Ruské letectvo se připravuje na MiG-35S

Foto: MiG-35S (MiG-29M/M2) / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2
MiG-35S (MiG-29M/M2) / Dmitriy Pichugin, GFDL 1.2

Ruské ministerstvo obrany podepíše s firmou Mikojan-Gurjevič smlouvu na dodávku stíhacích letadel MiG-35S (MiG-29M/M2). První letadla vstoupí do služby v roce 2018.

„MiG-35S byl vyvinut na základě požadavku ministerstva obrany. Výzkumné a vývojové práce budou dokončeny v roce 2017. Po dokončení státních certifikačních testů bude letadlu povoleno vstoupit do služby. Objednáme třicet nebo více letadel této verze," řekl generálplukovník Viktor Bondarev, velitel ruských vzdušných a kosmických sil.

Dodávka letadel MiG-35 pro ruské letectvo je důležitou vzpruhou pro „skomírající" podnik Mikojan. Kdysi slavný podnik po rozpadnutí Sovětského svazu prohrává konkurenční boj s firmou Suchoj.

Firma Suchoj od roku 1991 vyvezla 252 letadel a utržila 15,4 miliard dolarů. Konkurenční Mikolaj vyvezl pouze 185 letadel a získal od zahraničních zákazníků, včetně peněz za náhradní díly a údržbu, 8,6 miliardy dolarů.

Důležitý boj Mikojan prohrál v roce 2002, když Suchoj získal od ruského ministerstva obrany kontrakt na vývoj stíhačky páté generace (Suchoj T-50). Firma Mikojan sice pracuje na lehčí jednomotorové stíhačce páté generace, ale ani ruské ministerstvo obrany nebo zahraniční zájemci neprojevují o stroj příliš velký zájem.

Firmě se dařilo a daří vyvážet pouze hloubkově modernizovaná, a dnes již legendární, stíhací letadla MiG-29. Ne jinak je tomu i u nejnovějšího letadla MiG-35S určeného pro ruské letectvo a záhraniční zákazníky.

Verze MiG-35D byla určená pro indický program MMRCA.

Mikojan se nyní dívá s naději opět na indický trh. Indie po zrušení programu MMRCA plánuje získat přibližně 90 nových stíhacích strojů. Jedním z nových adeptů je i MiG-35S, resp. odvozená verze určená přímo pro indické letectvo.

Ruské letectvo plánovalo získat 37 stíhaček MiG-35S již v roce 2014. Problémy s vývojem však odsunuly zavedení letadla až na rok 2018. Do příchodu MiGů-35S ruské letectvo jako náhradu objednalo v roce 2014 16 letadel MiG-29SMT.

Oproti těžším a výkonnějším (dražším na pořízení a provoz) letadlům řady Su-27 plánuje ruské letectvo nasazovat MiG-35 k ničení vzdušných cílů na krátké a střední vzdálenosti v prostoru bojové line a v rámci úkolů protivzdušné obrany. MiG-35 je také určen k ničení pozemních/hladinových cílů a umlčování radiolokátorů protivníka.

Hlavní předností MiGů-35 je instalace radaru FGA-29 Žuk-AE. Jedna se o radar typu AESA, tedy radiolokátoru s pevnou fázovanou mřížkou a digitálně vychylovaným paprskem. Druhým klíčovým senzorem je elektro-optické čidlo typu OLS-UEM, které slouží pro vyhledávání a sledování vzdušných cílů.

Zdroj: The Moscow Times, Sputnik News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Svaly ruské armády: Nákladní automobily

Nejmodernější zbraně nejsou ničím bez kvalitního zásobování. Klíčovou technikou vojenského ...

Ruský tank T-14 Armata: Drahá budoucnost ruské armády

Ruská armáda se připravuje na zavedení nového hlavního bojového tanku T-14 Armata. Tank svými výkony ...

Ruský bombardér Tu-160 dostal přednost před PAK DA

Rusové se připravují na obnovení výroby nadzvukového bombardéru Tu-160, resp. jeho nejnovější verze ...

Eurofighter vs. Su-30MKI: letecké cvičení Indradhanush

V těchto dnech probíhá na území Velké Británie již čtvrté indicko-britské letecké cvičení ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Shania
    18:55 18.08.2015

    KOLT: pak má ještě diagnostický systém, takže obsluha bude vědět na co se zaměřit.

    Absence hydrauliky: velké + při údržbě a vysoká odolnost proti poškození

    Výměna motoru by měla být velmi jednoduchá.

    Ještě se určitě něco najde.

    Jinak na foru budu postupně doplňovat linky, tady se to dost ztrácí:)

    http://www.armadninoviny.cz/fo...

    Doporučuji post 4, kde je zajímavé info o chlazení avioniky.

    Podle autora, má F35 víc interního paliva jak F16 a F15 dohromady, to se odráží na výdrži a doletu.
    Palivo slouží k chlazení systémů, za letu je prý teplota letadla velmi nízká (zlepšuje stealth v ir spektru)

    Je tam toho podstatně víc.

  • KOLT
    18:30 18.08.2015

    petr.svetr: To naneštěstí nemůžu, protože jsem lempl a odkazy si neukládám. Nicméně když si projdete diskuse pod několika posledními články o F-35, najdete jich tam dostatek. Zjednodušeně řečeno je důvodů několik:
    – F-35 nemá stealth nátěr jako předchozí letadla této kategorie, jeho funkce je zahrnuta přímo do kompozitního materiálu, který tvoří povrch, takže odpadá jeden z nejdražších provozních nákladů
    – část letových hodin, které musí piloti u ostatních letadel strávit ve vzduchu, je možné u F-35 strávit v simulačním režimu, protože samotné letadlo je pokročilý simulátor
    – letadlo je od začátku stavěné s důrazem na snadnou udržovatelnost (přístup k jednotlivým komponentům, především těm, co se často vyměňují, je podle techniků řádově lepší než u F-16 i dalších US letadel)
    – F-35 má integrované některé systémy, které jiná letadla musí nosit v kontejnerech, přičemž kontejnerová varianta je na údržbu vcelku logicky náročnější (nehledě na to, že ten kontejner musíte koupit, takže cena samotného letadla tím roste)

    Shania mě jistě doplní :-)

  • petr.svetr
    18:11 18.08.2015

    trochu od tématu:
    re:KOLT
    A mmchd, F-35 by na provoz nikterak zásadně drahá být neměla. Pokud půjde vše, jak má (a zatím to tak vcelku vypadá), měla by být cena provozu jednoho letadla za jeden rok srovnatelná s F-16. Důvody už tu několikrát psal Shania, i s patřičnými odkazy.

    Můžete mi dát odkaz kde to píšou,já čekal ,že ten provoz bude mnohem dražší.Děkuji.

  • Charlie
    13:26 18.08.2015

    Jen k těm žaluziím na sání, možná to tu už někdo zmiňoval.

    Jde o to, že původní devětadvacítky automaticky zavíraly žaluzie při vzletu/přistání (a současně se otevíraly "žábry"), jenže tahle fíčura byla odstraněná u námořní verze - MiG-29K, protože na letadlové lodi se s bordelem (narozdíl od různých luk a jiných provizorních ploch) nepočítalo.

    MiG-35 hodně vychází právě z námořní verze a navíc se už nejspíš nepočítá s jeho nasazením z opravdu provizorních ploch - proto se na něm ten systém žaluzií neobjevil.

    Mimochodem Rusové jednají o prodeji MiG-35 s Egyptem.

    Jinak - start z polních letišť byl celkem zásadní podmínka při vývoji ruských frontových stíhaček a stíhacích bombardérů, MiG-23 kvůli tomu dostal dvojmontáž s blatníkem na předek a "kola od traktoru" na zadek, Su-17 se zkoušely s celolyžovým podvozkem, Su-7 měl speciální modifikaci s upraveným podvozkem (BKL)...

  • RiMr71
    12:13 18.08.2015

    ...ty jednadvácy jsou stejně krásné éra... mohl by je přitáhnout na Dny NATO nějaký "kolega" co je ještě lítá...
    A že startovaly i z trávy (i když evidentně uválcované do bezvědomí). tak to čumím jako blázen...

  • KOLT
    00:37 18.08.2015

    semtam: Cena provozu skutečně není jen o spotřebě Právě u Mig-29 ji velmi zvyšují motory, které toho moc nevydrží (vím, že se to zlepšilo, ale stále to není na úrovni západních produktů). A jsou dva, takže jejich výměna je o to nákladnější. Proto až tolik nevěřím tomu polskému srovnání F-16 a Mig-29. Nicméně se mohu mýlit. K tomu je nutné vzít v potaz, že polské F-16 jsou block 52, tedy poměrně moderní verze, zatímco Mig-29, které vlastní SP, jsou vlastně jednoduchá letadla. To se v ceně prevádzky také projeví. U Mig-35 už to ale platit nebude, čili tuhle výhodu ztrácí. Hodně bych se tedy divil, kdyby jeho provoz byl levnější či i jen srovnatelný s F-16. Ale přiznávám, vím o tom vcelku prd, takže spíš teoretizuju.

    A mmchd, F-35 by na provoz nikterak zásadně drahá být neměla. Pokud půjde vše, jak má (a zatím to tak vcelku vypadá), měla by být cena provozu jednoho letadla za jeden rok srovnatelná s F-16. Důvody už tu několikrát psal Shania, i s patřičnými odkazy.

  • flanker.jirka
    23:12 17.08.2015

    to shania: pokud máte už mašinu postavenou, tak že máte přímo vidět lopatky motorů, je snadnější použít blockery, spočívá to ve vyplnění podélných stěn absorpčním materiálem a pevnými lopatkami/ žaluziemi před lopatky turbíny v takových úhlech, aby se radiový signál odrážel jen směrem do motoru a ne zpět. Co vím, tak je rusové dělají jako vícepolohové, protože takové řešení ovlivňuje výkon motoru, při dogfightu potřebují každé procento tahu. Navíc, jakmile máte na podvěsech výzbroj, je s malou RCS konec, proto amíci chtějí pod superhornety stealth pouzdra pro výzbroj.
    samotnýá blocker tak může vypadat třeba takto:
    http://www.hitechweb.genezis.e...
    pouzdro pro superhornet takto:
    http://snafu-solomon.blogspot....
    blocker ze superhornetu:
    http://www.google.cz/imgres?im...

  • skelet
    21:38 17.08.2015

    Žábry byl odstraněny u prototypu "29" druhé generace, která byla zalétaná v roce 1988 (jinak se označoval jako MiG-29M alias MiG-33). Místo nich bylo zachycení bordelu z letových drah přenecháno "žaluziím" a lá Su-27.
    Ale pozor MiG-29S, SM a SMT vychází z draku první generace, tedy se žábrami. Z druhé generace vychází současný MiG-29K a MiG-35.
    Jinak žábry byly zavedeny z těchto důvodů:
    1) nasávací otvory motorů jsou proklatě nízko
    2) MiG-29 byl určen jako frontový stíhač, tedy měl používat letiště co nejblíže fronty (silnice, dálnice, zpevněné plochy)
    3) VVS SSSR nepožadovalo po MiG-29 extra velký dolet, a proto byly umístěny ony prostorově náročnější, ale o to účinnější žábry.
    toliko vysvětlení pro okopávače kotníčků.

  • Luky
    21:27 17.08.2015

    ...no nevím co to bylo za fotku, ale po leteckém dnu nebo nějaké hromadné akci by asi nebyl problém takový snímek pořídit...každopádně pokud se pamatuji, tak MiG-23 byl poslední pro provoz z travnatých ploch, u 29ky se s tím už běžně nepočítalo a bylo to asi spíš kvůli pojíždění na záložních plochách, nebo při přezbrojování na dálnicích a podobně.
    Jednadvacítka na trávě v Maďarsku (naši tohle taky běžně cvičili):
    https://www.youtube.com/watch?...

    tady je vidět jaký bordel se zvedá i kolem dálnice (MG29,Su25):
    https://www.youtube.com/watch?...

    Já myslím, že tahle koncepce motoru u starších 29tek má negativní vliv na výkon, tak to opustili. Dříve se počítalo, že letiště budou primární cíle pro nukleární útok, dnes už to tak neberou. Vzpomínám, jak v některých předrevolučních západních publikacích psali, že jediný co má v RAF hodnotu je Harrier, protože letiště budou na kaši...taková obsese vládla světem

  • Todomatch
    20:39 17.08.2015

    Na sputniku dokonce Kreml píše „Smutně proslulá F-35 bude roztrhána na kousky dokonce antikvární MiG-21, nemluvě už o boji na krátkou vzdálenost s ruskými stíhačkami čtvrté generace Su-27 a MiG-29", předpokládá jeden z výrobců americké F-16, letecký konstruktér Pierre Sprey. (kopírováno i s divnou stavbou vět a chybami).

    Zaujalo mě flanker.jirkou zmíněné odstarnění horních sacích otvorů u diskutovaného Migu-35S. Myslím, že to bylo zde na armádních novinách, kde někdo u fotky nějakého ruského stroje upozornil na nehorázný bordel na letištní ploše. Tam se snad válely i kelímky od kafe, či dokonce petky. Tu fotku jsem si tehdy uložil, ale nemohu ji najít. Možná někdo víte, která to byla. Pokud tedy nový Mig horní otvory nemá, může to znamenat jen dvě věci - letadlo je buď opravdu cíleno na export, nebo v Rusku začali zametat lépe letiště. Protože to byl smysl horních otvorů u 29. Aby motor nenasál binec z plochy.

  • Shania
    19:26 17.08.2015

    flanker.jirka:

    normálně se na snížení rcs používají sání vzduchu ve tvaru S, takže motory nejsou vůbec vidět. Tohle u migu nehrozí kvůli umístění motoru, takže jedině když použijí nějakou jinou techniku.

  • Shania
    19:24 17.08.2015

    RiMr71: bohužel stačí když se řekne konstruktér F-16 a A-10 a kdoví čeho ještě a lidi to žerou (i když ani v jednom z těhle projektů nemá prsty, mimo vytvoření požadavků).

    To že se nechal zneužít pro kampaň proti F35 v Kanadě je jedna věc, ale jakmile ho začala využívat i RT, tak klesl na úplné dno:)

  • RiMr71
    17:57 17.08.2015

    To je furt, že F-35 není soupeřem Migu-35, ale tady říkají, že už Su-27 a Mig-29 je prostě lepčí!!! A Sprey jim tam k tomu zase dělá užitečného idiota....
    https://www.youtube.com/watch?...

    To jsou prostě neskuteční komici...! :)

  • semtam
    17:53 17.08.2015

    logik

    Z toho ale zase víme kulový. Nevíme ani jaké procentuální zastoupení má spotřeba paliva na celkových nákladech provozu jakéhokoli letounu. A je to různé dokonce i od vlastníka.

    Jediné na co se můžem jakž takž spolehnout je to, že jednomotorový letoun nemusí být zákonitě provozně levnější než dvoumotorový. Záleží na více faktorech a spotřeba je jen jedna položka z koláče a u každého typu jinak velká.

    Letadla se průběžně modernizují. Máte to jako třeba s MI-28 nebo KA-52. I když se zařazení do provozu oddálilo z důvodů nedostatku financí jak pro nákup a vývoj. Tak nově zaváděné stroje nejsou ty, co se měli zavádět v 90. letech.

    Ano, dokončení vývoje pokud na něho firma nemá prostředky a má zákazníka. Většinou stát, ve kterém firma sídlí, tak to hradí on. Proto se udivovat nad tím, že MIG něco nedotáhnul do konce bez zákazníka je o ničem.

  • flanker.jirka
    17:26 17.08.2015

    to todomatch: mrkněte na google na fotky migu 35 nebo migu 29 m2, nemá horní sání k motorům, místo toho jsou tu rozšířené nádrže, má pozměněnu křivku křídla, o něco málo větší rozpětí, přepracovanou náběžnou hranu, větší plochu vztlakových klapek, větší výchylky křidélek, přepracované výškové kormidla se zubem. Křídlo muselo být kompletně přepracováno, aby se splnil základní požadavek na větší nosnost výzbroje.
    Tady na odkazu najdete na strejku další vysunutou klapku u náběžné hrany pro zvýšení vztlaku.
    Tyto vylepšení vychází z palubních verzí letadla.
    http://www.airplane-pictures.n...
    https://vvsphotography.files.w...
    https://vvsphotography.files.w...
    ...blockery v nasávání jsem u migů ještě neviděl, pouze u modernizovaných letounů řady Su 27 a SU 30, 35, F 18 superhornet, F 15 silent eagle, vzhledem k tomu, že dokáží dobře snížit efektivní odraznou plochu bude nějaké řešení přijato i u migu, jinak by moc "svítil"

  • logik
    16:31 17.08.2015

    Jinak ještě - to, že je Mig v průšvihu není nic divného. Kromě američanů žádná země světa není schopna udržet dvě konkurenční hi-tech zbrojovky. To prostě bez masivní podpory od státu nejde.

    A většina (jako třeba my s aerem) si není schopna udržet ani jednu.

  • logik
    16:25 17.08.2015

    Ohledně doletu: Už 29M z osmdesátých let má mít +- stejný dolet jako 35, má stejné nádrže i stejné motory. Změna proběhla už mezi 29 a 29M. Jestli u spárky druhá kabina o něco snížila kapacitu je pravděpodobné, já jsem uváděl čísla pro jednomístné verze.

  • m164
    16:22 17.08.2015

    semtam: nemám presnú informáciu, ako to funguje pri zmluvách s Mikojanom, no pri C27J uzavrelo MO SR štyri zmluvy:

    1. Nákup C27J s dodatočným príslušenstvom, s dátumom dodania (24-26 mesiacov od účinnosti zmluvy prvé, 36-38 mesiacov druhé), okolo 36 mil €; druhá zmluva je totožná, iba odlišný dátum a mierne nižšia cena
    3. Integrovaná logistická podpora na 5 rokov s počítaním od dodania prvého lietadla, suma okolo 21 mil € (dôležité podotknúť, že druhé lietadlo má byť doručené najskôr rok po prvom)
    4. Výcvik, suma okolo 5,5 mil €

    Píšem z pamäti, no mám doma fotokópiu informácií zverejnených MO SR na základe zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ak bude záujem o upresnenie. Predpokladám, že podobná štruktúra zmlúv platí i u Ruska. Neskôr sa obnovuje už iba zmluva o logistike.

  • logik
    16:17 17.08.2015

    Vycházet z toho, co kdo plácne je s odpuštěním nesmysl. Nikdo z velení letectva neplácne takovoudle věc bez důvodu (např. se předem brání proti: máte úspornější letadla, tak Vám stačí méně peněz.). Bez tvrdých čísel je nějaké srovnávání podle agentury JPP prostě nesmysl.

    --

    Z 44 migů co má polsko k dispozici jich létá 32, tedy na každé 3 letadla mají jedno na náhradní díly.
    https://en.wikipedia.org/wiki/...
    a některé kanibalizovány byly
    http://www.themoscowtimes.com/...

    A to, že nějaké letadlo by bylo hotovo už "dávno" defakto znamená, že je zastaralé. Rozdíl mezi 4 a 4+ generací je především v software a senzorech a ty zastarávají rychle. O drak letounu dnes v podstatě příliš nejde (pokud nechceme (V)LO).

    A kdo jiný měl zaplatit vývoj letadla než zákazník? To byl právě průšvih Migu, že v podstatě žádného neměl.

    ---

    Ve vojenském výzkumu (libovolné země) existuje jediný reálný věrohodný termín. Ten, který už byl dodržen.

  • Blake
    16:12 17.08.2015

    Aha, nevedel som, ze Indi pozadovali bojovu dvojmiestnu verziu, naco take existuju mi je samozrejme jasne. A prave som sa v tom trochu hrabal a nasiel, ze uz MiG-29KUB by mal mat plne bojove schopnosti.

  • semtam
    15:51 17.08.2015

    Blake

    Dvoumístná verze MIG-35 vznikla pro Indické letectvo. Indie upřednostňovala dvoumístnou verzi ne jen pro výcvik, ale že i zároveň odpadá zátěž na jednoho pilota, který musí ovládat letoun i vést bojovou činnost. Proto existují verze letadel jako je SU-30 či F-15. Mít dvoumístnou bojovou verzi v kategorii středně těžkých letadel je určité specifikum. Proto i Ruské letectvo má zájem o jednomístnou verzi a případní zákazníky by šli pravděpodobně také tímto standartem.
    Indie, která se spolupodílí na T-50 bude vlastnit možná také jen dvoumístnou verzi.

  • Blake
    15:36 17.08.2015

    semtam, pouziva sa sparka migu 29 vobec na nieco ine, nez na vycvik? Tam by nizsi dolet oproti jednomiestnemu moc vadit nemal.

  • semtam
    15:07 17.08.2015

    Vycházím z toho, co řekli Poláci. S kanibalizací bych si nebyl jistý, zda se dá k tomu připočíst. Myslím k onomu prohlášení. A moc odstavených strojů, které by byly určeny ke kanibalizaci moc asi nebude. Tato zpráva je poměrně starého data, když už mohli vyhodnotit nákladnost provozu. Což je cca 7-10 let zpět.

    Samozřejmě, letectvo od letectva se cena servisu liší, tudíž jedno a dvoumotorové letadlo je jen hrubý odhad. Skutečnost může být ve finále jiná.

    On ten dolet se zvýšil na 1800 na 2000 jen u jednomístné verze pokud se nepletu. Objem nadrzi MIG-29 a MIG-35 se mi nepodařilo najít (zatim).

    MIG-35 by byl hotov již dávno. Nejedná se zas tak o tolik přelomového. MIG spíš počítal, že dokončení vývoje cálne Indie. Pro Rusko není úplně TOP, tak je na chvostu. Proto to proudloužení na rok 2016, samozřejmě pokud budou finance. ale jako termín je to reálný.

  • logik
    14:44 17.08.2015

    Právě náhradní díly u dosluhujících letadel mohou být o dost levnější - respektive zadarmo - díky postupné kanibalizaci.

    Navíc 35 má mít oproti 29 daleko větší podíl kompozitů
    http://www.globalsecurity.org/...
    což díly pravděpodobně prodraží.

    ---

    Servis je zpravidla nasmlouvaný na X let dopředu jako součást nákupní ceny. U tědle čísel hodně záleží na tom, jak se zrovna politicky nebo jinak hodí dát peníze do té které škatulky a porovnatelné to v podstatě bez detailní znalosti detailu kontraktu těžko.

    ---

    Spotřeba u Mig-35 oproti Mig-29 neklesla nijak dramaticky. Na interní nádrže se dolet zvýšil z 1430 na 2000 km - a interní nádrže se přitom o 50% zvětšili. Takže jestli je úprava ve spotřebě, tak minimální. To, co se povedlo, bylo výrazně zmenšit IR stopu motorů.

    To, že Mig bude hotov v nějakém roce je velmi silné tvrzení, koneckonců jako u kteréhokoli zbrojního projektu.

  • semtam
    14:05 17.08.2015

    Řekl bych, že servisní zařízení a školení není v ceně servisu, ale v ceně nákupní.
    Srovnávat 2 motorové stroje s 1 motorovým je ošemetné. Taková F-35 může mít nákladnější servis i provoz než 2 motorové letadlo i když spotřeba bude nižší.
    Rozdíl mezi F-16 a MIG-29 v servisu bude hlavně v náhradních dílech. Cena náhradních dílů u F-16 může a pokud Poláci nekecali tak celkově dorovná provoz MIG-29, kde díly jsou levnější.
    MIG-35 už má prodloužený motorový resuls a asi i spotřeba nebude taková jako u MIG-29. Navíc se i omezila kouřivost motorů, v čem je MIG-29 pověstný.
    Radar ŽUK sice v Indii neuspěl, ale to bylo v roce 2011/2010. MIG-35 bude komplet hotov v roce 2016/2017 a to i v jednomístné verzi.

  • logik
    11:22 17.08.2015

    K operational cost Mig-35.

    Pořád to je dvoumotorové éro, které za srovnatelných podmínek
    (což se rozhodně netýká např. Polska - dobíhající program 29, kde bylo veškeré výcvikové a servisní zázemí a do kterého se už investuje jen nejnutnější má samozřejmě jiné náklady než nově zaváděné F16)
    bude dražší na provoz.

    Spotřebu benzínu má značně větší než F16 (ta má combat radius na interní 3,2 tunové nádrže cca 1200km, zatímco 35 na 4,8t 1000km - samozřejmě čísla jsou problematická, neboť není srovnatelná výzbroj). Ivšem skutečný problém s cenou letové hodiny u 29 byl ve velmi nízké výdrži motorů a tu se dle údajů výrobce podařilo násobně zlepšit - takže vzhledem k nižším cenám ruských letadel je opravdu možné, že od F16 nebudou tak daleko, ale dražší IMHO jednoznačně budou.

    Větší problém vidím v tom, že MiG jako firma skomírá a nemá dostatečné peníze na vývoj a nedokáže držet krok. Např. v článku vychvalovaný radar neprošel v Indii testy:
    http://www.flightglobal.com/ne...
    - z toho důvodu bych trochu byl skeptický s tou indií - na letadlo, co jim jednou neprošlo testy, se nebudou dívat nejlépe. Na druhou stranu, pro MiG je získat nějakou větší zakázku nutností, takže možná půjde dost "pod cenu" ostatních letadel.

    Ze stejného důvodu bych byl trochu opatrný hodnotit Mig35 jako 4+ gen éro. Má rozhodně potenciál v této generaci být, ale jestli jeho letový a zbraňový soft, výkony radarů atd... opravdu budou srovnatelné s konkurencí (včetně Sučka), když oproti Sučku má na vývoj daleko méně peněz, je otázka. Ale v tomto by ta zakázka od ruské armády mohla pomoci - ale největší problém nejsou peníze, ale z nich vyplývající nedostatek odborníků, které jen
    tak najednou zpět nedostanou, i když peníze najednou budou. Se stejným problémem se koneckonců potýká i např. české Aero a jeho potenciální L39-NG.

  • Todomatch
    11:14 17.08.2015

    Vracím se k dotazu na tvarování vstupních otvorů vzduchu a zákrytu lopatek u diskutovaného Migu-35S. Je někde nějaké foto? flanker.jirka avizoval kompletní přepracování. Moc se mi to nezdá, protože to nemají zvládnuté ani u PAK-FA. U fotek, kde bylo do vstupů u T-50 vidět, byly otvory vždy hodně zatmaveny. Když jste si fotku zesvětlili, lopatky byly vidět. Že by to u T-50 nezvládli a u Mig-35S to vyřešené měli? Tady je u PAK FA lopatka krásně vidět https://i.imgur.com/qBoKk.jpg...

  • Todomatch
    11:03 17.08.2015

    to KOLT: dělám

  • Luky
    10:51 17.08.2015

    ..akorát to video mi přijde jenom ilustrační :(

  • Luky
    10:48 17.08.2015

    k exportu MiGů - Sýrie už má nástupce Foxbatů (6 z 8mi už mají):
    http://www.liveleak.com/view?i...

  • KOLT
    09:41 17.08.2015

    Todomatch: Tak ale teď už si vážně děláte srandu....

  • Todomatch
    22:56 16.08.2015

    semtam, skelet, Wenet01 nechte už těch vašich pseudovhledů do politických a finančních záměrů států a výrobních konsorcií o kterých můžete vědět leda tak kulový, protože jsou neveřejná až tajná a vraťte se k tématu Migu 35S. Něco o technice, nebo běžte plkat na novinky. Technická diskuze tu hrozně upadá.
     
    Todomach. Pohybujete se dlouhodobě na hraně. Co příspěvěk, to protiruské výpady. Prakticky v jakémkoliv přípsěvku se snažíte vyvolat flame. Takže poslední varování. Admin.

  • semtam
    22:47 16.08.2015

    skelet

    Jenže problém je v tom, že Švédsko tyto letouny koupilo pro své účely. Letadla byla již nakoupena a některá stále stojí nevyužitá v hangáru. I pro Švédsko je výhodnější dát půjčku, než si nechat vyrobit letadla a pak je pronajímat. Pronájem jaksi není leasing.
    Pokud chce zákazník pronájem a letadla nejsou vyrobený, tak někdo musí zaplatit jejich výrobu. Výrobu tak zase zaplatí Švédsko. A znovu se dostáváme k tomu, jak to praktikuje třeba USA. Pokud letadla nejsou vyrobený, tak je lepší pro výrobce poskytovat leasing, než vyrábět na pronájem a modlit se, že zákazník pronájem neukončí.

  • skelet
    22:07 16.08.2015

    Matesaax: drahých projektů, které se stoply těsně před zavedením jsou desítky.

  • skelet
    22:05 16.08.2015

    semtam: Proč nyní ne?
    - USA, je schopna pojmout tolik letounů, že to nemusí dělat. Výrobce je v zisku, takže ho do toho nic netlačí. A vláda USA raději poskytuje úvěr na nákup těchto letounů (např. Polsko). Když něco pronajímá, tak starší letouny (viz. F-16ADF Itálii)
    - Japonsko, nesmí (nesmělo) vyvážet a od počátku se vědělo, že projekt F-2 bude ztrátový
    - konsorcium Eurofighter (UK, Itálie, Německo, Španělsko), mělo zabezpečeno dostatek zakázek, aby bylo v plusu, respektive na nule.
    - Francie , plus mínus jako Eurofighter. I když zde to bude spíše na nule, než v plusu
    - Rusko, vývoj žije ze SSSR, takže si de facto účtují jen výrobu.
    - Švédsko .. jediný stát, který není pojmout dostatečné množství zakázek a ani nemůže dávat výhodné půjčky. Takže letouny pronajímá. Ztráty se vyrovnávají, technologie se udrží. Všichni jsou spokojení.

    problém je, že stále více států se bude dostávat do pozice Švédska. Vyvinout letouny 5, resp. 6. generace bude stále nákladnější. A ne vždy je možno domluvit nějaké nadnárodní konsorcium. Což se ostatně povede domluvit málokdy.

  • Wenet01
    21:48 16.08.2015

    Nemusíme chodit daleko, co naše modernizace T-72 ačkoliv dvanáct vrtulníků je rozhodně síla. Ale ono prostě nakonec stejně záleží jenom na tom jestli z toho stát firmu vytáhne nějakou další objednávkou, nebo cenou

  • Wenet01
    21:43 16.08.2015

    Stanyk, Matesaax: Projděte si diskusi kdo začal - více se vyjadřovat netřeba, evidentně toho necháme neb je to článek o vojenství ne o politice...pronájem byla a jistě i bude vzácná situace, v našem případě jsme těžili jak z množství letadel na švédské straně tak z touhy majitelů prorazit se strojem na trhu...pronájem jako ekonomické řešení zní zajímavě, ale i tak si myslím, že v budoucnu bude častější:
    1.spojení více států k vývoji s tím ,že výsledek bude létat v každém z nich.
    2. Stát, který si bude chtít uchovat schopnost vyrábět v případě války vlastní letadla si prostě připlatí s tím, že díky vývoji ho bude kus sice stát astronomické peníze, ale je to investice do nezávislosti.

  • Matesaax
    21:24 16.08.2015

    Jeden z největších finančních propadáků musel být jihoafrický projekt vrtulníku Rooivalk,kdy po jistě obrovských vývojových nákladech nakonec armáda koupila pouhých 12! vrtulníků.

  • semtam
    21:17 16.08.2015

    skelet

    A tak tedy proč se již tato varianta běžně neužívá? To letadlo prostě někdo musí koupit.

  • skelet
    21:10 16.08.2015

    Pánové.. klasický prodej si taky dotyčný stát musí dovolit. Viz.soukromý sektor. V současnosti jsou následující zdroje financování:
    1) "v hotovosti" ze státního rozpočtu
    2) na státní dluhopisy
    3) na úvěr třetí strany - tedy od vlády státu, v níž sídlí výrobce letounu
    4) pronájem
    5) pronajmutí služby u žoldáků

    Nic jiného prostě nevymyslíte.
    Stát, který si bude chtít udržet schopnost vyvíjet moderní bojový letoun, a nebude schopen sám pojmout takové množství letounů, aby výroba byla rentabilní, bude muset počítat s body 3 a 4. Jinak ten vývoj prostě proletí komínem. Takový stát bude dělat de facto to samé co leasingovky, které nakupují dopravní letouny.

  • semtam
    21:00 16.08.2015

    skelet

    Takový optimista bych nebyl. Pokud chce firma zaplatit vývoj a výrobu letadla, tak je pro ni výhodnější klasický prodej. Nikdo Vám nevyrobí letadlo na pronájem. Počítat s touto možností je krajně nereálné. I když stát se může cokoli. Ale určitě bych s tím nepočítal. SAAB už měl letadla objednané od Švédska, které mu je i zaplatilo. Až poté se šlo cestou pronájmu.

  • skelet
    19:31 16.08.2015

    Shania: vzhledem k nákladnosti na vývoj nových projektů a nákladům na pořízení se celkem dá očekávat, že se podmínky změní. Jinak zbytek už celkem vyřešily automobilky, i letecké leasingovky.. ať se nám to líbí nebo ne, tak vývoj nových generací letounů bude stále nákladnější, a pokud si státy budou chtít zachovat technologie, tak se budou muset pouštět do riskantnějších podniků, aby ztrátu vyrovnaly nebo co nejvíce zmenšily.

  • Todomatch
    18:59 16.08.2015

    flanker.jirka zde zmínil, že "Mig 35 není Mig 29, má kompletně přepracované křídlo, upravené nasávací vstupy (odstínění lopatek motorů zajistí dobře block bustery". Je na nějaké fotce dobře vidět ta změna nasávacích otvorů a stínění lopatek oproti předchozím verzím? Nikde jsem na nic nenarazil.

  • Shania
    18:57 16.08.2015

    skelet: problém s pronájmem je ten, že pronajímatel musí být schopen ty stroje po těch 5-10 letech pronajmout znovu, nebo je prodat.... Což je velký problém, pokud se mu to nepodaří, bude v hluboké ztrátě.

    Pronajímající pak bude ze stejného důvodu mít tvrdé podmínky u nových strojů, jakým způsobem je může používat. Protože právě způsob použití bude mít velký vliv na schopnost pronajímajícího ty stroje znovu udat.

    Nikdo to prostě nedělá a dělat nebude (mimo SABU a tam jen proto,že ty stroje už měli).

  • Matesaax
    18:53 16.08.2015

    Stanyk:Lépe bych to nenapsal..někteří proruští fanatici tady číhají a chytají se každé zmínky o Rusku,aby tady mohli vyprovokovat diskuzi,která je úplně mimo téma...
    Já věřím,že Mig-35 si své zákazníky najde,přece jen rodina Su-30/35 je pro řadu zákazníků provozně náročná,západní stroje nedostupné a čínské alernativy ne každému vyhovují.Pravda je,že Čína má prototypy letounů nové generace,ale jejich faktické schopnosti nebudou zas tak rozdílné oproti Mig-35,protože v řadě věcí ještě Čína pokulhává co se týká vybavení letadel.
    Spíš je mi smutno s toho,že legenda jako je Mig dokázal teprve v roce 2015 udělat z letité devětadvacítky víceúčelové konkurenceschopné letadlo.Je škoda,že v 90 letech padl vývoj Mig-29M,na jejichž základu je dnešní Mig-35.

  • palo satko
    18:45 16.08.2015

    Dovodom nakupu bude hlavne zachovanie firmy Mig. Rusko straca prave posledne kapacity vo vojenskej vyrobe a vyvoji na Ukrajine a same vdaka Jelcinovej smute tiež prišlo o množstvo odborníkov, presnejšie neboli vychovani novi. Zanik Migu ako vyvojeho a vyrobneho subjektu by zrušil dobru a osvedčenu značku pre export a čo je ešte doležitejšie domaceho konkurenta Suchoja. aj Rusi vedia, že sútaž je progresivnejšia ako monopol.

  • skelet
    18:34 16.08.2015

    semtam: ta znouze cnost bude stále častější. De facto takový přepych nebude mít zapotřebí akorát Lockheed (a možná ČLR). Zbytek krom klasického úvěru bude poskytovat i pronájem. Prostě ten vývoj nějak budou muset zaplatit, pokud si tuto technologickou kapacitu budou chtít udržet.
    Stanyk: MiG-35 má stejná potenciál jako jeho souvrstníci

  • flanker.jirka
    18:34 16.08.2015

    to stanyk: Mig 29 byl sice hlavně jako frontový stíhač na vzdušný boj a sestřelování střel s plochou dráhou letu, ale ten samý případ v té době byl i jinde, vyráběla se jednoúčelová letadla jako rádoby stíhací bombardery, bitevníky a čistokrevní stíhači. Těžší letoun SU 27 byl také jen jako stíhač určený pro vybojování vzdušné nadvlády a pro doprovod stíhacích bombarderů.
    USA taky zpočátku měla F 15 a F 14 jen jako stíhací verze, s rozvojem elektrotechniky a digitalizace se do mašin dá mnohem více potenciálu.
    Jedním z hlavních čidel letadel jsou radary, dříve radar pro vzušný boj a průzkum vzdušného prostoru vyžadoval jiný hardware na rozdíl od radarů pro mapování země a sledování terénu, dnes je to díky digitalizaci jen otázka softwaru. Proto tu vznikl F 15 Strike Eagle, F 14 D a spousta upgradů F 16.
    Na trhu Mig 35 moc neuspěje, leda tak palubní verze někde v Indii, Číně, možná Asie a Afrika. Firma Mig určitě neusiluje o zakázky v EU.
    Konkurovat může všem strojům, které jste jmenoval, pořád je to otevřený proces vývoje a nikdo nevíme co jim z hangáru opravdu vyjede jako seriový kus. Určitě nebude ale "low observale" jako F 35, to je už z principu koncepce draku.

  • Stanyk
    17:38 16.08.2015

    Nevím co máte proti Todomachovi. Jen kriticky vyjádří svůj názor, jak ostatně dělají jiní taktéž. Na to se strhne vlna určité skupiny uživatelů, kteří se ho snaží zatáhnout do obecné diskuse o Rusku, no a když se vyjádří, tak je mu podsunuto, jeho antiruský postoj. Tj. buď by dle Vás měl mlčet vůči komentářům vůči němu nabízeným, nebo je být vyhozen za antiruské postoje, do kterých je zatažen rus fans.

    Btw, Mig 35, má to vůbec potenciál? Mig 29 byl vyvinut jako frontový multifunkční stroj s potenciálem velmi rychlého zničení, proto se na z hlediska ekonomie provozu nákladnost neřešila.

    V čem za současné situace takový koncept může uspět na trhu? V čem je lepší oproti jednomotorovým současným existujícím letadlům? Nebo dokáže Mig 35 reálně konkurovat schopnostem Typhoon, Rafael, F35?

  • Wenet01
    15:15 16.08.2015

    Todomach a jeho chorobné rusobijství mne nepřastane fascinovat...na idnes byste se vyjímal, ale tady? Nenechat padnout strategického výrobce není jen ruská záležitost jak Vám tu sdělil skelet...krom toho každý normální stát se snaží podporovat exportní možnosti svých firem, je velmi výhodné, když Vám výrobu a vývoj něčeho dalšího platí zahraniční objednatelé, proto je vcelku logické podpořit domácího výrobce zavedením jeho zbraní do své armády, bez toho se politická podpora dělá dost špatně. Ti zatracení Rusové se prostě chovají jako zbytek světa, podporují domácí výrobu, nenechávají krachovat v budoucnu možná klíčové firmy a vyvíjejí modernizace na generaci 4

Stránka 1 z 3