Ruská modulární letecká munice vzduch-země Grom

Nová ruská modularní zbraň vzduch-země Grom. /  TRZ

Ruská korporace Taktické raketové zbraně (TRZ) pracuje na zajímavé letecké munici vzduch-země Grom. Nová zbraň vychází ze střely Ch-38 a má rozšířit ruské schopnosti provádět přesné letecké údery z větší vzdálenosti, mimo dosah prostředků protivzdušné obrany (PVO) nepřítele.

Letecká munice Grom byla poprvé představena v roce 2015 a letecké testy započaly na stíhacích bombardérech Su-34 na konci minulého roku. Letecké testování skončí v srpnu a podle tiskové zprávy TRZ munice Grom na konci roku vstoupí do sériové výroby. Zatím ale není ze zpráv jasné, o kolik kusů této munice má ruské letectvo zájem.

 

Samotné letové testy probíhají v nejrůznějších klimatických, povětrnostních a světelných podmínkách, a také v prostředí aktivního elektromagnetického rušení.

 

Grom vznikl na základě střely Ch-38M, která byla poprvé představena v roce 2007 a certifikovaná pro výrobu v roce 2015. Ch-38M nahrazuje v ruském letectvu střely vzduch-země Ch-25 a Ch-29. Jedná se o taktickou nadzvukovou střelu vzduch-země s doletem 40 km a bojovou hlavici o hmotnosti 250 kg. Rodina Ch-38 využívá laserové, radiolokační a satelitní navádění.

 

Hlavní konstrukční změnou u Gromu je modularita celé konstrukce a přidání dolnoplošných výklopných křídel. Jak bude ale popsáno dále, na rozdíl od Ch-38 střela/puma Grom zatím využívá jen satelitní navádění (podobně jako americká JDAM nebo GBU-38).

 

Grom se skládá z několika na sobě nezávislých modulů ‒ sekce bojové hlavice, naváděcí a řídící sekce, část s raketovým pohonem (na tuhé pohonné hmoty) a koncový modul s řídícími plochami. Kromě toho se pod střelu (modul s bojovou hlavicí) umísťuje pouzdro s výklopnými křídly.

 

Díky modularitě lze například nahradit raketový motor za další bojovou hlavici a vytvořit tak ze střel Grom klouzavé pumy. Nabízí se také velmi snadná modernizace (či rozšiřování schopností) munice Grom (nově vyráběné i již zavedené) díky výměně jednotlivých modulů za pokročilejší verze.

 

Zatím jsou k dispozici tříštivo-trhavé bojové hlavice, termobarické a zápalné. Možný je samozřejmě vývoj i dalších bojových hlavic, například se submunicí nebo s penetrátorem pro ničení podzemních nebo jinak zodolněných cílů ‒ ostatně takové bojové hlavice využívá i rodina střel Ch-38.

 

Popis a rozměry jednotlivých modulů. / TRZ

  

Základní moduly a komponety zbraně. / TRZ

 

K dispozici jsou nyní tři základní varianty zbraně. První verze 9-A-7759 je vybavena sekcí s bojovou hlavicí a raketovým pohonným systémem. Má hmotnost 519 kg a bojovou nálož tvoří hlavice o hmotnosti 315 kg. Dolet zbraně je 120 km a doba letu 400 sekund. Účinek v cíli zprávy uvádějí 1,8× větší než v případě ruské třístivo-trhavé pumy OFAB-250-270 (266 kg).

 

Druhá verze 9-A1-7759 je v klouzavou pumou, kdy sekci s pohonným systém nahradila druhá bojová hlavice. Hmotnost pumy je 598 kg, první bojová hlavice váží 315 kg a druhá 164 kg. Dolet je 65 km a doba letu 260 sekund. Účinek v cíli je 1,5× větší než v případě tříštivo-trhavé pumy OFAB-500U (515 kg).

 

Třetí variantou je 9A2-7759 s termobarickou bojovou hlavicí. Celková hmotnost je 488 kg, hmotnost první hlavice 250 kg, druhé 129 kg. Účinek v cíli je 2× větší než u termobarické pumy KAB-500OD (500 kg). Dolet je 65 km (260 sekund) a bomba exploduje ve výšce šest až 12 m. Tato verze je vybavena laserovým výškoměrem Grom-D.

 

Ve všech třech případech je Grom odhazován při rychlostech nosného letadla 500 km/h až 1200 km/h. Maximální výška odhozu je větší než 10 000 m.

 

Tři základní verze Gromu. / TRZ

 

Střela k navádění používá satelitní (GPS, GLONASS) a inerciální navigaci. Zbraň je proto určená k ničení statických cílů, jakou jsou nejrůznější budovy, klíčové body infrastruktury, letiště, sklady, seřadiště bojové techniky, průmyslové objekty, postavení raketových a dělostřeleckých jednotek, atd.

 

Hlavní výhodou této zbraně je schopnost ničit cíle z odstupu, mimo dosah nepřátelské PVO. Dosah Gromu na první pohled sice leží na teoretickém dostřelu amerického systému PVO Patriot, ale nosný letoun po odhozu umí okamžitě provést úhybný manévr a dostat se mimo dosah střel nepřátelské PVO.

 

Podle agentury RIA Novosti střední kruhová odchylka (CEP) střely/pumy Grom v cíli je 11 m a navigační systémy jsou odolné proti rušení nebo cílenému hackingu (zanášení falešných souřadnic).

 

Zbraň mohou používat prakticky všechny ruské víceúčelové stíhací letouny nebo stíhací bombardéry, jako jsou MiG-29, MiG-35, Su-24, Su-30SM, Su-34, Su-35S a dokonce také námořní Su-33. Se zbraní se počítá i pro vyvíjené letouny páté generace Suchoj Su-57.

 

Grom může po odhozu provést obrat o 180° a zaútočit na cíl v zadní polosféře letounu. / TRZ

 

Rusové se vývojem munice Grom snaží dohnat západní náskok v přesné munici vzduch-země. RIA Novosti jako konkurenta zbraně Grom považuje americkou pumu GBU-39 Small Diameter Bomb (SDB), která vstoupila do služby v roce 2006. Navádění a dosah je stejný, nicméně ruská zbraň má třikrát větší bojovou hlavici.

 

V budoucnu lze očekávat na základě platformy Grom i vývoj přesně naváděné munice proti pohyblivým cílům, která může soupeřit s nejnovější americkou pumou GBU-53/B Small Diameter Bomb II (SDB II). Americká SDB II díky třem senzorům (infračervená kamera, radiolokátor a laserové navádění) a prvkům umělé inteligence dokáže například ničit konkrétní (nejhodnotnější) vozidla v pohybující se koloně.

 

O skutečné bojové hodnotě nové ruské zbraně však rozhodne výrobní cena a schopnost ruského průmyslu zbraň vyrábět v dostatečném množství (ve válečném stavu). Bojová hodnota střely Grom samozřejmě přímo závisí na tom, zda Rusko bude mít ve skladech 1000 nebo 10 000 těchto zbraní.

 

Například americká GBU-39 stojí 40 000 dolarů a americké letectvo má 17 000 těchto zbraní, GBU-53/B přijde americké daňové poplatníky na 100 000 dolarů a je plánováno vyrobit rovněž 17 000 kusů této munice. 

 

Zdroj: RIA Novosti

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vojenská přehlídka na Rudém náměstí

9. května na Rudém náměstí proběhla tradiční každoroční vojenská přehlídka na oslavu Dne vítězství – ...

Ruské korvety Škval ochrání systém protivzdušné obrany Pancir-M

Začátkem května došlo ke spuštění korvety Škval, třetího plavidla Projektu 22800, na vodu. Ruské ...

Ohrožují ruské rakety hospodářskou bezpečnost Pobaltí?

Minulý měsíc ruské úřady dvakrát informovaly Lotyšsko o úmyslu provést raketové zkoušky v Baltském ...

Ruslan Puchov: Rozvoj ruských vojenských schopností do roku 2027

Ruský vojenský analytik Ruslan Puchov, šéf moskevského think-tanku CAST (Centre for Analysis of ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Czertik
    03:49 08.07.2018

    rasto123, ja myslim ze tady vsichni rusum prejen hodne uspechu pri integraci svp-24 pri modernizaci do letadel ( i kdyz, otazka je, jaka to bude modernizace kdyz je to uz 20 let ...Zobrazit celý příspěvek

    rasto123, ja myslim ze tady vsichni rusum prejen hodne uspechu pri integraci svp-24 pri modernizaci do letadel ( i kdyz, otazka je, jaka to bude modernizace kdyz je to uz 20 let state a lepsi by bylo tam namontovat jeho modernejsi obdobu).
    a myslim ze nejevetsi problem (pro rusy) z toho co tu shania a ostatni postuje je to, ze zacimco tyhle schopnosti meli amicka letadla uz od 80 tych let v zakladu, rusove jim to montuji dneska jako extra system.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    03:37 08.07.2018

    semtam, kdyz porad chces zapadascky ekvivalent svp-24 a toho jak pracuje s daty - sem si jisty ze ti nekdo najde presny zapadacky ekvivalent, ale musis nam napret napsat jak a s ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam, kdyz porad chces zapadascky ekvivalent svp-24 a toho jak pracuje s daty - sem si jisty ze ti nekdo najde presny zapadacky ekvivalent, ale musis nam napret napsat jak a s jakymy daty svp-24 pracuje at vime od ceho se mame odrazit, bez toho se skutecne dal nepohnem.Skrýt celý příspěvek

  • rasto123
    00:52 08.07.2018

    Páni, to čo Rusko zavádza nie je novinka, ale oni to reálne zavádzajú. "po tom co prebehol vypocet sa vstupne data nahrali do lietadla a to muselo nalietat na ciel aby ...Zobrazit celý příspěvek

    Páni, to čo Rusko zavádza nie je novinka, ale oni to reálne zavádzajú.


    "po tom co prebehol vypocet sa vstupne data nahrali do lietadla a to muselo nalietat na ciel aby dosiahlo zasah v dopredu urcenom letovom profile s dopredu urceneho azimutu

    Cela ta "zasadna" inovacia v SVP je, ze senozry su priamo na lietadle a pocita presne tako ako ALCA technologiou ktoru tato dostala od americanov v 90tych rokoch. Ako spickova technologia to bola v tom case svedci to, ze to dostal byvaly postsoc stat mimo NATO "

    No a Rusko to ide používať. Svoju vlastnú technológiu posunuli ďalej. Pozrite si Mig-27, SU-24MK...TU-22M3.....Skrýt celý příspěvek

  • darkarrow
    23:06 07.07.2018

    presnost systemov ci uz CCRP alebo aj SVP-24 bude v sucasnosti (v zapadnom CCRP aj v minulosti) hlavne zavisla na odhade profilu vetra v letovej drahe bomby ak bombardujeme z ...Zobrazit celý příspěvek

    presnost systemov ci uz CCRP alebo aj SVP-24 bude v sucasnosti (v zapadnom CCRP aj v minulosti) hlavne zavisla na odhade profilu vetra v letovej drahe bomby ak bombardujeme z velkej vysky. Je to nieco co sa neda zmerat a ma zasadny vplyv na vysledny zasah. U A-10C sa tento profil da zadat/menit pocas letu kde sa definuje rychlost a smer vetra v jednotlivych vyskach, a aj tak je to odhad.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:04 07.07.2018

    Jara, neblbněte, to by někdo musel chápat rozdíl mezi výpočtem teoretického modelu a výpočtem na základě vzorku dat získaných pokusem :-)

    Jara, neblbněte, to by někdo musel chápat rozdíl mezi výpočtem teoretického modelu a výpočtem na základě vzorku dat získaných pokusem :-)

  • raziel87
    22:38 07.07.2018

    2 MacGyver

    moje intuice mi to taky říká, ale v DCS........

    2 MacGyver

    moje intuice mi to taky říká, ale v DCS........

  • Shania
    22:18 07.07.2018

    tady je napr popis faktoru pro ccip/rp http://www.f-16.net/forum/view... jak se ziskavaji data pro rychlost ...Zobrazit celý příspěvek

    tady je napr popis faktoru pro ccip/rp

    http://www.f-16.net/forum/view...

    jak se ziskavaji data pro rychlost vetru atd.(jde to pres ins)
    rozdil v tom co f-16 pocita navic proti A7

    On a less serious note, we were all surprised how many variables were incorporated in the F-16 fire control computer compared to the A-7D/E.
    no flat earth assumption. Great circle all the time
    rotation of earth under the bomb during its time-of-flight
    coriolis (read bullet above)
    crude assumption of changing winds between release altitude and tgt alt
    GRAVITY delta if tgt was up on a high mountain
    All this prolly got us a meter or two better accuracy than the A-7D.

    The thing that made the F-16 so good was a better inertial for the short term. In other words, navigation error versus short term drift. The radar ranging was also a big player.


    ---

    jinak problem tady je presnost ze strednich vysek, SVP a ekvivalentni systemy budou v pohode v nizkych vyskach, ale tam se uz moc nelita.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    22:11 07.07.2018

    Jirosi SVK-24 není kontejner a je přímo v letadle. Slavoslav Díky, bližší informace si asi již nenašel, pro porovnání? A o nějakou moderní technologii opravdu nejde, tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi

    SVK-24 není kontejner a je přímo v letadle.

    Slavoslav

    Díky, bližší informace si asi již nenašel, pro porovnání? A o nějakou moderní technologii opravdu nejde, tak prodej asi nebude nijak omezen, stále se jedná o hloupé bomby.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    22:05 07.07.2018

    semtam btw, tie starsie metody vypocitaneho odhodu co spominas a ktore mali implementovane aj sovietske stroje boli nieco uplne ine po tom co prebehol vypocet sa vstupne data ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    btw, tie starsie metody vypocitaneho odhodu co spominas a ktore mali implementovane aj sovietske stroje boli nieco uplne ine

    po tom co prebehol vypocet sa vstupne data nahrali do lietadla a to muselo nalietat na ciel aby dosiahlo zasah v dopredu urcenom letovom profile s dopredu urceneho azimutu

    Cela ta "zasadna" inovacia v SVP je, ze senozry su priamo na lietadle a pocita presne tako ako ALCA technologiou ktoru tato dostala od americanov v 90tych rokoch. Ako spickova technologia to bola v tom case svedci to, ze to dostal byvaly postsoc stat mimo NATO

    jop, a aby som neabudol da sa bavit este o presnosti algoritmovSkrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:02 07.07.2018

    Semtam On asi neexistuje podobný kontajner na západě. Protože to mají letadla v základu, jako jednotlivé prvky tvořící ve výsledku to samé. Rusové to do letadla nedokázali narvat, ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam On asi neexistuje podobný kontajner na západě. Protože to mají letadla v základu, jako jednotlivé prvky tvořící ve výsledku to samé. Rusové to do letadla nedokázali narvat, takže vytvořily kontajner na závěs a dali tomu název. Většina 40+let starých technologii je na západě brána jako základní vybavení.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:49 07.07.2018

    semtam a ako teda to SVP funguje okrem toho ze pocita miesto odhodu? popisem ti moju predstavu toho co vstupuje do vypoctu: poloha, vektor a rychlost lietadla voci cielu ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    a ako teda to SVP funguje okrem toho ze pocita miesto odhodu?

    popisem ti moju predstavu toho co vstupuje do vypoctu:

    poloha, vektor a rychlost lietadla voci cielu - ALCA check
    rychlost a sila vetra v bode odhodu - ALCA check
    rychlost a sila vetra po drahe bomby - nemeratelne
    balisticke parametre bomby - ALCA check

    co takeho uzasneho SVP zarata naviac co ALCA nema?

    ak sa o niecom mozeme bavit tak o kvalite senzorov pre jednotlive vstupy a presnosti GPS vs GLONASS, pripadne senzorov na lietadle pre meranie znosu lietadla a nasledne vyhodnotenie sily a smeru vetraSkrýt celý příspěvek

  • semtam
    21:34 07.07.2018

    Slavoslav Metody vypočítaného odhozu jsou staré od doby co někoho napadlo z letadla něco shodit. Od té doby co se do letadel dávají počítače, tak odhoz munice je počítán za ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav

    Metody vypočítaného odhozu jsou staré od doby co někoho napadlo z letadla něco shodit. Od té doby co se do letadel dávají počítače, tak odhoz munice je počítán za pomoci nich.

    Proto se ptám, jak se tedy jmenuje ten ekvivalent, který pracuje s daty minimálně jako SVP-24?

    Vypočítat bod odhozu dokázal i SU-24 původní verze a řady dalších letadel napříč světem.

    Aby se tu místní hysterie uklidnila, tak jen připomenu, že nikdo tu netvrdil, že SVP-24 je nějaká super zbraň či neorodoval za jeho nadpozemskou přesností.

    Starlighte chápu tě, vím, že je to pro tebe těžké a nezbývá ti nic jiného než urážet.

    Hold plagiátorství nestačí, někdy je potřeba mít nějaké znalosti a použít logiku. Tohle neber osobně, je to jen konstatování všeobecného faktu.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:24 07.07.2018

    btw odporucam si precitat najma tu cast o GPS ked to tu bolo nacate. To ze vam civilne GPS na mobile nieco ukaze neznamena, ze ste na centimetre presny. Pre GLONASS sa udava ...Zobrazit celý příspěvek

    btw

    odporucam si precitat najma tu cast o GPS ked to tu bolo nacate. To ze vam civilne GPS na mobile nieco ukaze neznamena, ze ste na centimetre presny.

    Pre GLONASS sa udava presnost (vojensky, presnejsi signal) bez pozemnych rektifikacnych stanic cca 3 m za idealnych podmienok. Takze len chyba GPS moze dosahovat 3 m a znovu opakujem za idealnych podmienok.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    21:09 07.07.2018

    semtam "Prostě chci slyšet analog co zpracovává data minimálně rovná SVP-24. " ono to tu uz bolo spomenute a prehliadnute v diskusii myslim Starlightom L-159 ALCA Tu ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam

    "Prostě chci slyšet analog co zpracovává data minimálně rovná SVP-24. "

    ono to tu uz bolo spomenute a prehliadnute v diskusii myslim Starlightom

    L-159 ALCA

    Tu mas link o celej problematike a strucne popisane co vsetko ma vply na vyslednu presnost

    http://www.armadninoviny.cz/ce... Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    21:00 07.07.2018

    Moc dobře se nad touhle debatou bavím, je opravdu úsměvné jak si někteří zdejší diskutéři hrají na zdatné “techniky” a přitom jim chybí elementární technické vzdělání a diky jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    Moc dobře se nad touhle debatou bavím, je opravdu úsměvné jak si někteří zdejší diskutéři hrají na zdatné “techniky” a přitom jim chybí elementární technické vzdělání a diky jeho absenci si tedy ani neuvědomují že “spočítat” něco podle nějákého algoritmu nebo pracovat a vyhodnocovat vstupní data je rozdíl.... to že statistika je takový zvláštní mat. Obor by ale zdejší specialisté měli přeci vědět? Nebo to zkuste vyguglovat;) ale jak říkám velká sranda:DSkrýt celý příspěvek

  • MacGyver
    20:56 07.07.2018

    Starlight podle tvého rozhledu soudím ze jsi, nebo jsi byl pilot. Pokud je moje intuice správná, pak nechápu proč se necháváš zatáhnout do osobní roviny. Partičku co má AN jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlight podle tvého rozhledu soudím ze jsi, nebo jsi byl pilot. Pokud je moje intuice správná, pak nechápu proč se necháváš zatáhnout do osobní roviny. Partičku co má AN jako hlavní náplň dne a seberealizaci je fajn sledovat, ale ...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    20:52 07.07.2018

    Jen sem reagoval na tvojí odpověď, která byla adresovaná mě - na bod 1 i 2.

    Oboje jsem vyvrátil, tak kdo tu hraje paralimpiádu mistře?

    Jen sem reagoval na tvojí odpověď, která byla adresovaná mě - na bod 1 i 2.

    Oboje jsem vyvrátil, tak kdo tu hraje paralimpiádu mistře?

  • Starlight
    20:43 07.07.2018

    @raziel87 Už tu hraješ se Semtamem paralympiádu. Nikdo tu nerozporuje, že Rusové měli SVP-24 rozpracovaný v 90. letech. A pokud někdo (například Alchymista) v nějaké ...Zobrazit celý příspěvek

    @raziel87

    Už tu hraješ se Semtamem paralympiádu.

    Nikdo tu nerozporuje, že Rusové měli SVP-24 rozpracovaný v 90. letech. A pokud někdo (například Alchymista) v nějaké neveřejné části nějakého webu popsal, jak to celé super funguje a jaké to má přesnosti, tak to sem prosím přepiš (stačí výtah).Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    19:58 07.07.2018

    Starlighte, přestaň mě urážet a hrát si na vševědoucího, jsi bohužel vedle jak ta jedle. O SVP-24 se veřejně píše od Berlínské Aeroshow v roce 2000, říká ti něco projekt ...Zobrazit celý příspěvek

    Starlighte,

    přestaň mě urážet a hrát si na vševědoucího, jsi bohužel vedle jak ta jedle.

    O SVP-24 se veřejně píše od Berlínské Aeroshow v roce 2000, říká ti něco projekt
    Su-24 Gusar -----> Su-24 SVP-24.......drž se, bude to napínavé, jsme v 90. letech 20. století. Já nemůžu za to, že si internetovej historik. Archivy a staré diskuze se běžně mažou, takže je naivní spoléhat na to, že když si to tam nenašel dnes, tak ta stránka nebyla před 10 lety aktivní.

    Schválně jsem chvilku googloval, i na pitomejch českejch webech se o tom píše od roku 2012! takže 6 let Starlighte. V azbuce jsem našel v archivech článek z roku 1997 a pak po Berlinské aeroshow podzim 2000.

    Ještě, že jsem strávil den o vody.....

    P.S byl bych rád, kdybys o Alchymistovi nepsal pohrdavě, ten chlap má víc informací, než máš věřím ty. Ten článek z Palby je jinej, asi nemáš přístup do uzavřený sekceSkrýt celý příspěvek

  • Czertik
    19:53 07.07.2018

    gagnut rychlost zpracovani dat, jejcih nahravani atd vzdy jde s danou technologii co je k vispozici v dobe zavedeni daneho letadla (a je jedno jestli vojenskeho nebo civilniho), ...Zobrazit celý příspěvek

    gagnut
    rychlost zpracovani dat, jejcih nahravani atd vzdy jde s danou technologii co je k vispozici v dobe zavedeni daneho letadla (a je jedno jestli vojenskeho nebo civilniho), pripadne v dobe kdy se provadela modernizace a vymenoval se i pocitac a dalsi avionika.
    a holt, vyspelost prumyslu nejde okecat. staci se mrknout kdy polovodice do stihacek zavedli amici a kdy soveti. to same u skleneneho kokpitu atd.
    pokud tu nekdo pamatuje 80 leta a delal za komaru s pocitaci, tak vi, ze derne stitky tu stale frceli, a to i v sssr. a myslim ze tu neni nikdo kdo by rekl, ze frceli i v usa.

    ale abych to zjedodusil, u letadel pochazejicich z 90 tych let se budou nahravat data disketamy, u modernich "flaskou" nebo datalinkem.
    a jak u su-24 bylo krasne napsano, z liknnu co sem postl sem tam, je nadherne naspano ze ta modernizace co udelali rusove ve 2000 zkratila pri vymene pocitace nahravani na 5 min (diskety) ze 41 min u streho pocitace. a 41 min se me na diskety ponekud nezda. a z jakeho ze roku to su-24 fencer d pochazi ?

    a co se tyka automatickeho shozu su-22, co to dokazal i cele sam odlitat....no vzdyt ja taky automaticky odhoz pum nepovazuji za nejaky zazrak a vydobytek techniky, narozdil od sem tama, coz podle nej dokaze jen su 24 s svp-24. a nikdo jiny.

    a co se tyka meteovstupu - tak ano, skutecne zadny jiny, ci jeho obdoby, nez co si popsal skutecne nejdou, a to jak pro svp-24 tak i f-16 pro letouny samotne.

    i kdyz ted me napada, ze semtam mozna myslel to ze se namerena meteodata co budou panovat u cile se nahraji do pocitace dotycneho letounu, aby podle toho upravil parametry a zpresnil shoz. jenze presne tohle uz umi ona stara dobra f-16 kde gump na f16 foru o tom pise, a o tom, ze s vetrem si museli delat starosti jen "stari paprdove" jako on co litali na dnes uz muzealni technice.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 7