Ruské balistické rakety Iskander v Sýrii

Snímek ukazující odpalovací vozidla střel Iskander na základně Hmímím; větší foto  / iSi

Izraelci ve čtvrtek zveřejnili satelitní snímky potvrzující přítomnost ruských balistických raket Iskander (v kódu NATO SS-26 Stone) na ruské základně Hmímím v Sýrii. Snímek pořídil izraelský satelit Eros B.

Snímek byl pořízen 28. prosince a následně vystaven na stránce izraelské státní firmy iSi (ImageSat International), dceřiné společnosti IAI (Israel Aerospace Industries). Firma iSi vyrábí všechny izraelské špionážní satelity.

Na snímku jsou vidět dvě vozidla kompletů Iskander na ruské základně Hmímím. Podle izraelského, anglicky píšícího, webu Defense Update se jedná pravděpodobně o dvě muniční překládací vozidla 9T250.

Již v březnu minulého roku se na záběrech ruské televize Hvězda objevilo jedno odpalovací vozidlo 9P78 systému Iskander. Dodejme, že překládací i odpalovací vozidlo využívá kolový podvozek MZKT-7930 8x8.

Každé překládací vozidlo přepravuje dvě střely Iskander s doletem až 500 km. Tento dolet umožňuje ze základny Hmímím zasáhnout prakticky jakékoliv místo v Sýrii, kromě hraničních oblastí s Irákem. Není však jasné, zda vozidla převážejí balistické rakety (Iskander-M) nebo střely s plochou dráhou letu (Iskander-K, dolet 500 km).

Firma iSi také uveřejnila další dva satelitní snímky z 26. listopadu a 28. prosince. Na prvním lze vidět šest různých “raketových prvků” kompletů Iskander ukrytých pod maskovací sítí a na druhém dvě vozidla.

“S největší pravděpodobností silný déšť donutil přemístění těchto dvou prvků (vozidel - pozn. red.) do místa, které bylo odhaleno analytiky iSi,” dočteme se na stránkách iSi. Podle Izraelců se jedná o první přímý důkaz rozmístění střel Iskander v Sýrii.

Izraelský web Ynet přišel s informací, podle které se Damašek dlouhodobě snaží získat exportní variantu Iskander-E (dolet 280 km, hlavice 480 kg). K dodávkám ale nedošlo, údajně na protest Izraelců, kteří se obávali zneužití střel libanonským šíitským radikálním hnutím Hizballáh. Právě hnutí Hizballáh bojuje na stráně Bašára Asada a dlouhodobě využívá Sýrii k transportu zbraní z Íránu do Libanonu.

Snímky kompletů Iskander se poprvé objevily na záběrech ruské televize Hvězda v březnu minulého roku.

Střely Iskander jsou ve výzbroji ruské armády od roku 2006. Střely jsou schopny na cíl doručit bojovou hlavici o hmotnosti 480 až 700 kg. K dispozici jsou průbojné, tříštivo-trhavé, termobarické, se submunicí nebo dokonce jaderné hlavice.

Verze Iskander-M se na cíl navádí pomocí satelitní navigace a v konečné fázi pomocí mapování terénu. Střední kruhová odchylka v cíli (CEP) je údajně pouze 4 až 7 m. Při použití pouze satelitní navigace (bez mapováni terénu) je přesnost odhadována na 50 m, při použití pouze vnitřního inerciálního navigačního systému (při rušení navigace) na 200 m.

Střely Iskander jsou také údajně schopné účinně se “vyhýbat” systémům protivzdušné obrany (PVO). Podle otevřených zdrojů střela Iskander dokáže dělat úhybné manévry s přetížením až 30 g a vypouštět klamné cíle.

Nasazení střel Iskander vyvolává otázky o smyslu použití podobných zbraní v Sýrii. Balistické střely Iskander jsou samozřejmě patřičně drahé a výkonné zbraně, které slouží k ničení strategických cílů, jako jsou velitelské a komunikační centra, letiště, klíčové prvky dopravní sítě (mosty, železniční stanice, přístavy atd.), nebo postavení PVO nepřítele.

Další dva snímky z 26. listopadu a 28. prosince. / iSi

Rusové například nasazují střely Iskander v Kaliningradské oblasti v Baltském moři jakou součást politického boje proti Evropě. Zatím není jasné, zda se střely Iskander zapojily do bojů v Sýrii. Avšak je téměř jisté, že použití střel Iskander by bylo ruskou armádou patřičně mediálně využito.

V současné době má ruská armáda ve výzbroji devět raketových brigád s komplety Iskander. V příštím roce vzniknou další dvě brigády. Konečným cílem (2020) je podle webu Russian Defense Policy mít ve výzbroji 14 až 17 raketových brigád.

Ruská armáda podle posledních zpráv klade na rozvoj dělostřeleckých a raketových jednotek značný důraz. Podle generálporučíka Michail Matvejevskije, velitele raketových a dělostřeleckých vojsk, do roku 2021 vzrostou schopnosti ruských dělostřeleckých/raketových jednotek 1,5 až 2x. Počítá se zaváděním nové výzbroje (raketové systémy Iskander, Tornádo) a s vytvářením nových jednotek.

Zdroj: National InterestDefense Update

Nahlásit chybu v článku


Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • raziel87
    13:20 10.01.2017

    2 jadernazima při pročítání tvých propočtů na ekvivalent TNT při použití termobarické hlavice mi začaly cukat koutky, když jsem pochopil, že to myslíš vážně, tak jsem potichu ...Zobrazit celý příspěvek

    2 jadernazima
    při pročítání tvých propočtů na ekvivalent TNT při použití termobarické hlavice mi začaly cukat koutky, když jsem pochopil, že to myslíš vážně, tak jsem potichu zaúpěl.

    Víš co udělá 500kg termobarická hlavice s člověkem, když to práskne klidně 150m od něj? inu možná tam pak najdou zpečenou podrážku, ty 50% úmrtnost na 25m :-D

    Hlouběji do diskuze jsem neměl odvahu koukat,....Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    12:42 10.01.2017

    Proti plošným cílům typu letištní plochy nebo radary ano, a klidně i za použití submunice. Jen by mi unikal smysl, protože v případě povstalců, IS by se spíše útočilo na budovy a ...Zobrazit celý příspěvek

    Proti plošným cílům typu letištní plochy nebo radary ano, a klidně i za použití submunice. Jen by mi unikal smysl, protože v případě povstalců, IS by se spíše útočilo na budovy a tam je CEP 50 m nedostatečná. Proto by byly asi výhodnější střely s plochou dráhou letu, které budou mít/mají evidentně lepší přesnost.

    Taktéž použití Iskanderů (balistických raket) proti letadlům v bunkrech by s takovou CEP moc nevycházelo.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:23 10.01.2017

    jadernazima Balistické rakety jsou určeny pro ničení plošných cílů, proto odchylka 50m a víc není problém. Pokud je potřeba ničit bodové cíle, tak Iskander může být vybaven ...Zobrazit celý příspěvek

    jadernazima

    Balistické rakety jsou určeny pro ničení plošných cílů, proto odchylka 50m a víc není problém.

    Pokud je potřeba ničit bodové cíle, tak Iskander může být vybaven řízenými střely.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    12:20 10.01.2017

    Že diskuze na AN jsou často ujetý je již takový standart. Ale tato je už silnej bizár. Samozřejmě tím nemyslím všechny komentáře, ale některé fakt stojí za to. Ohledně ...Zobrazit celý příspěvek

    Že diskuze na AN jsou často ujetý je již takový standart. Ale tato je už silnej bizár.
    Samozřejmě tím nemyslím všechny komentáře, ale některé fakt stojí za to.

    Ohledně Iskanderů, na Iskanderu je malinko problém ten, že nevíme jaké rakety vlastně pod kabátem má. Může jít klidně o balistické rakety o kterých píše i článek, nebo o řízení střely a nebo snad i mix balistických raket a řízených střel.
    Jen pro představu řízená střela má dosah nejspíš 1500km.

    Proběhli tu informace, že Saúdská Arábie plánuje pořídit Iskander. Ne není tomu tak. Proběhli před nějakou dobou v tisku sice informace, že má o ně zájem, ale následně od nich upustila. První zahraniční vlastník Iskandru je Arménie.Skrýt celý příspěvek

  • jadernazima
    11:45 10.01.2017

    I kdyby Iskander nesl celých 500 kg čisté termobariky, tak nedá více než 1000 kg TNT ekvivalentu. 1000 kg TNT způsobí 50 % smrtelných zranění na 25 m a bude mít problémy s bořením ...Zobrazit celý příspěvek

    I kdyby Iskander nesl celých 500 kg čisté termobariky, tak nedá více než 1000 kg TNT ekvivalentu. 1000 kg TNT způsobí 50 % smrtelných zranění na 25 m a bude mít problémy s bořením staveb vzdálenějších než cca 15 m od epicentra výbuchu, 20 m je tak na hraně. A to počítám s odpalem několik metrů nad zemí. Proto je udávaná CEP 50 m celkem smutná. Na reálně zničení obvyklé budovy by byly tedy reálně potřeba 2-3 Iskandery.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    11:34 10.01.2017

    Jirosi, netvrdím, že si Ukrajina může dělat co chce. Ale je tu pár věcí co pořád ignorujete. 1. Byla připravena dohoda kvůli nespokojenosti a tlaku Ukrajinců v rámci tzv ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi,

    netvrdím, že si Ukrajina může dělat co chce. Ale je tu pár věcí co pořád ignorujete.

    1. Byla připravena dohoda kvůli nespokojenosti a tlaku Ukrajinců v rámci tzv Majdanu na to hned Nulandová Fuck the EU a Majdan se zvhrnul
    2. Převzetí moci na Ukrajině je silně diskutabilní - Jak by se ti líbilo, že byl násilně sejmut tvůj prezident a nepočkalo se do předčasných voleb? Nepletuli se tak ty byly součástí mezinárodní dohody a mluvil o nich i Janukovič. Proč tedy nepočkat pár měsíců a neudělat to jinak než Pučem
    3. Na východě je to paskvil, ale není to jen dílo RF

    Nejde jen o Obamu. Ten je vidět, protože je poslední a nyní odstupující prezident USA. Lybie např. se vyvíjela jinak než se líbilo Francii, tak porušila rezoluci RB OSN a začala se účastnit kampaně opozice. Kosovo škoda mluvit - UCK a jejich zločiny se zatajovaly ale jako důvod se hodily. Irák a zbraně hromadného ničení. Pro USA a spojence to nevypadá moc pozitivně co?
    Tak a teď Rusko - Krym a tím to končí, kde se ovšem opírají o volbu lidu. Navíc tam krev netekla. Tak kde je ten obraz pokřivený pane?
    Gruzii bych tu netahal, tam Šaakašvili začal útok i na modré přilby a to z Ruska - chybný krok stejně jako jej učinila Ukrajina.
    Válka v Čečensku je taky jiná story:
    https://en.wikipedia.org/wiki/... - Jelcin
    https://en.wikipedia.org/wiki/... - Reakce na agresi v Dagestánu :)
    Kde a co si mám prosím dostudovat?

    Niko

    ano a USA se tím ovšem vyčerpává. Slyšel jsem hezkou přednášku, jak do Afgánistánu jdou stále méně zkušeni vojáci a o opotřebení US Army se mluví i na západě. Nikdo nemůže zpochybňovat, že USA jsou světový hráč číslo jedna. To jsem nikde netvrdil. Ovšem i oni potřebují pauzu a Trump ji nabídl a slíbil, že díky němu naberou nový dech. Proto byl tak úspěšný. Jinak ekonomickou situaci Ruska těžko hodnotit neboť prozatimní prognózy se nenaplňují a Rusko nekrachuje. Problémy přiznávají i oni sami. Rozhodně peněz má USA mnohem více, ale jen čísla v USD nic neříkají ale naznačují jak se věci mají.

    Jen si říkám, proč se vše bere jen z jednoho úhlu pohledu a jak se dříve hlásala pravda z východu tak teď se vyměnily jen světové strany. Chce to trochu více střízlivosti a nepřeceňování ani nepodceňování všech hráčů. Někdo podceňuje Rusa jiný zase USA.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:26 10.01.2017

    Chlapi cela tato vasa debata stoji na tom, ze porovnavate silu USA, ktore su uz 14 rokov vo vojne (na niekolkych fronoch) a zaroven napriek tomu zbroja a investuju do vyvoja ...Zobrazit celý příspěvek

    Chlapi cela tato vasa debata stoji na tom, ze porovnavate silu USA, ktore su uz 14 rokov vo vojne (na niekolkych fronoch) a zaroven napriek tomu zbroja a investuju do vyvoja modernych zbrani, ktore aj zavadzaju do vyzbroje a zaroven patria k najvyspelejsim krajinam sveta. Na druhej strane Rusko, ktore je vo vojne rok aj dva mesiace a ktoreho ekonomika sa potaca niekde medzi velmi zle a trochu lepsie. Rusko taha kratkodobo jednu vojnu a zbroji zaroven, no ako vidime, ak im to situacia umoznuje, jednotky okamzite stahuju spät do Ruska (vid posledne dni). Fakt by ma zaujimalo, ako by Rusko dopadlo, ak by muselo tahat taku kampan akou je Syria 3-4 roky v kuse.
    Ako povedal klasik: "na vojnu je treba 3 veci, peniaze, penize a penezi".Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    10:22 10.01.2017

    Olivarv: Ukrajina jsi muže dělat co chce pokud nezačne napadat bezdůvodně okolní státy. Což překvapivě neudělala. Přesto proti ní zahájil sousední stát vojenskou operaci. Celkem by ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivarv: Ukrajina jsi muže dělat co chce pokud nezačne napadat bezdůvodně okolní státy. Což překvapivě neudělala. Přesto proti ní zahájil sousední stát vojenskou operaci. Celkem by mně zajímalo jak by jsi reagoval na to kdyby se něco podobného stalo jinde na světe, a tam zasahly podobně USA, nebo jiná velmoc. To by najednou byl všude monolog o vrazích z "wall street", atd. Takže pokud se chceš tvářit nestraně tak měř všem stejným metrem. A to že ti sousední stát nezobe z ruky tě opravdu neopravňuje k vojenské invazi do něj.

    Možná by jsis sám měl projít historii konfliktu v nedávné době a kdo jaky rozpoutal. Pak by jsi přestal psát ty hlouposti z Obamou.Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    10:08 10.01.2017

    Pánové, mažu většinou jen nové lidi, kteří moc nechápou, že diskuzi na AN se snažíme vest kultivovaným a především věcným způsobem. Zkuste prosím vést diskuzi stejně, jako by ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, mažu většinou jen nové lidi, kteří moc nechápou, že diskuzi na AN se snažíme vest kultivovaným a především věcným způsobem.
    Zkuste prosím vést diskuzi stejně, jako by jste s druhým diskutovali tváři v tvář. Asi také tomu druhému nebude říkat debile.

    Emocionální výlevy a nadávky nikdy nepomůžou.

    Děkuji.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    10:00 10.01.2017

    PavolR jsi mě pobavil. Musím tentokrát souhlasit s tím, že más pravdu a jaderné zbraně nestačí. Jinak Admine: Omluva, za dva vulgarismy (ve větě o Ukrajině), které nebyli ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR

    jsi mě pobavil. Musím tentokrát souhlasit s tím, že más pravdu a jaderné zbraně nestačí.

    Jinak Admine: Omluva, za dva vulgarismy (ve větě o Ukrajině), které nebyli sice na nikoho z diskutujících, ale neměly by být ani v textu. Vrata má pravdu, že jistá slova by tady znít neměla obzvlášť vůči jiným diskutujícím.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    09:54 10.01.2017

    Jirosi, jsi asi zabržděný. Píši, že je škoda, že Visegradský prostor nespolupracuje ne, že spolupracuje, ale málo. Umíš porozuměnt psanému textu? Zdá se mi, že ne. Ukrajina ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi,

    jsi asi zabržděný. Píši, že je škoda, že Visegradský prostor nespolupracuje ne, že spolupracuje, ale málo. Umíš porozuměnt psanému textu? Zdá se mi, že ne.

    Ukrajina si to posrala protože vsadila na špatnou kartu a myslela si, že když se vyprdne na ujednání dohodnuté spolu s Francií, Německe a Ruskem a den na to se rozhoří krvavý majdan, tak je to OK. Tak je to OK. Když plánují vypovědět smlouvu na Krymu tak je to OK poté co převzetí moci je více než diskutabilní. Poté co Nullandová mluví o Fuck the EU, tak nemám pochyb o tom, že to tam vedli dementi, kteří si to nedovedli spočítat. Jinak koukni na dokument Ukrajina v Ohni a možná něco pochopíš. Navíc si vzpomeň jak byly USA nadšeny z nástupu Castra na Kubě a to mají mezi sebou vodu, která je odděluje. Ukrajina je přímý soused a na Rusko a dialog s nimi se úplně vyprdli. Neměli úctu ani k té dohodě, proti které Rus nevystoupil a to ji tam zprostředkovávali Němci a Francie, tak se prober. A srovnávat Putina s Hitlerem to je fakt trapné. A co Obama nositel Nobelovy ceny za mír a počet konfliktů, co má na bedrech. V USA jsou tak pitomí, že si ani nedostudovali historii a vstoupili do Afganistánu, kde nikdo nikdy neuspěl ani SSSR. Tam by je museli vyhladit aby tam byl klid. Ne my USA to dáme. Kulové dali a kulové dají a tak je to se vším. Po Lybii veta. Akorát chaos a zkáza.


    Darkstyle

    no a o tom to je, že nejsou čísla.

    Proč by je zveřejňovali, když jsou pod ekonomickým tlakem sankcí. Ty předáš dobrovolně někomu, kdo tě chce zničit nebo minimálně oslabit informace jak se ti to daří? Ideálně bys mu mohl říci a hele tady by to bolelo víc, ne?

    Mě jen zaráží dvě věci. Když jedou na rezervy, tak jak jim mohly po strmém propadu na počátku sankcí a stagnaci později stoupnout? Další věc je, že západní ekonomové kolaps RF očakávali a očekávají a vypadá to, že čekají jako na Godota.

    A jako bonus - Jak to že jsou schopni jakž takž udržet armádní rozpočet a angažovat se v Sýrii plus modernizovat i když pomaleji.

    No a na to, že Putin hraje vabank a najednou bude bankrot na to bych nesázel. Takový hňup to není. Je to i o tom co mu bude tolerovat lid a Rus je odolný tvor.

    Jinak k tomu, že nezasahuje tam či onde si taky můžeme položit otázku, jestli chce? Kapacity má velmi omezené s tím souhlasím, ale do Sýrie se dostal :)


    Dušan,

    Čína je pouhá montovna západu a kopírka cizích technologií. Západ tam nacpal výrobní linky, protože je to levnější než robotizace. Ano snaží se pak o invenci, ale jsou pořád v plenkách. Proto Trump prská a chce vrátit pracovní místa zpět do USA, což pokud se zamyslíš by vedlo k několika pro Čínu nevýhodným efektům. Tolik k tomu jak jsou silní. Jsou pracovití a na západě se kupu věcí naučili a pak se s tím vracejí domů. Karta se může obrátit, ale zatím ještě ne. Rus vymýšlí sám a má i své originální koncepce (často z nouze cnost, ale někdy je to plus než mínus). nakonec to co dokázali ve vesmíru je jen zlomek toho co USA a RF.

    Rusko má náskok v PVO (čína se snaží kopírovat S-300) v leteckých motorech jsou těžce pozadu J-10 kopie Su-27, J-20 kopie F35, EFT a možná prvků z MFi a Pak Fa (Čínský slepenec o kterém na západě pochybují, že je vůbec 5.gen a já si myslím, že nejsou daleko od pravdy)

    No Čínskému tanku uletělo kolo na biathlonu :) a Rusi tam nasazují T-72B3 a pořadí je jasné pořád https://en.wikipedia.org/wiki/... nakonec snad pozvali i západ ať to zkusí, ale ten to odmítnul a mě by fakt zajímalo jak by to dopadlo s opravdu mezinárodní účastí. Armata je platforma, která zpětně ovliní starší tanky.

    Jo Rus nic nedokázal no tak jen trocha - SPECNAZ nasadil roboty nesoucí zbraně, nasadili a testují roboty na odminování. Využití sytému přo větší přesnost bombardování s hloupými bombami, Kalibry (to nemá ani USA) a jak jsem napsal hon na Rudý Říjen ve Středozemním moři. Už jen to, že se zareagovali tak rychle a rezolutně a USA se jen zmohli na výhrůžky svědčí o tom, že něco svedli. Takhle se USA nepostavil zatím nikdo.

    Jinak Čína sice projektuje dolarové rezervy, ale uvidíme jaký z toho bude přínos. Suroviny bere z Ruska a sami jich moc nemají. nepodceňuji je ale taky nepřeceňuji.

    Gloton,

    v jedinom s tebou souhlasím a to v tom, že Iskandery v Sýrii mohou mít i hlavici tak nějak jadernou. To by odpovídalo vyhlášením při napjatých vztazích po Su-24 incidentu. No a proč by si měli nechat kálet na hlavu? Nechal by si na hlavu kálet západ? prostě tu Sýrii berou dosti vážně a docela intenzivně tam testují zbraňové systémy. Nejsou jediní.

    Pořadí armád a projekce síly je to jasné
    USA
    Rusko
    Čína

    Ekonomicky by to vypadalo jinak :)Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    09:09 10.01.2017

    Gloton: Tak som si predstavil, akou by teda bolo Slovensko s arzenálom nukleárnych zbraní, vrátane strategických, svetovou mocnosťou. :D :D :D Admin: Ak budete mazať, môžete aj ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton:
    Tak som si predstavil, akou by teda bolo Slovensko s arzenálom nukleárnych zbraní, vrátane strategických, svetovou mocnosťou. :D :D :D

    Admin: Ak budete mazať, môžete aj túto moju reakciu. ;)Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:47 10.01.2017

    Admin: navrhuji, aby byly soustavne mazany prispevky, ve kterych autor prispevku nadava jinemu diskuterovi, viz posledni prispevek Glotona, kde jen v prvnich dvou odstavcich nazval ...Zobrazit celý příspěvek

    Admin: navrhuji, aby byly soustavne mazany prispevky, ve kterych autor prispevku nadava jinemu diskuterovi, viz posledni prispevek Glotona, kde jen v prvnich dvou odstavcich nazval 2x dusana debilem.

    Problem obecne je, ze se diskuse mohou zvrhnout v serii nadavek nebo jsou slusnejsi diskuteri vytlaceni agresivnimi asocialy.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    03:53 10.01.2017

    dusan Dříve jsi rád diskutoval a šířil svá moudra v "technických diskusích" na AN, ale po té, co se ukázalo, že o tebou diskutovaných tématech víš velký kulový, což se v technicky ...Zobrazit celý příspěvek

    dusan
    Dříve jsi rád diskutoval a šířil svá moudra v "technických diskusích" na AN, ale po té, co se ukázalo, že o tebou diskutovaných tématech víš velký kulový, což se v technicky zaměřené diskusi lehce pozná, jsi se raději přeorientoval na politické diskuse.
    No a v nich jsi se zatím ukázal jen jako regulérní debil.
    Argumentovat videem, ve kterém uhoří řidič zaklíněný v autě po nehodě někde na silnici "v širých polích" a bohužel se ho ani přes úpornou snahu ostatních řidičů, ani hasičů, kteří ostatně přijeli, když už byl nebožák stejně po smrti, nepodaří zachránit....to je hodné jen opravdového DEBILA, jako jsi ty.
    O tobě už mám jasno definitivně.

    A k tomu, jestli je Rusko světová mocnost, či nikoliv: ekonomicky třeba ne, ale vojensky zcela nepochybně. A bude jí, i kdyby neměli ani jeden tank......prostě a jednoduše proto, že mají arzenál jaderných zbraní, včetně strategických a jsou schopni smáznout kohokoliv kdekoliv kdykoliv na celé naší planetě.
    To je prostě realita. A dokonce si troufnu tvrdit, že je Rusko, i jakákoliv jiná jaderná velmoc, pro svět tím nebezpečnější, čím slabší má konvenční armádu. Protože může snáze dojít k situaci, kdy pro prosazení svých zájmů.....pro ně zásadních…… "přes které nejede vlak"..... prostě a jednoduše použijí jadernou zbraň, aby si vynutili z jejich pohledu patřičný respekt.
    To vše si samozřejmě uvědomují i USA a i to může souviset s vyjádřeními Trumpa ve smyslu, abychom tady v Evropě nepočítali s tím, že USA půjdou kvůli nám do války s Ruskem. Nepůjdou....nejsou totiž blázni, aby se nechali v takovém případě vyhladit v globální jaderné válce, protože jinak by to nemohlo dopadnout.

    A když se tedy vrátím k tématu "Sýrie" a Iskandery a bezletová zóna a Putin kamarád s Asadem......a šílená Hillary, která se chystala stát presidentkou zeměkoule.....Rusko je v Sýrii s mandátem, který mu dala regulérní a jediná platná vláda v Sýrii. Co by se asi tak dělo, kdyby šílená Hillary vyhlásila bezletovou zónu a Rusové ji samozřejmě nerespektovali a létali si podle svého? Američani by je sestřelili? Nebo by k tomu použili Turky, aby je obětovali? Protože to by byl reálný začátek regulérní války s Ruskem, i když jen na území Sýrie. A je 100% jisté, že Rusové by se bránili....a dost možná všemi prostředky. Nepochybně i proto tam přesunuli i nejmodernější protiletadlovou/protiraketovou obranu. Jste si tak jisti, že nemají některé Iskandery "nabité" i jadernými hlavicemi? Já tedy rozhodně ne.
    Často můžeme být blíže vážnému konfliktu, než si dovedeme představit. Jsme zhýčkaní tím, že žijeme v oblasti, kde od WW2 žádné války nebyli, pominu-li kočkování na jihu Evropy, a vše nám připadá jen "jako hra", která vždy skončí několika články na titulních stránkách novin a kecama v hospodě u piva. Ale to se může hodně rychle změnit....bohužel.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    23:44 09.01.2017

    Olivav Čína je isto ešte technologicky za Ruskom ... vo vojenskej oblasti .. lebo v civilnej tam nie je o čom .... tam Čína zásobuje svet ...Rusko nedokáže ani samo seba ... ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav

    Čína je isto ešte technologicky za Ruskom ... vo vojenskej oblasti .. lebo v civilnej tam nie je o čom .... tam Čína zásobuje svet ...Rusko nedokáže ani samo seba ...
    Ale to sa rýchlo mení .... v stavbe hladinových plavidiel už Čína dávno prekonala Rusko ... už len ponorky sa nevyrovnajú, ale to je otázka krátkeho času.
    V leteckom priemysle už Čína zrovnáva krok ... teda mimo produkcie moderných motorov ... tam sa jej zatiaľ tak nedarí ... nebude to rýchlo, ale to je snáď posledná dôležitá oblasť, kde má Rusko úplne jasný náskok.
    Čínsky vesmírmy program je síce asi veľmi ambiciózny ... ale ide rýchlo dopredu a nežije z minulosti ako ten ruský.
    V obrnenej technike už Čína zrovnala krok .... a na rozdiel od Ruska síce nerobí revolúcie ... ale jej technika sa rýchlo vyrába a vyváža. Armata je síce super ...ale ešte pár rokov akurát na prehliadkach.
    Čo sa týka Sýrie ...no neviem, že by niečo Rusko extra ukázalo .... ako svetová veľmoc myslím. Na naše pomery to bol grandíózny výkon, isto ... ale, napr. americká armáda také akcie zvládne hocikde na svete ... a niekoľko súčasne a samozrejme bez pomoci iných pri logistike .....hlavne tankovaní u svojich protivníkov.
    Kuznecov prišiel ... resp. "dočmudil" ... a po sérii havárii môže ísť na zaslúženú generálku.
    Čína už s prehľadom vytlačila všetkých z väčšiny Afriky. Čína je preto i hráč s ktorým počíta i USA do budúcna, keby nie Ukrajiny, tak Amíci už dávno na "veľmoc" Rusko zabudnú. Neriešia nové tanky, ale nové lietadlové lode, to je pre nich priorita a to dlhodobá. A stále sa nezmenilo nič, Rusko je B-čko, nakoniec o tom je Trump. Pre neho je Rusko skôr spojencom proti Číne, nie je súperom ....
    Vaše argumety o programe za potraviny sú trošku komické ... Vaše dojmy nie sú fakty. A faktom je, že OSN nie sú USA ....
    Rusi sa netaja tým, že im chýba, že nie sú veľmoc, preto sú putinove "veľmocenské" kroky také populárne ....
    Ale vzhľadom na (ne)výkonnosť ruskej ekonomiky si Rusi budú musieť zvykať, že už veľmocou nie sú .... tak ako si museli zvykať Francúzi a Angláni po 2.SV.Skrýt celý příspěvek

  • darkstyle
    23:17 09.01.2017

    Olivav reagujem najprv na tvoj koment mna:-).. Nemozem ti dat relevantny udaj, kedze ako pisem nie je.. lebo ho centralna banka prestala zverejnovat.. Ked ho ona zacne tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav reagujem najprv na tvoj koment mna:-)..
    Nemozem ti dat relevantny udaj, kedze ako pisem nie je.. lebo ho centralna banka prestala zverejnovat..
    Ked ho ona zacne tak budiz.. vtedy ti rad poviem..

    To, ze rusi splacaju sa da vnimat tak slavne ako pises ty, alebo aj tak, ze kazdy dlh je k nejakemu datumu splatny.. kazdy stat kazdorocne musi cast dlhu splacat..
    Co ale robi vatsina statov? Znova si pozicia..
    Co robi rusko? Splaca ich..
    Z coho ich tak splaca? Zo statneho prebytku..???
    :-):-):-):-)
    Nie zo statnych rezerv ulozenych v narodnej banke..

    Co sa stane ked dojdu rezervy?
    Bud sa upravy statny rozpocet nielen na nulu, lebo prijmi a vydajky nie su rovnomerne v jednotlyvych mesiacoch.. napriklad zaciatkom roka je kazdy rozpoct deficitny silno, lebo sa posielaju platby polnohospodarom, lente ty ho vtedy musis mat vyrovnany.. tak neposles dostatok, nezaseju.. potom sa cesty v normalnom state zacinaju opravovat po zime.. ale danove mas v marci a platby zan mas v maji, kedy je stat zase v max pluse v danom mesiaci nie celkovo..
    Potom prichadzaju dovolenky, ludia pracujuci nerobia, netvoria, firmy su zavrete, ale ty dochodky statnych zamestnancov musis vyplacat..
    Takze musis nastavit rozpocet tak, a to som nespomenul decemver:-) aby si im kazdomesacne daval presne tolko aby v kazdom jednom mesiaci bolo pre vsetkych..

    Preto celkovo logicky musis nastavit celorocne rozpocet cca do plusu minimalne 1-1,5%hdp, aby si ani jeden mesiac v roku neostal do minusu..

    Alebo zacnes tlacit peniaze, alebo este horsie, co urobili madari v 70 rokoch, prestanes zverejnovat ci tlacis alebo netlacis peniaze..

    Lebo peniaze bez dovery obyvatelstva, ze maju hodnotu sa stavaju bezcennimi papierikmy..

    Teraz preco nie je Rusko celosvetovy hrac.. ale regionalny..
    Jednoducho, nevie zasiahnut do diana na kontinentoch ako afrika, amerika (oba svetadiely), australia, tichomorie, a cast azie..
    Lebo nema vojsko, lodstvo ci uz armadneho typu alebo obchodneho, ani letectvo..
    Maximalne ma ponorky, ale tymi zase tolko veci nepreplavis..
    To ze predas niekam zbrane je pekna vec, ale realne aj keby mu ponukli dajme tomu filipiny zakladnu, nemaju ako tam realne zasobovat ju v pripade ak by dajme tomu prisla dajaka blokada.. alebo len s vypetim vsetkych dostupnych sil..
    A toto napr cina co sa tyka obchdodneho lodstva ma a ako vidno buduje aj to armadne.. v letectve su etre daleko.. ale snazia sa..
    O usa je zbytocne hovorit:-)

    A rusko operuje vyhradne na dostrel:-):-) nadsazka tuna:-):-):-)Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:49 09.01.2017

    Cejkis: Možná to bude pro tebe novinka ale vojenská mezinárodní cvičení probíhala i v rámci VS a nikdo je nepovažoval za invazi, či vměšovaní do jednání států. "Celkem se ...Zobrazit celý příspěvek

    Cejkis: Možná to bude pro tebe novinka ale vojenská mezinárodní cvičení probíhala i v rámci VS a nikdo je nepovažoval za invazi, či vměšovaní do jednání států.

    "Celkem se cvičení ŠUMAVA na čs. území zúčastnilo okolo 24 000 vojáků (z toho téměř 18 000 spojeneckých), 79 tanků (z toho 68 spojeneckých) a 87 letadel nebo vrtulníků (z toho 66 spojeneckých). Celkový počet vojáků zapojených do cvičení na území NDR, Polska, SSSR a Maďarska se odhadoval na 30 až 40 000."

    http://www.vhu.cz/vojenske-cvi...

    A teď by jsi se mohl ztrapnit a uvést ty počty v rámci toho cvičení v Polsku.Skrýt celý příspěvek

  • cejkis
    22:27 09.01.2017

    A aby jsme informovali také o agresivitě NATO, ukážeme jak americká armáda pospíchá se cvičením v Polsku před inaugruací Trumpa. V ČR stačí pro udržení správného směru několik ...Zobrazit celý příspěvek

    A aby jsme informovali také o agresivitě NATO, ukážeme jak americká armáda pospíchá se cvičením v Polsku před inaugruací Trumpa.

    V ČR stačí pro udržení správného směru několik neziskovek a občas v televizi vystoupí Vondra z institutu. V Polsku, kde se vláda rozhodla odpojit od Manhattan matrixu musí být správné rozhodování podpořeno US jednotkami. Bratrská pomoc jak říkáme od roku 1968, již dorazila v pouštních barvách.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    22:10 09.01.2017

    Olivav: Ani Hitler nezačal agresivní politiku týden po vyhraných volbách, ale začal se na ni připravovat a až byl připraven, tak začal západ testovat co jsi muže dovolit. Putin se ...Zobrazit celý příspěvek

    Olivav: Ani Hitler nezačal agresivní politiku týden po vyhraných volbách, ale začal se na ni připravovat a až byl připraven, tak začal západ testovat co jsi muže dovolit. Putin se chová stejně. Takže agresivní politiku zahájil ihned po nástupu. Vy jste ji obhajoval slabosti Obamy co nastoupil až 10let po Putinovy..

    "to že jsme v NATO nám může dát klidný spánek, pokud by nás nakonec nedali pro zahování míru. Už jsme to jednou zažili. O to větší důvod mít solidní armádu a jak se píše jinde třeba i teritoriální obranu. Dát více na modernizaci a škoda, ale Visegradský prostor spolu moc nespolupracuje. "

    No hezký tvrzení, dnes jsme stejným způsobem obětovali Ukrajinu a někteří ještě tleskají jak to krasně ten Putin zvládnul. Visegradský prostor/spolek/cokoliv, neexistuje. Dokázali za 25 let jedinou věc a to vstoupit do EU... pokud tohle někdo považuje za funkční uskupení, tak je trosku utopista.Skrýt celý příspěvek

  • Olivav
    22:00 09.01.2017

    ach ty moje překlepy jinak pro vysvětlení - s Rusem nutno počítat - nechci ho zde - je třeba zapracovat na tom abychom byli v bezpečí i nadále - obchod se zbraněmi nesmrdí ani ...Zobrazit celý příspěvek

    ach ty moje překlepy

    jinak pro vysvětlení - s Rusem nutno počítat - nechci ho zde - je třeba zapracovat na tom abychom byli v bezpečí i nadále - obchod se zbraněmi nesmrdí ani západu a to ani se Saudy - Trump bude možná zajímavější než si mnozí myslí (uvidíme snad se nemýlím)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 5