Rusko v Sýrii dokazuje nárůst svých vojenských schopností

Su-24M
Suchoj Su-24M ruského letectva; ilustrační foto / Alexander Mishin, CC BY-SA 3.0

Ruská letecká kampaň v Sýrii je poměrně malého rozsahu, avšak ukazuje na významný pokrok ve schopnostech ruské armády za poslední roky. Operační tempo ruského letectva v Sýrii je vysoké a zlepšila se také komunikace mezi složkami a jednotkami ruské armády. Své postřehy o ruské vojenské misi v Sýrii přinesl Dmitry Gorenburg v článku Russia's Syria operation reveals significant improvement in military capability.

Oproti válce s Gruzií v roce 2008 prokazuje ruské letectvo v Sýrii významné zlepšení. Kromě zmiňovaného většího operačního tempa (objem leteckých operací za jednotku času), lepší spolupráce mezi jednotlivými útvary a složkami, ruská armáda ukázala schopnost provést organizačně a logisticky náročnou expediční operaci a předvedla nejnovější zbraňové systémy.

Počáteční ruské letecké údery vedly proti skladům zbraní a zařízením syrské arabské armády SyAA (Syrian Arab Army) Bašára Asada, kterých se opoziční síly zmocnily na začátku konfliktu. V současné době ruské letecké síly koordinují své akce se syrskými a íránskými jednotkami na zemi s cílem zničit opoziční síly v severozápadní části země.

Během syrského bombardováni ruské letectvo vůbec poprvé v ostré akce použilo přesně naváděnou munici. Avšak pouze 20 % útoků je vedeno pomocí přesné munice, zbytek připadá na klasické neřízené bomby. Malý podíl přesných zbraní je způsoben nejen velkou cenou za přesnou munici, ale také nedostatkem přesných zbraní v ruském letectvu. Ruští velitelé proto nepoužívají přesnou munici, pokud to není vysloveně nezbytné.

Pro ruské letectvo je syrská operace rovněž vítanou příležitostí k otestování svých schopností, otestování nových zbraní a k demonstraci síly potenciálním protivníkům.

Stejné důvody lze přiřadit k raketovém úderu malých ruských lodí z Kaspického moře. Šlo především o demonstraci schopností ruského námořnictva potenciálním protivníkům. Raketový útok z lodí v Kaspickém moři nebyl nezbytný, protože stejnou akci mohla bez problémů provést ruská letadla.

Zajímavá byla reakce "Západu". CNN přispěchala následně s tvrzením, že několik ruských raket spadlo v Íránu. Takovou neověřitelnou zprávu však lze s úspěchem zařadit do nelítostné informační války zuřící mezi Ruskem a Západem, ve které “účel světí prostředky”. 

V Sýrii Rusové nasadili 34 letadel a 16 vrtulníků. Operační tempo ruských letadel a vrtulníků v Sýrii je poměrně vysoké, průměrně 45 bojových letů za den. Navíc operační tempo se zvýšilo z 20 bojových letů na začátku akce až po 60 bojových letů denně na konci října.

Od té doby počet bojových letů klesá, zřejmě proto, že nejednoduší a nejviditelnější cíle již byly zasaženy a opoziční síly se přizpůsobily ruským akcím - neoperují tak otevřeně jako v záři a říjnu.

Reportáž Russia Today o ruské letecké operaci v Sýrii.

Gorenburg v článku uvádí, že vysoké operační tempo bylo překvapivé vzhledem k sérii leteckých nehod ruských letadel v roce 2015. Nehody údajně mělo na svědomí vysoké pracovní tempo ruského letectva a stárnoucí flotila letadel.

Operace v Sýrii ukázala také na zlepšující se spolupráci mezi jednotlivými složkami ruské armády - letectvem, námořnictvem a pozemními jednotkami - a také se zahraničními silami.

Ruské námořnictvo neslouží jen k dopravě zboží do oblasti, ale poskytuje protivzdušnou obranu pomocí námořních systémů S-300 z raketového křižníku Moskva ve Středozemním moři. Dosah systému S-300 je 90 km.

Protivzdušný systém dlouhého dosahu S-300 kryje ruské letectvo před případnými nepřátelskými akcemi západního letectva. Umístění výkonného protivzdušného systému na moře navíc uklidňuje Izrael, který je nepochybně proti jakémukoliv rozmísťování výkonných protivzdušných systémů v Sýrii.

Ruské pozemní síly hrají v syrském konfliktu omezenou roli a prakticky se omezují pouze na ochranu ruských základen a zařízení v Sýrii. Ruské letectvo však ukázalo schopnost koordinovat své akce se syrskými a íránskými pozemními jednotkami, které zahájily pozemní ofenzívu proti opozičními silám za přímé letecké podpory ruských letadel.

Až do záři si většina analytiků myslela, že ruská armáda není schopna provádět vojenské operace dále, než v bezprostřední blízkosti svých hranic. Důvodem byly pochyby o tom, zda ruská armáda dokáže přepravit a zajistit dostatečný počet lidí a techniky na dlouhou vzdálenost.

Ruská armáda však přepravila potřebný personál a techniku většinou svých dopravních letadel a také pomocí všech nákladních lodí dislokovaných v Evropě. Kromě toho ruská armáda “převlajakovala” pro potřeby přepravy několik tureckých obchodních lodí a zařadila je pod ruské námořnictvo.

Přestože stále platí, že Rusko zůstává téměř zcela závislé na své železniční síti pro dopravu vojenského materiálu a personálu, operace v Sýrii ukázala, že má dostatečnou kapacitu a schopnosti provést vojenskou operaci menšího rozsahu daleko od svých hranic.

Kromě (mimo) geopolitických cílů, Rusko využilo operaci v Sýrii k otestování svých vojenských schopností, po sedmi letech vojenských reforem a upozornilo své potenciální protivníky na své nové schopnosti.

Zatím je brzy hodnotit, jak moc ruské vojenské angažmá pomáhá syrské vládě vypořádat se se svými oponenty. Každopádně operace v Sýrii ukazují, že ruská vojenská reforma má za následek výrazné zvýšení vojenských schopností Ruska.

Zdroj: Russian Military Reform

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

NÁZOR: Islámský terorismus kryjeme politickou korektností

Evropa zažila v sobotu ráno krvavé probuzení. Islámští teroristé zavraždili v Paříži více než 120 ...

Černý pátek pro Islámský stát v Kurdistánu

Pátek je svatým a posvátným dnem pro islám, a o to více pro islamisty. Kurdové demonstrativně ...

Izraelský ministr obrany: Začala třetí světová válka

Izraelský ministr obrany Moše Ya'alon vyzval západní země, aby se připravily na dlouhou konfrontaci ...

Francie jde do boje s Islámským státem. Jaké má zbraně?

Francie začíná po vražedném běsnění islámských teroristů v Paříží více investovat do boje s ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • Trener
    15:48 28.11.2015

    Turci mají na své straně hranice protiopatření:
    http://zpravy.aktualne.cz/zahr...

  • RiMr71
    16:19 26.11.2015

    "Oficiální mluvčí ministerstva zahraničí USA Mark Toner prohlásil, že jeho rezort nevylučuje, že střelba syrských Turkmenů na ruské piloty, kteří se katapultovali ze sestřeleného Su-24, byla z jejich strany obranou.
    „Když na turkmenské síly zaútočilo ruské letectvo, mohly se bránit", prohlásil Toner, když odpovídal na otázku, jak hodnotí akce syrských Turkmenů, kteří stříleli na piloty ruského Su-24 po tom, co se katapultovali.
    Maria Zacharovová rovněž upozornila na to, jak mluvčí ministerstva zahraničí USA odpověděl na otázku, jestli lze pokládat za sebeobranu, když se střílí na bezbranné piloty, kteří se katapultovali.
    „Toner odpověděl, že „nemáme přesnou představu o tom, co se tam ve skutečnosti stalo", napsala Zacharovová"

    No, jestli to ten TOner fakt řekl a opravdu s tímto významem (protože zpráva je z Ruska a ti taky umí vrtět psem, ne že ne), tak potěš...
    Pak by totiž když VietKong rozšlehal am. pilota na padáku, tak to byla obrana a ne válečný zločin?

  • premyslcz
    19:19 25.11.2015

    To Shania: Zkus si prosim nastudovat nejaka fakta ( mimo ct24), jses demagog. Pan Goebbels by mel s tebe radost ...

  • Luky
    19:07 25.11.2015

    Shania:
    Já se bavím o tom, co je tam teď. Vládní postupují do IS území. Na východ u Aleppa získávají cenná území a postupují i do Palmyry u středu. Kolem Damašku se to taky čistí, kolem DairEz-Zoru se taky rozšiřují. Hodí se rafinerie a ropná pole ovládaná IS, mají zájem jim to sebrat.
    FSA má s IS společnou frontu tak na severu (kdoví jak jsou tam ty frakce promíchané v 48 odstínech černozelené...).

    Jinak barvičky jsou fajn, ale taky zavádějící. Není černá co přišla a vytlačila zelenou. Ona se tak trochu ta zelená na černou přeměnila. Jsou to často ty samý lidi.

  • skelet
    18:53 25.11.2015

    ISIS by vzniklo i bez Asada. Isis vznikla díky mocenskému vakuu, které by nastalo tak jako tak.
    Zásadní problém je v tom, že Západ nemá žádnou vizi. Za starých dob si vytvořilo sobě přátelský režim, který podporovalo. Dneska svrhne nepřátelský režim, který nesplňuje demokraticko-humanistické normy, ale nechá tomu volný průběh. No a díky tomu je tu bordel jaký je. Bohužel tohle vše jde na vrub Bílému domu a Bruselu.
    Moskva je drsná, ale taky je poučená z Čečny. A hlavně jsou ji ukradené všechny nátlakové organizace typu AI a HRW. Je tedy efektivnější, byť hodně drsná.

  • Shania
    18:33 25.11.2015

    Luky: chce to trochu vrátit se v čase aby jsi viděla jaký vliv mělo ISIS na zastavení postupu FSA hlavně na severu. Celé uzemí ISIS v Syrii bylo původně v držení FSA a jiných rebelů.

    https://www.youtube.com/watch?...

    Skelet: nemám nic proti podpoře Asada, jen poukazuji na to, že ISIS je defakto jeho spojenec, protože bojuje s jeho nepřáteli, proto je logické pro Asada a rusy zlikvidovat rebely a až pak se vypořádat s ISIS. A to je taky přesně to co dělají... likvidace ISIS je teď i pro Rusy jen na efekt, pro PR a jak je vidět funguje to.

    To že západ nemá žádnou vizi je naprostá pravda.

    Jinak k té tvé teorii jestli by byl Libyjský scénář lepší/horší než současná situace.

    Kdyby k tomu došlo před vznikem ISIS, podařilo se rychle sesadit Asada a hlavně by byl nějaký zájem udržet zemi pohromadě jak u místních, tak USA a ostatních, tak by to asi bylo lepší. Minimálně pro nás (uprchlíci) Pokud by jen sesadili Asada a pak jsme je nechali řešit si to sami, situace by byla stejná.

    Teď už neexistuje žádné dobré řešení.

  • skelet
    18:04 25.11.2015

    "Proto nějak nechápu jásot lidí, kteří chtějí Asada u moci nad likvidací ISIS, když jim prakticky pomáhají ho udržet u moci víc jak jedním způsobem."

    Možná to bude tím, že pro spoustu lidí je Asad (resp. režim který představuje) menším zlem z oněch nabízených zel.

    Vyčítat Rusku, že ten konflikt prodlužuje.. no prodlužují ho všichni. Bez zavírání očí Západu, by to Asad už dávno rozprášil, bez veta Ruska by Západ dávno rozprášil Asada. A co je horší? Scénář, který měl Obama pro Sýrii vidíme v praxi v Libyi. Tedy žádná výhra, ale prohra s de facto zabetonovaným konfliktem.

    Co si budeme povídat.. Západ nemá žádnou vizi o ničem, jen vizi humanismu. A na tu všichni prdí.

  • Luky
    17:21 25.11.2015

    Se prosím koukni na nějakou mapu, kolik styčných ploch má s IS vládní armáda a kolik povstalci...

  • Shania
    17:08 25.11.2015

    Luky: Pokud pod ISIS nehažeš kohokoliv kdo bojuje prosit Asadovi, tak likvidace nebo omezení ISIS akorát rozváže ruce FSA a ostatní rebelum s kterými ISIS bojuje a oni jsou teď v podstatě pod utokem z obou stran, jak tohle pomůže Asadovi a urychlí ukončení války?

    Bez ISIS už by byl dávno Asad vytlačen do moře a nebyl by žádný problém s podporou povstalců ze západu atd.

    Proto nějak nechápu jásot lidí, kteří chtějí Asada u moci nad likvidací ISIS, když jim prakticky pomáhají ho udržet u moci víc jak jedním způsobem.

  • Luky
    16:35 25.11.2015

    No ale právě tím, že jsou spojeni s SAA a Iránci, tak vlastně pozemní ofenzivu provozují/podporují. Navíc IS konečně začíná trpět po stránce logistické a taky ztrácí zázemí. A to je asi nejdůležitější...

  • Shania
    15:56 25.11.2015

    Luky: to máš pravdu, že otočili iniciativu, ale já tu mluvil o rychlém ukončení války a to je v nedohlednu.

    Mě nevadí, že se rusové do toho vložili, měli se ale vložit podstatně víc, tzv zahájit pozemní ofenzivu.

  • Luky
    15:19 25.11.2015

    Shania: Se mi zdá, že to moc nesleduješ nebo jenom ze zpráv na ČT a to ještě selektivně. Od chvíle ruské intervence se změnilo hodně a to i ve směru IS.

  • Shania
    14:45 25.11.2015

    perunBB: rychlé řešení by chtěli všichni, to ale prakticky znamená, že se většina frakcí v konfliktu dokáže domluvit a to moc nehrozí. Silou se taky nic nevyřeší.

    Za současné situace ani jedna strana nedělá dost aby se konflikt vyřešil.

    Rusové akorát zamrazili konflikt na dalších pár let. Pokud se rozhodnou pro pozemní ofenzivu, tak to bude jiné, ale nic tomu nenasvědčuje a nezapomeň, co by to znamenalo pro místní, kdyby na ně útočila ruská, irácká, americká armáda...Rusové by měli další Afganistan.

    Volby nevyhraje nikdo, protože žádné demokratické volby v Sýrii ještě dlouho nebudou, snad jste se ze západního prosazování demokracie v této části světa stihli poučit...a nezkoušet to znovu.

  • premyslcz
    13:54 25.11.2015

    Pod to co napsal perunBB se mohu podepsat.
    Jako mohu rici ze my je z toho opravdu spatně, jako cloveku, nikdy by jsem si nemyslel ze budu resit nejaky stredni vychod,.. A nevidim konec toho chaosu.

    A nakonec me dostanou tady ty dve "osoby" *ovada

    Pokud má dál fungovat schengenský prostor bez kontrol na vnitřních hranicích, bude nutné vytvořit trvalý mechanismus pro rozdělování běženců mezi země Evropské unie. Dnes to ve Spolkovém sněmu řekla německá kancléřka Angela Merkelová.

    Schengenský systém volného pohybu upadl po teroristických útocích a kvůli migrační krizi do kómatu, proto je potřeba ho znovu vzkřísit. Dnes to na plenárním zasedání Evropského parlamentu ve Štrasburku prohlásil předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker.

    A Porošenko to z Ukrajinou dorazil, kdo to zase bude platit ...
    Nejhorší je že všechny tyto "krize" spolu nepřímo souvisejí.

  • perunBB
    13:24 25.11.2015

    Shania...naivný som bol možno do 30tky.Pomaly budem mať raz toľko.Nikto tu nehovorý iba o bilej a ćiernej.Mňa zaujíma momentálne to kto tam spraví poriadok a to či je momentálne prioritne atakované IS alebo opozícia je mi jedno lebo to pojde rad radom všetko a hádam ani vy sám nepochybujete o tom že kedy boli v Sýrii voľby tak Assad je jasním výťazom.Samo NATO sa vyjadrilo že po tomto incidente Turecko z ničoho neobvinuje ale ho vyzíva aby sa zrieklo dalšej eskalácie.Hollande sa vyjadril jasne....čo najskor úplne uzavrieť hranicu Sýria Turecko...a konečne Ankara príde o možnosť akokoľvek ovplivniť chod sytuácie.

  • stirling
    12:51 25.11.2015

    Myslím, že spousta lidí je velkou obětí propagandy.
    Turci mohli zachovat chladnou hlavu, ale jak už jsem psal když kašlali na to, že nemají bombardovat krajany a ještě na drzovku přelétali i krátce přes jejich vzdušný prostor, tak si prostě řekli, že toho využijí.
    Jo a prosím syrská krize netrvá jen posledních pár měsíců a tím, že rusko to mele hlava nehlava neznamená vůbec nic dobrého. Pro nás už vůbec ne, protože tím více bude uprchlíků.
    K zásluhám za boj proti is myslím, že mají ještě daleko do toho co dokázala koalice u Kobani, bez nich by krudové tam už dávno nebyli a dokonce i turecko nechalo přes svoje území nakonec projet pomoc pro nenáviděné kurdy.
    Ono jako vše a vždy to prostě není vše jen černé nebo bílé.
    Pozitivum této události vidím v tom, že rusko dostalo přes prsty a už asi nebude tak arogantní vůči turecku a turci už nebudou mít tak snadnou cestu k bombardování kurdů což je podle mě pro nás dobré oboje.

  • Shania
    12:51 25.11.2015

    perunBB: ty jsi naivka, Rusům, Asadovi, Turkům, SA nejde o nějakou bezvýznamnou ISIS, to je pro všechny jen záminka.

    Turecko chce odstranit Asada, chránit etnické turky, mít vliv v oblasti. IS je jen nástroj pro boj proti Kurdům (ne Asadovi). Navíc mají na svém území miliony uprchlíků, takže na ně ta válka dopadá nejvíc.

    Asad, jde mu logicky o zničení rebelu, o ničení IS mu zatím nejde, protože ti mu zatím pomáhají tím jak tlačí na povstalce. Jakmile přestanou existovat povstalci, ISIS je problém pro všechny a nebude rozumná alternativa

    Rusové chtějí udržet Asada u moci za každou cenu, bombardují hlavně povstalce, kteří jsou v kontaktu s Asadem, je to logické, nic proti tomu nemám. Pár útoků proti ISIS je jen aby se ukázalo, že s nimi bojují.

    USA: něco málo dělají, ale naprostá nerozhodnost a chybějící vůle a nějaký dlouhodobý plán pro celou oblast je jedna z příčin celého problému. Doufejme, že další prezident bude mít nějakou páteř.

    SA a Iran dělají co je potřeba v jejich studené válce.

    Zničení ISIS nic v Syrii neřeší, problém je boj Asada s povstalci.

    Každá kdo tu jásá jak Francouzi, rusové a kdokoliv další je zničí je naprosto mimo. Dokud někdo nebude mít odvahu tam poslat okupační vojska, tak k zničení ISIS nedojde.

  • triplane
    12:48 25.11.2015

    Argonaut.CZ - aha, takže sousedovi to může být jedno... no může, ale už ví že když se nezastaví a ten plot přeleze že dostane bejzbolkou do palice. Potom se ale nemůže stěžovat.

    vysvětlí mi někdo ze zastánců Ruska proč tam ten stroj letěl jak letěl? Ono to bylo nutné pro tu akci? Tomu snad nevěří nikdo.
    A navigační chyba ... to by to s Rusem bylo hodně špatné.
    Bal to záměr a byl potrestán.
    Bohužel jeden kluk to odnesl, to je mi jediné líto.

  • infi
    12:45 25.11.2015

    Shania, mas nejaky overeny zdroj, kdyz tvrdis, ze Ruska Federace sestrelovala Ukrajinske letectvo, vcetne civilniho ??? Nebo jsi snad toho svedkem? Pokud ne, tak bych se podobnych vyroku zdrzel.

  • Shania
    12:35 25.11.2015

    premyslcz: myslím si, že turci si ničím nepomohli, byla to velká chyba a akorát zhoršili celou situaci pro NATO. Putin z toho vytěží mediálně a politicky maximum, takže mu to jen pomůže, třeba to byl i důvod proč je tam posílal. Je to pro něj win-win situace.


    Ale dělat z toho čistě chybu Turecka je na hlavu.

    1) narušení prostoru probíhalo opakovaně a zcela záměrně, i přesto že se to řešilo diplomatickou cestou, rusové neudělali absolutně nic aby k tomu nedocházelo.
    To že obě letadla letěla v Tureckém prostoru naprosto stejnou trasou, taky dost vypovídá jak moc to byla chyba v navigaci.

    2) Rusové bombardovali etnické turky hned u jejich hranice, rusové vůbec neváhali uzavřít vzdušný prostor nad dombasem a sestřelit Ukrajinská letadla a vrtulníky u točící na etnické rusy.Jediný rozdíl je v tom, že těch letadel sestřelili víc včetně civilního a nemuseli pro to použít letadla a můžou dělat jako že to byli povstalci. Takže aby se jim Turci vyrovnali, mají povstalců, dodat PVO středního dosahu nebo co?

  • perunBB
    12:30 25.11.2015

    http://zpravy.idnes.cz/foto.as...
    Turecko je v NATO.NIekto tu fakt nechce pochopiť koho tu Turecko chrái,zásobuje a sympatizije.Turecko sa jednoznačne stavia po tom to incidente na stranu IS.A premýšlam nad tými čo tu obhajujjú ako sa Turecko zachovalo čo ich k tomu vedie...nič iné ako nenávisť voči Rusko to urćite nie je.Celý tento incitent bol úplne zbytočný...oprava aspoň vieme na isto za koho kope Turecko a huraa rusákom zostrelili lietadlo.Keď sa to začne hnať cez EU spomenie si na Rusa veľa ľudí.Lebo ja neviem momentálne o nikom kto by spravil proti terorizmu v Sýrii viac ako Rusy...

  • premyslcz
    12:10 25.11.2015

    Jen tak mimochodem jediny kdo ma rozbity radar je Turecko, v roce 2014 na rusilo prostor Recka 2200x.
    Pokud se vratime zpet do Syrie, Syrska armada sestrelila v roce 2012 Turecke letadlo, ktere uplne nahodou zabloudilo do Syrie.
    http://www.tyden.cz/rubriky/za...
    Do Syrske Rojavy kam obcas zabloudi protoze bombarduje Kurdy tam jsou mapy a radary taky asi v poradku. A to nemluvim o dvojim metru kdy turecky ministr rekl ze nevidi rozdil mezi islamskym statem abkurdy v Syrii. Tak Rusko nevidi rozdil mezi IS a kvaziorganizacemi islamistu.
    http://zahranicni.ihned.cz/bli...
    Ano myslim si ze rusicky jsou delane na 100 % proti systemu Nata, proti krovakům urcite ne.

  • Argonaut.CZ
    12:09 25.11.2015

    No jestli je varovali jeste na Syrske strane, mohlo to byt Rusum jedno. Az budete mit zahradu a soused na vas zacne jecet jen co se priblizite k plotu, taky to nebudete resit. Turci tam proste chrani odnoze IS, ktere nazyvaji umirnenou opozici. Jsem opravdu zvedav, jak nyni budou Turci bombardovat Kurdy v Iraku, nebo Syrii.

  • infi
    12:00 25.11.2015

    Tak jako tak, tak k sestrelu doslo ve vzdusnem prostoru Syrie, nikoli Turecka. Coz potvrdil dnes i Pentagon.

  • Shania
    11:45 25.11.2015

    premyslcz: rusové mají radarovou mlhu už teď, když trasa těch letadel vypadá naprosto jinak na jejich radarech a těch NATO. Nespíš to i vysvětluje ty časté navigační chyby a překračování hranice.

    /sarcasm off

    http://www.denik.cz/ze_sveta/r...

  • triplane
    11:41 25.11.2015

    premyslcz - a ty vážně věříš že Rus zapne knoflík a vyruší celé NATO? Nemyslíš si že kdyby na tom byla jen půlka pravdy nemá dnes Rus mrtvého pilota?

    A co s tím Chibini? Ten je na Su34 a to v Sýrii nemají, navíc opět nikdy nikdo nepotvrdil že umí co mu pohádkáři přisuzují. Třeba to vypnutí torpédoborce je tisíckrát vyvrácená hloupost.

    Fakt mě ty legendy o Ruské supertechnice baví, ale myslel jsem že na rozumných webech jako je tento se pohádky nepouští.

  • premyslcz
    11:20 25.11.2015

    to triplane jsou to systémy Krasucha-4 (je článek i zde na AN a ne sputnik) coz je zjednodušeně radarová mlha a to se nemusíme bavit o systému Chibini (taky urcite ze sputniku ....)

  • Stanyk
    11:19 25.11.2015

    A co na komplety S-300 a S-400, které nepřímo chrání Asadovy vojáky (a s ním spřátelený Hizbaláh) říká Izrael?

    Začíná se to komplikovat. Nakonec, oni ti Turci a Izraelci vědí, proč si pořizují ty F-35 :)

  • Shania
    11:19 25.11.2015

    Argonaut.CZ: varování se neprovádí až po překročení hranice, ale dlouho před ní, když je jasně vidět, že tam letadlo míří, navíc to bylo druhé letadlo v pořadí, takže času na varování měli víc jak dost.

    Zastřelení pilota ve vzduchu nebo umučení na zemi je pro nás neomluvitelné, ale to těm lidem co to udělali bylo zrovna jedno, když se jim konečně dostal do ruky někdo, kdo jim háže bomby na ně a jejich rodiny a oni nemají nejmenší šanci se bránit.

  • premyslcz
    11:13 25.11.2015

    Jak jsem již psal, tak systém S-400 jsem viděl na fotografiích ze základny před měsícem a myslím že tam byl od začátku, přece jenom tolik letecké techniky tam nenecháte bez ochrany. Podle toho jak byl Putin včera "nasranej" (vrásky na čele a pot) udělá nad Syrií bezletovou zonu.
    Co jsem nalezl nějaké informace od dezertérů tak Islamsky stát ovladá dalši povstalecké organizace, matka a jeji dcery. Byvaly Sadamovy dustojnici to rozjely ve velkém společne s bratrem s Turecka...

  • triplane
    11:11 25.11.2015

    Myslím že každý rozumný člověk pochopil že Ruské letadlo bylo varováno dávno před tím než překročilo hranici, stačí že letělo na nesprávném kurzu. Čas na změnu kuezu mělo jistě dost, letělo poměrně pomalu - viz úhel křídel při pádu.
    Proto také tam už byla ta F16, o Su24 Turci vědí hned jak odstartují tím si můžete být jistí. A že Rus soustavně a hlavně záměrně narušoval hranici Turecka je taky pravda, Rusko bylo mnohokrát varováno a to na všech úrovních. Turecko se několikrát ohradilo proti bombardování etnických Turků kteří nemají s ISIS nic společného.
    Podle mě Rusové věděli že jim jednou to letadlo sundají, jen čekali kdy pohár přeteče. bylo to normální testování Turecké PVO.

    Nevím co chtějí Rusové rušit 250km a hlavně čím, to už je jak na sputnik.cz ... Střílet můžou jen na cíle nad Sýrií a dovolit si to můžou jen na Turky. A ti tam ted nepoletí. Letadlo aliance Rus nesestřelí, to je jasné snad všem.

    Dohady o délce a době přeletu stroje nad Tureckem nemají vůbec smysl, s ničím to nesouvisí. Prostě to odnesl za ty před ním.

  • infi
    10:57 25.11.2015

    Dle dnesnich zprav (zdroj RMO) jsou jiz nasazene dva komplexy S-400 na zakladne v Latakiji a Kriznik Moskva je jiz na novem miste, kde bude zajistovat vzdusny prostor pro operace VKS. Dale se Putin nechal slyset, ze PVO bude pouzita k eliminaci JAKYCHKOLI POTENCIONALNICH cilu. Na ceste jsou i komplexy S-300.

    Dale byla potvrzena smrt jednoho pilota, ktereho zasahla strelba ze zeme a nasledne byl brutalne zabit na zemi. Druheho pilota se podarilo syrskym vojakum zachranit a je jiz v bezpeci bez vetsi ujmy na zdravi.

  • dave22
    09:57 25.11.2015

    No ja nevim, jestli 10x, nebo 20x, ale faktem je, ze k temhle incidentum dochazelo jiz x dni a Turci jasne rekli, ze jim dosla trpelivost. Kdyz pred par dny pozadlai turci o pomoc USAF, tak to bylo kremlorskeho kriku, ze se boji a klepou se jim kolena, kdyz jim F16 cosi ruskeho zamklo na radaru. No byli rusaci ve vzdusnym prostoru Turecka, byli. Je jedno jak dlouho. Byli driv varovani byli. No tak jedinny, co se stalo je, ze skore F14. F15, F16, F18 x Mig SU se jaksi narostlo ve prospech F.... Me by zajimalo, co by delali rusaci, kdyby Ukrajina pozadala NATO o pomoc a ti by par kilaku od hranic s Ruskem bombardovali ruske zelene muziky. Je to uplne stejna situace. No stejna ne, bo Ukrajina je celkem konzistentni stat s ruskejma muzikama na vychode, neco jako nase sudety 1937 1938. Syrie je rozpadla na x casti a prakticky tam krome asdova uzemi existuje x naprosto nekonzistentnich celku. A at to je, jak to je, tak si uvedomte, ze hlavni napor toho vseho nese fakt Turecko, bo tam je nejbliz a je prvni na rane vsem uprchlikum. Takze to, ze rus bombarduje par km od hranic, kde zadnej IS neni muze byt i to, ze se snazi destabilizovat situaci a zvysit pocet uprchliku, co se busou valit do Evropy...

  • Deutschmann
    07:19 25.11.2015

    teď je podle mě správná chvíle aby vystoupil Assad a řekl že za pomoc v boji proti IS kurdové dostanou rozsáhlou autonomii a časem i nezávislost.
    Tím by asi nakrkli turky nejvíce.

    Kurdové mají mezinárodní podporu a jediný kdo je nenávidí a bombarduje je turecko.

    Kdyby to udělala Sýrie, tak to časem udělá i Irák a všichni se budou dívat na turka jako na toho špatného.

  • Argonaut.CZ
    06:26 25.11.2015

    Nyní se již zdá zřejmé, že narušení prostoru bylo v délce 1,15 mil a trvání 17 vteřin. Takže jestli je stihli 10x, nebo 21 varovat, tak jsou borci. Podle mě o nich Rusové věděli a Turci stříleli z bezprostřední blízkosti a to Sůčko to nečekalo. Odpal provedli, až když byli mimo. tipuji, že Turci čekali na příležitost. to může ovšem znamenat, že rusové už pusili dost žilou IS a Turci se snaží zabránit, aby jejich partnerovi IS nesílila mezinárodní koalice. Stejně tak to, že umírněná opozice rozstřílí pilota ve vzduchu a pak křepčí a ječí Allah akbar dává za pravdu Rusům, kteří teď smažou vše za jejich linií. Navíc jim sejmuli dalšího vojáka při záchranné misi, přišli i o vrtulník.

    Za mě nyní Turci ukázali pravou tvář.

  • premyslcz
    00:25 25.11.2015

    Jak jsem jiz psal v predchozich prispevcich, zaruseni oblasti do 250 km a komplet s-400. Ocekavam dalsi kroky od generalisima Vladimira Vladimirovice. Obchodni valku s Tureckem, ktere do Ruska a pres Rusko vyvazi do Postsovetskych republik zbozi, kamiony budou stat na hranicich. Vypnuti plynu z Ruska, doufam ze ma Erdogan dodavatelskou smlouvu z Isis, aby v Turecku nemusely palil lesy ,,,.
    Zaslani mobilniho kompletu S-300 na zakladnu SAA na severu Syrie do Qamishli. Pkk v Turecku a jeho marxismus dostane protiledlove mobilni komplety.
    V pripade odvetnych opatrenich ze strany Turecka se rozsiri Bospor ... A v posledni rade Putin dokonci to co zacali nasi predci u Vidne a rusti generalove Potemkin a Suvorov a vrati Turky zpet do Asijskych stepí.
    Pak si Turecko vzpomene na dohody Generalnich stabu Ruska a Turecka o pouzivani horke linky,a na rozhovory z Antalye. No ale to by jsme nesmely znicit ten tisicivozovej autopark co zrovna tankoval v Syrii.,.

  • Deortc
    23:41 24.11.2015

    No jo, to jsou furt samý Chibiny a špičková rušící uber-elektronika ze které je NATO paf, která si z amerických raket dělá leda tak dobrej den a američtí mariňáci díky ní žádají o předčasné penzionování a houfně navštěvují psychiatra,.... a pak přijdou Turci, "zmáčknou to" a ruské éro i s Chibinama pošlou k zemi jako nějakou kachnu.

  • triplane
    23:40 24.11.2015

    infi - chceš říct že Rus nevěděl že letí do Turecka? To nemyslíš vážně, že ano. A varování jistě slyšel, nebylo to poprvé co si Turci s Rusama povídali.
    Turci několikrát oficiálně protestovali a měli i Ruského velvyslance na koberečku. Rusům to bylo jedno, nepovažují zřejmě Turky za plnohodnotné.

    Srovnávat otukávání Turků s Řeckem kde o nic nejde s plně naloženým letounem letícím na bojovou misi je úsměvné.

    Turkmén v Sýrii nebo Rus na Donbasu - oba jsou to vrazi a oba jejich "mateřská" země brání jak to jde. Rozdíl v přístupu tam neni, jen ty si myslíš že když Rus pozabíjí Turkmeny bude ti lépe. Nebude.

  • Kozlus
    23:39 24.11.2015

    Shania: Ta Turecka F4 se na spatne strane hranice poflakovala 15 minut a Edrogan mektal cosi ve smyslu, ze pri takovemhle drobnem naruseni je nesmysl hned strilet.

  • Fedoke
    23:34 24.11.2015

    Ak by cudzie bojove lietadlo pravidelne narusalo rusky vzdusny priestor, bolo by pravom zostrelene. Mozno nie hned pri prvom incidente, ale pri dalsom uz urcite ano. Rusi dostali 4 pokusy, osobne neverim ze by tolko dopriali niekomu inemu. Ak nad krajinou lieta cudzi bojak v bojovom stroji, tak je to to iste ako by sa tam prevazal cuzi tank, alebo pobehovali pesiaci. Ako by asi dopadli ceske gripeny, straziace pobaltie, ak by si dovolili pravidelne lietad nad ruske uzmie? Telefon za 100 Euro dokaze urcit polohu s presnostou 10 metrov, asi by ruski vojaci mali vytiahnut svoje mobily, lebo tych navigacnych omylov maju za posledne 2 roky viac ale vsetky ostatne armady sveta dokopy.

  • infi
    22:28 24.11.2015

    Stanyk:

    Turecke letectvo behem dvou let prekrocilo Reckou hranici vice nez 1000x. To je meli taky Rekove vsechny sestrelit? Nebo Rekove nemaji narok na ochranu hranice? A to si myslim, ze Rekove nemaji s Turky lepsi vztah nez Rusove. Rika ti neco intercepting nebo air policy? Turci proste sestrelit chteli za kazdou cenu a hledali jedinou moznou zaminku.

    Rusky letoun provadel anti-teroristickou operaci na uzemi Syrie a nepredstavoval pro Turecko zadnou hrozbu. A Prece nejake Turkmeny nemuzes srovnavat s Donbasem! Pokud to ma TOWy z Kataru, vsude cerne vlajky, macety, kalasnikovy, rezou hlavy, strili na padak a krici u toho fanaticky allahu akbar tak je mi jedno jestli to je mensinovy Turek, IS, Rus nebo treba Jezis - to mezi civilizovany svet nepatri a logicky budu sympatizovat klidne i se Satanem, pokud bude proti nim bojovat.

    Hroznou zahadou mi zustava i fakt jak mohli v tak kratkem case VAROVAT 10x, kdyz se varovani provadi tak, ze se vysila zprava na ruznych radiovych frekvencich a doufa se, ze dotycny (Rusky pilot) je na ni zrovna naladen ve finale pak radiovou zpravu pilot nemusi zachytit ani jednou. Nemluve o tom, ze mezi Ankarou a Kremlem je horka lina. Turecko sleduje pouze sve zajmy a schovava se pod NATO, jak s timhle muze nekdo sympatizovat nepochopim.

  • Vestly
    21:23 24.11.2015

    Vypada to tak, že sa Tureckemu bombardovaniu Kurdov je koniec :)

  • Shania
    20:44 24.11.2015

    V roce 2012 Syrie sestřelila bez varování Tureckou F4 která letěla nad morem a překročila o 1-2 km hranici nad mořem. Předpokládá se, že SAM obsluhovali ruští operátoři.

    Informace o tom co se stalo s piloty si každý může najít sám.

  • Stanyk
    19:49 24.11.2015

    Opravdu nechápu to množství protitureckých a proruských názorů. Chápu, že značnou část naší populace potěšilo, když Rusové oznámili, že jdou zabíjet IS. To že za IS považují prakticky kdekoho, kdo není v alianci s Asadem (bez ohledu na to, koho dalšího v té oblasti lze považovat za vraha, on je v té skupině určitě) jim uniká. Ano uznávám, argumentace "my jsme všichni gogo", alias všichni jsou al-kaida, IS, fašisti apod.hraje svou roli. To, že narozdíl od US, kteří jsou poučeni ze svých krvavých přešlapů z minulé dekády používají Rusové převážně hloupé bomby (= kašlem na civilisty) lidi často pomíjejí.

    Ale opravdu nechápu to, proč by si Turci měli nechat s**t na hlavu, a to doslova, od někoho, kdo opakovaně narušuje (nikoliv jen dnes) jejich hranice. Ono těch narušení v novodobé historii bylo opravdu dost (Gruzie, Ukrajina, Pobaltské státy, ...), natož pak provokací (tanker se stíhači u pobřeží Portugalska!!!).

    Jak řekl jeden z generálů NATO (nevím které země, promiňte) v době, kdy bylo in nenávidět rusy protože zahájili válku na Ukrajině (a ještě v ní pokračují): nejlepší jak zastavit zeleného mužíčka (rozuměn rusa na dovolené) je hned po překročení hranic ho zastřelit mezi oči.

    A tohle Turci udělali a za to jim můžeme pouze tleskat, že našli dost odvahy. Vůbec neříkám, že schvaluji co dělaj Turci s Kurdama nebo nedělají s IS. To je jiná otázka. KDO SI MYSLÍ, ŽE v tak napjaté situaci, kdy máte na svém území 2 mega uprchlíků, v zemi cca 20 procent potenciálních kurdských separatistů, za humny dlouhotrvající konflikt o kterém se lidi zajímají, jen když někdo umře trochu zvlášť drastickým způsobem (plyn) nebo umře příslušník někoho, kdo tak často neumíral, MAJÍ TURCI primárně myslet na blaho Evropy, protože ta je připo****á z imigrantů (neboť ve francii stříleli belgičtí zastydlý pubérťáci), tak je na omylu.

    Turci myslí a z jejich pohledu naprosto správně, pouze na svou bezpečnost. A tu mít nebudou, pokud jim Rus (nebo kdokoliv jiný, mimo nebo proti jejich vůli) bude prosazovat na jejich hranici svou vlastní politiku.

    A trochu obratem zpět k Ukrajinské krizi. Stejnou filozofii zastavá přece i Rus. Bez ohledu na hranice, jakmile je ohrožena jeho bezpečnost, musí zasáhnot. Narozdíl od Turecka, Turecko se dle dostupných informací nepokusilo zabrat Rusko ani jím držené základny v Turecku. Jen prostě nechtějí, aby jim někdo u hranice házel bomby. Taky by mě štvalo, kdy někdo bombardoval Slováky a Slovenky :)

    A závěrem, v souvislosti s předloženými záznamy o letu ruského letadla si dovolím citovat jednoho předního, někým uznávaného politka, ministra zahr. věcí Ruské federace: "Počítačové hry" :))))))

  • perunBB
    19:35 24.11.2015

    stirling...tá turecká menšina v Sýrii turkméni je dôležitá pre Turecko pre dve veci.Boj proti Kurdom a Assadovi.Turecko ich podporuje materiálne aj výcvikom.Rozhonde to ni je mierumilovná menšina.To tu bude stále dookola otázka...či je pre Sýriu aj EU najlepśia voľba Assad a príde nejaká normalizácia alebo budeme snahu Ruska negovať.

  • triplane
    19:05 24.11.2015

    stirling - ono jde taky o to kolikrát už tam Rus tak letěl. Pokud to bylo běžné a varování nepomáhalo...

    Tak prý ho dostala ta F16. Čím myslíte že to bylo?

  • stirling
    18:57 24.11.2015

    Přijde mě trošku divné že lidé co obhajují ruské vojnské intervence pod záminkou ochrany svých krajanů v cizích zemích nechápou turecko, když rusové přes jejich varování stále bombarudují jejich krajany a ještě nadrzovku to berou přes jejich prostor - spíše by mě v této situaci překvapilo pokud by turcko jen koukallo a nevužili příležitost.
    Za mě převažuje názor, že to mohli řešit jinak otázka je jestli vůbec někdo u rusů byl ochoten jednat, když na varování nereagovali...

  • triplane
    18:34 24.11.2015

    perunBB - no mapy hranic jsou celkem jasné, o ničem jiném jsem nepsal. Koho letělo to letadlo bombardovat je naprosto irelevantní.
    To Turecko mohli v klidu obletět, v Sýrii jim nic nehrozí a můžou na cíl nalétat odkud chtějí. To že to berou přes Turky je jasný záměr. Ani bych se nedivil jestli nešlo o test po kolikátém přeletu to Turci přestanou řešit. A ejhle...

  • Kozlus
    18:18 24.11.2015

    17:36 Je to záležitosť Turecka a Ruska, my sa zameriavame na ISIS, vyhlásil Pentagon
    http://hn.hnonline.sk/svet-120...

    Mam dojem, ze v Turecku po tomhle prohlaseni zhnedlo velmi vyrazne procento tech dulezitych trenek.

  • infi
    18:11 24.11.2015

    Shania: Ano mas pravdu...tak jim hodne pomohli. Da se rict, ze jiz nyni lze vsechny Turkmeny na severu Syrie prohlasit za mrtve. Postvali si proti sobe pulku sveta, nastvali Nemce, Francouze a i Amici se nechali slyset, ze to je zalezitost Turecko-Ruska. V podstate nikdo nevi co tim sledovali a hlavne ceho tim dosahli. Vubec nikomu se to nehodi.

    Ty vrtulniky leteli ve formaci Mi-8 + Mi-24 - doufam ze posadka z MI-8 je v bezpeci, jak rikas, podle toho videa to vypada, ze vrtulnik byl opusten po nouzovem pristani.

Stránka 1 z 3