Ruské letectvo získalo první víceúčelovou stealth stíhačku Su-57

Ruské letectvo získalo první víceúčelovou stealth stíhačku Su-57
První sériový Su-57 ruského letectva / twitter.com/russiarmy (Zvětšit)

Dne 25. prosince na ruském letišti Tolmačevo v Novosibirsku přistálo druhé vyrobené sériové víceúčelové taktické stealth letadlo páté generace Su-57 (letoun T-50S-2; sériové číslo 51002). Letadlo provedlo na Tolmačevu mezipřistání při cestě z leteckého závodu v Komsomolsku na Amuru do 929. střediska státních letových zkoušek (929. GLIC) v Achtubinsku.

16 Su-57 ročně

V 929. GLIC první sériový Su-57 ruští piloti a instruktoři využijí k přípravě výcvikového programu pro budoucí ruské piloty Su-57. Tento konkrétní letoun (trupové číslo „modrá 01“) nese za kabinou znak 929. GLIC – zůstane tedy v centru jako výcvikový, testovací a školící letoun. Mimochodem na stejné základně se zkouší a vyvíjí ruský bezpilotní letoun S-70 Ochotnik, který má se Su-57 spolupracovat.

První zavedený Su-57 je druhý sériově vyrobený Su-57. První vyrobený sériový Su-57 se zřítil 24. prosince minulého roku těsně před předáním ruskému letectvu. Důvodem byla závada na ovládaní letounu. Ztráta prvního sériového prototypu Su-57 spustila personální zemětřesení ve vedení společnosti Suchoj – došlo také k výměně ředitele, v únoru se jim stal Ilja Tarasenko. Suchoj musí navíc kompenzovat ztrátu vyrobením nového letadla za vlastní náklady.

V rámci smlouvy podepsané v létě 2019 ruské letectvo do konce roku 2027 převezme 76 letadel Su-57. První havarovaný a současný první předaný Su-57 ale patří k samostatné objednávce z roku 2018.

V roce 2021 se počítá s dodávkou dalších dvou Su-57 a s postupným zvyšováním rychlosti výroby až na cílových 16 letounů v roce 2024 – ve zmíněném roce již ruské letectvo bude mít 22 letounů Su-57. Dosažení počátečních operačních schopností první letky Su-57 se tak dá očekávat nejdřív v roce 2023, prvního leteckého pluku nejdřív v roce 2025.


První sériová Su-57

Původně se plánoval nákup pouze 16 Su-57 s termínem dodávek do roku 2027. Díky téměř pětinásobnému nárustu objednávky se podle ruského portálu Izvestija podařilo snížit jednotkovou cenu o 20 %. Podle neoficiálních údajů ruských médií nákup 76 letounů ruské daňové poplatníky přijde na 170 miliard rublů, což je podle dnešního kurzu 50 miliard Kč (1,90 miliard euro).

Jde o největší zbrojní nákup v ruské historii. Přesto jde o podezřele nízkou cenu (3× menší, než stojí F-35) a s největší pravděpodobností zahrnuje jen a pouze nákup letadel (možná jen draků, bez motorů). Otázkou například je, kde jsou například rozpuštěny náklady za vývoj nebo do vybudování výrobní linky (viz dále).

Naprosto jistě ruské letectvo stejnou částku bude muset dát do vybudování provozního zázemí (jde o zcela nový letoun) a dvojnásobnou částku do provozu během celé životnosti 76 letadel (30 let).  

Do konce roku 2027 tedy vzniknou tři letecké pluky (jeden stávající a dva nově vytvořené), v každém pluku jsou dvě letky po 12 letadlech. První operační jednotkou se pravděpodobně stane 23. stíhací letecký pluk „Tallinn“ se sídlem Dzjomgi v Chabarovském kraji.

Zbývajících pět Su-57 (včetně zmíněného prvního Su-57 „modrá 01“) zůstane zřejmě v 929. GLIC za účelem vývoje nových leteckých taktik / doktrín a pro výcvik nových ruských pilotů Su-57.

Megapolis

Podle Izvestije v rámci programu Megapolis již vzniká vylepšená verze Su-57 Etapa 2. První let vylepšeného Su-57 je plánován na rok 2022 a dokončení zkoušek na rok 2024. Většina, kolem 50 letounů Su-57, vznikne v této verzi.

Hlavním rozdílem bude použití nového proudového motoru Izdělije 30, místo současného motoru AL-41F1 (Izdělije 117), což je vylepšená verze motoru AL-41F-1S (Izdělije 117S) víceúčelových stíhaček Su-35S.

První let Su-57 (jeden z deseti vyrobených testovacích demonstrátorů / prototypů) s novým motorem proběhl v březnu letošního roku. Motor lze poznat podle zubaté trysky. Motor Izdělije 30 je především lehčí, má delší životnost, větší tah a nižší spotřebu paliva. To se údajně promítne do snížení provozních nákladů Su-57 o jednu třetinu.

Letouny Su-57 Etapa 2 dostanou také novou generaci přesných zbraní vzduch-vzduch a vzduch-země uzpůsobených pro nesení uvnitř zbraňových šachet. Kromě toho pilot vylepšené Su-57 získá lepší situační povědomí díky novému dopřednému kulovému senzoru typu FLIR (Forward-Looking InfraRed), širokoúhlému průhledovému HUD (Head-Up Display) displeji a novým multifunkčním displejům v pilotní kabině.

Čínská kritika

Rusko je třetí zemí, která vyvinula taktické nadzvukové letadlo páté generace a desátou zemí s letouny páté generace ve výzbroji. Zajímavé ale je, jak upozorňuje ruský portál Lenta.ru, že Číňané nepovažují Su-57 za letoun páté generace. Alespoň ne v článku čínského portálu Global Times, na který dohlíží Ústřední výbor Komunistické strany Číny, kde ruský Su-57 mezi letouny páté generace nefiguruje. 

Podle Yang Weie, hlavního konstruktéra čínského letadla páté generace J-20, není koncept supermánevrovatelnosti (pomocí vektorování tahů motorů) pro letouny páté generace (jako nabízí Su-57 nebo F-22) relevantní. Výhody tohoto konceptu údajně negují moderní vysoce agilní střely vzduch-vzduch středního doletu.

„Informace se nyní staly rozhodujícím faktorem, protože moderní stíhačky se zaměřují na získávání více informací z radarů a datových polí APAR [Active Phased Array Radar] a na snižování schopnosti protivníků přijímat informace, včetně používání stealth technologií a elektronického rušení,“ píše Global Times s tím, že klíčem k úspěchu je využití prvků umělé inteligence (strojového učení). Podle Waye musí mít piloti rozsáhlé znalosti a dobré analytické dovednosti pro práci s takovými systémy.

Podle čínského konstruktéra stíhačka páté generace ve srovnání s letadly čtvrté generace musí mít delší dolet, stealth, špičkové zbraně vzduch-vzduch a vzduch-země a musí poskytovat pilotovi perfektní situační povědomí o bojové scéně a pomáhat mu předvídat budoucí scénáře vyvíjejícího se boje.

„V integrovaném systému musí být letadlo schopné vytvářet síť, zobrazovat integrované situační snímky v reálném čase, vytvářet více možností útoků a přenášet informace o cílech v reálném čase napříč všemi oblastmi mise,“ píše Global Times s odvoláním na Weiho práci.

Klíčem pro budoucí verze letadel páté generace a prvních verzí letadel šesté generace, jak uvádí čínský portál Global Times, je využití motorů s adaptivním cyklem. První čínská stíhačka s čínským motorem s adaptivním cyklem má být zařazena do výzbroje v roce 2035.

Americká Pratt & Whitney v rámci programu AETP (Adaptive Engine Transfer Program) pracuje zase na motoru s adaptivním cyklem XA101 (vychází z motoru F135 letounů F-35). Některé prvky motorů půjde údajně využít v letounech F-22A Raptor a F-35A Lightning II. Cílem je u produkční verze XA101 dosáhnout o 25 % nižší spotřebu a o 10 % větší tah.


Vizualizace budované výrobní linky pro letouny Su-35S a Su-57 v KnAAZ; větší foto / KnAAZ

Výrobní linka

Hlavní zajímavostí projektu Su-57 nejsou takticko-technické vlastnosti letounu – ty nejsou nijak zázračné a ani se nijak nevyjímají standardům současných bojových letadel. Klíčem k úspěchu nebo neúspěchu Su-57 (podobně jako tomu je u tanků Armata) je zvládnutí sériové výroby požadovanou rychlostí, v požadované ceně a v požadované kvalitě (s nízkou zmetkovitostí).

Na rozdíl od tanků Armata se nemá stavět nová výrobní hala, Komsomolský letecký závod KnAAZ (výrobní pobočka firmy Suchoj) bude vyrábět Su-57 ve stejné hale jako Su-35S. Dojde ale k přeuspořádaní celého výrobního prostoru a výrobních toků. Samotná výroba Su-57 bude probíhat na pěti montážních plošinách.

V závodě KnAAZ jsou již výrobní prostory a postupy modernizovány včetně vylepšování technologie výroby stávajících Su-35S. Díky optimalizaci výrobních postupů došlo údajně ke zkrácení výroby Su-35S o 30 %.


Rozšířená realita u montáže Su-57

„Aby bylo možné zorganizovat sériovou výrobu Su-57 v závodě v Komsomolsku, dokončuje se formování schématu montážního toku pro letadlo, které bude realizováno do konce roku [2020],“ říká Ilya Tarasenko, generální ředitel Suchoje. Zatím ale výroba Su-57 probíhá na jedné montážní stolici a přestavění výrobní haly, včetně vyladění technologických a výrobních procesů / toků potrvá zřejmě ještě rok nebo dva. Zajímavé ale je, že dělníci již nyní při montáži Su-57 experimentují s prvky rozšířené reality.

Podle Iriny Novakovskaje, specialistky na výrobní systémy ve firmě Suchoj, je největší výzvou zajistit technologický sled operací, efektivní využívání výrobních zařízení, pracovních míst a prostoru a bezpečnost.

Zdroj: Lentaiz.ru

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armija-2019: Ruské letectvo koupilo 76 stealth letadel Su-57

Na probíhající vojenské výstavě Armija-2019 ruské ministerstvo obrany u domácího průmyslu objednalo ...

Rusové přišli o první sériovou stíhačku Su-57

Ráno 24. prosince tisková služba Spojené korporace výrobců letadel (OAK) informovala o nehodě ...

Číňané nemilosrdně kritizují Su-57 a ruský letecký průmysl

Po nehodě Su-57 se na internetu odehrála nevídaná mediální smršť. Ruská propaganda se snaží ...

Plán výroby ruských letadel Su-30SM2, Su-35S, Su-57 a Jak-130

Moskva připravuje nákup dalších letadel Su-30SM2, Su-35S a Jak-130 pro své vzdušně-kosmické síly ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • satai
    12:54 29.12.2020

    Opakování matka moudrosti.

    Kolikátý první sériový Felon bude stát za to? ;-)

    Opakování matka moudrosti.

    Kolikátý první sériový Felon bude stát za to? ;-)

  • dusan
    12:43 29.12.2020

    Su-57 je už projekt o ničom ... nestojí za toľko pozornosti ... pri prvom zrútenom sériovom stroji sa tvrdilo, že za 9 mesiacov má byť druhý ... ktorý ja až za rok a to ešte sa na ...Zobrazit celý příspěvek

    Su-57 je už projekt o ničom ... nestojí za toľko pozornosti ... pri prvom zrútenom sériovom stroji sa tvrdilo, že za 9 mesiacov má byť druhý ... ktorý ja až za rok a to ešte sa na ňom majú meniť motory a systém riadenia sa má vymeniť z hydraulického za elektrický.

    Už je isté, že svet ide úplne iným tempom a v roku 2030 bude minimálne niekoľko prototypov ak už nie v sériovej výrobe veľa pokročilejších konkurentov - napr. juhokórejský KF-X ...

    https://defence-blog.com/news/... Skrýt celý příspěvek

    • Lukash
      13:26 29.12.2020

      A to by som este zdoraznil nutnost kvalitneho zazemia na zakladniach u strojov 5 generacie. A tu rusi narazia na potrebu rozsiahlych investicii pokial ich nechcu mat sustredene na ...Zobrazit celý příspěvek

      A to by som este zdoraznil nutnost kvalitneho zazemia na zakladniach u strojov 5 generacie. A tu rusi narazia na potrebu rozsiahlych investicii pokial ich nechcu mat sustredene na par zakladniach.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    12:41 29.12.2020

    Motor ľahší o 10%, s o 20% vyšším ťahom, o 25% nižšou spotrebou ktorá zaručí o 30% nižšie prevádzkové náklady pri už tak o 20% nižšej obstarávacej cene napriek tomu, že stojí 35% z ...Zobrazit celý příspěvek

    Motor ľahší o 10%, s o 20% vyšším ťahom, o 25% nižšou spotrebou ktorá zaručí o 30% nižšie prevádzkové náklady pri už tak o 20% nižšej obstarávacej cene napriek tomu, že stojí 35% z ceny F-35. Proste dokonalý stroj ktorý má jedinú chybu, že doposiaľ neexistujeSkrýt celý příspěvek

    • Lukash
      13:16 29.12.2020

      Ty snad spochybnujes rusku doveryhodnost? :D

      Ty snad spochybnujes rusku doveryhodnost? :D

      • Miroslav
        13:20 29.12.2020

        By som si nedovolil. Len obdivujem ruskú schopnosť všetko vyjadriť v matematickom vzťahu v nadväznosti na konkurenciu

        By som si nedovolil. Len obdivujem ruskú schopnosť všetko vyjadriť v matematickom vzťahu v nadväznosti na konkurenciu

        • Lukash
          13:41 29.12.2020

          Ale to budu nejake ruske percenta to netreba brat exaktne ;) a ked putin povie ze to ma byt 30% tak to bude 30% aj keby sa mali matematicke a fyzikalne zakony ohybat.

          Ale to budu nejake ruske percenta to netreba brat exaktne ;) a ked putin povie ze to ma byt 30% tak to bude 30% aj keby sa mali matematicke a fyzikalne zakony ohybat.

    • donpepe
      15:50 29.12.2020

      Není důležité, že se to nestalo, ale že se to mohlo stát!

      Není důležité, že se to nestalo, ale že se to mohlo stát!

      • Miroslav
        18:03 29.12.2020

        Ako povedal jeden usvedčený klamár: ,,Nie je to pravda, ale mohla by byť"

        Ako povedal jeden usvedčený klamár: ,,Nie je to pravda, ale mohla by byť"

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2