Ruské jaderné torpédo Status-6 existuje

Náčrt Víceúčelového oceánského systému Status-6; větší foto / Defense News 

Nová americká Zpráva o jaderném stavu NPR (Nuclear Posture Review), která ustavuje americkou jadernou strategii pro následující roky, potvrdila existenci unikátního ruského jaderného torpéda Status-6. Díky jadernému pohonu a jaderné bojové hlavici je Status-6 v podstatě podmořská mezikontinentální jaderná střela.

Celá kauza začala dne 11. listopadu 2015, když se v ruské televizi objevila reportáž ze setkání Vladimira Putina s ruskými generály. Tehdy se na obrazovkách objevily list s náčrtem nového ruského jaderného torpéda Status-6.

 

 

Následující den prezidentův mluvčí Dmitrij Peskov přiznal, že opravdu šlo o nechtěné veřejné odvysílání utajených informací. Do té doby ale nebylo jasné, zda šlo o záměrnou mystifikaci (v duchu “Hvězdných válek”) nebo o skutečně vyvíjenou zbraň.

 

Zpráva NPR poprvé ukazuje, že americká strana uznává jaderné torpédo Status-6 jako reálný zbraňový systém, resp. jako novou ruskou schopnost k provádění jaderných úderů.

 

"Kromě modernizace starších sovětských jaderných systémů Rusko vyvíjí a nasazuje nové jaderné hlavice a odpalovací zařízení," uvedl odtajněný výtah ze zprávy NPR, který poprvé zveřejnil deník Huffington Post .
 

"Toto úsilí zahrnuje vícero vylepšení pro každou část ruské jaderné triády strategických bombardérů, námořních a pozemních střel. Rusko vyvíjí nejméně dva nové mezikontinentální systémy, hypersonické návratové těleso (s jadernou hlavicí - pozn. red.) a nové mezikontinentální podmořské autonomní torpédo s jadernou hlavicí," stojí dále ve výňatku zprávy.
 

Torpédo Status-6, kterému americká strana přiřadila označení Kanyon, mělo být podle NPR testováno minimálně jednou. Zmíněný test zachytila americká zpravodajská služba 27. listopadu 2016 poté, co bylo torpédo Status-6 vypuštěno z diesel-elektrické útočné ponorky třídy Sarov. Podle Washington Free Beacon ponorky této třídy slouží k testování a certifikaci nových technologií.

 

The Washington Free Beacon uvádí, že Status-6 má dosah 6200 námořních mil (10 000 km), potopí se do hloubky 3280 m a dokáže plout rychlostí až 56 uzlů (103) km/h. Torpédo s průměrem cca 1,6 m (což je trojnásobek ráže běžných torpéd), podle ruských zpráv údajně dokáže doručit jadernou nálož o síle až 100 Mt.

 

Vývoj torpéda zajišťuje petrohradská konstrukční kancelář Rubin, hlavní ruská konstrukční kancelář jaderných ponorek. Status-6 lze vypouštět nejméně ze dvou různých tříd ponorek – kromě ponorek třídy Sarov (výtlak 3950 t) i z raketonosných jaderných ponorek třídy Oscar (výtlak 17 000 t), které mohou přepravovat až čtyři torpéda Status-6.
 

NPR nepotvrdila, že Spojené státy vyvíjí obdobné podvodní jaderné torpédo. Pokud se ale podíváme na rozložení obyvatel i důležitých civilních/průmyslových/vojenských center v Rusku a USA, není se čemu divit. Ruská ponorka může bezpečně od Kamčatského poloostrova zasáhnout americké západní pobřeží, kde žije 50 milionů lidí, případně z Barentsová moře východní pobřeží USA se 112 miliony obyvatel. Stejně tak existují obrovská populační/průmyslová centra na pobřeží Evropy. Naopak na ruském pobřeží není příliš důležitých center.
 

Zpráva dále potvrzuje, že Rusko zvyšuje počet “duálních” platforem schopných nést konvenční nebo jadernou nálož, což Rusku umožňuje posilovat svůj jaderný arzenál aniž by porušovalo smlouvu o jaderném odzbrojení New START. Rusko mimo jiné má několik tříd jaderných ponorek, pracuje na střelách s plochou dráhou letu vypouštěných ze země, vzduchu a na několika nových mezikontinentálních balistických raketách (ICBM).

 

NPR konstatuje, že Spojené státy jsou znepokojeny "stále rozmanitější a rozšiřující se jadernou kapacitou" Ruska. Podle zprávy NPR je nebezpečné, že Rusko může hrozbu použití jaderných zbraní využít k “de-eskalaci” konfliktu za podmínek příznivých pro Rusko. "Toto mylné vnímání zvyšuje šanci na nebezpečnou chybu a eskalaci," uvádí se v NPR.

 

Názor Armádních novin
Vývoj nových jaderných zbraní není pro Rusko nijak neobvyklé. Rusko má obrovské území, slabou ekonomiku a relativně málo obyvatel. V konvenční “opotřebovací” válce by Rusko nebylo schopno se ubránit, jak NATO, tak Číně.

Rusko proto vnímá jaderné zbraně a neustále přiživovanou hrozbu jejich použití, jako svou hlavní bezpečnostní pojistku. S klesajícím ruským vojenským rozpočtem pak důležitost ruských jaderných zbraní poroste ještě více.

 

Zdroj:The Washington Free Beacon, Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské letadlové lodě: Vojenská nutnost nebo drahý rozmar?

Státní výzkumné středisko Alexeje Nikolajeviče Krylova na veletrhu Armija 2015 představilo model ...

Směr technologického vývoje ruského námořnictva

Rusko aktivně využívá své námořnictvo v ozbrojených konfliktech. Během rusko-gruzínské války jeho ...

Dodávky bojových letadel do ruského letectva v roce 2017

V roce 2017 ruský průmysl pokračoval v dodávkách bojových a cvičných letounů do ozbrojených sil ...

FFG(X): Americké námořnictvo se vrací k fregatám

Americké námořnictvo (US Navy), za podpory úřadu Donalda Trumpa, plánuje provozovat minimálně 355 ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Shania
    17:14 16.01.2018

    raziel87: spíš to vyžaduje velmi rozsáhlý výzkum na který nikdo nemá čas, a řek bych že ani ty, aby jsi získal jen minimální obraz o tom jak to asi mohlo byt. Mě tady tahle ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel87: spíš to vyžaduje velmi rozsáhlý výzkum na který nikdo nemá čas, a řek bych že ani ty, aby jsi získal jen minimální obraz o tom jak to asi mohlo byt.

    Mě tady tahle prace jasně řekne význam L&L, transferu technologii a stavu sovětské ekonomiky. Je jen otázka, jestli se dá na ni spolehnout a nebo ji autor záměrně zkreslil, tak aby mu to vyšlo jak zamýšlel.

    Transfer technologii a následně pak L&L bylo pro sověty klíčové pro přechod na válečnou ekonomiku, umožnilo zužitkovat nekvalifikovanou pracovní sílu v sériové výrobě, zaměřit se hlavně na zbrojení, a tak mít už na začátku války obrovskou nadřazenost v logistice a výrobě.

    L&L je ale nakonec jen malá část toho čím západní spojenci celkově přispěli k výtězství SSSR.

    Představ si jak by to vypadalo kdyby UK bylo přinuceno uzavřit příměří a US zůstalo v izolaci.Skrýt celý příspěvek

  • Larry
    17:01 16.01.2018

    Ohledně těch knih, je to trochu jinak. Nakladatelství vydávají to, co se prodává. Samozřejmě i já si chodím stahovat knihy tech. zaměření z ruských webů. Všechny knihy které na ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně těch knih, je to trochu jinak. Nakladatelství vydávají to, co se prodává.
    Samozřejmě i já si chodím stahovat knihy tech. zaměření z ruských webů. Všechny knihy které na světě vyjdoua mají trochu techickou úroveň, tedy nejsou to vyloženě bláboly si v Rusku přeloží.
    Např. v ČR vyjde jedna kniha o radiolokaci za 10 let, v RF je jich mnohem více.
    Jenže to jsou knihy, kde jsou základy, principy a poznatky staré 30let.
    To, co je nové Hi-Tech to si drží firmy jako jejich know-how, protože si většinou vývoj platí.
    -----------------
    Pokud chcete aktuální informace, je lépe se podívat na diplomové a výzkumné práce z VŠ a výzkumných ústavů, které pokud pracují za peníze daňových poplatníků, tak zveřejňují. Narazil jsem i na vývojové projekty, které byly hrazeny z peněz EU a byly utejené. Víte kolik to stálo, co bylo předmětem, toť vše...Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    16:31 16.01.2018

    ale pravděpodobně mi budeš oponovat, že ty knihy jsou tendenční, informace v nich zastaralé a web je ten jediný správný zdroj na studování

    ale pravděpodobně mi budeš oponovat, že ty knihy jsou tendenční, informace v nich zastaralé a web je ten jediný správný zdroj na studování

  • RiMr71
    16:28 16.01.2018

    Jasně Fenri, víš jak to myslím... prostě by to venku obvzláště v okolí velkoměst nebylo úplně fajn... :)

    Jasně Fenri, víš jak to myslím... prostě by to venku obvzláště v okolí velkoměst nebylo úplně fajn... :)

  • raziel87
    16:28 16.01.2018

    2 Shania jistě, je to souhrn - 1/100 informací, které jsou uvedeny v knihách, výcuc. Ale tohle nikdy nepochopí lenoch, co do knihovny nikdy nešel a nebaví ho přehrabování ve ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Shania

    jistě, je to souhrn - 1/100 informací, které jsou uvedeny v knihách, výcuc. Ale tohle nikdy nepochopí lenoch, co do knihovny nikdy nešel a nebaví ho přehrabování ve stovkách knížek. Neber to jako výtku. Svého času jsem byl knihomol, navíc - kniha je lepší než sezení u monitoru, vezmeš si jí všude. Pravdou je, že sem v knihovně dobré 2 roky nebyl, ale od 10 do cca 28 let jsem tam byl každých 14 dníSkrýt celý příspěvek

  • Shania
    16:14 16.01.2018

    raziel: ty tvoje knihy jsou nějak v rozporu s touhle ...Zobrazit celý příspěvek

    raziel: ty tvoje knihy jsou nějak v rozporu s touhle prací?

    https://www.valka.cz/13329-Eko... Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    16:04 16.01.2018

    Marthy: S prístavmi ako potencionálnymi cieľmi vidím ten problém, že do vojenských by to asi nebolo dosť dobre možné prepašovať a civilné majú tak nejako medzinárodný charakter - ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy:
    S prístavmi ako potencionálnymi cieľmi vidím ten problém, že do vojenských by to asi nebolo dosť dobre možné prepašovať a civilné majú tak nejako medzinárodný charakter - zasiahlo by to ohromné množstvo lodí neutrálnych, alebo dokonca spriatelených štátov.

    Toto torpédo je typicky takou zbraňou, ktorá robí najväčšiu službu, keď nie je nikam vypustená/vyslaná a ako by asi fungovala a aký by mala reálny účinok, keby bola nasadená, je oproti tomu vcelku druhoradé.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    16:02 16.01.2018

    Marthy, nemyslel som dnes, ale napriklad ked si o 10 rokov USA uskladnia v Polsku atomove bomby a zaparkuju F-35. Proste v časoch ked niekto začne zvyšovat napätie. Druha vec je, ...Zobrazit celý příspěvek

    Marthy, nemyslel som dnes, ale napriklad ked si o 10 rokov USA uskladnia v Polsku atomove bomby a zaparkuju F-35. Proste v časoch ked niekto začne zvyšovat napätie. Druha vec je, že tie Statusy ak môžu "parkovat" tak Rusi možu navyrabat plus dalšie stovky makiet a poukladat ich na dno. Prakticky nebude šanca branit pobrežie.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    16:01 16.01.2018

    editace by byla stokrát lepší než sdílení a lajkování. Člověk v rychlosti něco napíše, odpálí a pak zpětně kouká, že nenapsal jádro pudla nebo napsal špatné i/y jak Lacík z Matiční Zobrazit celý příspěvek

    editace by byla stokrát lepší než sdílení a lajkování. Člověk v rychlosti něco napíše, odpálí a pak zpětně kouká, že nenapsal jádro pudla nebo napsal špatné i/y jak Lacík z MatičníSkrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:59 16.01.2018

    2 Marthy ano, to byla jedna z prvních informací, která se před cca 2 lety dostala na military weby. "Spáč" - rozporovalo se, že je to krajně nebezpečné, protože se může ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Marthy

    ano, to byla jedna z prvních informací, která se před cca 2 lety dostala na military weby. "Spáč" - rozporovalo se, že je to krajně nebezpečné, protože se může elektronika ve velkých hloubkách při velkém tlaku pokazit a torpédo zešílet. Nicméně, bylo konstatováno, že pokud má být torpédo skutečně účinné, nic jiného nezbývá. Pokud by byly torpéda odpáleny až po jaderné katastrofě, moc škody by nenapáchaly, vítězná strana by měla dostatek času torpéda zneškodnitSkrýt celý příspěvek

  • Marthy
    15:55 16.01.2018

    P.s-chtěl jsem napsat že by ta torpéda umístily do cílových destinací dopředu,ještě v míru.
    Nechápu proč tady není funkce na editaci :(

    P.s-chtěl jsem napsat že by ta torpéda umístily do cílových destinací dopředu,ještě v míru.
    Nechápu proč tady není funkce na editaci :(

  • Marthy
    15:49 16.01.2018

    Palo satko-máš na mysli to že by ty torpéda mohli v době míru,třeba už teď v přístavech a při pobřeží velkých měst a v případě války je prostě odpálit?Tohle by smysl dávalo,tohle ...Zobrazit celý příspěvek

    Palo satko-máš na mysli to že by ty torpéda mohli v době míru,třeba už teď v přístavech a při pobřeží velkých měst a v případě války je prostě odpálit?Tohle by smysl dávalo,tohle by byla hodně nebezpečná hra.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    15:46 16.01.2018

    RiMr - víceméně souhlas, nicméně fenoménem jaderné zimy bych moc nestrašil. Je to z velké část fikce a ochlazení by bylo ve skutečnosti mnohem nižší, než se dříve očekávalo. ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr - víceméně souhlas, nicméně fenoménem jaderné zimy bych moc nestrašil. Je to z velké část fikce a ochlazení by bylo ve skutečnosti mnohem nižší, než se dříve očekávalo. Ostatně i jeden z autorů tohoto pojmu, Carl Sagan, od toho pozdějim ale už bez velké publicitym ustoupil.
    Množství materiálu a energie uvolněná odpálením všech jaderných hlavic zdaleka nedosahuje energie a množství materiálu uvolněných supervulkány. Ani Toba (která je o nějaký řád jinde než JZ) nepřinesla víc, než určité ochlazení, jež nelze nazvat zimou. A ještě jednou, Toba byla neporovnatelně silnější než vše, co lze odpálit.Skrýt celý příspěvek

  • raziel87
    15:45 16.01.2018

    jinak roční průkazka stojí asi 50kč, doporučuji :). Je rozdíl přečíst 300 stran a 3 strany z webu.....ale ono je to googlení tak pohodlné

    jinak roční průkazka stojí asi 50kč, doporučuji :). Je rozdíl přečíst 300 stran a 3 strany z webu.....ale ono je to googlení tak pohodlné

  • raziel87
    15:43 16.01.2018

    2 Misanex a Rase ach jo, zase stokrát omletý Lend&Lease :( jednalo se o velkou materiální pomoc, která byla obrovským přínosem, ale co se takhle zamyslet nad tím, jak dlouho ...Zobrazit celý příspěvek

    2 Misanex a Rase

    ach jo, zase stokrát omletý Lend&Lease :( jednalo se o velkou materiální pomoc, která byla obrovským přínosem, ale co se takhle zamyslet nad tím, jak dlouho trvalo, než se zásoby dostaly z Murmansku či Archangelsku k bojovým jednotkám?

    Podívejte se na mapu, kde konvoje končily, zjistěte si, kudy se potom přepravovaly a jaká byla efektivita při rozdělování (což nebyl problém spojenců). Ani Vás nenapadlo, kolik materiálu je označováno jako "dodaný", přitom skončil na dně Barentsova/Karského moře. Přijde mi, že na netu jsou úplně jiné články než starší publikace z knihovenSkrýt celý příspěvek

  • pet.rok
    15:42 16.01.2018

    ohladne potencialu torpeda, ak je to skutocny projekt a nie udicka (ako sa to obcas stava) to vidim podobne ako Rase, skor ako zbran proti namornym zvazom nez proti mestam na ...Zobrazit celý příspěvek

    ohladne potencialu torpeda, ak je to skutocny projekt a nie udicka (ako sa to obcas stava) to vidim podobne ako Rase, skor ako zbran proti namornym zvazom nez proti mestam na pobrezi. ucinok podmorskeho vybuchu na lode by bol pravdepodobne daleko vyssi nez proti cielom na pobrezi.
    dalsi faktor je ze sa jedna o novy druh ohrozenia co zvysuje naklady na protiopatrenia.
    v pripade takto rozmernych torped by slo pravdepodobne o nejaky druh protiponorkoveho torpeda u ktoreho by bolo nutne zvysit hlbkovy dosah.

    US ma rozsiahlu akusticku sledovaciu siet po celom svete, takze pri plnej rychlosti by pravdepodobne neuniklo pozornosti, i ked je mozne ze by vzhladom na velku hlbku zohrali ulohu termicke vrstvy v oceane a akusticke prejavy by do velkej miery odtienili.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    15:41 16.01.2018

    Vyhozené prachy. Na rusáky si s jejich JZ nikdo netroufne, ať s torpédem, nebo bez. A rusákovi taky případný útok tímhle torpédem na USA nebo jiný silný stát neprojde a VŽDY to ...Zobrazit celý příspěvek

    Vyhozené prachy. Na rusáky si s jejich JZ nikdo netroufne, ať s torpédem, nebo bez. A rusákovi taky případný útok tímhle torpédem na USA nebo jiný silný stát neprojde a VŽDY to skončí jadernou zimou... k ničemu jako již zmiňovaný jaderný vlak.

    Kdyby děngy za toto raději vrazili do více Armat, Raptorných nebo třeba podpory MIGu na vývoj "ruského Gripenu/MIGu 21", udělali by líp.
    ...samozřejmě, možnost, že by ty děngy vrazili do něčeho z čeho má prospěch "civil" ani nezvažuji...Skrýt celý příspěvek

  • danny
    15:35 16.01.2018

    Exkurzím do historie se raději vyhnu, řada pozoruhodných alternativních výkladů událostí let 39 - 45 se tu určitě objeví i bez mého přičinění. Tak se těším na zajímavé ...Zobrazit celý příspěvek

    Exkurzím do historie se raději vyhnu, řada pozoruhodných alternativních výkladů událostí let 39 - 45 se tu určitě objeví i bez mého přičinění. Tak se těším na zajímavé počtení.
    Každopádně si nejsem jist naznačovaným potenciálním cílem této zbraně v komentáři AN - civilní obyvatelstvo na pobřeží USA. Už jen z toho důvodu, že je jako zbraň odplaty beznadějně pomalé (tím klesá i jeho odstrašující efekt) a dopady ozáření atd.. jsou při podmořském výbuchu lokálně ohraničené a značně potlačené.
    Za to jej považuji za ideální prostředek pro ohrožení námořních základen, loděnic, zásobníků paliva a terminálů na pobřeží. Otázka, zda by použití "taktické" zbraně nutně vyvolávalo strategickou odvetu...Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    15:31 16.01.2018

    chyba mi tam jeden udaj a to či je možne Status utajene "zaparkovat" v mierovych časoch v medzinarodnych vodach a na ako dlho. Preto, lebo ak to možne je, tak vo chvilach ...Zobrazit celý příspěvek

    chyba mi tam jeden udaj a to či je možne Status utajene "zaparkovat" v mierovych časoch v medzinarodnych vodach a na ako dlho. Preto, lebo ak to možne je, tak vo chvilach medzinarodneho zvyšeneho napätia ich možu Rusi poslat pred vyznamne zakladne a ekonomicke centra a ked budu vo vhodnych poziciach, začat tretiu svetovu akosi nebadane.Skrýt celý příspěvek

  • PavolR
    15:23 16.01.2018

    JanBahr: Uniklo Vám, že torpédo má nukleárny pohon - je teda jedno, akú má hlavicu.

    JanBahr: Uniklo Vám, že torpédo má nukleárny pohon - je teda jedno, akú má hlavicu.

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 6