodářsky, kulturně. Míra svobody člověka je nesrovnatelná.

            Fakt je ten, že USA nemají vazaly. Mají obchodní partnery a občas spojence, když o to má daný stát zájem. Rusko žádné spojence nemá. Rusko má vazaly a nepřátele, nic mezi tím nechápe - a ty evidentně taky ne.

            To, že je můj spojenec mnohem silnější než já neznamená, že jsme jeho vazal. Ten spojenec mi nic nediktuje.
            Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    15:38 15.06.2021

    Zvolejme třikrát hurá a sláva, pomalu po 30 letech konečně nic nebrání sériové výrobě :DDDDDDD
    S touhle rychlostí zavedou Ochotnik v době, kdy si budeme kupovat v dealerství ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Zvolejme třikrát hurá a sláva, pomalu po 30 letech konečně nic nebrání sériové výrobě :DDDDDDD
    S touhle rychlostí zavedou Ochotnik v době, kdy si budeme kupovat v dealerství Škodovky létající auta.
    Skrýt celý příspěvek

    • Cpt. Morgan
      17:58 15.06.2021

      posledne modely 4 generacie od Boeingu vznikli po 50 rokoch, ci to je ine? Apropos, na lietajuce auta by som sa netesil, lebo podla mnohych odhadov dalsie zvysovanie poctu ...
      Zobrazit celý příspěvek

      posledne modely 4 generacie od Boeingu vznikli po 50 rokoch, ci to je ine? Apropos, na lietajuce auta by som sa netesil, lebo podla mnohych odhadov dalsie zvysovanie poctu akychkolvek aut nebude mozne donekonecna. Udrzatelna doprava buducnosti bude musiet do znacnej miery ustupit od individualnej prepravy a od vlastnictva k prenajmu.
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        18:02 15.06.2021

        Na to sme rozumovo ani morálne nedospeli a mám obavy, že sa tak ani nestane. Kolektívne vlastníctvo vedie k tomu, že človek si danú vec neváži. Polovica zdieľaných bicyklov ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Na to sme rozumovo ani morálne nedospeli a mám obavy, že sa tak ani nestane. Kolektívne vlastníctvo vedie k tomu, že človek si danú vec neváži. Polovica zdieľaných bicyklov skončila v rieke a socializmus kde všetci robili pre kolektív sa tiež nevydaril
        Skrýt celý příspěvek

        • Cpt. Morgan
          18:15 15.06.2021

          to nebude otazka vyspelosti, bude to nevyhnutne, uz teraz je kvoli poctu aut doprava prehustena, dopravne tepny a uzly uz nemaju zasadne ako a kam rast a dalsie zvysovanie poctu ...
          Zobrazit celý příspěvek

          to nebude otazka vyspelosti, bude to nevyhnutne, uz teraz je kvoli poctu aut doprava prehustena, dopravne tepny a uzly uz nemaju zasadne ako a kam rast a dalsie zvysovanie poctu aut bude znamenat obrovske straty vsetkymi moznymi smermi - cas prepravy, ekonomicke straty pri preprave tovarov a ludi, znizovanie efektivity, neunosne naklady na stavbu ciest, zaberanie pody. Sucasny trend je mozny maximalne niekolko par desiatok rokov, potom bude nutne ho opustit. Iracionalne fobie o socializme budu nepodstatne, ak uz dalej nebude mozne navysovat model individualnej dopravy v dnesnej podobe. Ved aj samotna EU uz zacala realizovat rozvojove projekty na podporu hromadnej prepravy. Aj u nas uz prave bezia, lebo im je jasne, ze ideologia je jedna vec, ale caro nevyhnutneho je proste mocnejsie.
          Skrýt celý příspěvek

      • toustr
        18:08 15.06.2021

        eeeeeeeeeeh
        Upřímně jsem neshledal na Vašem komentáři jedinou výpovědní hodnotu, která se vztahuje k mému komentáři. Možná jedině ukázkové rozebrání budoucnosti létajících aut, což ...
        Zobrazit celý příspěvek

        eeeeeeeeeeh
        Upřímně jsem neshledal na Vašem komentáři jedinou výpovědní hodnotu, která se vztahuje k mému komentáři. Možná jedině ukázkové rozebrání budoucnosti létajících aut, což byl jen a pouze vtip, odkazující na neschopnost Rusů cokoliv nákladného dotáhnout do slibného konce. A co, že Boeing dělal modely před 50 lety? To je jediný výrobce stíhaček v USA?
        Skrýt celý příspěvek

        • Miroslav
          18:17 15.06.2021

          Boeing je v prvom rade firma ktorá nežije zo stíhačiek. Ich aktivity siahajú od dopravných lietadiel po nosné rakety a ďalšie, čo sa o takom MiGu rozhodne povedať nedá. Mimochodom, ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Boeing je v prvom rade firma ktorá nežije zo stíhačiek. Ich aktivity siahajú od dopravných lietadiel po nosné rakety a ďalšie, čo sa o takom MiGu rozhodne povedať nedá. Mimochodom, aktíva Boeingu sú vo výške ročného HDP Slovenska
          Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            18:23 15.06.2021

            "Boeing je v prvom rade firma ktorá nežije zo stíhačiek."
            Tak jsem to taky i myslel. Sice se účastnili výběru nástupce F16, ale to není jejich hlavní segment dodávek pro armádu. ...
            Zobrazit celý příspěvek

            "Boeing je v prvom rade firma ktorá nežije zo stíhačiek."
            Tak jsem to taky i myslel. Sice se účastnili výběru nástupce F16, ale to není jejich hlavní segment dodávek pro armádu. Oni dodávají tankery, transportní letadla + teď mám pocit, že vyhráli tendr na cvičné letouny. Navíc mají ještě civilní sektor. Na ryze útočné stroje se neorientují už jakou dobu, proto jsem nechápal ten komentář od Morgana.
            Skrýt celý příspěvek

        • Cpt. Morgan
          00:42 16.06.2021

          Neviem kde si sa stratil, ale pre menej chapaveho: mozno zacne seriova vyroba F-15EX, co ma byt najnovsia podoba 50 rokov stareho modelu, cize podla teba bude treba zvolat 5 X ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Neviem kde si sa stratil, ale pre menej chapaveho: mozno zacne seriova vyroba F-15EX, co ma byt najnovsia podoba 50 rokov stareho modelu, cize podla teba bude treba zvolat 5 X hura. Mig 29 sa neprestal vyrabat pred 30 rokmi, jeho postupne modernizovane verzie sa vyrabaju prakticky dodnes. O aktivitach firmy Boeing som nikde nepisal, ale ked vas ta tema zaujima, kludne sa o nej bavte.
          Skrýt celý příspěvek

          • toustr
            10:28 16.06.2021

            On je ale rozdíl v úplně něčem jiném. Odložme stranou stáří letounů a zaměřme se na jiný aspekt... vývoj. MiG35 měl přijít už před minimálně 15 lety, naopak F15EX byla dokončená ...
            Zobrazit celý příspěvek

            On je ale rozdíl v úplně něčem jiném. Odložme stranou stáří letounů a zaměřme se na jiný aspekt... vývoj. MiG35 měl přijít už před minimálně 15 lety, naopak F15EX byla dokončená jen za 3 roky. O tom mluvím. Rusové jsou ve většině hlavní výzbroje 15-20 let pozadu. Podívejte se na ruské loďstvo. Bože vždyť to je plovoucí muzeum, kolik od 89. roku postavili lodí? Rusové mají zkušenosti s vývojem, ale financemi a sériovou výrobou se nemůžou rovnat svým "soupeřům".
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            10:59 16.06.2021

            Rusko má obrovský ľudský potenciál ale nedokáže ho využiť. Ten vývoj totiž niečo stojí. Ruský konštruktér už dnes nebude pracovať za 2 izbový byt a 2 vrecia zemiakov na sezónu ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Rusko má obrovský ľudský potenciál ale nedokáže ho využiť. Ten vývoj totiž niečo stojí. Ruský konštruktér už dnes nebude pracovať za 2 izbový byt a 2 vrecia zemiakov na sezónu alebo pod hrozbou väzenia. Buď ho v Suchoji alebo MiG-u poriadne zaplatia alebo pôjde ku konkurencii na západ kde v Boeingu alebo u Airbusu dostane 120 tisíc € ročne. To je taký živý mýtus, že v Rusku je všetko lacné.
            Skrýt celý příspěvek

          • Torong
            11:01 16.06.2021

            Toustr:
            Tak oni Rusové na to přišli poměrně brzo, že zaměření Migu 29 jako čistě jako "frontového stíhače" je naprostý nesmysl. Už v půlce osmdesátek vyvíjeli Mig 29M. Ten byl na ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Toustr:
            Tak oni Rusové na to přišli poměrně brzo, že zaměření Migu 29 jako čistě jako "frontového stíhače" je naprostý nesmysl. Už v půlce osmdesátek vyvíjeli Mig 29M. Ten byl na úrovni soudobých F16. Jenže v té době už SSSR prakticky krachoval a k zavedení do VVS nedošlo. Pak v devadesátkách z toho vycházeli pro další verze, ale ani ty se nedostaly do výroby nebo jen v pár kusech a navíc už zaostávaly.
            Skrýt celý příspěvek

          • GlobeElement
            13:17 16.06.2021

            No, takový VW Golf vyjel na silnice poprvé v roce 1974. Ale vyrábí se dodnes. Rozdíl mezi modelem z roku 1974 a modelem z roku 2021 je podobný, jako u té F-15.

            Rusové se s MIG 35 ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No, takový VW Golf vyjel na silnice poprvé v roce 1974. Ale vyrábí se dodnes. Rozdíl mezi modelem z roku 1974 a modelem z roku 2021 je podobný, jako u té F-15.

            Rusové se s MIG 35 pokoušejí o podobný generační posun, zákazník rozhodne, jak moc se to povedlo.
            Skrýt celý příspěvek

          • Cpt. Morgan
            00:23 17.06.2021

            neviem preco by sme mali odkladat vek strojov stranou, vek stroja definuje celkovy potencial platformy a cim je starsia, tym je mensi, bez ohladu na modernizacne predlzovanie ...
            Zobrazit celý příspěvek

            neviem preco by sme mali odkladat vek strojov stranou, vek stroja definuje celkovy potencial platformy a cim je starsia, tym je mensi, bez ohladu na modernizacne predlzovanie zivota. F15EX moze byt podla vyrobcu pouzivany tam, kde nehrozi vyspela PVO a moderne letectvo. Cize trhak mozno tak pre tahanice rozvojovych zemi ako saudska arabia a spol. Mig 35 ma vyssi pomer tahu a vykonu ako F15, vyssie moznosti stupania, oproti F15 unesie len o niekolko sto kg menej vyzbroje, ma tiez AESA radar, ma IRST pre pozemne a vzdusne ciele, F15 - co ja viem, na to ze je to stroj nizsej kategorie mi jeho schopnosti oproti F15 pridu dost podobne, niekde aj vyssie..
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            07:39 17.06.2021

            Cpt.Morgan.
            Poprosil bych bližší vysvětlení porovnání mezi Migem a F-15.

            Cpt.Morgan.
            Poprosil bych bližší vysvětlení porovnání mezi Migem a F-15.

          • GlobeElement
            08:15 17.06.2021

            No, jo, Morgan jako správný rusofil porovnává HW výkony. To je to, o čem jsem psal výše - Rusko chce mít všechno větší a rychlejší.
            Ale zaostává v SW, a tak se chlubí těmi ...
            Zobrazit celý příspěvek

            No, jo, Morgan jako správný rusofil porovnává HW výkony. To je to, o čem jsem psal výše - Rusko chce mít všechno větší a rychlejší.
            Ale zaostává v SW, a tak se chlubí těmi silnějšími motory.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            08:19 17.06.2021

            F-15C byl v průběhu času modernizován. Není to stejný stroj co létal v devadesátých letech. Je jiné kategorie než Mig 29/35, ten umí krátkodobě třeba držet krok v manévrování, ale ...
            Zobrazit celý příspěvek

            F-15C byl v průběhu času modernizován. Není to stejný stroj co létal v devadesátých letech. Je jiné kategorie než Mig 29/35, ten umí krátkodobě třeba držet krok v manévrování, ale to je tak na straně Migu 29/35 vše co může dělat.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            08:22 17.06.2021

            Mig 29/35 má silnější motory než F-15 ? Nebo výkonější hardware ? To je mi zajimavé..

            Mig 29/35 má silnější motory než F-15 ? Nebo výkonější hardware ? To je mi zajimavé..

          • toustr
            09:31 17.06.2021

            Cpt. Morgan
            "Cize trhak mozno tak pre tahanice rozvojovych zemi ako saudska arabia a spol."
            Po této větě začínám pomalu pochybovat o Vaší svéprávnosti. Jak může být letoun, který ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Cpt. Morgan
            "Cize trhak mozno tak pre tahanice rozvojovych zemi ako saudska arabia a spol."
            Po této větě začínám pomalu pochybovat o Vaší svéprávnosti. Jak může být letoun, který stojí +- stejně jako nejmodernější F35, podle Vás tak výhodný pro rozvojové země? Já bych Vám chtěl připomenout, že F15 je v novodobé historii nejúspěšnější stíhačka v poměru sestřelil/sestřelen. Na věk se opravdu nedívejme, obě letadla patří do 4. generace a onen fakt, že Rusko (SSSR tehdy) vyvinulo MiG-29 později, spíš značí opět mnou zmíněnou technickou, vývojovou a produkční zaostalost. Rozhodně to totiž není jen porevoluční problém, sám se podívejte třeba na to, jak "úspěšně" Sověti kopírovali Concorde.
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            12:53 17.06.2021

            Už původní motor F-100 PW-100 byl výkonější než dnešní RD-33, radar byl vždy na Eaglu světová špička. Proč vůbec porovnávat Miga 35 s F-15 ? Nebude lepší porovnávat s F-16/nebo ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Už původní motor F-100 PW-100 byl výkonější než dnešní RD-33, radar byl vždy na Eaglu světová špička. Proč vůbec porovnávat Miga 35 s F-15 ? Nebude lepší porovnávat s F-16/nebo Hornetem ? Podobná váha i výkonost ? Vlastně i stáří...
            Skrýt celý příspěvek

          • Lightgray
            12:55 17.06.2021

            Cpt. Morgan, F-15 se nepřestal vyrábět...

            Cpt. Morgan, F-15 se nepřestal vyrábět...

          • Miroslav
            14:09 17.06.2021

            MiG-29/35 je ekvivalent západnej F-16. Teda ľahký a lacnejší stíhač primárne určený na export. Ekvivalentom F-15 je rodina SU-27.

            Neporovnávaj F-15 s MiG-29/35. To je ako ...
            Zobrazit celý příspěvek

            MiG-29/35 je ekvivalent západnej F-16. Teda ľahký a lacnejší stíhač primárne určený na export. Ekvivalentom F-15 je rodina SU-27.

            Neporovnávaj F-15 s MiG-29/35. To je ako porovnávať Fabiu s Octaviu. Ide o úplne rozdielné "váhové kategórie" aj keď podobnej konštrukcie
            Skrýt celý příspěvek