Ruská vojenská politika v roce 2018

Ruští vojáci; ilustrační foto / Vitaly V. Kuzmin; CC BY-SA 3.0 

Ruský politolog Pavel Luzin v článku Limity výkonnostních schopností představil svou prognózu ruské vojenské politiky pro rok 2018. Luzin ve svém silně kritickém článku mimo jiné popisuje, jakým způsobem Kreml podkopává moc Západu pomocí vytváření nejrůznějších problémů.

Za vším hledej peníze

Pavel Luzin je známý a dlouhodobý kritik politiky Kremlu a také poměrů v ruských ozbrojených silách a v ruském vojensko-průmyslovém komplexu. Jeho silně kritický článek samozřejmě vyvolal kontroverze a blog BMPD, který je neoficiálním blogem moskevského think-tanku Centrum pro analýzu strategií a technologií (CAST), ho sice otiskl, ale posměšně k němu připojil tag značku “humor”.

 

 

Nyní k samotné prognóze. Podle Luzina bude muset Kreml v roce 2018 řešit klíčový rozpor v jeho vojenské politice. Na jedné straně Rusko investuje do armády takovou měrou, jako by se chystalo na velkou válku, ale současně se ještě Rusku nepodařilo Západ vyčerpat pomocí vytváření konfrontací a problémů (např. politických, ekonomických, společenských, humanitárních, atd.). Luzin se tedy domnívá, že se Rusko pokusí vytvářet pro Západ ještě větší problémy.
 

Zároveň si Rusko nemůže kvůli domácím politickým důvodům dovolit příliš snižovat vojenské výdaje. V roce 2016 ruské investice do obrany dosáhly rekordních 5,67 bilionu rublů (84,6 miliardy dolarů v kurzu 2016), tj. 6,59 % celkového státního rozpočtu.
 

Na první pohled jde o mnohem větší “vojenské výdaje”, než jsou ty oficiální, ale ruský vojenský rozpočet lze rozdělit do dvou částí – pro “vnější bezpečnost” bylo v roce 2016 vyčleněno 3,77 bilionu rublů (56,3 miliardy dolarů), pro “vnitřní bezpečnost” 1,9 bilionu rublů (28,3 miliardy dolarů).

 

Podle Luzina je trik v tom, že ruská vojenská doktrína a strategie národní bezpečnosti nerozlišuje mezi vnitřními a vnějšími hrozbami. Například známého vojenského cvičení Západ 2017 se účastnily nejen Ozbrojené síly Ruské federace, ale také jednotky FSB, ministerstva pro mimořádné situace, ministerstva vnitra a jednotky Národní gardy.
 

To znamená, že všechny ruské bezpečnostní síly jsou nějakým způsobem začleněny do systému vojenského plánování – vnitřního i vnějšího. Proto do vojenských výdajů lze zahrnout všechny prostředky přidělené “vnitřním i vnějším” bezpečnostním silám.

 

Luzin soudí, že rekordní rok 2016 může být považován za výdajovou odchylku, spojenou “s extrémní neúčinností ruského vojenského průmyslu” (vysvětleno dále). V roce 2017 tak již celkové ruské vojenské výdaje poklesnou na pět bilionů rublů, z toho tři biliony rublů je přiděleno pro “vnější bezpečnost” (tedy především pro Ozbrojené síly Ruské federace) a dva biliony pro potřeby vnitřní bezpečnosti.
 

V roce 2018 výše výdajů zůstane zhruba zachována – pro úkoly vnější bezpečnosti bude vyčleněno 2,8 bilionu rublů (polovina je určena na nákup zbraní) a dva biliony rublů získají bezpečnostní orgány vnitřní bezpečnosti. Obecně se Kreml snaží udržet své vojenské výdaje na úrovni třetiny federálního rozpočtu.

 

Současně náklady na běžné provozní potřeby armády a dalších bezpečnostních sil (celkově čtyři miliony lidí) nemohou být sníženy bez propouštění lidí. Jak však uvádí Luzin, vzhledem k “pudu politické sebezáchovy” Kreml jistě počet lidí v bezpečnostních silách nesníží. Stejně tak nelze z politických důvodů snížit náklady na vývoj, výrobu a nákup zbraňových systémů, protože ruský vojenský průmysl zaměstnává dva miliony lidí.
 

"Konfrontace se Západem, neurčité vyhlídky na vývoz ruských zbraní a nové americké sankce proti ruským vojenským podnikům povedou Moskvu do slepé uličky," vyvozuje Luzin. Prozatím si Rusko může dovolit vojenské výdaje na úrovni 5,5 % HDP, ale to jen zhoršuje ruskou ekonomickou situaci. Tak vysoký poměr výdajů na zbrojení (více než 5 % HDP) dlouhodbě vydávaly Spojené státy a Velká Británie jen v dobách studené války.

 

Je pravda, že americké vojenské výdaje opět překročily 5 % HDP v letech 2009-2011, kdy vojenská aktivita USA v Iráku a Afghánistánu dosáhla vrcholu. Podle Luzina ale i USA, které se na rozdíl od Ruska mohou “pochlubit staletími hromadění kapitálu,” byly nuceny při první příležitosti snížit podíl vojenských výdajů.

 

Problémem údajně zustává přetrvávající velká neefektivnost ruských vojenských podniků. Luzin dává za vzorový příklad kosmickou společnost Roskosmos, která je součástí ruského vojensko-průmyslového komplexu. Firmu Roskosmos nedávno kritizoval Andrej Bělousov, asistent Vladimíra Putina pro ekonomické otázky. Podle Bělousova Roskosmos zaměstnává 200 000 lidí, má roční obrat 5 miliard dolarů, ale méně než 10% ziskovost.

 

"Čistý zisk je, omlouvám se za ten výraz, houby. To znamená, že Roskosmos funguje téměř bez zisku. Taková to je firma," řekl Bělousov. Asistent prezidenta soudí, že taková masa lidí nemůže vydělat peníze a Roskosmos od pádu Sovětského svazu stále žije v “rozpočtovém a technologického paradigmatu“ – Roskosmos čerpá peníze z ruského státního podniku a je mistrem (v dobrém slova smyslu) v řešení technických problémů. "Ale to je všechno železo ... a kde jsou peníze?" ptá se Bělousov.
 

Ruská vojenská dobrodružství

Ve svém článku se Luzin také dotkl ruských zahraničních vojenských operací. “Rusko pokračuje ve vojenských kampaních v Sýrii a na Ukrajině. A to navzdory skutečnosti, že v případě druhé kampaně (ukrajinské - pozn. red.) došlo minulou zimu k vážnému zhoršení bezpečnostní situace na Donbase (kromě svržení Plotnickije z pozice faktického vůdce Luhanské lidové republiky v listopadu 2017) a válka zde nebyla ukončena. Současně Rusko v létě roku 2017 udělalo vše pro to, aby na diplomatické úrovni pohřbilo myšlenku vzniku mírových jednotek OSN v této oblasti,” píše Luzin.
 

V roce 2018 se Kreml z východní Ukrajiny nestáhne, protože údajně nebylo dosaženo žádných původních cílů této války – Krym není mezinárodně uznán za ruský. Autor navíc soudí, že se Moskva nevzdala svého cíle postupně získat celou Ukrajinu, to měl v rétorické rovině opět potvrdit Putin během své tiskové konferenci v prosinci 2017.
 

Na konci roku bylo ohlášeno stažení ruských vojenských jednotek ze Sýrie. Důvodem je porážka Islámského státu. Autor však soudí, že Moskva nemá pro Sýrii žádný politický ani ekonomický projekt. Bez této skutečnosti nelze využít syrskou válku k vytvoření stabilního ruského vlivu v regionu. "K uzavření "velké dohody" se Západem, která byla hlavním cílem Kremlu, také nedošlo," píše Luzin.
 

Kremlu se také nepodařilo naplnit rolí mírotvůrce a uspořádání kongresu syrského národního dialogu v Soči bylo odloženo na rok 2018. Luzin soudí, že vzhledem k tomu, že Kreml nevěří v rovnocenný dialog – věří v tvrdé vyjednávání a vnucování své vůle – nelze očekávat přínos takového setkání. Navíc dle Luzina nelze očekávat, že pod vládou Moskvy bude v Sýrii mír, protože pozice Ruska v Sýrii zůstávají poměrně silné jen tehdy, když v zemi pokračuje válka.

 

Dle Luzina se Kreml stále častěji soustředí na konflikty v Súdánu a Libyi. Rusko také na počátku roku 2018 plánuje uzavřít dohodu s Egyptem o využívání letišť této země ruskými vojenskými letadly. Luzin soudí, že “cílem Moskvy v možných příštích vojenských dobrodružstvích bude vytvoření politických a humanitárních problémů pro Západ v jižním Středomoří.”

 

Smyslem tohoto přístupu je ověřit sílu evropské a transatlantické jednoty a, pokud je to možné, poškozovat tuto jednotu. Hlavním úkolem je pomocí problémů vyčerpat Západ a současně neustále nabízet řešení těchto problémů, samozřejmě s ohledem na hospodářské a mocenské zájmy ruské vládnoucí skupiny.

 

“Výsledkem je, že v roce 2018 bude politika ruského režimu ve vojenské oblasti, podmíněná logikou zachování jeho existence (režimu - pozn. red.), zaměřena na záchranu ozbrojených sil. [...] V tomto smyslu se zdá, že zde je nejvíce legitimní trend další izolace a rozšíření preferencí pro armádu, bezpečnostní síly a vojenský průmysl se všemi podstatnými politickými důsledky,” uzavírá svůj článek Luzin.

 

Názor Armádních novin
Prognóza samozřejmě nemá šanci jakýmkoliv způsobem ovlivnit vlastní a izolované bubliny realit lidí s vyhraněným světonázorem. Nelze na druhou stranu samozřejmě okamžitě přijmout, že prognóza popisuje jedinou správnou “realitu” a úhel pohledu na věc. Nicméně řada názorů Lezina bez jakýchkoliv pochybností stojí za pozornost, prozkoumání a samozřejmě ke kritické diskuzi. 

Zdroj: Intersection

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

Rusko a USA v Sýrii: zhodnocení vojenských intervencí

Během posledních dvou let došlo k značnému rozšíření amerických a ruských vojenských operací ...

Ruské bezpilotní letouny na syrském bojišti

Během války s Gruzií v roce 2008 ruské jednotky využívaly jen několik primitivních, těžkopádných a ...

Ruské stíhačky Su-57 s nejnovějšími motory Izdělije 30

Minulý týden ruský výrobce Suchoj, člen Sjednocené letecké korporace (OAK), začal s leteckými testy ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Tesil
    22:17 02.01.2018

    Pavel1
    Nevím zda jsem mimo mísu,hlavně pokud jde o toho důchodce.
    Nakonec něco obdobného proběhlo v Rakousku.Tedy opět Chruščov.

  • Pavel1
    21:52 02.01.2018

    Tesil
    Ano, návrh tady byl. Jinak jsi ovšem mimo mísu. Zkus si místo důchodců přečíst něco modernějšího. Například Peter Ruggenthaler: Stalin's Big Bluff. The History of the Stalin Note In the Soviet Archives
    Jediné o co šlo stalinovi bylo zabránit remilitarizaci západního Německa. Jediný kdo myslel sjednocení Německa vážně byl Berija. A toho nechal zlikvidovat "vyjednavač" Chruščov.

  • raziel87
    11:59 28.12.2017

    Téma článku je ruská vojenská politika v roce 2018. Proč tu pořád má pár expertů tu niternou potřebu všude tahat svoje ideologické předsudky, proč?

    a pro jistotu si ještě naklikají 15 lajků a názorovým oponentům 15 disliků. Přitom když si tu jeho oduševnělou myšlenku přečteš, tak přemejšlíš nad tim, jestli to psalo 16 letý dítě, nebo dospělej degen, uvězněnej v idologický a zoufale neobjektivní bublině

  • Tesil
    18:30 26.12.2017

    Pavel1
    K té hovadině, jak píšeš mohu jenom doporučit další zdroj
    S.Haffner Od Bismarcka k Hitlerovi
    Bylo to nastaveno tak,že sjednocené Německo mělo mít svoji armádu a neutralitu měli garantovat okupační státy.Návrh pochází z r. 1952 tedy před smrtí J.V.Stalina.
    Některá jednání vedl rovněž N,Chruščov např.s Gottwaldem.

  • pjek
    15:57 26.12.2017

    ->astor: Někdy není od věci se na údajně olétané L-410 ve verzi NG či předchozí nejprve pozeptat a pak teprve něco psát. Právě nerespektování technologických podmínek tamními opraváři je nejčastější příčina havárií L-410 v RF, což je obecně pro L-410 vlastně skvělá reklama, že navzdory té mizerné péči... L-410 NG je pochopitelně i pro nás vysoce efektivní nástroj přepravy prakticky ve všech klimatických podmínkách při nízkých TCO.

  • pjek
    15:51 26.12.2017

    Luzin je nekompetentní. Zapomíná (?) např. na vyznamný podíl výzkumu a vývoje v rámci vojenských výdajů a jeho přenos do strategických civilních oblastí ihned, nikoli po 10 letech jako v USA. Takže např. podnik, který produkuje převážně vojenskou techniku (např. Urlavagonzavod) dostane s rozpočtu peníze i na společný výzkum se soukromnými a univerzitními subjekty, takže dochází k bezprostřednímu sdílení finančních a technologických zdrojů. Dále, objem vojenských rozpočtových výdajů, jakkoli se zdá být veliký, nedosahuje skutečné úrovně vojenského rozpočtu v USA, navíc výdaje v RF odpovídají generační obměně a zavádění zcela nových technologií do výroby. Luzin je sice známým kritikem Kremlu, ale současně destruktivním, nikoliki konstruktivním a nikdy nepřinesl žádný vlastní či zprostředkovaný nápad na efektivnější řešení toho, co kritizuje. Takže se tím nepřímo stává kašpárkem, který v cizích službách nemá ani na nové kejkle v Kremlu.

  • Pavel1
    23:15 25.12.2017

    Tesil:
    A co ti zabránilo se o té hovadině trochu rozepsat, když už sis tedy dal práci a vyhledal zdroj?
    Informace, že Berija až po stalinově smrti uvažoval o tom, že umožní sjednocení Německa, aby zmírnil napětí a ušetřil náklady na zbrojení, což jeho konkurenti v boji o koryto po stalinovi zatrhli a samotného Beriju nechali zlikvidovat, je známá a všeobecně dostupná.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Scotty
    23:10 25.12.2017

    astor
    Já se ale ptal na to jaké máte důkazy že to co jsem psal o válečných plánech ČSLA není pravda. Já své tvrzení podpořil rozhovory s generály ČSLA. Opravdu vám doporučuji je přečíst zejména rozhovor s generálem Vitano
    vským.

  • astor
    22:16 25.12.2017

    semtam: L 410 je kůň vyšlechtěný v sedmdesátých letech dle požadavků hlavního zákazníka a tím byl byvší SSSR. V Rusku je nejen oblíben pro své letové a provozní vlastnosti, ale je tam vybudována i potřebná údržbářská a opravárenská infrastruktura. To je dle mého hlavní důvod, proč Rusové Turbolet jako jediný stroj zahraniční výroby- když pominu dosluhující L-39 - provozují v ozbrojených silách. Jsou schopni si zabezpečit provoz i proti sankcím a embargům, což je další plus.U nás v letectvu to L-410 nebude mít tak jednoduché, mají své odlétáno a pochybuji, že si CAF pořídí nové. Scotty: toto doopravdy nemám z Naší Pravdy, ale z dlouhodobého zájmu o československý průmysl, osobní informace o produktu a spekulace o důvodech služby v ruském letectvu vlastní výroby.

  • semtam
    20:16 25.12.2017

    Scotty

    I to myslím není úplně přesné i když vliv to má určitě významný.
    Důležité je, že se L-410 montuje v Rusku a tudíž má jaksi nálepku Made in Russia i když je de-facto Made in Czech Republic.

    Jiná situaci by L-410 měl kdyby veškerá výroba probíhala u nás i přes ruského vlastníka.

    Ale prakticky vzato je očividně pro ruskou armádu žádaný typ a pro Kunovice je odbyt L-410 na ruském trhu klíčový po celou dobu vzniku tohoto letadla.

  • Scotty
    19:40 25.12.2017

    semtam
    Jen jsem chtěl říct že kdyby LET neměl ruského vlastníka těžko by se dostal do ruské armády to je celé. Nehodnotím jestli je lepší vlastník Američan nebo Rus. Já se řídím konstatováním že Američan je jen líp oblečenej Rus:)
    astor
    Informace čerpám z knih a internetu to je pravda. Mohl by jste mi tedy prozradit kde najdu ty nesemleté, pravdivé a potvrzené informace? Dopředu říkám že HALÓ noviny neodebírám.
    Pravopis není moje silná stránka pokud to někoho uráží omlouvám se.

  • flanker.jirka
    18:51 25.12.2017

    Jirosi: jen důvody obsazení byly rozdílné, problém s útlakem německé menšiny u nás, znáte to, klasika, vyřvávání fašistických hesel na pražských náměstích o tom jak podrizneme němcům krky, no tak jim na pomoc musel Hitler přijít, v sudetach ti chudáci seděli za okny a koukali bezprizorně jak je Češi vyhání.

  • semtam
    18:46 25.12.2017

    Scotty

    Co je to dokonalé? L-410 a jeho modifikace jsou ověřené stroje a myslím, že nebudu daleko od pravdy, když povím, že ve své třídě se jedná o naprostou špičku.

    Americký vlastník, konkrétně firma Terex vlastnila svého času Tatru a málem ji poslala do kytek a navíc si odnesla know-how. S Kunovicema by to dopadlo nejspíš obdobně.

    Ruský vlastník se v Kunovicích pohybuje již od roku 2005 (první koupené podíly) a Kunovice prosperují.

    Myslím, že jako občan ČR by si měl mít zájem na tom, co je prospěšné pro české zájmy a nikoliv pro americké firmy.

  • flanker.jirka
    18:45 25.12.2017

    Jirosi: i tak to můžete nazvat, jenomže se z toho politici nepoučili. Výsledkem je systém obrany a ochrany obyvatelstva na nule.

  • astor
    18:35 25.12.2017

    Scotty: Žádné argumenty nemáte, jen vygůglené, stokrát semlené, spekulativní a oficiálně nepotvrzené cancy. Ale pravopisné chyby máte krásné. Je to nedostatek vzdělání a nebo kouzlo nechtěného?

  • Scotty
    18:31 25.12.2017

    semtam
    Ovšem pokud by LET vlastnily například Američani tak by to letadlo mohlo být naprosto dokonalé, ale do ruské armády by se těžko dostalo. Takže jen o technice to není.

  • semtam
    18:27 25.12.2017

    Scotty

    Záležitost Rusů to určitě je, oni to kupují, ale máme hold tržní systém a firmy čas od času mění vlastníky.

  • semtam
    18:21 25.12.2017

    Scotty

    Úspěch to je, protože L-410 je vyvinutý v ČR (ČSSR) a prakticky celý vyráběný taky v ČR (nebudeme tu trojčit se subdodavately).

    L-410 se s velkou pravděpodobností objednal pro to, že vlastníci tohoto letadla jsou s ním spokojeni a je to jednoduše úspěch Kunovic, nikoliv ruského vlastníka.

  • Scotty
    18:00 25.12.2017

    semtam
    S tím co píšeš nemám žádný problém jen jsem chtěl upozornit že to není úspěch české firmy ale v zásadě záležitost rusů. Pokud LET u nás zaplatí zaměstnance a odvede daně tak s tím nemám problém.

  • semtam
    17:51 25.12.2017

    oprava text byl určen pro Scottyho, nikoliv pro Jirose

  • semtam
    17:45 25.12.2017

    Jirosi

    Děláš z toho zbytečnou vědu. Let Kunovice má ruského vlastníka. Stejně jako Škoda Auto německého.
    Let Kunovice vyrábí letadla a součástky pro ně a také je i vyvíjí. Viz. L-410NG

    Žádný přesun Letu Kunovice se nechystá. To byla jen fáma, založená na propadu Rublu a tím pádem vyšší ceny L-410 v Rusku.

    Let Kunovice doposud existuje díky objednávkám z Ruska, bez ruské poptávky by již žádný Let Kunovice neexistoval.

    To, že jsme Let Kunovice prodali je naše rozhodnutí (ČR).

    A k tomu tvému nepochopenému úspěchu.
    Znamená to, že Let Kunovice bude mít objednávky o 18 letadel více, navíc mimo civilní sektor. To přinese firmě pracovní místa a zisk a nadále může vyvíjet nová či zdokonalená letadla jako již zmíněný L-410NG. Plus se to promítne i do ekonomiky ČR.

    Pokud to stále nechápeš, tak již nevím jak to vysvětlit. Doba je hold jiná a nefunguje to jako za bolševika, když všechno vlastnil stát.

  • Tesil
    17:33 25.12.2017

    Scotty
    A to je jediné plus,které JZ přináší.Jaderné odstrašení prostě funguje.

  • Tesil
    17:25 25.12.2017

    Jirosi
    Nic jako CSR v r 1968 neexistovalo,takže sorry,ale nechápu.
    V r.1968 do ČSSR vstoupili mimo jiné i Sověti aby posílili západní hranici VS.
    Od padesátých let,kdy se o to pokoušeli politicky a vždy byli tyto požadavky odmítnuty přistoupili k akci vojenské.
    Všichni naši presidenti Gottwaldem počínaje se pobytu cizích vojsk u nás bránili.

  • Scotty
    17:18 25.12.2017

    Tesil
    Nebo pokud by situace byla příznivá byla by vynechána fáze obrany a přešlo by se rovnou do útoku. Dokud ale platilo vzájemné zničení jadernými zbraněmi nikdo se do agrese nehrnul to je jasné.

  • Scotty
    17:09 25.12.2017

    semtam
    Ovšem LET vlastní ruská společnost UGMK. Takže ruská armáda koupí letadla smontovaná v Rusku od ruské společnosti sídlící v ČR. Mimochodem v půlce roku se objevily zprávy o kompletním přesunu výroby do Ruska, ale nevím jak to nakonec dopadlo.

  • skelet
    17:08 25.12.2017

    ehm.. tehdy to byla Země Koruny české, která byla součástí Rakouského císařství, nebo-li Rakouska - Uherska.

  • Jirosi
    17:08 25.12.2017

    Tesil: A jakou agresi plamnovalo CSR v roce 1968? To by mne celkem zajímalo. Tam se totiž nebavíme o hypotetickém plánu, ale o uskutečněné operaci!

  • Jirosi
    17:06 25.12.2017

    flanker.jirka:"ne, nejdříve byla okupace Čech a Moravy, pak napadení Polska a až po napadení Polska Fra a UK vyhlásili Němcům válku. Ale reálně se chovali tak, že válku nezahájili. Nechali nás i polsky napospas. A tak krátkozraké se chovali a chovají dodnes.
    Rusáci využili situace a dostali se zpět k území, které ovládali ještě v roce 1914"

    Tak počkat, ale pak nedošlo k obsazeni CSR, ani CR. To bylo jen posunutí historických hranic obsazeného Rakouska do roku 1914.

  • Tesil
    17:03 25.12.2017

    Plány VS byly vždy pouze obranné s tím rozdílem,že v době kdy se cítila silná byla vynechána fáze obrany a mělo se přejít rovnou do protiútoku.
    Toto někteří autoři z hlouposti,záměrně nebo z nepochopení nesprávně interpretují.
    Veškeré akce VS byly vždy pouze odpovědí na agresi.

  • Scotty
    16:39 25.12.2017

    Astor Nevím kdo se tu ztrapňuje do teď jsme věcně diskutovaly, ale chápu když dojdou argumenty....

  • flanker.jirka
    16:30 25.12.2017

    Jirosi: ne, nejdříve byla okupace Čech a Moravy, pak napadení Polska a až po napadení Polska Fra a UK vyhlásili Němcům válku. Ale reálně se chovali tak, že válku nezahájili. Nechali nás i polsky napospas. A tak krátkozraké se chovali a chovají dodnes.
    Rusáci využili situace a dostali se zpět k území, které ovládali ještě v roce 1914. Ostatně, dnes je to součást Ukrajiny, Běloruska a Litvy.
    Možná se vše zase změní, už povolili v Čechách zase psát o tom, že v Kyjevě pořádají další mejdlo a zase tam nechybí banderovske znaky a vlajky.

  • astor
    15:25 25.12.2017

    Scotty: Poslechněte pana Grohmanna a neztrapňujte se.

  • semtam
    15:11 25.12.2017

    Jirosi

    Velmi jednoduché, L-410 se sice montují v Rusku, ale aby si mohl montovat, tak potřebuješ díly k montáži. Tím pádem Let Kunovice bude do Ruska dodávat díly k montáži L-410.

  • Jirosi
    14:58 25.12.2017

    Semtam: A kde je ten úspěch? Když si Ruská armáda objedná od Ruské firmy letadlo vyráběné v Rusku?

    "České letouny L-410 se montují v závodě v Jekatěrinburgu na základě kontraktu Uralského závodu civilního letectví (UZGA) se společností Aircraft Industries, která je od roku 2013 stoprocentním vlastníkem bývalé slavné firmy Let Kunovice. Majitelem Aircraft Industries je ruský těžařský holding UGMK."

  • semtam
    14:51 25.12.2017

    Zajímavé

    https://www.novinky.cz/zahrani...

    Tak tu máme další obchodní úspěch českého průmyslu.

  • Scotty
    14:31 25.12.2017

    Jaderné zbraně by v případě války byly ČSLA dodané o tom nepochybujte. Mimochodem sovětské sklady JAVOR na našem území byly vybudovány aby se JZ dostaly k ČSLA co nejdříve. V šedesátých letech měla Varšavská smlouva převahu v lidech a tancích, takže T54/55 valící se na západ představovali pro NATO reálnou hrozbu. Když si zjistíte jakou techniku mělo v té době NATO rozhodně tu sovětskou mnoho nepřevyšovala. Samozřejmě v osmdesátých letech byla situace zcela jiná a západ technologicky Varšavskou smlouvu naprosto překonal.

  • astor
    12:24 25.12.2017

    Scotty: nemám-li k dispozici dispozici jaderné zbraně, těžko mohu plánovat jejích použití. Že třeba piloti súček na Baltem nacvičovali odhoz jaderné bomby neznamená nic, kromě samotného nácviku. A vize ČSLA jdoucí do zteče proti Bundeswehru ,šiky T-54 následovány poněkud anachronickými OT-810, v útrobách zívající záklaďáci, že vzduchu chráněni poněkud zastarávajícími Migy15... Hlavňová výzbroj modernizovaná druhoválečná ruská a trofejní technika po Němcích. Generalita si mohla plánovat co chtěla, ale padlá na hlavu rozhodně nebyla. A ta nová polistopadová garnitura - určitě nepochybujete, že se obměnil personál VHÚ historiky s jiným viděním světa. Nezapomeňte, že dějiny určují vítězové. Nebo tato všeobecná poučka v Česku neplatí?

  • Jan Grohmann
    12:10 25.12.2017

    Pánové, diskuze byla promazána proto, aby se diskutovalo k tématu. Čtenáři si nechtějí po 165x přečíst, jaké to bylo během druhé světové války a v Koreji. Pokud nemáte k článku nic říct, nepište. Děkuji.

  • astor
    12:02 25.12.2017

    Jirosi: Koreu jako agresora beru, ale pokud vím, tak Kim-Ir-Sen zahájil útok bez Stalinova vědomí a ten, ač zuřil, nemohl přeci nechat svého klíčového spojence v oblasti na pospas svému hlavnímu protivníkovi v právě zuřící studené válce. Arabské státy a jejich podpora proti Izraeli? Ale proč ne, Izrael od svého počátku dělal vše pro to, aby z původních arabských obyvatel udělal občany druhé kategorie, když je před tím vyhnal z domovů. A agresor severní Vietnam? Po Dien-Bienh-Phu se dvacet tisíc amerických vojenských poradců snažilo zabránit referendu o sjednocení tak usilovně, že nejenom zlikvidovalo ekonomiku Jižního Vietnamu, ale v důsledku vůle většiny Vietnamců po sjednocení na hlavu prohráli válku. Kdyby neměli Vietnamci vůli zvítězit, tak by jim sebevětší pomoc z libovolné strany nebyla nic platná. Být na straně útočníka velmi často nemusí znamenat být útočníkem. To je třeba bombardovat Tripolis, Bělehrad,Bagdád a omlouvat to ústy plnými demokracie.

  • Scotty
    11:35 25.12.2017

    Astore bavíme se tu o ČSLA její válečné plány byly v šedesátých letech jednoznačně útočné-fakt. V té době měly vojska VS jednoznačnou převahu nad vojsky NATO v Evropě-fakt. Jediné co bránilo eskalaci studené války byla převaha v JZ na straně západu-fakt. To že USA a SSSR proti sobě vadly konflikty tak že podporovaly své spojence je taky fakt. To že to sověti prováděly více skrytě nemění nic na tom že se to dělo. Ty kecy o tom co si kdo musel po revoluci zasloužit si nech na sjezd komunistů tam možná oslníš.
    Dám sem ještě rozhovor s generálem Šádkem který asi těžko planul láskou k Bruselu zajímavé je to od stany 4:
    http://www.php.isn.ethz.ch/kms...
    Pokud má někdo zájem zde jsou rozhovory s dalšími generály ČSLA
    http://www.php.isn.ethz.ch/lor...

  • Jirosi
    11:20 25.12.2017

    Astor: Ale, ja sem vám účast USA nerozporoval. Jen se upozornil že ve všech těchto konfliktech se účastnil SSSR úplně stejně. Dosti často na straně agresora(útočníka) Korea, Vietnam, 2/3 valek Israele. atd.

  • astor
    11:06 25.12.2017

    Jirosi: Většina organizací typu ,,hnutí odporu" bývá financováno druhou stranou. Třeba vámi zmíněný vietnamský konflikt byl od začátku podporován USA, už v době první války financovali Francouze proti Viet-minhu (vyčerpání frantíci neměli zdroje) etc. Je to jeden ze způsobů vedení asymetrické války, ve vedení získali Američani skutečnou virtuozita. U nás úspěšně podporovali antikomunistické podhoubí bez rozdílu do vítězného konce. Tak se to prostě dělá. A chtít se vytrhnout z pevného svazku může být problém nejen pro Maďary nebo Čechoslováky, ale i třeba i pro Kubu,Panamu,Skotsko nebo Katalánsko. Ostatně hrůza bruselských a u nás na Bruselu závislých samozvaně demokratických 'elit' z referenda o různých exitech také o něčem vypovídá.

  • astor
    10:20 25.12.2017

    Scotty: To je dost hloupá argumentace. Vytáhnout jeden fakt z celku a postavit na něm tvrzení o charakteru celku je příkladem manipulace přímo vzorovým. Nikdo nikdy nedokázal faktické přípravy VS na útok proti NATO na armádní úrovni, jen choré mozky z Bruselu o něm byly přesvědčeny. No a nové kádry VHÚ jim dodaly munici, musí si přeci svůj chléb zasloužit. Ta kniha vypráví o tom co by mohlo být, ne co bylo. Pokud na Západě nehráli podobné hry, tak jsme zajisté nebyli možným terčem jejich střel. Též je úsměvná zmínka o tom, jak pluk ruských stíhačů způsobil ne - li porážku, tak plichtu v korejské válce. Prima.

  • Rase
    09:53 25.12.2017

    Ono každá armáda musí mít i útočné plány - co kdyby přišel takový rozkaz. Rusové jednoduše satelitům na západě nedůvěřovali. Přeci jen ony ty armády NDR, ČSLA, Polska a Maďarska byly z jejich pohledu nespolehlivé a hodily se tak akorát na obrannou válku. když se koukneme jakou kdo měl zastaralou techniku, tak je snad jasné, že se sověti opírali především o vlastní jednotky dislokované na Západě. Vojska varšavské smlouvy hrály až druhé housle. V případě útoku hlavně moc nezavazet sovětským jednotkám a případně se přidat k proudu.

  • Scotty
    09:29 25.12.2017

    astor
    V osmdesátých letech když začalo mýt NATO technologickou převahu se začala armáda mnohem více soustředit na obranu. Ovšem válečný plán ze šedesátých let zahrnoval i údery JZ. a do osmi dnů dosažení Francie.
    O tom že obrané operaci se přílišná váha nepřikládala svědčí rozhovor s generálem Vitanovským na straně 6 : http://www.php.isn.ethz.ch/kms...

  • Jirosi
    09:20 25.12.2017

    flanker.jirka: Fra/UK vyhlásily válku Něměcku, SSSR zaútočil na Polsko a další státy. Pokud tohle považujete za rovnocenné jednaní, tak to chce slušnou dávku sebezapření.

    astor: "Rusko - tam vím jen o Afghánistánu."

    Takže Ruští piloti létaly v Korei, poradce/zbraně měli ve Vietnamu i všech válkách na středním východe. Většina těch národně osvobozeneckých hnutí byla přímo fincovaná Moskvou, případně jim dodávali zbraně.

    Krom toho stihlo Rusko útočit i na vlastní spojence Madarsko, tam se normálně i střílelo, CSR tam to proběhlo klidně.

  • astor
    07:14 25.12.2017

    To Scotty: Sloužil jsem začátkem 80-tých let u jednotky mající ve výzbroji TOR 9K17 Elbrus, dá se říci, zbraň prvního úderu. Nepamatuji ovšem, že bychom někdy za ty dva roky nacvičovali první úder, téma cvičení bylo vždy napadení vojsky NATO, my provedli odvetný úder a potom se stáhli do zázemí k reorganizaci a odzbrojení. Přijde mi komické agresivitu VS dokazovat jakýmisi velitelsko-štábními cvičeními z šedesátých let vytáhnutými z klobouku různými indoktrinovanými entitami. Měřítkem by měl být počet horkých konfliktů, kterých se státy VS účastnily a kolik konfliktů bylo v režii NATO. Kolika že konfliktů se zúčastnily Polsko, Maďarsko, Bulharsko, Rumunsko, Československo, ba i Rusko - tam vím jen o Afghánistánu. Oproti USA,VB,Francii, Belgii, Holandsku, Řecku, Turecku... A promiňte, když už takhle vykukuji že své bubliny, tak mě pobavila zmínka v článku o neexistenci ekonomického programu pro osvobození Sýrii. Je samozřejmé, že USA jako jedna z poražených stran konfliktu udělá všechno pro to, aby to v Sýrii nefungovalo. A přitom by tam mohla být ekonomika přinejmenším na úrovni osvobozeného Afghánistánu, pro který USA vytvořilo takový model, na který demokratický Západ může být právem hrdý.

  • flanker.jirka
    23:55 24.12.2017

    Jirosi: nepište tu pohádky o tom, že po 15. březnu UK Fra vojenský zasáhli proti Německu, nezmohli se na faktickou akci ani po napadení Polska 1. září.
    S hitlerovským německém i po 1. září obchodně spolupracovala více jak polovina Evropy a i USA, SSSR nevyjímaje, tam zvolili jinou cestu, paktem o neútočení se dostali zpět na západní hranice z roku 1914.
    Skutečnost je taková, že v minulém století UK a Fra dvakrát vojenský prohráli s Německem válku a pokaždé je z toho musel tahat zbytek světa.

  • Tesil
    23:21 24.12.2017

    Scotty
    V šedesátých letech byla nejvhodnější doba pro útok VS na SRN a tedy i NATO.Jak jsi psal došlo k odchodu Francie z vojenského křídla NATO.
    USA byly zaměstnány válkou ve Vietnamu,vzestup levicových sil ve světě atd.
    Kdyby něco takového VS plánovala.Samozřejmě,že neplánovala.
    Naproti tomu v čem spočínala kontrarevoluce?
    V souboji komunistů o moc.Co čekat od kovaného člena KSČ Dubčeka.V r. 68 kolektivy,organizace i jednotlivci vyjadřovaly podporu KSČ.Tak kde je ten pokus o převrat?

  • Scotty
    22:51 24.12.2017

    Tesil
    Vznik NATO nemělo žádný vliv na to že ČSR byla od roku 1948 součástí východního bloku a v 68 nám sověti připomněli komu patříme. Všichni vojáci v SRN nestáli proti Československu, navíc s tím že bude ČSLA zničena při útoku na západ se počítalo. Poté by na její místo nastoupila sovětská vojska přesunutá z Ukrajiny.
    Ty argumentuješ vojenskou nutností, ale pokud by to tak bylo musela by se vojenská situace v roce 1968 výrazně změnit, což se nestalo.
    Státy které později vytvořily VS byli pod vlivem Moskvy dávno před vznikem samotné VS. Takže ustavení NATO mělo na události v roce 68 jen zanedbatelný vliv.

  • Tesil
    22:38 24.12.2017

    Pavel1
    I když jsou svátky dal jsem tu práci a našel odkaz na sjednocení Německa, o kterém píšeš, že je to hovadina
    tak tedy:H.Kissinger Uspořádání světa str.98
    vyd.2016 PROSTOR
    Možná mají i u vás v knihovně.

  • Rase
    22:13 24.12.2017

    Miroslav:
    už mě předběhl asdf tak jen dodám že na palbě je toho k ČSLA opravdu hodně. V podstatě to často psali lidi co byli přímo u zdroje. když budeš chtít nějaké konkrétní informace, tak tam napiš a on ti už někdo rád poradí - hoj a pěkné Vánoční svátky

  • asdf
    21:57 24.12.2017

    Miroslav > Ak chces studovat operacne plany CSLA napr. tu

    http://www.csla.cz/armada/takt...

    Tam su aj zdroje. Dalsia rozsiahla debata je aj tu na palbe.

    Překvapení v Operačním plánu ČSLA z r. 1986
    http://www.palba.cz/viewtopic....

  • Tesil
    21:56 24.12.2017

    Scotty
    no samozřejmě,že vznik NATO měl vliv na události r.68.Nevznikla by VS.A my nebyli členy.
    A to je přece příčina a důsledek a tím ses oháněl.
    V SRN rozhodně bylo více vojáků než +/- 250 000 příslušníků ČSLA a to nemluvím o JZ.

  • Scotty
    21:23 24.12.2017

    Pokud se zajímáte o úlohu ČSLA ve válce případně nasazení JZ doporučuji knihy Plánování nemyslitelného, Stín jaderné války nad Evropou a Československá lidová armáda na rýnu.
    Tesil
    Vznik NATO neměl s událostmi roku 1968 vůbec nic společného NATO vzniklo 1949
    Varšavská smlouva 1955. V roce 68 již oba bloky měly sféry vlivu rozděleny a žádná invaze ze strany západu absolutně nehrozila. Početní stavy prvosledových jednotek ČSLA byly drženy téměř na válečných stavech aby vyvážily jednotky umístěné v SRN.
    Pokud vím v roce 68 se početní stav NATO v evropě zásadně nezměnil. Naopak v roce 1966 opustila NATO Francie.

  • Miroslav
    20:42 24.12.2017

    Čo sa týka tých JZ na území ČSSR... Jednotlivé armády Varšavskej zmluvy mali určené svoje úlohy. ČSĽA mala za úlohu v prípade útoku udržať líniu do doby kým nepríde pomoc zo ZSSR. Vo výzbroji ČSĽA boli rakety schopné niesť jadrové a chemické hlavice (ss-21 a ss-23). Dokonca bolo dané, do koľko hodín sovietská strana dodá hlavice. V prípade útoku ČSĽA zas mala za úlohu obsadiť juh Nemecka a časť Francúzska. Dokonca niekde na internete som čítal aj článok ktorý toto všetko popisuje. Boli tam aj mapy a komentáre vojenských veliteľov. Ak by ten článok niekto našiel tak uvítam keby ste tu sem hodili link

  • Pavel1
    20:36 24.12.2017

    Tesil
    Hovadina. O sjednocení Německa uvažoval (pouze uvažoval) v sssr jediný člověk, a to Berija, a to krátký čas po stalinově smrti, kdy měl šanci, že se stane generálním tajemníkem. Jakmile byl zlikvidován, tak tyhle úvahy zmizely jako pára nad hrncem. Tvrzení, že v roce 1952, tedy v době kdy stalin ještě žil, byly na stole nějaké vážně míněné návrhy na sjednocení Německa, nebo že snad díky tomu existoval nějaký nátlak ze strany USA, je z prstu vycucaná hovadina.

  • PavolR
    20:16 24.12.2017

    Tesil:
    Na základe tejto logiky bol príčinou vznik ZSSR, bez ktorej by nemuselo vznikať NATO. ;-)

  • Tesil
    20:01 24.12.2017

    Scotty
    Příčinou byl vznik NATO a přijetí SRN do aliance.Na území Německa byly rozmístěny jednotky několika států.
    V r. 1952 navrhl SSSR možnost sjednocení obou států výměnou za jejich neutralitu.
    Adenauer na nátlak USA,které by tímto přišly o své základny nakonec nabídku nepřijal.
    Sklady tu byly sovětští vojáci,ale ne.

  • Scotty
    17:53 24.12.2017

    Tesile
    Myslím že zaměňuješ příčinu a následek k potlačení "kontrarevoluce" byla nezbytná takto masivní operace aby ukázala ostatním satelitům Moskvy že jakákoli odchylka bude tvrdě potlačena. To že se tu sověti usadili a posílili ČSLA které nikdy zcela nedůvěřovali je věc druhá. Mimochodem sklady pro JZ které byli kompletně v sovětské režii se u nás začaly stavět dávno před rokem 68.

  • Tesil
    17:23 24.12.2017

    Scotty
    Tak to si žil opravdu v omylu.
    Během let se posouvala čára obrany NATO od Rýnu 1958 přes Weser 63 až po hranice s ČSSR a s tím souvisely i pohyby vojsk v NSR.
    SSSR pouze přesunul o několik set km své prvosledové jednotky.
    Nato aby potlačili tkz.kontrarevoluci nebylo třeba takovéto monstrózní akce.

  • Scotty
    17:10 24.12.2017

    Tesile vážně já žil do teď v tom že sověti přišli zpacifikovat svoji kolonii a místo toho nás chránily před invazí NATO. Mluv Tesile řekni nám jak to tenkrát bylo.

  • Jan Grohmann
    13:27 24.12.2017

    Diskuze provzdušněna. Držte se prosím tématu. Jakákoliv diskuze na téma druhé světové války bude smazána. Děkuji.

  • UnionPacific
    11:41 24.12.2017

    kawa : Zamysli sa nad tým takto: Rusko do 18 rokov skrachuje a rozpadne sa. Bola aj na Armádnich novinách o tom analýza. Bude nasledovať chaos,armáda bude v rozklade a celý svet bude musieť zabrániť tomu,aby sa blázni zmocnili zbraní hromadného ničenia. Niekto to bude musieť urobiť. Keď nie NATO,tak Čína...to by si chcel ? Aby sa najväčšia ekonomika zmocnila najväčšich zdrojov ? Či sa nám to bude páčiť alebo nie,budeme tam musieť ísť a tie zdroje zabrať pre seba. Okrem toho,my tie zdroje potrebujeme ...západ je zadĺžený,náš dôchodkový systém ma charakteristiky pyramídovej hry a potrebuje tvrdú menu na doplnenie stavu,u nás na slovensku bude kolabovať sociálny systém kvôli indoslovákom...nemci budú potrebovať uhlie a zásoby dreva,aby sa mohli vzdať jadrovej energetiky a udržiavať tep- elektrarne a biomasu, potrebujeme dalšiu pôdu,kedže na západe je jej mnoho znehodnotenej vplyvom zástavby,GMO a pod.

  • kawa
    11:28 24.12.2017

    UnionPacific: věčně omílané Ruskem napadení EU, proboha proč???
    Fakt si někdo stále myslíte, že (hypoteticky kdyby Rusko obsadilo Evropu) by to byla pro ně nějaká výhra. Proč by největší země světa plná surovin i orné půdy a která s Evropou směle obchoduje a kupuje si zde banky, firmy apod. Proč by sem poslala tanky a vyměnila dobře platícího zákazníka za zkázu a hordu stovek miliónů nasraných lidí???

    A proč by 140mil národ útočil na půl miliardy lidí??? Proč neustále děláte z Ruska nacistické Německo???

  • kawa
    11:20 24.12.2017

    Miroslav: Čína chce v prvé řadě obchodovat, jako Rusko. Akorát nechce aby se jí někdo motal do oblasti zájmu (viz. Jihočínské moře Čína versus USA)

    Spojenectví mezi RF a ČLR existuje a je za tím hlavně pragmatizmus.
    Osamocená Čína bez Ruska by nakonec po případném zničení Ruska dopadla stejně, takže proti Rusku nikdy nepůjde.

  • Jirosi
    11:16 24.12.2017

    flanker.jirka: "Wilsoňkem Váš seznam nejspíše skončí."

    Konevova 1946...
    Stalinova 1946....
    Nabřeží Ludvíka Svodody 1968...
    .... a to jen namátkově vybrané ulice v Praze.

  • UnionPacific
    11:07 24.12.2017

    Kawa: Nie je to take jednoduché. problém vidím v tomto: Ak by rusi napadli NATO,NATo by sa bránilo a vojnu prenieslo na ich územie,kde by vyhralo za cenu veľkých strát. Tu je ten problém,lebo USA by nemohli v Rusku zostať sami a potrebovaali by pomoc vš. armád vrátane AČR a OSSR...avšak niekto by musel dobité zdroje spravovať a USA sú chamtiví. Oni chcú aby spojenci umierali vich vojnách ale ropu a zdroje by chceli pre seba. Stovky poliakov zahynuli v Iraku a Afganistane a má Poľsko lacnejšiu ropu ? Nemá. O tom to je .Proste NATO musí mať pripravený záložný plán na situáciu,kedy dôjde k deleniu ruských zdrojov. To nejde tak,že spojenci budú umierať a USA si vezme všetky zdroje. Okrem toho, napr. ČR má legitímne právo na časť ruského územia v Arktíde...Zem Františka Jozefa bola objavená Rakúsko Uhorskou expedíciou a tak logicky vš. bývalé štáty RU majú právo na nerastné suroviny,prijmy z turistického ruchu a prijmy s plavby,pokiaľ sa Severná trasa v budúcich desaťročiach začne intenzívne využívať.
    Skús si predstaviť situáciu,kedy v rusku zahynú tisíce českých vojakov a ropu si vezme British Petrol, Exxon,Chevron...diamanty v Jakutsku britský DeeBeers,uhlie nemci,zlato FED a apod. a česku a slovensku sa neujde nič ! Takéto svinstvo nesmieme dopustiť. Musí sa proste dohodnúť,že v prípade víťazstva napr. dostane česko Rosatom(na ktorý majú legitímny nárok) Slovensko dostane Kaspické More,Poliaci Kaliningrad,Nóri Kolu a pod.

  • dusan
    10:30 24.12.2017

    Rase
    S tými ľudskými zdrojmi súhlas na 100 % ... ruská armáda "vysáva" spoločnosť o veľký počet schopných .... a neproduktívnych ľudí.

    Reči o nejakých ruských ekonomických "úspechoch" ma môžu len pobaviť. Rusi majú obrovské šťastie, že na "zlom" západe je konjunktúra, lebo len potom by prišli na to čo je to bieda ...

    Všetky tie reči o "modernizácii" a poklese závislosti od vývozu surovín sú bláboly ... vývoz surovín tvorí asi 60 % exportu a čísla sa opticky len "zlepšili" pádom cien ropy, kedy sa finančne podiel na exporte znížil ....

  • Miroslav
    10:18 24.12.2017

    Kawa: Tento mýtus o nejakom spojení Ruska a Číny sa prezentuje síce neustále ale nemá žiadne reálne základy. V prvom rade Rusi s Čínou nikdy nemali historicky dobré vzťahy. Čína sa dokonca ani nejak zvlášť netají, že otázka Sibíry je pre ňu stále bolestivou. Potom je tu otázka ekonomická. Čína je ekonomicky naviazaná na USA, nie Rusko. Nemožno opomenúť, že Čína nemá dôvod podporovať Rusko keďže sama má záujem budovať si status veľmoci.

  • Rase
    09:32 24.12.2017

    kawa:
    čína bude dělat to, co bude pro čínu výhodné. Ani bych se nedivil pokud by si nechtěli uzobnout půlku Sibiře, tak by jistě zásobovali obě strany. Souhlasím ale s tím, že Unionův text je blbost už kvůli tomu, že Rusko a atom - spoustu atomu. Navíc proč by tam někdo lezl ? pro nás na Západě je pohodlnější si potřebné suroviny jednoduše koupit.
    Ještě se mohl zeptat, kolik Putinova toaletního papíru získá Lucembursko za úspěšnou vojenskou pomoc atd. :D

  • kawa
    09:16 24.12.2017

    UnionPacific: Za prvé by Rusko nezustalo osamoceno. Cina by asi nezustala koukat.
    Za druhe nevim jestli by to profesionalni vojaci NATO sami zvladli. Pokavad by zapadni zeme doslova nezacali teror na vlastnim obyvatelstvu, tak kdo ze zalozaku by sel dobrovolne vrazdit do dobyvacne valky? Za treti Rusko neni zdaleka tak slabe jak se zda.
    Za ctvrte by bojovalo o zivot svych rodin. Za pate by mu prispechali na pomoc mozna az statisice dobrovolniku. Za seste ma jaderny arzenal, tak by se nebylo stejne o co delit a nemel by se ani kdo delit... Za sedme si dej pohov a prestan snit o pekle...

  • flanker.jirka
    08:47 24.12.2017

    Jirosi: Wilsoňkem Váš seznam nejspíše skončí.
    Přeji Vám veselé a pohodové vánoce!

  • UnionPacific
    08:28 24.12.2017

    Už sme tu mali články typu Rusko vs ČR, Rusko proti Pobaltiu,Rusko proti Fínsku,Rusko proti Poľsku ,ale viac by ma zaujímala analýza hypitetického konfliktu NATO vs Rusko na Ruskom území. Rusko nemá najmenšiu šancu vyhrať nad NATO na ich území,ekonomicky sú na úrovni Belgicka, ale čo opačna situácia ? Ako by vyzeral hypoteticky konflikt,v ktorom by synchronizovane USA začali obsadzovať Rusko cez Pobaltie,Japonci by obsadili Sachalin,Kurily,Ďaleký východ,Turci čiernomorské oblasti,Kanada Arktické ostrovy,Nóri poloostrov Kola ,Islamske obyvateľstvo Ruska by od NATO dostávalo zbrane výmenou za sľúbenú autonómiu...proste situácia,kedy jediný faktor,ktorý by stál na strane Ruska by bola operačná hĺbka. Zaujímavé otázky by zneli : vyhralo by NATO ? Aké by boli straty ? Koĺko vojakov by bolo treba na udržanie obsadených území? Ako dlho by ich tam museli ponechať,koľko by to stálo? Vznikol by medzi rus. obyvateľstvom odpor a následná guerillová vojna ? Komu zo spojencov by pripadli práva na ťažbu ropy,plynu,zlata,diamantov,uhlia,niklu.....(zoznam by bol dlhý) ? Ako by prebiehalo delenie ruských zásob zlata ? Koľko % akcii vyznamných ruských podnikov by pripadlo spojencom ? Podľa akého kľuča by sa to určovalo ? Dostala by ČR arktické ostrovy,ktoré im Rusko ukradlo ?

  • givicz
    02:46 24.12.2017

    logik zkusím ti to vysvětlit... :) bavíme se o kvalitě civilní produkce... výrobky LADY jsou v současné době minimálně na úrovni DACIE (podle mě jsou lepší). Vozy DACIA v současné době trhají prodejní rekordy v Evropě.. a teď budu hádat proč např. v České republice je oficiální prodejců Dacie hafol a LADY ne.. je to z důvodu politiky Renaultu jak už píše Scotty, protože v podobné cenové relaci by si konkurovaly dvě minimálně srovnatelná vozidla od společného spoluvlastníka ??

    proč např. TATRA vyrobí a prodá ročně na celém světě jenom 1700 vozidel, když její výrobky jsou minimálně srovnatelné se zahraniční produkcí, proč ne třeba 5000 nebo 10000 vozidlel???

    jen tak mimochodem možná to nevíš ale v roce 2016 Rusku náleželo 5 místo v Evropě ve výrobě motorových vozidel s počtem 1,4 milionu ( samozřejmě, kromě LADY, UAZ se tam vyrábí i Škoda, Renault, Nissan, Ford a kdoví co ještě...

    http://www.autoforum.cz/zajima...

    mě osobně se velmi líbí LADA VESTA Cross s atmsférou 1.8L :)
    https://www.youtube.com/watch?...

  • logik
    02:03 24.12.2017

    PS: Ale je fakt, že export LADY do Evropy prudce narůstá. Např. v 1. čtvrtletí 2017 o celých 67%..... na 1100 aut. Dacií se prodalo půl milionu. Holt sou Ti evropani totálně blbí, že si kupujou blbý předražený dacie. Anebo to bude trochu jinak?

    A to v roce 2014 padal ruský automobilový průmysl padal o desítky procent a tedy kdyby měl jen trochu šanci s vývozem uspět, tak by vyvážel jak divej....


    cernakus:
    Klasika: argumenty 0, urážek hafo. Jak typické, když dojdou argumenty.

    Jinak prosím nefušuj do IT, v CERNU vymysleli protokol HTTP, a jaksi web rozhodně NENÍ internet. A pokud jde o inovativnost této myšlenky: tak to, že někam pošleš "GET todle" a on ti to pošle zpět todle, to je fakt myšlenka tak geniální, že nebejt CERNU, tak není internet.

    Oproti tomu nějakej ARPANET, na kterém je založenej celej moderní internet, protokol, kterej umožňuje škálovat datový přenosy do terabytů za sekundu, procházet skrz heterogení prostředí a za běhu se měnící sítí - to je jen drobnost, že....

  • logik
    01:49 24.12.2017

    glivitz: lada je ve stejné třídě lepší než dacia? A proč teda LADA postavila auto na základě Dacie, a ne Dacie na základě Lady?
    https://www.autorevue.cz/lada-...

    Co se týče motoru, tak ten má max krouťák v 3800, max výkon v 5100. Dacie má max krouťák v 2250 otáčkách, max výkon v 5000. Takže s Ladou, aby to jelo, budeš kvrdlat, kvrdlat a kvrdlat. Průměrná spotřeba pak tomu odpovídá (Sandero oproti Grantě žere nejmíň o dva litry míň, v městském provozu je tabulková spotřeba 5.8l ku 9l). Ale hlavně, že má Granta sport (celejch sportovních 83kW) krutohustej spoiler....

    Stejnětak jízdní vlastnosti jsou oproti dacii hodnoceny hůře:
    http://www.autobild.de/artikel...

  • givicz
    00:35 24.12.2017

    Scotty u Superjet 100 se snaží nahradit západní součásti domácí výrobou.. co se týče LADY tak ve stejné třídě je o něco lepší jak DACIA a ta trhá na evropském kontinentu rekordy (osobě bych raději bral než DACII 0,9 TCI LADU vesu s poctivou atmosférou 1,6 nebo 1,8)... jinak souhlasím, že konkurence na světovém leteckém trhu je obrovská ale nemůžeš upřít Rusům, že mají velice konkurence schopné malé letadlo Superjet 100 a středně velké letadlo Irkut MS21 a to i s domácími motory (u toho Superjetu spolupracují na motorech s Francií ale chtějí výrobu tohoto motoru kompletně dělat v Rusku né jak v současné době jenom část)

    Výroba MS 21 a schválně se podívej na jakém špičkovém výrobním zařízení ho dělají:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Scotty
    00:24 24.12.2017

    givicz
    Rusové se jistě snaží ale například Superjet 100 obsahuje západní součásti což výrobci trochu komplikuje situaci. Uvidíme jak se ruská letadla budou schopná prosadit na světovém trhu kde je dnes konkurence obrovská. Co se týče Lady tak do ní vstoupil Renault. Takže nepřekvapuje že dokázali vyrobit auto které je na úrovni low-cost evropských aut.

  • Jirosi
    00:21 24.12.2017

    flanker.jirka: Když se ty ulice pojmenovávali, tak ti lidé žily. Jen když jsou to 70, případně 100.let staré věci, tak logicky ti lidé nežijí. Viz:

    "V období první republiky se od roku 1919 dnešní hlavní nádraží nazývalo Wilsonovo."
    Thomas Woodrow Wilson (1856-1924) - v úřadě (1913–1921).

  • flanker.jirka
    00:11 24.12.2017

    Jirosi: na jedné takové adrese existují, ale je rozdíl mít pojmenované ulice po zesnulych lidech než po živých akcionářích a majitelech místních holdingů. To je normou v Asii a Africe, ne v Evropě.

  • givicz
    23:47 23.12.2017

    Scotty souhlasím s tvrzením, že Rusko co se týče civilního leteckého průmyslu mírně řečeno za západním zaostává... ale když řeknu A musím říci i B.. tzn. že se s tím snaží něco dělat ... namátkou má vyvinutý zbrusu nový letecký motor PD-14, vyvíjí nový letecký motor PD-35, vyvinulo nové letadlo Sukhoi Superjet 100, dokončen je vývoj letounu Irkut MS-21, který bude osazen domácím PD-14 s Čínou vyvíjí nové velké dopravní letadlo, které bude také osazováno novým PD-35 a tak bych mohl pokračovat .. tohle jsou technicky naprosto srovnatelné motory a letadla se západem, které neumí jen tak nějaké země vyrobit...

    Jestli bude zájem můžem rozebrat technickou úroveň Ruských nákladních vozidel KAMAZ, URAL, GAZ, nebo osobních UAZ Patriot, LADA VESTA atp... nebo klidně i jiné výrobky..

  • Scotty
    23:31 23.12.2017

    cernakus
    Psal jsem počítačové sítě předpokládám že taková kapacita jako ty zná jistě jejich historii.
    Boeing vyrábí stovky civilních letadel letadel ročně na rozdíl od ruského civilního leteckého průmyslu který mírně řečeno za západem zaostává. Například u nás s Boeingem létají dvě aerolinky.

  • Miroslav
    23:31 23.12.2017

    cernakus: Nehnevaj sa ale pre mňa osobne vôbec nepôsobí dôveryhodne niekto, kto po kritike okamžite siahne po téme Rusko však. USA. Toto je doména len skutočných primitívov. Teraz k veci... Podľa tvojho videnia sveta toho o ekonomike veľa nevieš. Rusko má nominálne HDP na takej úrovni, že mu patrí 12. miesto vo svete za Kanadou a Južnou Kóreou. Tie však majú podstatne menej obyvateľov. Teda ich ekonomiky sú tak silné, že aj keď majú niekoľkonásobne menej obyvateľov, vyrobia viac ako Rusko.V rebríčku štátov podľa hrubého domáceho produktu v prepočte na jedného obyvateľa v parite kúpnej sily im patrí dokonca 52. miesto. ČR je na 37. mieste, Slovensko je 39. Okrem toho, väčšinu Ruskej ekonomiky tvorí vývoz surovín. Arabaci za tie petrodolare budujú šialené dovolenkové destinácie. Keď dojde ropa Rusom, tak podochnú hladom. Tak neuvážene plytvať surovinami, to môže len skutočný idiot.

  • Jirosi
    23:30 23.12.2017

    fenri: Ještě tu napiš, že komunisti v CR jednali na vlastni pěst bez podpory Moskvy.
    Volby před ůnorem:
    https://cs.wikipedia.org/wiki/...

    "Po ulicicíh v únoru neběhali žádní Rusové, ani Sověti, ale naši soudruzi a soušky."

    Jistě, stejně jako dnes běhají "hlupáci" po internetu a dělají za cizí špinavou práci.

  • fenri
    23:22 23.12.2017

    Jirosi, komunisty jsme si zvolili sami. Po ulicicíh v únoru neběhali žádní Rusové, ani Sověti, ale naši soudruzi a soušky.
    Ale jako výmluva naší hlouposti, malosti a zbabělosti je Rusák ideální. Nemít ho, museli bychom si ho vymyslet.

  • Jirosi
    23:18 23.12.2017

    flanker.jirka: Možná to nevíš, u tu máme ulice pojmenované po státnících a generálech. Tedy převážně po těch co se zasloužily o samostatnost CSR.

  • Jirosi
    23:08 23.12.2017

    fenri:"Změny v roce 89 byly nastartovány Perestrojkou."

    Takže pokud tu nevyhrali v 48 komunisti. Tak by mně celkem zajímalo jaký vliv vy na nás ta Perestrojka měla asi jako na FRA/UK/USA... Případně dokončení demokratizačního proces z roku 68 by nás také posunulo trošku jinam. Tedy opět nulový vliv pozdějšího vývoje v SSSR stejným směrem by byl nulový.

    " A jaká ruská armáda tu měla zakročovat." - Omluva moje chyba.

  • flanker.jirka
    23:06 23.12.2017

    Jirosi: v Sýrii by vyhrála opozice? Islámský stát a muslimské extremisty připravované poradci z USA? To poněkud pomijite. Kdo by následoval další?
    Zkuste se podívat na toto vyjádření generála Clarke.
    https://m.youtube.com/watch?v=...

    Po tomhle pánovi je v Prizrenu, kdesi v Kosovu pojmenována ulice "Wesley Clarke" :-) i Madeleine Albright má svou uličku v Peci v tomtéž státě

  • cernakus
    23:03 23.12.2017

    logik:

    facepalm

    to tady rusofobie opravdu koreluje s nízkým IQ?

  • Jaakko666
    23:01 23.12.2017

    givicz:
    Hele třeba u nás se ani po 15ti letech nevyhazuje (nebudu říkat kde sloužím) ale jsou tu lidi běžně s 15+ Ale je to útvar od útvaru. No co se týče toho na co narážíš, že většina ušáků nedá 2x125 na bench :D Tak tím bych si nebyl tak jistej, každej druhej chodí do fitka na útvaru, ale pak tihle vymakanci, mají problém dát fyzické přezkoušení, protože se svojí vahou neuběhnou. Ale taktéž mě štve tohle vyhazování. Ale bůh ví co v tom bylo. To samé, že nenašli uplatnění pro gen. Žižku... prostě to jsou lidi, co se někomu nehodí...

  • cernakus
    22:59 23.12.2017

    scotty:

    většina lidí (českých) opravdu letadlem neletěla. A světe div se, z té menšiny letěla většina spíše Tupolevem nebo Airbusem nežli Boeingem. Internet fakt není věc, natož taková, která by byla made in (to snad IT crowd vysvětlil jasně). Taktéž jsem myslel a bohužel polopatisticky nezdůraznil OSOBNĚ neviděla (tj. vlastnila, případně v něm byla). Asi jsem marně doufal, že úplně vylízané pekáče se tady nevyskytují. Moje chyba.

    kde ten fenri bere tu trpělivost...

    PS: Internet tak jak je chápeš ty v USA rozhodně nevznikl. Vznikl výrazně blíže k nám. V nějakém CERNu ;-)

  • semtam
    22:52 23.12.2017

    Ohledně poměru v naší armádě nemusíme moc polemizovat. Základ dlouhodobého úspěchu z ní hulit kokoty. Ale to všude i v civilním serktoru, rozdíl je jen v míře. Až potkáte velitele či chcete-li nadřízeného, který jedná objektivně a spravedlivě, tak si poté uvědomíte, jaké máte štěstí.

    A k tématu, nechápu z článku v čem Rusko skrz využívání egyptské letecké základny má činit humanitární a politické problémy Západu?

  • logik
    22:51 23.12.2017

    cernakus: "i přes krizi způsobenou sankcemi se daří Němce dohánět a"???
    A tydle nepravdy bereš prosím kde?
    https://data.worldbank.org/ind...

    Ani v roce 2017 Rusové Němce nedoháněli - sice v některých měsících měli %růst HDP o něco větší... ovšem z třetinového zákaldu. Rozdíl v absolutních číslech se zvětšoval.
    https://tradingeconomics.com/r...
    https://tradingeconomics.com/g...

    A kde bereš svou víru, že Rusko bude dál v růstu zrychlovat už vůbec nevím, když v třetím kvartále dopadly jeho výsledky hůře než v druhém kvartálu (tedy zpomalilo) a to ještě více, než analytikové čekali:
    https://www.focus-economics.co...
    zatímco Německo naopak začalo hospodářský růst zrychlovat.

  • fenri
    22:43 23.12.2017

    Ale jo, ruské angažmá v Africe je zajímavé, ale sever je důležitější. Taky do toho cpou víc.

  • fenri
    22:41 23.12.2017

    Jirosi, zase vedle. Změny v roce 89 byly nastartovány Perestrojkou. Gorbačov našim komoušůmpod fousy nešel. A jaká ruská armáda tu měla zakročovat. Zakročila tu dříve jen sovětská a to z popudu a pod velením neRusů, řečeno kulantně.

    Rase: švédské hardy se mi moc líbí, ano, ty staré. Sako je nositelné i civilně a vypadá k světu (teď mi vpadlo to číslo za M, ale marně jsem ho sháněl).
    S těmi nanmateriály - nemáte zkušenost s nanomebránou v těch nových Praboskách?

  • givicz
    22:38 23.12.2017

    Jaakko666 mohlo ale mám důvěryhodné informace, že se před odsloužením 15 let aby nebyla výsluha vyhazuje jak na běžícím páse a to včetně zkušených vojáků ... fyzické důvodu tam nebudou jelikož např. já i ve svém věku a váze 105kg dám bez nějakého velkého treninku bench-press 2 x 125kg.. já vím nejí to moc ale troufnu si tvrdit, že to nedá valná většina ušáků co nastupuje do armády v současné době ... tak se mi zdá plýtvání vyhazování zkušených vojáků jenom z důvodu aby nedosáhli na rentu ... :)

    fenri já bych možnost k expanzi vlivu Ruska kromě severu viděl i jinde :

    Kaddáfí znovu v čele Libye? Sajf al-Islam chce být prezidentem
    http://www.eurasia24.cz/aktual...

    tandem Chalífa Haftár Sajf al-Islam Kaddáfí to by bylo něco pro obnovu chaosu v Libyii..

  • Scotty
    22:38 23.12.2017

    Cernakus
    myslím že většina lidí se setkala například s výrobky firmy Boeing. Také díky DARPA tu máme počítačové sítě a můžeš na internetu psát svoje hodnotné příspěvky.

  • semtam
    22:35 23.12.2017

    Rase

    Tak tento převlečník je spíše určen pro průzkumníky a snipery. Měl jsem na mysli převlečník jako komplet.

    Jinak tento vzor maskování vypadá dost zajímavě a hádám, že hlavně i účinně.

    http://www.palba.cz/album/disp...

    A líbí se mi, že vychází ze vzoru 95.

  • Jirosi
    22:31 23.12.2017

    flanker.jirka: Tak u každého problému musíte jít tam, kde vzniknul nebo by byl jiný vývoj. To že tu v 89 vyhráli demokratické síly bylo dáno tím, že se tu Ruské síly na rozdíl od jiných míst nerozhodly angažovat vojensky. I v Syrii by vyhrála opozice kdyby se tam nezjevily náhodou "expediční síly".

    Ale jen sem chtěl naznačit, že ne všechny problémy začínají tam, kde to je vidět. A je snadné označit viníka. Dosti často je viníkem někdo jiný, nejčastěj ten kdo na ostatní ukazuje a podívejte co udělali.

    fenri: "Na to nemá a dlouho mít nebude"

    No konečně se na něčem zase schodneme. Ale pokud nemají na expanzi v době růstu, těžko budou mít na udržení v době stagnace nebo úpadku. Krom toho někdo bude muset zaplatit účet za tu expanzivní část.

  • Rase
    22:26 23.12.2017

    Jaakko666:
    jeden čas sem tady psal o tom, že probleskly ven nějaké plány na nový polní stejnokroj. Akorát od té doby nic, tak snad se něco kuchtí. Co jsem zjistil - viz odkaz níže. Ono do roku 2020 totiž kuchtí nové uniformy i skandinávci a různé další armády.

    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    semtam:
    tak on existuje parádní lehký převlečník (Compact Assault Ghillie™) od Crye Precision, je skladný a pro pěšáky by mohl být zajímavý. Psal jsem do společnosti B.O.I.S. – FILTRY, spol. s r. o. z Blanska, zda nemají něco podobného v plánu. technicky by to šlo, ale dokud jim to armáda sama nezadá, tak to neudělají. už teď jsou maximálně vytížení výrobou sítí pro vojenskou techniku, tak asi nemají potřebu.

  • Jaakko666
    22:23 23.12.2017

    givicz:

    Hele, úplně v klidu to může být skrze prověrku...Pokud ho chtěli dát na jinou pozici, kde třeba potřeboval T a to mu NBU nedalo.. a díky tomu se nemohl posunout jinam, tak je to jasné.

    A s tím generálem... nebudu raději komentovat,

  • Jirosi
    22:23 23.12.2017

    Cermakus: "Btw. Dal bych pracku do ohne, že většina Rusko dehonestujících chytrolínů v životě neviděla made in USA výrobek"


    Možná ti to ještě nikdo neřekl, ale každý kdo pracuje s počítačem s Windows/iOS/Unix ho vidí každý den. Tedy s tím počítačem, ze kterého sem píšeš.

  • flanker.jirka
    22:21 23.12.2017

    Jirosi: kam až do historie chcete jít? 48. by nebyl bez 38. roku. Rusko by bylo jinde bez německých financí pro Lenina a jeho práci.
    A tak se dá pokračovat.
    Z historie se musíme maximálně poučit a ne se na ni vymlouvat. To bychom dnes nemohli mluvit s nemci, kteří nás chtěli vyhladit. Tam proběhla denacifikace, udělali tlustou čáru za svou říši a nacky se dalo nalézt všude v parlamentu a ve vládě. Nemá smysl brečet nad minulosti, buďme rádi, že tam pustili k vedou Gorbačova, nebýt jej tak si tu dnes možná hrajeme na komunismus, sílu a blbce u moci na to tehdy měli.
    48. rok má původ z velké části v tom jak se o nás dohodly jiné mocnosti. Komančové byli na vzestupu po válce, ale i jinde, podívejte se na poválečné volby v Itálii, Francii, Řecku. I v zemích kde rusové nebyli s armádou měli úspěch.

  • fenri
    22:19 23.12.2017

    Semtam: Gorky zásadně od rusoslováku z rusvvo.com. Super ceny a přístup. A hlídat si kalendář významných dnů Ruska. Bývají veliké slevy. Já měl Gorku od Barsu komplet za směšných 60 ojro.


    Pavol: OK, psal jsem, že údajně. Ale asi ty kostičky už nikdo nedopočítá. Každopádně za ten kousek země Rusko zaplatilo strašně moc a nedá ho.

    Jirosi: nemyslím, že je Rusko ve stádiu expanze. Na to nemá a dlouho mít nebude.
    Spíš bych to přirovnal k tomu, že když se něco zhroutí a imploduje, často se to elasticky setrvačností smrskne víc, než odpovídá ztrátě tlaku/energie/potenciálu a pak se to kousek vrátí. IMHO toho jsme svědkem. Osobně jsem skeptický (byť to zcela nevylučuji) k nějakému zásadnímu expandování Ruska do někým ovládaných území. Pokud se někde v sousedství nenaskytne situace, kdy s eněříká ne, má podle mě Rusko jiné strategické plány. Půjde na sever.

    Mimochodem to, co odepisujete flankerovi je blbost.

  • givicz
    22:15 23.12.2017

    Jinak řeší se zde jenom vybavení ale co tohle:
    Zoufalý voják prosí prezidenta. Sloužil v Afghánistánu, ale armáda už o něj nestojí
    Zdroj: https://www.lidovky.cz/o-mesic...

    oproti tomu tohle :
    Obžalovaný generál kvůli zdraví opustil armádu, výsluhu dostane. Stropnický to prověří
    Zdroj: https://www.lidovky.cz/ministr...

  • Jaakko666
    22:12 23.12.2017

    Rase: Ano, máš pravdu. To co nám vojákům dodávají je dost k pláči. I když na RS komplet si stěžovat moc nemůžu.I když jsou tam věci co jsem si přešil. A upřímně.. do práce si přešívám tak nějak vše. A co je smutné, že zrovna goráč je od Carinthia (a bohužel jak píšeš, je to vrchol kvality v ačr). Na ten nanoprotex určitě juknu. Jinak švédské maskáče jsou velice výborné. Taktéž je ve skříni mám, ale víc se mi třeba zamlouvají norské.

  • semtam
    22:10 23.12.2017

    Rase

    osobně si myslím, že nad vz.95 zbytečně ohrnuje nos, jak jsem již psal materiál je opravdu odolný a i po opravách v pohodě drží. Potisk také není zlý do lesa supr. Zde asi vyvstává otázka ta, že boje se často vedou ve městech. Možná by stačil i obyčejný převlečník ve stylu multicamu.

    Jinak staré a ověřené maskovací vzory jsou myslim minimálně dobré pro ta prostředí pro které jsou určeny. Viz. Ljaguška (SS léto), Berezka (několik verzí) apod. Z novějších vz.95 a polský vzor, německý a mnohé další.

  • cernakus
    22:09 23.12.2017

    Miroslav:

    stále dokola stejné lži. Rusko má, ryze ekonomicky stejnou ekonomickou sílu jako Německo, i přes krizi způsobenou sankcemi se daří Němce dohánět a do dvou let jim spolehlivě utečou. Pak už před nimi budou jen země jako Čína, Indie, USA, Japonsko, které samozřejmě za normálních okolností nedoženou, protože ty mají stejně nebo podstatně více obyvatel. Itálie, nebo dokonce Španělsko jsou samozřejmě díky kombinaci ještě méně obyvatel a menší jednotkové výkonnosti než Reich beznadějně daleko, o své pozice s Ruskem přišly někdy před 15ti lety.

    Předem upozorňuji chytrolíny, že ekonomiku porovnává v nominálu a tedy kurzem zatíženou metodikou jen DEBIL. Takže se ani nesnažte.

    Výčet "high-tech" firem ukazuje, jak běžný plebs identifikuje vyspělost. Co pán miroslav zná z Koreje? Auta, telefony, tak to budou ty správné technofirmy. Jenže ví pán Miroslav, že elektronická divize Samsungu je jen zlomek (10%) všech jeho příjmů ze všech jeho aktivit? Hyundai, je to samé v bleděčerveném i když už ne tak významná jako Samsung a Kia je trpaslík srovnatelný s Avtovazem (i když ten je těď v těžkém útlumu). Ono samozřejmě i Rusko má High-tech firmy, které ční nad ostatní, akorát v oblastech, se kterými běžný plebejec nepřijde do běžného kontaktu.

    Třebas takový Rosatom. Nebo Kamaz. Nebo Eněrgomaš. Nebo UAC. Nebo USC. Nebo Eurochem. Nebo Protek. Nebo UEC. Nebo ...

    Ano nikdy jsi o nich neslyšel, ale tvůj život ovlivňují dnes a denně a bez některých by život byl podstatně horší, než kdyby jsi nemohl mít doma zaparkovanou svou Kiu Ceeeeeed, o které si možná myslíš, že je to slovenský tovar.

    Fakt je, že většina velkých a důležitých firem v Rusku se od velké rozkrádačky za Jelcina vrátila pod kontrolu státu a nejsou tak obchodovatelné (ať de facto nebo de iure), tudíž jejich akciové hodnoty v NOMINÁLU nejsou tak zajímavé. Ale alespoň zde stát firmy vlastní, ne jako v Koreji, kde očividně firma, vlastnila stát.

    Btw. Dal bych pracku do ohne, že většina Rusko dehonestujících chytrolínů v životě neviděla made in USA výrobek, přesto nikdo z nich ani na vteřinu nezpochybní, že USA jsou na technické špici. Je zajímavé, jak 10 let vymývání mozků do rozšíření internetu a otevření zdrojů reality, stačilo na zakořenění toho mýtu, jak byly SSSR a jeho satelity dekády za Západem. Přitom v reálu to bylo leda tak v hromadění dluhů a vykořisťování třetího světa.

  • Jirosi
    22:07 23.12.2017

    flanker.jirka: Problémy v Československu v roce 89 vyvolalo SSSR svými akcemi v roce 48 a 68. A to byla ještě spousta příprav před rokem 48...
    Opravdu to nefunguje, tak že dnes otočíte někde vypínačem a zítra vyjdou miliony lidi do ulic s cílem začít revoluci.

  • flanker.jirka
    22:01 23.12.2017

    Jirosi: Rusko. Vyvolalo problém v Iráku Sýrii Libyi Egyptě??? Nebo po roce 2001 v chudobou zbídačeném Afghánistánu?

  • semtam
    22:00 23.12.2017

    Když se tu bavíme o Gorkách, vy co jí máte, kde se dá v Česku sehnat, aby si jí mohl člověk i vyzkoušet. Nejlépe od Barsu nebo od SSO.

  • Rase
    21:59 23.12.2017

    Jaakko666:
    ono když se chce, tak jde všechno možné. Já teď mám doma flísku (nebo jak to nazvat) co šije Koutný, asi pro holanďany (čistě zelené) nebo kam a je to paráda. Pod maskovanou blůzu atd. Pokud jde o nepromokavé materiály, tak s nimi je hodně vysoko tuzemská společnost NANOPROTEX, která spolupracuje se společnostmi SVITAP JHJ a Silk & Progress. Materiál Nanoprotex 3 má hodně zajímavé vlastnosti a někdy k vidění na outdoorových věcech, ale když tuzemská armáda má jako vrchol technologie goráče, tak pak je to těžké :D Možností je spousta a spousta moderního vybavení vyrábějí místní firmy, ale dokud se budou nakupovat jen ty nejlevnější uniformy, tak se nikam neposuneme. Pokud jde maskáč tak ten by se taky mohl alespoň trochu upravit.
    Já mám švédské maskáče ve vzoru M90 a musím říct, že na to jak je ta konstrukce (potisk, materiál a střih) stará, tak je pořád hodně nadčasová. jen prakticky není k sehnání .)))

    semtam:
    američané od začátku roku 2017 testují novou uniformu FRACU vyrobenou z kombinace: 50 % vlna + 42 % Nomex (meta-aramid) + 5 % Kevlar (para-aramid) + 3 % antistatické uhlíkové vlákno P140. Na výsledek jsem hodně zvědavý.

  • flanker.jirka
    21:58 23.12.2017

    Cervus: přečtěte si zprávu OBSE co se vše vlastně stalo v případě Gruzie než zasáhli a jak zasáhli, měli otevřenou cestu až na Tbilisi, ale stáhli se zpět na úroveň jimi podporovaných menšin.
    Na východě Ukrajiny a Krymu byl také klid, než došlo k oloupení opozičních poslanců o jejich hlasovací karty a ustavení Jaceňukovy junty, spolu s projevy Tymošenkové "že Moskalum uřežou hlavy"
    ... to že to vzalo Rusko silou je už jiný problém, hold jim tam nevládne ani Havel ani Schwarzenberg.
    Konflikt můžete očekávat všude tam, kde se začne angažovat například Paulinova, Clintonova, nebo Madlen Albrightová.

  • semtam
    21:57 23.12.2017

    fenri

    Cifry jsou už dvě, ta první a prý z materiálového hlediska kvalitnější (nevím jistě slyšel jsem) je hodně do zelena. Druhá verze je více do hněda a z mého pohledu lepší v maskování než ta první, ale reálné a dlouhodobé zkušenosti nemám.

  • Jirosi
    21:54 23.12.2017

    flanker.jirka: "Vysloveně humorné je jen tvrzení o vyvolávání politických a humanitárních konfliktu ve středomoří. Autor asi nepostřehl katastrofu, kterou způsobil už někdo jiný."

    To co připisujete někomu jiném byl jen následek toho co vyvolalo Rusko. Jenže kumulované problémy nejsou vidět do doby než se dostanou na povrch. Ale pak všichni vidí jen ten povrch nikoliv to, že ten problém musel začít někde dříve. Stejně jako u prasklé trubky ve stěně. Ano, můžeme nadávat instalatérovy že při rozbití stěny se nám zatopil byt. Ale příčinou byla údržba trubky ve zdi jejíž prasklina nám prostor za stěnou zaplnila vodou. I když na stěně to nebylo vidět.

  • logik
    21:53 23.12.2017

    JirkaM: Jenže oproti NASA je Roskosmos v poslední době opravdu zaměřen na zisk. Většina (nechce se mi to jít počítat) jeho posledních "launchů" byly komerční lety.

  • PavolR
    21:53 23.12.2017

    Jirosi: Ruská spoločnosť sotva znesie viac mŕtvych ako tá západná. Ukázalo to Čečensko. Za prvej vojny bolo spravodajstvo ešte dosť otvorené a ruská spoločnosť bola šokovaná. Preto sa dnes straty podľa možnosti utajujú.

    fenri: Nanajvýš milión mŕtvych a ranených vo všetkých vojnách na území Krymu. V bojoch na území Ukrajiny ich padlo mnohonásobne viac.

  • JirkaM
    21:50 23.12.2017

    Opravdu mají armádní noviny zapotřebí tu překládat zmatené blábloy nějakého Luzina?

    Například ohledně toho Roskosmosu, co je "10% ziskovost."? A pro porovnání, jakou ziskovost má NASA?

  • Jirosi
    21:50 23.12.2017

    Fenri:"a Krymu padlo ve všech válkách údajně až dva miliony Rusů. Myslíte, že ho jen tak pustí?"

    Možná by se to chtělo zamyslet jak fungují Imperia. Mají svoje období expanze, tedy takové to období kdy prosperují a osazují okolní teritoria. Tedy to období které má dnes Rusko. Přesto i dnes nedokáže tyto území integrovat a jejich většinu nechává ve stavu zamrzlého konfliktu. A potom mají impéria obodobí stagnace. Tedy času kdy je jejich velikost konstantní nebo se zmenšuje až po období pádu. Tam se smrknou dost často až za původní hranice.

    Jednám příkladem za všechny budiž SSSR. Po svém vzniku dokázal v období komlem WW2 v podstatě integrovat značná území a ty si udržet spoustu let. Další území v okolí alespoň loutkově ovládat. A po pár letech se smrsknul na velikost Ruska bez ohledu na to kolik rudoarmějců položilo život za budování toho super státu.

  • flanker.jirka
    21:45 23.12.2017

    Trochu je s podivem, že kritika v Rusku někde vyšla, i když označena jako humor, autor to psal výslovně jako kritiku, chybí mu nadhled, jsou věci, Rusko nezajímá příliš rozpočet, ale schopnosti a ty od roku 2008 po zkušenostech z Abcházie a ty schopnosti jim rostou, to nikdy nebude zadarmo.
    Vysloveně humorné je jen tvrzení o vyvolávání politických a humanitárních konfliktu ve středomoří. Autor asi nepostřehl katastrofu, kterou způsobil už někdo jiný.

  • fenri
    21:42 23.12.2017

    semtam: přesně. Goráč je fajn pro šampónky když se jde na chvíli z hotelu. Po týdnu v mlází a trní a u ohně bude na dvě věci.
    amozřejmě v nějaké expediční VHT má velký smysl. Ale jinak mi dává větší smysl Fjalraven přístup. Nebo Fjalraven pro nás socky - Gorka :-)

  • fenri
    21:40 23.12.2017

    Rase - ty nové ruské uniformy mi přijdou OK, až na to, že moc nerozbíjí z dálky siluetu. To funguje už skoro lépe obyčejná Gorka zelená/tabák.

  • semtam
    21:39 23.12.2017

    A doplním, osobně poslední dobou dávám přednost "starším" provedením oděvů. Serou mě sucháče. Jo vypadaj krásně takticky a moderně, ale zkuste si v lesním "tichu" ho odepnout. No je slyšet klidně na 100m a při příznivých podmínkách v poho i více. Samozřejmě záleží na velikosti sucháče. Tak najednou ta taktičnost je ta tam.

    No a materiály, z dlouhodobého hlediska není nad bavlnu či její příměsy.

  • fenri
    21:35 23.12.2017

    Jirosi: on je jednodušší udělat seznam těch, co to neberou jako hotovku. Na Krymu padlo ve všech válkách údajně až dva miliony Rusů. Myslíte, že ho jen tak pustí?

    I s nevládními vojáky ze zahraničí jsou ty ztráty zlomek mrtvých v Afghanistánu. Ideologicky jste tradičně na 1*, faktograficky za 5.

  • givicz
    21:34 23.12.2017

    když už tady někdo nakousl ty nové Ruské uniformy tak tady je krásné video uniformy RF :
    https://www.youtube.com/watch?...

  • flanker.jirka
    21:32 23.12.2017

    RaSe: armády jsou i výdělečným podnikem. Stačí vlastnit zbrojovky, firmy jako Blackwater, huliburton a bude vám včelka vydělávat stále minimálně od roku 2001 :-)

  • Jirosi
    21:28 23.12.2017

    Fenri"Krym se bere potichu, či nahlas (Myloš) jako hotovka."

    Tam vám chybí k tomu kompletnímu výčtu lidí co to berou jako hotovku ještě "Fenri".

    Doufám, že k těm Ruským ztrátám počítáte i ty jejich další spojence v té válce. Tedy všechny nevládní vojáky s zahraničí.

  • semtam
    21:23 23.12.2017

    Jinak Gorky se vyrábí již ve více než 5-ti barvách.
    Standart (ta nejčastější), Cifra, komplet černá, Ljaguška a Mokh a to jenom od výrobce Bars.

  • fenri
    21:22 23.12.2017

    Jirosi, na UA a v Syrii už vůbec ne, nebylo tolik mrtvých ruských vojáků, jako těch západních v Astanu. Prostě to i západ snesl. A na UA to na úspěch vypadá. Krym se bere potichu, či nahlas (Myloš) jako hotovka.

  • semtam
    21:13 23.12.2017

    Naše maskáče vz.95 jsou co s týče materiálu dost kvalitní. Popravdě měl jsem i jiné origo hlavně kalhoty a ty se prodřeli za poměrně krátkou dobu.
    Z ruskýho vybavení toho moc nemam, jen tělňašku :) Docela by mě zajímala ona odolnost uniformy. Kamarádi nějaké komponenty maj, ale cifru jsem viděl jen kopírku. A jako originál převlečník KLM nebo EMR či nějak tak. Ten pro svůj účel to byla taková slabší látka no prostě převlečník.

  • Jirosi
    21:10 23.12.2017

    Možná kdyby USA podporovaly v Afghanistanu Taliban, tak by se to dalo srovnávat ze Syrii. Tam totiž Ruské jednotky podpořily stranu která měla před pár lety absolutní kontrolu nad státem. Mnohem zajímavější pro porovnání je srovnání v s konfliktem na Ukrajině. Tam to taky na celkové vítězství Moskvy moc nevypadá.
    A pak ta otázka zda by západní novináři, společnost snesly stejné množství mrtvých vojáku jako snese Ruská společnost. Tedy když se náhodou dostanou ty skutečné počty na veřejnost(nikdy).

  • Jaakko666
    20:58 23.12.2017

    fenri: Jo s Gorkama se shodnem :) Taktéž je tahám. Oproti jiným originálním či okopírovaným ruským maskáčům jsou dost kvalitní. I co se týče barev. Příští rok, budou Gorky už ve více než 5ti bar. variacích :) Tak jsem zvědav. Flory tahají běžně v kasárnách, ven tahají cifry :)

  • fenri
    20:51 23.12.2017

    Jaako - Gorky miluju, to je geniální kus hadru, který tahám do přírody nejraději. Nějak jsem přestal mít rád všechny ty umělotiny a různé superTexy. Tohle je prostinké, nevypadá to militaristicky a je to přitom chytře vymyšleno a bytelně uděláno Takový kalach v hadrech.
    Ale flory jsem na ruském vojákovi už dlouho neviděl. Myslím venku, v akci. V kasárnách a při denních racovních činnostech je jistě tahají fest, o tom žádná.

  • Lukyi
    20:50 23.12.2017

    Givicz mě jak vidno předběhnul :D Ale hned po přečtení jsem si vybavil ten článek na Irozhlasu ,který jsem zrovna předevčírem také četl :)
    Inu Každý ať si vybere podle chuti no
    https://www.irozhlas.cz/zpravy...

  • Jaakko666
    20:42 23.12.2017

    Rase: Jaké uniformy máš namysli? Ty které se hnedka roztrhají? Většina stále používá flory.. který jsou ještě starší než vz.95 cifra na tom není o moc lépe. Jediné, které za něco stojí, jsou gorky. Jedna věc, jak se armáda prezentuje na internetu, a jaká je potom realita. Já mám to štěstí, že otec (rus) slouží. Takže tak nějak vím jak to tam chodí. Mají úplně stejné problémy jako my, kolikrát ještě horší.

    Jinak španělsko i itálie kdysi dávno armádu měli silnou... ale ty časy jsou dávno pryč. Viděl jsem na cvičení jednou jedinkrát taliány.. a nechtěl bych aby mě kryl zrovna ital někde :/

  • CerVus
    20:16 23.12.2017

    Tak koho napadnou příští rok? Ještě pár dalších sousedů mají. :D

  • Rase
    20:11 23.12.2017

    fenri:
    španělé v 15. a 16. století měli nejlepší pozemní síly (slavné tercie), italové byli taky poměrně schopní atd. Co si ale budem povídat, když jsou ty státy ochotné radši dávat lidem peníze v dávkách (a nemusí oplátkou nic dělat) tak pak je to problém. Ono je to i pro stát méně náročné než všechno zázemí kolem, nakoupit vybavení atd. vnímání potřeby armády se na západě změnil teprve před pár lety. Oproti Rusku a třeba i té číně, nemají evropské armády takovou prestiž. Pokud by to chtěl někdo změnit, vysloužil by si hodně nepěknou nálepku "válečného štváče". reálně vzato, zatím budeme rádi, kdy se přestanou armádám škrtat finance. Prakticky všechny armády v evropě jsou straně podfinancované. Pokud se to zlepší, budou ji i normální lidé vnímat mnohem příznivěji.

    U Rusů se mi líbí, že vojáci mají alespoň nové a pěkné uniformy, to taky dělá hodně. Přeci jen když tamní vojáci běhali v mixu všeho možného, tak to prestiži moc nepomohlo. Důležité je, aby to u armády, co potkávají normální lidi v ulicích vypadalo dobře - lidi pak mají pocit že jejich peníze byly smysluplně využity. tedy uniformy, auta (4x4) náklaďáky, někdy vrtulníky a samotné budovy.
    Tanky a bojová technika je sice pěkná, ale ta je většinu času schovaná. Bohužel zrovna u AČR toho pěkného k vidění je fakt jen minimum. Těžká technika morálně zastaralá, uniformy desítky let stejné (vz 95 a vz 93) atd. Rusko a čína onu sebeprezentaci umí zkrátka lépe.

  • PavolR
    19:51 23.12.2017

    Rase:
    To o Čine mi pripomenulo jeden trefný výrok prednášajúceho na dejinách stredoveku:
    "Osmanská ríša začala upadať, keď dovolili janičiarom predávať melóny na trhovisku." :-D

  • fenri
    19:44 23.12.2017

    Rase: nabídnout chudým jižním zemím EU koncept toho, že budou tvořit lidský rezervoár pro armádu EU není vůbec špatný (udělat tam z armády atraktivního zaměstnavatele je relativně levnější, než na severu), ale bojím se, že tyto státy obecně nemají válečnické vlohy moc v krvi. Itálie je pověstná a ani řekové a Špenělé nejsou, co před staletími...

  • fenri
    19:41 23.12.2017

    Když on Luzin je takový ruský Čulík...

  • Rase
    19:40 23.12.2017

    Přijde mi, že v Rusku armáda a vlastně všechny ty státní zbrojovky, řeší problém země s nezaměstnaností - supluje sociální zabezpečení (když to přeženu). Přeci jen pro hodně lidí je to stabilní zaměstnání, mají jistotu že dostanou zaplaceno atd. Na Západě je problém opačný v tom, že většina lidí si radši buduje kariéru v civilním sektoru a do armády se nikdo nehrne (viz Británie, Německo a v podstatě i my atd.) proč taky. Někteří politici chtějí vytvořit z armády "nejlepšího zaměstnavatele" (zmínila Ursula von der Leyen), podobné tendence jsou ale i jinde - ale osobně mi to přijde jako marný boj. Zkrátka proč chodit do armády, když si můžu budovat kariéru v klidu jinde (a třeba vydělat víc). Navíc lidi na Západě si nepřipadají dostatečně v ohrožení (armáda zkrátka není potřeba).

    On to není případ jen Ruska, ona i Čína je v tomto hodně daleko - pokud si dobře vzpomínám, tak tam armáda může i podnikat atd. tedy má i jiné zisky než jen od vlády (mě to přijde hodně zajímavý koncept). Rovněž v Číně je armáda hodně prestižní a zájem o službu je zde hodně vysoký - můžou si tak vybírat koho vezmou, což se odráží na vysoké kvalitě. Nejsem si jistý, zda by ten koncept šel aplikovat i v Evropě, snad u států kde je vysoká nezaměstnanost (španělsko, balkán ?), ale tam zas není chuť nalákat lidi do armády, než jim jen vyplácet sociální dávky. Ruský koncept mi přijde v pohodě, ale co si budeme povídat, v době míru je každá armáda už z principu prodělečná.

  • PavolR
    19:29 23.12.2017

    Ten nápad s Egyptom by na počudovanie nemusel byť vôbec zlý. Pod pláštikom boja s tamojšou odnožou ISIS by mohli zasahovať v Lýbii, kde by potenciálne mohli získať pozície v mieste, kde sa nekrížia záujmy toľkých silných hráčov, ako s Sýrii.
    A ak by Trump vážne pozastavil finančnú pomoc tým, čo hlasovali v OSN proti nemu, aj by Rusi mali na tie základne reálnu šancu.
    Len či s tým nápadom neprišli trocha neskoro a neprimeli by už štáty EU radšej intervenovať, než tam vpustiť Rusov a potom byť nútené s nimi spolupracovať (čo by nebolo zadarmo).

  • givicz
    19:20 23.12.2017

    Takže OK Armadninoviny uveřejnily kritický názor (článek) dlouhodobého kritika Kremlu z Moskevského think-tanku centra.... s názorem Armadnichnovin, že tato prognóza nemá šanci ovlivnit vlastní a izolované bubliny realit lidí s vyhraněným světonázorem ... :)
    Tak co teď uveřejnit názor agentury Bloomberg, že Ruská armáda utrácí efektivně atd. atd..
    https://www.irozhlas.cz/zpravy...

    Co se týče Sýrie tak to byl do Ruska sukces jak pra...( jak testem nových zbraní, tak výsledkem) rozhodně větší jak bezmála dvacetileté pachtění západu v Afaganistánu... co se týče Ukrajiny tak se jasně ukazuje, že Rusko nikdy nechtělo Ukrajnu obsadit... ukazuje to nejen stavba železničního obchvatu Ukrajiny ale i nákladná stavba nových elektráren na Krymu nebo stavba Krymského mostu, který jenom tak mimochodem zrovna v těchto dnech fyzicky spojil oba dva břehy...

  • Miroslav
    19:03 23.12.2017

    Rusku nič iné neostáva ak chce byť mocnosťou. Ekonomicky je slabé (asi na úrovni Talianska), nemá žiadne satelity či "kolónie" ani obrovskú masu ľudí ktorí dokážu napriek slabej ekonomike kumulovať obrovské HDP ako Čína alebo India. Nemá ani high-tech firmy ktoré by ekonomicky vplývali na iné krajiny ako napríklad Južná Kórea so svojím Samsungom, Kiou či Hyundaiom. Rusku hrdosť zachraňuje len silná armáda.

  • Slavoslav
    19:00 23.12.2017

    Ok tak ja si idem pre popcorn. Toto bude výživná diskusia :-D