Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
- 7. 6. 2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory Izdělije 30. Po úspěšném dokončení testů začne malosériová výroba T-50 (resp. Su-50) pro ruské letectvo.
V současné době stále běží vývojová fáze programu nové ruské stíhačky páté generace Suchoj T-50, známé také jako PAK-FA (Perspektivní letecký komplex frontového letectva). V roce 2018 se k devíti prototypům T-50 připojí další dva letouny - ty již získají nové motory Izdělije 30.
„Práce na PAK FA se dnes nachází ve finálním stádiu. Letos dostaneme 10. a 11. letadla, která budou připojena ke zkouškám, a v následujícím státním programu zbrojení na období 2018-2025 plánujeme první sériový nákup letadel T-50," řekl Borisov během návštěvy leteckého závodu Jurije Gagarina v Komsomolsku na Amuru (KnAAPO), kde se výrábí stíhačky Su-35S i T-50.
Prozatím prototypy T-50 létají s motory AL-41F1 (Izdělije 117). Jde o vylepšenou verzí motorů AL-41F1S (Izdělije 117S) ze stíhaček Su-35S. Motory AL-41F1/F1S mají konstrukční základ v motoru AL-31 stíhaček Su-27. AL-41F1 má ale údajně až 80 % nových vylepšených komponentů.
Motory Izdělije 30 mají podle ruské tiskové agentury TASS vyvinout tah 107 kN a s přídavným spalováním 176 kN. Naproti tomu AL-41F1S vyvine tah 86 kN, resp. 147 kN.
Nové prototypy T-50 kromě nových motorů obdrží i vylepšený radar typu AESA a dostanou možnost používat nejnovější generaci ruských zbraní vzduch-vzduch i vzduch-země. Testy obou prototypů se rozběhnou v roce 2018.
Po úspěšném dokončení vývoje a následných vojskových zkouškách začne malosériová výroba. Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2025 počítá s nákupem 18 až 24 letounů T-50 (Su-50). Není jisté, zda číslo obsahuje i zmíněné prototypy nebo půjde o nově vyrobené letouny s motory Izdělije 30.
Nicméně první výrobní dávka má obsahovat šest sériových letadel T-50 (resp. Su-50), což společně se zmíněnými 12 prototypy dělá právě 18 letadel. Dodejme, že původně ruské letectvo plánovalo nakoupit až 250 letadel PAK-FA.
T-50 poprvé vzlétl v lednu 2010, veřejnosti byl stroj představen na moskevské letecké výstavě MAKS 2011 a do služby měl být původně zaveden v roce 2015. V květnu letošního roku ministr obrany Sergej Šojgu oznámil, že první T-50 ruské letectvo získá v roce 2019.
Připomeňme však, že podle Alexandra Artjuchova, generálního ředitel ruské Spojené korporace na výrobu motorů (ODK), vývoj motoru Izdělije 30 skončí v roce 2020 a teprve poté mohou začít státní zkoušky. V minulém roce ruský deník Izvestija odhadl připravenost motorů Izdělije 30 pro operační nasazení až na roky 2025 - 2027. Dá se tedy předpokládat, že první šestice sériových T-50 získá ještě motory AL-41F1.
Borisov se rovněž při návštěvě závodu KnAAPO zmínil i o zkušenostech s nasazením stíhaček Su-35S v Sýrii. Zmínka o Su-35S ve spojitosti s T-50 není překvapivá, protože oba dva stroje mají tvořit páteř ruských vzdušných sil po následující dekády. Stroj Su-35S bude přitom hlavní víceúčelový letoun ruských vzdušných sil (vzhledem k omezené výrobě T-50) minimálně do roku 2030.
Podle Borisova Su-35S v Sýrii trpěl několika “dětskými” nemocemi, ale celkově se velmi osvědčil. Podle Borisova se například stávalo, že při přistání a vzletu přívody vzduchu do motorů nasály kamení a nečistoty z letecké dráhy, což vedlo v některých případech k poškození lopatek motorů. Problémy byly také s osvětlením a displeji v kokpitu, ale všechny tyto závady byly v průběhu syrské operace odstraněny.
“Podle našich pilotů v Sýrii jde o jedeno (Su-35S pozn. red.) z nejlepších letadel na světě, díky jeho letovým vlastnostem, doletu a zbraním,” uvedl Borisov. “Piloti jsou si jistí, že je rovnocenným protivníkem pro ostatní dnešní letadla, a to je také důvod, proč se o letadlo stále zajímají zahraniční zákazníci.”
V současné době je jediným zahraničním uživatelem Su-35S Čína, která si v roce 2015 objednala 24 letounů. Na spadnutí je také dodávka 12 Su-35S do Indonésie, o Su-35S se také zajímá Indie a Malajsie. V ruském letectvu slouží více než 60 Su-35S a podle Borisova do roku 2020 Rusko pro své letectvo nakoupí dalších 10 Su-35S.
Související články
Puchov: Rusko válku s NATO nevyhraje
Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov v rozhovoru pro deník ...
- 24.04.2017
- 79 komentářů
- Jan Grohmann
KOMENTÁŘ: Jak rychle Rusko vyrobí tanky T-14 Armata?
Podle Dmitrije Rogozina, místopředsedy ruské vlády, se v záři rozhodne o objemu výroby tanků T-14 ...
- 25.04.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské MiGy-35 pro Egypt
Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...
- 10.05.2017
- 74 komentářů
- Pavel Vinkler
Ruské tanky T-14 Armata ve výzbroji po roce 2020
Podle ruského deníku Izvestija vyvíjený ruský hlavní bojový tank T-14 Armata vstoupí do výzbroje ...
- 17.05.2017
- 77 komentářů
- Jan Grohmann
Tesil: Jaky konkretne blabol o oceli mate na mysli, na netu jich je k videni nekolik. Od toho ze na letadle drzel magnet az po to ze letadlo bylo zrezle :-) Coz tusim ani jedno u ...Zobrazit celý příspěvek
Tesil:
Jaky konkretne blabol o oceli mate na mysli, na netu jich je k videni nekolik. Od toho ze na letadle drzel magnet az po to ze letadlo bylo zrezle :-) Coz tusim ani jedno u austeticke (nebo jak presne se ta slitina jmenuje) oceli neni mozne.
Jinak to ze na MiGu-25 (tom ktery preletel) bylo pouzito vyrazne mene titanu nez na jeho zapadnich soucasnicich je myslim dokazany fakt.
To co sem chtel prirovnanim k 25ce rict je ze Rusi dokazou i s technologii, kterou povazujeme za "generace zastaralou" prekvapit.
Jeste co se k tem elektronkam tyka, tak je pouzivali proto ze meli problem s pouziti microchipu. Ale dokazali z nich vytriskat vskutku neuveritelne veci.Skrýt celý příspěvekfenri: Ja sa s Vami o nič nestavím, pretože mi je úplne jedno, ktorá z týchto krajín dosiahne prvá úrovne, blízkej západnému poňatiu IOC (ak máte na mysli toto). Navyše je tu veľká ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Ja sa s Vami o nič nestavím, pretože mi je úplne jedno, ktorá z týchto krajín dosiahne prvá úrovne, blízkej západnému poňatiu IOC (ak máte na mysli toto). Navyše je tu veľká miera neistoty, keďže obe krajiny informujú o progrese v rôznych oblastiach vývoja 5. generácie len sporadicky, prípadne je to predmetom úplného utajenia.
Nepochybujem, že Su-35S predčí J-20 z hľadiska letových výkonov a množstva integrovanej výzbroje. Na druhú stranu je možné predpokladať, že RCS a rádiolokátor J-20 sú na vyššej úrovni ako má Su-35S.
Otázky o zmysluplnosti nákupu Su-35S môže čiastočne zodpovedať tento článok.
http://www.defensionem.com/chi... Skrýt celý příspěvekStandaBlabol
Kdyby jsi si přečetl knihu Poslední let pilota Mig-25 věděl bys, že ta věc s ocelí je kravina,která se nějak dostala na net.StandaBlabol
Kdyby jsi si přečetl knihu Poslední let pilota Mig-25 věděl bys, že ta věc s ocelí je kravina,která se nějak dostala na net.Sokrates: na to, že jí poprvé oficiálně ukázali loni na konci října, tak nevěřím, že jí mají zavedenou do výzbroje. Vsadím se, že zavedení tak, jak tomu rozumíme my, je PAK blíže, ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates: na to, že jí poprvé oficiálně ukázali loni na konci října, tak nevěřím, že jí mají zavedenou do výzbroje. Vsadím se, že zavedení tak, jak tomu rozumíme my, je PAK blíže, než J-20.
Su-35 je sice produkční špička ruského leteckého průmyslu, ale je-li tento (podle vás) o krok za číňany, je vedle čínských superstrojů Su-35 strarý krám.
Pokud mají zavedený do výzbroje o krok a generaci lepší J-20, proč tolik chtějí Su-35? To smysl nedává.
Ano, je hezké, že zvládnou okopírovat design motorů, ale zjevně jsou min. materiálově o krok za Rusy, když mají ty motory na pár použití.
Při vší úctě k Číňanům si takto náskok tak úplně nepředstavuji.Skrýt celý příspěvekcernakus: Snívaj ďalej! :-D fenri: Mal som na mysli lietadlá J-20, ktoré podľa CCTV boli 9.3.2017 zavedené do čínskeho letectva. Ale neviem, ktoré letky ich majú. Pochybujem, že ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus: Snívaj ďalej! :-D
fenri: Mal som na mysli lietadlá J-20, ktoré podľa CCTV boli 9.3.2017 zavedené do čínskeho letectva. Ale neviem, ktoré letky ich majú. Pochybujem, že Čína bude zverejňovať podrobnosti o svojom letectve. Motory pre 4. generáciu samozrejme vyrobiť vedia, problémom však naďalej zostáva ich spoľahlivosť a výdrž. WS-10 poháňajú stíhačky J-11B, J-16 a J-15. Su-35S je špička ruského leteckého priemyslu, tak neviem o akej starej ruskej technike je reč. To lietadlo môže byť pre Čínu v súčasnosti prínosné kvôli snahám o kontrolu nad spornými ostrovmi v Juhočínskom mori. J-20 ešte niekoľko rokov nebude bojovo nasadená, kvôli vychytávaniu rôznych nedostatkov. Podobne ako to bolo na americkej strane s F-22 alebo na ruskej s Su-35S.Skrýt celý příspěvekSouhlas - prozatím. Jsou to mršky učenlivé. Díky odprodaným dokumentacím k vojenské technice Jelzinovou vládou v 90. letech se ale jejich vývojová činnost raketově posunula. V ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas - prozatím. Jsou to mršky učenlivé. Díky odprodaným dokumentacím k vojenské technice Jelzinovou vládou v 90. letech se ale jejich vývojová činnost raketově posunula. V kosmickém programu to samé. Dodávky motorů AF už dlouho potřeba nebudouSkrýt celý příspěvek
Sokrates: které letky a jaké 5G letadla mají číňané zavedeny? Pokud se nepletu, zatím neumí ani vyrobit motory pro 4g a 4++ letadla kupují od Rusů. Tak nějak mi nedává smysl, že ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates: které letky a jaké 5G letadla mají číňané zavedeny?
Pokud se nepletu, zatím neumí ani vyrobit motory pro 4g a 4++ letadla kupují od Rusů. Tak nějak mi nedává smysl, že kdyby zaváděli 5g letadla, tak že by tolik usilovali o nákup Su-35.
Na to že jsou podle vás o krok napřed, jsou jejich nákupy "staré" ruské techniky podivné. Až by skoro jeden řekl, že o krok napřed nejsou. Je to jako kdyby třeba Francie nakupovala pakistánský Thunder.Skrýt celý příspěvekStandaBlabol Elektronky používají Rusové i v současnosti,pochopitelně miniaturizované,jsou málo náchylné k poškození jinými systémy.Nic to neubírá na kvalitě. Ten titan byl ...Zobrazit celý příspěvek
StandaBlabol
Elektronky používají Rusové i v současnosti,pochopitelně miniaturizované,jsou málo náchylné k poškození jinými systémy.Nic to neubírá na kvalitě.
Ten titan byl použit jen na místech,kde to mělo smysl.Skrýt celý příspěvekSokrates: K čemu by stavělo rusko masivní PLŘS s náporovým motorem, když už dávno mají standardní PLŘS dlouhého doletu K-100 a R-37 s dosahem 400-600km. Dále jestli si ...Zobrazit celý příspěvek
Sokrates:
K čemu by stavělo rusko masivní PLŘS s náporovým motorem, když už dávno mají standardní PLŘS dlouhého doletu K-100 a R-37 s dosahem 400-600km.
Dále jestli si myslíš, že toto je (sc)ramjet
http://i.dailymail.co.uk/i/pix...
tak se mýlíš.
scramjety jsou kvůli své velikosti pro úzké rakety nevhodné.
Rusko má, na rozdíl od číňanů, jedny z nejlepších AA střel na světě. Střely jako R-77 nebo K-100 opravdu není aktuálně nutno zahazovat. Jsou to světová špička.Skrýt celý příspěvekTa příhoda dala vzniknout modernizacím (hlavně verze PD a PDS), která se teprve potom staly pro spojence opravdu nebezpečné. Bělenko přeletěl v notně potlučeném a letitém Migu-25P
Ta příhoda dala vzniknout modernizacím (hlavně verze PD a PDS), která se teprve potom staly pro spojence opravdu nebezpečné. Bělenko přeletěl v notně potlučeném a letitém Migu-25P
to Tesil: Zaujal radarem, který používal pořád ještě elektronky a měl mizerné vlastnosti při detekci cílů na pozadí země. Zaujal titanem, nebo spíše jeho absencí. Na většinu ...Zobrazit celý příspěvek
to Tesil:
Zaujal radarem, který používal pořád ještě elektronky a měl mizerné vlastnosti při detekci cílů na pozadí země. Zaujal titanem, nebo spíše jeho absencí. Na většinu trupu byla použita těžká ocel. Ano, změnil tím pohled Západu na sovětskou techniku. Strach z Migu-25 zmizel.Skrýt celý příspěvek2 Tesil vím, že je OT v diskuzích neřest, ale ......krátce :) ba naopak - po prozkoumání Foxbatu se jim docela ulevilo. Fantom to byl do přeletu Bělenka - pravděpodobně hlavně ...Zobrazit celý příspěvek
2 Tesil
vím, že je OT v diskuzích neřest, ale ......krátce :) ba naopak - po prozkoumání Foxbatu se jim docela ulevilo. Fantom to byl do přeletu Bělenka - pravděpodobně hlavně kvůli přeletům sovětských pilotů nad Izraelem, kdy kromě výstupů z dat přehledových radiolokátorů, neměli k dispozici mnoho jiných údajů.
V podstatě je nejvíc překvapil fakt, s jakou účelovostí a dá se říct jednoduchostí byl Mig-25 sověty postaven - to bylo západní rozvětkou "oceňováno". Avionické vybavení bylo poplatné 60. letům a sovětským možnostem - to je příliš ohromit nemohloSkrýt celý příspěvekKóĎA: To, že Čína je stále o krok napred, bolo myslené v kontexte môjho príspevku, t.j. v zavádzaní stíhacích lietadiel 5. generácie a integrácie ich výzbroje. Žiadne iné zložky ...Zobrazit celý příspěvek
KóĎA: To, že Čína je stále o krok napred, bolo myslené v kontexte môjho príspevku, t.j. v zavádzaní stíhacích lietadiel 5. generácie a integrácie ich výzbroje. Žiadne iné zložky čínskej armády som nehodnotil.
Ja som zatiaľ žiadne správy o testovaní nových ruských rakiet pre PAK FA nezachytil. Neviem o tom, že by už prebiehali skúšky striel s náporovým motorom, ktoré majú dosah 300 km a rýchlosť prevyšujúcu Mach 5. Ak máš link, tak pošli.Skrýt celý příspěvekalea206
1976 V.I.Bělenko MiG-25
Zaujal autopilotem,palubním počítačem,radarem,použitím titanu atd.
Změnil se tím pohled západu na sovětskou voj.techniku.alea206
1976 V.I.Bělenko MiG-25
Zaujal autopilotem,palubním počítačem,radarem,použitím titanu atd.
Změnil se tím pohled západu na sovětskou voj.techniku.fenri: Keďže na projekte PAK FA nepracujem, nebudem sa hádať, kedy testovanie skutočne začalo. Ja vychádzam len zo správ ruských médií a táto konkrétne pochádza od agentúry TASS. ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: Keďže na projekte PAK FA nepracujem, nebudem sa hádať, kedy testovanie skutočne začalo. Ja vychádzam len zo správ ruských médií a táto konkrétne pochádza od agentúry TASS. Podľa nej Borisov informoval, že začali skúšky taktického použitia rakiet. Na základe toho predpokladám, že sa integroval prvý typ rakiet a ide sa odskúšať kompatibilita s palebným systémom. Vyskúša sa prvý odpal, prípadne navedenie na cieľ. To, že posledné 2 - 3 roky lietala T-50 s podvesenou výzbrojou, boli skôr aerodynamické skúšky samotného lietadla, nie jeho zbraní.Skrýt celý příspěvek
Ac se Rusu moc nezastavam, tak nezapominejme ze: 1) Vyvojove programy letadel v USA a Rusku nikdy nesli primo proti sobe. Vzdycky se stavela "odpoved" ne primy konkurent. 2) ...Zobrazit celý příspěvek
Ac se Rusu moc nezastavam, tak nezapominejme ze:
1) Vyvojove programy letadel v USA a Rusku nikdy nesli primo proti sobe. Vzdycky se stavela "odpoved" ne primy konkurent.
2) Rusi v technice neradno podcenovat. Vzpomente na navstavuj Migu v Japonsku (pardon ja si nazvy nepamatuju :-( )
Ac souhlasim s tim ze Rusko je v elektronice za USA notne pozadu, tak zrovna v FBW bych problem nevidel. Neprekvapil by me FBL. Osobne ocekavam problem spis v senzorech, datalincich, human interface (Rusko nikdy nebylo Mekou ergonomie),....Skrýt celý příspěvekRimR: a jakéže to převratné nové éro vstoupí za 7 let do služby? Díky. Když uvážím, jak dlouho vyvíjela půlmiliardová EU Typhoona, nebo nákladní herku A400, tak mi tempo práce ...Zobrazit celý příspěvek
RimR: a jakéže to převratné nové éro vstoupí za 7 let do služby? Díky.
Když uvážím, jak dlouho vyvíjela půlmiliardová EU Typhoona, nebo nákladní herku A400, tak mi tempo práce ve čtvrtinovém Rusku nepřijde tak tragický...Skrýt celý příspěvek...tak OK... ..dejme tomu... tedy, že konečně víceméně odladěný Su50 v roce kolik... 2025? bude rovnoceným soupeřem F-22, který se v té době nebude vyrábět už kolik... 14 let?? ...Zobrazit celý příspěvek
...tak OK...
..dejme tomu... tedy, že konečně víceméně odladěný Su50 v roce kolik... 2025? bude rovnoceným soupeřem F-22, který se v té době nebude vyrábět už kolik... 14 let?? :)
Tak jo.. to je sukces.
Mna a jak na tom ta padina bude proti érům v té době vyráběným?Skrýt celý příspěvekD.i.p. z čeho konkrétně plyne přesvědčení, že za: a.) nemají elektroniku pro takový stroj b.) že pilotáž PAKu není koordinována eletronicky , když aerodynamicky nestabilní a ...Zobrazit celý příspěvek
D.i.p. z čeho konkrétně plyne přesvědčení, že za:
a.) nemají elektroniku pro takový stroj
b.) že pilotáž PAKu není koordinována eletronicky , když aerodynamicky nestabilní a fly-by-wire řízenou stíhačku mají Rusové v provozu už 40 let? že by to po 40ti letech vdali a dali tam zpět hydrauliku? Nebo dokonce motouzy?
Raptor byl prodigy a zázrak skunk works. Otázka nakolik je opakovatelný (srovnejme s následným dlouhým a bolestným porodem F-35). To, jestli je Raptor o 20 let starší (nezapomínjeme, že 10-12 let Rusko de facto stálo, resp. padalo zpět) je v případném souboji celkem jedno. To, že na vývoji PAKu se podepsalo ruské zpravodajství vytěžující zpravodajsky Raptora je celkem jisté. Vice versa je jisté, že tomu tak nebylo.
Nicméně abychom si rozuměli a aby to bylo jasné případným "vkladačům do úst": v žádném případě netvrdím, že je/bude PAK lepší/horší než Raptor. Jen tvrdím, že je nesmysl rezolutně tvrdit, že jedno letadlo rozseká to druhé (už proto, že o nich víme dopravdy prd, resp. to, si jejich vlastníci přejí, abychom věděli). A to s obtížností pilotáže považuji za úplný nesmysl. Nevěřím, že PAK bude obtížněji pilotovatelný, než Su-27/3xSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...